abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207457605
Na een periode van corona en wat interne bezettingswisselingen zijn we met onze band weer aardig op weg om een aantal leuke boekingen binnen te trekken.

Eens stukje achtergond in onderstaande spoiler voor de geïnteresseerden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdat het hobbymatig is er meer binnenkomt dan we op de gageverklaring kunnen veroorloven willen we toch eens kijken naar een rechtsvorm. Alleen hebben de meeste bandleden geen zin in een juridische rompslomp en had ik met onze manager bedacht om een VOF op te richten. Een BV valt af omdat daar de kosten te hoog voor zijn en een stichting heeft weer andere verplichtingen of nadelen.

Alle info die ik vind komt neer op vrij basale informatie die mij/ons nog niet de knoop doen door hakken. Er moet echter wel wat gebeuren aangezien we in het najaar een aantal optredens hebben staan waarmee we de gageverklaringen ontstijgen.

Ik hoop dat iemand mij meer ins en outs hieromtrent kan geven.

In mijn ideale situatie start ik samen met de manager de VOF. Daarbij brengen we middels giften maandelijks een bedrag in de pot als spaarpot. Vanuit die spaarpot worden nu diverse dingen betaald als repetitieruimte, opslagruimte, promotiemateriaal. Overigens leggen wel alle leden (7stuks) een evenredig bedrag in.

Bij optredens sturen we een factuur naar de organisatie en wij verlonen de bandleden weer onder de artiestenverloning (per lid Max ¤163 per optreden aan onkostenvergoeding). Het overige deel blijft dan in de pot zitten tbv aanschaf van nieuwe gear. Op termijn zal er dan ook een vervoersmiddel aangeschaft moeten worden en we hopen dit middels een VOF goedkoper te kunnen regelen dan particulier. Hier hebben we echter allemaal te weinig kaas van gegeten.
pi_207458333
En een maatschap of vereniging?

Wat is je verwachting over het commitment van de bandleden?
Ik kan me voorstellen dat er een vaste kern is en dat de andere leden na lange of korte tijd zullen vertrekken.

Wil je dat ieder lid volledige aansprakelijkheid draagt?
Wil je dat ieder lid gelijke zeggenschap heeft?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_207458445
Heet deze band toevallig De Kunst?
pi_207458513
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 17:13 schreef jeroen25 het volgende:
En een maatschap of vereniging?

Wat is je verwachting over het commitment van de bandleden?
Ik kan me voorstellen dat er een vaste kern is en dat de andere leden na lange of korte tijd zullen vertrekken.

Wil je dat ieder lid volledige aansprakelijkheid draagt?
Wil je dat ieder lid gelijke zeggenschap heeft?
Maatschap of vereniging zouden ook nog kunnen maar daar kan ik dan mbt artiesten (nog) niet echt het voordeel van zien.

De commitment is goed maar inderdaad zal er eens iemand vertrekken, vandaar dat we dan ook met zijn 2en de VOF op willen richten en de overige leden op papier in willen huren. Uiteindelijk hebben we wel duidelijk gemaakt wie de eindbeslissing heeft en dat is al goed afgesproken.
pi_207478634
Link graag naar de band op youtube of spotify
  maandag 9 januari 2023 @ 09:27:28 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_207479019
Wij waren met onze band idd een vereniging. Met bestuur en leden etc. En in de statuten vermeld dat alle leden evenredig veel stemrecht hadden etc. Alle inkomsten gingen de vereniging in, idd sparen voor materialen en cd-opnames. Bandleden kregen alleen onkosten zoals benzine etc. vergoed en sws verder per optreden geen vergoeding.

(Volgens bij is dat trws nog steeds zo, maar ik ben al een paar jaar weg.)

Het verschil zit hem volgens mij vooral in het risico dat je als vennoot hoofdelijk aansprakelijk bent en dat is bij een vereniging niet. (dacht ik).

Ter info:
Wanneer kies ik voor een vereniging?

Een vereniging is een samenwerkingsvorm tussen twee of meer personen (leden) met een gemeenschappelijk doel. Een belangrijke voorwaarde is dat het niet je doel mag zijn om winst te maken om onder de leden te verdelen. Winst maken mag wel, maar die moet dan ten goede komen aan het gemeenschappelijke doel. De hoogste macht in een vereniging ligt bij de ledenvergadering, waarvan alle leden in principe één stem hebben. De ledenvergadering benoemt het bestuur, dat meestal bestaat uit leden.

Je hebt twee soorten verenigingen:

Bij een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid ben je niet met je privé-vermogen aansprakelijk voor de verplichtingen; je richt deze vereniging op met een akte van de notaris en de notaris schrijft je in bij het Handelsregister.

Bij een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid ben je met je privé-vermogen wél aansprakelijk voor verplichtingen. Die aansprakelijkheid kun je beperken door de vereniging in te schrijven in het Handelsregister.

https://www.mkbservicedes(...)de-juiste-rechtsvorm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')