Toch nog even één keer negatief en dan ga ik positief zijn ....
Nogmaals, snap echt niet dat ze op zo'n locatie zijn gebleven. Het is geen locatie met "aanloop". Een Glazen Huis moet gewoon hartje centrum staan, zodat men ook mensen trekt die er niet van af weten, het vergeten zijn of het niet interessant genoeg vinden om er speciaal voor de deur uit te gaan. Vorig jaar had ik er begrip voor, omdat men een locatie wilde buiten het centrum i.v.m. COVID. Nu is het onzinnig.
Reclame voor Serious Request is ook nihil. Als je geen 3FM luistert of geen interesse hebt in SR dan hoor je er niks over. Ik heb een klein artikeltje op Nu.nl gezien, maar dat was het dan ook. Als je NPO app start zie je er niks over op de hoofdpagina. Als je hier in Zweden SVT Play app opende dan was het eerste wat je zag "Musikhjälpen". Je kon er niet om heen. Bij NPO Start app heb ik net een tijdje moeten zoeken om te snappen waar het nou uitgezonden werd, want programmering bij NPO Extra 1 stond niet goed en er stond geen logo van SR bij etc. Simpele dingen, maar belangrijk.
Constant blijven sleutelen aan een concept is ook wel typisch. Het is niet gek dat interesse in SR soms wat minder werd, maar dat was eigenlijk helemaal geen reden om aan alles te gaan sleutelen. Dat heeft het niet populairder gemaakt, integendeel .... men dacht dat het gestopt was en is nu verbaasd dat het weer terug is. In Zweden hebben ze dat niet of nauwelijks gedaan en ook hier is er een dip geweest in opbrengst, maar is nu weer terug op een prima niveau.
Als laatste tip zou ik echt zeggen even goed afkijken bij de Zweden wat betreft acties/veilingen. Hun systeem met de loterijen is echt geniaal en levert meer op. In plaats van dat een "veilingitem" gaat naar de hoogste bieder gaat het via een soort van loterij. Iedere donatie, van minstens 50kr (ongeveer ¤5) is een "ticket" en daarmee maak je kans op de prijs.
In plaats van een handjevol mensen die belachelijke bedragen bieden heb je duizenden mensen die ¤5 doneren om een kans te maken op de prijs. Je maakt dan gebruik van de fanbase van al die artiesten etc. Zo heeft een dagje backstage meelopen bij een op dit moment ontzettend populair bandje in Zweden (Hooja) ruim ¤30.000 opgeleverd. Zoveel had het natuurlijk nooit kunnen opleveren op de veiling. Een dagje meelopen bij Melodifestivalen (belachelijk populaire Zweedse selectieproces voor Eurovision) heeft ruim ¤20.000 opgeleverd etc. etc.
Beetje afkijken bij de buren is echt zo slecht nog niet
.... goed. Ik hoop dat het alsnog een leuke editie gaat worden. De DJ's zijn prima. Muziek is tot nu toe ook niet echt slecht en bij de Zweedse editie is er ook niet of nauwelijks interactie met publiek buiten, behalve bij bepaalde knallers. Er is daar niet eens een brievenbus. Hopen op wat leuke gasten, wat gekke momenten en toch nog wat leuke mensen buiten.
Edit: Oh, nog een ding wat het wat leuker maakte in Zweden was dat er constant, maar dan ook constant, gasten waren. Ene was nog niet weg en de andere kwam al binnen
De deurbel bleef maar gaan. Groot deel van de gasten was al van te voren bepaald, dus daarmee trokken ze ook veel fans, want die wisten dat X of Y zou komen. Zo kwam de oude drummer van Motorhead langs en je zag allemaal metalheads voor het huis. Toen Cornelia Jakobs kwam (popartiest, winnaar Melodifestivalen) waren er ook allemaal fans aanwezig, toen Hooja kwam was het één groot feest met duizenden mensen etc.
Tussendoor kwamen er gewoon veel gasten vertellen over hun actie of over waarom Musikhjälpen belangrijk was. Je zag dan in beeld ook meteen informatie over hun actie, wat je kon doen etc, inclusief een live teller met hoeveel het al binnengebracht. Als er een groep voor het huis stond zochten ze er ook meteen hun actie bij en brachten ze dat in beeld. Ze waren constant hun items aan het promoten. Echt geniaal. Ze hebben SR goed afgekeken van Nederland en er dan iets slimmers mee gedaan.
[ Bericht 16% gewijzigd door Evenstar op 19-12-2022 10:18:50 ]