Hoe kom je erbij dat dit vaak zo is?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 13:15 schreef Barry1986 het volgende:
Als de muur niet masief is opgebouwd dan kun je hem gewoon afbreken
Als de muur wel masief is opgebouwd dan moet je even kijken of de bovenliggende balken dik genoeg zijn voor de complete overspanning. Vaak is dit wel het geval. Maar niets is met zekerheid van een schermpje
Oh kun je dat bij de gemeente opvragen. Ga ik dat sowieso eens doen. Altijd wel handig om te hebben.quote:
En als de aanbouw later is gezet is deze muur de oude buitenmuur geweest lijkt me. Dan zou ik hem niet zomaar slopen in ieder geval.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 13:43 schreef Geborenin1971 het volgende:
Is dit een aanbouw vanuit de bouw mee of later neergezet? Als het met de bouw meegegaan is, dan is buren met een vergelijkbare woning vragen misschien een goed idee?
Je kunt het proberen, maar geen garantie dat het lukt. Mogelijk heeft de gemeente nog de tekeningen e.d. in het archief die horen bij de bouwvergunningsaanvraag van destijds, maar zeker is dat allerminst. Wanneer is het gebouwd?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 13:39 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Oh kun je dat bij de gemeente opvragen. Ga ik dat sowieso eens doen. Altijd wel handig om te hebben.
Als je aan de muur niet ziet of het een draagmuur is, zie je het op te tekening ook niet. Vraag het iemand die verstand van zaken heeft. Die ziet het in 1 minuut.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 17:50 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je kunt het proberen, maar geen garantie dat het lukt. Mogelijk heeft de gemeente nog de tekeningen e.d. in het archief die horen bij de bouwvergunningsaanvraag van destijds, maar zeker is dat allerminst. Wanneer is het gebouwd?
Bij de bouwvergunningsaanvraag horen ook constructieberekeningen en -tekeningen.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 18:37 schreef Speekselklier het volgende:
Als je aan de muur niet ziet of het een draagmuur is, zie je het op te tekening ook niet. Vraag het iemand die verstand van zaken heeft. Die ziet het in 1 minuut.
Dat snap ik. Maar ik denk niet ts die kan lezen anders had ie ook de muur zelf kunnen beoordelen.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 18:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Bij de bouwvergunningsaanvraag horen ook constructieberekeningen en -tekeningen.
Gemeentes moeten deze tekeningen bewaren, maar er kan uiteraard brand in het archief zijn geweest of in wo2 kan het archief gebombareerd zijn. Dan heb je inderdaad pech al bewoner.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 17:50 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je kunt het proberen, maar geen garantie dat het lukt. Mogelijk heeft de gemeente nog de tekeningen e.d. in het archief die horen bij de bouwvergunningsaanvraag van destijds, maar zeker is dat allerminst. Wanneer is het gebouwd?
De grote vraag is.... wat staat er op. Dus tekening andere etagesquote:Op maandag 23 januari 2023 13:29 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb de bouwtekening binnen. Zie hier het gedeelte waar het om gaat. Ik zie er alleen geen legenda bij wat wat betekent bij de verschillende soorten muren.
[ afbeelding ]
Het gaat dan om die muur met deur van de keuken naar de bijkeuken. Ik heb het bouwbedrijf wat op de bouwtekening staat ook al even gemaild. Dan weet ik het inderdaad zeker.
Het ziet er als een smal versprongen muurtje uit ik zou die koof eens open trekken en kijken of daar een steunbalk verborgen zit.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:56 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
De grote vraag is.... wat staat er op. Dus tekening andere etages
Op basis van de tekening lijkt me het ook onwaarschijnlijk dat het een draagmuur zou zijn. Wat je eventueel nog even zou kunnen checken is of de balken (in vergelijking met de tekening) lopen van links naar rechts of van boven naar beneden.quote:Op maandag 23 januari 2023 14:28 schreef Stansfield het volgende:
Daarboven staat niks. Maar zojuist de bevestiging gehad van de aannemer die het huis gebouwd heeft dat het geen draagmuur is. Dus opgelost weer.
Toch bedankt allemaal voor alle info.
Dan is er ook weinig te dragenquote:Op maandag 23 januari 2023 14:28 schreef Stansfield het volgende:
Daarboven staat niks. Maar zojuist de bevestiging gehad van de aannemer die het huis gebouwd heeft dat het geen draagmuur is. Dus opgelost weer.
Toch bedankt allemaal voor alle info.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |