abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207392184
Ik ben m’n Honda Jazz (2011) echt helemaal beu. Waar ik met m’n vorige wagen (Citroen C1) in 12 jaar echt nooit gedoe heb gehad, heb ik met deze auto gewoon geen klik en altijd gezeik.

Dus wil ik een andere, maar ik heb núl verstand van auto’s en zie door de bomen het bos niet meer.

Als ik niet gebonden zou zijn aan een budget, zou ik een Mazda C3/CX30 kopen, maar mijn budget is begrensd op ongeveer 11.000.

Ik zoek een (tweedehands) auto die een tikkie groter is dan koekblikken als de C1, de 108 en de i10. Vijfdeurs en met airco. Bij voorkeur niet zo’n omabak als een Fiat Panda.

Ik denk zelf aan bijvoorbeeld een Renault Captur, of een Mazda 2. Maar in mijn zoektocht stuit ik ook op bijvoorbeeld een Ford Fiësta (vind ik wel leuk) en een Opel Karl (die lijkt me klein).

En ik heb dus geen idee hoe ik de zoektocht verder moet stroomlijnen. Zijn er auto’s die sowieso een slechte reputatie hebben?

Ik hoopte hier liefhebbers te vinden die een gouden tip hebben of een dringende waarschuwing :)
pi_207392333
Ik heb een Mazda 2 gehad. Was een fijne auto.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_207392367
Vreemd! De Honda Jazz staat bekend als één van de meest betrouwbare auto's.
Een slechte reputatie heeft de Fiat Panda.
  maandag 2 januari 2023 @ 17:47:52 #4
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_207392372
Mazda is lekker bezig de laatste jaren, maar volgens mij hebben die toch wel een beetje een roest-probleem. Ik weet niet of dat ook voor de 2 geldt en of het bepaalde bouwjaren betreft.

De vriendin van een collega heeft een Karl. Da's wel een beetje formaat C1, maar voelt aan als iets meer auto.
M'n ma heeft een Fiat 500 1.2 (2010), in de afgelopen 12 jaar eigenlijk geen problemen mee gehad. Dingetje met de distributie, maar dat is onder garantie verholpen. Zelfde verhaal als de Karl: formaatje C1, maar 'meer auto'.

Verder is het bij een tweedehands auto doorgaans belangrijker hoe de voorgaande eigenaar/eigenaren er mee om zijn gegaan. Een auto kan de beste reputatie hebben, maar daar heb je niets aan als die is afgetrapt of slecht is onderhouden.

Laat een aankoopkeuring doen. Kost een paar centen, maar dan kom je niet voor verrassingen te staan. Als de verkoper dat niet ziet zitten weet je eigenlijk al genoeg: rennen.
pi_207392423
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:
Vreemd! De Honda Jazz staat bekend als één van de meest betrouwbare auto's.
Een slechte reputatie heeft de Fiat Panda.
Klopt, daarom kocht ik ‘m ook! Hij rijdt ook geweldig, maar heb er gewoon veel pech mee (en echt mooi vond ik ‘m ook nooit, maar wel heel verstandig :') )
pi_207394068
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 17:53 schreef Jentin het volgende:

[..]
Klopt, daarom kocht ik ‘m ook! Hij rijdt ook geweldig, maar heb er gewoon veel pech mee (en echt mooi vond ik ‘m ook nooit, maar wel heel verstandig :') )
Toyota en Honda staan samen boven aan de betrouwbaarheidsladder. Ben ook geen fan van het uiterlijk en het interieur van Honda. Toyota doet nu zijn best om van zijn bejaardenimago te komen, maar ja, als je de Yaris bekijkt, dat is het toppunt van saai, maar wel oerdegelijk en erg bejaardenvriendelijk. Dus ik snap het wel enigszins. Dat ik er één zou kopen, is een tweede.

Misschien is zo'n Yaris een idee? (Niet dat ik wil suggereren dat je bejaard bent :D )
pi_207398385
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 17:29 schreef Jentin het volgende:
Ik ben m’n Honda Jazz (2011) echt helemaal beu. Waar ik met m’n vorige wagen (Citroen C1) in 12 jaar echt nooit gedoe heb gehad, heb ik met deze auto gewoon geen klik en altijd gezeik.

Dus wil ik een andere, maar ik heb núl verstand van auto’s en zie door de bomen het bos niet meer.

Als ik niet gebonden zou zijn aan een budget, zou ik een Mazda C3/CX30 kopen, maar mijn budget is begrensd op ongeveer 11.000.

Ik zoek een (tweedehands) auto die een tikkie groter is dan koekblikken als de C1, de 108 en de i10. Vijfdeurs en met airco. Bij voorkeur niet zo’n omabak als een Fiat Panda.

Ik denk zelf aan bijvoorbeeld een Renault Captur, of een Mazda 2. Maar in mijn zoektocht stuit ik ook op bijvoorbeeld een Ford Fiësta (vind ik wel leuk) en een Opel Karl (die lijkt me klein).

En ik heb dus geen idee hoe ik de zoektocht verder moet stroomlijnen. Zijn er auto’s die sowieso een slechte reputatie hebben?

Ik hoopte hier liefhebbers te vinden die een gouden tip hebben of een dringende waarschuwing :)
Spaar door en verkoop dan je auto.

En ga dan gelijk electrische.


https://www.anwb.nl/auto/(...)aantal-deuren=4-of-5

Meest goedkoopste electrische wagen.
Geen wegenbelasting dus je verdient zo je geld weer terug .
pi_207398467
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:
Vreemd! De Honda Jazz staat bekend als één van de meest betrouwbare auto's.
Een slechte reputatie heeft de Fiat Panda.
Panda slecht? Heb er 2 gehad, prima auto's. Nooit wat mee, behalve normaal onderhoud.
pi_207400852
Honda Jazz staat nochtans goed bekend. Ben wel benieuwd wat je er allemaal aan hebt gehad?

Voor 11.000 euro koop je tegenwoordig met die absurde occasionprijzen niet zo gek veel meer. Misschien is een Renault Clio, model vanaf 2013, een optie? De huidige Renaults staan ook behoorlijk betrouwbaar bekend (in tegenstelling tot vroeger).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_207400910
Ford fiesta vind ik persoonlijk niet lekker rijden, wel mooi model. Maar rijcomfort vind ik toch belangrijker.
iig ff testritjes maken voor je gaat focussen op een bepaald merk
pi_207401067
Ik vind de Fiesta juist weer het prettigst rijden.

Denk dat je de ruimte van de Jazz wel gaat missen. De Captur die je in de OP noemt is ook best ruim, maar die is dan weer niet zo betrouwbaar.

Is het budget inclusief inruil? Zo ja, welk bedrag verwacht je aan inruil te krijgen?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_207401085
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 07:56 schreef Tomatenboer het volgende:
Honda Jazz staat nochtans goed bekend. Ben wel benieuwd wat je er allemaal aan hebt gehad?
Ik heb ‘m een keer zelf half in de prak gereden (ik ging out tijdens het autorijden :X ) en er is een keer iemand achterop geklapt die zat te appen achter het stuur. Verder heeft een nog altijd onbekende bestuurder de halve zijkant voorzien van rode lak (mijn auto is wit). Ik heb er al vier keer een lekke band mee gehad, er schiet steeds een onderhoudslampje aan (letterlijk terwijl ik er de garage mee uitreed na een grote beurt). Het laatste is nu weer dat hij niet registreert dat de kofferbak dicht is, waardoor het lampje in de kofferbak bleef branden en ik een lege accu had. Moet ook om de haverklap de koplampen vervangen.

Zo zijn er nog een heleboel kleine dingetjes. Ik snap natuurlijk wel dat het ook zaken zijn waar de auto niet zoveel aan kan doen, maar ik heb er gewoon geen fijn gevoel meer bij. Had ik bij mijn andere auto’s wel altijd. We klikken gewoon niet :P

Iedereen die al reageerde bedankt voor de overwegingen en tips overigens!
pi_207401157
I10 is wel een fijns auto, alleen niet zo vlot.

Verder vond ik de Seat Ibiza best wel volwassen geworden en ook kwa ruimte binnen.
.
pi_207406327
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 08:32 schreef Jentin het volgende:

[..]
Ik heb ‘m een keer zelf half in de prak gereden (ik ging out tijdens het autorijden :X ) en er is een keer iemand achterop geklapt die zat te appen achter het stuur. Verder heeft een nog altijd onbekende bestuurder de halve zijkant voorzien van rode lak (mijn auto is wit). Ik heb er al vier keer een lekke band mee gehad, er schiet steeds een onderhoudslampje aan (letterlijk terwijl ik er de garage mee uitreed na een grote beurt). Het laatste is nu weer dat hij niet registreert dat de kofferbak dicht is, waardoor het lampje in de kofferbak bleef branden en ik een lege accu had. Moet ook om de haverklap de koplampen vervangen.

Zo zijn er nog een heleboel kleine dingetjes. Ik snap natuurlijk wel dat het ook zaken zijn waar de auto niet zoveel aan kan doen, maar ik heb er gewoon geen fijn gevoel meer bij. Had ik bij mijn andere auto’s wel altijd. We klikken gewoon niet :P

Iedereen die al reageerde bedankt voor de overwegingen en tips overigens!
Je hebt auto's die voor het ongeluk zijn geboren. Ik heb zelf vroeger ook een auto gehad waar ik allerlei kleine ongelukjes gehad en een flinke klapper (gelukkig nooit gewonden/doden, alleen blikschade). Bij elkaar geteld was het veel. Ik heb veel auto's gehad en deze was de enige waar ik het bij had, bij andere had ik nooit iets.
pi_212177895
Megaschop. Ik heb het nog een jaar gerekt :')

Mijn oog is nu gevallen op een Peugeot 2008 en vergelijkbare autootjes. Nu lees ik nogal wat horrorverhalen over natte distributieriemen bij deze auto en eigenlijk alles met een 1.2 Puretech huppeldepup motor/van Stellantis. Citroen C3 Aircross, andere optie, kampt met hetzelfde.

Nog altijd weet ik weinig van auto’s. Mensen die er wel iets van snappen: hoe erg of spannend is zo’n ‘wetbelt’? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een occassion met zo’n motor?
  vrijdag 26 januari 2024 @ 18:21:20 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_212178347
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 17:39 schreef Jentin het volgende:
Megaschop. Ik heb het nog een jaar gerekt :')

Mijn oog is nu gevallen op een Peugeot 2008 en vergelijkbare autootjes. Nu lees ik nogal wat horrorverhalen over natte distributieriemen bij deze auto en eigenlijk alles met een 1.2 Puretech huppeldepup motor/van Stellantis. Citroen C3 Aircross, andere optie, kampt met hetzelfde.

Nog altijd weet ik weinig van auto’s. Mensen die er wel iets van snappen: hoe erg of spannend is zo’n ‘wetbelt’? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een occassion met zo’n motor?
Als de riem al eens is vervangen door de dealer, bij een terugroepactie of gewoon voor onderhoud, en de auto altijd op tijd beurtjes gehad heeft met de juiste olie is er niet echt iets aan de hand. Ik ken verschillende mensen met zulke auto’s en die hebben ook na aardig wat kilometers nergens last van.

Als de onderhoudshistorie niet dekkend is: weglopen, er zijn zat alternatieven.
pi_212178836
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 17:39 schreef Jentin het volgende:
Megaschop. Ik heb het nog een jaar gerekt :')

Mijn oog is nu gevallen op een Peugeot 2008 en vergelijkbare autootjes. Nu lees ik nogal wat horrorverhalen over natte distributieriemen bij deze auto en eigenlijk alles met een 1.2 Puretech huppeldepup motor/van Stellantis. Citroen C3 Aircross, andere optie, kampt met hetzelfde.

Nog altijd weet ik weinig van auto’s. Mensen die er wel iets van snappen: hoe erg of spannend is zo’n ‘wetbelt’? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een occassion met zo’n motor?
Gewoon weg blijven van die franse troep.

Ga voor een Japanse of duitse wagen.
En nee opel is geen Duitser maar een clone verkoper merk.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 19:08:21 #18
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_212178994
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 18:56 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Gewoon weg blijven van die franse troep.

Ga voor een Japanse of duitse wagen.
En nee opel is geen Duitser maar een clone verkoper merk.
De Duitse merken die onderaan de betrouwbaarheidsijstjes bungelen? Het was ooit wat, maar die tijden zijn voorbij. Japans is wel een goede tip, als je niets om auto’s geeft.
pi_212179051
quote:
80s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 19:08 schreef Mano_ het volgende:

[..]
De Duitse merken die onderaan de betrouwbaarheidsijstjes bungelen? Het was ooit wat, maar die tijden zijn voorbij. Japans is wel een goede tip, als je niets om auto’s geeft.
Alle eu merken zijn gewoon slecht aan het worden.
Komt door de achterlijk regels.

Maar de franse blijven nog steeds slechter.
pi_212179658
Ik rij nu dus een Honda en wil er nooit meer een. Voor de Jazz reed ik 12 jaar probleemloos en naar volle tevredenheid in een Citroën C1.
We hebben overigens ook een CRV voor de deur en die is prima. Daarvoor een Honda Accord en een Mazda 6. Die waren ook fijn. Dat pleit wel voor Japan :+
Ik zou graag een Mazda Cx-3 of -30 kopen, maar die zijn tweedehands met een redelijke kilometerstand echt heel veel duurder en die fondsen heb ik niet. Heb ook gekeken voor een Hyundai Kona of een Nissan Qashqai: in mijn prijsklasse niet te vinden of alleen met 150.000+ kilometer erop.
Ik heb geen 20.000 euro liggen en ik wil wel graag vlot van die Jazz af. Het geld dat een grote beurt en apk me gaan kosten in april, stop ik nu liever in een andere wagen.
pi_212180577
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 19:50 schreef Jentin het volgende:
Ik rij nu dus een Honda en wil er nooit meer een. Voor de Jazz reed ik 12 jaar probleemloos en naar volle tevredenheid in een Citroën C1.
We hebben overigens ook een CRV voor de deur en die is prima. Daarvoor een Honda Accord en een Mazda 6. Die waren ook fijn. Dat pleit wel voor Japan :+
Ik zou graag een Mazda Cx-3 of -30 kopen, maar die zijn tweedehands met een redelijke kilometerstand echt heel veel duurder en die fondsen heb ik niet. Heb ook gekeken voor een Hyundai Kona of een Nissan Qashqai: in mijn prijsklasse niet te vinden of alleen met 150.000+ kilometer erop.
Ik heb geen 20.000 euro liggen en ik wil wel graag vlot van die Jazz af. Het geld dat een grote beurt en apk me gaan kosten in april, stop ik nu liever in een andere wagen.
Wel gefeliciteerd.
De c1 gebruikt een Toyota motor .
En is ontworpen gezamelijk met Toyota.
Franse ontwerp met Japanse techniek.

Ik geloof dat er een Daihatsu/ Toyota motor in lag.
Namelijk van de Daihatsu sirion.


https://nl.m.wikipedia.or(...)7/108_en_Toyota_Aygo
pi_212182736
Ok, de vaag sarcastische felicitaties had je mogen houden, maar de rest van de info is wel grappig in dezen.
pi_212278078
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 17:39 schreef Jentin het volgende:
Megaschop. Ik heb het nog een jaar gerekt :')

Mijn oog is nu gevallen op een Peugeot 2008 en vergelijkbare autootjes. Nu lees ik nogal wat horrorverhalen over natte distributieriemen bij deze auto en eigenlijk alles met een 1.2 Puretech huppeldepup motor/van Stellantis. Citroen C3 Aircross, andere optie, kampt met hetzelfde.

Nog altijd weet ik weinig van auto’s. Mensen die er wel iets van snappen: hoe erg of spannend is zo’n ‘wetbelt’? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een occassion met zo’n motor?
Ik heb ooit een Franse auto gehad. Alleen maar ellende.

Kofferbakslot die niet meer werkte, slot opgehaald was het gehele contact geoxideerd.

Zomaar media systeem wat er mee stopte. Dealer gaf aan moet een nieuwe in, toevallig was ik wat aan het zoeken qua storing en moest ik toevallig de zekeringen eruit halen, zekering was goed, toch vervangen, toen deed ie het :') (en het media systeem werkte niet als in; er moest een beveiligingscode ingevoerd worden maar van mijn boekje werkte niet meer).

Distributieriem gebroken ver voor de specificaties van Renault(120.000km of 10 jaar. Dit gebeurde bij 100.000km en 8 jaar.

Motor die soms op 2 van de 4 cilinders loopt. (hier vermoed ik ook slechten contacten aangezien alles was vervangen en uitgesloten, geen lekken in de compressie e.d.)

En nou zou ik vast pech hebben gehad want op internet zie je ze ook dat ze 200000km hebben gelopen maar ik brand er mijn handen niet meer aan. Laatst in een 5008 huurauto gereden voor werk en dat was een fijne bak eerlijk is eerlijk, maar ik heb totaal geen vertrouwen meer in de merk.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 3 februari 2024 @ 20:56:51 #24
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212282451
japanse auto's _O_
nissan micra
mitsubishi colt
mazda 2
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212284341
Kia Picanto
Hyundai i10
Suzuki Swift

Gewoon prima rijdende betrouwbare auto's waar binnen je budget volgens mij best wat aanbod in is.
Miata is always the answer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')