goed er liggen nu grijze grindstenen in. ik wil er zwarte in, alleen hoe ik doe ik dit nou het best?
het aquarium is 5 maanden oud en er leven nu 30 vissne ofzo in.
als ik het grind eruit haal wordt het een plurisbende.
ohja ik heb nu 2 zakken zwart grind gekocht, alleen geen compost (voor planten) is dit perse noodzakelijk??
Veel succes
ps. Zuig wel je vissen niet op. Maar het werkt goed, ik doe het ook altijd zo.
quote:dat snap ik niet
Op zondag 9 februari 2003 16:23 schreef deef het volgende:
Koop een stuk tuinslang. Zet een emmer naast je aquarium en vul de slang met water. Houd ze met je duimen dicht en doe de ene kant in het aquarium en de andere in de emmer (met je duimen erop). Ga naar de bodem met je slang en laat je duimen los. Je hebt nu een soort stofzuiger en je kunt dus de steentjes verwijderen uit het aquarium.Veel succes
Koop een tuinslang (1.5 meter ongeveer)
Ga naar je aquarium
Zet er een emmer naast
Pak het stuk gekochte tuinslang en vul het met water zodat deze helemaal vol zit (kun je in de douche doen)
Als de slang vol is houd je op beide kanten een duim erop, zodat het niet leegloopt
Ga naar je aquarium
Stop een kant boven de steentjes in je aquarium met je duim erop. De andere kant doe je in de emmer (om een overstroming te voorkomen). Houdt je duimen erop tot je zeker weet dat je alles goed hebt gedaan. Laat daarna de duim in het aquarium los, en aan de duim in de emmer voel je krachten. Laat deze nu ook los! ZUIGEN maar!
quote:Is toch niet zo moeilijk?
Op zondag 9 februari 2003 16:25 schreef hallo_mensen het volgende:[..]
dat snap ik niet
Als je grind gaat vervangen zet je toch het hele aqaurium op zn kop, 'k denk dat dit de makkelijkste manier is...
quote:
Op zondag 9 februari 2003 16:31 schreef deef het volgende:
Ok. Zuigen voor DummiesKoop een tuinslang (1.5 meter ongeveer)
Ga naar je aquarium
Zet er een emmer naast
Pak het stuk gekochte tuinslang en vul het met water zodat deze helemaal vol zit (kun je in de douche doen)
Als de slang vol is houd je op beide kanten een duim erop, zodat het niet leegloopt
Ga naar je aquarium
Stop een kant boven de steentjes in je aquarium met je duim erop. De andere kant doe je in de emmer (om een overstroming te voorkomen). Houdt je duimen erop tot je zeker weet dat je alles goed hebt gedaan. Laat daarna de duim in het aquarium los, en aan de duim in de emmer voel je krachten. Laat deze nu ook los! ZUIGEN maar!
Wat je ook kan doen, en dat vind ik zelf makkelijker....
1 kant van de slang in het aqaurium, andere kant boven de emmer, altijd onder het waterpeil van het aqaurium.
Even zuigen aan de kant die je boven de emmer houd, totdat het water in de slang onder het waterpeil is, en het begint te stromen.
Stop wel op tijd met zuigen, anders word het water rechtsstreeks je longen in getropedeert.
quote:Dan haalt hij ze er ff uit, en doet ze in een emmer met water?
Op zondag 9 februari 2003 16:34 schreef deef het volgende:
maar zoals je hebt gelezen zitten de vissen er nog in, en het zuigen werkt erg goed
nee, 15 kilo grind op hun kop donderen, daar zullen die vissen blij mee zijn.
quote:
Op zondag 9 februari 2003 16:36 schreef deef het volgende:
en dat maakt mijn manier veiliger voor de dummies onder ons
punt voor jouw.
Maar 'k vind het zo omslachtig, 'k zie mezelf op mn werk al 10 keer heen en weer hobbelen om een tuinslang van 10 meter te vullen met water.
Als je een aqaurium hebt, moet je gewoon leren zuigen, punt uit.
Omdat je aquarium nog redelijk "nieuw" is, moet je al het water wat er in zit bewaren omdat anders je bacterie cultuur weg is en dus je vissen het erg moeilijk gaan krijgen.
Zet de pomp en de verwarming uit.
Hevel met een slang, evt de uitstroom naar je filter (als je een extern filter hebt) voldoende water uit hret aquarium om de vissen tijdelijk op te vangen.
Vis de vissen eruit en doe ze in de tijdelijke bak.
Hevel de rest van het water eruit. Probeer zoveelmogelijk hiervan te bewaren.
Schep het "oude" grind eruit.
Leg turf plaatjes op de bodem (voor de planten).
Doe hier het nieuwe grind op. Doe een laag (behandeld) water in het aquarium. En doe hier 15ml nitrivec of andere bacterie spul in. Laat 15 min staan.
Doe het opgevangen water terug in de bak.
Vis de vissen uit hun tijdelijke verblijf.
Vul het aquarium met het water uit de tijdelijke opvang en evt nieuw (behandeld) water.
Zet verwarming en pomp weer aan.
De komente week iedere dag 15 ml nitrivec in het water doen.
Succes.
allllleen ik heb zelf een laag "compost" eronder liggen (plantenvoeding) hoe los ik dat op? gaat het niet onwijs troebel worden enzo???
kan ik niet gewoon 20 liter eruit halen en dan gewoon rustig grind eruit scheppen???
en oh ja moet ik per se turf eronder leggen? of andere plantenvoedsel? (heb ik nu dus wel en planten groeien veel te snel)
quote:ik heb trouwens een algeneter die supersnel is, is nu 13 cm schat ik, maar verwacht dat ik hem zal vangen..
Op zondag 9 februari 2003 16:48 schreef H-Ahli het volgende:
Hier het advies van een vis(senliefhebber):Omdat je aquarium nog redelijk "nieuw" is, moet je al het water wat er in zit bewaren omdat anders je bacterie cultuur weg is en dus je vissen het erg moeilijk gaan krijgen.
Zet de pomp en de verwarming uit.
Hevel met een slang, evt de uitstroom naar je filter (als je een extern filter hebt) voldoende water uit hret aquarium om de vissen tijdelijk op te vangen.
Vis de vissen eruit en doe ze in de tijdelijke bak.
Hevel de rest van het water eruit. Probeer zoveelmogelijk hiervan te bewaren.
Schep het "oude" grind eruit.
Leg turf plaatjes op de bodem (voor de planten).
Doe hier het nieuwe grind op. Doe een laag (behandeld) water in het aquarium. En doe hier 15ml nitrivec of andere bacterie spul in. Laat 15 min staan.
Doe het opgevangen water terug in de bak.
Vis de vissen uit hun tijdelijke verblijf.
Vul het aquarium met het water uit de tijdelijke opvang en evt nieuw (behandeld) water.
Zet verwarming en pomp weer aan.
De komente week iedere dag 15 ml nitrivec in het water doen.Succes.
quote:zuig je zo alleen de steentjes weg of wordt dit ook vermengt met (veel) water?
Op zondag 9 februari 2003 16:23 schreef deef het volgende:
Koop een stuk tuinslang. Zet een emmer naast je aquarium en vul de slang met water. Houd ze met je duimen dicht en doe de ene kant in het aquarium en de andere in de emmer (met je duimen erop). Ga naar de bodem met je slang en laat je duimen los. Je hebt nu een soort stofzuiger en je kunt dus de steentjes verwijderen uit het aquarium.Veel succes
quote:Kijk wel uit, de meeste algeneters hebben stekels.
Op zondag 9 februari 2003 16:54 schreef Mister_Puke het volgende:[..]
ik heb trouwens een algeneter die supersnel is, is nu 13 cm schat ik, maar verwacht dat ik hem zal vangen..
En het water, ik heb zelf voor dit soort gevallen 3 bakken waar 30 ltr in kan en een reserve aquarium van 60x30x30.
Maar ik heb dan ook een bak van 200 ltr en 1 van 350 ltr, maar daar zitten schildpadden in.
quote:hehe, zie net dat ik een belangrijk woord ben vergeten
Op zondag 9 februari 2003 16:59 schreef H-Ahli het volgende:[..]
Kijk wel uit, de meeste algeneters hebben stekels.
En het water, ik heb zelf voor dit soort gevallen 3 bakken waar 30 ltr in kan en een reserve aquarium van 60x30x30.
Maar ik heb dan ook een bak van 200 ltr en 1 van 350 ltr, maar daar zitten schildpadden in.
denk jij dat mijn idee ook werkt? dus gewoon grind eruit halen terwijl de vissen er nog inzitten? (denk dat ze zich anders dood schrikken enzo en is compost eronder echt per se nodig?
quote:ben bezig met een wetenschappelijk onderzoek.-> kanabilisme onder vissen.
Op zondag 9 februari 2003 17:22 schreef FluxC5 het volgende:
Wat heb je nou ook aan vissen?
ik geef m'n vissen nu geen eten meer en onderzoek of ze overgaan tot kanabilisme of dat ze gewoon sterven van de honger...
hehehe, bovenstaande berust niet op de waarheid..
quote:rustgevend.
Op zondag 9 februari 2003 17:22 schreef FluxC5 het volgende:
Wat heb je nou ook aan vissen?
@topicstarter: vraag 't jos verstappen
quote:?? jos verstappen?
Op zondag 9 februari 2003 20:33 schreef draadnagel het volgende:[..]
rustgevend.
@topicstarter: vraag 't jos verstappen
Wat voor vissen heb je er trouwens in 30 vissies in zo'n maat bak is best wel veel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |