abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207131047
Als ik ga douchen loopt de afvoer in eerste instantie niet goed genoeg door. Ik heb een douchecabine die direct op de tegelvloer is geplaatst. Er ontstaat tijdens de eerste 5 minuten douchen langzaam een steeds hogere laag water tot ongeveer een 0,5 cm tot 1 cm hoog. Een steeds groter deel van de vloer in de douchecabine komt onder water te staan. Na 5 minuten gaat de afvoer ineens beter doorlopen. Het water zakt weer en na 6 tot 7 minuten staat er helemaal geen laag water meer op de vloer.

Wie weet wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik denk dat er ergens een verstopping zit, maar hoe kan het water dan na 5 min douchen ineens sneller weglopen?

Het probleem is, dat het oplopende water tot de deur van mijn douchecabine komt en er dan onderdoor loopt. De deur houdt spattend water wel tegen, maar een laag water niet.
pi_207131691
Heb je de haren al uit je putje gehaald? Putje open maken met de schroefjes aan de bovenkant, daar zit een extra ‘sifon’ verstopt, grote kans dat daar een klusje haren zit die vettig is, zodra daar wat warm water langs stroomt verdwijnt de vettigheid en loopt het even wat beter door

[ Bericht 25% gewijzigd door SnodeSnuiter op 18-12-2022 17:54:33 ]
pi_207132693
Beginnende verstopping misschien? Ik zou er wat heet water met soda door spoelen. Dat lost het vaak op.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_207137881
1) minder lang douchen :P

2) ik zeg het vast niet goed, maar misschien zit er een soort van waterslot in je afvoer? Heb je het toilet in de buurt? Ik ken mensen die, voordat ze gaan douchen, eerst het toilet (op die badkamer) door moeten trekken om te zorgen dat het doucheputje goed afloopt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_207155573
Misschien een dubbel waterslot?
Tegenwoordig hebben afvoerputjes (meestal) ook een waterslot. Als er in de afvoerleiding dan ook een waterslot zit, is er meer waterdruk nodig om alles door te laten lopen. Dit was bij ons in ieder geval de oorzaak.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  dinsdag 20 december 2022 @ 09:50:20 #6
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_207156332
https://hoeteontkalken.nl(...)en-ontstoppingsveer/
(kopen op aliexpress, cheap as fuck)

zo'n ding erin raggen, doe ik eens in de 2 maanden, werkt top en je hoeft geen chemische troep in je leidingen te gooien ^O^
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_207156948
Wanneer de afvoer dit consequent hetzelfde doet, telkens weer opnieuw hetzelfde wanneer je het in gebruik neemt, zou het slechte beluchting kunnen zijn.

Het water verzameld zich dan in de buis die aanvankelijk te weinig afvoer capaciteit heeft en vult in zijn geheel. De watermassa trekt dan een vacuüm tussen het waterslot en de watermassa in de pijp , dit stagneert de waterloop. Wanneer het water in de pijp aangevuld is tot voldoende massa en het vacuüm trekt het waterslot leeg dan zal het waterslot dus worden meegezogen en komt er zo beluchting en gaat sneller lopen.

Dus dan hadden ze die afvoer met een grotere diameter moeten maken in verhouding tot zijn lengte of dan wel voor de sifon/waterslot een beluchter moeten plaatsen.

Uiteraard kan hetzelfde door een gedeeltelijke verstopping veroorzaak worden. Wanneer je die niet weg gespoeld krijgt met bv. een emmer vol heet water met soda. Dan zal lastiger worden daar aan te komen, trekveren e.d. krijg je meestal niet door het waterslot van een doucheafvoer geduwd, de eerste bocht is 180° en dan komt er een van 90° er achteraan dat wordt te krap en krijg je de veer niet door die bochten heen geduwd. Dan moet je kijken waar je onder de bak kunt komen de sifon demonteren zodat je direct de buis in kunt met de veer. :) Wanneer je een tegelrandje tussen douchebak en vloer hebt zit daar beslist een luikje achter een tegel. Even tikken op de tegels dan hoor je wel waar de holle ruimte zit. Met die tegel eruit wippen kom je bij de afvoer.
pi_207183229
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 11:01 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer de afvoer dit consequent hetzelfde doet, telkens weer opnieuw hetzelfde wanneer je het in gebruik neemt, zou het slechte beluchting kunnen zijn.

Het water verzameld zich dan in de buis die aanvankelijk te weinig afvoer capaciteit heeft en vult in zijn geheel. De watermassa trekt dan een vacuüm tussen het waterslot en de watermassa in de pijp , dit stagneert de waterloop. Wanneer het water in de pijp aangevuld is tot voldoende massa en het vacuüm trekt het waterslot leeg dan zal het waterslot dus worden meegezogen en komt er zo beluchting en gaat sneller lopen.

Dus dan hadden ze die afvoer met een grotere diameter moeten maken in verhouding tot zijn lengte of dan wel voor de sifon/waterslot een beluchter moeten plaatsen.

Uiteraard kan hetzelfde door een gedeeltelijke verstopping veroorzaak worden. Wanneer je die niet weg gespoeld krijgt met bv. een emmer vol heet water met soda. Dan zal lastiger worden daar aan te komen, trekveren e.d. krijg je meestal niet door het waterslot van een doucheafvoer geduwd, de eerste bocht is 180° en dan komt er een van 90° er achteraan dat wordt te krap en krijg je de veer niet door die bochten heen geduwd. Dan moet je kijken waar je onder de bak kunt komen de sifon demonteren zodat je direct de buis in kunt met de veer. :) Wanneer je een tegelrandje tussen douchebak en vloer hebt zit daar beslist een luikje achter een tegel. Even tikken op de tegels dan hoor je wel waar de holle ruimte zit. Met die tegel eruit wippen kom je bij de afvoer.
Een vacuum veroorzaakt door een beginnende verstopping zou inderdaad wel de oorzaak kunnen zijn. Ik heb een trekveer in de afvoer gedaan en nu loopt alles weer door.

Er zit mogelijk ook een dubbel waterslot in de afvoer (ik ken eigenlijk alleen het woord "stankafsluiter", maar vermoed dat dat hetzelfde is?). In de douche-drain zit een bakje waar het water over de rand moet lopen om in de afvoer te komen. Dit sluit stank af. Dat bakje was er eenvoudig uit te halen en zo kon ik bij de afvoer. Zie de foto's (negeer even het zwarte gaas dat op de foto staat, daar kom ik later op)

Maar de trekveer bleef na een meter steken. Alleen met veel moeite kreeg ik die nog een klein stukje verder.

Op een meter afstand van waar nu de douchedrain zit, zat vroeger de afvoer van de douche. Ik denk dat de verbouwer van mijn badkamer de afvoer vanuit de douche-drain weer heeft aangesloten op de oude afvoer van de douche. Als daar vroeger onder de vloer een waterslot zat, dan heb ik er nu 2. In ieder geval zit er een 90 graden bocht naar beneden de vloer in, zoals te zien is op de foto die ik maakte tijdens de verbouwing. Die bocht is natuurlijk ook moeilijk langs te komen met een trekveer.

De afvoer loopt nu weer goed door. Ik heb nu wel een stuk gaas (van een hor tegen muggen) in de douche-drain gelegd om haren op te vangen. In het bakje van de douche drain (stankafsluiter/waterslot) vond ik nooit haar, dus ik vermoed dat dat er gewoon doorheen spoelde en de verstopping veroorzaakte. Het gaas werkt goed; ik vind er regelmatig een pluk haren in.

Bedankt voor alle reacties.
pi_207185184
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 09:15 schreef pwz80 het volgende:
(ik ken eigenlijk alleen het woord "stankafsluiter", maar vermoed dat dat hetzelfde is?)
Niet per definitie, bv in een beluchter zit ook een stankafsluiter. Die werkt als een vlotter die open gaat door de vacuüm onderdruk in de pijp en zo dus lucht intrekt. Stop die trek gaat de vlotter weer dicht en sluit stank af.

Maar ook een sifon is doormiddel van het waterslot erin ook een stankafsluiter. Een afvoerputje met zoiets als een emmertje over een opstaande rand o.i.d. als een potsifon natuurlijk ook, komt op hetzlefde neer als een zwanenhals.

Dat met die 90° bochten in verholen pijpen is een beknd probleem wat betreft een ontstopper erdoor te krijgen. Vooral bij dat soort kleine diamters lukt dat niet. Ik begrijp ook niet waarom installateurs daar geen zin in hebben om daar over na te denken. Het is simpel op te lossen met een 90° bocht die een grotere radius heeft. Maar dan zul je beetje afwerkvloer moeten wegkappen om zo laag mogelijk op de vloer uit te komen. Meedenken voor eventueel verstoppingen in de toekomst zal in de huidige tijd is geld en minder winst is verlies era en we hebben maar 1 soort standaard bocht op voorraad dus basta, geen aandachtpunt meer zijn. Het functioneerd vooralsnog en ooit verstopping, "tja!" dat is aan de gebruiker. Sop het maar op. Eigenlijk is dit dom, maar ja, het zij zo. 5 minuten meer werk en nadenken, zal allemaal wel pijn doen.

Gebruik je toevallig zeepblokken onder de douche i.p.v. vloeibare gel zeep? Die blokken met zeep lossen slechter op in water en kunnen bv. ergens bij een braam van een zaagsnede in de pijp na afkoeling weer neerslaan en verzamelen. Hieraan blijvan dan ook weer haren en ander vuil plakken. Meestal is zo'n verstopping een prop van zeep met haren en vuil. En in de keuken is doorgespoeld vet veelal de oorzaak. Maar vet is ook een grondstof voor zeep :) verzeept vet dus.

Regelmatig een paar liter kokend water met daarin soda opgelost en daarmee even doorspoelen zou al heel goed kunnen helpen om het te voorkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')