abonnement Unibet Coolblue
pi_206981131
Voor mijn woning ben ik op zoek naar de ideale manier om mijn netwerk in te delen. Het gaat hierbij om 3 verdiepingen waarbij de begane grond de meterkast zit. Hier zit ook verder alleen de berging. Ik heb internet via Ziggo, 1000 mbit.

Ik heb in iedere kamer een UTP aansluiting naar de meterkast. Ik zit ik er aan te denken om in iedere kamer een access point te plaatsen. Nu zag ik allerlei mesh systemen, wat behoorlijk duur is. Kan ik niet gewoon een goede access point plaatsen en allemaal onder dezelfde naam en wachtwoord?

Daarnaast komt er in mijn woonkamer (1e verdieping) een utp kabel binnen in een vloerpot. Hier wil ik eigenlijk een switch plaatsen en vervolgens splitten naar een access point, Philips hue bridge, PS5 en digitale televisie. Kan dit gewoon zo op de router van ziggo, en wat voor switch zouden jullie hiervoor aanraden?

Thanks alvast!
pi_206981849
quote:
Ik heb in iedere kamer een UTP aansluiting naar de meterkast. Ik zit ik er aan te denken om in iedere kamer een access point te plaatsen. Nu zag ik allerlei mesh systemen, wat behoorlijk duur is. Kan ik niet gewoon een goede access point plaatsen en allemaal onder dezelfde naam en wachtwoord?
Dat kan, maar in iedere kamer een access point is misscien wel wat overkill. Zelf heb ik een Fritz!box router en 1 repeater met meshfunctie. Daar bedrup ik alle draadloze apparaten thuis mee, werkt prima maar op de zolder mag er nog wel eentje bij.

quote:
Daarnaast komt er in mijn woonkamer (1e verdieping) een utp kabel binnen in een vloerpot. Hier wil ik eigenlijk een switch plaatsen en vervolgens splitten naar een access point, Philips hue bridge, PS5 en digitale televisie. Kan dit gewoon zo op de router van ziggo, en wat voor switch zouden jullie hiervoor aanraden?
Ja, en dat maakt niet zoveel uit. Ik gebruik zelf hiervoor een simpele switch van TP-Link. Die kosten 15 euro. Werkt goed genoeg voor je usecase.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 7 december 2022 @ 15:19:12 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206982615
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 14:11 schreef dimmak het volgende:

[..]
Dat kan, maar in iedere kamer een access point is misscien wel wat overkill. Zelf heb ik een Fritz!box router en 1 repeater met meshfunctie. Daar bedrup ik alle draadloze apparaten thuis mee, werkt prima maar op de zolder mag er nog wel eentje bij.
[..]
Ja, en dat maakt niet zoveel uit. Ik gebruik zelf hiervoor een simpele switch van TP-Link. Die kosten 15 euro. Werkt goed genoeg voor je usecase.
Als je geen mesh-functionaliteit hebt loop je het risico dat je device verbonden blijft met het access-point in de kamer waar je eerder was, terwijl de kwaliteit van de verbinding minder is dat die met het access-point in de kamer waar je nu bent; en minder kan ook betekenen : geen netwerk-verkeer mogelijk. Dan moet je dus handmatig met het netwerk verbinden in de kamer waar je nu bent. Het hangt van je situatie af of dat werkbaar is (hoeveel access-points je hebt).

Ik heb 2 access-points, 1 op zolder, 1 op de begane grond (geen op de 1e verdieping), en soms schakelt mijn telefoon vanzelf over, soms moet ik dat handmatig doen. Als ik moet/wil upgraden ga ik wel naar mesh, en dan op elke verdieping 1.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206983649
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 14:11 schreef dimmak het volgende:

[..]
Dat kan, maar in iedere kamer een access point is misscien wel wat overkill. Zelf heb ik een Fritz!box router en 1 repeater met meshfunctie. Daar bedrup ik alle draadloze apparaten thuis mee, werkt prima maar op de zolder mag er nog wel eentje bij.
[..]
Ja, en dat maakt niet zoveel uit. Ik gebruik zelf hiervoor een simpele switch van TP-Link. Die kosten 15 euro. Werkt goed genoeg voor je usecase.
Ah, verkeerd getypt zie ik. Bedoelde op elke verdieping een access point ipv kamer. Maar als je een repeater neerzet is het signaal toch zo goed als je ontvangt? Daarom wilde ik het bedraad naar draadloos doen zodat ik overal maximaal snelheid heb.
pi_206983704
Een repeater is een slechte oplossing. Hoe verder de repeater van het hoofdpunt afstaat des te slechter is die verbinding dan ook. Jij zit dan vlak naast je repeater met een hoge onderlinge snelheid maar de uiteindelijke snelheid naar het hoofdpunt is slecht.
Opzich is dit geen slechte oplossing voor niet teveel geld via Ziggo.

https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco

[ Bericht 0% gewijzigd door ES_FOK op 07-12-2022 16:35:56 (typefoutje) ]
  FOK!mycroftheld woensdag 7 december 2022 @ 18:29:34 #6
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_206985125
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 16:35 schreef ES_FOK het volgende:
Een repeater is een slechte oplossing. Hoe verder de repeater van het hoofdpunt afstaat des te slechter is die verbinding dan ook. Jij zit dan vlak naast je repeater met een hoge onderlinge snelheid maar de uiteindelijke snelheid naar het hoofdpunt is slecht.
Opzich is dit geen slechte oplossing voor niet teveel geld via Ziggo.

https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco
Ik heb die deco set ook (in bruikleen van Ziggo) omdat ik vaak heb lopen klagen over de slechte wifi verbinding van het modem. Ze adverteren namelijk met overal perfecte wifi in huis maar houden er blijkbaar geen rekening mee dat er ook nog grote huizen kunnen bestaan waar het gewoonweg niet volstaat.

Heb de drie units op verschillende plekken in huis geplaatst en sinds dien is het een stuk beter. Een aanrader dus.
pi_206985379
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:05 schreef MaximumRush het volgende:

Ik heb in iedere kamer een UTP aansluiting naar de meterkast. Ik zit ik er aan te denken om in iedere kamer een access point te plaatsen. Nu zag ik allerlei mesh systemen, wat behoorlijk duur is. Kan ik niet gewoon een goede access point plaatsen en allemaal onder dezelfde naam en wachtwoord?

Thanks alvast!
Ik heb iets soortgelijks in huis: de router in de meterkast met wifi voor woonkamer en algemeen beneden, een accesspoint in de studeerkamer en een accesspoint in de slaapkamer. Wel alle drie met een andere naam, zodat ik zelf kan selecteren welke ik wel. Aangezien ik niet de hele dag heen en weer wandel terwijl ik zit te internetten, werkt dat prima. En de privé- en werklaptops worden meestal toch alleen in de woonkamer cq. werkkamer gebruikt, dus die wisselen maar zelden van netwerk. Alleen bij de telefoon moet ik 's avonds even omschakelen van het ene naar het andere netwerk.

Alles met één naam en wachtwoord zou ik niet doen. Dan kun je niet meer geforceerd kiezen welk netwerk je wilt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206986197
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 16:29 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Ah, verkeerd getypt zie ik. Bedoelde op elke verdieping een access point ipv kamer. Maar als je een repeater neerzet is het signaal toch zo goed als je ontvangt? Daarom wilde ik het bedraad naar draadloos doen zodat ik overal maximaal snelheid heb.
De Fritz repeater heeft meshfunctie. Had ik even moeten vermelden. Elke verdieping access point kan idd. Maar zoals hier al eerder hebt gezegd bestaat er een kans dat je op een access point blijft hangen met minder goed bereik. Op zich valt daar best mee te werken natuurlijk, maar kans soms vervelend zijn.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206986323
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:19 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Als je geen mesh-functionaliteit hebt loop je het risico dat je device verbonden blijft met het access-point in de kamer waar je eerder was, terwijl de kwaliteit van de verbinding minder is dat die met het access-point in de kamer waar je nu bent; en minder kan ook betekenen : geen netwerk-verkeer mogelijk. Dan moet je dus handmatig met het netwerk verbinden in de kamer waar je nu bent. Het hangt van je situatie af of dat werkbaar is (hoeveel access-points je hebt).
Je hebt wel spul waarmee je onder een bepaalde signaalkwaliteit (RSSI) een roam kan forceren (meest domme manier: client eraf flikkeren in de hoop dat ie een betere pakt, alleen wil met name macOS helaas weleens graag blijven plakken op iets wat ie al kent), maar dan zal je wellicht op het small business spul uitkomen. UniFi heeft daar i.i.g. opties voor.

Ethernet in elke ruimte, wat een luxe, ik zou het mijn missie maken om zoveel mogelijk bedraad aan te sluiten, met de restjes op een centrale bedraad aangesloten AP per verdieping :P
pi_206991450
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 16:35 schreef ES_FOK het volgende:
Een repeater is een slechte oplossing. Hoe verder de repeater van het hoofdpunt afstaat des te slechter is die verbinding dan ook. Jij zit dan vlak naast je repeater met een hoge onderlinge snelheid maar de uiteindelijke snelheid naar het hoofdpunt is slecht.
Opzich is dit geen slechte oplossing voor niet teveel geld via Ziggo.

https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco
Dat ziet er erg aantrekkelijk uit qua prijs! Ik zie dat ze ook de WiFi 6 versie verkopen voor een flink lagere prijs. Weten jullie of dat erg veel scheelt?
pi_206991790
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 09:47 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Dat ziet er erg aantrekkelijk uit qua prijs! Ik zie dat ze ook de WiFi 6 versie verkopen voor een flink lagere prijs. Weten jullie of dat erg veel scheelt?
Met de Wifi6 heb ik geen ervaring, dit is echter ook maar 1 pod ipv 3 (wel een sterkere variant)
pi_206992801
Maar als je op iedere kamer een utp aansluiting naar je meterkast wil, waarom dan nog access points, beter in elke kamer een gb switch neerleggen dan toch?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 8 december 2022 @ 12:26:03 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206992906
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 14:11 schreef dimmak het volgende:

[..]
Dat kan, maar in iedere kamer een access point is misscien wel wat overkill. Zelf heb ik een Fritz!box router en 1 repeater met meshfunctie. Daar bedrup ik alle draadloze apparaten thuis mee, werkt prima maar op de zolder mag er nog wel eentje bij.
[..]
Ja, en dat maakt niet zoveel uit. Ik gebruik zelf hiervoor een simpele switch van TP-Link. Die kosten 15 euro. Werkt goed genoeg voor je usecase.
Ik zou wel iets meer uitgeven voor een goede switch voor dit, zeker voor digitale tv.
Bij KPN moest ik heel goed opletten dat IGMP-snooping goed werd ondersteund. Anders krijg je haperend beeld.
Kans is groot dat dit ook geldt voor Ziggo digitale tv.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206993920
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:26 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ik zou wel iets meer uitgeven voor een goede switch voor dit, zeker voor digitale tv.
Bij KPN moest ik heel goed opletten dat IGMP-snooping goed werd ondersteund. Anders krijg je haperend beeld.
Kans is groot dat dit ook geldt voor Ziggo digitale tv.
Zowel bij Canal Digitaal (Freedom) als Ziggo heb ik geen problemen ervaren met de goedkope TP-Link switch. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206999129
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:17 schreef Emmerdeur het volgende:
Maar als je op iedere kamer een utp aansluiting naar je meterkast wil, waarom dan nog access points, beter in elke kamer een gb switch neerleggen dan toch?
Omdat ik geen apparaten heb met UTP aansluiting. Ik zit het meest op m'n mobiel of laptop.
pi_206999513
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:35 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Omdat ik geen apparaten heb met UTP aansluiting. Ik zit het meest op m'n mobiel of laptop.
Dan raad ik je de mesh6 van netgear aan. Kost wel wat maar werkt super
pi_206999626
Frits router kopen en mesh points
_O_ _O_ _O_

Je wil noot meer anders *O*
pi_207000471
Tp-link Omada. Ongeëvenaarde prijs kwaliteit verhouding.
  zaterdag 10 december 2022 @ 17:00:20 #19
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_207028778
Wil je het echt goed hebben? Vergeet dan al het consumenten spul en ga voor Unifi of Aruba. Omdat je toch overal kabel hebt kan je makkelijk wat accespoints aansluiten en dan centraal beheren.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 10 december 2022 @ 17:05:58 #20
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_207028853
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 17:00 schreef versterker het volgende:
Wil je het echt goed hebben? Vergeet dan al het consumenten spul en ga voor Unifi of Aruba. Omdat je toch overal kabel hebt kan je makkelijk wat accespoints aansluiten en dan centraal beheren.
Aruba is echt overkill voor een standaard thuis situatie.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_207062425
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 17:05 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Aruba is echt overkill voor een standaard thuis situatie.
Lol inderdaad. Die dingen zijn voor bedrijven waar 100 tot 200 man op gaan.
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')