Dat zou ook mijn ingeving zijn. Als je om de 2 dagen moet bijvullen gaat het niet om een paar druppeltjes of een zwetende koppeling maar iets waar je een echte plas water zou moeten zien.quote:Op maandag 2 januari 2023 07:09 schreef Dusthor92 het volgende:
Heb je leidingen onder de vloer lopen? Weet je 200% zeker dat het lek daar niet zit?
Mijn ouders hadden dit ook inderdaad. En daarnaast zat een gasleiding die ook bijna door wasquote:Op maandag 2 januari 2023 11:56 schreef LXIV het volgende:
Ik heb hetzelfde gehad, dat bleek een leiding die onder de grond lag en die in de loop van 50 jaar lek was geraakt. Die moest opgespoord worden en gerepareerd. Een hoop gedoe!
Nou, die leiding is dan 90 jaar oud. En niet van kunststof. Dus op zich goed mogelijk dat er lekkages ontstaan.quote:Op maandag 2 januari 2023 11:58 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden dit ook inderdaad. En daarnaast zat een gasleiding die ook bijna door was
Ze keken kennelijk niet zo nauw vroeger (jaren 30 huis)
Kan haast niet anders, maar zit het expansievat op het hoogste punt tov je CV?quote:Op maandag 2 januari 2023 12:12 schreef Neo_ het volgende:
Het huis is net 30 jaar oud, dus niet extreem oud. Het gekke is dat ik aan de radiatoren verder niks merk. Zou toch verwcahten dat als het systeem half leeg loopt (richting de 1.0), dat ik dit moet merken aan de radiatoren?
Maar goed, ik wou idd een goede instalallateur/loodgieter vragen om mee te kijken.
Overigens blijf ik het vreemd vinden dat ik water hoor lopen in het expansievat ...
Yup, CV zit op de 1e verdieping.quote:Op maandag 2 januari 2023 12:26 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Kan haast niet anders, maar zit het expansievat op het hoogste punt tov je CV?
Dan lijkt me dat daar in elk geval een deel van het probleem zit. Het overstort ventiel treedt in werking wanneer de leidingdruk te groot is.quote:Op maandag 2 januari 2023 12:38 schreef Neo_ het volgende:
[..]
Yup, CV zit op de 1e verdieping.
Er is ook een overstortventiel (?) die continu water druppelt. Of er warm water gebruikt wordt of niet. Ik heb hem nog niet droog gezien:
[ afbeelding ]
Zelfs als het expansievat defect is, is het geen zwart gat. Er kan niet oneindig veel water in verdwijnen, hij zit een keer vol. Dus de kans dat dat het is (zeker na het vernieuwen) is te verwaarlozen.quote:Op maandag 2 januari 2023 06:54 schreef Neo_ het volgende:
Hi
Allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor 2023! Dat het een mooi jaar mag worden![]()
Na aanleiding van het vorige topic: K&W / CV ketel verliest druk, oorzaak gevonden, maar nu .... was ik vol goede moed, maar helaas... Nu we de verwarming gebruiken verliest de CV ketel nog steeds druk. Dit was eerst zo erg dat ik een keer in de week / anderhalf week moest bijvullen... Toch maar Energiewacht gebeld. Mannetje gekomen en heeft ontdekt dat de voordruk van het expansievat (welke begin 2022 was vervangen) niet goed stond (1.0 ipv 0.5bar). Dit heeft hij gecorrigeerd en dit zou het euvel meoten zijn... Nou niet dus, want na deze actie was het 0.3 bar verlies per dag...dus om de 2 / 3 dagen bijvullen. En uiteraard nergens lekkage te zien he overigens...Dus Energiewacht weer gebeld, weer mannetje geweest, die heeft wat metingen gedaan en zuurgraad gecheckt van water uit verschillende afvoeren van de ketel en dit leek OK. Dus wou hij wat koppelingen bekijken. Echter wees ik hem op het expansievat. Dat ik water daarin hoor kletteren als ik bijvul. En dat bij bijvullen de druk heel snel weer op orde is. Nou, hij wou het expansievat later wel even controleren, maar dit kon het niet zijn omdat deze vrij nieuw was. Na aandringen toch het expansievat eraf en jahoor... vol water... Dus kapot. Mijn vermoeden dus juist..! Hij had gelukkig nog een nieuw vat in de bus, dus deze er op en nu moet het toch allemaal goed zijn. Toch?
Nee. Nog steeds hetzelfde probleem0.3 verlies per dag en ik hoor wederom water kletteren in het expansievat als ik bijvul. Hij heeft overigens een zelfde type (wit) aangesloten.
Hoe groot is de kans dat het expansievat wederom kapot is? Of kan er iets anders de oorzaak zijn dat het water hier in (lijkt) te lopen?
Daarnaast zag ik op zolder nog een gekke eind-afsluiter op het CV systeem. Voorbereiding op eventueel een radiator, maar er zit voor mij een onbekende aansluiting op. Kent iemand deze aansluiting? Wat is dit voor iets? Want hier komt ook een klein beetje water uit (genoeg om het druk verschil te veroorzaken??)
Mijn plan is om nu eerst een installatie techniek mannetje te laten komen, want die onderhoudsmonteurs van de eWacht heb ik nog even niet zo'n hoge pet van op...
Het gaat om een Remeha Calenta overigens, uit 2012.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dan is het wel logisch dat de druk daalt. Begin eerst eens met ontluchtenquote:Op maandag 2 januari 2023 14:52 schreef Neo_ het volgende:
Heb inmiddels contact gezocht met een installatiebedrijf om even mee te kijken. Wordt vervolgt.
(overigens is er NIET ontlucht na de laatste keer leeg laten lopen -> vullen)
Ja, maar het gedrag is al een paar weken hetzelfde. Maar goed, ik zal het inderdaad eens langslopen..!quote:Op maandag 2 januari 2023 15:06 schreef bami_haar het volgende:
[..]
Dan is het wel logisch dat de druk daalt. Begin eerst eens met ontluchten
Eerst ontluchten dan.quote:Op maandag 2 januari 2023 14:52 schreef Neo_ het volgende:
Heb inmiddels contact gezocht met een installatiebedrijf om even mee te kijken. Wordt vervolgt.
(overigens is er NIET ontlucht na de laatste keer leeg laten lopen -> vullen)
Die inlaatcombinatie is inderdaad van het water, zit dus in de koudwaterleiding (voeding) van de ketel. meest gebruikt is 6 of 8 bar. Die worden gebruikt bij boilers en sommige doorstroomtoestellen met een klein boilertje ingebouwd. Die boiler is continue vol water en dit wordt op ingestelde temperatuur warm gehouden. Om de boiler tegen overdruk te beschermen (warm water zet uit) heeft die inlaat dus een overstort die al druppelend druk aflaat. En dat is in dit geval dus kraanwater en geen CV water. De maximale druk op de waterleiding kan tot 6,5 bar oplopen, dit verschilt per regio per dagdeel. Veel gebruikers actief heb je lage druk, weinig gebruikers actief is het hoger. Dus bij een 6 bar of lager inlaatcombinatie kan het ook druppelen zonder dat het in gebruik is.quote:Op maandag 2 januari 2023 12:38 schreef Neo_ het volgende:
[..]
Yup, CV zit op de 1e verdieping.
Er is ook een overstortventiel (?) die continu water druppelt. Of er warm water gebruikt wordt of niet. Ik heb hem nog niet droog gezien:
[ afbeelding ]
Zijn dat die dingen in de afbeeldingen onder aan de OP die warm water druppelen? Dan heb je het probleem waarschijnlijk al gevonden. Dat zijn automatische ontluchtingen en die kunnen inderdaad water blijven lekken. Daar zit een vlotter in die kan verkalken en lekken wanneer de lucht er al uit is. Laat die dan maar vervangen door nieuwe.quote:Op maandag 2 januari 2023 06:54 schreef Neo_ het volgende:
Daarnaast zag ik op zolder nog een gekke eind-afsluiter op het CV systeem. Voorbereiding op eventueel een radiator, maar er zit voor mij een onbekende aansluiting op. Kent iemand deze aansluiting? Wat is dit voor iets? Want hier komt ook een klein beetje water uit (genoeg om het druk verschil te veroorzaken??)
Even veel knipwerk.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 06:25 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Maar om lang verhaal kort te maken...
[..]
Zijn dat die dingen in de afbeeldingen onder aan de OP die warm water druppelen? Dan heb je het probleem waarschijnlijk al gevonden. Dat zijn automatische ontluchtingen en die kunnen inderdaad water blijven lekken. Daar zit een vlotter in die kan verkalken en lekken wanneer de lucht er al uit is. Laat die dan maar vervangen door nieuwe.
Graag gedaanquote:Op dinsdag 3 januari 2023 07:00 schreef Neo_ het volgende:
[..]
Even veel knipwerk.
Die dingen onderaan de OP die druppelen water inderdaad. Is ook wel te zien op de foto, er heeft ook eens water uit gespoten blijkbaar. Deze zal ik sowieso laten vervangen.
Dank voor de heldere uitleg verder..!
Precies dit. Dit topic had ik zelf geschreven kunnen hebben. Wij hebben ook 2 jaar lang deze shittige ellende gehad. Nog net niet bijvullen om de 3 dagen, maar zeker 1x per 2 weken (ongeveer 0.8 bar per week). Wat wij hadden is dat vooral tijdens het stookseizoen (dus bij gebruik van de installatie) de druk hard daalde. We hebben 2 verschillende cv-monteurs binnen gehad, diverse testen laten uitvoeren met expansievat en cv-ketel (uit 2019),, zelfs nog een lek kraantje aan een radiator in de convectorput laten fixen en een andere lekkage in de kelder door weer een andere loodgieter. Probleem was dan weer even iets minder, maar een week later ook weer niet. Heel onregelmatig dus, afhankelijk van... tja... het weer? Geen idee. We hebben een huis van 100 jaar oud, met een houten vloer. We hadden geen kruipruimte, maar ik heb een luik laten zagen (in onze mooie houten vloer).quote:Op maandag 2 januari 2023 07:09 schreef Dusthor92 het volgende:
Heb je leidingen onder de vloer lopen? Weet je 200% zeker dat het lek daar niet zit?
Je vergist je er ook snel inquote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:14 schreef JeOma het volgende:
[..]
Precies dit. Dit topic had ik zelf geschreven kunnen hebben. Wij hebben ook 2 jaar lang deze shittige ellende gehad. Nog net niet bijvullen om de 3 dagen, maar zeker 1x per 2 weken (ongeveer 0.8 bar per week). Wat wij hadden is dat vooral tijdens het stookseizoen (dus bij gebruik van de installatie) de druk hard daalde. We hebben 2 verschillende cv-monteurs binnen gehad, diverse testen laten uitvoeren met expansievat en cv-ketel (uit 2019),, zelfs nog een lek kraantje aan een radiator in de convectorput laten fixen en een andere lekkage in de kelder door weer een andere loodgieter. Probleem was dan weer even iets minder, maar een week later ook weer niet. Heel onregelmatig dus, afhankelijk van... tja... het weer? Geen idee. We hebben een huis van 100 jaar oud, met een houten vloer. We hadden geen kruipruimte, maar ik heb een luik laten zagen (in onze mooie houten vloer).Toevallig zat in ons geval net onder dit luik een koppeling tussen een oud en een nieuw stuk leiding van de cv. Deze leek totaal niet te lekken, maar ik heb er toch een bakje onder gezet en tot mijn verbazing lekte hier 0.5 liter (!) water per nacht weg.
We hebben een loodgieter laten komen en de boel laten vervangen. Fingers crossed, maar tot nu toe lijkt het echt opgelost. Dus hoe voor de handliggend het ook klinkt: blijven zoeken! Zet onder kraantjes/koppelingen die je eventueel verdenkt een bakje. Of werk met wcpapier die je met stift beklad die je om kraantjes.koppelingen heenplakt zodat je kunt zien of het uitgelopen is. Probleem met cv-lekkage is dat het (in elk geval in ons geval) om heel heet water gaat. Dat verdampt voordat je kunt zien dat het lekt.
Als laatste redmiddel (ik heb het nooit gebruikt, maar wel op het punt gestaan) is Fernox F4. Of het een blijvende oplossing biedt betwijfel ik en of het goed is voor de rest van je installatie weet ik ook niet, maar ik heb er eigenlijk alleen lovende woorden over gehoord.
Succes man, rotproblemen zijn het!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |