Klopt, daarom kocht ik ‘m ook! Hij rijdt ook geweldig, maar heb er gewoon veel pech mee (en echt mooi vond ik ‘m ook nooit, maar wel heel verstandigquote:Op maandag 2 januari 2023 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:
Vreemd! De Honda Jazz staat bekend als één van de meest betrouwbare auto's.
Een slechte reputatie heeft de Fiat Panda.
Toyota en Honda staan samen boven aan de betrouwbaarheidsladder. Ben ook geen fan van het uiterlijk en het interieur van Honda. Toyota doet nu zijn best om van zijn bejaardenimago te komen, maar ja, als je de Yaris bekijkt, dat is het toppunt van saai, maar wel oerdegelijk en erg bejaardenvriendelijk. Dus ik snap het wel enigszins. Dat ik er één zou kopen, is een tweede.quote:Op maandag 2 januari 2023 17:53 schreef Jentin het volgende:
[..]
Klopt, daarom kocht ik ‘m ook! Hij rijdt ook geweldig, maar heb er gewoon veel pech mee (en echt mooi vond ik ‘m ook nooit, maar wel heel verstandig)
Spaar door en verkoop dan je auto.quote:Op maandag 2 januari 2023 17:29 schreef Jentin het volgende:
Ik ben m’n Honda Jazz (2011) echt helemaal beu. Waar ik met m’n vorige wagen (Citroen C1) in 12 jaar echt nooit gedoe heb gehad, heb ik met deze auto gewoon geen klik en altijd gezeik.
Dus wil ik een andere, maar ik heb núl verstand van auto’s en zie door de bomen het bos niet meer.
Als ik niet gebonden zou zijn aan een budget, zou ik een Mazda C3/CX30 kopen, maar mijn budget is begrensd op ongeveer 11.000.
Ik zoek een (tweedehands) auto die een tikkie groter is dan koekblikken als de C1, de 108 en de i10. Vijfdeurs en met airco. Bij voorkeur niet zo’n omabak als een Fiat Panda.
Ik denk zelf aan bijvoorbeeld een Renault Captur, of een Mazda 2. Maar in mijn zoektocht stuit ik ook op bijvoorbeeld een Ford Fiësta (vind ik wel leuk) en een Opel Karl (die lijkt me klein).
En ik heb dus geen idee hoe ik de zoektocht verder moet stroomlijnen. Zijn er auto’s die sowieso een slechte reputatie hebben?
Ik hoopte hier liefhebbers te vinden die een gouden tip hebben of een dringende waarschuwing
Panda slecht? Heb er 2 gehad, prima auto's. Nooit wat mee, behalve normaal onderhoud.quote:Op maandag 2 januari 2023 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:
Vreemd! De Honda Jazz staat bekend als één van de meest betrouwbare auto's.
Een slechte reputatie heeft de Fiat Panda.
Ik heb ‘m een keer zelf half in de prak gereden (ik ging out tijdens het autorijdenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 07:56 schreef Tomatenboer het volgende:
Honda Jazz staat nochtans goed bekend. Ben wel benieuwd wat je er allemaal aan hebt gehad?
Je hebt auto's die voor het ongeluk zijn geboren. Ik heb zelf vroeger ook een auto gehad waar ik allerlei kleine ongelukjes gehad en een flinke klapper (gelukkig nooit gewonden/doden, alleen blikschade). Bij elkaar geteld was het veel. Ik heb veel auto's gehad en deze was de enige waar ik het bij had, bij andere had ik nooit iets.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 08:32 schreef Jentin het volgende:
[..]
Ik heb ‘m een keer zelf half in de prak gereden (ik ging out tijdens het autorijden) en er is een keer iemand achterop geklapt die zat te appen achter het stuur. Verder heeft een nog altijd onbekende bestuurder de halve zijkant voorzien van rode lak (mijn auto is wit). Ik heb er al vier keer een lekke band mee gehad, er schiet steeds een onderhoudslampje aan (letterlijk terwijl ik er de garage mee uitreed na een grote beurt). Het laatste is nu weer dat hij niet registreert dat de kofferbak dicht is, waardoor het lampje in de kofferbak bleef branden en ik een lege accu had. Moet ook om de haverklap de koplampen vervangen.
Zo zijn er nog een heleboel kleine dingetjes. Ik snap natuurlijk wel dat het ook zaken zijn waar de auto niet zoveel aan kan doen, maar ik heb er gewoon geen fijn gevoel meer bij. Had ik bij mijn andere auto’s wel altijd. We klikken gewoon niet![]()
Iedereen die al reageerde bedankt voor de overwegingen en tips overigens!
Als de riem al eens is vervangen door de dealer, bij een terugroepactie of gewoon voor onderhoud, en de auto altijd op tijd beurtjes gehad heeft met de juiste olie is er niet echt iets aan de hand. Ik ken verschillende mensen met zulke auto’s en die hebben ook na aardig wat kilometers nergens last van.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:39 schreef Jentin het volgende:
Megaschop. Ik heb het nog een jaar gerekt![]()
Mijn oog is nu gevallen op een Peugeot 2008 en vergelijkbare autootjes. Nu lees ik nogal wat horrorverhalen over natte distributieriemen bij deze auto en eigenlijk alles met een 1.2 Puretech huppeldepup motor/van Stellantis. Citroen C3 Aircross, andere optie, kampt met hetzelfde.
Nog altijd weet ik weinig van auto’s. Mensen die er wel iets van snappen: hoe erg of spannend is zo’n ‘wetbelt’? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een occassion met zo’n motor?
Gewoon weg blijven van die franse troep.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:39 schreef Jentin het volgende:
Megaschop. Ik heb het nog een jaar gerekt![]()
Mijn oog is nu gevallen op een Peugeot 2008 en vergelijkbare autootjes. Nu lees ik nogal wat horrorverhalen over natte distributieriemen bij deze auto en eigenlijk alles met een 1.2 Puretech huppeldepup motor/van Stellantis. Citroen C3 Aircross, andere optie, kampt met hetzelfde.
Nog altijd weet ik weinig van auto’s. Mensen die er wel iets van snappen: hoe erg of spannend is zo’n ‘wetbelt’? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een occassion met zo’n motor?
De Duitse merken die onderaan de betrouwbaarheidsijstjes bungelen? Het was ooit wat, maar die tijden zijn voorbij. Japans is wel een goede tip, als je niets om auto’s geeft.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:56 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Gewoon weg blijven van die franse troep.
Ga voor een Japanse of duitse wagen.
En nee opel is geen Duitser maar een clone verkoper merk.
Alle eu merken zijn gewoon slecht aan het worden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 19:08 schreef Mano_ het volgende:
[..]
De Duitse merken die onderaan de betrouwbaarheidsijstjes bungelen? Het was ooit wat, maar die tijden zijn voorbij. Japans is wel een goede tip, als je niets om auto’s geeft.
Wel gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 19:50 schreef Jentin het volgende:
Ik rij nu dus een Honda en wil er nooit meer een. Voor de Jazz reed ik 12 jaar probleemloos en naar volle tevredenheid in een Citroën C1.
We hebben overigens ook een CRV voor de deur en die is prima. Daarvoor een Honda Accord en een Mazda 6. Die waren ook fijn. Dat pleit wel voor Japan
Ik zou graag een Mazda Cx-3 of -30 kopen, maar die zijn tweedehands met een redelijke kilometerstand echt heel veel duurder en die fondsen heb ik niet. Heb ook gekeken voor een Hyundai Kona of een Nissan Qashqai: in mijn prijsklasse niet te vinden of alleen met 150.000+ kilometer erop.
Ik heb geen 20.000 euro liggen en ik wil wel graag vlot van die Jazz af. Het geld dat een grote beurt en apk me gaan kosten in april, stop ik nu liever in een andere wagen.
Ik heb ooit een Franse auto gehad. Alleen maar ellende.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:39 schreef Jentin het volgende:
Megaschop. Ik heb het nog een jaar gerekt![]()
Mijn oog is nu gevallen op een Peugeot 2008 en vergelijkbare autootjes. Nu lees ik nogal wat horrorverhalen over natte distributieriemen bij deze auto en eigenlijk alles met een 1.2 Puretech huppeldepup motor/van Stellantis. Citroen C3 Aircross, andere optie, kampt met hetzelfde.
Nog altijd weet ik weinig van auto’s. Mensen die er wel iets van snappen: hoe erg of spannend is zo’n ‘wetbelt’? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een occassion met zo’n motor?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |