Dit.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:09 schreef 2NutZ het volgende:
Het lijkt er op alsof je je eigen issues uit je jeugd projecteert op je neefje.
Dit!quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:11 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit.
Die jongen wil misschien helemaal niet naar de stad plus de verantwoordelijkheid hebben voor een heel huis.
Wat gaat hij daar trouwens doen helemaal alleen?
Kan die dat niet normaal zeggen dan? Volgens mij was de insteek van TS hem te vragen eentje die positief was.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:11 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit.
Die jongen wil misschien helemaal niet naar de stad plus de verantwoordelijkheid hebben voor een heel huis.
Wat gaat hij daar trouwens doen helemaal alleen?
En jij denkt dat een grote stad 10x beter is dan platteland? Want zo klinkt het.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:04 schreef Bert_Passer het volgende:
Nog niet zo lang geleden vroeg ik aan de zoon (22) van een broer van mij of hij zin had om een weekje op mijn huis te passen. Ik woon in een grote stad. Mijn neefje op het platteland in de Achterhoek.
Vrijheid in een grote stad? Je neefje woont op het platteland, 100x meer vrijheid dan in de stad.quote:Ik dacht dat het leuk was voor hem om een keer wat vrijheid te proeven.
Oké maar dat is ZIJN keuze, niet die van jou.quote:Hij studeert in Nijmegen aan de RU, maar is nooit op kamers gegaan.
Volstrekt logische reactie.quote:Mijn neefje's antwoord: "Ik vind het heel naar dat je dit aan mij vraagt. Het is helemaal niks voor mij."
Ja omdat jij het invult voor hem.quote:Ik schrok van zijn reactie en voelde me eigenlijk beledigd.
Dit is jouw invulling, en niks anders.quote:Later dacht ik, heeft hij wellicht angst voor alleen zijn maar weet hij dit niet van zichzelf?
En dan spring jij als oom er tussenin om even te zeggen hoe hij dingen moet doen?quote:Ik merk dat zijn ouders hem niet stimuleren zelfstandig te worden.
Een kind in de Achterhoek leert om zijn eigen boontjes te doppen, en niet van pa en ma te lenen.quote:Op kamers gaan is zogenaamd veel te duur, hoewel zijn ouders (tweeverdieners met goeie banen) geld zat hebben.
Goh. Een kind uit de Achterhoek, omringd door mensen uit de Achterhoek, doet dingen die in de Achterhoek voorkomen. Je verwacht het niet.quote:Wel doen ze best veel moeite van hem een Achterhoeker te maken. Was hij als tiener best werelds met hippe kleren enzo, nu zit hij op motorcross en de plaatselijke voetbalclub.
Doe eens. Misschien ervaar je zo eens om anders te gaan denken door de wind van voren te krijgen wegens extreme bemoeizucht.quote:Dit laatste gaat mij dus helemaal niet aan, dat weet ik. Het zijn overdenkingen in verband met de reactie. Ik heb zijn vader en moeder niet over dit onderwerp verteld maar voel best vaak de neiging dit wel te doen.
Leuk voor je.quote:Mijn vrijheidsdrang werd vroeger echt gesmoord. Ik ben te lang bij mn ouders blijven wonen, en ontwikkelde veel angst om het huis te verlaten. Op een gegeven moment heb ik dat gelukkig wel gedaan, m.b.v. een therapeut. Beste beslissing ooit.
Ik verwacht dat dit topic nog maar de top van de ijsberg is van wat we nog kunnen verwachten van TSquote:Op woensdag 4 januari 2023 14:23 schreef Selenophilia het volgende:
Heb je hem niet simpelweg gevraagd waarom hij reageert zoals hij reageert ipv naar Fok! rennen met een hele verantwoording aan ons waarom dit aan hem aangeboden is?
Ja zou kunnen.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan die dat niet normaal zeggen dan? Volgens mij was de insteek van TS hem te vragen eentje die positief was.
Ik denk dat we TS na het lezen van deze reacties nooit meer op Fok! terug zien.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:27 schreef maily het volgende:
[..]
Ik verwacht dat dit topic nog maar de top van de ijsberg is van wat we nog kunnen verwachten van TS
Logische reactie?quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:23 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
En jij denkt dat een grote stad 10x beter is dan platteland? Want zo klinkt het.
[..]
Vrijheid in een grote stad? Je neefje woont op het platteland, 100x meer vrijheid dan in de stad.
[..]
Oké maar dat is ZIJN keuze, niet die van jou.
[..]
Volstrekt logische reactie.
[..]
Ja omdat jij het invult voor hem.
[..]
Dit is jouw invulling, en niks anders.
[..]
En dan spring jij als oom er tussenin om even te zeggen hoe hij dingen moet doen?
[..]
Een kind in de Achterhoek leert om zijn eigen boontjes te doppen, en niet van pa en ma te lenen.
[..]
Goh. Een kind uit de Achterhoek, omringd door mensen uit de Achterhoek, doet dingen die in de Achterhoek voorkomen. Je verwacht het niet.
[..]
Doe eens. Misschien ervaar je zo eens om anders te gaan denken door de wind van voren te krijgen wegens extreme bemoeizucht.
[..]
Leuk voor je.
Misschien moet naar raar zijn?quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:05 schreef Lienekien het volgende:
Het enige wat vreemd is, is het: ‘Ik vind het heel naar dat je dit vraagt’.
We kunnen volop speculeren wat de neef ermee bedoelde, maar we weten het niet.
Wat wel duidelijk is, is: ‘Het is helemaal niks voor mij’.
Ha, goeie.quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Misschien moet naar raar zijn?
? Iemand uit een dorp, enorm veel vrijheid, ineens een week in een drukke stad. Nou echt niet.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:49 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Logische reactie?
Als je op normale zoiets vraagt is het heel vreemd om op die manier te reageren.
Beetje het stadse lopen voortrekken terwijl de familie zich genesteld voelt in de Achterhoek.quote:En hoezo extreme bemoeizucht?
Dat maakt het toch geen nare vraag?quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:24 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
? Iemand uit een dorp, enorm veel vrijheid, ineens een week in een drukke stad. Nou echt niet.
[..]
Die jongen wordt thuis verzorgd, heeft daar altijd gezelschap, heeft daarnaast zijn studie(vrienden) in een stad en heeft liefhebberijen als motorcross.quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:48 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dat maakt het toch geen nare vraag?
En als je in een dorp woont met heel veel vrijheid (vrijheid om wat te doen? Niks?) is het toch ook eens leuk om in een stad te zijn? Net als je in een stad woont het eens leuk is om een weekje op het platteland te zijn.
Maar dat maakt het toch geen nare vraag?quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die jongen wordt thuis verzorgd, heeft daar altijd gezelschap, heeft daarnaast zijn studie(vrienden) in een stad en heeft liefhebberijen als motorcross.
Ik kan me wel voorstellen dat je er dan niet op zit te wachten om een beetje in je eentje een week in het huis van een ander te zitten, in een jou onbekende stad, ineens helemaal voor jezelf zorgen en je hobby’s niet uit te kunnen oefenen.
Het vermoeden is dat het ‘raar’ moest zijn, niet ‘naar’.quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar dat maakt het toch geen nare vraag?
Overigens maakt het wel uit welke stad natuurlijk. Stel het is Eindhoven dan is het wel een vrij naar voorstel.
Echt hé. Exact mijn eerste gedachte.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:09 schreef 2NutZ het volgende:
Het lijkt er op alsof je je eigen issues uit je jeugd projecteert op je neefje.
Of Amsterdamquote:Op woensdag 4 januari 2023 15:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar dat maakt het toch geen nare vraag?
Overigens maakt het wel uit welke stad natuurlijk. Stel het is Eindhoven dan is het wel een vrij naar voorstel.
Dat is echt flauwekul.quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:01 schreef RetepV het volgende:
[..]
Echt hé. Exact mijn eerste gedachte.
Sowieso, wie woont er nou voor zijn plezier in een stad? Daar woon je alleen omdat je ergens anders niet je leven bij elkaar kan scharrelen.
Zijn hart gelucht en pleite.quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:57 schreef Lienekien het volgende:
Het zou wel fijn zijn als @:Bert_Passer wat meer context zou geven en op vragen reageert.
Wonen op het platteland in de Achterhoek is 180 graden anders dan wonen in een stad. In de Achterhoek woon je op de ruimte, kun je van mijlenver de geur van kuil herkennen, geniet je van de alom rust en stilte, en groeten mensen elkaar.quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:48 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dat maakt het toch geen nare vraag?
Typisch een stadse opmerking, alsof op het platteland niks te doen is. In de OP staat motorcrossen en de plaatselijke voetbalclub. Het zal me verder ook niks verbazen als hij en zijn vrienden een keet achter op een boerenerf hebben geplaatst om daar met zijn allen gezellig te zijn.quote:En als je in een dorp woont met heel veel vrijheid (vrijheid om wat te doen? Niks?)
Nee. Als je een dorp gewend bent is een stad ronduit kut, want je komt niks tegen dat als herkenning fungeert.quote:is het toch ook eens leuk om in een stad te zijn?
Als een stadsbewoner naar het platteland gaat is dat meestal om tot rust te komen. Iemand van het platteland is dat al 365 dagen per jaar. Je kunt het dus niet vergelijken.quote:Net als je in een stad woont het eens leuk is om een weekje op het platteland te zijn.
Wonen in een stad is net zo min altijd, overal voor iedereen hetzelfde als wonen op het platteland.quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:08 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wonen op het platteland in de Achterhoek is 180 graden anders dan wonen in een stad. In de Achterhoek woon je op de ruimte, kun je van mijlenver de geur van kuil herkennen, geniet je van de alom rust en stilte, en groeten mensen elkaar.
In een stad ben je op jezelf, als je hoi zegt tegen een ander word je vies aangekeken, is het altijd druk.
bron: drie jaar in een stad gewoond, nooit weer
Zeggen tegen een 22 jarige dorpeling dat ie een week op een huis kan passen in een drukke stad is alsof je hem wil overtuigen dat een stad beter is dan het platteland, terwijl hij het platteland gewend is.
[..]
Typisch een stadse opmerking, alsof op het platteland niks te doen is. In de OP staat motorcrossen en de plaatselijke voetbalclub. Het zal me verder ook niks verbazen als hij en zijn vrienden een keet achter op een boerenerf hebben geplaatst om daar met zijn allen gezellig te zijn.
[..]
Nee. Als je een dorp gewend bent is een stad ronduit kut, want je komt niks tegen dat als herkenning fungeert.
[..]
Als een stadsbewoner naar het platteland gaat is dat meestal om tot rust te komen. Iemand van het platteland is dat al 365 dagen per jaar. Je kunt het dus niet vergelijken.
Best een beetje rare formulering, vind je niet? In de eerste zin schrijf je dat derden (ik neem aan dat je je ouders bedoelt) jouw vrijheidsdwang actief smoorden. In de volgende zin schrijf je dat je er zelf voor hebt gekozen om 'te' lang bij je ouders te blijven wonen, en dat je daardoor veel angst ontwikkelde om het huis te verlaten.quote:Mijn vrijheidsdrang werd vroeger echt gesmoord. Ik ben te lang bij mn ouders blijven wonen, en ontwikkelde veel angst om het huis te verlaten.
Wat is jouw definitie van 'een leven bij elkaar scharrelen' ?quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:01 schreef RetepV het volgende:
[..]
Echt hé. Exact mijn eerste gedachte.
Sowieso, wie woont er nou voor zijn plezier in een stad? Daar woon je alleen omdat je ergens anders niet je leven bij elkaar kan scharrelen.
Als voor een handelingsbekwame volwassene een vriendelijk vrijblijvend aanbod afslaan al stoer en voor jezelf opkomen is leg je de laag mijn inziens wel bijzonder laag qua communicatieve vaardigheden.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:12 schreef Lenny77 het volgende:
Wel stoer van m dat hij gewoon nee heeft durven zeggen trouwens![]()
Lijkt mij dus iemand die prima voor zichtzelf durft op te komen.
Precies.quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:02 schreef SpecialK het volgende:
Je had gewoon moeten vragen waarom je neefje dat zo'n nare vraag vond want het was juist de bedoeling hem een leuke optie te bieden en niet hem een klusje aan te smeren.
Dus had je meteen de kans genomen om dat gesprek aan te gaan dan was dit hele topic waarschijnlijk niet nodig geweest en hadden je neefje en jij misschien wel op emotioneel vlak wat dichter tot elkaar gekomen.
Maargoed. Je kan het ook aan vreemden online vragen wat er door het hoofd van je neefje heen ging.
Of is dit een uitnodiging om zwaarlollig te gaan gokken over de motivaties van je neefje?
De manier waarop hij het heeft afgeslagen komt ook een beetje gehandicapt over.quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:40 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Als voor een handelingsbekwame volwassene een vriendelijk vrijblijvend aanbod afslaan al stoer en voor jezelf opkomen is leg je de laag mijn inziens wel bijzonder laag qua communicatieve vaardigheden.
Ja klopt, maar TS beschrijft zijn neefje wel als 'betutteld, overbeschermd, geen eigen wil' (ook een stuk projectie natuurlijk) en wil hem vrijheid laten proeven. Dat zo iemand toch nee zegt zou hem kunnen laten zien dat zijn neefje meer karakter heeft dan dat ie denktquote:Op woensdag 4 januari 2023 16:40 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Als voor een handelingsbekwame volwassene een vriendelijk vrijblijvend aanbod afslaan al stoer en voor jezelf opkomen is leg je de laag mijn inziens wel bijzonder laag qua communicatieve vaardigheden.
Hij niet? Beledigd omdat Gen Z kind nee zegt?quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:45 schreef Duiveltja het volgende:
Je neefje klinkt als een zachtgekookt kut Gen Z kind.
Dat sowieso. Blijkbaar moeten anderen ruiken wat jij misschien wel/niet leuk vindt en mogen ze dat niet polsen door middel van een vrijblijvende vraag.quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:45 schreef ZarB het volgende:
[..]
De manier waarop hij het heeft afgeslagen komt ook een beetje gehandicapt over.
Ik ben nog steeds wel fan van de kanttekening dat neef de vraag waarschijnlijk ‘raar’ vond en niet ‘naar’.quote:Op woensdag 4 januari 2023 17:23 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dat sowieso. Blijkbaar moeten anderen ruiken wat jij misschien wel/niet leuk vindt en mogen ze dat niet polsen door middel van een vrijblijvende vraag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |