abonnement Unibet Coolblue
pi_207184191
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 02:45 schreef W00fer het volgende:

[..]
Er waren zeker nog wel plannen voor een andere serie, meen dat ik dat ergens ooit op de site van Adriaan heb gelezen.
Volgens mij heeft dat ooit in het Bassie en Adriaan magazine gestaan, dat er plannen waren. Paul van Gorcum heeft overigens wel eens verteld dat Aad met een idee kwam voor een serie in China. Aad schrijft echter in zijn boek dat hij dit alleen zei om de boevenacteurs tevreden te houden tijdens het filmen van de Amerika serie. Had wel leuk geweest een serie in China, maar dan met de boef Ping Poen. Als acteur had ik dan voor Hiromi Tojo gekozen, bekend van Ushi en Van Dijk (al is dat een Japanner, geen Chinees). Hier een paar afbeeldingen van de onbekende boef. Had wel mooi geweest een achtervolging of pakje op de Chinese muur.




En hier nog wat foto's van Bassie op de Chinese muur.





[ Bericht 1% gewijzigd door JOO op 22-12-2022 11:24:50 (dubbel woord) ]
pi_207184934
Pingpoen zou dan leuk zijn als die tenminste wat meer karakter had dan in het hoorspel van de Verloren Schat. Zijn gimmick van de R voor een L uitspreken werd heel snel vervelend. Ook omdat de Baron zich al steeds moest herhalen voor B2.
pi_207185108
Er waren plannen voor Malta toch? Dat vind ik dan weer een vrij random land. Waarom zijn er foto's van Bassie in China? Hebben ze daar een promotour gedaan ofzo? Of was Bas daar op vakantie en dacht die dat het wel leuk was om zijn clownsneus op te zetten?
't Echte en 't ware!
pi_207185174
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:28 schreef Writersright het volgende:
Pingpoen zou dan leuk zijn als die tenminste wat meer karakter had dan in het hoorspel van de Verloren Schat. Zijn gimmick van de R voor een L uitspreken werd heel snel vervelend. Ook omdat de Baron zich al steeds moest herhalen voor B2.
Vandaag de dag zou er dan ook vast wel uitgeknipt moeten worden, omdat het racistisch of een negatieve karikatuur zou worden gevonden. :{
pi_207186007
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:50 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vandaag de dag zou er dan ook vast wel uitgeknipt moeten worden, omdat het racistisch of een negatieve karikatuur zou worden gevonden. :{
Dat ook. Wat dat betreft is er eigenlijk weinig "politiek incorrects" te vinden in de serie, ook niet in de oudere afleveringen. Geen slechte vrouwengrappen oid. Racisme zit er ook niet in voor zover ik weet. Ik zou denken dat het meest "gevoelige" misschien die indianendroom is, maar dat is ook echt naar spijkers op laag water zoeken.

Daarbij heb ik het idee dat ze dat gebeuren met de Navajo in Amerika respectvol deden.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:44 schreef Japepk het volgende:
Er waren plannen voor Malta toch? Dat vind ik dan weer een vrij random land. Waarom zijn er foto's van Bassie in China? Hebben ze daar een promotour gedaan ofzo? Of was Bas daar op vakantie en dacht die dat het wel leuk was om zijn clownsneus op te zetten?
Volgens mij is iig de Europa-serie in China uitgegeven, gedubt. Zal denk ik iets zakelijks geweest zijn dus.
  donderdag 22 december 2022 @ 15:49:37 #106
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_207187469
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 14:00 schreef Writersright het volgende:

[..]
Dat ook. Wat dat betreft is er eigenlijk weinig "politiek incorrects" te vinden in de serie, ook niet in de oudere afleveringen. Geen slechte vrouwengrappen oid. Racisme zit er ook niet in voor zover ik weet. Ik zou denken dat het meest "gevoelige" misschien die indianendroom is, maar dat is ook echt naar spijkers op laag water zoeken.

Daarbij heb ik het idee dat ze dat gebeuren met de Navajo in Amerika respectvol deden.
[..]
Volgens mij is iig de Europa-serie in China uitgegeven, gedubt. Zal denk ik iets zakelijks geweest zijn dus.
Racisme niet, maar de woke gemeenschap zal wel vinden dat er te weinig (lees: geen) vrouwen in de serie voorkomen. Behalve dan de vrouw bij de schande bakker.
Rini dankjewel.
pi_207187675

Hoe Adriaan met die indianen praat is wel racistisch anno 2022, en ook dat de indianen gespeeld worden door blanke witte mannen. Kan echt niet, culturele toe-eigening.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207187710
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 16:07 schreef nils_22 het volgende:

Hoe Adriaan met die indianen praat is wel racistisch anno 2022, en ook dat de indianen gespeeld worden door blanke witte mannen. Kan echt niet, culturele toe-eigening.
Verkleed als indiaan met carnaval is al 'n probleem. Dus dan zou dit helemaal schandalig zijn. In de beleving van woke-figuren.
pi_207187725
Wees blij dat ze niet naar Afrika zijn gegaan, of China, dat werd helemaal gecanceld nu met al die hanky panky shanghai-grappen van Bassie.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207187764
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207188535
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 15:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Racisme niet, maar de woke gemeenschap zal wel vinden dat er te weinig (lees: geen) vrouwen in de serie voorkomen. Behalve dan de vrouw bij de schande bakker.
Toevallig had iemand die vraag eens aan Adriaan gesteld op zijn website. Waarom er weinig vrouwen in de series zitten.
Adriaan antwoordde daar op dat er heel veel vrouwen waren. En kwam toen met minuscule voorbijgangers als voorbeelden die amper een zin hoefden te zeggen.
Dat was natuurlijk een grapje.
Hij had er simpelweg nooit zo bij stil gestaan een vrouwelijke rol te schrijven. :)
pi_207188709
Oh kijk. Gevonden.

Van de site:
Rhesa-Moile vraag; Beste Adriaan, met mijn vriendin sprak ik over jullie series en we vroegen ons af waarom er geen vrouwen in jullie series speelden. De enige vrouw die we ons konden herinneren was een vrouwelijke marechaussee die één keer in beeld kwam. Misschien was er nog een vrouwelijke medespeler, maar veel vrouwen waren er niet te zien. Was daar een reden voor?
Rhesa-Moile (wat een mooie en bijzondere naam), er waren meer vrouwen in de series te zien dan jullie hebben geteld. In het begin van de Duitse aflevering van de Europa-serie kwam een jongedame (±30 sec.) de opdracht brengen. In de Amerika-serie kregen we in de Death Valley water van een reisleidster (±25 sec.).
Verder was in de plaaggeest-serie een vrouw in de bakkerij (wel 40 sec.) En in de serie van de professor zag je in het begin een huilende vrouw (35 sec.). Dus dat zijn al vier vrouwen en er waren er nog meer.
Lara, de hond in de serie van de schatkaart, was ook een vrouwtje, evenals twee dolfijnen en een orka in aflevering in Sea World. En in de aflevering "groot en klein" van de mini-serie was de vrouwelijke olifant Berdardine te zien. Dus ik tel al 8 afleveringen (van de bijna 200) waar een vrouw in meespeelde.
Of beter gezegd, je hebt helemaal gelijk. Er waren bijna nooit vrouwen te zien in de Bassie en Adriaan series, maar daar was absoluut geen enkele reden voor. Of nog beter gezegd, ik vind het eigenlijk knap stom van me dat ik er nooit vrouwen in de series heb geschreven. Want geloof me, ik ziet liever een mooie vrouw dan een lelijke boef.”
pi_207188722
Griekenland werkte er ook een dame bij het reisbureau. :+
pi_207189354
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:23 schreef vencodark het volgende:
Oh kijk. Gevonden.

Van de site:
Rhesa-Moile vraag; Beste Adriaan, met mijn vriendin sprak ik over jullie series en we vroegen ons af waarom er geen vrouwen in jullie series speelden. De enige vrouw die we ons konden herinneren was een vrouwelijke marechaussee die één keer in beeld kwam. Misschien was er nog een vrouwelijke medespeler, maar veel vrouwen waren er niet te zien. Was daar een reden voor?
Rhesa-Moile (wat een mooie en bijzondere naam), er waren meer vrouwen in de series te zien dan jullie hebben geteld. In het begin van de Duitse aflevering van de Europa-serie kwam een jongedame (±30 sec.) de opdracht brengen. In de Amerika-serie kregen we in de Death Valley water van een reisleidster (±25 sec.).
Verder was in de plaaggeest-serie een vrouw in de bakkerij (wel 40 sec.) En in de serie van de professor zag je in het begin een huilende vrouw (35 sec.). Dus dat zijn al vier vrouwen en er waren er nog meer.
Lara, de hond in de serie van de schatkaart, was ook een vrouwtje, evenals twee dolfijnen en een orka in aflevering in Sea World. En in de aflevering "groot en klein" van de mini-serie was de vrouwelijke olifant Berdardine te zien. Dus ik tel al 8 afleveringen (van de bijna 200) waar een vrouw in meespeelde.
Of beter gezegd, je hebt helemaal gelijk. Er waren bijna nooit vrouwen te zien in de Bassie en Adriaan series, maar daar was absoluut geen enkele reden voor. Of nog beter gezegd, ik vind het eigenlijk knap stom van me dat ik er nooit vrouwen in de series heb geschreven. Want geloof me, ik ziet liever een mooie vrouw dan een lelijke boef.”
Dan was de spanning wel anders geweest.
Een aantal keren zijn de dames Van Toor in beeld geweest (Sleutel, einde eerste aflevering, Griekenland, eerste afleveringen), maar ook de dochters van Bas (kaartverkoop Plaaggeest en brief voor de reis naar Duitsland). Samen met moeder Van Toor waren ze nog te zien bij de vulkaan op Lanzarote.
Dan hebben we natuurlijk nog de kleinere rollen, met vrouwelijke figurantenrollen meegeteld: de stewardessen, de vrouwelijke marechaussee op Sint Maarten…

Over die vrouw in de bakkerij: wie gaat er nu in haar mooiste avondjapon boodschappen doen? Moest ze haar warme bakkertje versieren?
pi_207189650
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:44 schreef Japepk het volgende:
Er waren plannen voor Malta toch? Dat vind ik dan weer een vrij random land. Waarom zijn er foto's van Bassie in China? Hebben ze daar een promotour gedaan ofzo? Of was Bas daar op vakantie en dacht die dat het wel leuk was om zijn clownsneus op te zetten?
Oorspronkelijk zou de Huilende professor zich afspelen in Malta. Alleen is daar van afgezien, omdat het moeilijk was om daar vergunningen te regelen.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 18:19 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Dan was de spanning wel anders geweest.
Een aantal keren zijn de dames Van Toor in beeld geweest (Sleutel, einde eerste aflevering, Griekenland, eerste afleveringen), maar ook de dochters van Bas (kaartverkoop Plaaggeest en brief voor de reis naar Duitsland). Samen met moeder Van Toor waren ze nog te zien bij de vulkaan op Lanzarote.
Dan hebben we natuurlijk nog de kleinere rollen, met vrouwelijke figurantenrollen meegeteld: de stewardessen, de vrouwelijke marechaussee op Sint Maarten…

Over die vrouw in de bakkerij: wie gaat er nu in haar mooiste avondjapon boodschappen doen? Moest ze haar warme bakkertje versieren?
In het oorspronkelijke einde van Het geheim van de sleutel - later dus verwijderd- zijn de vrouwen van Bas en Aad daadwerkelijk de vriendinnen van Bassie en Adriaan. Sjaan, de eerste vrouw van Aad, speelde overigens ook in de Plaaggeest als koffiejufvrouw in de haven.


(Vanaf 2:10)

[ Bericht 0% gewijzigd door JOO op 22-12-2022 18:51:56 (Toevoeging) ]
pi_207191874
De scene van Bassie en Adriaan als geheime agenten daar kunnen verschillende mooie dames niet van B&A afbljven, de zwembadscene dus met de vrouwen in badkleding :9
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207194044
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:59 schreef TLC het volgende:
De scene van Bassie en Adriaan als geheime agenten daar kunnen verschillende mooie dames niet van B&A afbljven, de zwembadscene dus met de vrouwen in badkleding :9
Waarvan één met Adriaan's stem spreekt :')

In de Sleutel zitten aardig wat dames: in het reisbureau, de stewardingessen, de receptioniste, de dame die de poncho maakt, de dame die Aad in elkaar slaat (en daarna de boeven)
pi_207194802
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 22:50 schreef Writersright het volgende:

[..]
Waarvan één met Adriaan's stem spreekt :')

In de Sleutel zitten aardig wat dames: in het reisbureau, de stewardingessen, de receptioniste, de dame die de poncho maakt, de dame die Aad in elkaar slaat (en daarna de boeven)
Al vind ik de dame die poncho’s maakt, meer een figurante, net als die dame die achter hen zit in het vliegtuig.
Schijnt dat die vliegtuigscènes van de Sleutel nog heel wat moeite hebben gekost. Het toestel stond met geblindeerde ramen in een hangar en alle andere ‘passagiers’ waren leden van een Amsterdamse operettevereniging. De scènes moesten een paar keer over en de stewardessen gingen op kosten van de familie Van Toor rond met de trolleys vol drank. Het liedje Benidorm is volgens mij niet na de eerste ronde opgenomen…
pi_207195444
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 10:44 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Dankjewel! Had ook dat vermoeden te zien aan die hoekige achterkant. Denk nu dan ook wel dat het de LDK is :)
Wel grappig dat het statief en zuignap bewaard is gebleven :D
De zuignap, het statief niet. Overigens zijn er ook verschillende foto's van de rigging van de Honda Prelude in de Keet en Koen film gemaakt. Hoe de camera's daar aan de auto gemaakt is, hoe e.e.a. met een dolly gefilmd is.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_207196597
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 23:43 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Al vind ik de dame die poncho’s maakt, meer een figurante, net als die dame die achter hen zit in het vliegtuig.
Schijnt dat die vliegtuigscènes van de Sleutel nog heel wat moeite hebben gekost. Het toestel stond met geblindeerde ramen in een hangar en alle andere ‘passagiers’ waren leden van een Amsterdamse operettevereniging. De scènes moesten een paar keer over en de stewardessen gingen op kosten van de familie Van Toor rond met de trolleys vol drank. Het liedje Benidorm is volgens mij niet na de eerste ronde opgenomen…
Interessante toevoeging. Ik zou denken dat ze zoiets op een standaard "vliegtuig-set" hadden opgenomen. Zou een stuk praktischer geweest zijn. In ieder geval voor het Benidorm-nummer. Heb volgens mij ook wel eens op Youtube een optreden van Benidorm op een dergelijke set gezien maar daar kan ik me in vergissen.

Sfeer zit er in ieder geval goed in daar, al had ik niet gedacht dat het echte acteurs waren gezien de man met de bril tegenover het gangpad van Bassie constant in de lag schiet tijdens de hele scene, ook met de pillen ed. Aan de andere kant, kan dat idd ook de drank zijn ;)
pi_207202379
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 14:00 schreef Writersright het volgende:

[..]
Dat ook. Wat dat betreft is er eigenlijk weinig "politiek incorrects" te vinden in de serie, ook niet in de oudere afleveringen. Geen slechte vrouwengrappen oid. Racisme zit er ook niet in voor zover ik weet. Ik zou denken dat het meest "gevoelige" misschien die indianendroom is, maar dat is ook echt naar spijkers op laag water zoeken.

Daarbij heb ik het idee dat ze dat gebeuren met de Navajo in Amerika respectvol deden.
[..]
Volgens mij is iig de Europa-serie in China uitgegeven, gedubt. Zal denk ik iets zakelijks geweest zijn dus.
Er is een scene waarin Bassie op de markt is en het over geld gaat. Bassie zegt dan dat hij denkt dat een geeltje een "klein Chineesje" is.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:10:27 #122
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207202662
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:31 schreef JOO het volgende:
Het was leuk geweest als ze na Liedjes uit Grootmoederstijd nog een vierde reeks shorties (leren en lachen) hadden gemaakt. Dat was nog makkelijk te doen geweest gezien de leeftijd. Bovendien had je dan niet met andere acteurs te maken gehad of verre reizen wat productioneel zwaar is. Bovendien schreef Aad nog genoeg verhalen voor het Bassie en Adriaan magazine. Eigenlijk zijn Ernst en Bobbie in 1997 direct in dit gat gesprongen van shorties.

In maart 1996 is er overigens nog een verzoek geweest vanuit de TROS voor een nieuwe Bassie en Adriaan serie. Echter wilde de TROS deze serie zelf produceren ipv dat Bassie en Adrina productie dit deden. En hier is het mis gegaan. Bas en Aad voelde zich niet gewaardeerd na jarenlang zelf financiële risico’s genomen te hebben. Bovendien zelf niet produceren betekent minder geld verdienen. Aan de andere kant dit risico was ook de reden dat ze geen grote avonturenserie meer wilde maken. Dat was dan ook met dit verzoek opgelost. Dit in combinatie met de rechtszaak met Aad Klaris en de videobanden die beter verkochte dan ooit te voren begrijp ik hoe het gelopen is. Benieuwd of Aad in die periode nog iets van ideeën heeft opgeschreven voor een nieuwe serie. Wel hebben ze nog een tweede reeks Liedjes uit Grootmoederstijd ingezongen die dus niet verfilmd is.
Ik heb wel eens gehoord dat Aad graag een avonturenserie volledig in Duitsland wilde doen, dus een beetje zoals De Verzonken Stad goes Germany.

Ergens is het ook heel bijzonder om de series van B&A op te kunnen delen. Je hebt de drie-eenheid Plaaggeest-Sleutel-Diamant, dat is gewoon drie seizoenen met eenzelfde format-idee (de avonturen van circusclown en acrobaat). Dan heb je het transitieseizoen Huilende Professor, wel met dezelfde Inspecteur van der Steen en beginnend in het circus, maar de vibe is zó anders dat B&A meer nationale spionnen in opdracht zijn dan circusartiesten, dat het de basis legt voor de volgende periode. Vervolgens heb je Het geheim van de schatkaart, wel ook weer beginnend vanuit dat circus maar naar mijn idee al zó veel passiever dan in de vorige reeksen. De Kroon komt geen circus in voor, en in De Verzonken Stad zien we Nederland niet eens.

En dán komen de 'Ontdek je Plekje'-reeksen 'De Geheimzinnige Opdracht(Gever)' (Waar enkel de Lachspektakelshow heel summier in genoemd wordt, als verkapte promotie) en 'De Reis vol Verrassingen'.

Er zijn in de fanblaadjes verhalen geweest over China, Egypte(!) en, het meest concrete, Duitsland. Maar de jaren begonnen te tellen, Bas heeft in een enkel interview wel eens verteld dat er rond 1994-1995 kanker uit zijn been is gesneden dus ook dat speelde mee, de aanhoudende zeikerij met de TROS/Paul Römer (die de sterke productiekracht Willem van der Pol bij het B&A-team wilde weghouden) en eigenlijk waren ze het onderhandelen na al die jaren spuugzat. Ergens kan ik er in komen, anderzijds kan ik me ook voorstellen dat Bassie- en Adrina Producties gruwelijk lastig konden zijn.

De distributiedeals met Kindernet en de BRTN liepen in die tijd ook prima, de koopvideo's liepen, dus het geld kwam toch wel binnen.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:11:18 #123
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207202670
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:16 schreef Ceviche het volgende:
Mijn favoriet is die met die cheque maar die vindt iedereen superflauw volgens mij :D
"Nou gewoooon, ik schrijf een cheque voor ze uit" :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:13:40 #124
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207202699
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:16 schreef Ceviche het volgende:
Mijn favoriet is die met die cheque maar die vindt iedereen superflauw volgens mij :D
"Nou gewoooon, ik schrijf een cheque voor ze uit" :D
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:00 schreef Dutch_view het volgende:
[ afbeelding ]

Een foto van opnames in Amerika. Weet iemand met welk type camera werd gefilmt?
Volgens mij was het gewoon op Betacam SP. Er is een paar jaar geleden een enorm uitgebreid artikel geweest in een video-vakblad met Aad en Martijn Passchier, en daarin werden de gebruikte formaten (Film, BVU voor de Professor, filmprints naar Betacam voor montage en uiteindelijk draaien en monteren op Betacam SP) uitgebreid toegelicht. Zo is er van de Plaaggeest géén filmmaster meer, en zijn de huidige bronnen afkomstig van de oudst bewaarde SD-masters op broadcastformaat Ampex óf BCN (niet helemaal duidelijk), die een beetje zijn opgefrist.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:16:52 #125
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207202743
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:50 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vandaag de dag zou er dan ook vast wel uitgeknipt moeten worden, omdat het racistisch of een negatieve karikatuur zou worden gevonden. :{
Absoluut. Aad heeft destijds een enorm slimme beslissing gemaakt PingPoen níet in de TV-versie te laten opdraven. Hij vond het voor TV een te eenzijdig personage (wat ook gewoon zo is), maar anno nu was dat absoluut de mascotte geworden van de cancelcultuur.

Plus het heeft ons één van de leukste B2's opgeleverd.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:57:11 #126
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207203219
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 18:19 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Dan was de spanning wel anders geweest.
Een aantal keren zijn de dames Van Toor in beeld geweest (Sleutel, einde eerste aflevering, Griekenland, eerste afleveringen), maar ook de dochters van Bas (kaartverkoop Plaaggeest en brief voor de reis naar Duitsland). Samen met moeder Van Toor waren ze nog te zien bij de vulkaan op Lanzarote.
Dan hebben we natuurlijk nog de kleinere rollen, met vrouwelijke figurantenrollen meegeteld: de stewardessen, de vrouwelijke marechaussee op Sint Maarten…

Over die vrouw in de bakkerij: wie gaat er nu in haar mooiste avondjapon boodschappen doen? Moest ze haar warme bakkertje versieren?
Trouwens; de vrouwen van Bas en Aad zaten ook in de later weggeknipte échte eindscène van de Sleutel, dus het vijftal (samen met André Du Lord) aan de sangria in de caravan (compleet met dronken Bassie).


Ik had hier ooit een uitgebreide reactie op geschreven maar de comments zijn verdwenen; het blijft te bizar voor woorden dat het oorspronkelijk de bedoeling was om, als echte kleutertelevisie, het héle verhaal nog eens in een recap te bespreken na het slot van het daadwerkelijke avontuur. In dat opzicht hadden de Sleutel én de Diamant echt net iets teveel symbolische eindscènes (je kan de Diamant afkappen bij het shot van de inspecteur met de diamant in zijn handen in die tv-zaak, en het werkt: ze deden precies dit voor de CNR video-versie en het past schitterend; je kan de Diamant afkappen na het slotnummer richting het circus en het werkt, zo is het op de dvd gedaan en het is een prima afsluiter; en dan was er óók nog een scène vanuit het circus waarbij Adriaan de herhalingen aankondigt :')), en hoe het nu gemonteerd is is écht een stuk prettiger.

Overigens had De Plaaggeest in de montage uit 1993-1996 (Die met de Klaris-toevoegingen en op de 20 jaar Dubbelbox-video's uitgebracht) elke aflevering enkel de korte dag vriendjes als aftiteling, en de laatste aflevering werd een tijd lang nóg abrupter uitgezonden, waarbij Kindernet de aflevering wegknipte na het wegrennen van het jonge kereltje met de Plaaggeest-kleding aan. Geen aftiteling, niks, gewoon meteen door met het programma :')
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:57:44 #127
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207203226
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 18:46 schreef JOO het volgende:

[..]

In het oorspronkelijke einde van Het geheim van de sleutel - later dus verwijderd- zijn de vrouwen van Bas en Aad daadwerkelijk de vriendinnen van Bassie en Adriaan. Sjaan, de eerste vrouw van Aad, speelde overigens ook in de Plaaggeest als koffiejufvrouw in de haven.

[ afbeelding ]
(Vanaf 2:10)
Oh, daarom reageer ik beter niet op oudere posts voor ik de rest verderlas _O-
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_207204248
Bij de Plaaggeest hadden ze uberhaupt een beter einde kunnen verzinnen, of idd eindigen met het jongetje dat met de Plaaggeestkleren wegrent. Dst.met die brief is zo slap.

Eigenlijk zijn de eindes vd series sowieso wel in 2 categorieen op te delen:
-Slim gevonden (Diamant, Sleutel bijv)
-We konden geen einde verzinnen dus plakken we iets er aan zonder opbouw (bijvoorbeeld Plaaggeest, Amerika)

Bonuscategorie:
-einde rechtstreks gekopieerd uit Chitty Chitty Bang Bang (Kroon)

[ Bericht 24% gewijzigd door Writersright op 23-12-2022 21:30:46 ]
  zaterdag 24 december 2022 @ 14:54:51 #129
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_207213056
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:57 schreef ArnieAlberts het volgende:
Overigens had De Plaaggeest in de montage uit 1993-1996 (Die met de Klaris-toevoegingen en op de 20 jaar Dubbelbox-video's uitgebracht) elke aflevering enkel de korte dag vriendjes als aftiteling, en de laatste aflevering werd een tijd lang nóg abrupter uitgezonden, waarbij Kindernet de aflevering wegknipte na het wegrennen van het jonge kereltje met de Plaaggeest-kleding aan. Geen aftiteling, niks, gewoon meteen door met het programma :')
Dat...
Ik vond dat zo storend..
Ik hoopte dat het een fout bij Kindernet was, en ik zat daarna al met smacht te wachten als de Plaaggeest na een aantal maanden weer op TV kwam, met de hoop dat we nu wel het juiste einde zagen. Maar helaas....
  zaterdag 24 december 2022 @ 16:07:49 #130
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207213756
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:46 schreef Writersright het volgende:
Bij de Plaaggeest hadden ze uberhaupt een beter einde kunnen verzinnen, of idd eindigen met het jongetje dat met de Plaaggeestkleren wegrent. Dst.met die brief is zo slap.

Eigenlijk zijn de eindes vd series sowieso wel in 2 categorieen op te delen:
-Slim gevonden (Diamant, Sleutel bijv)
-We konden geen einde verzinnen dus plakken we iets er aan zonder opbouw (bijvoorbeeld Plaaggeest, Amerika)

Bonuscategorie:
-einde rechtstreks gekopieerd uit Chitty Chitty Bang Bang (Kroon)
De Plaaggeest was gewoon hun allereerste serie, wisten zij veel hoe ze die serie moesten eindigen. Die brief was slap, ik had veel liever een final showdown met Douwe verwacht, maar ergens denk ik dat er tussen het circus-optreden en het laatste brokje van de aflevering een laatste uitbarsting was tussen B&A en Jaap Stobbe; het is te abrupt, ineens moet Douwe (die niet bij naam genoemd wordt trouwens!) als 'de gewezen Plaaggeest' zijn narrenkap aan de wilgen hangen.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_207213832
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:46 schreef Writersright het volgende:
Bij de Plaaggeest hadden ze uberhaupt een beter einde kunnen verzinnen, of idd eindigen met het jongetje dat met de Plaaggeestkleren wegrent. Dst.met die brief is zo slap.

Eigenlijk zijn de eindes vd series sowieso wel in 2 categorieen op te delen:
-Slim gevonden (Diamant, Sleutel bijv)
-We konden geen einde verzinnen dus plakken we iets er aan zonder opbouw (bijvoorbeeld Plaaggeest, Amerika)

Bonuscategorie:
-einde rechtstreks gekopieerd uit Chitty Chitty Bang Bang (Kroon)
Europa is ook wel een onzinnig einde. Anti-climax, terwijl de serie ook al bagger was.

Kroon het verwachte einde: boefjes in de cel, kroon en het losgeld terug.

Griekenland vind ik ook wel een beetje een flauw einde.
  zaterdag 24 december 2022 @ 16:20:25 #132
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207213846
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:18 schreef Halcon het volgende:

[..]
Europa is ook wel een onzinnig einde. Anti-climax, terwijl de serie ook al bagger was.

Kroon het verwachte einde: boefjes in de cel, kroon en het losgeld terug.

Griekenland vind ik ook wel een beetje een flauw einde.
Was toch mooi, met die steen die in de fik vloog :D
pi_207213856
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:20 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Was toch mooi, met die steen die in de fik vloog :D
Vond dat toen al een beetje ongeloofwaardig, nadat die steen heel lang in het water heeft gelegen en ze daar lang mee rond hebben gelopen.

En die tekst en dat is het dan. Dan vond ik de schatkist, waar de kist zelf uiteindelijk het meeste waard bleek te zijn, wel wat leuker gevonden.
pi_207214013
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:07 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
De Plaaggeest was gewoon hun allereerste serie, wisten zij veel hoe ze die serie moesten eindigen. Die brief was slap, ik had veel liever een final showdown met Douwe verwacht, maar ergens denk ik dat er tussen het circus-optreden en het laatste brokje van de aflevering een laatste uitbarsting was tussen B&A en Jaap Stobbe; het is te abrupt, ineens moet Douwe (die niet bij naam genoemd wordt trouwens!) als 'de gewezen Plaaggeest' zijn narrenkap aan de wilgen hangen.
Dat zou zomaar kunnen ja. Idealiter zou je willen dat de Plaaggeest gewoon ontmaskerd wordt en dat Douwe dan spijt betuigt oid. Dat zou het logische einde zijn denk ik. Dan weet je ook zeker dat Douwe de Plaaggeest is (Technisch gezien zou je dat kunnen discussieren door de scenes in de garage waar een scene met Douwe opeens gevolgd wordt door een met de Plaaggeest) Nu is het einde wat "open". Mochten dingen anders lopen dan had de Plaaggeest zo in seizoen 2 op kunnen duiken. (Hoe weten ze uberhaupt dat dat briefje echt door de Plaaggeest geschreven is?)

Kon ook komen doordat kinderen de Plaaggeest te eng vonden, dat ze het zo oplosten. In het laatste deel van de serie zit Douwe namelijk wel maar de Plaaggeest niet. Die verdwijnt volgens mij na de achtervolging met Adriaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vond dat toen al een beetje ongeloofwaardig, nadat die steen heel lang in het water heeft gelegen en ze daar lang mee rond hebben gelopen.

En die tekst en dat is het dan. Dan vond ik de schatkist, waar de kist zelf uiteindelijk het meeste waard bleek te zijn, wel wat leuker gevonden.
Ik vond dat ook tegenvallen, enigzins gecompenseerd door die jungle tuin van Danny.

Maar als je dat in de fik vliegen al gek vond, wat vind je hier dan van?
Het is een eeuwenoude Griekse steen, met tekens die een voor een ontcijfert moeten worden, omdat ze zo oud zijn dat het huidige Grieks niet kan helpen.
Dan vliegt de steen in de hens....en staan er drie Nederlandse woorden op :')
  zaterdag 24 december 2022 @ 16:42:36 #135
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207214029
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:18 schreef Halcon het volgende:

[..]
Griekenland vind ik ook wel een beetje een flauw einde.
De trilogie 'Schatkaart / Kroon / Stad' (oftewel de B2/Vlugge Japie-trilogie) vind ik wel de sterkste drie uit de hele reeks. Sleutel is als spannende serie eigenlijk enkel te behappen in de hergemonteerde versie (want té, véél, liedjes. En droomwerelden). De Diamant is misschien uit de eerste zoveel jaren nog écht de beste reeks, de Professor had heel groots kunnen worden en had epische momenten, maar was op bepaalde punten net te veel buiten de toon vallend.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_207214037
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:41 schreef Writersright het volgende:

Maar als je dat in de fik vliegen al gek vond, wat vind je hier dan van?
Het is een eeuwenoude Griekse steen, met tekens die een voor een ontcijfert moeten worden, omdat ze zo oud zijn dat het huidige Grieks niet kan helpen.
Dan vliegt de steen in de hens....en staan er drie Nederlandse woorden op :')
Hahaha, dat is heel slecht natuurlijk.

Maar ja, anders hadden ze nog een keer terug moeten gaan om de boel te ontcijferen :X Kost het Aadje nog een keer vliegtickets en zo.
  zaterdag 24 december 2022 @ 16:43:31 #137
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207214038
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:41 schreef Writersright het volgende:

[..]

Maar als je dat in de fik vliegen al gek vond, wat vind je hier dan van?
Het is een eeuwenoude Griekse steen, met tekens die een voor een ontcijfert moeten worden, omdat ze zo oud zijn dat het huidige Grieks niet kan helpen.
Dan vliegt de steen in de hens....en staan er drie Nederlandse woorden op :')
De Nederlandse woorden :D Ja, heerlijk. Ik vond het jammer dat Robin zo bij Danny werd weggeparkeerd als whizzkid-personage dat geen seconde van zijn stoel kwam (Een soort Boevenbaas 1, deel 2). En een JOEKEL dat ie inmiddels was!
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_207214053
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:42 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
De trilogie 'Schatkaart / Kroon / Stad' (oftewel de B2/Vlugge Japie-trilogie) vind ik wel de sterkste drie uit de hele reeks. Sleutel is als spannende serie eigenlijk enkel te behappen in de hergemonteerde versie (want té, véél, liedjes. En droomwerelden). De Diamant is misschien uit de eerste zoveel jaren nog écht de beste reeks, de Professor had heel groots kunnen worden en had epische momenten, maar was op bepaalde punten net te veel buiten de toon vallend.
Ja, dat zijn ook mijn favoriete drie favoriete series van dit illustere duo.
pi_207214136
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:43 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
De Nederlandse woorden :D Ja, heerlijk. Ik vond het jammer dat Robin zo bij Danny werd weggeparkeerd als whizzkid-personage dat geen seconde van zijn stoel kwam (Een soort Boevenbaas 1, deel 2). En een JOEKEL dat ie inmiddels was!
Ik vond hem als kind een beetje creepy eigenlijk met die rare ogen. En idd, het was ook een beetje het "einde" van Robin, vond het altijd wel stoer dat hij via zijn radio-ontvangst bijdroeg aan de avonturen.
pi_207214189
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:42 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
De trilogie 'Schatkaart / Kroon / Stad' (oftewel de B2/Vlugge Japie-trilogie) vind ik wel de sterkste drie uit de hele reeks. Sleutel is als spannende serie eigenlijk enkel te behappen in de hergemonteerde versie (want té, véél, liedjes. En droomwerelden). De Diamant is misschien uit de eerste zoveel jaren nog écht de beste reeks, de Professor had heel groots kunnen worden en had epische momenten, maar was op bepaalde punten net te veel buiten de toon vallend.
Ik denk dat die ook het sterkste zijn. De verhalen zijn spannend, met echt gevaar er in, er is een continuiteit qua karakters en ze hebben een mooie variatie in locaties. Daarbij zijn de boeven in deze serie ook gewoon competent, wat ook wel helpt.

Sleutel vind ik ook spannend maar daar zit idd "filler" bij. Het verhaal is leuk en de actie strak. Vind B1 en B2 daarnaast ook leuk samenwerken, goede chemie.
  zaterdag 24 december 2022 @ 17:46:17 #141
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207214651
In de tijd van 'het forum' werd De Kroon steevast als één van de allerbeste reeksen, zo niet dé beste reeks beschouwd. Ook omdat Bassie en Adriaan gewoon echt even compleet verslagen werden, de boeven echt even een meesterkraak pleegden en de Baron een keer echt geniaal was (En B2 was gewoon heel, heel grappig). "Dat was de poort" werd een legendarisch momentje, de achtervolging met de Amphicar zal ik ook niet vergeten en (hoewel een hovercraft nog vetter geweest was en dat was oorspronkelijk de bedoeling) de waterscooters, helicopter, boten en onderzeeër waren echt heel vet.

Het einde gejat uit Chitty Chitty Bang Bang, ach... Beter een leuk einde goed gejat (Kroon) dan slecht bedacht (Plaaggeest! :D) _O-

De Verzonken Stad is een beetje een hit or miss-reeks bij mij. Ik moet er zin in hebben. Alleen maar Griekenland, dat gaat op een gegeven moment ook vervelen. Zelfs al ziet het plaatje er schitterend uit... :)
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 24 december 2022 @ 17:57:34 #142
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207214758
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 16:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vond dat toen al een beetje ongeloofwaardig, nadat die steen heel lang in het water heeft gelegen en ze daar lang mee rond hebben gelopen.

En die tekst en dat is het dan. Dan vond ik de schatkist, waar de kist zelf uiteindelijk het meeste waard bleek te zijn, wel wat leuker gevonden.
Ah ja dat is ook wel zo. Maar het was wel goed bedacht (behalve dat het dan van geen kant klopte).

Wel goede herinneringen aan dat Bassie dan riep: 'ik ben rijk, want ik ben gezond!' en dat mijn moeder dan uit de keuken riep: 'je bent niet gezond, je bent veel te dik' _O-
pi_207214887
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 17:46 schreef ArnieAlberts het volgende:
In de tijd van 'het forum' werd De Kroon steevast als één van de allerbeste reeksen, zo niet dé beste reeks beschouwd. Ook omdat Bassie en Adriaan gewoon echt even compleet verslagen werden, de boeven echt even een meesterkraak pleegden en de Baron een keer echt geniaal was (En B2 was gewoon heel, heel grappig). "Dat was de poort" werd een legendarisch momentje, de achtervolging met de Amphicar zal ik ook niet vergeten en (hoewel een hovercraft nog vetter geweest was en dat was oorspronkelijk de bedoeling) de waterscooters, helicopter, boten en onderzeeër waren echt heel vet.

Het einde gejat uit Chitty Chitty Bang Bang, ach... Beter een leuk einde goed gejat (Kroon) dan slecht bedacht (Plaaggeest! :D) _O-

De Verzonken Stad is een beetje een hit or miss-reeks bij mij. Ik moet er zin in hebben. Alleen maar Griekenland, dat gaat op een gegeven moment ook vervelen. Zelfs al ziet het plaatje er schitterend uit... :)
De Kroon is misschien wel de spannendste serie. Dat sluipen over die binnenplaats, dat racen naar die telefooncellen, er zit veel vaart in. Leuk ook hoe het, tegen de verwachting in, de 2e keer helemaal fout gaat met dat losgeld bezorgen. Vond dat vroeger altijd maar eng, toen dat hek naar beneden ging.

Vind het overigens ook hilarisch dat Bassie en Adriaan denken met hun waterscooters wel even de speedboat van de boeven aan de kant kunnen drukken.
pi_207214957
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 18:09 schreef Writersright het volgende:

[..]
De Kroon is misschien wel de spannendste serie. Dat sluipen over die binnenplaats, dat racen naar die telefooncellen, er zit veel vaart in. Leuk ook hoe het, tegen de verwachting in, de 2e keer helemaal fout gaat met dat losgeld bezorgen. Vond dat vroeger altijd maar eng, toen dat hek naar beneden ging.

Vind het overigens ook hilarisch dat Bassie en Adriaan denken met hun waterscooters wel even de speedboat van de boeven aan de kant kunnen drukken.
:Y

Stuk meer vaart dan in de Schatkaart, wat toch vooral in het begin redelijk traag gaat. Die ontsnappingsroute van de boeven ook, met die onderzeeboot, die gestolen boot en zo.

Zeer geniaal, via de Noordoostpolder de grens over, of wat was het ook alweer... en dan in 'n kooi met een doek ervoor rijden. |:(
  zaterdag 24 december 2022 @ 18:34:35 #145
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207215103
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 18:09 schreef Writersright het volgende:

[..]
De Kroon is misschien wel de spannendste serie. Dat sluipen over die binnenplaats, dat racen naar die telefooncellen, er zit veel vaart in. Leuk ook hoe het, tegen de verwachting in, de 2e keer helemaal fout gaat met dat losgeld bezorgen. Vond dat vroeger altijd maar eng, toen dat hek naar beneden ging.

Vind het overigens ook hilarisch dat Bassie en Adriaan denken met hun waterscooters wel even de speedboat van de boeven aan de kant kunnen drukken.
Dat met die telefooncellen en dat het misging met losgeld bezorgen, dat had veel overeenkomsten met hoe het ging in de zaak ontvoering/moord Gerrit Jan Heijn.
Ik keek de documentaire en herkende veel uit de Kroon (die een jaar na de ontvoering uitkwam).
Maar misschien gebeurde dat toen wel aan de lopende band, dat kan ook :+
pi_207215403
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 18:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
:Y

Stuk meer vaart dan in de Schatkaart, wat toch vooral in het begin redelijk traag gaat. Die ontsnappingsroute van de boeven ook, met die onderzeeboot, die gestolen boot en zo.

Zeer geniaal, via de Noordoostpolder de grens over, of wat was het ook alweer... en dan in 'n kooi met een doek ervoor rijden. |:(
Met volle snelheid. Levensgevaarlijk plan van Adriaan.
pi_207215485
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 18:34 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Dat met die telefooncellen en dat het misging met losgeld bezorgen, dat had veel overeenkomsten met hoe het ging in de zaak ontvoering/moord Gerrit Jan Heijn.
Ik keek de documentaire en herkende veel uit de Kroon (die een jaar na de ontvoering uitkwam).
Maar misschien gebeurde dat toen wel aan de lopende band, dat kan ook :+
Heineken-ontvoerders hadden ook een of andere rally uitgezet met aanwijzingen. Om de politie zo weinig mogelijk voorbereidingstijd te geven.

Die plek van dat losgeld was ook de plek waar de scenes in dat kasteel werden gefilmd toch?
pi_207217858
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 19:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Heineken-ontvoerders hadden ook een of andere rally uitgezet met aanwijzingen. Om de politie zo weinig mogelijk voorbereidingstijd te geven.

Die plek van dat losgeld was ook de plek waar de scenes in dat kasteel werden gefilmd toch?
Ja klopt in de vesting Naarden.

De Reis vol verrassingen eindigt trouwens net als de Heineken ontvoering in Sint Maarten, waarbij er ook gespeeld wordt met de Nederlandse en Franse wet.
pi_207222952
Bas is overigens jarenlang bevriend geweest met boef Pistolen Paultje. Er is nog overwogen om hem de Baron te laten spelen. Staat de rol van Vlugge Japie toch dichterbij Bas dan je denkt haha.




Hier nog een verhaal van Bas die alarmpistolen regelde voor Paul, waarvan eentje uiteindelijk bij Herman Brood terecht kwam.
https://www.vlaardingen24(...)istolen-bassie/12600

[ Bericht 14% gewijzigd door JOO op 25-12-2022 10:44:59 ]
pi_207227840
quote:
1s.gif Op zondag 25 december 2022 10:38 schreef JOO het volgende:

Hier nog een verhaal van Bas die alarmpistolen regelde voor Paul, waarvan eentje uiteindelijk bij Herman Brood terecht kwam.
https://www.vlaardingen24(...)istolen-bassie/12600

quote:
Van dat laffe kleine kereltje die ook stoer mee liep te doen zouden we jaren later nog een paar keer in de tv- en circuswereld horen. Maar dat is weer een ander verhaal.
Over wie heeft Bas het hier?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')