abonnement Unibet Coolblue
pi_206995929
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:14 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:

[..]
Met dit soort instelling kom je nergens. Moet je je voorstellen als de Amerikanen dit 250 jaar geleden zouden geloven. _O-

Het is absoluut een keuze en dat zal het altijd zijn ^O^
Haha oke 👍🏼
Sicker than your average.
pi_206995937
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:43 schreef quirina het volgende:
Wij eten vegan.
Gecondoleerd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206995966
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:37 schreef quirina het volgende:
En dan ook nog uitzenden op het half acht nieuws zodat kinderen dit zien.
De tere kinderzieltjuuuuuuuhs!!!!

Je kan ze beter al vroeg met de waarheid confronteren. Worden het niet van die sneeuwvlokjes later die niks kunnen hebben, maar gewoon weten hoe de wereld in elkaar steekt. Zeg maar dat het geen plek is vol met eenhoorntjes, regenbogen, maakbaarheid en een groen(t)e utopie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206995977
Snap ook nog steeds niet waarom er niks gebeurt in die industrie. Zovaak komen ze slecht in het nieuws en toch elke keer weer misstanden. Ik vind dat die dieren wel humaner behandeld mogen worden voordat ze op ons grillplaatje liggen, maar goed. Zoveel knappe koppen in ons land en niemand die een efficiënte, humane manier kan bedenken.
pi_206995990
quote:
Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap maar bekijk de link die ik zojuist plaatste. Hierin zie je dat we by far de meeste fysieke overeenkomsten hebben met frugivoren.
pi_206996040
Koren op de molen van sommige vegans zulke zorgwekkende beelden. Dat biedt voor dat soort radicale mensen een prima fundament om weer allerlei bizarre en extreme generaliserende conclusies te trekken, zoals ook in dit topic weer zichtbaar is.
quote:
Die claim is natuurlijk onjuist, mensen zijn omnivoren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206996047
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:06 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:

[..]
Jij betaalt belasting aan de regering die dit subsidieerd dus jij bent ook niet onschuldig.
De regering misbruikt het recht van de sterkste om belastinggelden te innen, laat de inwoners van het land dus geen vrije keuze om zelf een goed doel te vinden om in te investeren.
De meeste belastingbetalers hoeven zich dus niet schuldig te voelen voor het leed van varkens.
pi_206996083
quote:
13s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:27 schreef HowardRoark het volgende:
Koren op de molen van sommige vegans zulke zorgwekkende beelden. Dat biedt voor dat soort radicale mensen een prima fundament om weer allerlei bizarre en extreme generaliserende conclusies te trekken, zoals ook in dit topic weer zichtbaar is.

Zoals?


quote:
13s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:27 schreef HowardRoark het volgende:
Die claim is natuurlijk onjuist, mensen zijn omnivoren.
Kun je exact aangeven welke fysieke kenmerken wij delen met omnivoren zoals beren etc?
pi_206996173
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:31 schreef Intint het volgende:

[..]
Zoals?
Dat dit de norm is binnen de vleesindustrie bijvoorbeeld.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:31 schreef Intint het volgende:
[..]
Kun je exact aangeven welke fysieke kenmerken wij delen met omnivoren zoals beren etc?
Waarom is dit überhaupt relevant? Moeten organismen die hetzelfde eten op elkaar lijken dan? Wij lijken toch ook niet op frugivoren zoals bepaalde soorten vogels of schildpadden?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206998267
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:22 schreef Intint het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap maar bekijk de link die ik zojuist plaatste. Hierin zie je dat we by far de meeste fysieke overeenkomsten hebben met frugivoren.
Ik heb het gelezen maar ben niet erg onder de indruk. Waarom zouden mensen bijvoorbeeld scherpe tanden nodig hebben als we koken hebben uitgevonden? En zo zijn er nog wel andere voorbeelden. Ik geloof nog steeds dat mensen meer carnivoor zijn, zeker in koude klimaten waar maanden lang geen fruit en groenten te vinden zijn
2.
pi_206998808
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 19:52 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:

[..]
Ik heb het gelezen maar ben niet erg onder de indruk. Waarom zouden mensen bijvoorbeeld scherpe tanden nodig hebben als we koken hebben uitgevonden? En zo zijn er nog wel andere voorbeelden. Ik geloof nog steeds dat mensen meer carnivoor zijn, zeker in koude klimaten waar maanden lang geen fruit en groenten te vinden zijn
Serieus, meer carnivoor?

Dus jij kijkt naar het gebit van een leeuw (carnivoor) en dat van een chimpansee (frugivoor) en kan dan oprecht zeggen dat we meer weg hebben van een leeuw?

Sowieso; kijk eens naar de diersoorten waar we het meeste DNA mee delen; allemaal frugivoren.

De mens komt oorspronkelijk uit warme gebieden en heeft zich later aangepast om ook te kunnen leven in koudere gebieden, dus dat argument van de koude klimaten is sowieso niet relevant.

Hoe verklaar je anders dat mensen uit culturen waarbij het dieet voornamelijk uit plantvoeding bestaat/bestond vrijwel altijd langer hebben geleefd dan mensen uit culturen waarbij er veel vlees gegeten werd?

Begrijp me niet verkeerd; vlees heeft zeker een rol gehad in de overleving van de mens door onze evolutie heen (wanneer andere bronnen schaars waren) maar het speelt geen rol in het verkrijgen van een optimale gezondheid. Een chimpansee die je opsluit zonder voeding zal eerder doodgaan dan een chimpansee die je opsluit met een paar steaks. Dit maakt de chimpansee echter geen omnivoor. De chimpansee die zijn natuurlijke dieet eet (99% plantvoeding) gedurende zijn hele leven zal langer leven dan de chimpansee die veel vlees eet.
Net zoals bij mensen het geval is dus.
pi_206998889
quote:
14s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat dit de norm is binnen de vleesindustrie bijvoorbeeld.

Op mondiale schaal; ja 100%. Hier in Nederland is de controle beter dan in 99,99% van de rest van de wereld maar zelf hier gebeurt het.

quote:
14s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:40 schreef HowardRoark het volgende:

Waarom is dit überhaupt relevant? Moeten organismen die hetzelfde eten op elkaar lijken dan? Wij lijken toch ook niet op frugivoren zoals bepaalde soorten vogels of schildpadden?
Er zijn vele fysieke kenmerken die bepalen welke voedingssoorten optimaal zijn voor welk organisme. Jij beweert stellig dat wij omnivoren zijn en ik vraag je alleen naar de fysieke kenmerken die ons dan omnivoor zouden moeten maken volgens jou. Meer niet. Vergeet de vergelijking met de beer dan maar voor nu.
pi_206998968
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:22 schreef Intint het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap maar bekijk de link die ik zojuist plaatste. Hierin zie je dat we by far de meeste fysieke overeenkomsten hebben met frugivoren.
Dit is natuurlijk wel exacte wetenschap!
Een mens is een omnivoor, dat is de huidige classificatie in consensus met de wetenschap.

Anatomisch zijn we niet gebouwd zoals carnivoren (zie bv. onze maalkiezen), ook niet als herbivoor (zie bv. onze hoektanden) en ook niet als frugivoor (zie ons kortere darmstelsel).
Als mens hebben wij de genetische eigenschappen om een alleseter te (kunnen) zijn.

Dit betekent overigens niet dat je als mens niet zou kunnen overleven op een 100% vlees of juist vegetarisch dieet.
  donderdag 8 december 2022 @ 20:50:33 #65
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206999349
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 15:49 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
Nee hoor, we hebben dat helemaal niet nodig, maar ik lust die vegan troep niet en er gaat niets boven een lekker stukje vlees, al dan niet verwerkt in een (zelfgemaakt) gerecht.
Een maaltijd zonder vlees is een maaltijd zonder ziel.
En omdat de mens van nature omnivoor is hoef ik me daar op geen enkele manier voor te schamen en laat ik me ook geen schaamte aanpraten, anders hadden we wel een 4x zo lang spijsverteringsstelsel en 4 magen gehad. (al zien sommigen er dan wel weer uit alsof ze dat hebben)

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat deze vrachtwagenchauffers een stel lompe empathieloze tokkies zijn.
De dieren die dienen als ons voedsel mogen best wel met wat meer respect behandeld worden zodat ze waardig aan hun eind komen.
Ah ja oke de dieren op je bord mogen best met wat meer respect behandeld worden maar je blijft bio-industrievlees kopen omdat je geen vier magen hebt en een maaltijd zonder dierenleed een maaltijd zonder ziel is. Of zo.

Je vindt mensen die dieren mishandelen hersenloze tokkies maar omdat je 'gewoon een lekker stukje vlees' wil probeer je jezelf wijs te maken dat je je niet hoeft te schamen wanneer je een verrot systeem in stand houdt. Nee, dat is dan wel een intellectueel hoogstandje hoor...
Huilen dan.
pi_206999552
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:20 schreef Intint het volgende:

[..]
Op mondiale schaal; ja 100%. Hier in Nederland is de controle beter dan in 99,99% van de rest van de wereld maar zelf hier gebeurt het.
Dat mag jij natuurlijk vinden, maar het betreft niet de realiteit.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:20 schreef Intint het volgende:
[..]
Er zijn vele fysieke kenmerken die bepalen welke voedingssoorten optimaal zijn voor welk organisme. Jij beweert stellig dat wij omnivoren zijn en ik vraag je alleen naar de fysieke kenmerken die ons dan omnivoor zouden moeten maken volgens jou. Meer niet. Vergeet de vergelijking met de beer dan maar voor nu.
Ik kijk bij die claim niet naar de fysieke kenmerken, maar naar het feit dat wij als mensen altijd als omnivoren hebben geleefd. En door onze hoge intelligentie (in vergelijking met andere organismen) kunnen wij ook ons eten bewerken, waardoor wij sommige dingen ook beter kunnen verteren. Als we enkel moeten afgaan op wat we rauw uit de natuur kunnen nuttigen valt er heel erg veel af. De realiteit is dan ook dat de mens van tegenwoordig zo eigenlijk niet meer kan leven.

Maar het staat jou natuurlijk vrij om alleen maar fruit te eten als je dat wilt. Er zijn volgens mij van die 'raw vegans' die dat ook doen. Kost een flinke duit, je zit veelvuldig op de pot en zult denk ik alsnog allerlei supplementen moeten nemen om al je voedingsstoffen binnen te krijgen, maar veel succes.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 8 december 2022 @ 21:04:27 #67
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206999558
quote:
14s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat dit de norm is binnen de vleesindustrie bijvoorbeeld.
[..]
Het echte slachtoffer is de vleesindustrie.
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 8 december 2022 @ 21:13:07 #68
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206999696
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 16:55 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
Nou ja, de enkele keer dat ik wel eens vegetarisch (niet vegan) eet, is het ei of zuivel. Of iets met paddestoelen.

De meeste groente maak je mij niet blij mee, dingen zoals ui en paprika wel maar dat is geen hoofdbestandeel.

Indische soja gerechten ook wel maar dat is zeker niet iets voor dagelijks, meer als bijgerecht.

Rijst of aardappels lust ik wel maar dat is meer de basis.

Ik hou inderdaad van culinair genieten ook buitenlandse keuken, maar vlees of vis zijn voor mij dan wel het belangrijkste.

Vegetarisch eten vind ik al een te groot offer. Maar met vegan blijft er praktisch niets over waar ik echt van geniet. Zelfs merengues(eiwit) of buitenlandse kaasjes mogen dan niet meer. Nee dan doe ik mezelf echt tekort.
Het is niet zwart/wit, niemand hoeft niet 100% vega of vegan te zijn. Als merengues (prima te maken met auqafaba overigens) belangrijk voor je zijn kan je die prima blijven eten.

Kijk eerst eens naar de minder speciale eetmomenten. Goedkope ham tijdens de lunch. Melk. Kipstukjes door de nasi. Zijn dat echt dingen die je gaat missen?
I am a black hole shitting into the void
pi_207000165
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 21:13 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Het is niet zwart/wit, niemand hoeft niet 100% vega of vegan te zijn. Als merengues (prima te maken met auqafaba overigens) belangrijk voor je zijn kan je die prima blijven eten.

Kijk eerst eens naar de minder speciale eetmomenten. Goedkope ham tijdens de lunch. Melk. Kipstukjes door de nasi. Zijn dat echt dingen die je gaat missen?
Melk kan ik ook vruchtensappen voor in de plaats nemen, smoothie blijkbaar niet want daar zit yoghurt in. Ham zou ik kunnen vervangen voor kaas of roerei maar helaas...

Vrijwel alles wat ik nuttig zitten dierlijke producten in ook al is het geen vlees zelfs als ik alleen maar gebakken aardappels of patat zou eten zit er nog eieren in de mayo/fritessaus.

Heb het overigens wel geprobeerd omdat ik daar nog wel voor open sta.
Melk van erwten, vegan filet american, Valess, maar vond het ronduit smerig.

Het enige wat ik nog wel lekker vind zijn bepaalde vegetarische gerechten die van zichzelf al vegetarisch zijn zoals bv falaffel. Maar surrogaat producten die dierlijke producten moeten vervangen ben ik nog niets van tegengekomen wat lekker is.
pi_207000232
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:51 schreef Centenbak het volgende:
Wat ik raar vind is dat je dit soort dingen wel in het nieuws ziet, of als een schaap compleet aan stukken ligt door een wolf staan er gewoon foto's van op NOS.

Maar als een mens vermoord is of verongelukt met de motor en aan stukken op het asfalt ligt zal je dat soort foto's nooit aantreffen. Dat is pas hypocriet.

En mensen die varkens mishandelen mogen ze van mij ook martelen op middeleeuwse wijze tot de dood aan toe.
Wat zie ik graag een vrachtwagenchauffeur van varkenstransporten die ik dagelijks tegenkom verongelukken.
Als je zo weinig respect hebt voor andere (dieren)levens ben je het licht in de ogen niet waard.
Wat ik raar vind is dat ik vanwege wat laffe posts met een mening over dat Covid overhyped was qua ernst een ban krijg. En iemand die volledig geradicaliseerde extremistische shit op het forum zet dat lekker mag laten staan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207000244
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:39 schreef quirina het volgende:
Kinderen hoeven niet letterlijk te zien hoe dieren mishandeld worden. Dat is zeer traumatiserend.
Natuurlijk wel. Worden ze hard van. Toen het internet nog jong was kwam zo'n beetje iedere 10 jarige op rotten.com. Ik kan sommige foto's nog scherp voor de geest halen.
pi_207000309
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 21:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wat ik raar vind is dat ik vanwege wat laffe posts met een mening over dat Covid overhyped was qua ernst een ban krijg. En iemand die volledig geradicaliseerde extremistische shit op het forum zet dat lekker mag laten staan.
Ik vind de reactie ook te ver gaan hoor. Als er nou stond dat de chauffeur ook een vaccinatie weigeraar was ofzo dan kon het nog.
pi_207000332
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik vind de reactie ook te ver gaan hoor. Als er nou stond dat de chauffeur ook een vaccinatie weigeraar was ofzo dan kon het nog.
Haha.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207000373
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 21:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wat ik raar vind is dat ik vanwege wat laffe posts met een mening over dat Covid overhyped was qua ernst een ban krijg. En iemand die volledig geradicaliseerde extremistische shit op het forum zet dat lekker mag laten staan.
Wat lul jij nou, ik heb gewoon een hekel aan mensen die dierenleed veroorzaken of dieren doden.
Als dat als extremistisch wordt gezien leven we in een achterlijke wereld. Ja de mens staat hier centraal, maar dat lijkt me nog geen vrijbrief voor dierenmishandeling. Maar ja omdat iedereen graag dagelijks vlees op hun bord wil wordt dit allemaal gedoogd. Hopelijk reïncarneer je nog ooit als varken om zelf mee te maken hoe dat voelt om geslacht te worden.
pi_207000413
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:03 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Wat lul jij nou, ik heb gewoon een hekel aan mensen die dierenleed veroorzaken of dieren doden.
Als dat als extremistisch wordt gezien leven we in een achterlijke wereld. Ja de mens staat hier centraal, maar dat lijkt me nog geen vrijbrief voor dierenmishandeling. Maar ja omdat iedereen graag dagelijks vlees op hun bord wil wordt dit allemaal gedoogd.
Lol.

En modjes, schaam je als je het laat staan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 8 december 2022 @ 22:09:23 #76
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207000484
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:20 schreef Intint het volgende:
Op mondiale schaal; ja 100%. Hier in Nederland is de controle beter dan in 99,99% van de rest van de wereld maar zelf hier gebeurt het.

Dat er in die sector zo'n mate van controle nodig is, is op zichzelf al een teken dat er iets fundamenteel mis is.
Huilen dan.
pi_207000488
Die rellen waren niet netjes maar om het nu maar zo op te lossen…
Vakman pur sang
  donderdag 8 december 2022 @ 22:11:28 #78
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207000516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 21:55 schreef ludovico het volgende:
Wat ik raar vind is dat ik vanwege wat laffe posts met een mening over dat Covid overhyped was qua ernst een ban krijg.
Lekker boeiend in dit topic.
Huilen dan.
pi_207001095
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:15 schreef Intint het volgende:
Dus jij kijkt naar het gebit van een leeuw (carnivoor) en dat van een chimpansee (frugivoor) en kan dan oprecht zeggen dat we meer weg hebben van een leeuw?
Dat ons gebit lijkt op die van een frugifoor betekent niet zoeveel. Zelfs zonder koken hebben we niet het gebit van een carnivoor nodig. Sinds de uitvinding van scherpe stenen meer dan een miljoen jaar geleden heeft de ''mens'' met gemak dieren uit elkaar kunnen halen en vlees kunnen eten, wat we veel gedaan hebben.
2.
pi_207001308
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:43 schreef quirina het volgende:
Wij eten vegan.
Lekker je kinderen vol moeten proppen met vitaminepillen, omdat je bagger op tafel zet :')

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2022 23:20:12 ]
  donderdag 8 december 2022 @ 23:59:04 #81
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_207001585
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:15 schreef Intint het volgende:

[..]
Serieus, meer carnivoor?

Dus jij kijkt naar het gebit van een leeuw (carnivoor) en dat van een chimpansee (frugivoor) en kan dan oprecht zeggen dat we meer weg hebben van een leeuw?

Sowieso; kijk eens naar de diersoorten waar we het meeste DNA mee delen; allemaal frugivoren.
Ah, natuurlijk. De vredelievende alleen van fruit levende chimpansee.


Je kunt trouwens beter als varken gedood worden door een mens dan als aapje door een chimpansee. Na hun prooi te hebben bejaagd eten ze deze gewoonlijk levend op.

Hier nog een plaatje van het gebit van onze nauwe verwanten. Met mooie hoektanden voor tegenstribbelend fruit.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 9 december 2022 @ 00:08:15 #82
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_207001639
Mensen zijn typische omnivoren. Het oorspronkelijke dieet kan bestaan uit vruchten, knollen, wortels, eieren, insecten, vis, zeevruchten en vlees. Ook uit andere plantendelen en bijvoorbeeld honing. Wat er te vinden was. Aan de kust werd meer voedsel uit de zee gehaald, in gematigde streken meer vruchten en zaden, in koude gebieden meer vlees van grotere dieren. De inuït eten bijvoorbeeld veel vlees. Veganisme zie je volgens mij niet bij natuurlijk levende volkeren.

De manier waarop we nu vlees consumeren is natuurlijk wel heel anders. Maar hetzelfde geldt voor graan, groente en fruit, zuivel. Komt door massaproductie, gericht fokken en kweken, en veranderde eetgewoonten. Groente en fruit lijden hier niet onder, dieren helaas wel.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_207006294
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Mensen zijn typische omnivoren. Het oorspronkelijke dieet kan bestaan uit vruchten, knollen, wortels, eieren, insecten, vis, zeevruchten en vlees. Ook uit andere plantendelen en bijvoorbeeld honing. Wat er te vinden was. Aan de kust werd meer voedsel uit de zee gehaald, in gematigde streken meer vruchten en zaden, in koude gebieden meer vlees van grotere dieren. De inuït eten bijvoorbeeld veel vlees. Veganisme zie je volgens mij niet bij natuurlijk levende volkeren.
Nu buig je een argument, namelijk dat mensen omnivoren (alleseters) zijn, via de Inuit en natuurlijk levende volkeren (waarbij je geen voorbeelden geeft) om naar het feit dat vlees eten gezond is en veganisme niet...

Ik denk dat het toch wat genuanceerder ligt, mensen eten van nature alles en dus ook vlees, maar een dieët met minder (of zonder vlees) pakt wel bijzonder goed uit.

quote:
Voedselmythe: als omnivoren moeten mensen vlees eten
De mens is een alleseter: onze voorouders scharrelden een maaltje bij elkaar van groenten, noten én vlees. Daar heeft ons lichaam zich ook op ontwikkeld. Is een vegetarisch of veganistisch menu vragen om problemen?

De mens is een omnivoor, en dus kan hij niet zonder vlees. Waar heb je anders die hoektanden voor? Of zit het toch anders?

Omnivoren kunnen energie uit alle soorten voedsel halen
Wat zijn we toch alleskunners: we hebben de hoektanden en korte darmen van vleeseters, maar de maalkiezen van planteneters. Zowel een lapje vlees als een handje besjes levert ons energie op, al helpt koken daar wel een boel bij. Dat levert ons bij biologen de titel 'omnivoor' op, in tegenstelling tot bijvoorbeeld koeien of katten die kleingeestig leven op alleen groenvoer of alleen vlees. Hebben vegetariërs dus ongelijk?

Nee hoor. Dat we alles kunnen eten, betekent niet dat we elke supermarktafdeling moeten leegvreten. Juist onze veelzijdigheid maakt dat we ook uit alleen groente en fruit voldoende voedingsstoffen kunnen halen. Omgekeerd werkt dat trouwens ook: klassieke Inuitvolkeren overleven op een dieet van weinig meer dan vlees en vis. Zij serveren hun zeehondburger niet met een blaadje sla.

Vegetariërs zijn gemiddeld genomen minder ziek
Het kan dus, maar doen we wel goed aan zo’n eenzijdig dieet, als ons lichaam is ontworpen als alleseter? Vlees mijden lijkt verrassend goed uit te pakken. Uit studies blijkt dat vegetariërs gemiddeld minder chronische ziektes ontwikkelen en langer leven dan verstokte vleeseters. Al komt dat waarschijnlijk vooral doordat het vlees dat wij eten veelal bestaat uit bewerkte vleesproducten vol verzadigd vet. En die doen ons weinig goed.

Hoe houdbaar is de claim?
We kunnen vlees en planten verteren, maar ons lichaam draait ook prima op alleen het een óf alleen het ander. Goed nieuws dus voor de Inuit. En voor vegetariërs.
https://www.quest.nl/mens(...)n-mensen-vlees-eten/
  vrijdag 9 december 2022 @ 17:16:42 #84
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_207009043
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Nu buig je een argument, namelijk dat mensen omnivoren (alleseters) zijn, via de Inuit en natuurlijk levende volkeren (waarbij je geen voorbeelden geeft) om naar het feit dat vlees eten gezond is en veganisme niet...

Ik denk dat het toch wat genuanceerder ligt, mensen eten van nature alles en dus ook vlees, maar een dieët met minder (of zonder vlees) pakt wel bijzonder goed uit.
[..]
https://www.quest.nl/mens(...)n-mensen-vlees-eten/
Als omnivoren moeten mensen geen vlees eten, maar geheel zonder dierlijke producten loop je zonder supplementen gewoonlijk wel tekorten op. Alleen dieren eten is nutritioneel gezien beter vol te houden dan alleen planten, mits je zoals dus de Inuït alle delen van het dier eet. Dat je zonder vlees niet gezond kunt eten hoor je mij niet zeggen.

Volgens mij zijn er geen veganistische natuurvolkeren, dus kan ik er ook geen voorbeeld van noemen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_207024176
Maar dit gaat toch over het taseren van onschuldige wezens?
Who cares wat voor gebit je hebt of wat een fucking eskimo naar binnen duwt. Alsof dat het vergoeilijkt hoe we inmiddels met beesten omgaan. Ja maar we hebben kiezen dus gewoon een haak door die kop, God heeft ons die kiezen niet voor niks gegeven. Hittegolf, gewoon op transport schoppen en ze uren in de hitte laten staan, we hebben die kiezen niet voor niks! Kijk maar naar Groenlanders.
Go hard or go home
  zaterdag 10 december 2022 @ 09:20:43 #86
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207024479
Oh grappig hoe het nu ineens wel héél belangrijk is dat het 'natuurlijk' is om vlees te eten.

Hoe natuurlijk is onze gezondheidszorg? Anticonceptie? Ruimtevaart? Kantoorbanen? Op het internet roepen dat vlees eten natuurlijk is? En last but not least: hoe natuurlijk is het om haast onvoorstelbare aantallen dieren, die vaak zo ver doorgefokt zijn dat ze amper op hun poten kunnen staan en zonder het krachtvoer dat we van heinde en verre halen om zouden vallen, in een hokje te stoppen? Dat dat niet 'natuurlijk' is, is allemaal geen probleem. Totdat je zegt dat een dieet zonder vlees ook prima kan.

"JA MAAR VROEGER DIT DAT." Ja, vroeger flikkerden we ook onze ontlasting uit het raam. Je punt was?
Huilen dan.
pi_207024885
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:19 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Lekker je kinderen vol moeten proppen met vitaminepillen, omdat je bagger op tafel zet :')
Lekker je kinderen een stel kadavers volgepompt met antibiotica voorschotelen om ze hart- en vaatziekten te geven :')
Sicker than your average.
pi_207024893
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:18 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Lekker je kinderen een stel kadavers volgepompt met antibiotica voorschotelen om ze hart- en vaatziekten te geven :')
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat vegan betekent.
pi_207025023
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 08:01 schreef Noek het volgende:
Maar dit gaat toch over het taseren van onschuldige wezens?
Who cares wat voor gebit je hebt of wat een fucking eskimo naar binnen duwt. Alsof dat het vergoeilijkt hoe we inmiddels met beesten omgaan. Ja maar we hebben kiezen dus gewoon een haak door die kop, God heeft ons die kiezen niet voor niks gegeven. Hittegolf, gewoon op transport schoppen en ze uren in de hitte laten staan, we hebben die kiezen niet voor niks! Kijk maar naar Groenlanders.
Het is altijd weer een kans als vega 'zie je wel, ik ben moraal beter als een ander' te roepen.

Wars van een eigen waarheid, weten ze immers niet dat wat fluitbekzeenaald zegt waarheid is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207025030
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 december 2022 09:20 schreef Isdatzo het volgende:
Oh grappig hoe het nu ineens wel héél belangrijk is dat het 'natuurlijk' is om vlees te eten.

Hoe natuurlijk is onze gezondheidszorg? Anticonceptie? Ruimtevaart? Kantoorbanen? Op het internet roepen dat vlees eten natuurlijk is? En last but not least: hoe natuurlijk is het om haast onvoorstelbare aantallen dieren, die vaak zo ver doorgefokt zijn dat ze amper op hun poten kunnen staan en zonder het krachtvoer dat we van heinde en verre halen om zouden vallen, in een hokje te stoppen? Dat dat niet 'natuurlijk' is, is allemaal geen probleem. Totdat je zegt dat een dieet zonder vlees ook prima kan.

"JA MAAR VROEGER DIT DAT." Ja, vroeger flikkerden we ook onze ontlasting uit het raam. Je punt was?
Vroeger werd je met geluk 50. Nu de ruim de helft meer.

Je punt?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 10 december 2022 @ 10:45:51 #91
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207025079
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vroeger werd je met geluk 50. Nu de ruim de helft meer.

Je punt?
En dat allemaal terwijl we nu hartstikke 'onnatuurlijk' leven. Heel erg bedankt voor het bevestigen van mijn punt ^O^ .

[ Bericht 5% gewijzigd door Isdatzo op 10-12-2022 10:51:07 ]
Huilen dan.
pi_207025119
In principe is zelfs rijst of aardappels eten onnatuurlijk.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 08:01 schreef Noek het volgende:
Maar dit gaat toch over het taseren van onschuldige wezens?
Who cares wat voor gebit je hebt of wat een fucking eskimo naar binnen duwt. Alsof dat het vergoeilijkt hoe we inmiddels met beesten omgaan. Ja maar we hebben kiezen dus gewoon een haak door die kop, God heeft ons die kiezen niet voor niks gegeven. Hittegolf, gewoon op transport schoppen en ze uren in de hitte laten staan, we hebben die kiezen niet voor niks! Kijk maar naar Groenlanders.
Je noemt een aantal goede punten op die zeker harder zouden moeten worden aangepakt. Maar het eten van vlees zullen mensen blijven doen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 10 december 2022 @ 11:13:43 #93
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_207025256
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:39 schreef quirina het volgende:
Kinderen hoeven niet letterlijk te zien hoe dieren mishandeld worden. Dat is zeer traumatiserend.
Dan moeten ze ook geen vlees meer eten.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  zaterdag 10 december 2022 @ 11:14:51 #94
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_207025267
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2022 20:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Als het zo traumatiserend is, waarom blijft men dan bio-industrievlees kopen en daarmee een verrot systeem in stand houden?
Waarom blijft men drinken en roken?
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_207025326
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Mensen zijn typische omnivoren. Het oorspronkelijke dieet kan bestaan uit vruchten, knollen, wortels, eieren, insecten, vis, zeevruchten en vlees. Ook uit andere plantendelen en bijvoorbeeld honing. Wat er te vinden was. Aan de kust werd meer voedsel uit de zee gehaald, in gematigde streken meer vruchten en zaden, in koude gebieden meer vlees van grotere dieren. De inuït eten bijvoorbeeld veel vlees. Veganisme zie je volgens mij niet bij natuurlijk levende volkeren.

De manier waarop we nu vlees consumeren is natuurlijk wel heel anders. Maar hetzelfde geldt voor graan, groente en fruit, zuivel. Komt door massaproductie, gericht fokken en kweken, en veranderde eetgewoonten. Groente en fruit lijden hier niet onder, dieren helaas wel.
Jawel. Maar de 'eet zoals onze voorouders' volstaat ook niet echt. Want hoe aten 'onze' voorouders überhaupt?

En is het omdat onze voorouders zo hebben gegeten, dat het daarom ideaal is?
pi_207025338
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Nu buig je een argument, namelijk dat mensen omnivoren (alleseters) zijn, via de Inuit en natuurlijk levende volkeren (waarbij je geen voorbeelden geeft) om naar het feit dat vlees eten gezond is en veganisme niet...

Ik denk dat het toch wat genuanceerder ligt, mensen eten van nature alles en dus ook vlees, maar een dieët met minder (of zonder vlees) pakt wel bijzonder goed uit.
[..]
https://www.quest.nl/mens(...)n-mensen-vlees-eten/
Onze voorouders hadden momenten van buitengewoon weinig voedsel. Onze voorouders gingen vroeg dood.
  zaterdag 10 december 2022 @ 11:53:51 #97
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207025655
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:53 schreef HowardRoark het volgende:
In principe is zelfs rijst of aardappels eten onnatuurlijk.
[..]
Je noemt een aantal goede punten op die zeker harder zouden moeten worden aangepakt. Maar het eten van vlees zullen mensen blijven doen.
Prima, maar dat hoeft toch niet in dezelfde mate als dat we dat nu doen?

Minder dierlijke producten eten is beter voor de gezondheid, beter voor het milieu en beter voor de dieren. De discussie is niet ‘eskimo’ of vegan. Er zitten genoeg gradaties tussen.
I am a black hole shitting into the void
  zaterdag 10 december 2022 @ 12:00:40 #98
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207025729
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het is altijd weer een kans als vega 'zie je wel, ik ben moraal beter als een ander' te roepen.

Wars van een eigen waarheid, weten ze immers niet dat wat fluitbekzeenaald zegt waarheid is.
Als er twee mensen zijn waarvan er één de dierenmishandelaar betaalt en de ander niet, dan is de gene die de dierenmishandelaar financieel steunt moreel gezien wel slechter (op dit punt). Als we het er tenminste over eens zijn dat dierenmishandeling moreel laakbaar is.
I am a black hole shitting into the void
pi_207025745
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 11:53 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Prima, maar dat hoeft toch niet in dezelfde mate als dat we dat nu doen?

Minder dierlijke producten eten is beter voor de gezondheid, beter voor het milieu en beter voor de dieren. De discussie is niet ‘eskimo’ of vegan. Er zitten genoeg gradaties tussen.
Je creëert hier het beeld alsof mensen dagelijks ladingen vlees eten. Volgens mij valt dat enorm mee.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_207025858
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:20 schreef Intint het volgende:

[..]
Op mondiale schaal; ja 100%. Hier in Nederland is de controle beter dan in 99,99% van de rest van de wereld maar zelf hier gebeurt het.
[..]
Er zijn vele fysieke kenmerken die bepalen welke voedingssoorten optimaal zijn voor welk organisme. Jij beweert stellig dat wij omnivoren zijn en ik vraag je alleen naar de fysieke kenmerken die ons dan omnivoor zouden moeten maken volgens jou. Meer niet. Vergeet de vergelijking met de beer dan maar voor nu.
Lol. Als er één controlerende overheidsinstantie compleet waardeloos is; kapot bezuinigd én in de zak van de sector, dan is het de NVWA.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')