abonnement Unibet Coolblue
pi_207006982
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:07 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Zo zeg, zeker. Als er één club is die nederige excuses verdient zijn zij het wel.
En die leven grotendeels ook nog eens.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207006993
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik zou dan wel Zr.Ms. Johan de Witt sturen.
krijg je er ook geen gezeik over.
Witte de Witt was toch ook een zeeheld? Beter spelen we op zeker.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 9 december 2022 @ 14:41:58 #153
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207007031
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet alleen Mark. Het is de meerderheid van de politici die compleet ingepakt zijn door deze onzin. En we gaan van stapje naar stapje. Als kikkers in de pan.
Het zou prettig zijn als al die schreeuwclubjes gewoon geen aandacht meer krijgen.
pi_207007056
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 12:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Bespreken is inderdaad niet het goede woord. We willen geen verantwoording afleggen. Het moet blijven bij een beschrijving van de geschiedenis en maximaal een excuses van de regering (maar niet vanuit de inwoners)
Maar waarom moeten wij excuses aanbieden voor het afschaffen van de slavernij?
Want laten we wel wezen dat is het monumentale dat de Europese ,maatschappij heeft gedaan.
Het concept slavernij kwam al duizenden jaren voor in alle culturen. De Europeanen waren er rond 1700 alleen beter in (zoals met veel zaken) en hebben het grootschaliger aangepakt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207007087
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:15 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wit is foutief taalgebruik dat eenzijdig door de NOS is geïntroduceerd want blank was rein ofzo.

Want zwart en wit zijn absoluut geen tegenpolen van elkaar. Het is opruiende taal en dat is precies waarom bepaalde figuren er zo prat op gaan. En mensen dj er wat van vinden zet je weg als racisten of tokkies.
Ik zet mensen die ageren tegen wit weg als tokkie of racist?
pi_207007141
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Punten voor jou. Volledig correct dit.

Als het namens NL is, zou dat inderdaad makkelijk kunnen door Weerwind, want een gerechtvaardigde gezand van het kabinet. Dat zou totaal niet uit moeten maken.

Waarom alleen door iemand die blank is dan? Exact. Uit zuiver racistisch oogpunt.

Ik vind dat het kabinet zich hier uit moet terugtrekken, asap, nu deze racistische drek naar boven borrelt.
De enige wedervraag zou hier moeten zijn: 'waarom alleen iemand die zuiver blank is dan? Waarom doet huidskleur er opeens toe?'

Maar markie is te laf om dat te zeggen.
Nou ik snap Markie dan wel want het is in Nederland al een behoorlijk gevoelig onderwerp, kan je nagaan hoe gevoelig het dan wel niet daar of in andere landen ligt :D
  vrijdag 9 december 2022 @ 14:56:27 #157
168739 Red_85
'echt wel'
pi_207007172
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 12:01 schreef Montagui het volgende:
Al dat latent racisme komt naar de oppervlakte omdat de tijdsgeest daar nu rijp voor is (gemaakt)
Daar was de ZP discussie mede voor op gezet inderdaad. In voorgaande jaren was er nog een mooie graph te vinden op internet hoe dit alles in elkaar zat met het netwerk en de verschillende fases. Meermaals gepost in het ZP topic maar nu plots onvindbaar. Zieltjes warm maken voor de excuses en herstelbetalingen. Want het eerste, zonder het laatste kan niet, volgens mitchell esajas.

Wie? Ja de voorman van kozp, die. Oprichtichter van 'the black archives', waar kozp maar een vehikel is.

Die gasten gaan niet stoppen voordat ze dood zijn of dit hebben bereikt. Want heel NL is verantwoordelijk voor de slavernij. A een slordige 7,5-10mln per slaaf.

Eng clubje trouwens dat black archives, want als heel NL dus verantwoordelijk wordt geacht, dan zou het toch niet moeten uitmaken als NL'er Weerwind de eventuele excuses uitspreekt. Of zijn opeens alleen blanken NL'er?
Mooi man, hoe dat allemaal gespind wordt naar hoe het ze uitkomt. Hypocriet stelletje engnekken. Maar het noemt zichzelf 'antiracisme activisten'. Riiiiiight.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207007259
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Witte de Witt was toch ook een zeeheld? Beter spelen we op zeker.
Of was het nou een zeepersoon die heldhaftige dingen heeft gedaan?
pi_207007264
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar waarom moeten wij excuses aanbieden voor het afschaffen van de slavernij?
Want laten we wel wezen dat is het monumentale dat de Europese ,maatschappij heeft gedaan.
Het concept slavernij kwam al duizenden jaren voor in alle culturen. De Europeanen waren er rond 1700 alleen beter in (zoals met veel zaken) en hebben het grootschaliger aangepakt.
Dat er in het oude Egypte al slavernij was of zelfs nu nog slavernij bestaat betekent wat? Dat is toch wel met meer zaken? Ik kan geen voorbeelden noemen want dan staat mijn notificatielijst meteen vol met verwijten en dat het topic over slavernij gaat

Nederland heeft toen oorlogen gevochten en gebieden vrijgemaakt waarna Nederlandse bedrijven (mensen slaaf ging maken en) slaven ging verhandelen. Het is niet zo dat Nederland als land de slaven uitbaten maar er was een overlap en was goed voor de Nederlandse economie (op hoogtepunt net zo groot als Rotterdamse haven nu). De slaveneigenaren zijn financieel gecompenseerd dus de overheid zag de meerwaarde
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 15:09:41 #160
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_207007285
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik zet mensen die ageren tegen wit weg als tokkie of racist?
Is dat het enige wat je uit die post haalt? Ik zeg niet dat jij het doet maar dat het veel gebeurt door mensen die persee wit ipv blank gebruiken en daar op aangesproken worden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_207007317
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat er in het oude Egypte al slavernij was of zelfs nu nog slavernij bestaat betekent wat? Dat is toch wel met meer zaken? Ik kan geen voorbeelden noemen want dan staat mijn notificatielijst meteen vol

Nederland heeft toen oorlogen gevochten en gebieden vrijgemaakt waarna Nederlandse bedrijven (mensen slaaf ging maken en) slaven ging verhandelen. Het is niet zo dat Nederland als land de slaven uitbaten maar er was een overlap en was goed voor de Nederlandse economie (op hoogtepunt net zo groot als Rotterdamse haven nu)
Dat maakt uit omdat het raar is dat alleen Europese landen er op aangekeken worden. Dit terwijl het gemeengoed was in de gehele wereld. Het is aan de Europeanen te danken dat het grotendeels afgeschaft is die hebben daar oorlogen voor gevoerd. Dat is ook de reden dat je nu die mening kan verkondigen.

Dan is het toch raar dat je juist die partij als nazaten gaat lopen aanvallen? Waarbij het vaak trouwens ook nog eens niet de Europeanen waren die je tot slaaf hadden gemaakt maar je Afrikaanse buren.

En nog raarder is het dat er dan niet gepleit wordt voor de daadwerkelijk ondersteunen van moderne slaven en het tegengaan van moderne slavernij maar dat er geld/excuses moeten komen voor mensen die er geen last van hebben gehad.

Ik ben helemaal voor onderwijs over ons slavernij verleden maar dan moet je wel dat hele verleden vertellen.
En 1 van die punten is dat we amper rijk zijn geworden van die handel maar dat de moedernegatie ons rijk heeft gemaakt in de Gouden Eeuw. En dat 90% van die rijkdom na Napoleon verdwenen was en dus ook niet verantwoordelijk voor onze huidige rijkdom.
Punt 2 is dan ook om uit te leggen dat het geen westers fenomeen was maar dat we er simpelweg beter in waren in het verschepen van die mensen en dat er ook miljoenen blanke slaven zijn geweest.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207007325
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daar was de ZP discussie mede voor op gezet inderdaad. In voorgaande jaren was er nog een mooie graph te vinden op internet hoe dit alles in elkaar zat met het netwerk en de verschillende fases. Meermaals gepost in het ZP topic maar nu plots onvindbaar. Zieltjes warm maken voor de excuses en herstelbetalingen. Want het eerste, zonder het laatste kan niet, volgens mitchell esajas.

Wie? Ja de voorman van kozp, die. Oprichtichter van 'the black archives', waar kozp maar een vehikel is.

Die gasten gaan niet stoppen voordat ze dood zijn of dit hebben bereikt. Want heel NL is verantwoordelijk voor de slavernij. A een slordige 7,5-10mln per slaaf.

Eng clubje trouwens dat black archives, want als heel NL dus verantwoordelijk wordt geacht, dan zou het toch niet moeten uitmaken als NL'er Weerwind de eventuele excuses uitspreekt. Of zijn opeens alleen blanken NL'er?
Mooi man, hoe dat allemaal gespind wordt naar hoe het ze uitkomt. Hypocriet stelletje engnekken. Maar het noemt zichzelf 'antiracisme activisten'. Riiiiiight.
Joh, de wal keert vanzelf het schip.

Als er al herstelbetalingen gaan komen, gaat dat natuurlijk nooit zodanig veel worden dat de doorsnee Nederlander het echt in de portemonnee gaat voelen of dat bijvoorbeeld beknibbeld moet worden op politie, of dat het BTW tarief ervoor omhoog moet.

Nederlanders vinden die hele excuses allemaal prima, maar ze willen het voor nog geen halve procent voelen in hun eigen portemonnee of levensstandaard, want dan breekt de pleuris uit. Dat is even het kader geschetst waarbinnen deze onzin zich zal gaan afspelen.
pi_207007326
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daar was de ZP discussie mede voor op gezet inderdaad. In voorgaande jaren was er nog een mooie graph te vinden op internet hoe dit alles in elkaar zat met het netwerk en de verschillende fases. Meermaals gepost in het ZP topic maar nu plots onvindbaar. Zieltjes warm maken voor de excuses en herstelbetalingen. Want het eerste, zonder het laatste kan niet, volgens mitchell esajas.

Wie? Ja de voorman van kozp, die. Oprichtichter van 'the black archives', waar kozp maar een vehikel is.

Die gasten gaan niet stoppen voordat ze dood zijn of dit hebben bereikt. Want heel NL is verantwoordelijk voor de slavernij. A een slordige 7,5-10mln per slaaf.

Eng clubje trouwens dat black archives, want als heel NL dus verantwoordelijk wordt geacht, dan zou het toch niet moeten uitmaken als NL'er Weerwind de eventuele excuses uitspreekt. Of zijn opeens alleen blanken NL'er?
Mooi man, hoe dat allemaal gespind wordt naar hoe het ze uitkomt. Hypocriet stelletje engnekken. Maar het noemt zichzelf 'antiracisme activisten'. Riiiiiight.
Mooie post, alleen ik snap die 7,5 tot 10 miljoen per slaaf niet. Ik vraag me ook af of ze bij het versturen van die factuur de gefactureerde btw opgegeven hebben bij de aangifte want dat riekt naar fraude
  vrijdag 9 december 2022 @ 15:20:25 #164
168739 Red_85
'echt wel'
pi_207007346
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:16 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Joh, de wal keert vanzelf het schip.

Als er al herstelbetalingen gaan komen, gaat dat natuurlijk nooit zodanig veel worden dat de doorsnee Nederlander het echt in de portemonnee gaat voelen of dat bijvoorbeeld beknibbeld moet worden op politie, of dat het BTW tarief ervoor omhoog moet.

Nederlanders vinden die hele excuses allemaal prima, maar ze willen het voor nog geen halve procent voelen in hun eigen portemonnee of levensstandaard, want dan breekt de pleuris uit. Dat is even het kader geschetst waarbinnen deze onzin zich zal gaan afspelen.
Volgens I&O is er geen meerderheid die voor de excuses is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207007359
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:06 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Of was het nou een zeepersoon die heldhaftige dingen heeft gedaan?
Is 'het' wel zijn correcte pronoun?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207007372
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Volgens[url=https://www.trouw.nl/binnenland/groeiende-steun-voor-slavernijexcuus-maar-meerderheid-wil-er-niet-aan~b7c7988e/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F] I&O [/url] is er geen meerderheid die voor de excuses is.
Oh dat geloof ik zeker ook, maar dat is nu niet relevant want er komt niet iets als een referendum ofzo. De excuses komen er vanuit de regering. Net zoals dat het bestuur van bijvoorbeeld Rabobank verantwoording zal moeten afleggen voor gebrekkige witwascontrole maar niet het hele Rabobank personeel.

Wat ik zeggen wil, is dat het uiteindelijk allemaal gemekker om niks is wat betreft die herstelbetalingen : als het een verwaarloosbaar bedrag is, dan voelen we er allemaal niks van, dus wat maakt het dan uit? En het zal vanuit de overheid nooit een zodanig bedrag worden dat nationale belangen evoor ondersneeuwen, dat is ook ondenkbaar. Dus in beide gevallen, is het gemierenneuk op de vierkante centimeter.
pi_207007374
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Is dat het enige wat je uit die post haalt? Ik zeg niet dat jij het doet maar dat het veel gebeurt door mensen die persee wit ipv blank gebruiken en daar op aangesproken worden.
Ik vond het oprecht een verhelderende post tot de zin "En mensen dj er wat van vinden zet je weg als racisten of tokkies." en toen had ik na die 'je' geen behoefte om op de rest te reageren. Er staat 'je' en ik moet lezen "En mensen dj er wat van vinden zet je weg worden weggezet als racisten of tokkies. . Dat zag ik in eerste en tweede instantie niet
pi_207007375
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Is 'het' wel zijn correcte pronoun?
Ik weet het niet, lastig, ik wil niet zomaar aannames doen... straks is er iemand gekwetst :(
pi_207007439
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:41 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Het zou prettig zijn als al die schreeuwclubjes gewoon geen aandacht meer krijgen.
Ja, maar de meeste van die clubjes hebben mensen die ook lid zijn van partij x en zo de agenda mede kunnen bepalen.
  vrijdag 9 december 2022 @ 15:37:37 #170
3542 Gia
User under construction
pi_207007476
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Namens blanke mensen natuurlijk. Er is nog altijd de diepe overtuiging bij sommigen dat er nog altijd effecten zijn te vinden van wat zich eeuwen geleden heeft afgespeeld. Mede daarom kom je ook uit bij niet-bestaande, maar in progressieve kringen wel breed geaccepteerde, verzinsels als 'white privilege'.
Maar er hebben al een heleboel blanke mensen hun excuses aangeboden. Hoeveel blanken moeten dat nog doen?
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 15:37:59 #171
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_207007479
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik vond het oprecht een verhelderende post tot de zin "En mensen dj er wat van vinden zet je weg als racisten of tokkies." en toen had ik na die 'je' geen behoefte om op de rest te reageren. Er staat 'je' en ik moet lezen "En mensen dj er wat van vinden zet je weg worden weggezet als racisten of tokkies. . Dat zag ik in eerste en tweede instantie niet
Ah zo, ja dan snap ik je. Het was niet op jou als persoon gericht inderdaad.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_207007492
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat maakt uit omdat het raar is dat alleen Europese landen er op aangekeken worden. Dit terwijl het gemeengoed was in de gehele wereld. Het is aan de Europeanen te danken dat het grotendeels afgeschaft is die hebben daar oorlogen voor gevoerd. Dat is ook de reden dat je nu die mening kan verkondigen.
Dat is verantwoordelijk nemen en alle landen hebben zwarte bladzijdes in hun geschiedenisboeken alleen veel landen zijn te infantiel om verantwoordelijkheid te nemen. Sorry voor dit voorbeeld maar china doet exact wat we verafschuwen alleen China gaat nooit naar ons luisteren. Dat is niet anders en dat zuivert onze geschiedenis niet.

quote:
Dan is het toch raar dat je juist die partij als nazaten gaat lopen aanvallen? Waarbij het vaak trouwens ook nog eens niet de Europeanen waren die je tot slaaf hadden gemaakt maar je Afrikaanse buren.
Ik denk niet dat we kunnen zeggen: ik deed alleen het transport dus mij treft geen blaam. Transport waar ook nog heel veel slaven bij overleden....

quote:
En nog raarder is het dat er dan niet gepleit wordt voor de daadwerkelijk ondersteunen van moderne slaven en het tegengaan van moderne slavernij maar dat er geld/excuses moeten komen voor mensen die er geen last van hebben gehad.

Ik ben helemaal voor onderwijs over ons slavernij verleden maar dan moet je wel dat hele verleden vertellen.
En 1 van die punten is dat we amper rijk zijn geworden van die handel maar dat de moedernegatie ons rijk heeft gemaakt in de Gouden Eeuw. En dat 90% van die rijkdom na Napoleon verdwenen was en dus ook niet verantwoordelijk voor onze huidige rijkdom.
Punt 2 is dan ook om uit te leggen dat het geen westers fenomeen was maar dat we er simpelweg beter in waren in het verschepen van die mensen en dat er ook miljoenen blanke slaven zijn geweest.
Dat we er weinig aan verdiend hebben wordt betwist (50% economische groei?). Daar ken ik de materie niet van maar wat ik zag wordt vergeten dat het een sector was en niet allleen een bedrijf exploitatie. Ik geef meteen toe, ik ken de materie niet

Dat we daarna na napoleon alles kwijt waren lijkt me geen valide argument. Over die blanke slaven weet ik nauwelijks iets, dat zou wel het zogenaamd racistische karakter in een ander licht plaatsen
pi_207007493
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:16 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Joh, de wal keert vanzelf het schip.

Als er al herstelbetalingen gaan komen, gaat dat natuurlijk nooit zodanig veel worden dat de doorsnee Nederlander het echt in de portemonnee gaat voelen of dat bijvoorbeeld beknibbeld moet worden op politie, of dat het BTW tarief ervoor omhoog moet.

Nederlanders vinden die hele excuses allemaal prima, maar ze willen het voor nog geen halve procent voelen in hun eigen portemonnee of levensstandaard, want dan breekt de pleuris uit. Dat is even het kader geschetst waarbinnen deze onzin zich zal gaan afspelen.
Jij gaat er per abuis vanuit dat de politici zich nog wat aantrekken van de mening van de kiezer. Ze zijn hoogstens bereid om in campagnetijd vanalles te beloven.
pi_207007518
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:55 schreef BasEnAad het volgende:
Ze verprutsen het wel goed voor zichzelf.
Integendeel. Wij gaan hier op den duur voor buigen.
pi_207007533
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij gaat er per abuis vanuit dat de politici zich nog wat aantrekken van de mening van de kiezer. Ze zijn hoogstens bereid om in campagnetijd vanalles te beloven.
Deels mee eens, maar ik denk desondanks dat er geen politicus is die het in zijn of haar hoofd haalt die gaat zeggen 10% van de basisshcolen in het land moeten dicht want we hebben dat geld nodig voor herstelbetalingen, of we gaan de IB verhogen, want we moeten surinamers compenseren omdat hun voorouders slaaf waren.

Wat ik wil zeggen: hoe hoog of laag die betalingen gaan worden (als ze er al komen) : het wordt nooit een zodanig bedrag dat de Nederlander dit echt in zijn/haar portemmonee gaat voelen. Dus waar gaat het allemaal over?
  vrijdag 9 december 2022 @ 16:00:08 #176
3542 Gia
User under construction
pi_207007737
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:43 schreef DesertGlory het volgende:

Wat ik wil zeggen: hoe hoog of laag die betalingen gaan worden (als ze er al komen) : het wordt nooit een zodanig bedrag dat de Nederlander dit echt in zijn/haar portemmonee gaat voelen. Dus waar gaat het allemaal over?
Het topic gaat over het feit dat Weerwind, als Nederlandse minister, geen excuses mag komen aanbieden. Maar dat de Surinaamse Nederlanders meebetalen aan die, eventuele, herstelbetalingen, is geen probleem. Overigens betalen onze overzeese gemeenten hier ook aan mee.
pi_207007752
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:43 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Deels mee eens, maar ik denk desondanks dat er geen politicus is die het in zijn of haar hoofd haalt die gaat zeggen 10% van de basisshcolen in het land moeten dicht want we hebben dat geld nodig voor herstelbetalingen, of we gaan de IB verhogen, want we moeten surinamers compenseren omdat hun voorouders slaaf waren.

Wat ik wil zeggen: hoe hoog of laag die betalingen gaan worden (als ze er al komen) : het wordt nooit een zodanig bedrag dat de Nederlander dit echt in zijn/haar portemmonee gaat voelen. Dus waar gaat het allemaal over?
Zo zeggen ze dat niet inderdaad. Maar het gaat er gewoon komen wat ik je brom. En dat ga jij in je portemonnee voelen.

Zie maar eens de situatie met Oekraïne. Daar voelt iedereen de pijn van. Maar vrijwel iedereen gelooft dat het noodzakelijk was. Of met corona…
pi_207007754
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:43 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Deels mee eens, maar ik denk desondanks dat er geen politicus is die het in zijn of haar hoofd haalt die gaat zeggen 10% van de basisshcolen in het land moeten dicht want we hebben dat geld nodig voor herstelbetalingen, of we gaan de IB verhogen, want we moeten surinamers compenseren omdat hun voorouders slaaf waren.

Wat ik wil zeggen: hoe hoog of laag die betalingen gaan worden (als ze er al komen) : het wordt nooit een zodanig bedrag dat de Nederlander dit echt in zijn/haar portemmonee gaat voelen. Dus waar gaat het allemaal over?
Het principe, excuses is al van de zotte, herstelbetalingen eisen is niks anders dan (volledig onterechte) lijkenpikkerij.
  vrijdag 9 december 2022 @ 16:10:05 #179
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207007889
In een ander topic werd er steeds maar op gehamerd dat de excuses namens het instituut "de Nederlandse staat" zouden worden gemaakt en niet namens een bepaalde verwantschapsgroep, maar daarover verschillen de meningen blijkbaar. Dat begint al goed.
pi_207007942
Ach. Herstelbetalingen. Alles is tegenwoordig met geld te kopen. In 1951/52 sprak men in Israël nog schande dat men het gore lef had om te denken dat men met materiële compensatie de verschikkingen van de holocaust teniet kon doen (verdrag van luxemburg). Die hadden nog eer en geweten.

Maar goed, de verschikkingen waren toen ook een stukje recenter. De slavernij-huilies voelen zich natuurlijk helemaal niet oprecht benadeeld. Het is janken om het janken. Slachtofferschap als identiteit.
pi_207007978
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:39 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat is verantwoordelijk nemen en alle landen hebben zwarte bladzijdes in hun geschiedenisboeken alleen veel landen zijn te infantiel om verantwoordelijkheid te nemen. Sorry voor dit voorbeeld maar china doet exact wat we verafschuwen alleen China gaat nooit naar ons luisteren. Dat is niet anders en dat zuivert onze geschiedenis niet.
[..]

Oh zeker maar waarom wil je hierin vooruitlopen? Het wordt niet bepaald gedragen door de bevolking en de partij die het moet accepteren wil het ook niet (die willen geld). Dus waarom?
quote:
Ik denk niet dat we kunnen zeggen: ik deed alleen het transport dus mij treft geen blaam. Transport waar ook nog heel veel slaven bij overleden....

Als staat treffen we zeker blaam daarvoor maar het was ten eerste niet uitzonderlijk toen want de gehele wereldbevolking deed er aan mee en ten tweede is het 200 jaar geleden. Hoe ver wil je terug gaan.

En mij ergert het dan nog het meeste dat we amper iets tegen moderne slavernij zoals in china of het MO optreden.
quote:
[..]
Dat we er weinig aan verdiend hebben wordt betwist (50% economische groei?). Daar ken ik de materie niet van maar wat ik zag wordt vergeten dat het een sector was en niet allleen een bedrijf exploitatie. Ik geef meteen toe, ik ken de materie niet

Eerder rond de 2%. NL heeft ook maar iets van 600k aan slaven vervoert. Zijn er nog steeds veel maar staat in gene verhouding tot de opbrengsten uit graanhandel en specerijen.
quote:
Dat we daarna na napoleon alles kwijt waren lijkt me geen valide argument. Over die blanke slaven weet ik nauwelijks iets, dat zou wel het zogenaamd racistische karakter in een ander licht plaatsen
Wel er wordt altijd beweerd dat onze huidige rijkdom gebaseerd is op de slavernij en dat we daarom excuses moeten maken en geld moeten geven. Maar dat slaat nergens op.

Verdiep je er maar eens in. M.n. Tromp streed daar tegen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 9 december 2022 @ 16:16:16 #182
168739 Red_85
'echt wel'
pi_207007985
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:13 schreef theunderdog het volgende:
Ach. Herstelbetalingen. Alles is tegenwoordig met geld te kopen. In 1951/52 sprak men in Israël nog schande dat men het gore lef had om te denken dat men met materiële compensatie de verschikkingen van de holocaust teniet kon doen (verdrag van luxemburg). Die hadden nog eer en geweten.

Maar goed, de verschikkingen waren toen ook een stukje recenter. De slavernij-huilies voelen zich natuurlijk helemaal niet oprecht benadeeld. Het is janken om het janken. Slachtofferschap als identiteit.
Met gratis geld in het vooruitzicht.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207007989
quote:
15s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:10 schreef Iblardi het volgende:
In een ander topic werd er steeds maar op gehamerd dat de excuses namens het instituut "de Nederlandse staat" zouden worden gemaakt en niet namens een bepaalde verwantschapsgroep, maar daarover verschillen de meningen blijkbaar. Dat begint al goed.
Gelukkig is het wel zo dat wij niet op dit moment mede deelnemers zijn van een voetbaltoernooi, waar slaven zijn gebruikt voor de bouw van voetbalstadions.

Stel je voor... hahaha
pi_207007996
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:43 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Deels mee eens, maar ik denk desondanks dat er geen politicus is die het in zijn of haar hoofd haalt die gaat zeggen 10% van de basisshcolen in het land moeten dicht want we hebben dat geld nodig voor herstelbetalingen, of we gaan de IB verhogen, want we moeten surinamers compenseren omdat hun voorouders slaaf waren.

Wat ik wil zeggen: hoe hoog of laag die betalingen gaan worden (als ze er al komen) : het wordt nooit een zodanig bedrag dat de Nederlander dit echt in zijn/haar portemmonee gaat voelen. Dus waar gaat het allemaal over?
Herstelbetalingen voor individuele nazaten zijn immoreel.
pi_207008009
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Met gratis geld in het vooruitzicht.
Ach. Dat is natuurlijk ook weer niet zo. Het is niet alsof het een bedrag gaat zijn waar individuen goed van kunnen profiteren. Het gaat mij er vooral om dat dat slachtofferschap zo leeg is. Bedoel: je bent toch iemand? je hebt toch talenten?
pi_207010212
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 12:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Voel jij je als Turk al geroepen om sorry te zeggen tegen Nederlanders en Russen nog wat extra?
Nee, ik ben namelijk geen Turk.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 9 december 2022 @ 18:42:29 #187
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_207010797
Waarom valt dit schijt kabinet niet even snel. Ik wil nu extreemrechts stemmen.
pi_207011322
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:37 schreef Gia het volgende:
Maar er hebben al een heleboel blanke mensen hun excuses aangeboden. Hoeveel blanken moeten dat nog doen?
Ik denk net zo vaak als witte/blanke/roze/ongekleurde Nederlanders vinden dat alle moslims iedere dag opnieuw zo luidkeels mogelijk afstand moeten nemen van terrorisme, anders zijn ze misschien tóch stiekem pro-Al Qaida.

Soort kroketje van eigen aardappelmeel ofzo. :P
  zaterdag 10 december 2022 @ 13:28:38 #189
3542 Gia
User under construction
pi_207026543
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 18:54 schreef brokjespoes het volgende:

[..]
Ik denk net zo vaak als witte/blanke/roze/ongekleurde Nederlanders vinden dat alle moslims iedere dag opnieuw zo luidkeels mogelijk afstand moeten nemen van terrorisme, anders zijn ze misschien tóch stiekem pro-Al Qaida.

Soort kroketje van eigen aardappelmeel ofzo. :P
Oh, wanneer is daar door een regering waar dan ook om gevraagd?

Is 'officieel excuses aanbieden' hetzelfde als de onderbuikgevoelens van sommigen?
pi_207026998
Eén of andere bij1 aanhanger op de radio afgelopen week vond het een goed idee om de pensioenpot te gebruiken om alle nazaten en andere gekwetsten te compenseren, want "slaven hebben ook hun hele leven voor niets gewerkt".
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_207027047
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 18:54 schreef brokjespoes het volgende:

[..]
Ik denk net zo vaak als witte/blanke/roze/ongekleurde Nederlanders vinden dat alle moslims iedere dag opnieuw zo luidkeels mogelijk afstand moeten nemen van terrorisme, anders zijn ze misschien tóch stiekem pro-Al Qaida.

Soort kroketje van eigen aardappelmeel ofzo. :P
Jij denkt oprecht dat blanke Nederlanders dit van moslims vinden? Bijzonder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_207027084
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 14:29 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Eén of andere bij1 aanhanger op de radio afgelopen week vond het een goed idee om de pensioenpot te gebruiken om alle nazaten en andere gekwetsten te compenseren, want "slaven hebben ook hun hele leven voor niets gewerkt".
Ja dat ze daar helemaal gestoofd zijn in hun bovenkamer wisten we al.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_207027319
Ook nog natuurlijk de vraag of die vertegenwoordiger namens de regering de op één knie moet, moet liggen of door het stof moet kruipen. Je kunt het maar beter goed doen.
pi_207027960
quote:
Vandaag, 15:12
Eisenpakket zet excuses slavernij van kabinet op scherp
Er moet een herstelfonds komen voor nazaten van de slachtoffers van de slavernij. Het woord neger moet strafbaar worden gesteld en Zwarte Piet moet uit het publieke domein verdwijnen. Alleen met het inwilligen van deze en nog meer eisen gaan partijen akkoord met de publieke excuses van het kabinet op 19 december. Dat blijkt uit een brief die diverse belangengroepen naar het kabinet hebben gestuurd en in handen is van Nieuwsuur.

De partijen willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.

Toespraak Koning Willem-Alexander
Een andere voorwaarde is dat Koning Willem-Alexander een toespraak zal houden in het Amsterdamse Oosterpark tijdens de herdenking op 1 juli. De premier van Aruba en organisaties waaronder Zwart Manifest, Kick Out Zwarte Piet, The Black Archives, NiNsee en Vereniging Antilliaans Netwerk ondersteunen dit document vol "randvoorwaarden". "Vanuit onze posities zijn wij alleen akkoord met 19 december en kunnen wij dit alleen publiekelijk verdedigen als het kabinet zich committeert aan de randvoorwaarden die we meegeven", schrijven zij.

Erkenning van, excuses voor en het herstel van het slavernijverleden zal in de wet moeten worden verankerd, vinden de organisaties. Afgelopen donderdag spraken leden van het kabinet op het Catshuis nog met organisaties en vertegenwoordigers van het Caribisch deel van het Koninkrijk en Suriname over de voorgenomen excuses voor het slavernijverleden.

Tijdens het Catshuisoverleg bleek volgens de opstellers van de randvoorwaarden dat het kabinet zich grote zorgen maakt over de polarisatie in de samenleving die ook zijn doorwerking heeft in het huidige politieke klimaat. "De vrees is dat het momentum dat nu is gecreëerd teniet zou kunnen worden gedaan als er te lang wordt gewacht", zo valt te lezen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)an-kabinet-op-scherp

De zwarte racisten eisen totale capitulatie en onderdanigheid van de blanken.
  zaterdag 10 december 2022 @ 16:17:54 #195
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_207028033
Nog belachelijke eisen gaan stellen ook? Afblazen die flauwekul. Dikke middelvinger kunnen ze wat mij betreft krijgen
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_207028071
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 16:11 schreef Confetti het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)an-kabinet-op-scherp

De zwarte racisten eisen totale capitulatie en onderdanigheid van de blanken.
Hahaha hoe onverwacht, dit wisten we al jaren maar die deugers in de politiek wilden het toch doorzetten.

Die eisen zijn overigens nog belachelijker dan ik dacht.

Enige oplossing -> laat ze de tering krijgen met hun excuses 👍
pi_207028072
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 16:11 schreef Confetti het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)an-kabinet-op-scherp

De zwarte racisten eisen totale capitulatie en onderdanigheid van de blanken.
Dan zie ik het hele circus niet gebeuren. Mooi.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 10 december 2022 @ 16:31:07 #198
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207028229
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 16:11 schreef Confetti het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)an-kabinet-op-scherp

De zwarte racisten eisen totale capitulatie en onderdanigheid van de blanken.
Hier volstaat het volgende korte antwoord;
:{w :W

Edit; eigenlijk logisch, ze willen hun baantje niet kwijtraken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_207028479
pi_207028733
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 16:11 schreef Confetti het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)an-kabinet-op-scherp

De zwarte racisten eisen totale capitulatie en onderdanigheid van de blanken.
Werkelijk!?

Hoe bizar wil je het hebben?
Het complete racisme wat al een tijdje aanwezig was borrelt nu heel erg naar boven.
Nee, hier moeten we niet in mee gaan met dit belachelijke gedrang. Maar helaas debk ik dat die wefkut van een kaag rubberen markie gaat overtuigen het wel te doen.

Nu niet, nooit niet. Sterf maar zak in de strond.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')