Wij waren met onze band idd een vereniging. Met bestuur en leden etc. En in de statuten vermeld dat alle leden evenredig veel stemrecht hadden etc. Alle inkomsten gingen de vereniging in, idd sparen voor materialen en cd-opnames. Bandleden kregen alleen onkosten zoals benzine etc. vergoed en sws verder per optreden geen vergoeding.
(Volgens bij is dat trws nog steeds zo, maar ik ben al een paar jaar weg.)
Het verschil zit hem volgens mij vooral in het risico dat je als vennoot hoofdelijk aansprakelijk bent en dat is bij een vereniging niet. (dacht ik).
Ter info:
Wanneer kies ik voor een vereniging?
Een vereniging is een samenwerkingsvorm tussen twee of meer personen (leden) met een gemeenschappelijk doel. Een belangrijke voorwaarde is dat het niet je doel mag zijn om winst te maken om onder de leden te verdelen. Winst maken mag wel, maar die moet dan ten goede komen aan het gemeenschappelijke doel. De hoogste macht in een vereniging ligt bij de ledenvergadering, waarvan alle leden in principe één stem hebben. De ledenvergadering benoemt het bestuur, dat meestal bestaat uit leden.
Je hebt twee soorten verenigingen:
Bij een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid ben je niet met je privé-vermogen aansprakelijk voor de verplichtingen; je richt deze vereniging op met een akte van de notaris en de notaris schrijft je in bij het Handelsregister.
Bij een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid ben je met je privé-vermogen wél aansprakelijk voor verplichtingen. Die aansprakelijkheid kun je beperken door de vereniging in te schrijven in het Handelsregister.
https://www.mkbservicedes(...)de-juiste-rechtsvorm