abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207716568
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 22:23 schreef littlemindy het volgende:
Ik zal wel super naief zijn, maar het is nooit in me opgekomen om iets niet te scannen bij de zelfscan.

Herinner me nu pas onze hoofdcassière in een supermarkt waar ik ooit een bijbaantje had. Die kwam altijd aanlopen als familie bij mij kwam afrekenen. Ik dacht altijd dat dat was omdat ze bang was dat we het te gezellig zouden maken / we te lang zouden praten ofzo. Kwartje valt nu pas 8)7
Dat ze bang was dat je niet alles zou afrekenen. Maar dan klopt de kassa uiteindekijk niet.
pi_207716667
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 22:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Volgens mij hangt er camera per zelfscan kassa. Of per twee. Het is zo'n rond ding aan het plafond.
Maar goed, dan moet er wel iemand live meekijken.

Laatste tijd ga ik weer vaker langs de bemenste kassa ipv de zelfscan.
Als je de handscan bedoelt, ja in de meeste zit een cameraatje. Zo'n klein rondje. Zogezegd voor het 'algoritme'. Ik heb daar een jaar of twee geleden eens een bron over geplaatst. Zal het morgen eens opzoeken als ik het niet vergeet.

[ Bericht 0% gewijzigd door praadje op 26-01-2023 10:43:58 ]
pi_207716804
quote:
99s.gif Op woensdag 25 januari 2023 23:56 schreef praadje het volgende:

[..]
Als je de handscan bedoelt, ja in de m iIeeste zit een cameraatje. Zo'n klein rondje. Zogezegd voor het 'algoritme'. Ik heb daar een jaar of twee geleden eens een bron over geplaatst. Zal het morgen eens opzoeken als ik het niet vergeet.
Oh ja. Dat verhaal was er ook nog. _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 26 januari 2023 @ 00:29:15 #254
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_207716859
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 22:09 schreef Loohcs het volgende:
Misschien ben ik paranoïde, maar zit er ook een camera+algoritme in die dingen? Bijna altijd als ik m'n capuchon op heb (was koud vandaag) krijg ik controle...
Hier ook gehad

2 pakken melk bij Lidl en controle :')
4pakken chocolade melk bij Jumbo controle :')

Ja ik pak aanbieding en wegwezen :P maar wel betalen
pi_207716937
quote:
Ik zal wel super naief zijn, maar het is nooit in me opgekomen om iets niet te scannen bij de zelfscan.
O+
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207717372
quote:

Herinner me nu pas onze hoofdcassière in een supermarkt waar ik ooit een bijbaantje had. Die kwam altijd aanlopen als familie bij mij kwam afrekenen. Ik dacht altijd dat dat was omdat ze bang was dat we het te gezellig zouden maken / we te lang zouden praten ofzo. Kwartje valt nu pas 8)7
Ik ook niet. Ik reken altijd alles af, ook dat verschrikkelijke plastic zakje wat ondertussen al 60 cent kost ;(
Ik weet dat die tasjes worden ontzettend veel gejat worden. Het is maar een plastic tas, maar het heeft waarde. En dus is het gewoon keiharde diefstal.
pi_207717662
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:16 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Stel je wordt eruit gepikt bij een controle en ze komen erachter dat je iets bent vergeten te scannen, dan kan dat toch worden gezien als diefstal? Dat zou betekenen dat de AH de politie mag inschakelen, jij in een hokje mag gaan wachten en vervolgens een boete + strafblad krijgt? Stel je hebt als brave huisvader in de toekomst een VOG nodig, ben je flink de sjaak. En dat allemaal voor dat bijvoorbeeld stukje gratis vlees.
Ik denk dat mensen helemaal niet bewust zijn van het risico dat ze nemen als ze iets stelen via een zelfscan kassa. Ja het gaat zo gemakkelijk, tot een keer dat misgaat.

:')
Hoe de fuck denk je dat dit *iets* te maken heeft met een VOG?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207717802
Overigens zit het ongeveer zo:
Optie 1: Heterdaadje.
Als iemand je ziet stelen, dan kan gevraagd worden je tas te openen, als je dat weigert kan je worden aangehouden door een willekeurig burger (dus ook een vakkenvuller) en mogen ze je vasthouden totdat de pliesie er is en die zal opnieuw vragen in je tas te mogen kijken. Weiger je dat mag je mee naar bureau (maar met ongeopende tas).

Optie 2: Huisregels, zichtbaar bij de ingang, waar in staat dat winkelpersoneel tassencontrole kan uitvoeren.
Dan zijn ze niettemin verplicht te vragen of ze dat -in dit geval, bij jou- mogen.
Je mag dit weigeren. In dat geval kan je een winkelverbod opgelegd worden, maar tenzij ze je hebben *zien* stelen (dus niet: steekproef/controle), kunnen ze je niet aanhouden of beschuldigen van winkeldiefstal (bij heterdaadje: zie 1)
Als je de controle toestaat en ze constateren dat er iets niet gescand is, kunnen ze je niet per definitie beschuldigen van diefstal. Er moet rekening gehouden worden met het feit dat mensen foutjes kunnen maken. Dus dat is mensenwerk/inschatting/historie.

Optie 3: Er zijn geen zichtbaar aangegeven huisregels voor tassencontrole.
Bij heterdaadjes: zie optie 1. Personeel kan natuurlijk altijd wel vragen of ze in je tas mogen kijken. De buurvrouw kan dat ook vragen. Je mag weigeren, en dan kan er geen winkelverbod worden opgelegd. Je mag het natuurlijk ook gewoon toestaan, die tassencontrole.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 26 januari 2023 @ 09:16:39 #259
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_207717895
quote:
7s.gif Op donderdag 26 januari 2023 09:03 schreef sigme het volgende:
Overigens zit het ongeveer zo:
Optie 1: Heterdaadje.
Als iemand je ziet stelen, dan kan gevraagd worden je tas te openen, als je dat weigert kan je worden aangehouden door een willekeurig burger (dus ook een vakkenvuller) en mogen ze je vasthouden totdat de pliesie er is en die zal opnieuw vragen in je tas te mogen kijken. Weiger je dat mag je mee naar bureau (maar met ongeopende tas).
Is dat zo? Want dat komt aardig in de buurt van de definitie van gijzeling.
Don't let my username fool you...
pi_207717905
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 09:16 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Is dat zo? Want dat komt aardig in de buurt van de definitie van gijzeling.
Burgerarrest mag bij heterdaadje ja. En dan moeten burger en gearresteerde even wachten tot de pliesie er is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest
pi_207718829
quote:
Van zelfde site:

Aldi opent kassaloze winkel met sensoren in 2022, zo werkt het
Nieuws
06-10-2021
Aldi opent kassaloze winkel met sensoren in 2022, zo werkt het
Supermarktketen Aldi opent in 2022 de eerste kassaloze winkel. In het nieuwe filiaal van de discountwinkel worden boodschappen automatisch afgerekend met een speciale app. Er wordt gebruikgemaakt van sensoren die registreren welke artikelen je in de winkelwagen legt.

Het filiaal zal worden gevestigd op de hoek van de Oudegracht en de Lange Viestraat in Utrecht.

Hoe werkt het?
Het is vergelijkbaar met 'Amazon Go'. Klanten kunnen de app scannen, waarna ze toegang krijgen tot de winkel. Alles wat je pakt, wordt automatisch toegevoegd aan je virtuele winkelwagen. Het proces werkt op basis van sensoren. Het is de eerste testlocatie in Europa van Aldi Nord.

Gezichtsherkenning, scans van ogen of vingerafdrukken?
De keten meldt dat er geen gebruik wordt gemaakt van gezichtsherkenning, scans van ogen of vingerafdrukken, noch andere biometrische kenmerken. 'Het systeem volgt enkel de bewegingen die de klant en het artikel maken.' De technologie wordt ontwikkeld door Trigo Vision Ltd.

'We zijn zeer vereerd met de keus voor Utrecht. De hoge digitaliseringsgraad van Nederland maakt dat we ervan overtuigd zijn hier het juiste klimaat te hebben om nieuwe technologieën als deze te testen', aldus CEO Jan Oostvogels.

Het word zo gek. Straks gaan supermarkten nog thuis bezorgen en hoef je bijna niets meer te doen......
pi_207719064
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 10:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het word zo gek. Straks gaan supermarkten nog thuis bezorgen en hoef je bijna niets meer te doen......
_O-
  Vis een optie? donderdag 26 januari 2023 @ 11:52:05 #264
70532 loveli
N
pi_207719385
quote:
99s.gif Op woensdag 25 januari 2023 23:56 schreef praadje het volgende:
Zogezegd voor het 'algoritme'.
Gewoon omdat het aanbod van scanners zonder camera beperkt is. Het is goedkoper om een scanner te bestellen waarvan je de camera standaard uitschakelt, dan speciaal 1 te zoeken zonder camera.
https://www.zebra.com/us/(...)s/handheld/ps20.html
crap in = crap out
pi_207730932
Dit verhaal op Reddit gelezen:

Zelfscanverbod?!

Donderdagavond rond kwart voor zeven moest ik even snel wat avondeten halen bij de Albert Heijn recht tegenover mijn huis.

Na vier boodschappen te hebben gepakt liep ik naar de zelfscankassa. Daar vergat ik één Hallmark wenskaart ter waarde van 2 euro te scannen. Nietsvermoedend en van geen kwaad bewust heb ik de kaart en de andere drie boodschappen (een kant en klaar-maaltijd, een roomtoetje en een pak mueslirepen) in mijn tas gedaan.

Al toen ik mijn bonnetje scande, direct na het poortje - stond een beveiliger mij op te wachten met de vraag of hij mijn bon mocht zien en of ‘ie mijn tas mocht checken. Tuurlijk, dacht ik. Toen had ik nog geen idee dat ik de wenskaart was vergeten te scannen en dus te betalen.

Linea recta werd ik naar een kantoortje meegenomen waarop de camerabeelden aan mij werden getoond en inderdaad: ik zie mezelf de wenskaart niet scannen. Oprecht vergeten. Ik maak mijn diepe excuses.

Voordat ik het weet wordt om mijn identiteitsbewijs gevraagd en krijg ik een papieren verklaring onder mijn neus geduwd: een winkelverbod voor alle Albert Heijns van de stad voor een jaar. Ik schrok mij de pleuris en vraag of we het niet anders kunnen oplossen. Een boete, de wenskaart gewoon normaal betalen?

Allemaal zinloos, aldus de beveiliger en de erbij gekomen winkelmanager. Hoe ik het ook wende of keerde, ik zou een winkelverbod krijgen. Of ik hier even wilde tekenen. En als ik niet zou tekenen, zouden ze mij met de camerabeelden altijd buiten de winkel houden. Ik moest maar tekenen, dan was ik er het snelst vanaf.

Ik heb hierna meerdere keren mijn excuses weer aangeboden. Maar ik kon lullen als brugman - als ik niet zou tekenen, zouden ze de politie bellen.

Ik besloot (na een kort telefoongesprek met mijn vader, als helpdesk) dat de politie maar moest komen. Toen ik dat zei, moest de beveiliger hard lachen en zei hij dat de ze voor zoiets kleins de politie niet gaan bellen. Ineens en was het iets ‘kleins’ en had de politie geen macht meer, en was het iets tussen mij en de winkel, aldus de beveiliger.

In wanhoop heb ik toen nog een keer naar de winkelmanager gevraagd, die al weggelopen was ondertussen. Ik heb toen uitgelegd dat ik niet begreep wat het personeel hiermee wilde winnen: ik kom graag en vaak in de AH, woon aan de overkant en ben altijd een goede klant, die nu per ongeluk een klein boodschapje is vergeten te scannen.

Na lang discussiëren was het winkelverbod van tafel, maar kreeg ik een zelfscankassaverbod van de winkelmanager. Hij wou mij, naar eigen zeggen, niet meer zien bij een zelfscankassa. Ik mocht de winkel nog in, maar als ik bij een zelfscankassa zou afrekenen - zouden ze ingrijpen.

Ik koos eieren voor mijn geld

Toch knaagde er iets aan deze intimiderende en onveilige situatie toen ik thuiskwam. Ik bel om vijf over half acht de winkel op om te vragen of ik dat zelfscankassaverbod zwart op wit kon krijgen. Want wat hield het nou precies in en hoe lang blijft het geldig?

De winkelmanager stond mij weer heel geïrriteerd te woord en bleek de vraag ridicuul te vinden. Ik mocht ‘gewoon’ niet meer bij de zelfscankassa’s iets afrekenen bij de Albert Heijnen in de stad. Toen ik weer vroeg voor hoe lang dan, kreeg ik geen antwoord. Hij zei dat hij het maar gek vond dat ik belde. Toen ik vroeg hoe ze het verbod praktisch zouden gaan handhaven, werd de manager boos en zei hij: “Gaat u mij nou écht vragen hoe ik dat ga handhaven?” Ik antwoordde van wel. Oprecht weer van geen kwaad bewust.

Toen zei de winkelmanager dat ik maandag maar met de regiomanager moet bellen. Hij was er klaar mee.

Redditors, wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik ben ontzettend geschrokken, aangedaan en werkelijk waar in de war. Hoe werkt dit? Heeft iemand anders hier ervaring mee?
pi_207731831
Ja, ik las het. Bizar
  vrijdag 27 januari 2023 @ 10:01:47 #267
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207732012
Gewoon lekker blijven zelfscannen.
Huilen dan.
pi_207735056
1 x had ik 8 dezelfde producten per ongeluk maar 1x gescand daar kwam ik pas op de parkeerplaats achter. Ben ik weer teruggegaan naar de winkel om ze nog af te rekenen was ineens bang dat ze het op camera zouden zien :')

Tijdje terug nog een keer zoiets vergeten en kreeg ik controle, maar ik gaf het meteen aan en ik kom daar bijna elke dag dus was ok.

Van de week toevallig een pak keukenpapier vergeten. Had alles gescand en betaald en toen zag ik dat pak staan. Toen ben ik gewoon weggelopen :@
pi_207739454
Ik steel nooit, en reken alles af, een tijdje terug kwam ik er achter dat ik per ongeluk was vergeten te pinnen, ik zei nog: Ik heb geen bonnetje gehad, onderweg controleerde ik me rekening en besefte me dat ik na de controle niet gepind had, ben terug gegaan en netjes afgerekend. Maar goed nu ben ik nogal van securit, maar eigenlijk is stelen heel simpel in de AH, alleen doen mensen het verkeerd, en nee ik ga niet vertellen waarom het zo makkelijk is ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_208040267
Tijd voor dit filmpje bij de zelfscankassa's:

DOE HET!

:D
Somebody that I used to know
pi_208040311
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 07:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dit verhaal op Reddit gelezen:

Tja, de goeden moeten lijden onder de kwaden. Als ik alle andere verhalen lees, snap ik de reactie ook wel van de winkelmanager. Op een gegeven moment ben je ook klaar met àl het volk dat niet meer scant. En ondertussen de onschuldige uithangen. (in dit geval misschien oprecht, maar de overige 99% gebruikt het als trucje om medelijden te wekken en hun straf te ontlopen.
Somebody that I used to know
pi_208041587
Ik scan ook weleens iets niet. Maar dan wel echt maar 1 product per keer op een volle tas van 20 producten. Bijv 2 bakken ijs kopen en 1 scannen. Vervolgens druk ik op het plusje op het scherm maar dan net er naast.....kan ik altijd achteraf zeggen dat ie mijn druk niet gepakt heeft. En ik zorg ook altijd dat ik dit als een van de eerste producten doe zodat ie onderin de tas komt te liggen.
Stuk of 20x gedaan in m'n leven en 20x niet gepakt. Ik heb geen geldnood maar doe het voor de kick. En ik verantwoord het door te stellen dat ze een cassiere uitsparen en toch al flink verdiend hebben in corona tijden.

[ Bericht 3% gewijzigd door ThijsTH op 18-02-2023 07:11:00 ]
pi_208041593
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:04 schreef Magica het volgende:
1 x had ik 8 dezelfde producten per ongeluk maar 1x gescand daar kwam ik pas op de parkeerplaats achter. Ben ik weer teruggegaan naar de winkel om ze nog af te rekenen was ineens bang dat ze het op camera zouden zien :')

Tijdje terug nog een keer zoiets vergeten en kreeg ik controle, maar ik gaf het meteen aan en ik kom daar bijna elke dag dus was ok.

Van de week toevallig een pak keukenpapier vergeten. Had alles gescand en betaald en toen zag ik dat pak staan. Toen ben ik gewoon weggelopen :@
Oh jee, Magica, dit gaat steeds een stapje verder. Over een paar maanden steel je moedwillig gewoon volle tassen!
  Miss 200.000.000! zaterdag 18 februari 2023 @ 07:12:46 #274
367000 roos94
pi_208041598
Ik word binna altijd gecontroleerd, denk dat ze mij niet vertrouwen
pi_208041627
Ongelooflijk dat mensen stelen.
Maar ik denk zeker niet dat het iets "typisch voor studenten" is, het komt in alle lagen van de bevolking voor, helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')