Ik weet dat iedereen hier op zit te wachten, dus ben ik er maar meteen even voor gaan zitten. De analyse!
Barcelona > Barcelona
08/26/2023 - Stage 1 - 14,6 km - Team Time-Trial
![63389]()
De Vuelta begint met een ontzettend korte ploegentijdrit en daar ben ik het eigenlijk helemaal niet mee eens. Als je voor een ploegentijdrit gaat had ie langer moeten zijn, minstens 20 kilometer. Deze afstand was prima geweest voor een individuele tijdrit, maar dit is gewoon niks. Eigenlijk een verloren dag, met minimale verschillen. Dat is natuurlijk ook de bedoeling van de organisatie, maar dat maakt het niet goed. Wel aangenaam om weer eens in Cataloni te zijn, de Vuelta durfde een aantal jaar niet op bezoek te komen vanwege allerlei spanningen tussen Cataloni en Madrid, ondertussen is de boel weer gekalmeerd.
Matar > Barcelona
08/27/2023 - Stage 2 - 181,3 km - Hilly
![6107d]()
Op de tweede dag meteen een heuvelachtige rit, al stelt dat niet direct heel veel voor. Het Catalaanse binnenland wordt verkend, waarna we ook nog een tijdje langs de kust mogen fietsen, om vervolgens te eindigen op Montjuc. Die klim kennen we door en door, passeert jaarlijks in de Ronde van Cataloni en ook de Vuelta is er al eerder geweest. Een beklimming van de steile kant en daarna een finish bij het olympisch stadion, ook oplopend. Een aankomst voor de puncheurs, daar gaan we op dag twee niet al te moeilijk over doen.
Sria > Arinsal. Andorra
08/28/2023 - Stage 3 - 158,5 km - Mountain
![485f2]()
We zijn de laatste jaren veel te vaak in Andorra geweest en daarom ben ik per definitie geen fan van Andorra, maar als we dat even buiten beschouwing laten is dit een prima derde rit. Zowaar geen unipuerto, warempel twee beklimmingen achter elkaar aan het eind. De Ordino is niet al te lastig, maar de laatste kilometers van de klim naar het skistation van Arinsal zijn dat wel. Een paar kilometer aan 8% aan het eind en zelfs een stukje 10%, dat is op dag drie helemaal niet verkeerd. Prima, doen we het voor. Je zult meteen in vorm moeten zijn deze Vuelta, anders is dit direct een goede gelegenheid om tijd te verliezen.
Andorra la Vella.Andorra > Tarragona
08/29/2023 - Stage 4 - 183,4 km - Hilly
![32889]()
Deze rit noemt men hilly, maar dit is gewoon een etappe voor de sprinters. Die komen verder niet heel erg aan hun trekken deze Vuelta, dus we zullen ze het maar gunnen ook.
Morella > Burriana
08/30/2023 - Stage 5 - 185,7 km - Hilly
![88aaa]()
Ook hilly, zogenaamd, maar er zal opnieuw een massasprint volgen.
La Vall d'Uix > Observatorio Astrofsico de Javalambre
08/31/2023 - Stage 6 - 181,3 km - Mountain
![64c02]()
Als ik zeg Javalambre, wat zeggen jullie dan? Juist, Angel Madrazo! Wat een rit was dat, ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Lang ging het tussen Jose Herrada en Bolle Jetsers, die elkaar het wit uit de ogen keken. Toen ging Madrazo er toch nog met de ritzege vandoor, terwijl hij als ik me niet vergis ook nog eens door zijn eigen ploegleider werd aangereden tijdens dezelfde rit. De lelijkste renner van het peloton won namens het nietige Burgos een rit, dat was blijkbaar reden genoeg voor de organisatie om vier jaar later terug te keren. Dat zal misschien meer liggen aan het feit dat er tussen de klassementsrenners ook genoeg gebeurde. De verschillen waren die dag behoorlijk groot. Kan nu ook zomaar het geval zijn, want hoewel we onderweg geen lastige beklimmingen zien gaat het wel continu op en af. Veel hoogtemeters tijdens deze rit. En een bijzonder lastige slotklim, een kilometer of 11 aan een procent of acht. Paar kilometer aan 10% erbij, het is de moeite. En dat op dag zes, jeetje. Wel opmerkelijk maar verder niet heel relevant: nergens gelezen dat deze klim in de Vuelta zou zitten. Toch knap hoe je zoiets geheim weet te houden. Ze waren bij het observatorium op de top waarschijnlijk te druk met het kijken naar de sterren.
Utiel > Oliva
09/01/2023 - Stage 7 - 188,8 km - Flat
![3e2c3]()
De derde vlakke rit van deze Vuelta. Deze loopt vooral langs de kust en dus hoopt men op wind. Dat is mogelijk, maar waarschijnlijk wordt dit gewoon een reguliere massasprint. Zou je bijna vrede mee hebben.
Dnia > Xorret de Cat. Costa Blanca Interior
09/02/2023 - Stage 8 - 164,8 km - Mountain
![00170]()
Het tweede weekend van de Vuelta van 2023 spreekt mij wat minder aan. Dit is wel weer een lastige dag, veel op en af, maar we weten allemaal dat dit een rit voor de vluchters gaat zijn. Xorret de Cati is altijd voor de vluchters, in principe. De klassementsrenners gaan elkaar hooguit bekampen op de laatste klim, waarna er een sprintje volgt na de korte afdaling aan het eind. Nee, dit wordt waarschijnlijk geen spektakelstuk. Dan had ik El Miserat toch een leukere optie gevonden.
Cartagena > Caravaca de la Cruz
09/03/2023 - Stage 9 - 180,9 km - Hilly
![23030]()
Een rit in Murcia die op het lijf geschreven is van Valverde. Maar die doet niet meer mee. Jarenlang hebben ze in Murcia allerlei minderwaardige etappes georganiseerd, nu Valverde is gestopt komen ze ineens met een aankomst bergop. Al vind ik deze etappe eigenlijk ook vrij minderwaardig. Dit is de laatste etappe van de eerste week en het is quasi een unipuerto. De rit eindigt met acht kilometer klimmen aan 5,5%. Ergens tussendoor een kilometer aan 11%, maar verder is het een vrij makkelijke klim. Hier gaat amper iets gebeuren, en dat op een zondag. Weer een dag voor de vluchters, denk ik eigenlijk. Een sprint tussen de klassementsrenners. Nee, dit is zo'n aankomst bergop die eigenlijk niets toevoegt. Dan had je er beter een heuvelrit van kunnen maken met een aankomst ergens beneden. In de wereld van Guillen en Escartin bestaan er blijkbaar alleen maar aankomsten bergop of vlakke ritten, veel andere smaken zijn er niet. Zonde. Vraag me oprecht af wat het idee is achter deze etappe. Ja, Caravaca de la Cruz zal betalen, maar is er ook nog een ander idee? Vast niet.
Valladolid > Valladolid
09/05/2023 - Stage 10 - 25 km - Individual time-trial
![89a40]()
De vermoedelijk grootste blamage van deze Vuelta volgt na de eerste rustdag. Een tijdrit van 25 kilometer, amai. Als het aan Guillen ligt bestaat de discipline tijdrijden over een aantal jaar niet meer. Dit is echt heel minnetjes. Zeker als je bedenkt dat er iets van 10 aankomsten bergop zijn is het heel gek dat er maar 25 individuele tijdritkilometers op het parcours liggen. Hadden er op z'n minst tien meer mogen zijn. 35 kilometer was alweer een heel ander verhaal geweest. Ik snap dat ze Mas graag willen laten winnen, maar nee, dit kan niet. Dit is een misdaad, een verkrachting van onze geliefde, edele wielersport. Stop hiermee, en wel nu.
Lerma > La Laguna Negra.Vinuesa
09/06/2023 - Stage 11 - 163,2 km - Flat. Uphill finale
![6e77f]()
________/. Een klassiekertje, hoor. De unipuerto der unipuerto's. Een dubbele teleurstelling, want mij was verteld dat deze rit heuvelachtiger zou worden. Niets daarvan, zo vlak als wat. En dan het tweede deel van de teleurstelling: weer Laguna Negra. Drie jaar later opnieuw de klim die toentertijd helemaal niet boeiend was. Ja, de omgeving is leuk, het resultaat was minnetjes. Een sprint bergop tussen Dan Martin, Roglic en Carapaz. Poels vierde op vier tellen, Vlasov vijfde op zeven, Enric Mas verloor negen secondjes, nouja, dat waren zo'n beetje de verschillen. Dit is een tamelijk nutteloze dag. We weten dat ze bij organisaties als de ASO en Unipublic houden van nutteloze dagen, want met kleine verschillen blijft het lang spannend, maar dit is een dag waar je de tv pas in de laatste kilometer hoeft aan te zetten. Hoe kan dat ooit goed uitpakken voor je eigen product? Geen idee. Flat. Uphill finale. Ja. Nee. Doe dit maar niet meer. Alsjeblieft. Por favor.
lvega > Zaragoza
09/07/2023 - Stage 12 - 165,4 km - Flat
![3c631]()
We gaan naar Zaragoza en kenners weten wat er dan gaat gebeuren. W-w-w-w-w-w-waaiers. Karsten Kroon mag ons weer het verhaal gaan vertellen van de Vuelta van 2001, hoe het rond Zaragoza de hele dag op de kant ging, de snelste rit ooit, Igor Gonzalez de Galdeano, noem het allemaal maar op. Dit is een vlakke rit, maar eentje die wel heel verraderlijk kan zijn. In en rond Zaragoza waait het eigenlijk altijd, dit is praktisch een garantie op waaiers. Een sprinter zal winnen, maar de klassementsrenners mogen nu al zenuwachtig worden.
Formigal. Huesca la Magia > Col du Tourmalet
09/08/2023 - Stage 13 - 134,7 km - Mountain
![db2f7]()
Daags na het mogelijke waaierspektakel in Aragon beginnen we aan een fantastisch tweeluik. Organisatoren snappen heel veel dingen niet, maar al dan niet per ongeluk hebben ze nu toch een keer een goede keuze gemaakt. Er komen twee bergritten aan in de Pyreneen en de eerste van die twee is de zwaarste. Eindelijk, eindelijk een logische volgorde. Deze rit is zwaar, heel zwaar. De rit hierna ook, maar deze is net wat zwaarder. En zo hoort het. Mijn enige kritiekpunt is dat deze rit iets langer moet zijn en de volgende korter, verder heb ik hier heel weinig op aan te merken. De eerste geluiden waren dat men simpelweg van plan was de oorspronkelijke rit van de Vuelta van 2020 te herhalen. Van Biescas over de Portalet en de Aubisque naar de Tourmalet, klaar. Toen kwam het verhaal dat we halverwege de Portalet zouden starten, bij Formigal. Dat klonk niet zo leuk, want dan werd de rit ineens heel kort. Maar toen, de plottwist: men heeft de Spandelles toegevoegd aan het parcours. Mooi man. Jarenlang werd er om de Spandelles geroepen. Vorig jaar hebben ze die weg aangepakt, debuteerde de klim in de Tour en nu zien we 'm ook in de Vuelta. Lekker man. De Spandelles leverde meteen in de Tour en kan ook gaan leveren in de Vuelta. Zware klim, zeker direct na de Aubisque. En daarna moet je dan nog de Tourmalet op, jemig Gewoon vanuit Luz-Saint-Sauveur, er waren ook geruchten over een lange omweg om er van de andere kant aan te beginnen. Nee, gewoon de snelste weg naar de voet. Een weg die alsnog vrij lang is, dus na de Spandelles kan alles wel weer samen gaan komen. Gaat deze rit dan een muis baren? Mogelijk, maar nooit helemaal. De Tourmalet zal toch enig verschil moeten opleveren. Al viel dat in de Tour in 2019 enigszins tegen, dus je weet het nooit. Hoe dan ook, deze rit zal een slijtageslag worden en dat gaat men de volgende dag zeker voelen. En dat, dames en heren, is wat we moeten hebben.
Sauveterre-de-Barn > Larra-Belagua
09/09/2023 - Stage 14 - 161,7 km - Mountain
![32d7c]()
Een mirakel, maar ik ben bijna trots op Escartin. Kijk nu wat de krab zelf zegt:
following the fatigue of the Tourmalet, the riders will have to face a very demanding mountain stage. Ja, juist Fernando! Het is het einde van de tweede week en ze hebben net de Tourmalet beklommen, ze zullen inderdaad moe zijn. En juist dan moet je zo'n soort rit als deze op het parcours leggen. Hij snapt het, zou je bijna beginnen te denken. Minpunt: we hadden van start moeten gaan in Oloron-Sainte-Marie, waar we nu na 35 kilometer passeren. Deze rit had 35 kilometer korter moeten zijn, die van gisteren 35 langer. Dan was het helemaal perfect geweest, maar dit is alsnog een hele dikke vette voldoende. Van start in Sauveterre-de-Bearn, bij Cyril Barthe op de koffie. Hij zal genoeg tijd hebben om een bakje voor ons te zetten, want de kans dat Burgos meedoet aan deze Vuelta is niet zo groot. Er zijn slechts twee wildcards beschikbaar en ik zet mijn geld op Caja Rural en Kern Pharma. Het rouleren zorgt ervoor dat Burgos en Euskaltel nu aan de beurt zijn om een jaar over te slaan. Dan de rit: die is op het begin na fan-tas-tisch. Jammer van die lange vlakke aanloop, maar eens we de bergen bereiken is het perfect. Kan amper beter. De Col de Hourcre, die we eigenlijk pas voor het eerst zagen in de Tour van 2020, is meteen loodzwaar. Een Baskische klim, ik ben blij. Flink wat stukken aan 10% meteen. Na een lange afdaling komen we in Larrau terecht, waar je aan twee beklimmingen kunt beginnen. Je kunt naar Chalets d'Iraty fietsen, wat lange tijd een Tourgerucht is geweest maar wat er ieder jaar opnieuw niet van komt, of je fietst naar de top van de Port de Larrau. Of Puerto de Larrau, want het is een grensklim. Een ontzettend zware klim, die amper wordt gebruikt. Alleen daarom al schitterend om deze klim weer eens te zien. Loodzwaar en heel mooi, en Baskisch, wat wil een mens nog meer? De Port de Larrau begint met tien kilometer aan 10%, ongeveer. Daarna is het richting de top wat makkelijker, maar ik verwacht dat het in die eerste tien kilometer helemaal uit elkaar gereden gaat worden. Zeker na die rit ervoor gaan we hier vuurwerk zien, daar ben ik heilig van overtuigd. Na een korte afdaling volgt er een knikje omhoog en daarna rijden we over wat glooiend terrein terug naar Frankrijk, waar we beginnen aan de klim naar La Pierre Saint-Martin. Frankrijk bereiken we evenwel niet, we stoppen bij het skigebied van Belagua. In de laatste kilometers van de rit gaat het aan 8% omhoog, er zit flink wat venijn in de staart. Maar ik kijk toch met name naar Larrau, op die klim, voor het laatst gezien in de Tour van 2007, moet het gebeuren. Als de koers daar ontploft krijgen we met een schitterende rit te maken. Nouja, we rijden door het Baskenland, dus schitterend wordt het sowieso, maar het kan altijd nog schitterender. Dit is een rit waar Escartin trots op mag zijn, een tweeluik waar hij heel tevreden mee mag zijn en waar mij met z'n allen heel veel van mogen verwachten. Alleen al dankzij deze twee etappes is deze Vuelta beter dan die van vorig jaar en ook meteen beter dan de andere grote rondes in 2023.
Pamplona > Lekunberri
09/10/2023 - Stage 15 - 156,5 km - Hilly
![0d0ed]()
Niet alles kan positief zijn, na het schitterende tweeluik in de Pyreneen blijven we wel nog een dagje in het Baskenland, in Navarra om precies te zijn, maar deze rit is niet heel bijzonder. De laatste van de tweede week, en dit lijkt me gewoon een dag voor de vluchters. Drie zware ritten achter elkaar durfde men niet aan en hoewel ik dat best te billijken vind is het alsnog raar om er niet op z'n minst n keer San Miguel de Aralar in te stoppen. Een dubbele Aralar was inderdaad wat veel van het goede geweest, maar eentje had gekund. Dan had je ook meteen een keer een bergrit met een finish in dalende lijn gehad, wat nu ontbreekt. Het klimmetje aan de andere kant van Lekunberri is minder interessant. Een dag voor de vluchters en een vervroegde rustdag voor de klassementsrenners. Maar hey, wel Baskenland, ik ga alsnog los, maak je niet druk.
Liencres Playa > Bejes
09/12/2023 - Stage 16 - 119,7 km - Flat. Uphill finale
![fd239]()
Dit is een etappe die ik niet snap, en met mij zijn er velen. Op het altijd genuanceerde twitter bleek dat de Cantabrirs niet blij zijn met de Cantabrische rit van deze Vuelta. Een ______/ in Cantabri, dat is bijna een prestatie op zich. Je hoeft maar heel even de kustlijn te verlaten of het loopt omhoog. We verlaten de kustijn dus alleen maar aan het eind, waarna we voor de zoveelste keer te maken krijgen met een aankomst bergop. Hierna gaan we naar Asturi, dus de organisatie wilde deze rit niet te lastig maken, maar ik vraag me af of dit dan de oplossing is. In plaats van een ____/ kun je natuurlijk ook gewoon een heuvelachtige rit ontwerpen. Is niet strafbaar, echt niet. Het hoeven niet allemaal bergritten te zijn, maar deze Vuelta zien we echt veel te veel unipuerto's en ik had toch wel de stiekeme hoop dat we van dat mislukte recept verlost waren. Ik denk spontaan terug aan Pea Cabarga in de Vuelta van 2016, dat was eigenlijk precies dezelfde rit als deze. Met het verschil dat deze etappe ook nog eens 50 kilometer korter is, hallo, deze rit haalt de 120 kilometer niet eens. Wat s deze etappe? Wat is het idee? Waarom doen we dit? Een klimmetje met een paar kilometer boven de 10% aan het eind, maar wat is daar het praktisch nut van als je de 110 kilometer ervoor alleen maar Spaans vlakke wegen hebt gehad? De verschillen zullen minimaal zijn. Wat uiteraard de bedoeling is, maar het zou niet de bedoeling moeten zijn. Matig, slecht. Juniorenafstand, unipuerto, ik haal weer een aantal veren uit de reet van Escartin.
Ribadesella/Ribeseya > Altu de L'Angliru
09/13/2023 - Stage 17 - 122,6 km - Mountain
![ca7a5]()
De veren hoef ik niet weg te gooien, ze mogen meteen weer terug in zijn bips. Ongelooflijk, onvoorstelbaar, het onmogelijke is geschied. Men heeft de Angliru op een logische plaats in het schema weten te zetten. Een keer niet de laatste klim. Het is ons gelukt! Een tweeluik in Asturi en we
beginnen met de Angliru. Goed, die klim hoeven we niet zo vaak te zien, hij moet speciaal blijven en dus niet om de drie jaar in het parcours zitten, maar als ie er dan toch in zit moet je er op z'n minst voor zorgen dat ie niet in de laatste bergrit zit of dat ie de laatste is van een blok in de bergen. De Angliru moet de eerste zijn van het blok in de bergen, daardoor blokkeert die de andere etappes niet. Het kwartje lijkt gevallen te zijn, zowel de Tourmalet als de Angliru blokkeren deze Vuelta niet de etappes daarna en worden ook niet geblokkeerd door de etappes ervoor. Tranen van geluk. Toch nog even kritisch zijn: deze rit is ook weer achterlijk kort. Zoals gezegd: eerste bergrit lang, tweede kort. Dat punt is nog niet helemaal doorgedrongen. Volgend jaar, wellicht. Babystapjes. Oja, het begin is ook wel heel erg vlak, een keer een explosief begin zou ik ook wel waarderen. Maar goed, het tweede deel van de etappe kunnen we weinig op aanmerken. De Colladiella weer eens, leuk. En daarna de vaste combinatie Cordal-Angliru. Niet vernieuwend, maar zeker aan het begin van de derde en laatste week gaat die combinatie wel leveren. Meer dan de vorige keer, in ieder geval. Toen zonder fans, daarom zijn we nu zo snel weer terug. De lokale burgemeester wil een volle Angliru, zodat de Guardia Civil ook weer volle bak kan meppen.
Pola de Allande > La Cruz de Linares
09/14/2023 - Stage 18 - 178,9 km - Mountain
![0b623]()
De combinatie van de bergritten in Asturi is bijna perfect. Bijna. Deze heeft een prima lengte, bijna 180 kilometer. Dat hadden we even moeten omdraaien, 180 kilometer richting de Angliru en 120 kilometer tijdens deze rit. Dan had ik een 10 uitgedeeld. Nu is het alsnog wel een 8. Deze rit gaat ook weer schitterend worden. Op de San Lorenzo na een aantal minder bekende klimmetjes, Cruz de Linares debuteert zelfs. Roepen ze in Spanje al jaren om en ze worden nu dubbel op hun wenkend bediend. Een dubbele passage, de tweede keer finishen we op de top. Cruz de Linares is vooral in het begin loodzwaar, dik boven de 10% en wordt langzaam iets makkelijker. Een klim die uitnodigt tot een vroege aanval, derhalve. Ik verwacht eigenlijk wel dat renners al iets gaan proberen tijdens de eerste passage, en dan krijgen we weer een genotskoers voorgeschoteld. Met de Angliru in de benen kan het bijna niet anders dan dat hier mooie dingen gaan gebeuren. Ik ben gewoon bijna helemaal tevreden, geen idee wat me overkomt.
La Baeza > scar
09/15/2023 - Stage 19 - 177,4 km - Flat
![81ec2]()
Na drie aankomsten bergop achter elkaar en een zwaar tweeluik in Asturi volgt er een vlakke rit, vooruit, dat mag. Eindelijk weer een kans voor de sprinters, tenzij... het zou hier wel eens kunnen gaan waaien. Dat wordt dan meestal niets, als je het verwacht komt het nooit. Behalve in Albacete en Zaragoza, daar waait het altijd. Maar op de Meseta kan het natuurlijk ook spoken. Dit wordt hoe dan ook een fascinerende etappe, al die kilometers over rechte wegen door het grote niets. Zonder wind val je van je fiets van de verveling, met wind vlieg je van de fiets. Kan alle kanten op, de wielen zijn rond en de wind waait, misschien.
Manzanares El Real > Guadarrama
09/16/2023 - Stage 20 - 208,4 km - Hilly
![4ddfc]()
Deze rit zorgt ervoor dat Escartin van mij een staande ovatie krijgt. Ten eerste: de lengte. Bijna 210 kilometer, in de Vuelta!

De Vuelta is, helaas, van de extreem korte ritten, maar dit is een hele, hele mooie uitzondering. Het kan nog, gelukkig. Ten tweede: het profiel. De hele dag op en af, tien gecategoriseerde klimmetjes en dan nog een aantal ongecategoriseerde hupjes. Meer dan 4000 hoogtemeters, dat is bijzonder serieus. Ten derde: er is lerend vermogen. Men wilde een etappe ontwerpen zoals in de Vuelta van 2021, in Galici. Die laatste bergrit was ook vooral heuvelachtig en zette de koers nog op z'n kop ook, we waren toen onder meer getuige van de rage quit van Superman Lopez, god hebbe zijn ziel. Ze hebben gezien wat daar werkte en proberen dat nu opnieuw toe te passen. Ik ben zo trots als wat. Kritische zielen hebben hun bedenkingen bij deze etappe. Een mogelijk probleem is dat de beklimmingen niet al te lastig zijn, veel van de klimmetjes schommelen zo rond de 5%, stroken aan 6% of meer zijn uitzonderlijk. De lastigste klim van de dag is de laatste, dat is eigenlijk de enige waar je cht het verschil kunt maken. Zou een kritische ziel zeggen, ik dus niet. Nee, jongens, kom op, dit is het einde van de Vuelta. Een Vuelta van drie weken, met onderweg onder meer de Tourmalet en de Angliru. Dit is een rit van 200+ kilometer, met meer dan 10 beklimmingen, 4000 hoogtemeters. Dit is een kwestie van de knuppel in het hoenderhok gooien. Als je hier op de eerste klim een versnelling plaatst zit er direct niemand meer in je wiel. De renners maken uiteraard nog altijd de koers, maar als je hier het heft in handen neemt ligt de boel gelijk uit elkaar. Maakt het niet uit of het 5% is of 10%, doordat het continu op en af gaat en doordat we aan het eind van de Vuelta zijn is er niet veel nodig om het hier helemaal uit elkaar te rammelen. Ik kijk nu al uit naar deze etappe en ik ben de organisatie dankbaar dat ze met dit idee zijn gekomen. Het kan altijd zo zijn dat het in de praktijk niet werkt, maar de intentie is perfect. Je moet de renners handvatten aanbieden en die zijn hier meer dan voldoende.
Hipdromo de la Zarzuela > Madrid. Paisaje de la Luz
09/17/2023 - Stage 21 - 101 km - Flat
![51504]()
Na de slopende voorlaatste rit, een bijna perfecte rit, mogen de renners een bakje haver gaan halen bij de paardenrenbaan. Daarna gaan ze sprinten in Madrid. Alles bij elkaar toch zes kansen voor de sprinters, als het onderweg niet te hard waait. Valt mee, zo erg worden ze ook weer niet gepest.
Samengevat is het een Vuelta van extremen. Ik zie een paar verschrikkelijk slechte etappes, met name deze jongens: ______/. Ik zie ook een paar schitterende etappes. Twee - bijna - perfecte tweeluiken. Tourmalet-Belagua, die combinatie benadert de perfectie. Angliru-Cruz de Linares staat er net een stapje onder maar is voor Vueltabegrippen ook een ongekend goede combinatie. En dan etappe 20, ik vind het echt mooi dat ze ons dit gunnen. De praktijk zal het altijd nog moeten uitwijzen, maar in theorie is het eigenlijk gewoon ideaal. Een gruwelijke heuvelrit in de Vuelta, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Her en der zijn er nog wat plussen en minnen, ik zou bijvoorbeeld ook wel een fatsoenlijke aankomst in dalende lijn willen zien en nog een extra heuvelrit in plaats van zo'n unipuerto, maar grosso modo ben ik behoorlijk tevreden. Tien aankomsten bergop is tamelijk veel, daar is men weer wat in doorgeslagen, maar al bij al, nou, weet je wat, we doen het er gewoon voor. Ik opteer voor een 7,5. Gewoon, omdat het niet altijd een onvoldoende hoeft te zijn. Met een langere tijdrit en een unipuerto minder was je richting de 8 of nog meer gegaan, goeie genade.