abonnement Unibet Coolblue
pi_207308575
Aan het begin van 2023 kun je genieten van de grootse dramaserie De Stamhouder.
In deze achtdelige serie maken we kennis met de familie Münninghoff, waarvan kleinzoon Alexander langzaam maar zeker de oorlogsgeheimen van het gezin ontrafelt.



De serie is een verfilming van de gelijknamige biografie van journalist Alexander Münninghoff, die in 2014 verscheen. Zijn verhaal beslaat drie generaties Münninghoff; hijzelf, zijn vader Frans en zijn grootvader Joan.

Wanneer Alexander de liefde van zijn leven Ellen dreigt te verliezen, gaat hij op onderzoek naar de rol van zijn familie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Alexander zal de confrontatie met het geheime verleden van zijn vader en grootvader moeten aangaan voordat hij zijn leven met Ellen kan opbouwen.
Wat volgt is een zoektocht naar de waarheid over zijn vreemde, disfunctionele familie met niet alleen schokkende ontdekkingen maar ook hartverwarmende ontmoetingen.

Eind jaren ‘60 woont Alexander met zijn grootmoeder in Nederland, waar hij zijn eerste stappen zet in zijn militaire loopbaan. Alles lijkt echter te veranderen als hij Ellen ontmoet, die hij koste wat kost bij zich wil houden. Zijn troebele familiegeschiedenis zit hun geluk in de weg en als Ellen zwanger blijkt, gaat Alexander op pad om antwoorden te zoeken op zijn vragen.

Naast zijn eigen herinneringen aan zijn strenge vader Frans, krijgen we ook te zien hoe Frans zich moest bewijzen in de ogen van familiehoofd Joan Münninghoff, een machtige zakenman die zijn eigen spel speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De cast van De Stamhouder bestaat uit Matthijs van de Sande-Bakhuyzen (Alexander Münninghoff), Sallie Harmsen (Ellen Dormeier) en Gijs Scholten-van Aschat (Joan Münninghoff). De rol van Frans Münninghoff wordt vertolkt door Robert de Hoog (jonge Frans) en Marcel Hensema (oude Frans).
Overige rollen zijn voor Silke Bodenbender, Hildegard Schmal, Olga von Luckwald, Lisa Karlström, Lukas Miko, Bram Kelchtermans, Lize Fereyn en Joke Devynck.

Trailer:

De stamhouder is vanaf zondag 1 januari 2023 te zien bij om 21.30 uur op NPO1 en alle afleveringen zijn dan ook te bingen op NPO Plus.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 29 december 2022 @ 18:25:01 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_207311312
Tnkx! Trailer zag er veelbelovend uit.

Hopelijk wordt het beter dan Het Gouden Uur :') wat een slap acteerwerk en dito verhaallijn vol plotholes was dat! :X :')
pi_207337430
Het boek is geweldig dus ik ben ook benieuwd naar de serie.
  zondag 1 januari 2023 @ 13:48:09 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207375083
Vanavond dus!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207383001
Kick
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207383098
Tepel gespot.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zondag 1 januari 2023 @ 22:07:24 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207383736
1969 met hem in uniform en zij met Afghaanse jas, plus alle inrichting klopt. ^O^
Jeugdsentiment.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 1 januari 2023 @ 23:43:27 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207385325
Verder goed gespeeld. Maar ja, het zijn ook wel top-acteurs.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207386068
twitter
  maandag 2 januari 2023 @ 11:32:20 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207388281
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 03:02 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Hoe dom ben je dan. 8)7
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207456444
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 03:02 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Ik stoor me er totaal niet aan maar verbaas me er soms wel over.
Zou me niet verbazen als de tabaksindustrie 'investeert' in films en series.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 15:21:06 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207457140
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 14:19 schreef TargaFlorio het volgende:

Ik stoor me er totaal niet aan maar verbaas me er soms wel over.
Zou me niet verbazen als de tabaksindustrie 'investeert' in films en series.
Hallo!
Het is een serie die zich gedeeltelijk afspeelt in de jaren 30 en 60 van de vorige eeuw. Toen roken nog heel gewoon was en bijna iedereen rookte, dus dat dit in beeld komt klopt alleen maar qua tijdsbeeld.
Het zou mij meer verbazen als er geen rokende mensen in beeld zouden komen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207457205
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 15:21 schreef golfer het volgende:

[..]
Hallo!
Het is een serie die zich gedeeltelijk afspeelt in de jaren 30 en 60 van de vorige eeuw. Toen roken nog heel gewoon was en bijna iedereen rookte, dus dat dit in beeld komt klopt alleen maar qua tijdsbeeld.
Het zou mij meer verbazen als er geen rokende mensen in beeld zouden komen.
Hallo!
Dan mag ik me er in z'n algemeenheid nog wel over verbazen.
pi_207457212
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 15:21 schreef golfer het volgende:

[..]
Hallo!
Het is een serie die zich gedeeltelijk afspeelt in de jaren 30 en 60 van de vorige eeuw. Toen roken nog heel gewoon was en bijna iedereen rookte, dus dat dit in beeld komt klopt alleen maar qua tijdsbeeld.
Het zou mij meer verbazen als er geen rokende mensen in beeld zouden komen.
Inderdaad! Ik kan mij zelfs nog heugen dat het 'normaal' was dat een leraar op de middelbare school flink zat te paffen in de klas. In de jaren '60, '70 en '80 hadden rokers de meerderheid. Als niet-roker moest je niet zeuren. Je had een rookvrije coupe in de trein.Meestal half leeg, want gezelligheid was er ver te zoeken.

Ik vond het een erg leuke en goede serie, mooi tijdsbeeld ook, toen alle Duitsers nog moffen waren.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 15:30:22 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207457215
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 15:29 schreef TargaFlorio het volgende:
Dan mag ik me er in z'n algemeenheid nog wel over verbazen.
Waarom dan als je weet dat het heel gewoon was in die tijd?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207457234
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 15:30 schreef golfer het volgende:

[..]
Waarom dan als je weet dat het heel gewoon was in die tijd?
Ik heb het toch niet alleen over deze serie?
  zaterdag 7 januari 2023 @ 15:33:30 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207457240
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 15:32 schreef TargaFlorio het volgende:

Ik heb het toch niet alleen over deze serie?
Ik wel.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207457262
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 15:33 schreef golfer het volgende:

[..]
Ik wel.
Het verschil tussen toen en nu is dat ze niet bij elke scheet een fles champagne opentrokken op televisie.
pi_207475471
Kick
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zondag 8 januari 2023 @ 21:53:23 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207475951
Die Engelse auto, Armstrong nog wat.
Prachtig. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207476134
Lol.
Al die ooms. 🤣
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207537279
Aanrader ^O^ Serie geeft een aardige kijk op de voor velen verborgen geschiedenis in oorlogstijd.
pi_207553985
Ik vind het jammer dat ze bij de scenes die in het verleden spelen zo'n filter gebruiken.
pi_207555014
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 18:01 schreef TargaFlorio het volgende:
Het boek is geweldig dus ik ben ook benieuwd naar de serie.
Inmiddels alle afleveringen gezien, omdat je het onwaarschijnlijke boekverhaal al zo goed kent verliest de verfilming eigenlijk automatisch aan charme. Dat is op zich wel jammer natuurlijk. De serie krijgt volgens mij voorlopig veel lof, dus het fantastische boek zal ongetwijfeld opnieuw een boost krijgen. Dat de productie iets heeft mogen kosten is er alvast duidelijk aan af te zien.

Ze hadden voor de rol van Robert de Hoog overigens ook beter een Duitstalige acteur gecast of tenminste iemand met een meer natuurlijke Duitse tongval. Zijn Duitse dialogen klinken op momenten namelijk wel erg matig voor zijn personage. Marcel Hensema krijgt het voordeel van de twijfel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De documentaire over het boek uit 2017 met Alexander is tevens een aanrader en hier nog te zien
https://www.2doc.nl/documentaires/2017/10/De-Stamhouder.html
pi_207555167
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 15:44 schreef showtimer het volgende:

[..]
Inmiddels alle afleveringen gezien, omdat je het onwaarschijnlijke boekverhaal al zo goed kent verliest de verfilming eigenlijk automatisch aan charme. Dat is op zich wel jammer natuurlijk. De serie krijgt volgens mij voorlopig veel lof, dus het fantastische boek zal ongetwijfeld opnieuw een boost krijgen. Dat de productie iets heeft mogen kosten is er alvast duidelijk aan af te zien.

Ze hadden voor de rol van Robert de Hoog overigens ook beter een Duitstalige acteur gecast of tenminste iemand met een meer natuurlijke Duitse tongval. Zijn Duitse dialogen klinken op momenten namelijk wel erg matig voor zijn personage. Marcel Hensema krijgt het voordeel van de twijfel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De documentaire over het boek uit 2017 met Alexander is tevens een aanrader en hier nog te zien
https://www.2doc.nl/documentaires/2017/10/De-Stamhouder.html
Ik vraag me af of de serie ook leuk is als je het boek niet kent, je mist dan immers heel veel achtergrond. Het gedeelte in Estland is ontzettend fascinerend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')