abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 januari 2023 @ 20:53:07 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207676545
quote:
Corruptiezaak tegen Haagse oud-wethouder De Mos begint: dit is de verdenking
https://www.nu.nl/binnenl(...)s-de-verdenking.html

De rechtszaak tegen de Haagse oud-wethouder Richard de Mos gaat maandag van start. Samen met zeven anderen - twee partijgenoten en vijf ondernemers - wordt hij verdacht van onder meer corruptie. Maar waar gaat de zaak precies over?
Op 1 oktober 2019 wordt Richard de Mos van zijn bed gelicht door de Rijksrecherche. Ook zijn kantoor in het stadhuis wordt doorzocht. De Mos is dan wethouder in Den Haag. Hij moet zijn telefoon en laptop inleveren bij de Rijksrecherche.

Hij wordt verdacht van ambtelijke corruptie, omkoping en deelname aan een criminele organisatie. Maar om te begrijpen hoe dat zit, gaan we eerst terug naar 2018.

In 2018 krijgt de Mos geld van een paar horeca- en vastgoedondernemers om campagne te voeren. Met zijn partij Groep de Mos (tegenwoordig Hart voor Den Haag) wil hij de grootste worden in de gemeenteraadsverkiezingen in Den Haag.

Maar bij alleen geld doneren blijft het niet, zo lijkt het. Zo wordt De Mos door een van de ondernemers gevraagd zijn verkiezingsprogramma aan te passen, iets wat De Mos ook doet. Hij geeft toe tips van bevriende ondernemers te hebben overgenomen in het verkiezingsprogramma.

Groep de Mos wordt uiteindelijk de grootste partij van Den Haag.

De Mos stuurt het eerste verslag van de coalitieonderhandelingen zes minuten na ontvangst door naar zijn geldschieters. En dat wordt hem aangerekend door justitie. Documenten zoals het verslag van de onderhandelingen dien je als ambtenaar vertrouwelijk te behandelen. Justitie noemt het schending van het ambtsgeheim.

Verder hielp De Mos een bevriende horecaondernemer aan een zogeheten nachtontheffing en wordt hij daardoor verdacht van corruptie. Dat zit zo: Haagse nachthoreca moest minimaal 200 meter bij woningen vandaan liggen om geluidsoverlast te voorkomen. Het zalencentrum Opera voldeed in 2017 niet aan die voorwaarde. De eigenaar van Opera is horecaondernemer Atilla Akyol. Hij is geldschieter van de partij van De Mos en nu verdachte in de rechtszaak. De Mos heeft in die tijd met succes gepleit voor het schrappen van de 200-meter-regel.

Ook zou hij druk hebben uitgeoefend op de toenmalige burgemeester van Den Haag, Pauline Krikke. Krikke had sowieso haar twijfels over het uitgeven van nachtontheffingen. De Mos zou tegen haar hebben gezegd dat ze "moest opschieten" en "stoppen met vervelend doen", omdat hij haar anders niet meer zou steunen als burgemeester.

Uiteindelijk ging Krikke overstag. Ze zegde toe dat vijf horecazaken in de stad een nachtontheffing zouden krijgen. Nog voordat dit nieuws bekend was onder andere horecaondernemers in de stad, werd Akyol door De Mos getipt dat hij er snel bij moest zijn. Uiteindelijk kreeg Akyol twee van de vijf nachtvergunningen.

Onlangs is zijn De Mos' hele strafdossier gelekt naar Nieuwsuur. Hij doet daar aangifte tegen, meldt hij zaterdag op de website van zijn partij.

Nadat Nieuwsuur vrijdag bewijsstukken tegen De Mos naar buiten had gebracht, sprak De Mos zelf van een trial by media. Hij noemt dat onaanvaardbaar en wil dat wordt uitgezocht wie het volledige strafdossier naar buiten heeft gebracht.
We moesten er even op wachten maar het proces tegen Richard de Mos begint. Een interessante zaak om te volgen.

Eerder lekte het strafdossier uit.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)evat-ernstige-feiten
pi_207676967
Ik denk dat De Mos er wel mee weg komt, omdat hij allerlei dirt & gossip heeft betreffende de bestuurscultuur in Den Haag, en zo een maatje van een van de rechters kan naaien of zoiets. Rechtbank word gewraakt, 5 jaar verder en De Mos is ineens dood. En ondertussen blijft het een teringherrie in Den Haag. :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207677063
quote:
De Mos stuurt het eerste verslag van de coalitieonderhandelingen zes minuten na ontvangst door naar zijn geldschieters. En dat wordt hem aangerekend door justitie. Documenten zoals het verslag van de onderhandelingen dien je als ambtenaar vertrouwelijk te behandelen. Justitie noemt het schending van het ambtsgeheim.
Vreemd. De Mos was immers geen ambtenaar. Foutje van nu.nl?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2023 21:31:33 ]
  Moderator maandag 23 januari 2023 @ 00:27:49 #4
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207678844
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:20 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik denk dat De Mos er wel mee weg komt, omdat hij allerlei dirt & gossip heeft betreffende de bestuurscultuur in Den Haag, en zo een maatje van een van de rechters kan naaien of zoiets. Rechtbank word gewraakt, 5 jaar verder en De Mos is ineens dood. En ondertussen blijft het een teringherrie in Den Haag. :D
Vandaar dat iedere corruptie zaak in Nederland tot op de dag van vandaag tot een veroordeling heeft geleid, omdat rechters zo makkelijk te beinvloeden zijn? Zelfs in Limburg behaalt het OM veroordelingen, ik zou niet weten waar jij op baseert dat het in Den Haag anders zou zijn.

Wraking, indien succesvol, levert in dit stadium hooguit een paar weken tijdswinst op, overigens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_207681144
Zou deze misschien naar NWS kunnen? Niet omdat het hier verkeerd geplaatst is, maar ik denk dat dat wel wat actiever is, ik wilde hem namelijk zelf daar openen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207681157
Persoonlijk denk ik dat het een interessant proces kan worden, zeker gezien de aanklachten die behoorlijk zwaar zijn, ik denk dat de verdediging deels een politiek spelletje zal spelen door allerlei voorbeelden aan te halen waarbij andere politici goed weg zijn gekomen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207681212
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207681255
Echt van de pot gerukt dat deze zaak NU PAS start. Ook een manier om iemand kallt te stellen.

Dat gezegd hebbende, oprecht benieuwd naar hoe dit inhoudelijk gaat verlopen.
pi_207681303
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 10:36 schreef Regilio_ het volgende:
Echt van de pot gerukt dat deze zaak NU PAS start. Ook een manier om iemand kallt te stellen.

Dat gezegd hebbende, oprecht benieuwd naar hoe dit inhoudelijk gaat verlopen.
"deelname aan criminele organisatie", dat is me ook nogal een enorme aanklacht die naar mijn weten nog nooit is opgelegd aan iemand in zo een positie. Doorgaans moet je dan behoorlijk bewijs hebben om zoiets te eisen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207681323
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 00:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Vandaar dat iedere corruptie zaak in Nederland tot op de dag van vandaag tot een veroordeling heeft geleid, omdat rechters zo makkelijk te beinvloeden zijn? Zelfs in Limburg behaalt het OM veroordelingen, ik zou niet weten waar jij op baseert dat het in Den Haag anders zou zijn.

Wraking, indien succesvol, levert in dit stadium hooguit een paar weken tijdswinst op, overigens.
Bovendien dient de zaak niet in Den Haag, maar in Rotterdam. Dus wat De Mos wel of niet weet over het Haagse, doet er weinig toe.
pi_207681480
Lieke is niet echt een Belleman, al 12 minuten geen Tweet :(
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207681525
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 10:42 schreef raptorix het volgende:

[..]
"deelname aan criminele organisatie", dat is me ook nogal een enorme aanklacht die naar mijn weten nog nooit is opgelegd aan iemand in zo een positie. Doorgaans moet je dan behoorlijk bewijs hebben om zoiets te eisen.
Als-ie daarvoor veroordeeld wordt, zou dat mogelijk het einde betekenen van Groep De Mos. Het zijn van een criminele organisatie betekent immers dat je organisatie opgeheven zal moeten worden. Al weet ik niet of ze heel Groep De Mos dan zien als de criminele organisatie, of dat het daarbij alleen gaat om die vijf ondernemers en twee wethouders.

Ik ben ook wel benieuwd naar de strafeis. Met name of het OM ook gaat vragen om De Mos zijn passief kiesrecht te ontnemen.
pi_207681574
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Als-ie daarvoor veroordeeld wordt, zou dat mogelijk het einde betekenen van Groep De Mos. Het zijn van een criminele organisatie betekent immers dat je organisatie opgeheven zal moeten worden. Al weet ik niet of ze heel Groep De Mos dan zien als de criminele organisatie, of dat het daarbij alleen gaat om die vijf ondernemers en twee wethouders.

Ik ben ook wel benieuwd naar de strafeis. Met name of het OM ook gaat vragen om De Mos zijn passief kiesrecht te ontnemen.
Ik ben vrij zeker dat hij daar niet voor veroordeeld gaat worden, ook vreemd want volgens mij is niemand aangeklaagd voor het leiden van die organisatie.....
De gevallen die ik ken waar sprake was van een criminele organisatie, dat er dan sprake moet zijn van een duidelijke structuur, en een duidelijk plan om op een criminele manier geld te verdienen. Zels bij motorclubs en hooligans was dit vaak behoorlijk moeilijk te bewijzen. Het zijn wel vaak trucjes die het OM toepast om hoog in te zetten, volgens mij liggen de straffen voor deelname aan criminele organisatie doorgaans in de 6+ jaren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207681592
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207681646
Verweer verworpen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 23 januari 2023 @ 11:24:37 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207681712
Van Kooten en De Bie waren profeten.
twitter




[ Bericht 18% gewijzigd door Perrin op 23-01-2023 11:31:08 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_207681784
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben vrij zeker dat hij daar niet voor veroordeeld gaat worden, ook vreemd want volgens mij is niemand aangeklaagd voor het leiden van die organisatie.....
De gevallen die ik ken waar sprake was van een criminele organisatie, dat er dan sprake moet zijn van een duidelijke structuur, en een duidelijk plan om op een criminele manier geld te verdienen. Zels bij motorclubs en hooligans was dit vaak behoorlijk moeilijk te bewijzen. Het zijn wel vaak trucjes die het OM toepast om hoog in te zetten, volgens mij liggen de straffen voor deelname aan criminele organisatie doorgaans in de 6+ jaren.
Je wordt aangeklaagd voor alles waarvoor je wellicht veroordeeld zou kunnen worden, met subsidiair dit, subsidiair dat. Alles om te voorkomen dat - wat een enkele keer wel is voorgekomen - de rechter uiteindelijk zegt: "Ik spreek u vrij van misdrijf A, waarvoor u bent aangeklaagd. Ik had u wel willen veroordelen voor misdrijf B, maar het OM heeft verzuimd u daarvoor ook aan te klagen."
pi_207681887
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:24 schreef Perrin het volgende:
Van Kooten en De Bie waren profeten.
[ twitter ]
Goed voor de beeldvorming - zeker bij verdenkingen van corruptie - om als een patjepeeër bij de rechtbank te verschijnen...

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2023 11:41:29 ]
  maandag 23 januari 2023 @ 11:47:07 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207681961
quote:
10s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:40 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Goed voor de beeldvorming - zeker bij verdenkingen van corruptie - om als een patjepeeër bij de rechtbank te verschijnen...
Die proberen de rechter bij voorbaat al te overtuigen van hun schuld idd.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_207682608
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:32 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je wordt aangeklaagd voor alles waarvoor je wellicht veroordeeld zou kunnen worden, met subsidiair dit, subsidiair dat. Alles om te voorkomen dat - wat een enkele keer wel is voorgekomen - de rechter uiteindelijk zegt: "Ik spreek u vrij van misdrijf A, waarvoor u bent aangeklaagd. Ik had u wel willen veroordelen voor misdrijf B, maar het OM heeft verzuimd u daarvoor ook aan te klagen."
Zeker, maar een rechter kan je ook tegen je gaan krijgen als je na zo een lange tijd niet met fatsoenlijke bewijsvoering komt, sowieso gaan ze hiervoor al strafkorting krijgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 23 januari 2023 @ 13:38:58 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207683336
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Als-ie daarvoor veroordeeld wordt, zou dat mogelijk het einde betekenen van Groep De Mos. Het zijn van een criminele organisatie betekent immers dat je organisatie opgeheven zal moeten worden. Al weet ik niet of ze heel Groep De Mos dan zien als de criminele organisatie, of dat het daarbij alleen gaat om die vijf ondernemers en twee wethouders.

Ik ben ook wel benieuwd naar de strafeis. Met name of het OM ook gaat vragen om De Mos zijn passief kiesrecht te ontnemen.
De criminele organisatie hoeft niet per se samen te vallen met de partij Groep De Mos. Dat kan ook gewoon een verzameling mensen zijn die betrokken was bij deze fraude.

Anders zou Tante Sjaan, die als lid wat posters op heeft gehangen in haar buurt ook voor de rechter moeten komen.
pi_207683412
Elke van corruptieverdachte medelander die als een patjepeeër in een dikke Mercedes aan zou komen bij z'n rechtszaak, zou door (oa) Richard de Mos worden verguisd.

Just sain.
pi_207683444
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zeker, maar een rechter kan je ook tegen je gaan krijgen als je na zo een lange tijd niet met fatsoenlijke bewijsvoering komt, sowieso gaan ze hiervoor al strafkorting krijgen.
Lijkt me niet, corruptiezaken duren altijd lang. 15.000 pagina's aan bewijs verzamelen doe je niet in een paar weken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207683498
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De criminele organisatie hoeft niet per se samen te vallen met de partij Groep De Mos. Dat kan ook gewoon een verzameling mensen zijn die betrokken was bij deze fraude.

Anders zou Tante Sjaan, die als lid wat posters op heeft gehangen in haar buurt ook voor de rechter moeten komen.
"Een verzameling mensen", alleen bij die term zal de rechter een criminele organisatie direct van de tafel vegen.
Daarnaast moet het echt om georganiseerd zijn, zaken zoals: Valse Parkeervergunningen, stelselmatige factuurfraude, etc. Wat vriendjes informatie toespelen, of wat steekpenningen aannemen niet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207683504
De hele sfeer tussen die mannen voelt aan als een "je helpt je vrienden toch gewoon, dat is toch logisch?" Ook als ze daarvoor ambtsgeheimen moeten doorgeven, burgemeesters onder druk moeten zetten of andere wetten moeten buigen. En ze vinden dat de normaalste zaak van de wereld, zijn zich ogenschijnlijk van geen kwaad bewust.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207683507
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lijkt me niet, corruptiezaken duren altijd lang. 15.000 pagina's aan bewijs verzamelen doe je niet in een paar weken.
15.000 is niet zoveel hoor, daarnaast we hebben het hier over 3.5 jaar he? Zelf de hele grote zaken tegen Taghi en Holleeder doen niet eens zolang.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207683521
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
"Een verzameling mensen", alleen bij die term zal de rechter een criminele organisatie direct van de tafel vegen.
Daarnaast moet het echt om georganiseerd zijn, zaken zoals: Valse Parkeervergunningen, stelselmatige factuurfraude, etc. Wat vriendjes informatie toespelen, of wat steekpenningen aannemen niet.
Geen idee, ze hebben vaak samen vergaderd, zaten samen in appgroepen en overlegden zo over hun corrupte acties. Zo vreemd vind ik het niet om dat een criminele organisatie te noemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207683532
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:53 schreef raptorix het volgende:

[..]
15.000 is niet zoveel hoor, daarnaast we hebben het hier over 3.5 jaar he? Zelf de hele grote zaken tegen Taghi en Holleeder doen niet eens zolang.
Corruptiezaken duren traditioneel heel lang, niet te vergelijken met Taghi en Holleeder. Ik vind 3,5 jaar nog vrij kort, eigenlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 23 januari 2023 @ 13:56:03 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207683533
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
"Een verzameling mensen", alleen bij die term zal de rechter een criminele organisatie direct van de tafel vegen.
Daarnaast moet het echt om georganiseerd zijn, zaken zoals: Valse Parkeervergunningen, stelselmatige factuurfraude, etc. Wat vriendjes informatie toespelen, of wat steekpenningen aannemen niet.
Nouja een organisatie is een verzameling mensen die een bepaald doel voor ogen heeft. Die hoeft niet speciaal bij de KvK ingeschreven te staan.
pi_207683536
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen idee, ze hebben vaak samen vergaderd, zaten samen in appgroepen en overlegden zo over hun corrupte acties. Zo vreemd vind ik het niet om dat een criminele organisatie te noemen.
Rechters stellen daar gewoon behoorlijke eisen aan, ook al omdat in het verleden het OM dit artikel nog al eens inzette om voor hele zware straffen te gaan, en dat is elke keer afgewezen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207683559
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Corruptiezaken duren traditioneel heel lang, niet te vergelijken met Taghi en Holleeder. Ik vind 3,5 jaar nog vrij kort, eigenlijk.
Volgens mij duurde het gewoon lang omdat het OM een beetje hoog had ingezet maar dat men gewoon weinig hard bewijs had, dit dossier is niet extreem groot naar mijn weten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207683588
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Volgens mij duurde het gewoon lang omdat het OM een beetje hoog had ingezet maar dat men gewoon weinig hard bewijs had, dit dossier is niet extreem groot naar mijn weten.
Van Rey duurde ook 3 jaar, zo lang duurt een corruptiezaak gewoon. Hij kreeg ook geen strafvermindering oid.

En er zit extreem veel afgetapt materiaal in dit dossier, dat kost veel tijd om dat allemaal te beluisteren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207683600
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van Rey duurde ook 3 jaar, zo lang duurt een corruptiezaak gewoon. Hij kreeg ook geen strafvermindering oid.

En er zit extreem veel afgetapt materiaal in dit dossier, dat kost veel tijd om dat allemaal te beluisteren.
Nee dat valt wel mee, want die uitwerking vindt gewoon op dagbasis plaats. Het is niet dat men na 3 jaar eens 20.000 uur aan gesprekken gaat terugluisteren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207683635
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee dat valt wel mee, want die uitwerking vindt gewoon op dagbasis plaats. Het is niet dat men na 3 jaar eens 20.000 uur aan gesprekken gaat terugluisteren.
Geef me 1 grote corruptiezaak die sneller was...

Tip: die kan ik niet vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207683644
Overigens duurde dat bij Van Rey volgens mij veel langer omdat het bewijs veel minder hard was, en dat men ook Piet van Pol een genadeklap wilde geven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207683672
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geef me 1 grote corruptiezaak die sneller was...

Tip: die kan ik niet vinden.
Maar dit is geen grote corruptiezaak, als ik dit zo lees allemaal zijn er wat dubieuze gunningen geweest en heeft men daar redelijk bewijs voor. Het zal vooral gaan om de intenties. Dat van die gift zie ik hem nog wel onderuit komen, voor het lekken van die informatie gaat ie zeker veroordeeld worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207683700
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Maar dit is geen grote corruptiezaak, als ik dit zo lees allemaal zijn er wat dubieuze gunningen geweest en heeft men daar redelijk bewijs voor. Het zal vooral gaan om de intenties. Dat van die gift zie ik hem nog wel onderuit komen, voor het lekken van die informatie gaat ie zeker veroordeeld worden.
Een wethouder, de leider van de grootste partij, van een stad als Den Haag die allemaal gunsten uit deelt aan mensen die hem daar voor betalen, als je dat geen grote corruptiezaak noemt, dan hebben we er nog nooit 1 gehad in Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207683742
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een wethouder, de leider van de grootste partij, van een stad als Den Haag die allemaal gunsten uit deelt aan mensen die hem daar voor betalen, als je dat geen grote corruptiezaak noemt, dan hebben we er nog nooit 1 gehad in Nederland.
Ik bedoelde groot qua impact, volgens mij is het qua dossier niet mega groot.
Daarnaast waren de betalingen naar mijn weten aan de partij, dat is wel een enorm verschil natuurlijk waar de rechter heel strak naar zal kijken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207683805
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik bedoelde groot qua impact, volgens mij is het qua dossier niet mega groot.
Daarnaast waren de betalingen naar mijn weten aan de partij, dat is wel een enorm verschil natuurlijk waar de rechter heel strak naar zal kijken.
Nee, dat verschil is helemaal niet enorm, ik zou zelfs zeggen een niet bestaand verschil. Zij hielden De Mos zijn partij in de lucht in ruil voor gunsten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207683829
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat verschil is helemaal niet enorm, ik zou zelfs zeggen een niet bestaand verschil. Zij hielden De Mos zijn partij in de lucht in ruil voor gunsten.
En hoe denk je dat reguliere partijen aan hun centen komen? Enige verschil is dat daar het bewijs meestal niet aanwezig is. Ik denk dat als het motief persoonlijke verrijking is de rechter een stuk harder zal oordelen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 23 januari 2023 @ 14:22:33 #41
408813 crew  trein2000
pi_207683839
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat verschil is helemaal niet enorm, ik zou zelfs zeggen een niet bestaand verschil. Zij hielden De Mos zijn partij in de lucht in ruil voor gunsten.
De grote vraag zal zijn of ze aan zijn partij doneerden of dat ze er besluiten/invloed kochten. En die lijn is dun. Zie bijvoorbeeld die boekenverkoper bij het cda.

Maar goed, als nieuwsuur het hele dossier heeft en zegt dat het misse boel is dan zal het wel zo zijn.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207683849
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
En hoe denk je dat reguliere partijen aan hun centen komen? Enige verschil is dat daar het bewijs meestal niet aanwezig is. Ik denk dat als het motief persoonlijke verrijking is de rechter een stuk harder zal oordelen.
Gewone partijen hebben sponsoren die zich misschien nog wel bemoeien met het verkiezingsprogramma (zie CDA) ook al mag dat niet, maar die echt niet in ruil daar voor continue allerlei geheime informatie krijgen en ook niet een wethouder die zich speciaal voor alleen hun zaak in zet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207684005
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gewone partijen hebben sponsoren die zich misschien nog wel bemoeien met het verkiezingsprogramma (zie CDA) ook al mag dat niet, maar die echt niet in ruil daar voor continue allerlei geheime informatie krijgen en ook niet een wethouder die zich speciaal voor alleen hun zaak in zet.
Ik weet niet wat erger is....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207684133
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik weet niet wat erger is....
Hier was het beiden, he? Dat de sponsor invloed hadden op het verkiezingsprogramma hebben ze ook gewoon ronduit toegegeven. Het niet mogen splitsen van woningen is uit het concept-programma verdwenen na een opmerking van een vastgoedsponsor.


Daarbij is gewoon wel duidelijk wat er erger is: geheime stukken delen is erger dan invloed op een programma dat nog geen beleid is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207684320
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier was het beiden, he? Dat de sponsor invloed hadden op het verkiezingsprogramma hebben ze ook gewoon ronduit toegegeven. Het niet mogen splitsen van woningen is uit het concept-programma verdwenen na een opmerking van een vastgoedsponsor.

Daarbij is gewoon wel duidelijk wat er erger is: geheime stukken delen is erger dan invloed op een programma dat nog geen beleid is.
Mjah ik ben persoonlijk van mening dat het lekken van informatie veel harder aangepakt moet worden, maar dan graag over de hele linie, toen de PVDA weer eens de miljoenennota liet lekken werd er grappig over gedaan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207684327
Dat is toch ook hoe De Mos het goedpraat? Elke partij krijgt donaties, D66 heeft volgens mij zelfs een keer een miljoen gehad. Dus die betalingen zijn niet vreemd.

Bovendien doet hij aan 'ombudspolitiek': burgers en bedrijven kunnen issues aandragen waar ze tegenaan lopen en daar zet hij zich dan voor in door ze te agenderen in de raad. Op zich ook niks mis mee.

Het wordt natuurlijk wel schimmig wanneer de mensen die doneren ook de mensen blijken te zijn voor wie je je met name inzet. En nog veel schimmiger als je die mensen gaat voorzien van invloed bij collegeonderhandelingen en gaat voorzien van voorkennis mbt aanstaand beleid.

Zijn verdediging is echter: natuurlijk hebben we donateurs en natuurlijk zetten we ons in om problemen op te lossen voor ondernemers, dat is immers wat een politieke partij doet.
pi_207684391
Overigens doen de meeste politici het slimmer, die pakken de "giften" pas aan nadat ze uit de politiek zijn, heb wel eens een onderzoekje naar een aantal Amsterdamse wethouders gedaan, daar mag men ook wel eens onderzoek naar doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207684409
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:45 schreef koemleit het volgende:
Elke van corruptieverdachte medelander die als een patjepeeër in een dikke Mercedes aan zou komen bij z'n rechtszaak, zou door (oa) Richard de Mos worden verguisd.

Just sain.
Ik betwijfel of het zijn van medelander op die manier een rol speelt bij De Mos. Onder zijn medeverdachten zijn immers ook meerdere 'medelanders'. Zijn vrienden, waar hij zich juist zo voor heeft ingespannen. Ook degene die de tweede wethouder was namens zijn partij, nu medeverdachte, is een medelander.
pi_207684494
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mjah ik ben persoonlijk van mening dat het lekken van informatie veel harder aangepakt moet worden, maar dan graag over de hele linie, toen de PVDA weer eens de miljoenennota liet lekken werd er grappig over gedaan.
de miljoenen nota naar de pers lekken is van een heel andere orde natuurlijk.
Voorkennis lekken naar bepaalde personen die daar (financieel) voordeel uit kunnen halen is natuurlijk heel iets anders.
  maandag 23 januari 2023 @ 15:08:52 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207684504
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik betwijfel of het zijn van medelander op die manier een rol speelt bij De Mos. Onder zijn medeverdachten zijn immers ook meerdere 'medelanders'. Zijn vrienden, waar hij zich juist zo voor heeft ingespannen. Ook degene die de tweede wethouder was namens zijn partij, nu medeverdachte, is een medelander.
Je kan Richard inderdaad niet beschuldigen van gebrek aan diversiteit. Naast een zooi Nederlanders, een Marokkaanse medewethouder en een Turkse kroegbaas zijn erbij betrokken. En ook nog een vrouwelijk raadslid van Turkse komaf die weer getrouwd is met een van de profiteurs. Geslaagd stukje integratie. ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')