abonnement Unibet Coolblue
pi_207001668
Ik moet binnenkort weer eens een bloedtest doen. 4 buisjes volgens mij als ik het goed begrijp dus dat valt dan wel mee.

Er zijn blijkbaar best veel mensen die flauwvallen of bijna (duizelig worden, misselijk, etc) bij de bloedafname. Volgens mij is dat meestal door de spanning of het wegvallen daarvan, of door de aanblik van bloed en naalden. Maar kun je ook al duizelig worden of licht in je hoofd van de hoeveelheid bloed die ze afnemen?

In mijn geval is dat dus max 40 ml denk ik. Is dat genoeg om tijdelijk even woozy te gaan worden? Of gebeurt dat pas bij hogere hoeveelheden? Ben als kind wel ooit eens bijna out gegaan bij 6 buisjes. Maar vorig jaar was 3 buisjes geen enkel probleem. Ik kijk nu in ieder geval altijd weg als het gebeurt.

En ben jij ooit flauwgevallen of duizelig geworden bij een bloedafname? En was dat door de hoeveelheid of door het zien van het bloed of naald?
pi_207002421
Zie je dan wel weer
pi_207002437
Wees niet bang. Ik doneer regelmatig bij de bloedbank (500ml per keer). Nooit echt ergens last van maar voor de zekerheid moet je daarna nog even zitten en wat eten/drinken. Max 40 ml zul je fysiek niet merken. Dan zal het vooral een mentaal dingetje zijn.
Succes!
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:02:32 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207003235
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:12 schreef matigeuser het volgende:
Ik moet binnenkort weer eens een bloedtest doen. 4 buisjes volgens mij als ik het goed begrijp dus dat valt dan wel mee.

Er zijn blijkbaar best veel mensen die flauwvallen of bijna (duizelig worden, misselijk, etc) bij de bloedafname. Volgens mij is dat meestal door de spanning of het wegvallen daarvan, of door de aanblik van bloed en naalden. Maar kun je ook al duizelig worden of licht in je hoofd van de hoeveelheid bloed die ze afnemen?

In mijn geval is dat dus max 40 ml denk ik. Is dat genoeg om tijdelijk even woozy te gaan worden? Of gebeurt dat pas bij hogere hoeveelheden? Ben als kind wel ooit eens bijna out gegaan bij 6 buisjes. Maar vorig jaar was 3 buisjes geen enkel probleem. Ik kijk nu in ieder geval altijd weg als het gebeurt.

En ben jij ooit flauwgevallen of duizelig geworden bij een bloedafname? En was dat door de hoeveelheid of door het zien van het bloed of naald?
Als je bloed doneert nemen ze een halve liter bloed af, terwijl je 4,5-5,5 liter hebt, dus ze pakken 10%. Dat is dus meer dan het 10-voudige van jouw test-buisjes. Na bloeddonatie moet je inderdaad wel even een dagje opletten dat je voldoende eet en drinkt, en geen idioot intensieve inspanning probeert te leveren, maar met 40 ml is dat echt geen probleem. Maar er zijn voldoende mensen die ook bij dat soort kleine doses een probleem krijgen, maar dat is mentaal, door de prik of het bloed op zich. En ik heb ook een best stoere jongen gekend die flauwviel toen bloed moest worden afgenomen om te verifieren dat hij een lood in zijn bloed had (we deden beiden een hoofdvak organometaal-chemie).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:53:04 #5
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_207003835
Die 40 mL zou je lichamelijk niet moeten merken, tenzij je een extreem lage bloeddruk hebt. Bij gewone bloedafname zijn de klachten mentaal.
Ik ben 1 keer onwel geworden bij een aderlating, maar dat is 500mL bloed en toen at ik koolhydraatarm, zat in ketose en had vantevoren niet echt gegeten of gedronken. Ze raden ook aan dat je vantevoren wat meer drinkt, dus dat zou je ook nog kunnen doen, al hoeft het niet voor die paar buisjes.
Mijn moeder is een keer echt flauw gevallen, maar dat was in een tijd dat ze om de 2 weken een halve liter bloed moest laten aftappen (we hebben hemochromatose, de behandeling daarvoor is aderlating) .
Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Dat je als kind bijna out ging, kan ook goed komen van de spanning misschien gecombineerd met een slechte gezondheid.

Ik ken ook een jongen die al duizelig wordt als hij in z'n vinger snijdt en een druppel bloed ziet :D
Woorden zijn een zeldzaam iets
Wie teveel zegt
Zegt niets 🎶
pi_207004795
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:02 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Als je bloed doneert nemen ze een halve liter bloed af, terwijl je 4,5-5,5 liter hebt, dus ze pakken 10%. Dat is dus meer dan het 10-voudige van jouw test-buisjes. Na bloeddonatie moet je inderdaad wel even een dagje opletten dat je voldoende eet en drinkt, en geen idioot intensieve inspanning probeert te leveren, maar met 40 ml is dat echt geen probleem. Maar er zijn voldoende mensen die ook bij dat soort kleine doses een probleem krijgen, maar dat is mentaal, door de prik of het bloed op zich. En ik heb ook een best stoere jongen gekend die flauwviel toen bloed moest worden afgenomen om te verifieren dat hij een lood in zijn bloed had (we deden beiden een hoofdvak organometaal-chemie).
Ja oke, dus als je van 40 ml flauwvalt zou je ook van 5ml flauwvallen wil je zeggen? Dus dan ligt het gewoon aan het zien van het bloed of naald en niet aan de hoeveelheid?

Maar bij 500ml zijn de meesten toch wel even woozy volgens mij en moet je even blijven zitten en rustig op staan toch? Vanaf welke hoeveelheid bloed zou zoiets wel puur door het bloedverlies kunnen komen? Ben gewoon benieuwd. Denk niet dat ik van 4 buisjes out zal gaan als ik vorige keer bij 3 buisjes nergens last van had.
  vrijdag 9 december 2022 @ 11:35:09 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207004845
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:30 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ja oke, dus als je van 40 ml flauwvalt zou je ook van 5ml flauwvallen wil je zeggen? Dus dan ligt het gewoon aan het zien van het bloed of naald en niet aan de hoeveelheid?

Maar bij 500ml zijn de meesten toch wel even woozy volgens mij en moet je even blijven zitten en rustig op staan toch? Vanaf welke hoeveelheid bloed zou zoiets wel puur door het bloedverlies kunnen komen? Ben gewoon benieuwd. Denk niet dat ik van 4 buisjes out zal gaan als ik vorige keer bij 3 buisjes nergens last van had.
40 ml is minder dan 1% van je bloed. Je bloedvolume varieert al meer afhankelijk van hoeveel je zweet en drinkt. Dat gaat echt geen fysieke invloed hebben. Het probleem is soms al dat je problemen krijgt omdat je je zorgen maakt over dat je problemen zou kunnen krijgen. Eenmaal een slechte ervaring met bloed geven kan dit veroorzaken. Het is mentaal, maar ook wel degelijk echt, geen aanstellerij.

Van 500ml wordt niet direct woozy, zolang je geen gekke dingen gaat doen. Ik heb het een keer gedaan in dienst, en had er verder geen last van. Direct pushups gaan doen, of een dag na bloeddonatie een marathon gaan lopen zou niet slim zijn.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_207006597
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:30 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ja oke, dus als je van 40 ml flauwvalt zou je ook van 5ml flauwvallen wil je zeggen? Dus dan ligt het gewoon aan het zien van het bloed of naald en niet aan de hoeveelheid?

Maar bij 500ml zijn de meesten toch wel even woozy volgens mij en moet je even blijven zitten en rustig op staan toch? Vanaf welke hoeveelheid bloed zou zoiets wel puur door het bloedverlies kunnen komen? Ben gewoon benieuwd. Denk niet dat ik van 4 buisjes out zal gaan als ik vorige keer bij 3 buisjes nergens last van had.
Moet zeggen dat ik van een donatie nooit woozy ben geworden, maar heb het wel 1 keer bij plasma gehad, dan wordt het bloed eigenlijk weer terug gegeven aan je lichaam, kan verschillende redenen hebben, denk niet dat er echt een kantel punt is, dat is voor iedereen anders.
pi_207007849
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:30 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ja oke, dus als je van 40 ml flauwvalt zou je ook van 5ml flauwvallen wil je zeggen? Dus dan ligt het gewoon aan het zien van het bloed of naald en niet aan de hoeveelheid?

Maar bij 500ml zijn de meesten toch wel even woozy volgens mij en moet je even blijven zitten en rustig op staan toch? Vanaf welke hoeveelheid bloed zou zoiets wel puur door het bloedverlies kunnen komen? Ben gewoon benieuwd. Denk niet dat ik van 4 buisjes out zal gaan als ik vorige keer bij 3 buisjes nergens last van had.
Flauwvallen bij bloedprikken is echt mentaal. Spanning voor de prik, schrikreactie, bloeddrukdaling, je hersenen krijgen te weinig zuurstof, licht gaat uit en als gezond neveneffect ga je gestrekt, waardoor het bloed weer makkelijker naar je hoofd stroomt.

Ik ben bloeddonor en heb nooit last gehad van de 500ml die ze aftappen. Paar minuten blijven zitten na donatie voor de zekerheid en door. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar ook dan is het meer een psychische dan fysieke reactie. Want als het echt gevaarlijk was qua bloedverlies zouden ze nooit 500ml als de standaard nemen. Met goed drinken heb je dat volume in een dag weer aangevuld. Bloeddonoren die regelmatig flauwvallen worden wel vriendelijk bedankt voor bewezen diensten en verteld dat ze moeten stoppen, als ze dat al niet zelf hadden bedacht.

Zelf heb ik ooit ongeveer 1,5 l bloed in een paar seconden verloren tijdens een operatie. Operatie+dat bloedverlies zorgde er wel voor dat ik de eerste dagen flink duizelig was bij rechtop zitten en (na een dag of twee) bij uit bed gaan. En de eerste weken ook flink vermoeid (nogmaals: er hing een grote buikoperatie aan vast dus dat was sowieso te verwachten). Niet aan te raden, maar ook daar herstel je snel genoeg van als je verder gezond bent.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator vrijdag 9 december 2022 @ 16:48:09 #10
441859 crew  Lenny77
pi_207008564
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:30 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ja oke, dus als je van 40 ml flauwvalt zou je ook van 5ml flauwvallen wil je zeggen? Dus dan ligt het gewoon aan het zien van het bloed of naald en niet aan de hoeveelheid?

Maar bij 500ml zijn de meesten toch wel even woozy volgens mij en moet je even blijven zitten en rustig op staan toch? Vanaf welke hoeveelheid bloed zou zoiets wel puur door het bloedverlies kunnen komen? Ben gewoon benieuwd. Denk niet dat ik van 4 buisjes out zal gaan als ik vorige keer bij 3 buisjes nergens last van had.
Ja sommigen kunnen er gewoon niet goed tegen en krijgen door de spanning gewoon een vagale reactie.
Ik werk in de zorg en heb al spuitende slagaders gezien, openhartoperaties,... allen zonder problemen. Maar als ik vers bloed zie bij een geliefde of ze trekken bloed bij mij dan krijg ik ook problemen :D En het stomme is dat ik dan niet eens gespannen ben maar het zenuwstelsel reageert dan gewoon overdreven bij mij en dan moet ik toch even gaan zitten omdat het zwart voor mijn ogen wordt :P

Als je het over hoeveelheden hebt die wel problemen kunnen veroorzaken: vanaf een liter kan je het al een beetje moeilijk krijgen maar je lichaam kan dat nog wel via vocht uit je weefsels bijvullen. Tussen de 2-3 liter begint het levensgevaarlijk te worden.
Dus maak je geen zorgen over je 4 buisjes :)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 11 december 2022 @ 14:30:29 #11
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_207041955
Denk dat je eerder bang bent voor een naaldje :')
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  zondag 11 december 2022 @ 15:15:03 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_207042429
Mijn record staat op 16 buisjes en toen was ik wel even dizzy. Bij 10 of minder heb ik nog nooit ergens last van gehad.

Niet dat je daar wat aan hebt, want ik denk dat het heel erg persoonlijk is ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_207045297
quote:
7s.gif Op zondag 11 december 2022 15:15 schreef Troel het volgende:
Mijn record staat op 16 buisjes en toen was ik wel even dizzy. Bij 10 of minder heb ik nog nooit ergens last van gehad.

Niet dat je daar wat aan hebt, want ik denk dat het heel erg persoonlijk is ;)
Standaard buisje is 5ml, dus bij jou is toen 80 ml afgenomen. Natuurlijk wordt dat niet voor niks gedaan, dus wellicht dat je daarom dizzy werd. Maar een gezonde volwassene kan prima een veelvoud van 80ml missen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 11 december 2022 @ 20:43:00 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_207046284
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 19:30 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Standaard buisje is 5ml, dus bij jou is toen 80 ml afgenomen. Natuurlijk wordt dat niet voor niks gedaan, dus wellicht dat je daarom dizzy werd. Maar een gezonde volwassene kan prima een veelvoud van 80ml missen.
Ik was op dat moment zwanger en had lage bloeddruk en laag hb. Maar daarom zei ik al: het is heel erg persoonlijk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 11 december 2022 @ 20:46:26 #15
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_207046340
Flauwvallen kan door heel veel dingen komen. Lage suikerspiegel, warmte, zenuwen, etc.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_207054204
Nee nooit en er wordt regelmatig bloed afgenomen bij mij, de hoeveelheid varieert per keer en waarvoor het is.
En ik kijk ook altijd hoe de naald erin gaat en het buisje volloopt. Je raakt eraan gewend.
pi_207054448
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:06 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Flauwvallen bij bloedprikken is echt mentaal. Spanning voor de prik, schrikreactie, bloeddrukdaling, je hersenen krijgen te weinig zuurstof, licht gaat uit en als gezond neveneffect ga je gestrekt, waardoor het bloed weer makkelijker naar je hoofd stroomt.
Als je dat hebt, kun je er dan ook vanaf komen? Als je het vaak genoeg doet wordt de spanning minder lijkt me. Of zijn er ook bloeddonoren die er last van blijven houden?
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_207054986
Ik heb een angststoornis en heb ook fysieke klachten en ik ben nooit flauwgevallen ookal namen ze er 5 a 6 af. Ik ben niet bang voor naalden maar fysiek is 4 niks.
pi_207055292
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 14:45 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Als je dat hebt, kun je er dan ook vanaf komen? Als je het vaak genoeg doet wordt de spanning minder lijkt me. Of zijn er ook bloeddonoren die er last van blijven houden?
Ik zou gewoon wegkijken. Doe ik zelf ook altijd. Op mijn telefoon (proberen) een nieuwsbericht te lezen.
pi_207057088
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 14:45 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Als je dat hebt, kun je er dan ook vanaf komen? Als je het vaak genoeg doet wordt de spanning minder lijkt me. Of zijn er ook bloeddonoren die er last van blijven houden?
Het is een vrij irrationele rationele angst.
Als echt een fobie hebt zul je waarschijnlijk geen bloeddonor worden. Als je het vooral spannend vindt, kan ik me voorstellen dat er donoren zijn die dit wel gebruiken als een soort exposure therapie, om die angst minder te laten worden.

Of dat werkt.. dan kom je weer bij dat persoonlijke stukje.

Ik heb verder geen cijfers of zo, dan zou je bij Sanquin moeten zijn. Als het al onderzocht is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cat-astrophe op 12-12-2022 21:11:54 ]
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_207058482
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 15:40 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ik zou gewoon wegkijken. Doe ik zelf ook altijd. Op mijn telefoon (proberen) een nieuwsbericht te lezen.
Ik heb nergens last van. Ik vind het juist fascinerend als die naald erin gaat. :P
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_207058694
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 19:40 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ik heb nergens last van. Ik vind het juist fascinerend als die naald erin gaat. :P
Zelfde hier, verbaas me er altijd over hoe snel dat kunstje geflikt wordt. En let toch altijd even op het stickertje. :+
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_207059036
Ik ben expres bloeddonor geworden om over mijn angst voor naalden heen te komen :D

Die naald die ze daar gebruiken is nog een tikkie dikker dan in het ziekenhuis. Daarna is bloedprikken in het ziekenhuis dus zo gepiept.

Qua duizeligheid, heb ik na het doneren nauwelijks last van. Zolang ik niet te actief wordt gaat het prima. Bij bloedprikken had ik dat dus ook, maar nu niet meer. Dus echt een angst-dingetje. In het ziekenhuis zit je ook allemaal in zo'n wachtkamer en heb je tijd om zenuwachtig te worden. De keer dat ik voor het doneren wat langer moest wachten dan 5 minuten voelde ik me ook nerveus worden.

Edit, ik mag nu even een jaartje niet doneren omdat mijn ijzervoorraad te laag werd. Maar daarna weer lekker aan de koffie en gevulde koeken ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')