abonnement Unibet Coolblue
pi_207000740
Hoi allemaal,

Vraagje over erfbelasting: als je aangifte gaat doen van erfbelasting wordt gevraagd naar de bezittingen op het moment van overlijden, inclusief banktegoeden op het moment van overlijden. Daar mag je dan uitgaven voor de uitvaart en begrafenis van af halen en de rest deel je door het aantal erfgenamen om de grondslag voor de erfbelasting te berekenen.

Maar wat moet je doen met geld dat de overledene (althans, diens ervenrekening) ontvangt maanden na het overlijden en ook nadat de aangifte door de erfgenamen al is gedaan?

Bijvoorbeeld van de Belastingdienst zelf als gevolg van teruggave bij de inkomstenbelasting over vorig jaar of na succesvol bezwaar maken tegen de vermogensrendementsheffing.
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
  donderdag 8 december 2022 @ 22:40:35 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207000896
Mij werd door Dela geadviseerd om eerst aangifte inkomstenbelasting te doen. De consulent van een administratiekantoor die ik via een familielid raadpleegde, zei dat ik die aangifte pas voor 1 mei van het jaar erop hoefde te doen. Dit zou dan vallen na het doen van de aangifte erfbelasting. De notaris die ik sprak en aan wie ik voorlegde dat die teruggave dan zou binnenkomen ná de aangifte erfbelasting, zei dat ze daar nog nooit problemen mee was tegengekomen.

Bij het doen van de aangifte erfbelasting (zelf gedaan) heb ik de bedragen ingevuld zoals gevraagd, m.a.w. saldi/bezittingen op het moment van overlijden. Ik kwam nergens een optie tegen om nog andere bedragen in te vullen (teruggaves van na de datum van overlijden).

Aangifte inkomstenbelasting is uiteindelijk gedaan door genoemd administratiekantoor. Rekening van de erflater was toen allang opgeheven. Teruggave kwam op mijn eigen rekening (ergens in het proces opgegeven: wij hadden bij de notaris een verklaring van erfrecht plus volmacht laten opmaken zodat ik kon optreden namens alle erfgenamen).
The love you take is equal to the love you make.
pi_207001043
Vergelijkbare situatie dus, dank!
Ook ik zag geen plek in de aangifte erfbelasting voor die inkomsten, maar fijn te horen dat het kennelijk vaker voorkomt en er niet over gezeurd wordt door de Belastingdienst.
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
pi_207001828
Ik moet binnenkort nog aangifte voor erfbelasting doen.

Tijdens het overlijden was wel bezwaar gemaakt heffing 2017 -2020, maar nog niets bekend over hoe of wat dat inhield ( maart 2022)
Er is nu wel geld terug ontvangen ter compensatie van de vermogensrendementsheffing
Navraag bij de belastingdienst over wat dit betekende vermeldde de belastingdienst wel dat je dat geld moet opgeven als een vordering op de belastingdienst ten tijde van het overlijden
Voor mij nog onduidelijk want dat zou dan mogelijk ook betekenen dat de erfgenamen ook een vordering hebben op de belastingdienst door een teveel aan belasting betaald over 2022??? ( was al een voorlopige aanslag 2022 eind febr 2022 betaald)
pi_207001993
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:40 schreef Lienekien het volgende:
Bij het doen van de aangifte erfbelasting (zelf gedaan) heb ik de bedragen ingevuld zoals gevraagd, m.a.w. saldi/bezittingen op het moment van overlijden. Ik kwam nergens een optie tegen om nog andere bedragen in te vullen (teruggaves van na de datum van overlijden).
Is het geen vordering en daarmee een 'bezit'?
  vrijdag 9 december 2022 @ 06:34:39 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207002461
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 01:16 schreef Queller het volgende:

[..]
Is het geen vordering en daarmee een 'bezit'?
Ook dat kon ik nergens kwijt in de aangifte. Dergelijke termen ook niet tegengekomen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207002754
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 06:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ook dat kon ik nergens kwijt in de aangifte. Dergelijke termen ook niet tegengekomen.
Los van dat ik het niet in de aangifte heb teruggezien (maar ik ben geen expert, dus wellicht gemist): er is nog geen bedrag bekend, terwijl er al wel een herinneringsbrief lag met voor welke datum er aangifte gedaan moest zijn met de melding dat te laat zijn zorgt voor een boete.
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
  vrijdag 9 december 2022 @ 08:26:36 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207002927
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 07:54 schreef Ingonyama het volgende:

[..]
Los van dat ik het niet in de aangifte heb teruggezien (maar ik ben geen expert, dus wellicht gemist): er is nog geen bedrag bekend, terwijl er al wel een herinneringsbrief lag met voor welke datum er aangifte gedaan moest zijn met de melding dat te laat zijn zorgt voor een boete.
Er is nog een optie om uitstel aan te vragen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 9 december 2022 @ 08:27:30 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207002935
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:28 schreef Ingonyama het volgende:
Maar wat moet je doen met geld dat de overledene (althans, diens ervenrekening) ontvangt maanden na het overlijden en ook nadat de aangifte door de erfgenamen al is gedaan?
Heel kort door de bocht;

Dat geld wordt niet ontvangen door de overleden persoon, die kan niks meer ontvangen. Dat geld wordt, naar rato eventueel, door de erfgenamen ontvangen.

De F aangifte is alles op het moment/de dag van overlijden technisch gezien.

Heb je ook meteen je antwoord, het moet als ontvangen erfenis op de ontvangers hun aangiftes (indien significant genoeg) wanneer het moment daar is (aangifte IB)
Dum de dum
pi_207003077
Niet zeuren over een paar duizend, ze hebben toch geen mankracht om te checken.
pi_207003154
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:27 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Heb je ook meteen je antwoord, het moet als ontvangen erfenis op de ontvangers hun aangiftes (indien significant genoeg) wanneer het moment daar is (aangifte IB)
Ahh, dank. In maart 2023 ga ik dat dus kunnen/moeten invullen bij mijn eigen IB.
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
pi_207003170
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:45 schreef etuiedelapiel het volgende:
Niet zeuren over een paar duizend, ze hebben toch geen mankracht om te checken.
Is inderdaad een optie, maar het geld komt bij hun vandaan, dus wel erg makkelijk om even te checken.

Maar ik begrijp uit de post boven je dat het niet bij de erfbelasting hoort, maar bij mijn IB aangifte volgend jaar. L
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
pi_207003238
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:27 schreef Fe2O3 het volgende:
Heb je ook meteen je antwoord, het moet als ontvangen erfenis op de ontvangers hun aangiftes (indien significant genoeg) wanneer het moment daar is (aangifte IB)
Dus een teruggave moet in box 1 van de erfgenamen als inkomsten worden opgeteld? Lijkt me onwaarschijnlijk
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:41:49 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207003690
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus een teruggave moet in box 1 van de erfgenamen als inkomsten worden opgeteld? Lijkt me onwaarschijnlijk
Nee dat schrijf ik toch niet? Je moet het meenemen met je jaarlijkse aangifte IB ...

https://www.belastingdien(...)et%20volgende%20jaar.

Enige waar het lastig wordt is als iemand in jaar X dood gaat,je in jaar X+1 aangifte doet en bijv. net onder de vrijstelling zit, en er komt in X+2 nog wat vrij waardoor je eroverheen gaat. Mgoe, geen hond die dat checkt.

Onroerend goed heeft trouwens andere specifieke regels, maar, dat verschijnt als het goed is meestal niet magischer wijs na een paar weken/maanden :)

TS vergist zich hier in dat de F aangifte (erfbelasting) van toepassing is op de overleden persoon, en niet op de erfgenamen. De hoogte van de erfenis wordt daar slechts gebruikt om te kijken of de mensen die ervoor moeten gaan lappen wel alles goed in vullen ;) en eventueel op voorhand al een dikke aanslag te sturen, en om de laatste aangifte van de overleden persoon af te handelen zodat die belastingtechnisch op 0 ontvangen, 0 tegoed komt.
Dum de dum
pi_207004559
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:41 schreef Fe2O3 het volgende:
TS vergist zich hier in dat de F aangifte (erfbelasting) van toepassing is op de overleden persoon, en niet op de erfgenamen.
F-aangifte is geen erfbelasting.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')