abonnement Unibet Coolblue
pi_206965704
Vraagje aan de sollicitatieexperts onder de Fokkers.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als @doenskie in zijn/haar topic: WGR / Salarisverhogings afspraak niet nagekomen door werkgever. Mij wordt al sinds februari een promotie en salarisstap beloofd en steeds weer komen er excuusjes waarom het nog niet doorgezet is, terwijl ik mijn doelen haal en verder alleen maar positieve feedback krijg.

Ik ga dus op zoek naar een nieuwe baan. Zit er zelfs over te denken om ontslag te nemen zonder al een nieuwe baan te hebben, zo hoog zit het me. In de IT zou het niet te moeilijk moeten zijn om een nieuwe baan te vinden, daarnaast werk ik in Duitsland waar een opzegtermijn van 3 maanden standaard is, dus ik zou het nog wel even uit kunnen zingen.

Echter gaat mijn vraag meer over het sollicitatiegesprek (mijn laatste is alweer bijna 6 jaar geleden).
Je krijgt bij sollicitaties bijna geheid de vraag waarom je weg wil bij je huidige werkgever. Hoe zouden jullie daarop antwoorden?

Aan de ene kant wil ik natuurlijk eerlijk zijn en open vertellen waarom ik weg wil (in mijn geval omdat ik me compleet ondergewaardeed voel, afpsraken niet nagekomen worden en eigenlijk echt boos ben op mijn huidige werkgever).

Aan de andere kant kan de nieuwe werkgever dit misschien opvatten als "oei, deze gaat voor problemen zorgen (geen mak lammetje)."

Iedere situatie is anders, dus een eenduidig antwoord is hier vast niet op te geven. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Ben benieuwd!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 6 december 2022 @ 13:45:55 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206965715
Gewoon eerlijk zijn. Waarom zou je dat niet doen? de cliches heeft een recruiter o.i.d al zo vaak gehoord en die prikt daar wel doorheen.
pi_206965759
Wel oppassen dat je het zo formuleert dat je het doet voor jezelf en verder te komen in je carrière, en het niet doet om je werkgever pijn te doen. Laat dus niet al te veel merken dat je zo boos op ze bent dat je ze kapot wil maken, maar meer teleurgesteld bent dat ze hun afspraken niet nakomen.

Je mag best eerlijk zijn verder hoor, voor jezelf opkomen is ook een kwaliteit. (Al vraag ik me stiekem wel af waarom het zo lang heeft geduurd.)

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2022 13:50:37 ]
pi_206965804
Er is toch niks mis met vertellen dat je je ondergewaardeerd voelt al maanden en je daarom verder ben gaan kijken.
  dinsdag 6 december 2022 @ 13:55:23 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_206965849
Je zou kunnen zeggen dat je "eindstation" bereikt is bij je huidige werkgever. En dan spreek je ook nog eens de waarheid.

De promotie die jij wil, die volgende stap, gaan zij jou niet bieden. Daarom kijk jij verder.

Zo kom je respectvol over jegens je huidige werkgever. Je laat zien dat je ambities hebt. En je spreekt ook nog eens de waarheid over de intenties van zowel je werkgever als jezelf.
pi_206965863
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:44 schreef Hojdhopper het volgende:
Aan de ene kant wil ik natuurlijk eerlijk zijn en open vertellen waarom ik weg wil (in mijn geval omdat ik me compleet ondergewaardeed voel, afpsraken niet nagekomen worden en eigenlijk echt boos ben op mijn huidige werkgever).

Aan de andere kant kan de nieuwe werkgever dit misschien opvatten als "oei, deze gaat voor problemen zorgen (geen mak lammetje)."
precies daarom geen antwoorden geven die vooral jezelf blijmaakt en je de mogelijkheid geeft je frustraties te uitten, maar vooral een antwoord geven dat de werkgever een goede indruk geeft..

dus gewoon een cliche-antwoord geven, waar je wel eerlijk een indruk geeft wat voor jou een grond was te willen vertrekken, maar daar verder niet over te diepgaand over wil uitwijden (omdat dat ook niet een andere werkgever wat aangaat):
- dat je op zoek bent naar een 'nieuwe uitdaging'
- dat je je verder wil ontwikkelen in een nieuwe richting, waar je meer groeikansen ziet
- dat je loyaliteit naar je vorige werkgever enorm groot is, maar helaas wel ook aan de grenzen is gekomen qua beroep dat er op die loyaliteit gedaan werd.

ga niet in op details, toon geen emoties en blijf respectvol over je vorige werklgever... dat stelt een nieuwe werkgever ook op prijs.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 6 december 2022 @ 13:58:11 #7
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_206965881
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:53 schreef 111210 het volgende:
Er is toch niks mis met vertellen dat je je ondergewaardeerd voelt al maanden en je daarom verder ben gaan kijken.
Er is ook niets mis mee. Maar het kan beter gezegd worden.

TS hekelt het feit dat werkgever beloftes heeft gedaan en niet nakomt. Dat gedeelte hoef je niet te benoemen. Je maakt het dan onnodig negatief. TS zou dan overkomen als een potentieel moeilijk persoon die oude werkgever dingen verwijt, al dan niet terecht.
pi_206965909
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:49 schreef YStec het volgende:
Wel oppassen dat je het zo formuleert dat je het doet voor jezelf en verder te komen in je carrière, en het niet doet om je werkgever pijn te doen. Laat dus niet al te veel merken dat je zo boos op ze bent dat je ze kapot wil maken, maar meer teleurgesteld bent dat ze hun afspraken niet nakomen.

Je mag best eerlijk zijn verder hoor, voor jezelf opkomen is ook een kwaliteit. (Al vraag ik me stiekem wel af waarom het zo lang heeft geduurd.)
Dit verpak het iets mooier. Dit is je beloofd, dat krijg je niet. Dat strookt niet met de ambitie die je hebt en de uitdagingen die je in je werk wil hebben. Daarom ga je verder kijken omdat er binnen de huidige organisatie geen mogelijkheden zijn om door te groeien. Niks aan gelogen.
pi_206965983
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:45 schreef Gunner het volgende:
Gewoon eerlijk zijn. Waarom zou je dat niet doen? de cliches heeft een recruiter o.i.d al zo vaak gehoord en die prikt daar wel doorheen.
Goed punt, clichés hoort een recruiter wel vaker natuurlijk.

quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:49 schreef YStec het volgende:
Wel oppassen dat je het zo formuleert dat je het doet voor jezelf en verder te komen in je carrière, en het niet doet om je werkgever pijn te doen. Laat dus niet al te veel merken dat je zo boos op ze bent dat je ze kapot wil maken, maar meer teleurgesteld bent dat ze hun afspraken niet nakomen.

Je mag best eerlijk zijn verder hoor, voor jezelf opkomen is ook een kwaliteit. (Al vraag ik me stiekem wel af waarom het zo lang heeft geduurd.)
Goeie tip ook.
Dacht misschien dat een werkgever het eerder opvat als "gezeur" van een evtl. toekomstige werknemer.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 6 december 2022 @ 14:07:23 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206966021
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:53 schreef 111210 het volgende:
Er is toch niks mis met vertellen dat je je ondergewaardeerd voelt al maanden en je daarom verder ben gaan kijken.
Mwoah

"huidige werk is kut, krijg geen salaris erbij terwijl ik wel vind dat ik dat verdien"

of

"Bij mijn huidige werkgever krijg ik voor mijn kunnen niet genoeg uitdagingen meer. Omdat ik graag wil blijven groeien, leren en beter worden in [beroep X] ben ik daarom op zoek naar een nieuwe uitdaging. De [zooi van nieuwe bedrijf] lijkt me daarvoor uitermate geschikt en passend."

nieuwe werkgever is ook niet dom, en natuurlijk wil je een stap in de poen maken. Dat spreekt voor zich (of de nieuwe werkgever is net zo naief als de vorige).
Dum de dum
pi_206966031
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:55 schreef Ixnay het volgende:
Je zou kunnen zeggen dat je "eindstation" bereikt is bij je huidige werkgever. En dan spreek je ook nog eens de waarheid.

De promotie die jij wil, die volgende stap, gaan zij jou niet bieden. Daarom kijk jij verder.

Zo kom je respectvol over jegens je huidige werkgever. Je laat zien dat je ambities hebt. En je spreekt ook nog eens de waarheid over de intenties van zowel je werkgever als jezelf.
Nog een goeie tip. Al weet ik niet of "eindstation" het goeie woord is. Want op zich is het dat nog niet - alleen komt die volgende stap er niet. :')

Maar inderdaad wil ik niet respectloos over mijn huidige/dan-ex werkgever praten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]
precies daarom geen antwoorden geven die vooral jezelf blijmaakt en je de mogelijkheid geeft je frustraties te uitten, maar vooral een antwoord geven dat de werkgever een goede indruk geeft..

dus gewoon een cliche-antwoord geven, waar je wel eerlijk een indruk geeft wat voor jou een grond was te willen vertrekken, maar daar verder niet over te diepgaand over wil uitwijden (omdat dat ook niet een andere werkgever wat aangaat):
- dat je op zoek bent naar een 'nieuwe uitdaging'
- dat je je verder wil ontwikkelen in een nieuwe richting, waar je meer groeikansen ziet
- dat je loyaliteit naar je vorige werkgever enorm groot is, maar helaas wel ook aan de grenzen is gekomen qua beroep dat er op die loyaliteit gedaan werd.

ga niet in op details, toon geen emoties en blijf respectvol over je vorige werklgever... dat stelt een nieuwe werkgever ook op prijs.
Ja dat vind ik dus een dunne lijn; waar gaat de waarheid over in een cliché. Ik wil ook weer niet té clichematig overkomen natuurlijk. Daarom dacht ik, voeg aan clichés zoals "ik ben na 5 jaar wel toe aan wat nieuws (wat waar is) ook een kritische, eerlijke noot toe.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206966072
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:49 schreef YStec het volgende:
Je mag best eerlijk zijn verder hoor, voor jezelf opkomen is ook een kwaliteit. (Al vraag ik me stiekem wel af waarom het zo lang heeft geduurd.)
Ik denk dat ik te "lief" ben tegen mijn werkgever. Ik had eerder met de spreekwoordelijke vuist op tafel moeten slaan (na 3 of 6 maanden) en gewoon puntje bij paaltje te eisen. In plaats daarvan heb ik het wel regelmatig aangekaart, maar misschien met een te zachte toon. En daarna zeg ik tegen mezelf "oké ik geef ze nog een maand om het door te voeren in het system", waarna ik weer wordt afgewimpeld.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206966076
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:44 schreef Hojdhopper het volgende:
Echter gaat mijn vraag meer over het sollicitatiegesprek (mijn laatste is alweer bijna 6 jaar geleden).
Je krijgt bij sollicitaties bijna geheid de vraag waarom je weg wil bij je huidige werkgever. Hoe zouden jullie daarop antwoorden?
"Ik merk dat ik ben uitgegroeid bij mijn huidige werkgever" of "ik wil me graag verder ontwikkelen maar er zijn op dit moment geen mogelijkheden voor" of "ik wil me graag verder ontwikkelen in een nieuwe omgeving".

Na 6 jaar is het echt niet vreemd om over te stappen :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206966101
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:07 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Mwoah

"huidige werk is kut, krijg geen salaris erbij terwijl ik wel vind dat ik dat verdien"

of

"Bij mijn huidige werkgever krijg ik voor mijn kunnen niet genoeg uitdagingen meer. Omdat ik graag wil blijven groeien, leren en beter worden in [beroep X] ben ik daarom op zoek naar een nieuwe uitdaging. De [zooi van nieuwe bedrijf] lijkt me daarvoor uitermate geschikt en passend."

nieuwe werkgever is ook niet dom, en natuurlijk wil je een stap in de poen maken. Dat spreekt voor zich (of de nieuwe werkgever is net zo naief als de vorige).
Groot verschil inderdaad. Klinkt wel een stuk beter natuurlijk.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206966119
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:10 schreef baskick het volgende:

[..]
"Ik merk dat ik ben uitgegroeid bij mijn huidige werkgever" of "ik wil me graag verder ontwikkelen maar er zijn op dit moment geen mogelijkheden voor" of "ik wil me graag verder ontwikkelen in een nieuwe omgeving".

Na 6 jaar is het echt niet vreemd om over te stappen :N
Waar ik hier bang voor ben is dat een nieuwe werkgever dan denkt: "hoezo, geen mogelijkheden om verder te groeien? Dan ben je waarschijnlijk niet goed genoeg".
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 6 december 2022 @ 14:13:38 #16
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_206966134
Gewoon het standaard zinnetje gebruiken: te weinig ontwikkelmogelijkheden in je huidige baan.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 6 december 2022 @ 14:14:51 #17
414785 sirdanilot
pi_206966148
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:45 schreef Gunner het volgende:
Gewoon eerlijk zijn. Waarom zou je dat niet doen? de cliches heeft een recruiter o.i.d al zo vaak gehoord en die prikt daar wel doorheen.
Dit is echt het slechtste advies ooit.

Ik heb aan den lijve ondervonden dat je je niet negatief uit moet laten over je huidige werkgever dan krijg je de nieuwe baan absoluut niet.

Sollicitatie bij groot amerikaans IT bedrijf: ' why are you looking to move away from (huidig bedrijf) ?'
' Because there is a reorganization in my current company'
' Oh but we also frequently have reorganizations'
Volgende dag mailtje dat ik het niet geworden ben :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206966332
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:12 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Waar ik hier bang voor ben is dat een nieuwe werkgever dan denkt: "hoezo, geen mogelijkheden om verder te groeien? Dan ben je waarschijnlijk niet goed genoeg".
Daarom geef je ook aan dat er op dit moment geen doorgroeimogelijkheden zijn voor jou, dit kunnen in de toekomst wel komen, maar jij wil nu doorgroeien.
  Redactie Frontpage dinsdag 6 december 2022 @ 14:33:22 #19
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206966353
Je kan toch gewoon melden dat je huidige werkgever de onderling gemaakte afspraken herhaaldelijk niet nakomt? Je beoordelingen/positieve feedback kan je waarschijnlijk overleggen, ik zie het probleem niet zo.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 6 december 2022 @ 14:35:23 #20
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206966374
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit is echt het slechtste advies ooit.
OK. Ik denk van niet maar akkoord.

quote:
Ik heb aan den lijve ondervonden dat je je niet negatief uit moet laten over je huidige werkgever dan krijg je de nieuwe baan absoluut niet.
Natuurlijk moet je het wel een beetje genuanceerd inpakken, maar als je zegt dat ze afspraken niet nakomen en dat is echt een reden dat een andere partij je niet wil aannemen weet je op z'n minst dat die lui net zo zijn en je eigenlijk blij moet zijn.

quote:
' Because there is a reorganization in my current company'
' Oh but we also frequently have reorganizations'
Hoe is dat perse negatief. Je wil weg vanwege een reorganisatie. big deal.
pi_206966396
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:33 schreef JeMoeder het volgende:
Je kan toch gewoon melden dat je huidige werkgever de onderling gemaakte afspraken herhaaldelijk niet nakomt? Je beoordelingen/positieve feedback kan je waarschijnlijk overleggen, ik zie het probleem niet zo.
Nou ja, je wil natuurlijk ook niet te negatief overkomen tijdens zo'n gesprek. Maar mee eens dat het er van af hangt hoe je het formuleert.

Weten doe je dit allemaal natuurlijk pas achteraf.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 6 december 2022 @ 14:37:43 #22
414785 sirdanilot
pi_206966408
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:35 schreef Gunner het volgende:

[..]
OK. Ik denk van niet maar akkoord.
[..]
Natuurlijk moet je het wel een beetje genuanceerd inpakken, maar als je zegt dat ze afspraken niet nakomen en dat is echt een reden dat een andere partij je niet wil aannemen weet je op z'n minst dat die lui net zo zijn en je eigenlijk blij moet zijn.
[..]
Hoe is dat perse negatief. Je wil weg vanwege een reorganisatie. big deal.
Nou bij dat bedrijf waren ze absoluut niet te spreken over mijn atnwoord.

Wat wel het gewenste antwoord was geweest weet ik overigens niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206966631
De laatste keer heb ik opgezegd omdat ik er wel klaar mee was en binnen 2 weken had ik een nieuwe baan. Het dwingt wel tot verandering en dus 100% aan de slag te gaan om te solliciteren omdat je toch weer inkomsten wil hebben. In mijn geval heb ik een dikke buffer dus ik kan jaren zonder werk dus dat is wel een lekker gevoel.

Terugkijkend op het proces, kan je beter de beheersing houden, baan aanhouden en iets nieuws zoeken. De term die ze de laatste tijd gebruiken is quiet quitting, echt het minimale doen zonder op te vallen. Niets pro-actief oppakken, alleen als het toe wordt gewezen en in de tussentijd stil houden. Het werkt wel.

En die tijd de je overhoudt, gebruiken om te solliciteren. IT moet niet zo moeilijk zijn maar de tijden veranderen wel, de echt goed betaalde banen moet je nog steeds moeite voor doen (meerdere gesprekken).

Ik weet niet wat je nu verdient in welke rol, maar alles boven de ton per jaar kost moeite. Eronder is het stukken makkelijker.

Overigens huur ik ook mensen in, in Duitsland maar wat een drama. Ik heb er nu eentje met 6 maanden opzegtermijn van een grote ERP leverancier. Dan ben je alweer vergeten, dat je hem hebt aangenomen als die komt. Dat zou wel een overweging kunnen zijn om nu alvast op te zeggen, als je weer in Duitsland aan de slag wil.
pi_206966705
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:33 schreef JeMoeder het volgende:
Je kan toch gewoon melden dat je huidige werkgever de onderling gemaakte afspraken herhaaldelijk niet nakomt? Je beoordelingen/positieve feedback kan je waarschijnlijk overleggen, ik zie het probleem niet zo.
Natuurlijk kan je het altijd aangeven, maar een nieuwe werkgever wil liever niet iemand die negatief over zijn huidige werkgever spreekt, want als je dit nu al bij je huidige doet waarom zou je het dan niet bij een toekomstige doen...?

Je wil het op een leuke manier verpakken zodat je wel aangeeft wat er speelt zonder negatief te zijn maar waarbij het nieuwe bedrijf de boodschap wel begrijpt.

Als jij werkgever bent en je zoekt een nieuwe medewerker, en je hebt iemand in de solicitatie ronde zitten die positief is en een die negatief is dan ga je naar verwachting voor degene die positief is.

Als je iemand aanneemt die negatief is dan loop je het risico dat diegene de cultuur zal verzieken en iedereen in een negatieve spiraal mee naar onder neemt.
  Redactie Frontpage dinsdag 6 december 2022 @ 15:00:33 #25
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206966730
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:58 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Natuurlijk kan je het altijd aangeven, maar een nieuwe werkgever wil liever niet iemand die negatief over zijn huidige werkgever spreekt, want als je dit nu al bij je huidige doet waarom zou je het dan niet bij een toekomstige doen...?

Je wil het op een leuke manier verpakken zodat je wel aangeeft wat er speelt zonder negatief te zijn maar waarbij het nieuwe bedrijf de boodschap wel begrijpt.

Als jij werkgever bent en je zoekt een nieuwe medewerker, en je hebt iemand in de solicitatie ronde zitten die positief is en een die negatief is dan ga je naar verwachting voor degene die positief is.

Als je iemand aanneemt die negatief is dan loop je het risico dat diegene de cultuur zal verzieken en iedereen in een negatieve spiraal mee naar onder neemt.
Dan moet je het gewoon inpakken van 'opzoek naar een nieuwe uitdaging' etc. Een van de afgezaagde lege sollicitatieredenen ;)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_206966745
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:12 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Waar ik hier bang voor ben is dat een nieuwe werkgever dan denkt: "hoezo, geen mogelijkheden om verder te groeien? Dan ben je waarschijnlijk niet goed genoeg".
Ik ben alleen bekend met (grote, corporate) bedrijven waar een vacature moet zijn om door te kunnen stromen. Iets met formatie. Dit dus:

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:31 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Daarom geef je ook aan dat er op dit moment geen doorgroeimogelijkheden zijn voor jou, dit kunnen in de toekomst wel komen, maar jij wil nu doorgroeien.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206967037
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:07 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]


"Bij mijn huidige werkgever krijg ik voor mijn kunnen niet genoeg uitdagingen meer. Omdat ik graag wil blijven groeien, leren en beter worden in [beroep X] ben ik daarom op zoek naar een nieuwe uitdaging. De [zooi van nieuwe bedrijf] lijkt me daarvoor uitermate geschikt en passend."

Tja dit vind ik persoonlijk ingestudeerd overkomen en niet oprecht. Niks mis met gewoon zeggen dat je je niet meer gewaardeerd voelt na jaren werk.

Dan krijg je vanzelf de vraag of je met voorbeelden kan komen waaruit dat blijkt
pi_206967123
Als je niet al daadwerkelijk weg bent bij je huidige werkgever, dan antwoord je op zo'n vraag: ach,het is niet per se dat ik daar weg wil, het gaat er vooral om dat ik heel graag hier zou willen werken.
pi_206967147
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 15:29 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tja dit vind ik persoonlijk ingestudeerd overkomen en niet oprecht. Niks mis met gewoon zeggen dat je je niet meer gewaardeerd voelt na jaren werk.

Dan krijg je vanzelf de vraag of je met voorbeelden kan komen waaruit dat blijkt
Ja en dan wordt het een heel negatief geladen gesprek. Je moet het zsm zien om te draaien richting een positief gesprek.
  dinsdag 6 december 2022 @ 16:18:53 #30
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_206967756
Het belangrijkste blijft sowieso respectvol blijven over je huidige werkgever, maar binnen dat kader kan je best wel veel zeggen eigenlijk. Ik heb (ongeveer) met hetzelfde bijltje gehakt. Ik deed al tijden veel meer werk dan mijn functie van me vroeg (in verband met vertrokken collega's en meerdere grote projecten), maar mijn salaris was hoogstens karig te noemen (het bedrag waarmee ik binnen was gekomen voor een relatief simpele functie, verhoogd met wat inflatiecorrecties). Regelmatig gevraagd om daarover te praten, eerst werd alles afgeschoven op "het is corona dus we moeten de salarissen bevriezen", later heb ik een keer een eenmalige bonus gekregen, maar een structurele verhoging bleef uit. Ik herken wat je zegt over "te lief" zijn tegenover je werkgever, ik werkte er ook al een tijdje en had het afgezien van het financiële en het gekibbel daarom ook erg naar mijn zin met leuke collega's en interessante werkzaamheden.

Toen ik halverwege dit jaar verder ging kijken werd het uiteraard ook gevraagd bij de paar gesprekken die ik gehad heb. Ik heb niet mega-actief gesolliciteerd, alleen aangegeven op LinkedIn dat ik werkzoekende was, dus mijn gesprekken kwamen vooral voort vanuit mensen die mij benaderden in plaats van dat ik solliciteerde. Ik heb eerst en vooral aangegeven dat ik het erg naar mijn zin heb en echt niet zomaar zou vertrekken. Vervolgens aangegeven dat ik betrokken ben geweest bij het opzetten van de gehele afdeling (toen ik begon waren er 10 man in dienst bij het bedrijf, toen ik die gesprekken had 80) en dat ik nu het idee had dat ik met een gerust hart alles kon achterlaten bij mijn collega's. Ook aangegeven dat ik tijdens dat opzetten bij nog een aantal andere projecten betrokken ben geweest (onder andere het implementeren van een nieuw boekhoudsysteem), maar dat ik na het afronden daarvan de "chaos" wel miste en meer gewoon een radartje in een geheel was geworden. Ten slotte dat ik bij een Japans bedrijf werk, waar het de cultuur is om voor de hogere functies Japanse expats in te vliegen dus dat er geen doorgroeimogelijkheden voor mij als "local" waren.

Allemaal waarheid, maar in werkelijkheid was de verhouding "financiële redenen/werkinhoudelijke redenen zoals hiervoor benoemd" 85/15 :+
Is er niet iets anders binnen jouw functie waar je ook tegenaan loopt, maar normaliter niet zo'n probleem van zou maken omdat het er nou eenmaal bij hoort? Dat is dus dat wat ik gebruikt heb als reden. Je blijft dichtbij jezelf, je liegt niet, je hangt ook geen clichélulverhaal op EN je blijft respectvol tegen je huidige werkgever. Ik kreeg met deze antwoorden uiteindelijk een paar mooie biedingen, gemiddeld zo'n 25% meer dan wat ik verdiende.

Uiteindelijk overigens nog 1 ultieme poging gedaan bij mijn leidinggevende en aangegeven dat ik een interessant bod had gekregen (zonder bedragen te noemen). Uiteindelijk kwam hij een dag later met een fikse promotie en een loon dat NOG hoger lag dan welke bieding die ik had gekregen dan ook, dus ik werk er puntje bij paaltje nog steeds vandaag de dag :+ :P
  dinsdag 6 december 2022 @ 16:45:27 #31
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206968224
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 15:29 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tja dit vind ik persoonlijk ingestudeerd overkomen en niet oprecht. Niks mis met gewoon zeggen dat je je niet meer gewaardeerd voelt na jaren werk.

Dan krijg je vanzelf de vraag of je met voorbeelden kan komen waaruit dat blijkt
Als je je huidige werkgever afvalt dan denk de toekomstige dat je dat ook over hun gaat doen.

Soms is het beter het gewenste,politiek correcte, antwoord te geven ...
Dum de dum
pi_206969144
Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging dichter bij huis/ een groter bedrijf/ een bedrijf dat blablabla. Doe alsof jij je verder wil ontwikkelen.
  dinsdag 6 december 2022 @ 19:21:55 #33
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_206972141
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:07 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Nog een goeie tip. Al weet ik niet of "eindstation" het goeie woord is. Want op zich is het dat nog niet - alleen komt die volgende stap er niet. :')

Maar inderdaad wil ik niet respectloos over mijn huidige/dan-ex werkgever praten.
[..]
Ja dat vind ik dus een dunne lijn; waar gaat de waarheid over in een cliché. Ik wil ook weer niet té clichematig overkomen natuurlijk. Daarom dacht ik, voeg aan clichés zoals "ik ben na 5 jaar wel toe aan wat nieuws (wat waar is) ook een kritische, eerlijke noot toe.
Het is niet jóuw eindstation. Bij deze werkgever kun jij helaas niet verder.

En het is begrijpelijk dat je gefrustreerd bent over hoe het is afgelopen bij je oude werkgever. Maar daarvan moet je niets laten merken bij een sollicitatie.
pi_206973613
Ik denk ook niet dat je er zoveel achter hoeft te zoeken. Veel bedrijven zijn niet echt geïnteresseerd waarom je daar weg wilt, maar eerder wat je motivatie is om daar te komen werken.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206974039
TS, je zit nu vol emotie en je kan dan overhaaste beslissingen nemen waar je achteraf spijt van kan krijgen. I feel you. Ik snap je frustratie en irritatie. Je bent goed bezig want anders zouden ze je geen 'belofte' doen. Maar raas uit en doe dan een paar stappen terug: houd overzicht. Denk even na wat je vervolgstappen zijn. Ga in ieder geval geen bruggen verbranden. Blijf professioneel en collegiaal op de werkvloer. Ga ook niet je frustraties en irritaties uiten bij je werkgever of andere collega's. Houd het lekker voor je. Zet je nog steeds 100% in maar niet meer. Ga dan lekker op zoek naar iets anders! Neem hierbij wel de tijd om iets nieuws te zoeken. Ga niet met de eerste de beste in zee. Kijk naar wat ze je te bieden hebben, kijk naar je gevoel en bijvoorbeeld locatie. Ga op basis daarvan een keuze maken voor een nieuwe werkgever en ga niet uit blinde emotie iets doen.

Het heeft geen zin om vervelend te doen, want de wereld is klein. Blijf professioneel en ga niet meedoen met het kinderachtig gedoe van je werkgever. Wees de 'grotere'.

En je nieuwe werkgever geeft geen ene fuck waarom je daar weg wil. Ze willen alleen weten waarom je bij hun wil komen werken. Dan kan je alle clichés uit je hoge hoed toveren.
pi_206974318
Niks mis met clichés inderdaad.

Nieuwe uitdaging.
Willen ontwikkelen en groeien
Mooie organisatie

Zolang je verder authentiek blijft boeien die dooddoeners niet. Ook al is dat al een cliché op zich.

Waarom je weg gaat boeit de meeste werkgevers amper. Ook al wordt het vaak wel gevraagd. Het gaat er vooral om wat jouw meerwaarde is voor de nieuwe werkgever.

Als je rancuneus aan tafel zit merken ze dat echt wel. Ze zien liever dat je vooruit kijkt.

Ondergewaardeerd voelen zou ik niet aanhalen. Beter draai je het naar je meer willen ontplooien en je kwaliteiten beter benutten.
  Vis een optie? dinsdag 6 december 2022 @ 23:02:22 #37
70532 loveli
N
pi_206976809
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:44 schreef Hojdhopper het volgende:
daarnaast werk ik in Duitsland
Wil je in Duitsland solliciteren? Dan gelden andere beleefdheidsregels dan hier. Als daar een werkgever een referentie afgeeft, dan staat daar niets negatiefs in. Iemand die star is wordt omschreven als iemand met een sterke eigen mening. Iemand die chaotisch is wordt omschreven als creatief of dat 'ie leven in de brouwerij bracht. Iemand die nooit op tijd kwam, wordt omschreven als flexibel.

Formuleer een antwoord op de vraag dat de lading dekt, maar zonder je huidige werkgever in een kwaad daglicht te zetten. Een Duitser heeft geleerd tussen de regels door te lezen.

Mocht je voor je sollicitatie weggaan bij je huidige werkgever, vraag gerust een referentie mee. Daar staat niets negatiefs in.
crap in = crap out
pi_206977603
Wij vragen eigenlijk nooit waarom een kandidaat weg wil bij zijn (haar) huidige werkgever, geloof ik. Hoe dan ook; probeer je gewoon niet negatief uit te laten over je huidige werkgever. Dat is namelijk helemaal niet leuk om te horen. Bedenkt iets dat je zoekt, in plaats van het te hebben over iets waar je van weg wilt.
pi_206977732
Je vertelt dat je het wat arbeidsvoorwaarden betreft er niet uitkwam met je werkgever en je in goed overleg hebt besloten om iets anders te zoeken. Als ze vragen welke arbeidsvoorwaarden, antwoord je: dat is vertrouwelijk, daar kan ik geen antwoord op geven.
pi_206978062
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 december 2022 16:18 schreef Irritatie100 het volgende:
Uiteindelijk overigens nog 1 ultieme poging gedaan bij mijn leidinggevende en aangegeven dat ik een interessant bod had gekregen (zonder bedragen te noemen). Uiteindelijk kwam hij een dag later met een fikse promotie en een loon dat NOG hoger lag dan welke bieding die ik had gekregen dan ook, dus ik werk er puntje bij paaltje nog steeds vandaag de dag
Fijn dat het goed gekomen is.

Echter je werkgever is zakelijk ingesteld. Hij zag je al vertrekken en daarmee verdwijnt een bak aan kennis en ervaring. Ook zag hij voor zich dat hij een nieuw iemand moest aannemen voor hetzelfde salaris die jij nu krijgt + kosten voor werven, aannemen en inwerken. Dat gaat hem allemaal veel meer kosten.

Jouw werkgever is in ieder geval slim genoeg geweest om jouw een fikse promotie en verhoging te geven want onderaan de streep is hij goedkoper uit. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:02 schreef loveli het volgende:

[..]
Wil je in Duitsland solliciteren? Dan gelden andere beleefdheidsregels dan hier. Als daar een werkgever een referentie afgeeft, dan staat daar niets negatiefs in. Iemand die star is wordt omschreven als iemand met een sterke eigen mening. Iemand die chaotisch is wordt omschreven als creatief of dat 'ie leven in de brouwerij bracht. Iemand die nooit op tijd kwam, wordt omschreven als flexibel.

Formuleer een antwoord op de vraag dat de lading dekt, maar zonder je huidige werkgever in een kwaad daglicht te zetten. Een Duitser heeft geleerd tussen de regels door te lezen.

Mocht je voor je sollicitatie weggaan bij je huidige werkgever, vraag gerust een referentie mee. Daar staat niets negatiefs in.
Dat niet alleen. In Duitsland zijn ze ook enorm formeler. Zelfs na 20 jaar spreken collega's elkaar aan bij achternaam (Gutenmorgen herr Muller).
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206978832
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 15:01 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik ben alleen bekend met (grote, corporate) bedrijven waar een vacature moet zijn om door te kunnen stromen. Iets met formatie. Dit dus:
[..]

Ik ook. Ik werk nu ook bij een corporate en snap wel hoe dat hele proces in elkaar steekt. Maar als in een voortgangsgesprek wordt gesteld dat ik de volgende titel (dus promotie) en meer salaris krijg, dit dan nog eens per e-mail achteraf wordt bevestigd en ik dan 7 maanden moet wachten terwijl het er bij andere collega's (andere afdelingen) binnen 2 maanden doorheen is, dan houd het gewoon op.

/rant

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:53 schreef RealRS het volgende:
Terugkijkend op het proces, kan je beter de beheersing houden, baan aanhouden en iets nieuws zoeken. De term die ze de laatste tijd gebruiken is quiet quitting, echt het minimale doen zonder op te vallen. Niets pro-actief oppakken, alleen als het toe wordt gewezen en in de tussentijd stil houden. Het werkt wel.

En die tijd de je overhoudt, gebruiken om te solliciteren. IT moet niet zo moeilijk zijn maar de tijden veranderen wel, de echt goed betaalde banen moet je nog steeds moeite voor doen (meerdere gesprekken).

Ik weet niet wat je nu verdient in welke rol, maar alles boven de ton per jaar kost moeite. Eronder is het stukken makkelijker.
Van silent quitting heb ik ook gehoord ja.
Maar idd, even beheerst blijven en iets nieuws gaan zoeken.

Ik zit nog onder die ton, maar in mijn huidige baan wel zo'n 25% onder het gemiddelde salaris in deze branche, stad en ervaring. Dus daar moet wel flink wat bij.

quote:
Overigens huur ik ook mensen in, in Duitsland maar wat een drama. Ik heb er nu eentje met 6 maanden opzegtermijn van een grote ERP leverancier. Dan ben je alweer vergeten, dat je hem hebt aangenomen als die komt. Dat zou wel een overweging kunnen zijn om nu alvast op te zeggen, als je weer in Duitsland aan de slag wil.
Haha ja, dat hoor ik vaker. Heeft voordelen en nadelen; aan de ene kant heb je zekerheid, maar aan de andere kant ben je nul flexibel.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206978840
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:58 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Natuurlijk kan je het altijd aangeven, maar een nieuwe werkgever wil liever niet iemand die negatief over zijn huidige werkgever spreekt, want als je dit nu al bij je huidige doet waarom zou je het dan niet bij een toekomstige doen...?

Je wil het op een leuke manier verpakken zodat je wel aangeeft wat er speelt zonder negatief te zijn maar waarbij het nieuwe bedrijf de boodschap wel begrijpt.

Als jij werkgever bent en je zoekt een nieuwe medewerker, en je hebt iemand in de solicitatie ronde zitten die positief is en een die negatief is dan ga je naar verwachting voor degene die positief is.

Als je iemand aanneemt die negatief is dan loop je het risico dat diegene de cultuur zal verzieken en iedereen in een negatieve spiraal mee naar onder neemt.
Precies dat dacht ik dus ook.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:46 schreef black-soldier het volgende:
TS, je zit nu vol emotie en je kan dan overhaaste beslissingen nemen waar je achteraf spijt van kan krijgen. I feel you. Ik snap je frustratie en irritatie. Je bent goed bezig want anders zouden ze je geen 'belofte' doen. Maar raas uit en doe dan een paar stappen terug: houd overzicht. Denk even na wat je vervolgstappen zijn. Ga in ieder geval geen bruggen verbranden. Blijf professioneel en collegiaal op de werkvloer. Ga ook niet je frustraties en irritaties uiten bij je werkgever of andere collega's. Houd het lekker voor je. Zet je nog steeds 100% in maar niet meer. Ga dan lekker op zoek naar iets anders! Neem hierbij wel de tijd om iets nieuws te zoeken. Ga niet met de eerste de beste in zee. Kijk naar wat ze je te bieden hebben, kijk naar je gevoel en bijvoorbeeld locatie. Ga op basis daarvan een keuze maken voor een nieuwe werkgever en ga niet uit blinde emotie iets doen.

Het heeft geen zin om vervelend te doen, want de wereld is klein. Blijf professioneel en ga niet meedoen met het kinderachtig gedoe van je werkgever. Wees de 'grotere'.

En je nieuwe werkgever geeft geen ene fuck waarom je daar weg wil. Ze willen alleen weten waarom je bij hun wil komen werken. Dan kan je alle clichés uit je hoge hoed toveren.
Een ietwat andere insteek dan de andere posts hier, maar fijn om dit te lezen! Ook een goed advies, thanks!

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:02 schreef loveli het volgende:

[..]
Wil je in Duitsland solliciteren? Dan gelden andere beleefdheidsregels dan hier. Als daar een werkgever een referentie afgeeft, dan staat daar niets negatiefs in. Iemand die star is wordt omschreven als iemand met een sterke eigen mening. Iemand die chaotisch is wordt omschreven als creatief of dat 'ie leven in de brouwerij bracht. Iemand die nooit op tijd kwam, wordt omschreven als flexibel.

Formuleer een antwoord op de vraag dat de lading dekt, maar zonder je huidige werkgever in een kwaad daglicht te zetten. Een Duitser heeft geleerd tussen de regels door te lezen.

Mocht je voor je sollicitatie weggaan bij je huidige werkgever, vraag gerust een referentie mee. Daar staat niets negatiefs in.
Daarmee ben ik bekend, ik woon/werk inmiddels sinds 8 jaar hier. :Y Ik ken de Nederlandse arbeidsmarkt en sollicitatieregels eigenlijk niet eens dus wat dat betreft maakt dat dit topic haast overbodig haha. :')
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206978846
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2022 06:27 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat niet alleen. In Duitsland zijn ze ook enorm formeler. Zelfs na 20 jaar spreken collega's elkaar aan bij achternaam (Gutenmorgen herr Muller).
Dat was zo, en dat is een beeld dat Nederlanders denk ik nog steeds van de Duitse werkvloer hebben.

Ik kan je uit eigen ervaring (en van vrienden bij andere bedrijven) vertellen dat dat echt steeds minder is en dat dit al helemaal een vlucht heeft genomen sinds corona.

Toen ik hier 6 jaar geleden aan de slag ging werd ik erop aangesproken dat ik een spijkerbroek droeg en was het vousvoyeren standaard. Kort voor corona zag je dat dit losser werd, tijdens corona al helemaal en inmiddels is alles per "du", ongeacht het level (mijn werkstudent spreekt onze VP ook met du aan).
En dat bij een een klassiek Duits familierbedrijf met 5000+ werknemers.

Hetzelfde hoor ik dus van vrienden die bij andere bedrijven werken. Alles tegenworodig minder hierarchisch en geen "ge-sietz" meer. Duitsland is echt niet meer zo oubollig als Nederlanders denken, wil ik maar zeggen. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206978868
En natuurlijk nog even een reactie op deze ouwe Fok-hiker:

quote:
14s.gif Op dinsdag 6 december 2022 16:18 schreef Irritatie100 het volgende:
Het belangrijkste blijft sowieso respectvol blijven over je huidige werkgever, maar binnen dat kader kan je best wel veel zeggen eigenlijk. Ik heb (ongeveer) met hetzelfde bijltje gehakt. Ik deed al tijden veel meer werk dan mijn functie van me vroeg (in verband met vertrokken collega's en meerdere grote projecten), maar mijn salaris was hoogstens karig te noemen (het bedrag waarmee ik binnen was gekomen voor een relatief simpele functie, verhoogd met wat inflatiecorrecties). Regelmatig gevraagd om daarover te praten, eerst werd alles afgeschoven op "het is corona dus we moeten de salarissen bevriezen", later heb ik een keer een eenmalige bonus gekregen, maar een structurele verhoging bleef uit. Ik herken wat je zegt over "te lief" zijn tegenover je werkgever, ik werkte er ook al een tijdje en had het afgezien van het financiële en het gekibbel daarom ook erg naar mijn zin met leuke collega's en interessante werkzaamheden.

Toen ik halverwege dit jaar verder ging kijken werd het uiteraard ook gevraagd bij de paar gesprekken die ik gehad heb. Ik heb niet mega-actief gesolliciteerd, alleen aangegeven op LinkedIn dat ik werkzoekende was, dus mijn gesprekken kwamen vooral voort vanuit mensen die mij benaderden in plaats van dat ik solliciteerde. Ik heb eerst en vooral aangegeven dat ik het erg naar mijn zin heb en echt niet zomaar zou vertrekken. Vervolgens aangegeven dat ik betrokken ben geweest bij het opzetten van de gehele afdeling (toen ik begon waren er 10 man in dienst bij het bedrijf, toen ik die gesprekken had 80) en dat ik nu het idee had dat ik met een gerust hart alles kon achterlaten bij mijn collega's. Ook aangegeven dat ik tijdens dat opzetten bij nog een aantal andere projecten betrokken ben geweest (onder andere het implementeren van een nieuw boekhoudsysteem), maar dat ik na het afronden daarvan de "chaos" wel miste en meer gewoon een radartje in een geheel was geworden. Ten slotte dat ik bij een Japans bedrijf werk, waar het de cultuur is om voor de hogere functies Japanse expats in te vliegen dus dat er geen doorgroeimogelijkheden voor mij als "local" waren.

Allemaal waarheid, maar in werkelijkheid was de verhouding "financiële redenen/werkinhoudelijke redenen zoals hiervoor benoemd" 85/15 :+
Is er niet iets anders binnen jouw functie waar je ook tegenaan loopt, maar normaliter niet zo'n probleem van zou maken omdat het er nou eenmaal bij hoort? Dat is dus dat wat ik gebruikt heb als reden. Je blijft dichtbij jezelf, je liegt niet, je hangt ook geen clichélulverhaal op EN je blijft respectvol tegen je huidige werkgever. Ik kreeg met deze antwoorden uiteindelijk een paar mooie biedingen, gemiddeld zo'n 25% meer dan wat ik verdiende.

Uiteindelijk overigens nog 1 ultieme poging gedaan bij mijn leidinggevende en aangegeven dat ik een interessant bod had gekregen (zonder bedragen te noemen). Uiteindelijk kwam hij een dag later met een fikse promotie en een loon dat NOG hoger lag dan welke bieding die ik had gekregen dan ook, dus ik werk er puntje bij paaltje nog steeds vandaag de dag :+ :P
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Neem ik ook mee! Ik hoop dat ik hier over een paar maandjes kan melden dat ik ook een nieuwe baan + bijbehorend salaris heb.

Sowieso dank aan alle Fokkers voor hun tips en reacties! _O_
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 7 december 2022 @ 09:41:43 #45
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_206979057
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:21 schreef Hojdhopper het volgende:
En natuurlijk nog even een reactie op deze ouwe Fok-hiker:
[..]
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Neem ik ook mee! Ik hoop dat ik hier over een paar maandjes kan melden dat ik ook een nieuwe baan + bijbehorend salaris heb.

Sowieso dank aan alle Fokkers voor hun tips en reacties! _O_
Anders gaan we gewoon allebei weer terug naar Easyway joh, mooie tijden :P
pi_206979061
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ik ook. Ik werk nu ook bij een corporate en snap wel hoe dat hele proces in elkaar steekt. Maar als in een voortgangsgesprek wordt gesteld dat ik de volgende titel (dus promotie) en meer salaris krijg, dit dan nog eens per e-mail achteraf wordt bevestigd en ik dan 7 maanden moet wachten terwijl het er bij andere collega's (andere afdelingen) binnen 2 maanden doorheen is, dan houd het gewoon op.

/rant
Ja, snap ik. Je wordt (voor onbepaalde tijd) geremd in je doorgroei, dus kun je daar (nu) niet doorgroeien. Dan is er toch niets mis met onderstaande:

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:10 schreef baskick het volgende:

[..]
"Ik merk dat ik ben uitgegroeid bij mijn huidige werkgever" of "ik wil me graag verder ontwikkelen maar er zijn op dit moment geen mogelijkheden voor" of "ik wil me graag verder ontwikkelen in een nieuwe omgeving".

Na 6 jaar is het echt niet vreemd om over te stappen :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206979194
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:07 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Mwoah

1) "huidige werk is kut, krijg geen salaris erbij terwijl ik wel vind dat ik dat verdien"

of

2) "Bij mijn huidige werkgever krijg ik voor mijn kunnen niet genoeg uitdagingen meer. Omdat ik graag wil blijven groeien, leren en beter worden in [beroep X] ben ik daarom op zoek naar een nieuwe uitdaging. De [zooi van nieuwe bedrijf] lijkt me daarvoor uitermate geschikt en passend."

Eerste komt op mij geloofwaardiger over. Het hele begrip "toe aan een nieuwe uitdaging" zegt (mij althans) helemaal niets. "Uitgekeken op je huidige werk, leidinggevende collega's of klanten", is al duidelijker.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206979250
quote:
10s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:41 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Anders gaan we gewoon allebei weer terug naar Easyway joh, mooie tijden :P
Maar serieus hoor, dat zorgeloze leventje, daar kan weinig anders tegenop haha.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:42 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, snap ik. Je wordt (voor onbepaalde tijd) geremd in je doorgroei, dus kun je daar (nu) niet doorgroeien. Dan is er toch niets mis met onderstaande:
[..]

Haha, echt toevallig vanochtend de schriftelijke HR bevestiging van mijn promotie gekrgen. Ik had met mijn manager destijds afgesproken: 10% erbovenop (want "meer dan 10% doen we niet aan", wat al jaren bullshit is hier).
En zie daar, wat krijg ik: 8,5% meer. Man man man wat een tyfus klote toko is het hier ook. Ze kunnen echt niks! ;( Ik kan er echt een boek vol mee schrijven.

Maar idd, niks mis met die verwoording dat ik op dit moment hier niet meer door kan groeien.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 7 december 2022 @ 10:09:05 #49
80382 manny
30 is best veel
pi_206979254
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:44 schreef Hojdhopper het volgende:
Vraagje aan de sollicitatieexperts onder de Fokkers.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als @:doenskie in zijn/haar topic: WGR / Salarisverhogings afspraak niet nagekomen door werkgever. Mij wordt al sinds februari een promotie en salarisstap beloofd en steeds weer komen er excuusjes waarom het nog niet doorgezet is, terwijl ik mijn doelen haal en verder alleen maar positieve feedback krijg.

Hoe is je dit beloofd eigenlijk ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_206979479
Enkele tips van mij:

- Laat je nooit negatief uit over je vorige werkgever. Negativiteit straalt af op jou, en je nieuwe werkgever kan daar niks mee. Werkt alleen tegen je.
- Zorg ervoor dat de discussie niet teveel over je oude werkgever gaat. De discussie moet gaan over die nieuwe werkgever, en wat de win-win situatie is voor beide partijen.
- Frame alles positief. Zeg dat je ambitieus bent en wilt doorgroeien en dat een nieuwe rol daarin nu passend is. Bovendien is het niet raar dat je na x jaren een keer wat anders gaat doen. Als een werkgever daarover struikelt is dat een enorme red flag, want zoveel mensen switchen na zoveel jaren. Is heel routine. Maar nogmaals, ga niet te veel uitweiden over je oude werkgever, is weinig relevant voor de nieuwe functie.
- Krijg de indruk van de interviewer of hij of zij wel positief is over de nieuwe werkgever. Stel daar vragen over. Je solliciteert niet alleen naar dat bedrijf, maar dat bedrijf moet jou ook overtuigen. Het zijn toch tijden van personeelstekort, het is een werknemersmarkt.

Zelf 1x meegemaakt dat het hele gesprek bijna alleen maar ging over mijn oude werkgever. Dat liep niet goed af. Veel van geleerd. Maar ook blij dat ik daar niet ging werken, blijkbaar kon de interview ook geen positief verhaal ophangen over zijn werkgever (red flag!).
  woensdag 7 december 2022 @ 12:32:39 #51
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_206980734
Ik heb de vraag ook tijdens het tweede sollicitatiegesprek gehad. Waarom wil je weg bij je werkgever? Ik heb toen gezegd dat ik meer taken wilde oppakken, maar dat er werd gezegd tegen mij dat ik al aan het maximum van mijn takenpakket zat. Bovendien gaf ik aan dat ik de komende tijd geen uitzicht had op een hogere functie binnen de organisatie en dat ik in feite niet meer kon doorgroeien.
pi_206981021
quote:
19s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:09 schreef manny het volgende:

[..]
Hoe is je dit beloofd eigenlijk ?
Februari: gesprek gehad, doelen gesteld voor volgende level. Zouden in de zomer opnieuw kijken.
Begin juli: gesprek gehad, doelen gehaald, mondelinge toezegging gehad dat ik de promotie krijg. Salaris zouden we nog kijken, want wat ik wilde gingen ze niet bieden. Hierna schriftelijke bevestiging van de promotie gehad (niet van salaris).
Augustus vakantietijd, niks gebeurd.
September nagevraagd, onderhandeld op 10% verhoging. Akkoord.
Oktober één of andere smoes dat het er nog niet door ging. Eind oktober, voor mijn lange vakantie, nog eens geklaagd en duidelijk geweest dat ik het geen goede gang van zaken vind. Antwoord kwam dat de 10% nu ineens ter discussie stond omdat "er moeilijke tijden aan zitten te komen" en dat er in december een inflatiebonus wordt uitbetaald aan iedere werknemer. Daar heb ik natuurlijk niks mee te maken omdat we al eerder tot een afspraak gekomen zijn.
November was ik op vakantie.
Vandaag bevestiging gehad van de promotie per 1-12 en salarisverhoging van 8,5% (ipv 10% :') )
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206981861
Ik heb begin dit jaar in een soortgelijke situatie gezeten. Bij mijn vorige werkgever 2 jaar keihard gewerkt, nooit eens iets positiefs gehoord en een manager die me geen kans wilde geven in een andere functie en waar ik echt verhitte discussies mee heb gehad.

Sollicitaties de deur uit gedaan en bij mijn gesprek aangegeven dat ik graag door wilde groeien naar een andere functie, maar dat die mogelijkheid er bij mijn vorige werkgever niet was, en dat de reden was om verder te kijken.

Dat bleek het juiste antwoord, want ik werk bij mijn nieuwe werkgever inmiddels al weer 8 maanden.

Maak je vooral niet druk. Men is momenteel al lang blij als er fatsoenlijke mensen reageren op hun vacatures. Dat je niet lekker gaat met je manager hoeft verder helemaal niemand te weten.
pi_206992627
Wat ook wel lastig is en wat ik door de jaren heb geleerd: Als je heel hard werkt en er zelf ook veel voor opgeeft maar niets ervoor terugkrijgt is dat heel frustrerend omdat je een stukje waardering mist in geld en carrière mogelijkheden. Het is vooral heel oneerlijk. Voor mij was het doel een fatsoenlijk salaris omdat de kosten gewoon heel hoog zijn in Nederland en je wilt ook een beetje comfortabel leven in plaats van elke euro omdraaien. Daardoor wordt het onderwerp ook zwaar beladen in dit soort gesprekken omdat het ook persoonlijke impact heeft.

Uiteindelijk ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat je niet zo geïnvesteerd moet zijn in je werkgever (tenzij je aandeelhouder bent), hoe moeilijk dat ook is. Veel beter je eigen privé grenzen aangeven (bijvoorbeeld alleen tussen 08.00 en 18.00 uur werken) en je privé zaken blijven doen. Ook al die promotie dingen, is zo'n onzin uiteindelijk. Het is uiteindelijk vooral willekeur of ze je het gunnen en of je relatie goed is. Ik heb hele dossiers / presentaties moeten maken om op te gaan voor promotie en uiteindelijk bepalen ze met een half oog in 5 tot 10 minuten of je het krijgt of niet. Met als resultaat: Een bedachte titel die iets mooier is dan je nu hebt en 10% max erbij, terwijl bij de buurman kan je in 1x 30 tot 50% erbij krijgen. Niet echt de moeite.

Als je er veel zakelijker inzit, ik krijg het of niet en anders kijk ik verder (en dan ook echt doen), werkt dat vaak veel beter en hoef je al die onzin niet te doen. Alleen dat is lastiger gezegd dan gedaan. Een nieuwe sollicitatie (3/4x een half uur is 2 uur) is vaak makkelijker dan die hele promotie cycle die vaak een jaar duurt met onderbouwing en afspraken.
pi_206992802
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:58 schreef RealRS het volgende:
Ook al die promotie dingen, is zo'n onzin uiteindelijk. Het is uiteindelijk vooral willekeur of ze je het gunnen en of je relatie goed is.
Meegemaakt als je maar lekker slijmt en het hol van de manager kruipt, je het meeste voor elkaar krijgt. Mij niet gezien, was er weg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207004034
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik zou NOOIT in een sollicitatie slecht praten over je huidige werkgever.

'Ik zit goed waar ik zit, maar wordt tijd voor een nieuwe uitdaging, praat daarom met een aantal bedrijven waaronder jullie.'

Als je ergens nog maar kort zit en je dus niet kan zeggen dat het tijd wordt voor een nieuwe uitdaging dan moet je iets anders verzinnen, maar ik zou dan nog steeds niet slecht praten over je huidige werkgever. 'Ik kwam er vrij snel achter dat ik xyz leuk en uitdagend vind in het werk en wil me daar meer in ontwikkelen, hoe zijn de mogelijkheden daarvoor bij jullie bedrijf?' (En xyz zijn dan natuurlijk de dingen die je daar vooral zou doen volgens de vacaturetekst).

Ik heb geen haast om weg te gaan, kan werken waar ik wil en vind jullie ook tof genoeg om mee te praten moet je onderliggende boodschap zijn.
pi_207004046
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 12:57 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Februari: gesprek gehad, doelen gesteld voor volgende level. Zouden in de zomer opnieuw kijken.
Begin juli: gesprek gehad, doelen gehaald, mondelinge toezegging gehad dat ik de promotie krijg. Salaris zouden we nog kijken, want wat ik wilde gingen ze niet bieden. Hierna schriftelijke bevestiging van de promotie gehad (niet van salaris).
Augustus vakantietijd, niks gebeurd.
September nagevraagd, onderhandeld op 10% verhoging. Akkoord.
Oktober één of andere smoes dat het er nog niet door ging. Eind oktober, voor mijn lange vakantie, nog eens geklaagd en duidelijk geweest dat ik het geen goede gang van zaken vind. Antwoord kwam dat de 10% nu ineens ter discussie stond omdat "er moeilijke tijden aan zitten te komen" en dat er in december een inflatiebonus wordt uitbetaald aan iedere werknemer. Daar heb ik natuurlijk niks mee te maken omdat we al eerder tot een afspraak gekomen zijn.
November was ik op vakantie.
Vandaag bevestiging gehad van de promotie per 1-12 en salarisverhoging van 8,5% (ipv 10% :') )
Wegwezen. Banen genoeg.
pi_207004418
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:58 schreef RealRS het volgende:
Wat ook wel lastig is en wat ik door de jaren heb geleerd: Als je heel hard werkt en er zelf ook veel voor opgeeft maar niets ervoor terugkrijgt is dat heel frustrerend omdat je een stukje waardering mist in geld en carrière mogelijkheden. Het is vooral heel oneerlijk. Voor mij was het doel een fatsoenlijk salaris omdat de kosten gewoon heel hoog zijn in Nederland en je wilt ook een beetje comfortabel leven in plaats van elke euro omdraaien. Daardoor wordt het onderwerp ook zwaar beladen in dit soort gesprekken omdat het ook persoonlijke impact heeft.

Uiteindelijk ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat je niet zo geïnvesteerd moet zijn in je werkgever (tenzij je aandeelhouder bent), hoe moeilijk dat ook is. Veel beter je eigen privé grenzen aangeven (bijvoorbeeld alleen tussen 08.00 en 18.00 uur werken) en je privé zaken blijven doen. Ook al die promotie dingen, is zo'n onzin uiteindelijk. Het is uiteindelijk vooral willekeur of ze je het gunnen en of je relatie goed is. Ik heb hele dossiers / presentaties moeten maken om op te gaan voor promotie en uiteindelijk bepalen ze met een half oog in 5 tot 10 minuten of je het krijgt of niet. Met als resultaat: Een bedachte titel die iets mooier is dan je nu hebt en 10% max erbij, terwijl bij de buurman kan je in 1x 30 tot 50% erbij krijgen. Niet echt de moeite.

Als je er veel zakelijker inzit, ik krijg het of niet en anders kijk ik verder (en dan ook echt doen), werkt dat vaak veel beter en hoef je al die onzin niet te doen. Alleen dat is lastiger gezegd dan gedaan. Een nieuwe sollicitatie (3/4x een half uur is 2 uur) is vaak makkelijker dan die hele promotie cycle die vaak een jaar duurt met onderbouwing en afspraken.
On point!

Ik moet er veel minder persoonlijke waarde aan hechten, hoewel ik het bedrijf en het merk op zich wel een warm hart toe draag.

En inderaad wat je zegt, het is allemaal niet meer zo belangrijk. Cliché of niet, ik heb dat sinds covid wel ingezien.
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:15 schreef doenskie het volgende:

[..]
Wegwezen. Banen genoeg.
Ja, dit dus. In januari ga ik beginnen met zoeken/solliciteren. Eerst even verhuizen en de kerstdagen uitrusten. :D
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207004461
Niet te druk over maken, niks slechts zeggen over je huidige werkgever, zelfvertrouwen hebben. Gaat goed komen ^O^

Veel succes *)
pi_207005449
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:02 schreef Nismo1991 het volgende:
Niet te druk over maken, niks slechts zeggen over je huidige werkgever, zelfvertrouwen hebben. Gaat goed komen ^O^

Veel succes *)
Ga de gesprekken in met de mindset 'even kijken, wil ik hier werken?'
Laat meerdere gesprekken tegelijk lopen, dan sta je er meer 'outcome independent' in.
Bereid veel vragen voor en print die uit, neem ze mee. Doorloop ze nog even aan het einde van het gesprek om te kijken of je alles gevraagd hebt. Komt professioneel over. Zet hier vooral ook vragen in over hoe kan ik mij hier verder ontwikkelen etc. daarmee onderscheid je jezelf. Lees je in in het bedrijf en stel slimme vragen over de strategie van het bedrijf bijv. en hoe het bedrijf zich onderscheid van de concurrent.
Google de meest gevraagde sollicitatievragen, zet die in een word document, schrijf overal een goed antwoord bij en leer die uit je hoofd, zo heb je meteen bam een antwoord bij vragen als 'kan je 2 zwakke punten van jezelf noemen met voorbeelden' of 'kan je een conflict noemen en hoe je daarmee bent omgegaan' etc.

Ik claim geen sollicitatie expert te zijn maar bovenstaande heeft mij altijd goed geholpen.

En ik zou dus louter zeer positief praten over je huidige werkgever. Je hebt geen haast om weg te gaan maar zoekt een nieuwe uitdaging, bent benaderd door meerdere bedrijven, en hebt ook interesse in bedrijf waar je nu op sollicitatie bent om redenen XYZ, kunnen ze daar op toelichten?
pi_207018895
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:13 schreef Tinkepink het volgende:
Gewoon het standaard zinnetje gebruiken: te weinig ontwikkelmogelijkheden in je huidige baan.
Dit is het beste advies. En zorg dat je dan concreet kunt maken wat de ontwikkelmogelijkheden zijn die je mist.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207049940
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:02 schreef Nismo1991 het volgende:
Niet te druk over maken, niks slechts zeggen over je huidige werkgever, zelfvertrouwen hebben. Gaat goed komen ^O^

Veel succes *)
Dankje! :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 12:22 schreef doenskie het volgende:

[..]
Ga de gesprekken in met de mindset 'even kijken, wil ik hier werken?'
Laat meerdere gesprekken tegelijk lopen, dan sta je er meer 'outcome independent' in.
Bereid veel vragen voor en print die uit, neem ze mee. Doorloop ze nog even aan het einde van het gesprek om te kijken of je alles gevraagd hebt. Komt professioneel over. Zet hier vooral ook vragen in over hoe kan ik mij hier verder ontwikkelen etc. daarmee onderscheid je jezelf. Lees je in in het bedrijf en stel slimme vragen over de strategie van het bedrijf bijv. en hoe het bedrijf zich onderscheid van de concurrent.
Google de meest gevraagde sollicitatievragen, zet die in een word document, schrijf overal een goed antwoord bij en leer die uit je hoofd, zo heb je meteen bam een antwoord bij vragen als 'kan je 2 zwakke punten van jezelf noemen met voorbeelden' of 'kan je een conflict noemen en hoe je daarmee bent omgegaan' etc.

Ik claim geen sollicitatie expert te zijn maar bovenstaande heeft mij altijd goed geholpen.

En ik zou dus louter zeer positief praten over je huidige werkgever. Je hebt geen haast om weg te gaan maar zoekt een nieuwe uitdaging, bent benaderd door meerdere bedrijven, en hebt ook interesse in bedrijf waar je nu op sollicitatie bent om redenen XYZ, kunnen ze daar op toelichten?
^O^
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')