abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207700713
Nee, het is niet de Koran (Erdogan kan gerust zijn) :

----------------

Amsterdam vernietigt duizenden boeken van in opspraak geraakte stadsarcheoloog

Ruim 4000 exemplaren van een boek over archeologische vondsten in Amsterdam worden vernietigd. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente Amsterdam na berichtgeving van NRC. De samensteller van het boek, Jerzy Gawronski, is in opspraak geraakt waardoor de gemeente het ongepast vindt het boek uit te brengen met een prominente vermelding van zijn naam.

Vorig jaar februari kwamen er meldingen binnen bij de gemeente over oud-stadsarcheoloog Gawronski, waarna een integriteitsonderzoek werd gestart. Gawronski is samensteller van het boek Onder de Amstel, dat uitgebracht wordt in opdracht van de gemeente.

Naar aanleiding van de uitkomsten van het integriteitsonderzoek heeft de gemeente besloten de eerste druk van de boeken met Gawronski's naam op de omslag te vernietigen. In de volgende oplages, die nog gedrukt moeten worden, wordt zijn naam van de kaft, het titelblad en uit de inleiding gelaten. Het vernietigen van de eerste oplage kost de gemeente zo'n 150.000 euro, aldus NRC.

Tegen NRC zegt Gawronski "niets te snappen van de logica achter deze beslissing", maar dat hij ermee heeft ingestemd "om het boek en het gezicht van de gemeente te redden". Over de meldingen zegt de oud-stadsarcheoloog dat die voortkwamen uit rancune van oud-collega's. "Kennelijk vonden ze het niet fijn dat ik dit boek maakte."

Grensoverschrijdend gedrag

Een woordvoerder van de gemeente zegt tegen de NOS dat zij met het oog op de privacy van de betrokkenen niets kan zeggen over de meldingen of over de inhoud van het onderzoek. NRC heeft betrokkenen gesproken die zeggen dat gaat om grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer - niet seksueel - door Gawronski. Dat zou zijn gebeurd in zijn tijd als hoofd van de archeologische dienst van de gemeente, waar hij werkte van 2002 tot 2020.

Het Parool schrijft - ook op basis van gesprekken met betrokkenen - over een angstcultuur op het Bureau Monumenten en Archeologie in de tijd dat Gawronski daar aan het hoofd stond. Volgens hen kon Gawronski van het ene op het andere moment ontploffen, waarbij hij ook collega's uitschold.

'Besluit niet lichtvaardig genomen'

Het boek Onder de Amstel is een vervolg op de succesvolle beeldatlas over de ruim 700.000 archeologische vondsten die bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn naar boven kwamen. Gawronski was als stadsarcheoloog nauw betrokken bij dat boek. In Onder de Amstel worden honderd verhalen verteld aan de hand van deze archeologische vondsten. Gawronski stelde het boek samen en schreef de inleiding.

Het onderzoek naar de meldingen werd afgelopen zomer afgerond. In eerste instantie werd besloten door te gaan met publicatie, begin december, maar na gesprekken met betrokkenen en overleg met de uitgeverij is besloten het boek alsnog in gewijzigde vorm uit te brengen. De gemeente zegt "een prominente positie van de oud-medewerker namens de gemeente Amsterdam niet passend" te vinden. De woordvoerder voegt toe dat het besluit niet lichtvaardig is genomen.

Het Amsterdamse CDA-raadslid Diederik Boomsma zegt op Twitter dat hij het belachelijk vindt dat er 150.000 euro belastinggeld wordt besteed aan de vernietiging van de boeken. Morgen stelt hij vragen over de kwestie aan het college.

(https://nos.nl/artikel/24(...)akte-stadsarcheoloog)

----

Ik vrees met grote vrezen voor al het literaire werk van Matthijs van Nieuwkerk ;(

Sowieso wat een bs om boeken te vernietigen, net alsof we in de fucking Middeleeuwen leven :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207700759
"Angstcultuur" is wel het meest stompzinnige nietszeggend woord van de laatste tijd :')

Bedoelt om gelijk de discussie stuk te slaan, want niemand weet wat het is.
pi_207701173
Triest dat er zo lichtzinnig met het geld van burgers wordt omgesprongen. Daarnaast blijft deze man natuurlijk de samensteller van het boek en had zijn naam op het kaft daarom mogen blijven. Lijkt mij overigens wel een interessant boek.
pi_207701904
Merkwaardig dat het geld kost om van die boeken af te komen. Vroeger leverde oud papier juist wat op. Is dat niet meer zo?
  dinsdag 24 januari 2023 @ 21:43:26 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207701906
Wat een onzin. Als die man zo'n eikel is dan stuur je hem de laan uit. Maar dan hoef je niet heel zijn werk ongedaan te maken. Je gaat toch ook niet alles dat een ontslagen werknemer doet weggooien?
pi_207701929
Wellicht ook een optie om die boeken op het toilet te leggen bij de gemeente? Dan kunnen de ambtenaren - vooral degenen die door hem grensoverschrijdend bejegend zijn - hun reet met z'n werk afvegen.
pi_207701972
Wat de fuck.
Dat je het uit de schappen okey, maar verbranden???
Dacht dat Amsterdam altijd zo milieubewust was :')
Twiddel
pi_207702003
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:48 schreef summer2bird het volgende:
Wat de fuck.
Dat je het uit de schappen okey, maar verbranden???
Dacht dat Amsterdam altijd zo milieubewust was :')
Nergens in het artikel is sprake van verbranden, dat maakt TS er van.
pi_207702043
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:50 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nergens in het artikel is sprake van verbranden, dat maakt TS er van.
Tja, hoe worden ze anders vernietigd, dacht dat dat altijd wel met verbranding ging :P
Twiddel
pi_207702085
Ik snap er trouwens helemaal niks van. Volgens het artikel gaat het om 4.000 boeken en kost het ¤ 150.000 om die te vernietigen. Dat is ¤ 37,50 per boek!

Ik vermoed dus dat die ¤ 150.000 niet alleen de kosten zijn om de boeken te vernietigen, maar ook de kosten die gemaakt zijn om de boeken te drukken, waar nu geen inkomsten uit verkoop tegenover zullen staan.
pi_207702103
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:53 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Tja, hoe worden ze anders vernietigd, dacht dat dat altijd wel met verbranding ging :P
Denk je niet dat het gewoon als oud papier verwerkt zal worden? Dan wordt er dus weer nieuw papier van gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2023 21:57:07 ]
  dinsdag 24 januari 2023 @ 22:02:52 #12
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207702220
Nu ga ik vrezen voor het werk van Gerrit Achterberg ;(

Wat doen we trouwens als Rembrandt blijkens nieuw opgedoken documenten graag deernes ongevraagd in het achterste kneep?
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 22:04:22 #13
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207702254
Dat een door een bepaald persoon samengesteld boek wordt ingenomen en/of vernietigd enkel om zijn naam te wissen en een nieuw exemplaar wordt uitgegeven zonder vermelding van de samensteller vind ik al opmerkelijk genoeg. Het doet me denken aan een oud-Romeinse damnatio memoriae, of aan bewerkte foto's uit de Sovjettijd.
pi_207702615
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:56 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Denk je niet dat het gewoon als oud papier verwerkt zal worden? Dan wordt er dus weer nieuw papier van gemaakt.
Ja dat zou ook kunnen idd, nog niet eens aan gedacht :P

Toch blijft het zonde van de inkt+energiekosten machines+verloren kennis
Twiddel
pi_207702651
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:43 schreef Hexagon het volgende:
Wat een onzin. Als die man zo'n eikel is dan stuur je hem de laan uit. Maar dan hoef je niet heel zijn werk ongedaan te maken. Je gaat toch ook niet alles dat een ontslagen werknemer doet weggooien?
Als je een beetje woke bent wel hoor, alles uitwissen!!!
  dinsdag 24 januari 2023 @ 22:33:40 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207702729
"Matthijs" Gawronski, Amsterdam speelde Sjempiuns Liek:

quote:
Betrokkenen met wie Het Parool sprak, zeggen dat onder Gawronski op het BMA jarenlang een angstcultuur heerste. De (oud-)medewerkers spreken over een griezelige tijd waarin je nooit wist waar je aan toe was. Volgens hen was Gawronski vaak innemend en charmant, maar kon hij ook van het ene op het andere moment ontploffen op de werkvloer. Dan ging hij schreeuwen en schold hij collega’s uit.

(...)

Volgens een oud-medewerker lijkt het erop dat de gemeente Gawronski lang de hand boven het hoofd heeft gehouden. De indruk bestond dat hij van grote waarde was voor de afdeling, omdat hij de archeologie van de stad op de kaart had weten te zetten. Mede door Gawronski bereikte Amsterdam in de archeologie ‘Champions League-niveau’. Daardoor kon hij min of meer ongehinderd zijn gang gaan en werd hij steeds belangrijker.bron
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 22:35:05 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207702757
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:43 schreef Hexagon het volgende:
Wat een onzin. Als die man zo'n eikel is dan stuur je hem de laan uit. Maar dan hoef je niet heel zijn werk ongedaan te maken. Je gaat toch ook niet alles dat een ontslagen werknemer doet weggooien?
Het is complete hysterie, mensen weten van gekkigheid niet meer hoe te handelen in de angst iets 'fout' te doen. Redelijkheid lijkt wel een vies woord.
pi_207702779
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:39 schreef tjoptjop het volgende:
"Angstcultuur" is wel het meest stompzinnige nietszeggend woord van de laatste tijd :')

Bedoelt om gelijk de discussie stuk te slaan, want niemand weet wat het is.
Typisch geleuter van iemand die nog niks mee gemaakt heeft.

Even wat willekeurige quotes om het begrip te verduidelijken:

"Een angstcultuur is een organisatiedisfunctie waarbij collectieve, belemmerende angst prominent aanwezig is en stelselmatig wordt ingezet om loyaliteit, gehoorzaamheid en inzet bij medewerkers af te dwingen."
https://www.bureauintegriteit.nl/bang-voor-een-angstcultuur

"Het hoofdkenmerk van de angstcultuur is wel dat er emotioneel gechanteerd wordt door de machthebbers, vaak de manager of de leidinggevende. Er is sprake van machtsmisbruik wanneer mensen hun positie gebruiken om anderen te kleineren, te vernederen, de mond te snoeren en tot gehoorzaamheid te dwingen.
Er is ook machtsmisbruik wanneer er teveel in de doofpot wordt gestopt en wee je gebeente wie het aan de orde stelt!"
https://www.desteven.nl/t(...)ie-team/angstcultuur
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_207702827
Is iemands naam willen uitwissen niet een zwaar overtrokken, ik zou zelfs willen zeggen despotische wijze van omgaan met iemand wangedrag? Dat je hem indien van toepassing middels het strafrecht straft voor de betreffende misstappen; prima. Maar waarom zou niemand meer kennis mogen nemen van het werk van iemand wanneer diegene, an sich ongerelateerd aan het werk zelf, een lulhannes is? Laat de potentiele kopers van het boek zelf maar bepalen of ze het wel of niet willen kopen.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 24 januari 2023 @ 22:42:56 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207702878
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 22:33 schreef -XOR- het volgende:
"Matthijs" Gawronski, Amsterdam speelde Sjempiuns Liek:
[..]

"maar kon hij ook van het ene op het andere moment ontploffen op de werkvloer. Dan ging hij schreeuwen en schold hij collega’s uit."

Wtf is dat voor GGZ patient dan :') Die had gewoon ontslagen moeten worden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207703117
quote:
13s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:36 schreef TLC het volgende:
In de volgende oplages, die nog gedrukt moeten worden, wordt zijn naam van de kaft, het titelblad en uit de inleiding gelaten
Wat is dit dan? Een boek niet uitbrengen is een ding, maar je kan toch niet zomaar iemands naam van een werk uitwissen?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207703136
Of heeft hij het boek eigenlijk niet helemaal zelf geschreven, maar zijn het vooral ondervindingen van onderzoekers die hij heeft samengevat?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 25 januari 2023 @ 00:06:20 #24
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207703665
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 23:02 schreef eudaemonia het volgende:
Of heeft hij het boek eigenlijk niet helemaal zelf geschreven, maar zijn het vooral ondervindingen van onderzoekers die hij heeft samengevat?
De naam van Gawronski als samensteller zal alleen niet op de kaft staan. "Op basis van de uitkomsten van het onderzoek en de gesprekken met betrokkenen, is besloten dat een prominente positie namens de gemeente niet passend is", aldus de woordvoerder. In de aangepaste versie van het boek zal de naam van Gawronski wel terug te vinden zijn in het colofon. "Iedereen die een bijdrage heeft gehad tot totstandkoming van het boek, wordt daarin, zoals het hoort, benoemd."

https://www.at5.nl/artike(...)archeoloog-gawronski
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 25 januari 2023 @ 09:00:31 #25
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_207704897
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:43 schreef Hexagon het volgende:
Wat een onzin. Als die man zo'n eikel is dan stuur je hem de laan uit. Maar dan hoef je niet heel zijn werk ongedaan te maken. Je gaat toch ook niet alles dat een ontslagen werknemer doet weggooien?
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 22:28 schreef 111210 het volgende:

[..]
Als je een beetje woke bent wel hoor, alles uitwissen!!!
Dit was in eerste instantie ook mijn gedachte.

Aan de andere kant weet ik niet precies wat men verstaat onder "samengesteld". Het klinkt niet hetzelfde als "geschreven door". Wanneer iets daadwerkelijk iemands creatie is mag je zijn/haar naam m.i. absoluut niet uitwissen.

Wanneer iemand, net zoals veel anderen ergens aan heeft meegewerkt, maar je zijn/haar naam meer als ere-vermelding (als extra bedankje) op de voorpagina vermeldt, of wanneer je de naam juist gebruikt om het boek te promoten, omdat het een prominent gezaghebbend figuur is in dat wereldje, dan kan ik me er wat bij voorstellen dat je deze ere-vermelding of het gebruik v/d reputatie ter promotie v/h boek, schrapt.

Maar ik ben aan het gissen omdat de exacte betekenis van "samengesteld" en de daadwerkelijke bijdrage van deze archeoloog, mij niet duidelijk zijn.
Krekker is de bom!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')