abonnement Unibet Coolblue
pi_207051453
Hoe Jurriën uit Almelo al bijna 10 jaar vastzit voor moord in Tunesië

Helemaal hoteldebotel was Jurriën ten Cate uit Almelo op Marwa uit Tunesië. In 2013 trouwde hij met zijn liefje. Nu zit de 31-jarige Almeloër al bijna tien jaar vast in Tunesië voor moord op zijn bruid. Is hij wel schuldig? Over die vraag draait een documentaire die 12 december op tv komt.

Volgens Jurriëns moeder is de zaak onvoldoende onderzocht. Ze hoopt dat documentairemaakster Jessica Villerius meer te weten kan komen.

Wat we tot nu weten

Wat is er gebeurd? De licht-autistische Jurriën was ruim tien jaar geleden op zoek naar de liefde. Hij ging online naar websites waar islamitische vrouwen westerse mannen ontmoeten. Hij stuitte daarbij op de mooie, slimme Marwa uit Tunesië. Razendsnel volgde een verloving en kort daarna het huwelijk.

Vlak na de trouwerij begon het te botsen tussen de twee. De sfeer binnen het huwelijk is niet bepaald vrolijk en de twee hebben geen lichamelijk contact. Als de Nederlandse IND hun verzoek voor een toeristenvisum afwijst, waardoor Marwa niet naar Nederland mag reizen, barst de bom.

Gevallen of geduwd?

Op 27 december 2013 hebben ze flinke ruzie in een hotelkamer in het Tunesische Hammamet. Marwa valt van driehoog naar beneden en overleeft dit niet. Is ze geduwd door Jurriën of viel ze zelf naar beneden?Justitie is er zeker van: Jurrien is schuldig. Er is nauwelijks bewijs en de verklaringen rammelen maar toch wordt de dan 22-jarige Jurriën uit Almelo veroordeeld in Tunesië. Hij krijgt twintig jaar gevangenisstraf.



Documentaire in 2Doc

Jessica Villerius dook in deze bijzonder zaak nadat ze een mailtje kreeg van Jurriëns moeder. “In mei 2017 ontving ik een hartverscheurende e-mail van de moeder van Jurriën, of ik alsjeblieft naar de zaak van haar zoon wilde kijken. Inmiddels zijn we ruim 5,5 jaar verder en weet ik zeker: hier is iets gruwelijk misgegaan.”

Volgens Jessica moeten bij een onnatuurlijke dood drie scenario’s worden onderzocht: moord, zelfmoord of een ongeluk. “In het geval van Marwa’s dood blijkt nu alleen het scenario van moord te zijn onderzocht, waardoor Jurriën al geen schijn van kans had nog vóórdat de rechtszaak überhaupt begon.”

Vol vragen naar Tunesië

Jessica en haar team reizen af naar Tunesië om antwoorden te vinden op diverse vragen. Wie was Marwa? Wat waren de mogelijke scenario’s waren? Is er sprake van tunnelvisie bij de Tunesische recherche? En hoeveel waarde er gehecht kan worden aan de laatste woorden die Marwa zou hebben uitgesproken?

Documentaire bekijken

Maandag 12 december is de documentaire 2Doc: Het Laatste Woord te zien op televisie. De uitzending is om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 2.

https://indebuurt.nl/alme(...)d-in-tunesie~157876/

[ Bericht 0% gewijzigd door StaceySinger op 12-12-2022 12:27:59 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 12 december 2022 @ 12:25:48 #2
269689 crew  Viv
pi_207052038
@StaceySinger bedankt voor de kijktip!

Heb de TT overigens aangepast, tot nu toe stond daar steeds de naam van het slachtoffer, dus "Jurriën ten Cate" zou verwarrend zijn daar. ;)
pi_207052163
'Buitennatuurlijke krachten'
Het onderzoek spreekt zichzelf tegen, zegt de familie. De vrouw werd zo'n zes meter van het balkon af gevonden, terwijl het balkon zelf een betonnen balustrade van 1.20 meter hoog heeft. Om iemand zo ver van het balkon te gooien zijn externe krachten nodig, anders is dat onmogelijk, zeggen experts. "Ze was 62 kilo en 1.72 meter groot, als je die over een balkonhek van 1.20 meter wilt gooien, die krijg je niet tegen haar eigen wil zo ver weg." Maar in de veroordeling zegt de Tunesische rechter dat Jurriën daarvoor buitennatuurlijke krachten heeft aangewend.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)onder-tapijt-geveegd
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207052937
Opgenomen ^O^
De docu is met _O_ de Das, Frank van de Goot *G* :D

NFO op fb:
quote:
Moord of ongeluk? Jurriën ten Cate uit Almelo trouwde in 2013 met de Tunesische Marwa, maar zit nu al bijna tien jaar vast wegens de moord op zijn bruid. Wat is er die fatale avond tussen kerst en oud en nieuw 2013 gebeurd, op die hotelkamer in het Tunesische Hammamet? Justitie is er zeker van: Jurrien is schuldig. Er is nauwelijks bewijs en de verklaringen rammelen, maar toch wordt de dan 22-jarige Jurriën uit Almelo veroordeeld; hij krijgt maar liefst twintig jaar gevangenisstraf! Het NFO heeft samen met Frank Van de Goot, Jessica Villerius en crew meegewerkt aan deze zaak en documentaire. Vanavond te zien bij BNNVARA op NPO2 om 20:25 uur.
pi_207053111
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 12:38 schreef StaceySinger het volgende:
'Buitennatuurlijke krachten'
Het onderzoek spreekt zichzelf tegen, zegt de familie. De vrouw werd zo'n zes meter van het balkon af gevonden, terwijl het balkon zelf een betonnen balustrade van 1.20 meter hoog heeft. Om iemand zo ver van het balkon te gooien zijn externe krachten nodig, anders is dat onmogelijk, zeggen experts. "Ze was 62 kilo en 1.72 meter groot, als je die over een balkonhek van 1.20 meter wilt gooien, die krijg je niet tegen haar eigen wil zo ver weg." Maar in de veroordeling zegt de Tunesische rechter dat Jurriën daarvoor buitennatuurlijke krachten heeft aangewend.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)onder-tapijt-geveegd
Zag het voorbijkomen bij OP1 gisteren, gooide ze zo’n pop over de balustrade. Zelfs als ze gesprongen was, had ze niet zover kunnen liggen.

Marwa bleek meteen buiten westen, maar volgens het dossier heeft ze in de ambulance aangegeven dat ze geduwd was.

Verder is er geen onderzoek geweest op PD omdat ze ervan uitgingen dat het een ongeluk was.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 12 december 2022 @ 15:54:45 #6
269689 crew  Viv
pi_207055510
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 13:34 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Zag het voorbijkomen bij OP1 gisteren, gooide ze zo’n pop over de balustrade. Zelfs als ze gesprongen was, had ze niet zover kunnen liggen.

Marwa bleek meteen buiten westen, maar volgens het dossier heeft ze in de ambulance aangegeven dat ze geduwd was.

Verder is er geen onderzoek geweest op PD omdat ze ervan uitgingen dat het een ongeluk was.
Hoe zeker is het dat ze meteen buiten westen was? Misschien heeft ze na de val nog over de grond gekropen en is ze zo verder van het balkon vandaan geraakt?

Ik vind een veroordeling voor moord overigens sowieso fors, zelfs als Jurriën haar inderdaad eraf gegooid heeft.

Ten eerste zou het in een opwelling (want ruzie) gebeurd kunnen zijn, dus zonder voorbedachte rade of tijd voor bezinning. In Nederland is het dan doodslag, geen moord.

Ten tweede is een val vanaf drie hoog niet per se dodelijk. Als hij werkelijk de bedoeling had om haar te doden, dan had hij wel een hoger gebouw gekozen lijkt mij. :@

Maar goed, ik moet de documentaire nog kijken. :)
pi_207055901
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 15:54 schreef Viv het volgende:

[..]
Hoe zeker is het dat ze meteen buiten westen was? Misschien heeft ze na de val nog over de grond gekropen en is ze zo verder van het balkon vandaan geraakt?

Ik vind een veroordeling voor moord overigens sowieso fors, zelfs als Jurriën haar inderdaad eraf gegooid heeft.

Ten eerste zou het in een opwelling (want ruzie) gebeurd kunnen zijn, dus zonder voorbedachte rade of tijd voor bezinning. In Nederland is het dan doodslag, geen moord.

Ten tweede is een val vanaf drie hoog niet per se dodelijk. Als hij werkelijk de bedoeling had om haar te doden, dan had hij wel een hoger gebouw gekozen lijkt mij. :@

Maar goed, ik moet de documentaire nog kijken. :)
Dat meteen buiten westen zijn werd besproken in de uitzending. Ik ga ook kijken al ben ik niet overtuigd van zijn onschuld. Maar die Marwa was ook een bijzondere, laten ze vanavond ook zien. De beelden van hun bruiloft, ze kijkt alsof ze op een begrafenis is.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 12 december 2022 @ 16:18:12 #8
269689 crew  Viv
pi_207055940
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 16:15 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Maar die Marwa was ook een bijzondere, laten ze vanavond ook zien. De beelden van hun bruiloft, ze kijkt alsof ze op een begrafenis is.
Mja, een huwelijk puur voor de verblijfsvergunning, is niet per se de mooiste dag van je leven. :{
pi_207057217
Mja.

Raar verhaal dat ze tijdens een ruzie even een luchtje ging scheppen, hij naar binnen gaat en zij dan meteen daarna van het balkon waait.

Natuurlijk zal de rechtsgang daar kwalitatief wat minder kunnen zijn, maar dat weet je natuurlijk ook wel als je je begeeft in dit soort landen. Op een datingsite zoeken naar islamitische vrouwen, je dan financieel uit laten kleden, bekeren tot de islam, trouwen en er dan nog niet aan mogen zitten. Tsja :') Heel erg snugger is hij ook niet geweest.

Of het moord of doodslag is, dat weet je niet. Stel dat zijn verhaal deels klopt, dat ze op het balkon stond en hij dan naar het balkon is gegaan om haar eraf te mieteren. Dan is het nog niet gezegd dat het doodslag is.
pi_207059239
De docu is begonnen. Behalve dat zij niet heel erg blij kijkt tijdens dat huwelijk, doet hij dat ook niet.
pi_207059566
Werpen : ik kwam uit op max 2.61

En als ze op de rand stond en hij haar haar een enorme duw gaf ?

[ Bericht 23% gewijzigd door StaceySinger op 12-12-2022 21:03:40 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207059805
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 20:29 schreef Halcon het volgende:
De docu is begonnen. Behalve dat zij niet heel erg blij kijkt tijdens dat huwelijk, doet hij dat ook niet.
Ze was dus een onvervalste golddigger.. en ik denk dat hij haar tijdens die uit de hand gelopen ruzie niet opzettelijk over het balkon heeft geduwd.
Zoiets..., maar we kijken weer verder..
pi_207059888
Ps ik deed net een onbedoelde topicreport geloof ik, zat niet op te letten :o :D
  maandag 12 december 2022 @ 21:50:56 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207060269
Zaakje stinkt. Met name die zogenaamde getuigenverklaringen van de ambulancemedewerkers.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207060311
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 20:57 schreef StaceySinger het volgende:
Werpen : ik kwam uit op max 2.61

En als ze op de rand stond en hij haar haar een enorme duw gaf ?
Ja dit, maar als ze al eerder een zelfmoordpoging gedaan had, en die pa er ook niet van overtuigd is dat zijn schoonzoon dit op zijn geweten had. Had wel een beter onderzoek verwacht van Frank, iemand die op dezelfde hoogte met een flinke duik het zwembad ingaat.
pi_207060395
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 21:54 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja dit, maar als ze al eerder een zelfmoordpoging gedaan had, en die pa er ook niet van overtuigd is dat zijn schoonzoon dit op zijn geweten had. Had wel een beter onderzoek verwacht van Frank, iemand die op dezelfde hoogte met een flinke duik het zwembad ingaat.
Hoe krijg je dat voor elkaar met zo'n pop :+
pi_207060482
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 21:54 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja dit, maar als ze al eerder een zelfmoordpoging gedaan had, en die pa er ook niet van overtuigd is dat zijn schoonzoon dit op zijn geweten had. Had wel een beter onderzoek verwacht van Frank, iemand die op dezelfde hoogte met een flinke duik het zwembad ingaat.
Die Frank van der Goot heeft het weer verprutst, zo'n zogenaamde wetenschappelijke test moet je zo in elkaar zetten/presenteren dat je die kan indienen bij de rechtbank in Tunesië en ze overtuigd zijn van een gevalletje gerechtelijke dwaling.

[ Bericht 0% gewijzigd door StaceySinger op 12-12-2022 22:19:30 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207060528
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 11:38 schreef StaceySinger het volgende:
documentairemaakster Jessica Villerius
De Ewout Genemans van de NPO qua integriteit...

Heel vermakelijk, maar verder niet serieus te nemen
  maandag 12 december 2022 @ 22:18:43 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207060629
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 22:11 schreef Fosive het volgende:


De Ewout Genemans van de NPO qua integriteit...

Heel vermakelijk, maar verder niet serieus te nemen
Want???
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207060753
Matige documentaire. De conclusie stond al vast voordat ze begonnen waren. Jurriën is zielig, eerst genaaid door de kwade Marwa en daarna door de Tunesiërs. Natuurlijk ook weer het sausje van dat we in Nederland zoiets goed uitzoeken en ze er in het buitenland een bende van maken.

Nee, het staat niet vast dat hij haar geduwd heeft. Maar op de afstand die ze zou bereiken, bereikt ze ook niet als ze tijdens een worsteling van het balkon flikkert en het is maar de vraag of ze die afstand zou kunnen bereiken met een sprong.

En als we uitgaan van dat laatste, waarom zou ze dan alles op alles zetten om zo ver mogelijk te komen.

Geen van de drie staat vast op basis van die afstand, maar toch staat wel vast dat ze in de hotelkamer was en daarna beneden op de grond lag.

Gevoelsmatig denk ik dat ze tijdens een ruzie over de reling is gegaan. Hij zal het achteraf misschien niet zo bedoeld hebben, maar ik geloof ook niet dat ze gewoon maar zelf is gesprongen. Waarom? Met welk motief?
  maandag 12 december 2022 @ 22:31:29 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207060806
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 22:27 schreef Halcon het volgende: Waarom? Met welk motief?
Vertel, vertel, alwetende?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207060831
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 22:31 schreef golfer het volgende:

[..]
Vertel, vertel, alwetende?
Dat vraag ik me af.

Met welk motief zou 'n jonge vrouw zich van het balkon storten?

Want daar gaat het wel om. Als hij haar niet heeft geduwd, dan is ze zelf gesprongen. En als hij binnen zat en niet op het balkon was, dan zonder druk van hem.

Dus waarom zou ze dat doen?
  maandag 12 december 2022 @ 22:37:01 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207060866
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 22:33 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat vraag ik me af.

Met welk motief zou 'n jonge vrouw zich van het balkon storten?

Want daar gaat het wel om. Als hij haar niet heeft geduwd, dan is ze zelf gesprongen. En als hij binnen zat en niet op het balkon was, dan zonder druk van hem.

Dus waarom zou ze dat doen?
Omdat ze gestoord was en al eerder een dreigende balkonscene had vertoond bij haar ouders?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207061153
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 22:37 schreef golfer het volgende:

[..]
Omdat ze gestoord was en al eerder een dreigende balkonscene had vertoond bij haar ouders?
Dat is uiteindelijk alleen door Jurriën verklaard en door niemand anders. Dat van die balkonscene. Dat ze gestoord was is 'n aanname.
pi_207061240
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 22:01 schreef Blues het volgende:

[..]
Hoe krijg je dat voor elkaar met zo'n pop :+
Creatief zijn.

Zo'n zwiertouw zoals vroeger in de gymzaal, kussens op de grond, weet ik niet. Daar is vast wel iets op te verzinnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')