We worden geboren, groeien op, worden ouder en gaan dood. Ergens tussen in, meestal wanneer ook de ogen niet meer zo goed lezen, worden we grijs, wellicht als voorbode van het lot dat ons beschoren is na de dood, de voortkabbelende eeuwigdurende grauwe grijsheid...
Nu ben ikzelf 41 en nog niet grijs of zo . Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat bijv. van mijn vaders vaderskant (hoe zeg je dat fatsoenlijk, zeg) de vroede voorvaderen doorgaans helemaal niet dan wel niet noemenswaardig grijs werden. En dat is niet, omdat ze allemaal vroeg sneefden, of althans piepjong, maar eenvoudigweg, omdat vanwege een speling der natuur deze eigenschap uit de genen gefilterd schijnt te zijn... Mijn vader overleed op zijn bijna 70ste en was niet grijs. Zijn vader stierf op zijn 58ste en was nog gitzwart... Zo zwart dat de vriendinnetjes van mijn tante bang van hem waren...
Helaas is het ook zo dat genen vanuit moederskant en vanuit vaders moederskant een geheel andere directie opwijzen... Onder haar kastanjebruin geverfde haren is mijn moeder bijv. al zeker 25 jaar ! (en ze is nu 68) zo grijs als een duif. Wijlen mijn oma's heb ik niet anders gekend als oma's, d.w.z. dus als oude vrouwtjes met grijs haar... De odds zijn dus oneven verdeeld, wil ik maar zeggen... Er bestaat dus een niet te verwaarlozen kans dat ook ik, Ryan3, zoals ik hier nu voor u zit, op een goede dag langzaam maar zeker, moge God het verhoede, van kleur verschiet...
Goed, dit vastgesteld hebbende natuurlijke de ultieme vraag: is grijs worden erger dan bijv. kaal worden...? Wie vroeg kaal is prefereert natuurlijk een blinkende grijze bos met haar boven helemaal geen dos en terecht. Echter wie nogwel gezegend is met haar zal het niet zelden op een akkoordje willen gooien met de Goden die hierover gaan. Liever kaal worden i.p.v. grijs worden. Lijkt mij en goeie deal...
Ik zelf ben er nl. zeer aangehecht dat de kassajuffrouwen van 17 en 18 bij AppieHein i.p.v. "goedemiddag, meneer", gewoon het informele "hoi" tegen mij zeggen en "je" en "jij", ofschoon ik makkelijk hun vader kan zijn. Ook vind ik het niet onplezant dat de buurvrouw, ik schat ongeveer 6 jaar ouder als ik, nog steeds naar mij verwijst als de buurjongen... Geinig hè...? En dat ik door anderen, en dus niet door mijzelf hè, op mijn werk omschreven wordt als 1 van de jongehonden van de OR... Noem het ijdelheid... I can cope...
Ik wil niet direct zeggen dat een grauwsluier over je heen valt als je grijs wordt, maar ver vandaan zit het niet imho... Vooral de fase van het grijs worden, die goedbeschouwd tientallen jaren kan duren, is een waar vagevuur. Daar sta je dan met je peper-en-zout kleurige kapsel. Je bent een mooi portret hoor! Je mooie glimmende donkere lokken van weleer lijken langzaam te worden aangevreten door een kwaadaardig schimmel en tegelijkertijd past je gezicht zich aan, zie ik: wordt taniger, dan gaat de rek eruit, er ontstaan verzakkingen, diepe groeven op plaatsen waar de huid het dunst is zoals onder de ogen. Kortom: u wordt oud meneer... Nee, dan liever in 3 weken tijd hup helemaal witgrijs...
Overigens trof ik afgelopen zomer een paar witte haren aan in mijn kuif...
Nu mijn vragen:
Zijn jullie al grijs?
Of worden jullie langzaam grijs?
Wanneer kwamen de eerste grijze haartjes?
Hoe stond/sta je daar tegenover?
Doe je er iets tegen?
Of juist niet?
Heeft het invloed op je psyche?
Enz.?
Ik ben al een beetje grijs. Hoe het komt weet ik niet. Misschien pieker ik teveel en komt het door een zware tijd die ik gehad heb.
Ik doe niets aan die grijze haren, pas als het grijze overheerst ga ik speciaal spul gebruiken dat mijn pa ook gebruikt. Is geen verf maar een of ander doorzichtig spul dat de haren weer de natuurlijke kleur geven.
Ondanks mijn grijze haren word ik jonger geschat dan ik daadwerkelijk ben Ik ben 25 maar meestal denken ze dat ik 20 of 22 ben.
En slecht ziet het niet uit Ik vind het wel wat hebben ook. Maar het moet niet overdreven worden.
Danny
[Dit bericht is gewijzigd door yingyang op 08-02-2003 17:14]
quote:Wat zeg je nu? Is er een middel tegen grijs worden?
Op zaterdag 8 februari 2003 17:13 schreef yingyang het volgende:
HoiIk ben al een beetje grijs. Hoe het komt weet ik niet. Misschien pieker ik teveel en komt het door een zware tijd die ik gehad heb.
Ik doe niets aan die grijze haren, pas als het grijze overheerst ga ik speciaal spul gebruiken dat mijn pa ook gebruikt. Is geen verf maar een of ander doorzichtig spul dat de haren weer de natuurlijke kleur geven.
Ondanks mijn grijze haren word ik jonger geschat dan ik daadwerkelijk ben
Ik ben 25 maar meestal denken ze dat ik 20 of 22 ben.
Danny
quote:Ik wil niet lullig doen hoor, maar je kunt ook grijs èn kaal worden...
Op zaterdag 8 februari 2003 17:10 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:
ik ben niet grijs, word het ook niet aangezien ik al kalende ben
Maar uhm, nee daar kan ik me niet echt druk over maken...
[Dit bericht is gewijzigd door clowntje op 08-02-2003 17:17]
quote:Moedig...
Op zaterdag 8 februari 2003 17:15 schreef clowntje het volgende:
Hahaha, ik was 12 toen ik de eerste grijze haren had. Tja nu ben ik 18 en valt het met bosjes uit. Als ik 30 ben, ben ik kaal... en al dat geverf zal ook wel geen positieve uitwerking daarop hebben...Maar uhm, nee daar kan ik me niet echt druk over maken...
quote:Yep. Ik zal even kijken waar dat spul ligt. Het ziet eruit als water en als er dan licht op je haren schijnt krijg je de oude kleur terug.
Op zaterdag 8 februari 2003 17:14 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Wat zeg je nu? Is er een middel tegen grijs worden?
Mijn oma gebruikt het ook en die heeft nog steeds haar normale kleur haren van vroeger. En ze is 90 jaar
Het spul heet: Poly re-nature creme. En is van het merk schwarskopf.
quote:Een soort shampootje dus...? Als je haar dan maar niet uitvalt...
Op zaterdag 8 februari 2003 17:17 schreef yingyang het volgende:[..]
Yep. Ik zal even kijken waar dat spul ligt. Het ziet eruit als water en als er dan licht op je haren schijnt krijg je de oude kleur terug.
Mijn oma gebruikt het ook en die heeft nog steeds haar normale kleur haren van vroeger. En ze is 90 jaar
Het spul heet: Poly re-nature creme. En is van het merk schwarskopf.
'k Ben nu 28, en heb denk ik zo'n 20 grijze haren, opzij van m'n hoofd, boven de oren. De eerste daarvan verschenen rond m'n 20e. 't Is wel apart dan, als je soms een spierwitte haar ziet tussen de verder donkerbruine haren.
Nu ben ik wel gewend aan wat 'geglinster' als ik m'n hoofd draai voor de spiegel. Het boeit me niet heel erg. Als m'n haar opzij wat langer is, en ik zie toevallig een grijze haar uitsteken, dan knip ik 'm effe kort af. Maar op dit moment is m'n haar opzij weer tondeuse-kort, en daarom lukt die truc nu niet. Om diezelfde reden is verven ook niet echt een optie; je blijft bezig. D'r schijnt trouwens wel van die speciale dure shampoo te zijn, die pigment herstelt ofzo.
Maargoed, ik nader de 30, en dan is grijs worden toegestaan, vind ik.
quote:Mijn vader en oma gebruiken het al jaren en ze zijn niet kaler geworden.
Op zaterdag 8 februari 2003 17:18 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Een soort shampootje dus...? Als je haar dan maar niet uitvalt...
Ben blij dat het spul bestaat want mocht ik over 10 jaar te grijs worden dan kan ik er tenminste wat aan doen.
Op dit moment valt het niet extreem op. En de kapster vond het ook niet heel erg, ze vond het wel wat hebben
quote:
Op zaterdag 8 februari 2003 17:07 schreef Ryan3 het volgende:
Zijn jullie al grijs?Nee
Of worden jullie langzaam grijs?Nee
quote:Dit met name sprak me nogal aan, en ik denk er ook zo over.
Ik zelf ben er nl. zeer aangehecht dat de kassajuffrouwen van 17 en 18 bij AppieHein i.p.v. "goedemiddag, meneer", gewoon het informele "hoi" tegen mij zeggen en "je" en "jij", ofschoon ik makkelijk hun vader kan zijn. Ook vind ik het niet onplezant dat de buurvrouw, ik schat ongeveer 6 jaar ouder als ik, nog steeds naar mij verwijst als de buurjongen... Geinig hè...? En dat ik door anderen, en dus niet door mijzelf hè, op mijn werk omschreven wordt als 1 van de jongehonden van de OR... Noem het ijdelheid... I can cope...
Afijn, het zijn er nog steeds niet veel maar mijn vader was tamelijk jong volledig grijs....Afwachten dus.
quote:Nadat finasteride (en dutasteride) vanuit de hoek van kanker-onderzoek een medicijn hebben opgeleverd tegen kaling, las ik enkele maanden terug een zelfde soort bericht over een medicijn tegen grijs worden.
Op zaterdag 8 februari 2003 17:14 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Wat zeg je nu? Is er een middel tegen grijs worden?
We leven in de gouden eeuw van biotechnologie. Er zal vast wel een middel tegen grijzing komen de komende jaren.
By the way... ik las het desbetreffende bericht op www.cosmiverse.com. Maar die site bestaat geloof ik niet echt meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |