abonnement Unibet Coolblue
pi_207692923
quote:
Binnenkern van de aarde is gestopt met draaien in dezelfde richting als onze planeet
De vaste binnenkern van de aarde is gestopt met draaien in dezelfde richting als onze planeet, zo opperen Chinese seismologen in een nieuwe studie. Vervolgens zou de bol zelfs de andere kant op zijn gaan draaien.
De binnenkern ziet eruit als een soort metalen bol. Die is net iets kleiner dan onze maan en zou vooral bestaan uit ijzer en nikkel. De bol schommelt als het ware heen en weer in de vloeibare buitenkern van de aarde.

Onderzoekers van de Universiteit van Peking stellen dat de binnenkern rond 2009 tot stilstand kwam. Daarna keerde de draairichting. Volgens de wetenschappers gebeurde dat ook al in de jaren zeventig. De theorie is dan ook dat dit elke 35 jaar gebeurt. Een cyclus duurt daarmee zo'n zeventig jaar.

De wetenschappers gebruikten voor hun onderzoek zestig jaar aan gegevens van seismische golven veroorzaakt door aardbevingen. De studie is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Geoscience.

Op dit moment is er geen bewijs dat het gedrag van de binnenkern direct invloed op ons heeft. Wel denken de wetenschappers dat de verschillende aardlagen met elkaar verbonden zijn: van de kern tot het oppervlak.

Bewijs leveren lastig, boren is onmogelijk
Bewijs leveren voor de nieuwe theorie is lastig. 6.000 kilometer boren naar het binnenste van de aarde is onmogelijk. Het weinige dat we te weten kunnen komen over de binnenkern is op basis van kleine verschillen in seismische golven, die door het midden van de aarde gaan.

Andere seismologen, die niet betrokken waren bij het onderzoek, zijn dan ook voorzichtig. Wel hebben de Chinese seismologen zeer zorgvuldig onderzoek gedaan volgens de Amerikaanse seismoloog John Vidale.

Vorig jaar kwam Vidale overigens tot een andere conclusie, namelijk dat de binnenste kern van de aarde elke zes jaar van draairichting verandert. Hij baseerde zijn theorie op seismische trillingen veroorzaakt door nucleaire tests in de jaren zestig en zeventig tijdens de Koude Oorlog.

Bewijs voor vaste kern geleverd in Utrecht
Daarnaast zijn er nog meer theorieën over de binnenkern van onze planeet. Een daarvan is dat in de metalen bol nóg een bol verstopt zit, zoals bij een Russische matroesjkapop.

Vanwege de onbereikbaarheid is het mogelijk dat we nooit achter de waarheid gaan komen, denkt Vidale. "Maar ik ben een optimist. Op een dag zullen alle puzzelstukjes op hun plaats vallen."

De binnenkern van de aarde is in 1936 ontdekt door de Deense seismoloog Inge Lehman. Arwen Deuss kwam ruim tien jaar geleden als afstudeerstudent aan de Universiteit van Utrecht met het bewijs dat die kern vast was.
zie ook
WKN / Verandering magnetisch veld van de aarde?
WFL / Magnetische polen staan op het punt te draaien

Het klinkt toch raar... maar schijnbaar is het normaal dat het elke 35 jaar omdraait. En we merken er 'niets' van?
Dacht dat ze altijd zeiden dat de magnetische polen van de aarde zouden omkeren maar dit is dus geen gevolg of oorzaak hiervan?
pi_207692940
zou eens tijd worden, ik begon al dol te worden.
pi_207692941
Ik moet dan gelijk denken aan wrijving en welke kracht dat compenseert om in beweging te blijven...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207692996
Je zou denken dat het wisselen van de draairichting van miljoenen tonnen aan ijzer makkelijk op te merken zou zijn.

Wat voor een bol zit daar dan nog in?
-nee-
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 januari 2023 @ 09:45:54 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207693123
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 09:28 schreef Marsenal het volgende:
Je zou denken dat het wisselen van de draairichting van miljoenen tonnen aan ijzer makkelijk op te merken zou zijn.
Is het ook, dat heet het magnetisch veld. Als de kern niet meer zou bewegen tov de omringende mantel, zou er ook geen magnetisch veld meer gegenereerd worden. Dat maakt dit toch wel een interessante theorie.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 27 januari 2023 @ 19:51:35 #6
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_207738341
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 09:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Is het ook, dat heet het magnetisch veld. Als de kern niet meer zou bewegen tov de omringende mantel, zou er ook geen magnetisch veld meer gegenereerd worden. Dat maakt dit toch wel een interessante theorie.
Maar om van richting te veranderen moet de kern afremmen en zelfs stil staan. Zou dat niet betekenen dat het magnetisch veld is verminderd, verdwenen en weer 'opgestart'? Als dat het geval is lijkt het me makkelijk te meten adhv straling van de zon bijvoorbeeld. Als het al niet grotere problemen zou veroorzaken.

Overigens denk ik eigenlijk niet dat het snelheidsverschil tussen de kern en de mantel voor het magnetisch veld zorgt. Dat snelheidsverschil is namelijk 1 graad per 1 miljoen jaar, lees ik net.
Wat ik zo snel even kan vinden is dat algemeen wordt aangenomen dat het om beweging van de buitenkern ten opzichte van de binnenkern gaat.

Is er een expert in de zaal? :P
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 27 januari 2023 @ 19:58:01 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207738453
quote:
80s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:51 schreef Mano_ het volgende:
Is er een expert in de zaal?
Een expert zal je zeggen dat niemand dat echt weet.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 27 januari 2023 @ 19:59:24 #8
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_207738484
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Een expert zal je zeggen dat niemand dat echt weet.
Maar die zal er ongetwijfeld veel meer van weten dan ik en een halve minuut google :P
pi_207738487
Gemiste kans. Tijdens stilstand is de beste tijd om grondstoffen uit die kern te mijnen voor geldelijk gewin.
pi_207760402
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 09:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Is het ook, dat heet het magnetisch veld. Als de kern niet meer zou bewegen tov de omringende mantel, zou er ook geen magnetisch veld meer gegenereerd worden. Dat maakt dit toch wel een interessante theorie.
Waarom niet? Ik meende dat het aardmagnetisch veld wordt opgewekt door convectiestromen, en die zullen toch niet zomaar ophouden?
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')