Dit.quote:
Je hebt zeker liever te maken met mensen die oepsie-poepsie! zeggen.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:05 schreef roos94 het volgende:
Je hoort dit ook alleen echt van mensen boven de 40
Wel hoor, zie dat artikel wat ik linkte:quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:39 schreef Lenny77 het volgende:
Echt gewoon niemand zegt dat (en hoort dat ook niet te zeggen)...
Ik ken zelf één iemand die het zegt, maar zou het zelf nooit gebruiken.quote:Soms stuit je op een woord dat je nog dagenlang bezighoudt. Dat had ik deze week met de uitdrukking ‘sjiek de friemel’. Ik begreep uiteraard wat er bedoeld werd: het was een speelse manier om iets als chic (of would-be chic) te omschrijven. Maar toen ik het las, vervulde het me met een vreemde mengeling van verbazing, verwarring en – als taalwetenschapper in spe zeg ik het niet graag – ook een vleugje walging. Want ‘sjiek de friemel’, met een ‘m’, dat klonk mij fout en zelfs een beetje vies in de oren.
Mijn moeder – journaliste en tekstschrijfster van beroep, nimmer te betrappen op een taalfout, vraagbaak voor al mijn taalvragen en proeflezer van vrijwel al mijn schrijfsels – zegt altijd ‘sjiek de friebel’. Met een ‘b’, zoals het hoort. Althans, zo dacht ik: mijn moeder maakt immers geen taalfouten. Maar een snelle Googlesessie leerde mij dat ‘sjiek/chic de friemel’ vele malen meer resultaten opleverde dan ‘sjiek/chic de friebel’.
Ow..quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:43 schreef Viv het volgende:
[..]
Wel hoor, zie dat artikel wat ik linkte:
[..]
Ik ken zelf één iemand die het zegt, maar zou het zelf nooit gebruiken.
quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ow..
Maar goed dan dat we dat hier in B niet zeggen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]Blègh wat een lelijk woord (gelukkig niet van deze regioSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.)
En ja dan kan je mss beter jullie woord zeggen hoewel er volgens mij geen link tussen beiden bestaat
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
Oh, ik heb dat altijd met het woord champiquote:Op woensdag 4 januari 2023 15:08 schreef Sapstengel het volgende:
Zelfde mensen die champoepel zeggen tegen champagne.
Champoeplelquote:Op woensdag 4 januari 2023 15:08 schreef Sapstengel het volgende:
Damn...quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:08 schreef Sapstengel het volgende:
Als het al gezegd wordt in 2022, zijn ze vast nog een paar decennia ouder dan dat.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:05 schreef roos94 het volgende:
Dat denk je maarquote:Op donderdag 5 januari 2023 06:59 schreef hoe-die-nie het volgende:
True, mijn ouders zeggen dat ook wel eens. Ik heb het niet overgenomen gelukkig.
Je denkt dat je zoiets onbewust overneemt?quote:
Huts!quote:Op woensdag 4 januari 2023 22:27 schreef Boze_Loopeend het volgende:
mensen die habibo zeggen![]()
@:näsenbar
Kloptquote:Op woensdag 4 januari 2023 14:05 schreef roos94 het volgende:
Ik ben mensen ouder dan 40 en heb dit nog nooit gezegd. Misschien toch maar eens mee beginnen.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:06 schreef Metalfrost het volgende:
Ik ken mensen ouder dan 40 en ik heb dit nog nooit gehoord
Niet beseffen dat Gen X inmiddels ook boven de 40 isquote:
Best of both worldsquote:Op vrijdag 27 januari 2023 12:51 schreef herverwijderd het volgende:
Ik zeg wel 'hendig sjiek' trouwens, misschien kan ik het combineren tot 'hendig sjiek de friemel'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |