------------------------------------------quote:Stakingen aangekondigd in streekvervoer na mislukte onderhandelingen
Vakbond FNV roept op tot een staking morgen en overmorgen in het streekvervoer. Dat betekent dat bussen of regionale treinen van andere maatschappijen dan de NS mogelijk niet rijden.
Afgelopen nacht is er onderhandeld over een nieuwe cao in het streekvervoer, maar vakbonden en werkgevers kwamen er niet uit. Volgens de FNV waren het loonbod en de maatregelen om de werkdruk structureel aan te pakken onvoldoende.
Eerder hadden de vakbonden gewaarschuwd voor een landelijke staking op donderdag en vrijdag in het streekvervoer als het cao-overleg zou mislukken.
Inflatie
In oktober werd ook gestaakt in het streekvervoer. Toen reed volgens de werkgevers 70 tot 80 procent van de bussen.
Onder de cao streekvervoer vallen 13.000 medewerkers en duizenden van hen zijn lid van de bond.
De vakbonden willen dat het loon van personeel van onder meer Arriva of Keolis meebeweegt met de hoge inflatie en dat er maatregelen genomen worden om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen.
Loonbod
VWOV-voorzitter Fred Kagie zegt dat er tijdens het overleg in zijn ogen een "een bovengemiddeld hoog loonbod" is gedaan, doelend op een voorgestelde loonsverhoging van 8 procent. "We hebben er echt alles aan gedaan om een cao te sluiten."
Hij is verbaasd over de opstelling van de vakbonden en wijst erop dat de overheid ook maatregelen neemt om de inflatie te dempen. Volgens hem is het nachtelijke overleg afgebroken door de vakbonden. Hij zegt te hopen dat de bonden weer snel om de tafel willen.
https://nos.nl/artikel/24(...)kte-onderhandelingen
Ja en ze dragen bij aan een verminderde co2 uitstoot door niet met de bussen te gaan rijden.quote:Op woensdag 18 januari 2023 07:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
------------------------------------------
Nice!!!!!! Deze mensen verdienen ook een goed loon![]()
Ja de werkgevers zijn inderdaad totaal respectloos dat dit nodig is.quote:Op woensdag 18 januari 2023 08:14 schreef Erno-BE het volgende:
Langharig werkschuw tuig gaat weer staken, nu net scholieren en studenten proefwerken en toetsen hebben en veel onderwijsinstellingen zijn totaal niet flexibel als het gaat om ziekte, familieomstandigheden of stakingen. Respectloos.
Zogauw het kon heb ik het OV ook direct afgeschaft.quote:Op woensdag 18 januari 2023 09:11 schreef GS-Raw het volgende:
3 jaar geleden een elektrische fiets gekocht omdat ik er wel een beetje klaar mee was dat een bus weer niet op kwam dagen of er weer eens gestaakt werd. Om nog maar te zwijgen over de smerigheid van de voertuigen, de drukte, de asociale medereizigers. Ik betaalde ¤100 per maand voor een abonnement dus reken maar uit de winst.
Wat let jou om voor dat matige loon dat werk te gaan doen?quote:Op woensdag 18 januari 2023 08:14 schreef Erno-BE het volgende:
Langharig werkschuw tuig gaat weer staken, nu net scholieren en studenten proefwerken en toetsen hebben en veel onderwijsinstellingen zijn totaal niet flexibel als het gaat om ziekte, familieomstandigheden of stakingen. Respectloos.
Los buskaartje is ook al reteduurquote:Op woensdag 18 januari 2023 09:11 schreef GS-Raw het volgende:
3 jaar geleden een elektrische fiets gekocht omdat ik er wel een beetje klaar mee was dat een bus weer niet op kwam dagen of er weer eens gestaakt werd. Om nog maar te zwijgen over de smerigheid van de voertuigen, de drukte, de asociale medereizigers. Ik betaalde ¤100 per maand voor een abonnement dus reken maar uit de winst.
quote:Streekvervoer kondigt vijfdaagse staking aan vanaf 6 februari
Het streekvervoer gaat opnieuw landelijk staken. De vijfdaagse staking begint volgende week maandag en heeft betrekking op dertienduizend werknemers, met name buschauffeurs. Dat meldt vakbond CNV, nadat werkgevers niet hadden gereageerd op hun ultimatum.
"Ons cao-voorstel is bovengemiddeld hoog", zegt Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging van Werkgevers in het Openbaar Vervoer (VWOV). Volgens Kagie kunnen de werkgevers niet hoger gaan dan het voorstel dat er nu al ligt.
Een woordvoerder van vakbond CNV laat weten dat er niets nieuws in het voorstel van de VWOV stond. "Had er nog iets nieuws in dat voorstel gestaan, dan hadden we opnieuw een verkenning kunnen doen."
Na het indienen van het ultimatum liet de VWOV weten dat het cao-voorstel dat op tafel lag, zou komen te vervallen als er weer gestaakt zou worden. Dat betekent dat alle partijen terug moeten naar de onderhandelingstafel om de cao-besprekingen van voor af aan te beginnen.
Een eerdere staking van vakbond FNV zorgde ervoor dat in verschillende regio's ongeveer 40 procent van het openbaar vervoer uitviel.
https://www.nu.nl/economi(...)anaf-6-februari.html
kritische infrastructuur? Niemand maakt er gebruik vanquote:Op maandag 30 januari 2023 13:33 schreef raptorix het volgende:
Volstrekt debiel, OV is kritische infrastructuur, het is complete chantage dat men dat zomaar stillegt. Stel je voor dat alle Internet Engineers even de complexe AMS-IX zouden dichtzetten omdat ze vinden dat een hoger loon verdienen.
Ja vind ik ook. Volstrekt onverantwoord zijn die werkgevers...quote:Op maandag 30 januari 2023 13:33 schreef raptorix het volgende:
Volstrekt debiel, OV is kritische infrastructuur, het is complete chantage dat men dat zomaar stillegt. Stel je voor dat alle Internet Engineers even de complexe AMS-IX zouden dichtzetten omdat ze vinden dat een hoger loon verdienen.
Bij de onderhandelingen op mijn werk biedt de werkgever tussen de 3 en 4%quote:Op maandag 30 januari 2023 13:53 schreef StephanL het volgende:
De FNV en CNV eisen 10%, terwijl de werkgevers tot 8% gaan. Voor de rest is alls wel in overeenstemming behalve die twee procent.
Het vervelende is, nu krijgen de werknemers 0% zolang dit duurt. 8% is beter dan niks, maar de bonden blijven volharden. In dit geval denk ik dat ze beter water bij de wijn kunnen doen, de vakbonden en die 8% pakken.
Arme ik
'Nough said.quote:Op maandag 30 januari 2023 13:53 schreef StephanL het volgende:
De FNV en CNV eisen 10%, terwijl de werkgevers tot 8% gaan. Voor de rest is alls wel in overeenstemming behalve die twee procent.
Het vervelende is, nu krijgen de werknemers 0% zolang dit duurt. 8% is beter dan niks, maar de bonden blijven volharden. In dit geval denk ik dat ze beter water bij de wijn kunnen doen, de vakbonden en die 8% pakken.
Arme ik
Maar dat is gewoon een afspraak die men over jou heeft.quote:Op woensdag 18 januari 2023 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zogauw het kon heb ik het OV ook direct afgeschaft.
Ze vertrekken namelijk op een punt waar ik niet ben, gaan ergens heen waar ik niet moet zijn, vertrekken op een tijd wanneer ik niet weg wil, komen aan op een tijd dat ik er niet hoef te zijn en nemen een route die ik niet wil nemen.
quote:Op maandag 30 januari 2023 14:21 schreef Enawh het volgende:
Je kan echt niet alles eisen. Het is geven en nemen.
8% is al hoog en aangezien het maar 2% scheelt moeten ze dit gewoon accepteren
Nederlandse uni's tijdens corona een heel praatje maken over hoe erg ze digitaal onderwijs gaan accepterenquote:Op woensdag 18 januari 2023 08:14 schreef Erno-BE het volgende:
Langharig werkschuw tuig gaat weer staken, nu net scholieren en studenten proefwerken en toetsen hebben en veel onderwijsinstellingen zijn totaal niet flexibel als het gaat om ziekte, familieomstandigheden of stakingen. Respectloos.
Als die engineers evenveel zouden verdienen als de gemiddelde chauffeur in het streekvervoer en dezelfde werkdruk zouden ervaren incl agressie van passagiers etc, dan zou ik ze groot gelijk geven.quote:Op maandag 30 januari 2023 13:33 schreef raptorix het volgende:
Volstrekt debiel, OV is kritische infrastructuur, het is complete chantage dat men dat zomaar stillegt. Stel je voor dat alle Internet Engineers even de complexe AMS-IX zouden dichtzetten omdat ze vinden dat een hoger loon verdienen.
Het gaat me er niet om of het verdienen of niet, het gaat erom dat je misbruik maakt van de situatie waarin je verkeerd, ik zou zeggen laat passagiers lekker gratis reizen, dat voelen de OV bedrijven veel harder.quote:Op maandag 30 januari 2023 16:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als die engineers evenveel zouden verdienen als de gemiddelde chauffeur in het streekvervoer en dezelfde werkdruk zouden ervaren incl agressie van passagiers etc, dan zou ik ze groot gelijk geven.
Wat verdient een buschauffeur eigenlijk? Met alle respect maar het is toch nagenoeg ongeschoold werk? (afgezien van een paar maanden wat rijlessen volgen).quote:Op maandag 30 januari 2023 16:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als die engineers evenveel zouden verdienen als de gemiddelde chauffeur in het streekvervoer en dezelfde werkdruk zouden ervaren incl agressie van passagiers etc, dan zou ik ze groot gelijk geven.
Ga het eens een paar maanden doen en vertel je ervaringen.quote:Op maandag 30 januari 2023 18:21 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Wat verdient een buschauffeur eigenlijk? Met alle respect maar het is toch nagenoeg ongeschoold werk? (afgezien van een paar maanden wat rijlessen volgen).
Announce Steven Berghuis.quote:Op maandag 30 januari 2023 16:55 schreef trein2000 het volgende:
Dit is geen staking meer, dit is chantage. Het idee van een staking is dat je werkgever er last van heeft, hier heeft vooral de burger last van…
Het is hier geen Frankrijk, ga aan het werk man.
Maar is het probleem dan te weinig salaris of meer de andere arbeidsomstandigheden? Denk je niet dat wanneer ze meer geld krijgen er nog een strakker schema komt?quote:Op maandag 30 januari 2023 18:41 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ga het eens een paar maanden doen en vertel je ervaringen.
Ik weet niet of ik de verantwoordelijkheid voor een bus vol passagiers zou willen. Plus de agressie van passagiers soms, het keurslijf van een strak tijdschema, de hele dag in het drukke verkeer met zo'n bakbeest. Lijkt me kutwerk en dat mag best gecompenseerd worden. Ongeschoold of niet.
Een buschauffeur werkt echter niet onder erbarmelijke omstandigheden. Want de meeste tijd ziet hij geen teamleider. Is dus nergens voor nodig om de buschauffeurs extra te belonen.quote:Op maandag 30 januari 2023 18:41 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ga het eens een paar maanden doen en vertel je ervaringen.
Ik weet niet of ik de verantwoordelijkheid voor een bus vol passagiers zou willen. Plus de agressie van passagiers soms, het keurslijf van een strak tijdschema, de hele dag in het drukke verkeer met zo'n bakbeest. Lijkt me kutwerk en dat mag best gecompenseerd worden. Ongeschoold of niet.
Misschien moeten ze dan het salaris van de managers boven hen eens naar beneden gooien. Die zitten de hele tijd in een comfortabel kantoor naar hun excel sheetjes te staren. Maar ik gok dat die heel wat meer geld binnen harken dan de chauffeurs.quote:Op maandag 30 januari 2023 18:51 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Maar is het probleem dan te weinig salaris of meer de andere arbeidsomstandigheden? Denk je niet dat wanneer ze meer geld krijgen er nog een strakker schema komt?
Wat verdient zo’n manager dan? En zijn taakomschrijving is “naar excel sheetjes staren”?quote:Op maandag 30 januari 2023 19:01 schreef Farenji het volgende:
[..]
Misschien moeten ze dan het salaris van de managers boven hen eens naar beneden gooien. Die zitten de hele tijd in een comfortabel kantoor naar hun excel sheetjes te staren. Maar ik gok dat die heel wat meer geld binnen harken dan de chauffeurs.
ik zou juist wel de situatie gebruiken waar je in zit....quote:Op maandag 30 januari 2023 17:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat me er niet om of het verdienen of niet, het gaat erom dat je misbruik maakt van de situatie waarin je verkeerd, ik zou zeggen laat passagiers lekker gratis reizen, dat voelen de OV bedrijven veel harder.
Dat komt vooral doordat er in dit land een schrijnend tekort aan klasse-solidariteit is. We zouden ze veel meer moeten steunen want we hebben allemaal veel meer gemeen met de buschauffeurs van deze wereld dan met de miljonairs en miljardairs. Toch worden die laatste vaak op handen gedragen en bijna blind vereerd, wat ze ook doen, maar de gewone hardwerkende mens die worstelt om rond te komen en gaat staken voor wat fatsoenlijke inflatiecorrectie en achterstallige loonsverhoging moet z'n bek houden en doorwerken voor het zelfde geld want hij doet toch maar ongeschoold werk.quote:Op maandag 30 januari 2023 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
Het poldermodel loopt op zijn eind. Met dit soort acties verdwijnt de laatste steun die de vakbonden nog over hadden.
Kan je nagaan hoe hoog de onvrede al is opgelopen in de afgelopen decenniaquote:Op maandag 30 januari 2023 22:12 schreef livelink het volgende:
Ik begin de gemakzucht een beetje zat te worden:
Boeren boos => snelwegen blokkeren
Klimaatactivisten boos => snelwegen blokkeren
Vakbonden willen aandacht => OV platleggen.
Ja, we weten nu wel dat je publiciteit krijgt als je de infrastructuur platlegt. Nu weer eens wat creatiever zijn, graag.
Dit. Al is mijn sterke vermoeden dat het niet alleen een gebrek aan solidariteit is, maar ook gewoon de behoefte van zielige mensjes om naar beneden te trappen. Jan Modaal heeft misschien een kutbaan en een kutleven, maar die domme buschauffeur of schoonmaker is tenminste een nog grotere sukkel!quote:Op maandag 30 januari 2023 22:05 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat komt vooral doordat er in dit land een schrijnend tekort aan klasse-solidariteit is. We zouden ze veel meer moeten steunen want we hebben allemaal veel meer gemeen met de buschauffeurs van deze wereld dan met de miljonairs en miljardairs. Toch worden die laatste vaak op handen gedragen en bijna blind vereerd, wat ze ook doen, maar de gewone hardwerkende mens die worstelt om rond te komen en gaat staken voor wat fatsoenlijke inflatiecorrectie en achterstallige loonsverhoging moet z'n bek houden en doorwerken voor het zelfde geld want hij doet toch maar ongeschoold werk.
Steun van wie precies? Mensen die menen recht te hebben op publieke dienstverlening voor een grijpstuiver?quote:Op maandag 30 januari 2023 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
Het poldermodel loopt op zijn eind. Met dit soort acties verdwijnt de laatste steun die de vakbonden nog over hadden.
Mensen die gewoon naar school of naar hun werk gaan, en helemaal geen partij zijn in een arbeidsvoorwaardenconflict tussen de busmaatschappij en zijn personeel.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 08:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Steun van wie precies? Mensen die menen recht te hebben op publieke dienstverlening voor een grijpstuiver?
De vvd propaganda is blijkbaar geloofwaardig.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 08:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dit. Al is mijn sterke vermoeden dat het niet alleen een gebrek aan solidariteit is, maar ook gewoon de behoefte van zielige mensjes om naar beneden te trappen. Jan Modaal heeft misschien een kutbaan en een kutleven, maar die domme buschauffeur of schoonmaker is tenminste een nog grotere sukkel!
In het Engels noemen ze dit crabs in a bucket.
Wat is dit voor gelul?quote:Op maandag 30 januari 2023 13:53 schreef StephanL het volgende:
De FNV en CNV eisen 10%, terwijl de werkgevers tot 8% gaan. Voor de rest is alls wel in overeenstemming behalve die twee procent.
Het vervelende is, nu krijgen de werknemers 0% zolang dit duurt. 8% is beter dan niks, maar de bonden blijven volharden. In dit geval denk ik dat ze beter water bij de wijn kunnen doen, de vakbonden en die 8% pakken.
Arme ik
Dit is de enige manier. Wij zijn inmiddels 20% van onze koopkracht kwijt sinds 2018. Al 4 jaar vrijwil stil in salaris. Los daarvan is de druk op de roosters torenhoog en wordt er bar weinig gedaan om te zorgen dat het aantrekkelijk is voor jongeren. Een fatsoenlijke ouderenregeling voor hen die al 40 jaar sturen is er niet, ja een sigaar uit eigen doos terwijl deze mensen vroeger voor alles salaris hebben ingeleverd, VUT, preVUT, prepensioen etc. en niets gekregen hè, alles voortijdig afgeschaft zonder een cent compensatie.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mensen die gewoon naar school of naar hun werk gaan, en helemaal geen partij zijn in een arbeidsvoorwaardenconflict tussen de busmaatschappij en zijn personeel.
Nou, vertel eens hoe?quote:Op maandag 30 januari 2023 22:12 schreef livelink het volgende:
Ik begin de gemakzucht een beetje zat te worden:
Boeren boos => snelwegen blokkeren
Klimaatactivisten boos => snelwegen blokkeren
Vakbonden willen aandacht => OV platleggen.
Ja, we weten nu wel dat je publiciteit krijgt als je de infrastructuur platlegt. Nu weer eens wat creatiever zijn, graag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |