Geeft ook hoop natuurlijk, maakt de dood minder eng.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:17 schreef Emmerdeur het volgende:
Volgens mij is er niets meer na de dood.
Maar ik snap wel waarom men het idee van iets na de dood graag omarmd.
Heb echt medelijden met de persoon die mij als gids krijgt straks.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:36 schreef Speedfight het volgende:
Het lijkt mij zo jammer, een beetje zinloos, als dit t is. Dan heb je je hele leven gehad en dan volgt er niets.
Ik geloof in ieder geval sterk dat je energie blijft hangen. Dan hoeft niet eens persé je ziel nog aanwezig te zijn, kan het best dat alles donker is voor de overledene maar ik denk dat zijn of haar energie nog een tijd voelbaar blijft "hangen".
Ik denk wel dat er iets is hierna, misschien dat je als gids verder gaat?
Iedere molecuul waaruit jij bestaat was er al toch.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:41 schreef Geerd het volgende:
Er was ook niks voor dat je geboren was...dus straks ook niet meer..
Dat zal ook de aanleiding zijn dat mensen dingen als een hiernamaals, reïncarnatie etc. verzinnen. Maar op zich natuurlijk geen reden om te denken dat het dan ook echt zo is.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:36 schreef Speedfight het volgende:
Het lijkt mij zo jammer, een beetje zinloos, als dit t is. Dan heb je je hele leven gehad en dan volgt er niets.
Ah, hier kan ik wel wat mee.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:12 schreef herverwijderd het volgende:
Vind het wel een mooi idee dat je lichaam uiteenvalt in atomen en dan onderdeel wordt van alles.
Vooral dit.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:11 schreef cherrycoke het volgende:
Je hersenen zijn uit dus je doet het niet meer,
Er is niks na de dood
Laat je in de natuur begraven dan zonder kist..dan word je voedingsstoffen voor planten en paddestoelen etc..quote:
Alles stopt gewoon. Poef. Je bent weg.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:49 schreef Speedfight het volgende:
Geloof jij in een volgend leven? Als wat zou je terugkomen?
Moet je lessen voltooien en zo ja, hoeveel?
Is er nog een tussenstadium tussen de aarde en het hiernamaals?
Of helemaal niets?
Denk je dat je nog betrokken bent bij je dierbaren of verdwijnt je ziel van de aarde?
En toch al vaker gezien dat die hoop vaak uitmond op lang (zelf)lijden bij nabestaanden ..quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:37 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Geeft ook hoop natuurlijk, maakt de dood minder eng.
Ik ben zelf niet bang om dood te gaan/zijn, maar wel om voortijdig aan mijn einde te komen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:56 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Snap niet wat er eng is aan de dood eerlijk gezegd.
Wat zorgt voor dat lijden dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:56 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
En toch al vaker gezien dat die hoop vaak uitmond op lang (zelf)lijden bij nabestaanden ..
Snap niet wat er eng is aan de dood eerlijk gezegd.
Je hebt geen individueel doel, dat is een denkbeeldig en maatschappelijk opgelegd iets. We zijn tezamen het leven.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:08 schreef Speedfight het volgende:
Wat ik mij ook oprecht afvraag: Stel dat dit het is, hierna is er niets. Wat is dan het doel van dit leven?
Maar waarom houd t op dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:10 schreef Dementor het volgende:
[..]
Je hebt geen individueel doel, dat is een denkbeeldig en maatschappelijk opgelegd iets. We zijn tezamen het leven.
Je voortplanten he. En vervulling geven aan je plek in de voedselketen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:08 schreef Speedfight het volgende:
Wat ik mij ook oprecht afvraag: Stel dat dit het is, hierna is er niets. Wat is dan het doel van dit leven?
Het houd in z’n geheel niet op, alleen jij houd op, ik houd op. Zie ons maar als cellen. Wij sterven af en er komen weer nieuwe bij. Eindeloos lang.quote:
Mooie omschrijving!quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:12 schreef Dementor het volgende:
[..]
Het houd in z’n geheel niet op, alleen jij houd op, ik houd op. Zie ons maar als cellen. Wij sterven af en er komen weer nieuwe bij. Eindeloos lang.
Ach ja. Het komt wanneer het komt… kan je toch niets aan veranderenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:03 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet bang om dood te gaan/zijn, maar wel om voortijdig aan mijn einde te komen.
De hoop dat men nog contact krijgt of blijft hangen in de verwerking/verdrietquote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:04 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Wat zorgt voor dat lijden dan?
Volgens mij is het toch vooral geruststellend?
Of bedoel je bang voor de "hel" zijn?
Het idee dat plots alles ophoudt en je er helemaal niet meer bent, is heel definitief natuurlijk. Ik vind dat ook wel een eng idee.
Moeilijke, maar waarom zou er een doel zijn voor dit leven?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:08 schreef Speedfight het volgende:
Eens, ik vind dit ook best wel een idee wat ik mij echt kan voorstellen, het is alleen dan weer jammer dat je niet (of niet makkelijk) je vorige levens herinnertquote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:25 schreef Chandler het volgende:
Ik geloof in Karma en hoop dat het leven niet eindigt maar doorgaat. Dus of je gaat level up of level down.
Anders zou het leven amper nut hebben in mijn optiek... maar goed, wie ben ik.
Voordeel van deze gedachten in m'n leven is wel dat ik gemakkelijk mensen vergeef, mij niet zoveel aan dingen stoor en altijd m'n best doe om een ander niet tot last te zijn!
Tja, er zijn mensen die zich nog wel iets uit het vorige leven kunnen herinneren (zo zeggen ze iig) er zijn een aantal documentaires over geweest..quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:27 schreef Speedfight het volgende:
Eens, ik vind dit ook best wel een idee wat ik mij echt kan voorstellen, het is alleen dan weer jammer dat je niet (of niet makkelijk) je vorige levens herinnert
Ja, ik wil hier ook een topic over gaan openen, er zijn ook kinderen die heel precies hun vorige leven kunnen uitleggen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:28 schreef Chandler het volgende:
[..]
Tja, er zijn mensen die zich nog wel iets uit het vorige leven kunnen herinneren (zo zeggen ze iig) er zijn een aantal documentaires over geweest..
En eigenlijk doen mensen die geloven in hemel en hell het zelfde, of je gaat UP of je gaat DOWN
Vooral doen! Interessante lectuur!quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:30 schreef Speedfight het volgende:
n ook kinderen die heel precies hun vorige leven kunnen uitleggen.
Ik denk dat je het vooral niet groter moet maken dan het is. Elk individueel leven speelt maar een hele kleine rol in het grote geheel. Maar dat wil niet zeggen dat het leven niet de moeite waard is. Ik zou juist zeggen dat het grote geheel er eigenlijk niet toe doet. In de woorden van de moderne filosofen van De Jeugd van Tegenwoordig: "Hou het klein, hou het dicht bij jezelf". Iedereen heeft een invloedssfeer, iedereen staat in contact met anderen. Dat is waar je wat mee kunt. Je kunt aardig zijn, mensen helpen, anderen het leven niet moeilijker maken dan nodig. Dat is toch een mooi doel, of niet?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:08 schreef Speedfight het volgende:
Dat het elk moment afgelopen kan zijn is een zeer enge gedachte, eentje die niet moet hebben rondspoken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:04 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Wat zorgt voor dat lijden dan?
Volgens mij is het toch vooral geruststellend?
Of bedoel je bang voor de "hel" zijn?
Het idee dat plots alles ophoudt en je er helemaal niet meer bent, is heel definitief natuurlijk. Ik vind dat ook wel een eng idee.
Andere kant op, als je gelooft in de Hemel kan het je stevig verlichten!quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat het elk moment afgelopen kan zijn is een zeer enge gedachte, eentje die niet moet hebben rondspoken.
Je hebt er niks aan, werkt tegen je en verlamd je alleen maar.
Nou ja, eindeloos lang is ook maar afwachten. De aarde zal ooit ook stoppen met bestaan.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:12 schreef Dementor het volgende:
[..]
Het houd in z’n geheel niet op, alleen jij houd op, ik houd op. Zie ons maar als cellen. Wij sterven af en er komen weer nieuwe bij. Eindeloos lang.
Nooit de realiteit onder stoelen of banken steken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat het elk moment afgelopen kan zijn is een zeer enge gedachte, eentje die niet moet hebben rondspoken.
Dat verschilt per persoon. Dat zorgt ervoor dat je nu geniet. Je niet teveel druk maakt om keuzes. Want het kan toch elk moment over zijn.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Verschilt ook per persoon. M'n oma was heel gelovig, maar heeft ook op relatief jonge leeftijd d'r man verloren en heeft later een nieuwe vriend gevonden. Die waren inmiddels allebei dood toen ze op d'r sterfbed lag en ze maakte zich enorm zorgen over de ruzie die het zou veroorzaken als ze straks in de hemel was en geconfronteerd zou worden met beide partners.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:37 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Geeft ook hoop natuurlijk, maakt de dood minder eng.
Ah gossie, wat sneu.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Verschilt ook per persoon. M'n oma was heel gelovig, maar heeft ook op relatief jonge leeftijd d'r man verloren en heeft later een nieuwe vriend gevonden. Die waren inmiddels allebei dood toen ze op d'r sterfbed lag en ze maakte zich enorm zorgen over de ruzie die het zou veroorzaken als ze straks in de hemel was en geconfronteerd zou worden met beide partners.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |