abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 24 januari 2023 @ 00:30:58 #1
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_207691894
Zojuist heb ik mezelf weer eens beschaamd. Gelukkig was niemand erbij zodat ik niet uitgelachen ben. Maar ik wil jullie toch deelgenoot maken van mijn beschamende moment.

ik zag een elmex reclame, met daarin het woord onmiddellijk.



En ik was al aan het screenshotten, dacht 'm al in het tenenkrommende taalfouten topique te plaatsen. Het is immers toch geen on middel lijk, maar on middel-ijk?

Maar voordat ik dit deed; toch maar even het orakel van Onze Taal geraadpleegd.

https://onzetaal.nl/taalloket/onmiddelijk-onmiddellijk

Blijkt Elmex het dus wel goed te doen, en ik mijn hele leven al fout.
quote:
Wat is juist: onmiddelijk of onmiddellijk?
Onmiddellijk is juist, met twee l'en.

Onmiddellijk bestaat uit on- en middellijk. Middellijk betekende letterlijk ‘via een middel’, oftewel: ‘indirect’. Het bestaat uit het grondwoord middel en het achtervoegsel -lijk. Onmiddellijk betekent dus eigenlijk ‘zonder bemiddeling, rechtstreeks’ en vandaar: ‘meteen, direct’.

De foute spelling onmiddelijk komt vaak voor, waarschijnlijk doordat er zoveel woorden bestaan die op -elijk eindigen, zoals onverbiddelijk, kennelijk en onhebbelijk.

Met het achtervoegsel -lijk kun je allerlei bijvoeglijke naamwoorden of bijwoorden vormen. Vaak komt er een -e- tussen het grondwoord en -lijk te staan, omdat dat de uitspraak makkelijker maakt: ogenblikkelijk, afschuwelijk, appetijtelijk, enz. Die extra -e- komt er niet als het grondwoord in de laatste lettergreep al een ‘stomme e’ heeft, zoals in kinderlijk, openlijk en ook onmiddellijk en adellijk.
Ik ga me dus even in een hoekje schamen.

Overigens is er nog een woord wat ik mijn hele leven fout schreef tot een aantal jaar terug. Namelijk nieuwschierig ipv nieuwsgierig.
https://onzetaal.nl/taall(...)sgierig%20is%20juist.

Deel hier welke woorden jij heel lang fout schreef, ondanks dat je een taalnazi bent!

[ Bericht 0% gewijzigd door Maanvis op 24-01-2023 00:38:32 ]
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Vis een optie? dinsdag 24 januari 2023 @ 00:33:02 #2
70532 loveli
N
pi_207691901
Geen eigen bijdrage, ik heb er nog wel eentje voor jou:
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 00:30 schreef Maanvis het volgende:
Zojuist heb ik mezelf weer eens beschaamd. Gelukkig was niemand erbij zofat ik niet uitgelachen ben. Maar ik wil jullie toch deelgenoot maken van mijn beschamende moment.
crap in = crap out
  dinsdag 24 januari 2023 @ 00:38:53 #3
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_207691920
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 00:33 schreef loveli het volgende:
Geen eigen bijdrage, ik heb er nog wel eentje voor jou:
[..]

Goeie!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_207692499
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 00:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]
Goeie!
Je maakt je ook schuldig aan onjuist spatiegebruik en willekeurig geplaatste komma's.

Zelf twijfel ik geregeld over de keuze tussen hun en hen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_207694293
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 08:15 schreef Jordy-B het volgende:
Zelf twijfel ik geregeld over de keuze tussen hun en hen.
Dat heb ik ook nooit goed onder de knie gekregen, geloof ik. Onmiddellijk zou ik vermoedelijk ook fout schrijven.

Vroeger schreef ik 'persé', nu 'per se'. Waarbij 'persé' volgens Onze Taal niet verkeerd is, maar 'per se' is beter. Het verschil tussen 'teveel' en 'te veel' was me ook lange tijd onduidelijk. Beide zijn goed Nederlands, maar het betekent wel iets anders.
pi_207694546
Oh ja, wat ik ook lastig vind zijn werkwoorden zoals 'plaatsvinden'. Volgens Onze Taal schrijf je dat aan elkaar: 'de feestelijkheden zullen morgen plaatsvinden'. Ze komen echter ook 'gebroken' voor: 'de feestelijkheden vinden morgen plaats'. Logischerwijs zitten 'plaats' en 'vinden' dan niet meer aan elkaar, aangezien het woord 'morgen' er tussenin is geplaatst.

Hoe zit het dan echter hier: 'de feestelijkheden hebben gisteren plaats gevonden'? Of: 'de feestelijkheden hebben gisteren plaatsgevonden'? Met of zonder spatie?
  dinsdag 24 januari 2023 @ 12:22:03 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207694681
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:12 schreef Sodemieters het volgende:
Oh ja, wat ik ook lastig vind zijn werkwoorden zoals 'plaatsvinden'. Volgens Onze Taal schrijf je dat aan elkaar: 'de feestelijkheden zullen morgen plaatsvinden'. Ze komen echter ook 'gebroken' voor: 'de feestelijkheden vinden morgen plaats'. Logischerwijs zitten 'plaats' en 'vinden' dan niet meer aan elkaar, aangezien het woord 'morgen' er tussenin is geplaatst.

Hoe zit het dan echter hier: 'de feestelijkheden hebben gisteren plaats gevonden'? Of: 'de feestelijkheden hebben gisteren plaatsgevonden'? Met of zonder spatie?
Zonder spatie.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 13:02:08 #8
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_207695150
Het voltooid deelwoord van stofzuigen heb ik lang fout gedaan. Stofgezogen of stof gezogen, terwijl het gestofzuigd is.

Onmiddellijk is er bij mij van jongs af aan ingeramd. Op de lagere school leerde ik: Onmiddellijk gaat onmiddellijk fout. Dus dat doe ik (hoop ik) nooit meer fout.

Ik heb de laatste jaren wel dat ik vaker begin te twijfelen aan spelling. Dat komt denk ik mede door internet. Zeker op fora of bij reacties op nieuwsberichten en dergelijke zie je zo vaak woorden fout gespeld dat ik dan soms aan mijzelf begin te twijfelen. Maar ik ben dan ook geen echte taalnazi. :@
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_207720405
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:02 schreef Bargehassus het volgende:
Het voltooid deelwoord van stofzuigen heb ik lang fout gedaan. Stofgezogen of stof gezogen, terwijl het gestofzuigd is.

Onmiddellijk is er bij mij van jongs af aan ingeramd. Op de lagere school leerde ik: Onmiddellijk gaat onmiddellijk fout. Dus dat doe ik (hoop ik) nooit meer fout.

Ik heb de laatste jaren wel dat ik vaker begin te twijfelen aan spelling. Dat komt denk ik mede door internet. Zeker op fora of bij reacties op nieuwsberichten en dergelijke zie je zo vaak woorden fout gespeld dat ik dan soms aan mijzelf begin te twijfelen. Maar ik ben dan ook geen echte taalnazi. :@
Soms gaat het zelfs zo vaak fout, dat de fout wordt toegevoegd aan de officiële spelling. (museums, overnieuw, uitprinten) :{
pi_207849458
Woorden waarbij de Nederlandse spelling afwijkt van de Engelse schrijf ik vaak fout. Denk bijvoorbeeld aan agressief/aggressive of parallellogram/parallelogram.
  zondag 5 maart 2023 @ 04:59:06 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_208246501
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 18:16 schreef thabit het volgende:
Woorden waarbij de Nederlandse spelling afwijkt van de Engelse schrijf ik vaak fout. Denk bijvoorbeeld aan agressief/aggressive of parallellogram/parallelogram.
Thx voor je antwoord
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Miss 200.000.000! woensdag 8 maart 2023 @ 08:05:53 #12
367000 roos94
pi_208284918
Ik schreef altijd continue maar het is blijkbaar fout
  woensdag 8 maart 2023 @ 08:38:23 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208285217
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:05 schreef roos94 het volgende:
Ik schreef altijd continue maar het is blijkbaar fout
Dat ligt aan de context.

Ik heb continu kiespijn.

Er is een continue aanvoer van pijnstillers nodig.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:28:07 #14
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208286161
Ik heb altijd moeite met de woorden leeuw en sneeuw. Om de een of andere reden denk ik dan dat het leuw en sneuw is en dan zit ik te kijken en dan denk ik... leeuw of leuw ziet er alletwee raar uit.
Bij andere -eeuw woorden heb ik het dan weer niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')