abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 8 december 2022 @ 10:20:44 #1
501675 bekkerjacqy
hoi linda hou je bek linda
pi_206991727
Jaar of 8 geleden een opknapper gekocht, en deze zelf geheel opgeknapt, waardoor alle kosten best acceptabel waren. Betreft een vrijstaand huis aan de rand van een middelgrote stad.

Gekocht voor ¤245k (recessie tijd), en denk de verbouwingskosten, uren niet meegerekend natuurlijk van mezelf, zo'n ¤85k. Sprak vorige week met iemand, die vertelde me dat een kennis van hem helemaal verliefd was op mijn huis, en er interesse in had mocht het ooit vrijkomen.

Bleef aan me knagen, en heb eens de info van die kennis opgevraagd en eens uitgenodigd, en het was een vrij serieuze vent, die oprecht interesse had de hele zooi over te nemen. Wou ¤850k betalen. Heb jaar geleden laten taxeren, en was zo'n ¤680k waard.

Zag mezelf al "rijk" worden natuurlijk, maar als ik verkoop dan sta ik natuurlijk op straat.

Maar toch kriebelt het, het is voor nu natuurlijk alleen maar praat, en heb niks op papier of een garantie dat die vent kan betalen, maar zou het slim zijn om particulier ergens (veel te duur) gaan wonen een tijdje, en dat geld in een ander huis stoppen? Wat zal de tijd doen? Zal ik een huurhuis kunnen vinden?

Als straks de hele woningmarkt instort kan ik daarvan een redelijke villa aanschaffen, maar als ik pech heb is mijn kapitaal al deels verdampt door die extreme huren, als niks op mijn pad komt...

Ik hecht zelf geen specifieke persoonlijke waarde aan het huis. Het is zeer aangenaam, meer niet.
pi_206991751
Als iemand 170k boven de taxatiewaarde biedt zou ik dat zelf heel serieus overwegen. Je weet natuurlijk nooit welke kant de woningmarkt opgaat, maar de trend is momenteel dalend dus best kans dat je er iets moois voor kan terugkopen. En voordat je nou eens 170k aan huur kwijt bent ben je heel wat jaartjes verder.

Buren van me hebben ook ‘blind’ hun huis verkocht, meubels gaan in de opslag en ze huren een particulier appartementje tot ze iets nieuws gevonden hebben.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2022 10:26:47 ]
pi_206991895
Verkopen. Meubels in opslag. Tijdelijk gemeubileerd vakantiehuisje huren en iets anders kopen. (zou ik waarschijnlijk doen)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206991902
Strik erom
pi_206991984
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:20 schreef bekkerjacqy het volgende:
Jaar of 8 geleden een opknapper gekocht, en deze zelf geheel opgeknapt, waardoor alle kosten best acceptabel waren. Betreft een vrijstaand huis aan de rand van een middelgrote stad.

Gekocht voor ¤245k (recessie tijd), en denk de verbouwingskosten, uren niet meegerekend natuurlijk van mezelf, zo'n ¤85k. Sprak vorige week met iemand, die vertelde me dat een kennis van hem helemaal verliefd was op mijn huis, en er interesse in had mocht het ooit vrijkomen.

Bleef aan me knagen, en heb eens de info van die kennis opgevraagd en eens uitgenodigd, en het was een vrij serieuze vent, die oprecht interesse had de hele zooi over te nemen. Wou ¤850k betalen. Heb jaar geleden laten taxeren, en was zo'n ¤680k waard.

Zag mezelf al "rijk" worden natuurlijk, maar als ik verkoop dan sta ik natuurlijk op straat.

Maar toch kriebelt het, het is voor nu natuurlijk alleen maar praat, en heb niks op papier of een garantie dat die vent kan betalen, maar zou het slim zijn om particulier ergens (veel te duur) gaan wonen een tijdje, en dat geld in een ander huis stoppen? Wat zal de tijd doen? Zal ik een huurhuis kunnen vinden?

Als straks de hele woningmarkt instort kan ik daarvan een redelijke villa aanschaffen, maar als ik pech heb is mijn kapitaal al deels verdampt door die extreme huren, als niks op mijn pad komt...

Ik hecht zelf geen specifieke persoonlijke waarde aan het huis. Het is zeer aangenaam, meer niet.
Als ik een huis verkoop accepteer ik alleen biedingen zonder voorbehoud van financiering.
Als hij interesse heeft kun je dat natuurlijk vrij snel en makkelijk laten vastleggen.

Het lijkt mij alleen niet zo slim om te gaan huren, dat is nog nooit voordeliger geweest dan kopen.
Woningmarkt instorten, lijkt mij erg onwaarschijnlijk, maar goed, dat is speculeren.

Gooi nooit je oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.
pi_206992009
Als we de aanname doen dat de man gewoon functioneert en dus met een realistisch bedrag gekomen is. Kan je die woning over tig jaar nog steeds met een gigantische winst verkopen

Is die vent krankjorum en is die taxatiewaarde 100% verkooprealistisch. Dan kan je die ~150k pakken om daarna te bedenken wat je wil met het geld en waar je wil wonen. Markt zakt in dus over een jaar (of twee) zijn de prijzen relatief lager. Realiseer je wel, verhuizen is een life event en kost enorm veel energie (geestelijk) en jij gaat dat twee keer doen. Plus je gaat enige tijd 'camperen' in een huurwoning waar je meer bezig bent met een nieuwe woning kopen dan gewoon echt wonen en leven.

Ik ben wellicht naïef maar er zijn weinig mensen die vrijwillig tienduizenden euro's teveel betalen. Jouw huis wekt emotie op en dat is vast niet alleen bij die vent. Zijn prijs is niet uniek
pi_206992223
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:20 schreef bekkerjacqy het volgende:
Als straks de hele woningmarkt instort kan ik daarvan een redelijke villa aanschaffen, maar als ik pech heb is mijn kapitaal al deels verdampt door die extreme huren, als niks op mijn pad komt...
Je kunt twee dingen doen...
mn eerste advies is gewoon er helemaal geen verdere tijd aan te besteden en op te houden op allemaal theoretische 'wat als'-fantasietjes wegdromen over idioot hoge prijzen die je zou kunnen krijgen, aangezien de kans groot is dat het uiteindelijk niet allemaal zo 'fantastisch' zal verlopen en je er enorm rijk van gaat worden (vanuit het idee "If it sounds too good to be true, it likely is").

Als je het echter wel serieus wil aangaan, zou ik iig eerst ophouden extreme scenario's uit te gaan denken (dus zowel het idee dat je net op een perfect markt-draaipunt zou verkopen op de topprijs en dan kunt afwachten tot de marktprijs plots weer enorm gaat zakken).

Maar gewoon heel praktisch eens rond te kijken welk alternatief huis voor jou dan wel in aanmerking zou komen en welke prijsklasse dat gaat opleveren en of je dan weer enige tijd bereid bent te gaan renoveren (wat an sich ook leuk kan zijn en voor sommigen een hobby an sich is; het verbouwen van een huis naar hun exacte wensen, soms zelfs meer dan in een droomhuis zelf te blijven wonen).

Ga dan verder gewoon uit van de kostprijs die er dan nu geld (zowel koopprijs alswel eventuele kosten van een rest-financiering op basis van de rentestand nu).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206993461
Zie eerst maar eens uit te vogelen hoe concreet die vent daadwerkelijk is. Vervolgens kun je afspraken maken en op papier laten zetten hoe je het wilt afhandelen. Als hij het zo graag wil dan kan je ook een overbruggingsperiode eisen waarin jij op zoek kunt naar een nieuwe woning.

In principe strik er om, je bent gek als je weigert.
blablablabla
pi_207000298
Verkoopprijs en taxatieprijs kunnen ook roet in het eten gooien doordat de bank geen hogere lening verstrekt dan de taxatie. De beste man moet dus ook een flinke hap eigen geld inbrengen.
pi_207000801
Goed graven of hij geen maximale
Financiering nodig heeft, anders kan het verhaal al stoppen bij de aanvraag (marktwaarde taxateur)

De beste stap is nu (als dit je wens is) verkopen, cashen en naar het buitenland gaan, afhankelijk van het land is je geld meer waard.

Als je toch weer iets terug gaat kopen in NL zou ik het niet doen, je begint dan weer aan iemand anders zijn ellende (want dat is het vaak als je een huis koopt) of nieuw laten bouwen.

Wij hebben dit 2 jaar geleden ook gedaan, verkocht met flinke overwaarde, redelijk nette woning gekocht, bijna geen hypotheek meer en nu toch weer iets anders gekocht omdat die redelijk nette woning het toch net niet was.

Kun je met de overwaarde een nette woning kopen waardoor je bijna geen hypotheek meer nodig hebt ? Dan kan het ook leuk zijn.
pi_207000969
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:32 schreef Nismo1991 het volgende:
Goed graven of hij geen maximale
Financiering nodig heeft,
Als het iemand is zonder enig vermogen of overwaarde, die wel ff-tjes 850K zegt te willen neertellen voor een woning die minder waard is, kun je dat hele verhaal sowieso als wishful thinking classificeren en verdoe je je tijd door dat serieus te nemen.

.. en je verhaal over dan gelijk naar het buitenland moeten vertrekken is volgens mij ook een hoop gelul in de ruimte... Waarom zou je je daartoe in godsnaam toe laten dwingen, enkel omdat je je huis iets boven de marktprijs zou kunnen verkopen? wat een nonsens.

Sowieso is het al een heel fout idee als je denkt dat verkopen wegens een overwaarde je echt iets zal opleveren.
De kans er werkelijk op vooruit te gaan is minimaal, tenzij je gewoon het echt leuk vind een nieuw renoveringsprojectje aan te gaan.
Als je nu in je huidige woning die je ingericht hebt naar je wensen, ook verder gelukkig bent, is er niks op tegen gewoon daarvan te blijven genieten; dat je tegen relatief lage lasten (een kooprijs van 250K enkele jaren terug) wel kunt genieten van een woning die, als je hem nu zou moeten kopen je veel meer geld en maandlasten zou kosten.

[ Bericht 12% gewijzigd door RM-rf op 09-12-2022 09:48:51 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 8 december 2022 @ 23:42:19 #12
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_207001479
Als je wilt cashen is dit je kans ( als het serieus is en de man veel poen heeft )
Huren is duur, weggegooid geld. Maar wat is 2 jaar huur tegenover al die overwaarde?
Wat de markt doet weet niemand. Maar je bezit dan zoveel geld dat je gewoon iets nieuws kan bouwen. Zo te lezen ben je handig. Daar zit de grootste winst al met verbouwen/bouwen.

Ikzelf zit ook in een soortgelijke situatie. Relatie begin dit jaar overgegaan. Ons huis met gigantische winst verkocht.
Kan nu een huis kopen zonder hypotheek. ( ons huis was bijna hypotheek vrij ) Zit nu gehuurd. Weggegooid geld maar wat is 800 euro per maand aan huur als er meer dan 4 ton op de bank staat. En werk gewoon full time dus maandelijks komt er weer spaargeld bij. Ik ben aan het rondkijken en heb een huis op het oog. Wel een opknapper. Maar ergens knaagt het ook nog even te wachten gezien de huizenprijzen nog wel gaan zakken denk ik.
pi_207003537
De vraag is natuurlijk;

Hoe hard heb je geld nodig en hoeveel waarde hecht je aan woongenot.

Veel overwaarde is leuk, maar als het daarna op een spaarrekening komt te staan omdat je er geen doel voor hebt en ondertussen woon je in een huurhuis/appartement wat je eigenlijk niet aanstaat maar wat je hebt gekozen omdat je haast had en wilde cashen, wat schiet je er dan mee op?

Met die prijzen die jij noemt waarvoor je het huis gekocht en verbouwd hebt, plus dat je nu 8 jaar verder bent, doet mij ook vermoeden dat je geen molensteen als hypotheek hebt. Wanneer je maandelijks voldoende overhoud om leuke dingen te doen en te sparen, zou ik lekker in een huis blijven wonen die je goed bevalt
pi_207003787
Ik zou hard lachen en vertellen dat die man maar iemand anders mag oplichten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 9 december 2022 @ 11:52:54 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_207005129
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou hard lachen en vertellen dat die man maar iemand anders mag oplichten.
Verklaar je eens nader...
pi_207005137
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:52 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Verklaar je eens nader...
Het bod is de verklaring
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 9 december 2022 @ 13:24:07 #17
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_207006203
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het bod is de verklaring
Bijzondere verklaring. Dus als iemand een hoog bod doet op een woning waar hij/zij helemaal verliefd op is, is het oplichting :')

Dan zijn wij dus ook opgelicht. Wij hebben ons huis voor 3x de waarde verkocht als waar we voor gekocht hebben. En als ik had gewild had ik er nog wel 50k meer uit kunnen slepen.
pi_207006213
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:24 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Bijzondere verklaring. Dus als iemand een hoog bod doet op een woning waar hij/zij helemaal verliefd op is, is het oplichting :')

Dan zijn wij dus ook opgelicht. Wij hebben ons huis voor 3x de waarde verkocht als waar we voor gekocht hebben. En als ik had gewild had ik er nog wel 50k meer uit kunnen slepen.
Een dergelijk bod wel.

Als je bv op marktplaats iets wilt verkopen aan een nigeriaan wil niet altijd zeggen dat je wordt opgelicht. Wellicht is die nigetiaan wel eerlijk. De kans is echter nihil.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207006244
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een dergelijk bod wel.
Jaar geleden was de absolute piek qua gekte op de woningmarkt dus waarschijnlijk ligt de taxatiewaarde nu lager. Iemand die in deze markt doodleuk 2 ton + gaat overbieden moet je pas serieus nemen als zijn bod zwart op wit staat en de financiering rond is.
blablablabla
pi_207006251
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:27 schreef Elan het volgende:

[..]
Jaar geleden was de absolute piek qua gekte op de woningmarkt dus waarschijnlijk ligt de taxatiewaarde nu lager. Iemand die in deze markt doodleuk 2 ton + gaat overbieden moet je pas serieus nemen als zijn bod zwart op wit staat en de financiering rond is.
Dan nog kan die persoon gewoon niet betalen en de waarborgsom niet betalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207006264
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan nog kan die persoon gewoon niet betalen en de waarborgsom niet betalen.
Dat zie je dan wel maar er is in elk geval een begin, onder het genot van een kopje koffie lukraak een bedrag roepen is totaal niet geloofwaardig.
blablablabla
pi_207006274
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:30 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat zie je dan wel maar er is in elk geval een begin, onder het genot van een kopje koffie lukraak een bedrag roepen is totaal niet geloofwaardig.
Ik heb mijn huis laatst verkocht maar als ik een bod kreeg van 30% hoger dan de vraagprijs zou ik het niet serieus nemen. De kans dat een zwakzinnige dit doet en niet gaat betalen is te groot.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207006302
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb mijn huis laatst verkocht maar als ik een bod kreeg van 30% hoger dan de vraagprijs zou ik het niet serieus nemen. De kans dat een zwakzinnige dit doet en niet gaat betalen is te groot.
Wij weten niet in wat voor huis hij speelt en welke eventuele sentimenten meespelen dat zijn huis uniek maken voor de koper.
blablablabla
pi_207006325
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:33 schreef Elan het volgende:

[..]
Wij weten niet in wat voor huis hij speelt en welke eventuele sentimenten meespelen dat zijn huis uniek maken voor de koper.
Dat kan. Een nigeriaan op marktplaats kan ook echt eerlijk zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207006347
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat kan. Een nigeriaan op marktplaats kan ook echt eerlijk zijn.
Die Nigeriaan heeft een verdienmodel aan dat liegen ik zie dat hier niet direct terug.
blablablabla
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')