abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207374836
Oud en nieuw was weer gezellig, maar met eigen ogen, en ook op het nieuws weer opmerkelijke dingen gezien.

Zo was ik vannacht onderweg met de auto, waar wat jongeren een shell aanstaken op de rotonde, die niet de lucht in ging zoals de bedoeling is, maar gewoon op de grond ontplofte.

Natuurlijk ook het nieuwsbericht waarbij een jongen een oog kwijt is geraakt door een shell. https://www.tubantia.nl/h(...)n-saasveld~ad8c01a0/

Laat ik voorop stellen dat shells natuurlijk verboden zijn in Nederland, en dat is meer dan terecht. Alleen professionals dienen die dingen af te steken. Uberhaupt ben je als vader slecht bezig als je je kind zo'n ding laat afsteken.

Maar toch, de laatste jaren zijn er steeds meer randartikelen verboden. Artikelen die er voor kunnen zorgen dat koopt men toch illegaal vuurwerk, het in elk geval op een relatief veilige manier kan worden afgestoken.

Om te beginnen lont. Gewoon normaal visco lont (wat aan elk vuurwerk zit) mag je niet meer los kopen. Terwijl je hiermee juist veiliger af kan steken. Aan veel shells zitten namelijk meters lont, maar dit is schietlont, dit gaat na het aansteken vrijwel meteen af. Wil je dit dus veilig afsteken, zul je het moeten verlengen met visco lont, zodat je een paar seconden hebt om afstand te nemen.

Zo ook de buizen. Mensen kopen namelijk shells, maar die gaan niet vanzelf de lucht in. Die dienen namelijk afgeschoten te worden in een mortierbuis, van de juiste grootte 3'', 4'' 5'' enzovoort. Dit hoort van glasvezel te zijn, dat mocht er wat mis gaan in de buis, het op een relatief veilige manier alsnog ontploft. Maar aangezien dit sinds enkele jaren verboden is, gaat men het proberen met karton (dat onploft dan net zo als zonder een buis) Of met plastic/metaal (krijg je scherven van, levensgevaarlijk)

Ik vind het erg onhandig dat dit soort dingen verboden zijn. Ook al is het vuurwerk zelf natuurlijk zwaar illegaal. Je krijgt hierdoor juist ongelukken. Dus is het wel handig om dat te verbieden?

pi_207374968
Buizen liggen gewoon in de Poolse kraam hoor.
pi_207375043
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2023 13:39 schreef etuiedelapiel het volgende:
Buizen liggen gewoon in de Poolse kraam hoor.
Ja, alleen is het maar een klein deel van de mensen die shells kopen dat ze die rechtstreeks uit Polen hebben, vaak een tussenhandelaar die die buizen niet gaat meeslepen.
  zondag 1 januari 2023 @ 14:01:30 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207375286
Je argument is een beetje hetzelfde als beargumenteren dat er vuurwapens verkocht zouden moeten worden, omdat men illegaal kogels koopt ...

Zo werkt het natuurlijk niet he.
Dum de dum
pi_207376545
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 13:26 schreef PS. het volgende:
Ik vind het erg onhandig dat dit soort dingen verboden zijn. Ook al is het vuurwerk zelf natuurlijk zwaar illegaal. Je krijgt hierdoor juist ongelukken. Dus is het wel handig om dat te verbieden?
maar ongelukken krijg je toch alleen als je iets doet wat niet mag? Als je ongelukken wilt voorkomen dan doe je het niet. De overheid is er niet voor om illegalen dingen veiliger te maken, juist eerder het tegenovergestelde gelukkig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207376578
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 14:01 schreef Fe2O3 het volgende:
Je argument is een beetje hetzelfde als beargumenteren dat er vuurwapens verkocht zouden moeten worden, omdat men illegaal kogels koopt ...

Zo werkt het natuurlijk niet he.
Nee. Kogels vallen namelijk gewoon onder de WWM. Bovendien doe je geen schade als je met kogels gaat zitten werpen zonder vuurwapen.

Eerder dat men aan schone naalden kan komen als ze heroine gebruiken. Of dat men lange vloei en tips wel kan kopen, terwijl marihuana illegaal is. Banden die tot een snelheid van 250km/u kunnen, terwijl je maar 100 mag rijden. enzovoort.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2023 15:33:52 ]
pi_207376598
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 15:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
maar ongelukken krijg je toch alleen als je iets doet wat niet mag? Als je ongelukken wilt voorkomen dan doe je het niet. De overheid is er niet voor om illegalen dingen veiliger te maken, juist eerder het tegenovergestelde gelukkig.
Ja alleen veroorzaak je er een hoop elende meer mee.

Ik heb ook nooit zoveel filmpjes op dumpert voorbij zien komen waarbij shells op de grond af worden gestoken. Terwijl als je het in een normale buis doet, je gewoon mooi vuurwerk in de lucht hebt.
pi_207376612
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 15:32 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja alleen veroorzaak je er een hoop elende meer mee.
Klopt, maar is dat erg? Degene die het doet veroorzaakt het en niemand anders
quote:
Ik heb ook nooit zoveel filmpjes op dumpert voorbij zien komen waarbij shells op de grond af worden gestoken. Terwijl als je het in een normale buis doet, je gewoon mooi vuurwerk in de lucht hebt.
tja, dat mogen mensen zelf bepalen. Gelukkig mogen mensen zelf kiezen of ze ongelukken willen veroorzaken.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207376644
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 15:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt, maar is dat erg? Degene die het doet veroorzaakt het en niemand anders
[..]
tja, dat mogen mensen zelf bepalen. Gelukkig mogen mensen zelf kiezen of ze ongelukken willen veroorzaken.
Als dat zo was kreeg je ook geen boete voor het rijden zonder gordel. Zolang hulpdiensten niet mogen kiezen wie ze helpen door eigen stommigheid, geldt dat niet.

Bovendien, waarom zou je een buis van glasvezel verbieden, ik ben ook wel benieuwd hoe dat in de wet omschreven staat.
pi_207376650
Ik had zo'n tokkie buurman die shells ook gewoon aanstak en op het grasveldje gooide. Die gaat, ook als de supermarkt op de hoek buizen en lonten verkocht, echt niet de moeite nemen en blijft ze gewoon op het veldje gooien.
pi_207376654
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 15:36 schreef PS. het volgende:

[..]
Als dat zo was kreeg je ook geen boete voor het rijden zonder gordel. Zolang hulpdiensten niet mogen kiezen wie ze helpen door eigen stommigheid, geldt dat niet.

Bovendien, waarom zou je een buis van glasvezel verbieden, ik ben ook wel benieuwd hoe dat in de wet omschreven staat.
het verplichten van een autogordel heeft mij ook altijd verwonderd inderdaad.
pi_207376755
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 15:36 schreef Sapstengel het volgende:
Ik had zo'n tokkie buurman die shells ook gewoon aanstak en op het grasveldje gooide. Die gaat, ook als de supermarkt op de hoek buizen en lonten verkocht, echt niet de moeite nemen en blijft ze gewoon op het veldje gooien.
Dan ben je ook een dikke mongool, en helemaal kun je het niet voorkomen natuurlijk.

Maar het merendeel koopt nu shells, en bedenkt later pas dat dat ook nog ergens in afgeschoten moet worden. Dus gebruiken ze materialen die scherven veroorzaken en juist nog meer schade aandoen, of ze gebruiken helemaal niks, omdat het niet makkelijk te krijgen is.

Vroeger had je https://www.bariumbuizen.nl/ die verkocht al die zooi gewoon netjes. Het product zelf is namelijk alles behalve gevaarlijk. Sterker nog, je maakt het er alleen maar veiliger mee.

Ze verkopen overigens nog wel lonten, dat is een grijs gebied. Maar vorige maand nog is er bij zo'n zelfde webshop een inval geweest, en de politie heeft bij alle klanten van lont een huiszoeking gedaan. Hierdoor gaat natuurlijk niemand het meer bestellen.
pi_207376859
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 15:43 schreef PS. het volgende:
Dan ben je ook een dikke mongool, en helemaal kun je het niet voorkomen natuurlijk.
dat hoeft ook niet. Niet iedereen kan gered worden en in leven gehouden worden door een alwetende overheid.
pi_207376966
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 15:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat hoeft ook niet. Niet iedereen kan gered worden en in leven gehouden worden door een alwetende overheid.
Ben ik ergens ook wel met je eens. Maar het zijn regelmatig andere slachtoffers dan de daders.
pi_207377246
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 15:55 schreef PS. het volgende:

[..]
Ben ik ergens ook wel met je eens. Maar het zijn regelmatig andere slachtoffers dan de daders.
maar die kiezen er vaak voor om dichtbij een gevaarlijke situatie te zijn door bijvoorbeeld te kijken ernaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')