abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206954399
quote:
Eerste rijverboden voor elektrische auto’s gepland
De energievoorziening in de komende winter baart veel landen zorgen. Ook Zwitserland bereidt zich voor op een mogelijke black-out en wil onder meer rijverboden voor elektrische auto’s toestaan.

Zwitserland zou het eerste land ter wereld kunnen zijn dat in een noodsituatie rijverboden oplegt aan e-auto’s om de energiezekerheid te waarborgen. Verschillende media melden dit unaniem en verwijzen naar een ontwerpverordening over beperkingen en verboden op het gebruik van elektrische energie.

Concreet schreef deze krant: ‘Het privégebruik van elektrische auto’s is alleen toegestaan ​​voor absoluut noodzakelijke verplaatsingen, zoals bijvoorbeeld beroepsuitoefening, boodschappen, doktersbezoek et cetera. Op de snelwegen zou de maximumsnelheid in die gevallen worden verlaagd.’

Oorlog in Oekraïne

Zwitserland haalt het grootste deel van de elektriciteit uit waterkracht. Het land importeert echter ook elektriciteit uit Duitsland en Frankrijk. Als daar knelpunten zijn, kan elektriciteit ook in Zwitserland schaars worden. De energiezekerheid in Europa wordt als bedreigd beschouwd vanwege de oorlog in Oekraïne. Veel landen bereiden zich daarom voor op een noodsituatie.

De beperkingen in e-mobiliteit zijn volgens het ontwerp alleen bedoeld voor escalatieniveau 3. Daarvoor zouden bezuinigingsmaatregelen in particuliere huishoudens van kracht worden. Wasmachines mogen dan bijvoorbeeld maar op maximaal 40 graden draaien. Bladblazers, terraswarmers, stoelverwarmingen in stoeltjesliften mogen niet worden bediend.

Wetsontwerp

Het is echter nog maar een wetsontwerp. Mocht er daadwerkelijk een stroomtekort zijn, dan moeten de maatregelen worden bijgesteld en pas dan treedt de verordening in werking, zo meldt de nieuwssite t-online. Nederland heeft nog geen omvangrijk noodplan voor het geval de elektriciteitsvoorziening hapert of compleet uitvalt.
Lijkt me een uitermate puik plan. Idealiter zou de (energie- en uitstoot)politie d.m.v. 5G op afstand de controles kunnen uitvoeren en ingrijpen wanneer een overtreder bijvoorbeeld met de elektrische auto bij een vriend op bezoek gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 05-12-2022 18:13:57 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206954499
Ik zou zeggen dat een laadbeperking meer doet, dan verbieden te rijden met op een hoop uitzonderingen na.
.
pi_206954542
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_206954550
pi_206954562
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:44 schreef KillerBee4ever het volgende:
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
Het is prima uit te leggen maar dan moet je wel verder kijken dan de krantenkop.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 december 2022 @ 17:48:50 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206954589
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:44 schreef KillerBee4ever het volgende:
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
Prima uit te leggen. Lees bijvoorbeeld verder dan de kop (en dan niet onjuiste TT, maar de kop van het artikel zelf).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_206954611
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:44 schreef KillerBee4ever het volgende:
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
iemand die kan nadenken kan dit heel goed begrijpen en uitleggen en had dit voorspeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206954623
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 17:41 schreef Fer het volgende:
Ik zou zeggen dat een laadbeperking meer doet, dan verbieden te rijden met op een hoop uitzonderingen na.
handhaving zal hier wel een rol spelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206954647
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 17:41 schreef Fer het volgende:
Ik zou zeggen dat een laadbeperking meer doet, dan verbieden te rijden met op een hoop uitzonderingen na.
in NL zijn er al langer laadbeperkingen. het vermogen van openbare laadpalen gaat geregeld naar beneden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 5 december 2022 @ 19:02:51 #10
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206956412
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
iemand die kan nadenken kan dit heel goed begrijpen en uitleggen en had dit voorspeld.
Ik vind dit net als @KillerBee4ever ook niet zo goed uit te leggen. Wel vanuit de redenatie "als elektriciteit schaars wordt, is het nodig dat het verbruik op bepaalde vlakken gereduceerd/gerantsoeneerd wordt. Zoals elektrisch rijden."

Maar dat begrijpt iedere boerenlul. Wanneer je het echter wat breder trekt: het omschakelen naar elektrisch rijden wordt enorm gepromoot/gestimuleerd. Klimaat, milieu, de toekomst, etc. Zelfs zo ver, dat men de verkoop van nieuwe brandstofauto's uiteindelijk wil gaan verbieden. Dit terwijl er al jaren wordt aangegeven dat de elektrische infrastructuur in de verste verte niet toereikend is voor massaal elektrisch rijden. Veel elektriciteitsnetten hebben nu al capaciteitsproblemen.

Echter zijn er 'early adopters' die het voortouw nemen en alvast op elektrisch rijden zijn overgestapt. Zij doen dus iets dat vanuit overheden gewenst is en waar uiteindelijk iedereen naartoe zou moeten. Ze investeren daar veel geld in, want EVs zijn (ook met eventuele subsidieregelingen) nog steeds aanzienlijk duurder in aanschaf dan brandstofauto's. Daarnaast brengt het wat hobbels met zich mee, omdat oplaadmogelijkheden en actieradius nog steeds beperkt zijn. Je moet bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden bij je huis installeren en langere afstanden rijden moet je goed plannen, omdat de infrastructuur voor onderweg opladen ook nog in de kinderschoenen staat vergeleken met die van "even ergens snel tanken" en je weg weer kunnen vervolgen.

En dan: je neemt die beperkingen voor lief, toont je goede wil door (zoals gewenst) relatief vroeg op volledig elektrisch rijden over te stappen en doet je brandstofauto weg. Maar zodra de elektriciteitsvoorziening dan in gevaar komt, kan het zo zijn dat jouw mobiliteit zwaar beperkt wordt omdat je een EV rijdt. Voor mensen die nog niet in die door de overheid zo gewenste EV hebben geïnvesteerd is er niks aan de hand, want die kunnen gewoon blijven tanken en doorrijden. Dat is wat er wat mij betreft niet aan valt uit te leggen.

Maar wellicht heb jij er een andere kijk op waarom dit wel valt uit leggen. :)
pi_206957010
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 19:02 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik vind dit net als @:KillerBee4ever ook niet zo goed uit te leggen. Wel vanuit de redenatie "als elektriciteit schaars wordt, is het nodig dat het verbruik op bepaalde vlakken gereduceerd/gerantsoeneerd wordt. Zoals elektrisch rijden."

Maar dat begrijpt iedere boerenlul. Wanneer je het echter wat breder trekt: het omschakelen naar elektrisch rijden wordt enorm gepromoot/gestimuleerd. Klimaat, milieu, de toekomst, etc. Zelfs zo ver, dat men de verkoop van nieuwe brandstofauto's uiteindelijk wil gaan verbieden. Dit terwijl er al jaren wordt aangegeven dat de elektrische infrastructuur in de verste verte niet toereikend is voor massaal elektrisch rijden. Veel elektriciteitsnetten hebben nu al capaciteitsproblemen.

Echter zijn er 'early adopters' die het voortouw nemen en alvast op elektrisch rijden zijn overgestapt. Zij doen dus iets dat vanuit overheden gewenst is en waar uiteindelijk iedereen naartoe zou moeten. Ze investeren daar veel geld in, want EVs zijn (ook met eventuele subsidieregelingen) nog steeds aanzienlijk duurder in aanschaf dan brandstofauto's. Daarnaast brengt het wat hobbels met zich mee, omdat oplaadmogelijkheden en actieradius nog steeds beperkt zijn. Je moet bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden bij je huis installeren en langere afstanden rijden moet je goed plannen, omdat de infrastructuur voor onderweg opladen ook nog in de kinderschoenen staat vergeleken met die van "even ergens snel tanken" en je weg weer kunnen vervolgen.

En dan: je neemt die beperkingen voor lief, toont je goede wil door (zoals gewenst) relatief vroeg op volledig elektrisch rijden over te stappen en doet je brandstofauto weg. Maar zodra de elektriciteitsvoorziening dan in gevaar komt, kan het zo zijn dat jouw mobiliteit zwaar beperkt wordt omdat je een EV rijdt. Voor mensen die nog niet in die door de overheid zo gewenste EV hebben geïnvesteerd is er niks aan de hand, want die kunnen gewoon blijven tanken en doorrijden. Dat is wat er wat mij betreft niet aan valt uit te leggen.

Maar wellicht heb jij er een andere kijk op waarom dit wel valt uit leggen. :)
zeker, want dit is al tientallen jaren bekend en ik begrijp niet zo goed je standpunt van de overheid hierin.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206957052
Het gaat pas om een allerlaatste maatregel, en dan is het ook nog een voorstel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206957122
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:42 schreef raptorix het volgende:
Het gaat pas om een allerlaatste maatregel, en dan is het ook nog een voorstel.
in NL zijn er al laadpaalbeperkende maatregelen genomen in de praktijk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206957145
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
in NL zijn er al laadpaalbeperkende maatregelen genomen in de praktijk
Dat er een bord bij komt met: Nu gratis parkeren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206957161
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:45 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat er een bord bij komt met: Nu gratis parkeren.
oh zijn er nog meer maatregelen, dat wist ik niet .Mij was alleen bekend dat het vermogen van laadpalen op bepaalde plekken geregeld wordt teruggeschroefd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206957195
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh zijn er nog meer maatregelen, dat wist ik niet .Mij was alleen bekend dat het vermogen van laadpalen op bepaalde plekken geregeld wordt teruggeschroefd.
Het was een grap ;)
Overigens heb ik best veel collegas met een stekkerwagen, maar ik hoor dat het gewoon continue gestress is, laadpalen die bijvoorbeeld s'nachts niet hebben opgeladen, of dat ze met 2 procent op het werk aankomen en lopen stressen of er nog een paal vrij is. Collega snel naar buiten om zijn auto te stekkeren, zodat de ander hem kan overnmen, wat een gedoe zeg.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206957232
Dan rotten ze lekker op daar in Zwitserland en ga ik naar Oostenrijk met de Tesla.
  maandag 5 december 2022 @ 20:00:11 #18
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206957458
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zeker, want dit is al tientallen jaren bekend en ik begrijp niet zo goed je standpunt van de overheid hierin.
Wat begrijp je niet? Simpel gesteld:

Overheid propageert/promoot/stimuleert overstappen op elektrisch rijden i.v.m. klimaat/milieu > zij vinden dat uiteindelijk iedereen hier naartoe moet > early adopters investeren hier vroeg in en nemen het voortouw (doen dus wat de overheid verlangt) > zij nemen de hogere kosten en beperkingen in gemak voor lief > wanneer er een probleem met elektriciteit ontstaat, is de consequentie dat zij als eerste beperkt worden in hun mobiliteit > mensen die nog niet de 'gewenste' maatregelen hebben genomen en gewoon nog een brandstofauto rijden, worden niet in hun mobiliteit beperkt > je wordt 'gestraft' voor het investeren in 'het goede' doen.

Wat is daar een goede uitleg bij?
  maandag 5 december 2022 @ 20:41:48 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_206958570
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:50 schreef Jahr00n het volgende:
Dan rotten ze lekker op daar in Zwitserland en ga ik naar Oostenrijk met de Tesla.
Oh, dit verandert de zaak. Morgen spoedoverleg bij de Zwitserse regering want Jahr00n gaat nu naar Oostenrijk!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 5 december 2022 @ 20:46:00 #20
408813 crew  trein2000
pi_206958704
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 20:00 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wat begrijp je niet? Simpel gesteld:

Overheid propageert/promoot/stimuleert overstappen op elektrisch rijden i.v.m. klimaat/milieu > zij vinden dat uiteindelijk iedereen hier naartoe moet > early adopters investeren hier vroeg in en nemen het voortouw (doen dus wat de overheid verlangt) > zij nemen de hogere kosten en beperkingen in gemak voor lief > wanneer er een probleem met elektriciteit ontstaat, is de consequentie dat zij als eerste beperkt worden in hun mobiliteit > mensen die nog niet de 'gewenste' maatregelen hebben genomen en gewoon nog een brandstofauto rijden, worden niet in hun mobiliteit beperkt > je wordt 'gestraft' voor het investeren in 'het goede' doen.

Wat is daar een goede uitleg bij?
Nood breekt wet, maar het voelt wel heel onrechtvaardig.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 5 december 2022 @ 20:48:35 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206958780
Gewoon je dieselaggregaat aanslingeren om je Tesla op te laden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 5 december 2022 @ 21:07:29 #22
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206959202
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 20:48 schreef Janneke141 het volgende:
Gewoon je dieselaggregaat aanslingeren om je Tesla op te laden.
Het leuke is: dat maakt dus geen reet uit. Het laden wordt (als ik het goed begrijp) in dat uiterste geval dus niet verboden, maar het rijden. Je kunt je Tesla dus helemaal volladen met een dieselaggregaat, je mag er geen meter mee rijden wanneer het buiten de vrijstellingen valt.
  maandag 5 december 2022 @ 21:34:02 #23
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206959734
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 20:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nood breekt wet, maar het voelt wel heel onrechtvaardig.
"Nood breekt wet" ben ik wel met je eens. Ik vind het ook belangrijker dat mensen in staat zijn om te koken en hun huis te verwarmen, dan dat iemand met een EV een stukje kan toeren of een avondje uit kan (ik noem maar iets). Wanneer het daadwerkelijk de keuze is tussen het een of het ander, dan is dat niet eens iets om over na te denken.

Echter vind ik wel dat er dan alternatieven aangeboden moeten worden. Zoals hier al aangegeven: het verbieden zou wat mij betreft dan niet op het rijden zelf moeten zijn, maar op het (op bepaalde momenten) laden van je auto via het elektriciteitsnet. Stel dat er een soort 'elektrische autoloze zondag' komt (ik noem maar wat): het kan wat mij betreft niet zo zijn dat jij met een auto met volgeladen batterij geen ritje mag maken op die dag en iemand met een brandstofauto zonder nadenken en zonder problemen zijn auto instapt om te doen wat ze willen en naar hartelust te tanken.

Dan vind ik dat ze maar iets moeten verzinnen zodat je op bepaalde momenten op aangewezen plekken alleen op dieselaggregaten je EV mag laden, indien dat nodig is. Dan belast je het elektriciteitsnetwerk niet en beperk je mensen die de moeite hebben gedaan om die gewenste EV te nemen ook niet in hun mobiliteit. Ik snap dat dat allemaal veel makkelijker gezegd is dan gedaan, maar EV-rijders gaan 'straffen' omdat ze iets doen (en nogmaals, daar flink geld in investeren) dat je als overheid wenst, is wat mij betreft echt onverkoopbaar. En nee, ik ben zelf geen elektrische rijder. :)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 5 december 2022 @ 22:07:06 #24
408813 crew  trein2000
pi_206960419
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:34 schreef Repentless het volgende:

[..]
"Nood breekt wet" ben ik wel met je eens. Ik vind het ook belangrijker dat mensen in staat zijn om te koken en hun huis te verwarmen, dan dat iemand met een EV een stukje kan toeren of een avondje uit kan (ik noem maar iets). Wanneer het daadwerkelijk de keuze is tussen het een of het ander, dan is dat niet eens iets om over na te denken.

Echter vind ik wel dat er dan alternatieven aangeboden moeten worden. Zoals hier al aangegeven: het verbieden zou wat mij betreft dan niet op het rijden zelf moeten zijn, maar op het (op bepaalde momenten) laden van je auto via het elektriciteitsnet. Stel dat er een soort 'elektrische autoloze zondag' komt (ik noem maar wat): het kan wat mij betreft niet zo zijn dat jij met een auto met volgeladen batterij geen ritje mag maken op die dag en iemand met een brandstofauto zonder nadenken en zonder problemen zijn auto instapt om te doen wat ze willen en naar hartelust te tanken.

Dan vind ik dat ze maar iets moeten verzinnen zodat je op bepaalde momenten op aangewezen plekken alleen op dieselaggregaten je EV mag laden, indien dat nodig is. Dan belast je het elektriciteitsnetwerk niet en beperk je mensen die de moeite hebben gedaan om die gewenste EV te nemen ook niet in hun mobiliteit. Ik snap dat dat allemaal veel makkelijker gezegd is dan gedaan, maar EV-rijders gaan 'straffen' omdat ze iets doen (en nogmaals, daar flink geld in investeren) dat je als overheid wenst, is wat mij betreft echt onverkoopbaar. En nee, ik ben zelf geen elektrische rijder. :)
In de basis wel mee eens. Maar het is hetzelfde dilemma als bij de avondklok en corona. Niet rijden valt te handhaven, niet opladen niet. En in een noodsituatie kun je nu eenmaal niet altijd de meest ideale oplossing kiezen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 5 december 2022 @ 22:32:57 #25
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206960788
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 22:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
In de basis wel mee eens. Maar het is hetzelfde dilemma als bij de avondklok en corona. Niet rijden valt te handhaven, niet opladen niet. En in een noodsituatie kun je nu eenmaal niet altijd de meest ideale oplossing kiezen.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vraag me af of dat valt te handhaven. Privégebruik van elektrisch auto's is dan alleen toegestaan voor "absoluut noodzakelijke verplaatsingen zoals bijvoorbeeld beroepsuitoefening, doktersbezoek, boodschappen et cetera."

Hoe valt dat praktisch te handhaven? Gaat de politie dan elke EV die ze zien staande houden om te vragen wat het doel is van hun rit? Hoe verloopt die discussie? Hoe controleren ze dat? Hoeveel capaciteit is daarvoor?

Het lijkt mij in die zin zelfs bijna eenvoudiger om te controleren op opladen dan op rijden. We zijn zo 'connected' tegenwoordig, dat het misschien eenvoudiger is om centraal te registreren of een auto aan een laadpaal staat te laden. Daarnaast kan er misschien ook een visuele controle door de politie plaatsvinden (vergelijkbaar met parkeerbeheer): kabel van een auto aan een reguliere laadpaal of aan huis wanneer het 'niet mag'? > Direct afkoppelen/boete/whatever. Openbare laadpalen op het elektriciteitsnet uitschakelen op bepaalde momenten dat je niet 'mag' laden.

Nogmaals: allemaal zeer simplistisch geredeneerd vanuit mij. Maar "niet rijden" lijkt mij juist het minst makkelijk te handhaven en het minste effect hebben, nog afgezien van de oneerlijkheid ervan.
  maandag 5 december 2022 @ 23:14:15 #26
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206961211
Doe dan eerder een autoloze zondag. Niet te handhaven. Gaan allemaal politie met hun plofkoetsen jagen op Tesla's? Succes.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 5 december 2022 @ 23:14:47 #27
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206961215
- Dubbel -
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 5 december 2022 @ 23:17:11 #28
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_206961233
Goede zaak. Weer een stap dichterbij de redding van het klimaat.
pi_206961244
Elektrisch rijden gaat het nooit worden. Waterstof; let maar op.
  maandag 5 december 2022 @ 23:22:01 #30
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_206961268
Je verzint het niet.

Eerst ben je het kindje Jezus als je in een elektrische auto rijdt en ineens gaan precies dezelfde mensen je cancellen.
pi_206961338
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:48 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het was een grap ;)
Overigens heb ik best veel collegas met een stekkerwagen, maar ik hoor dat het gewoon continue gestress is, laadpalen die bijvoorbeeld s'nachts niet hebben opgeladen, of dat ze met 2 procent op het werk aankomen en lopen stressen of er nog een paal vrij is. Collega snel naar buiten om zijn auto te stekkeren, zodat de ander hem kan overnmen, wat een gedoe zeg.
Ik stond laatst bij een tankstation nog even van het zonnetje te genieten met koffie en een peuk bij de auto vlakbij de electrische palen, die allen bezet waren. In kwartiertje tijd wel een stuk of 10 ev auto's langs zien rijden, stilstaan, wachten, geïrriteerd kijken, dat alles vol stond _O-
pi_206961383
Ik ben blij dat, als ik de verhalen zo lees, ik gewoon een eigen laadpunt heb en in geval van nood in 5 minuten 100km bij kan laden via snelladen.
pi_206961414
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:44 schreef KillerBee4ever het volgende:
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
Gedwongen? Het wordt de rijkere burger gewoon heel makkelijk gemaakt met al die subsidies
  maandag 5 december 2022 @ 23:45:56 #34
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_206961417
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 23:18 schreef Pendule het volgende:
Elektrisch rijden gaat het nooit worden. Waterstof; let maar op.
Elektrisch rijden is het al, er worden amper waterstofauto's verkocht.

Bijna alle grote merken zijn gestopt met de ontwikkeling van waterstofauto's.

In feite zijn alleen Toyota, BMW en Hyundai er nog mee bezig, waarbij BMW de techniek van Toyota gebruikt.
  maandag 5 december 2022 @ 23:52:06 #35
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206961444
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 23:41 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ik ben blij dat, als ik de verhalen zo lees, ik gewoon een eigen laadpunt heb en in geval van nood in 5 minuten 100km bij kan laden via snelladen.
Daar heb je toch geen reet aan als je niet met je EV mag rijden zonder geldige reden?
  maandag 5 december 2022 @ 23:52:59 #36
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_206961446
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:42 schreef raptorix het volgende:
Het gaat pas om een allerlaatste maatregel, en dan is het ook nog een voorstel.
Klopt.

quote:
De beperkingen in e-mobiliteit zijn volgens het ontwerp alleen bedoeld voor escalatieniveau 3. Daarvoor zouden bezuinigingsmaatregelen in particuliere huishoudens van kracht worden. Wasmachines mogen dan bijvoorbeeld maar op maximaal 40 graden draaien. Bladblazers, terraswarmers, stoelverwarmingen in stoeltjesliften mogen niet worden bediend.

Wetsontwerp
Het is echter nog maar een wetsontwerp. Mocht er daadwerkelijk een stroomtekort zijn, dan moeten de maatregelen worden bijgesteld en pas dan treedt de verordening in werking, zo meldt de nieuwssite t-online. Nederland heeft nog geen omvangrijk noodplan voor het geval de elektriciteitsvoorziening hapert of compleet uitvalt.
  maandag 5 december 2022 @ 23:54:01 #37
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_206961449
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 23:52 schreef Repentless het volgende:

[..]
Daar heb je toch geen reet aan als je niet met je EV mag rijden zonder geldige reden?
Klopt, het gaat om het gebruik voor "doelloze blokjes om", niet om het laden.
pi_206961459
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 23:52 schreef Repentless het volgende:

[..]
Daar heb je toch geen reet aan als je niet met je EV mag rijden zonder geldige reden?
Ik heb het meer over de verhalen van mensen die hun auto niet op kunnen laden. Als ik mijn auto niet mag rijden vanwege stroomtekorten zal het gemis van de auto vermoedelijk niet mijn grootste probleem zijn.
  maandag 5 december 2022 @ 23:59:09 #39
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206961464
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 23:57 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik heb het meer over de verhalen van mensen die hun auto niet op kunnen laden. Als ik mijn auto niet mag rijden vanwege stroomtekorten zal het gemis van de auto vermoedelijk niet mijn grootste probleem zijn.
Welke verhalen?
pi_206961471
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 23:59 schreef Repentless het volgende:

[..]
Welke verhalen?
Of je leest gewoon het topic :')
  dinsdag 6 december 2022 @ 00:20:28 #41
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206961551
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 00:00 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Of je leest gewoon het topic :')
Ah oké, ik zie het al. Het topic gaat over een eventueel verbod op elektrisch rijden wanneer elektriciteit schaars is. Iemand post dan dat hij collega's heeft waarvan hun auto 's nachts niet is opgeladen is aan de laadpaal en dat dat continu stressen is.

Jij wilt dan uitsluitend ontzettend graag laten weten: "nou, daar heb ik gelukkig geen last van omdat ik een eigen laadpunt heb!" Top. :')
pi_206961622
Dat gejank van 'geld geïnvesteerd omdat de regering het wil en voor het klimaat' kan wel stoppen: het ging en gaat alleen maar om de pegels.
pi_206961747
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 23:41 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ik ben blij dat, als ik de verhalen zo lees, ik gewoon een eigen laadpunt heb en in geval van nood in 5 minuten 100km bij kan laden via snelladen.
Piekverbruik wordt gewoon afgekapt wanneer het netwerk te zwaar belast wordt dus helaas voor jou.
pi_206962072
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
iemand die kan nadenken kan dit heel goed begrijpen en uitleggen en had dit voorspeld.
De zogenaamde complotwappies bijvoorbeeld. En Thierry Baudet en Willem Engel. Die zeiden al dit is onhoudbaar met EV's. De complotwappies zeggen, dit is precies wat de elite willen iedere burger strak onder controle. Maar neuh die zijn allemaal gek en worden gecanceled naar een verdomhoekje of BNW. Je mag het zo langzamerhand toch wel een keer zeggen. De deugers zijn allenaal naieve tyfus domme klootzakken.
pi_206962194
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 22:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
In de basis wel mee eens. Maar het is hetzelfde dilemma als bij de avondklok en corona. Niet rijden valt te handhaven, niet opladen niet. En in een noodsituatie kun je nu eenmaal niet altijd de meest ideale oplossing kiezen.
Lol. Grondrechtschending zonder effect... Hier wederom een forse knel in bewegingsvrijheid.

Als wij een serieus constitutioneel hof hadden gehad was de regering allang teruggefloten.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_206962208
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 23:18 schreef Pendule het volgende:
Elektrisch rijden gaat het nooit worden. Waterstof; let maar op.
Heb je nog meer elektriciteit nodig...
pi_206962222
Wat maken wij toch ook een puinzooi van onszelf met onze honger naar energie.
Taalpurist.
pi_206962233
Lekker dan als je je dak vol hebt liggen met zonnepanelen, waarbij je rekening hebt gehouden met het laden van je electrische auto.
pi_206962266
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 07:14 schreef PS. het volgende:
Lekker dan als je je dak vol hebt liggen met zonnepanelen, waarbij je rekening hebt gehouden met het laden van je electrische auto.
Best dak nodig in de winter....
  dinsdag 6 december 2022 @ 07:27:49 #50
22565 asco
Los in deze tent
pi_206962279
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 07:25 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Best dak nodig in de winter....
En vooral de afgelopen week. Met 19 panelen kwam ik niet één dag tot 1 kw. _O-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')