abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207639418
Om onze keuken wat te vergroten willen wij de deur en muur naar het kleine halletje erachter eruit halen. Om op die manier in de oude bijkeuken (want niet meer is dan een halletje van 1 meter diep en de breedte van het muurtje) bij keuken te betrekken. Alleen is het even de vraag of dit een draagmuur is. De buitenkant is het een uitbouw die overloopt in de garage zoals je op de 2e foto kan zien.

Oude foto van funda destijds

Nieuwe foto's

Ik heb geen documentatie van het huis. Hier is bij de aankoop niks aan overgedragen en ook niet aan gedacht. Dus heeft iemand een idee of dit een draagmuur is of kan dit bijna geen draagmuur zijn?
pi_207639442
Wat zit er achter die koof?
pi_207639445
Dat zou de gemeente moeten weten
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207639894
Als de muur niet masief is opgebouwd dan kun je hem gewoon afbreken
Als de muur wel masief is opgebouwd dan moet je even kijken of de bovenliggende balken dik genoeg zijn voor de complete overspanning. Vaak is dit wel het geval. Maar niets is met zekerheid van een schermpje
pi_207640022
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 13:15 schreef Barry1986 het volgende:
Als de muur niet masief is opgebouwd dan kun je hem gewoon afbreken
Als de muur wel masief is opgebouwd dan moet je even kijken of de bovenliggende balken dik genoeg zijn voor de complete overspanning. Vaak is dit wel het geval. Maar niets is met zekerheid van een schermpje
Hoe kom je erbij dat dit vaak zo is?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207640188
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 12:41 schreef etuiedelapiel het volgende:
Wat zit er achter die koof?
Een lager plafond. wat doorgaat in die bijkeuken.
pi_207640196
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat zou de gemeente moeten weten
Oh kun je dat bij de gemeente opvragen. Ga ik dat sowieso eens doen. Altijd wel handig om te hebben.
pi_207640227
Is dit een aanbouw vanuit de bouw mee of later neergezet? Als het met de bouw meegegaan is, dan is buren met een vergelijkbare woning vragen misschien een goed idee?
  vrijdag 20 januari 2023 @ 13:47:33 #9
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_207640262
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 13:43 schreef Geborenin1971 het volgende:
Is dit een aanbouw vanuit de bouw mee of later neergezet? Als het met de bouw meegegaan is, dan is buren met een vergelijkbare woning vragen misschien een goed idee?
En als de aanbouw later is gezet is deze muur de oude buitenmuur geweest lijkt me. Dan zou ik hem niet zomaar slopen in ieder geval.
  Moderator vrijdag 20 januari 2023 @ 16:29:59 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207642056
Even een paar nietszeggende reacties verwijderd die puur en alleen bedoeld zijn om reacties van anderen uit te kunnen lokken, of adviezen die zelfs ronduit gevaarlijk kunnen zijn. ^O^
pi_207642800
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 13:39 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Oh kun je dat bij de gemeente opvragen. Ga ik dat sowieso eens doen. Altijd wel handig om te hebben.
Je kunt het proberen, maar geen garantie dat het lukt. Mogelijk heeft de gemeente nog de tekeningen e.d. in het archief die horen bij de bouwvergunningsaanvraag van destijds, maar zeker is dat allerminst. Wanneer is het gebouwd?
  vrijdag 20 januari 2023 @ 18:37:16 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207643256
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 17:50 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je kunt het proberen, maar geen garantie dat het lukt. Mogelijk heeft de gemeente nog de tekeningen e.d. in het archief die horen bij de bouwvergunningsaanvraag van destijds, maar zeker is dat allerminst. Wanneer is het gebouwd?
Als je aan de muur niet ziet of het een draagmuur is, zie je het op te tekening ook niet. Vraag het iemand die verstand van zaken heeft. Die ziet het in 1 minuut.

Op foto2 zie ik trouwens een uitbouw van 1 etage, zonder gewicht boven de doorbraak dus. Wat zou die muur moeten dragen dan? Beetje dakbedekking.
Tot nooit .......
pi_207643316
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 18:37 schreef Speekselklier het volgende:
Als je aan de muur niet ziet of het een draagmuur is, zie je het op te tekening ook niet. Vraag het iemand die verstand van zaken heeft. Die ziet het in 1 minuut.
Bij de bouwvergunningsaanvraag horen ook constructieberekeningen en -tekeningen.
  vrijdag 20 januari 2023 @ 18:46:41 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207643344
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 18:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Bij de bouwvergunningsaanvraag horen ook constructieberekeningen en -tekeningen.
Dat snap ik. Maar ik denk niet ts die kan lezen anders had ie ook de muur zelf kunnen beoordelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 20-01-2023 19:54:22 ]
Tot nooit .......
pi_207643453
Is dat bijkeuken halletje net zo goed als de rest van het huis geïsoleerd, anders kun je hierdoor wel opeens redelijk wat meer gaan stoken.
pi_207649968
Zelfs als de foto's een compleet beeld zouden schetsen dan is hier op afstand geen uitsluitsel over te geven.

Maar over het algemeen kun je aannamen dat iedere originele buitenmuur dragend is voor de originele dakconstructie. Als er een deur in dat stuk wand zit en jouw bedoeling is om een stuk muur rondom dat kozijn weg te halen, dan moet er mogelijk een ingreep gedaan worden om de boel stabiel te houden.

Dit kan varieren van een simpele latei tot een ingewikkelde constructie, maar daar zou je toch echt een constructeur of op zijn minst een aannemer voor moeten inschakelen.
pi_207650895
Kun je eens een plattegrond posten?

De koof boven de deur, daar zou weleens een stalen balk achter kunnen liggen die de originele achtergevel draagt
pi_207651234
Eigenlijk komt het eropneer: niemand weet het op afstand.

Laat eens een constructeur komen, die kan je meer vertellen.
pi_207651273
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 17:50 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Gemeentes moeten deze tekeningen bewaren, maar er kan uiteraard brand in het archief zijn geweest of in wo2 kan het archief gebombareerd zijn. Dan heb je inderdaad pech al bewoner.
Gemeentes hebben deze gegevens namelijk nodig bij vergunningsaanvragen.
pi_207683243
Ik heb de bouwtekening binnen. Zie hier het gedeelte waar het om gaat. Ik zie er alleen geen legenda bij wat wat betekent bij de verschillende soorten muren.

Het gaat dan om die muur met deur van de keuken naar de bijkeuken. Ik heb het bouwbedrijf wat op de bouwtekening staat ook al even gemaild. Dan weet ik het inderdaad zeker.
  maandag 23 januari 2023 @ 13:56:06 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207683534
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:29 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb de bouwtekening binnen. Zie hier het gedeelte waar het om gaat. Ik zie er alleen geen legenda bij wat wat betekent bij de verschillende soorten muren.

[ afbeelding ]

Het gaat dan om die muur met deur van de keuken naar de bijkeuken. Ik heb het bouwbedrijf wat op de bouwtekening staat ook al even gemaild. Dan weet ik het inderdaad zeker.
De grote vraag is.... wat staat er op. Dus tekening andere etages
Tot nooit .......
pi_207683718
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:56 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De grote vraag is.... wat staat er op. Dus tekening andere etages
Het ziet er als een smal versprongen muurtje uit ik zou die koof eens open trekken en kijken of daar een steunbalk verborgen zit. ;)
pi_207683897
Daarboven staat niks. Maar zojuist de bevestiging gehad van de aannemer die het huis gebouwd heeft dat het geen draagmuur is. Dus opgelost weer.

Toch bedankt allemaal voor alle info.
pi_207684529
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:28 schreef Stansfield het volgende:
Daarboven staat niks. Maar zojuist de bevestiging gehad van de aannemer die het huis gebouwd heeft dat het geen draagmuur is. Dus opgelost weer.

Op basis van de tekening lijkt me het ook onwaarschijnlijk dat het een draagmuur zou zijn. Wat je eventueel nog even zou kunnen checken is of de balken (in vergelijking met de tekening) lopen van links naar rechts of van boven naar beneden.
  maandag 23 januari 2023 @ 15:16:18 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207684633
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:28 schreef Stansfield het volgende:

Dan is er ook weinig te dragen :)
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')