abonnement Unibet Coolblue
pi_206954399
quote:
Eerste rijverboden voor elektrische auto’s gepland
De energievoorziening in de komende winter baart veel landen zorgen. Ook Zwitserland bereidt zich voor op een mogelijke black-out en wil onder meer rijverboden voor elektrische auto’s toestaan.

Zwitserland zou het eerste land ter wereld kunnen zijn dat in een noodsituatie rijverboden oplegt aan e-auto’s om de energiezekerheid te waarborgen. Verschillende media melden dit unaniem en verwijzen naar een ontwerpverordening over beperkingen en verboden op het gebruik van elektrische energie.

Concreet schreef deze krant: ‘Het privégebruik van elektrische auto’s is alleen toegestaan ​​voor absoluut noodzakelijke verplaatsingen, zoals bijvoorbeeld beroepsuitoefening, boodschappen, doktersbezoek et cetera. Op de snelwegen zou de maximumsnelheid in die gevallen worden verlaagd.’

Oorlog in Oekraïne

Zwitserland haalt het grootste deel van de elektriciteit uit waterkracht. Het land importeert echter ook elektriciteit uit Duitsland en Frankrijk. Als daar knelpunten zijn, kan elektriciteit ook in Zwitserland schaars worden. De energiezekerheid in Europa wordt als bedreigd beschouwd vanwege de oorlog in Oekraïne. Veel landen bereiden zich daarom voor op een noodsituatie.

De beperkingen in e-mobiliteit zijn volgens het ontwerp alleen bedoeld voor escalatieniveau 3. Daarvoor zouden bezuinigingsmaatregelen in particuliere huishoudens van kracht worden. Wasmachines mogen dan bijvoorbeeld maar op maximaal 40 graden draaien. Bladblazers, terraswarmers, stoelverwarmingen in stoeltjesliften mogen niet worden bediend.

Wetsontwerp

Het is echter nog maar een wetsontwerp. Mocht er daadwerkelijk een stroomtekort zijn, dan moeten de maatregelen worden bijgesteld en pas dan treedt de verordening in werking, zo meldt de nieuwssite t-online. Nederland heeft nog geen omvangrijk noodplan voor het geval de elektriciteitsvoorziening hapert of compleet uitvalt.
Lijkt me een uitermate puik plan. Idealiter zou de (energie- en uitstoot)politie d.m.v. 5G op afstand de controles kunnen uitvoeren en ingrijpen wanneer een overtreder bijvoorbeeld met de elektrische auto bij een vriend op bezoek gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 05-12-2022 18:13:57 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206954499
Ik zou zeggen dat een laadbeperking meer doet, dan verbieden te rijden met op een hoop uitzonderingen na.
.
pi_206954542
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_206954550
pi_206954562
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:44 schreef KillerBee4ever het volgende:
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
Het is prima uit te leggen maar dan moet je wel verder kijken dan de krantenkop.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 december 2022 @ 17:48:50 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206954589
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:44 schreef KillerBee4ever het volgende:
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
Prima uit te leggen. Lees bijvoorbeeld verder dan de kop (en dan niet onjuiste TT, maar de kop van het artikel zelf).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_206954611
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:44 schreef KillerBee4ever het volgende:
Omgekeerde wereld dit... eerst wordt je zowat een EV in gedwongen (brandstof auto's verboden vanaf 2035), en nu dit.
Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, niemand heeft een glazen bol, maar dit soort maatregelen is eigenlijk gewoon niet uit te leggen.
iemand die kan nadenken kan dit heel goed begrijpen en uitleggen en had dit voorspeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206954623
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 17:41 schreef Fer het volgende:
Ik zou zeggen dat een laadbeperking meer doet, dan verbieden te rijden met op een hoop uitzonderingen na.
handhaving zal hier wel een rol spelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206954647
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 17:41 schreef Fer het volgende:
Ik zou zeggen dat een laadbeperking meer doet, dan verbieden te rijden met op een hoop uitzonderingen na.
in NL zijn er al langer laadbeperkingen. het vermogen van openbare laadpalen gaat geregeld naar beneden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 5 december 2022 @ 19:02:51 #10
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206956412
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
iemand die kan nadenken kan dit heel goed begrijpen en uitleggen en had dit voorspeld.
Ik vind dit net als @KillerBee4ever ook niet zo goed uit te leggen. Wel vanuit de redenatie "als elektriciteit schaars wordt, is het nodig dat het verbruik op bepaalde vlakken gereduceerd/gerantsoeneerd wordt. Zoals elektrisch rijden."

Maar dat begrijpt iedere boerenlul. Wanneer je het echter wat breder trekt: het omschakelen naar elektrisch rijden wordt enorm gepromoot/gestimuleerd. Klimaat, milieu, de toekomst, etc. Zelfs zo ver, dat men de verkoop van nieuwe brandstofauto's uiteindelijk wil gaan verbieden. Dit terwijl er al jaren wordt aangegeven dat de elektrische infrastructuur in de verste verte niet toereikend is voor massaal elektrisch rijden. Veel elektriciteitsnetten hebben nu al capaciteitsproblemen.

Echter zijn er 'early adopters' die het voortouw nemen en alvast op elektrisch rijden zijn overgestapt. Zij doen dus iets dat vanuit overheden gewenst is en waar uiteindelijk iedereen naartoe zou moeten. Ze investeren daar veel geld in, want EVs zijn (ook met eventuele subsidieregelingen) nog steeds aanzienlijk duurder in aanschaf dan brandstofauto's. Daarnaast brengt het wat hobbels met zich mee, omdat oplaadmogelijkheden en actieradius nog steeds beperkt zijn. Je moet bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden bij je huis installeren en langere afstanden rijden moet je goed plannen, omdat de infrastructuur voor onderweg opladen ook nog in de kinderschoenen staat vergeleken met die van "even ergens snel tanken" en je weg weer kunnen vervolgen.

En dan: je neemt die beperkingen voor lief, toont je goede wil door (zoals gewenst) relatief vroeg op volledig elektrisch rijden over te stappen en doet je brandstofauto weg. Maar zodra de elektriciteitsvoorziening dan in gevaar komt, kan het zo zijn dat jouw mobiliteit zwaar beperkt wordt omdat je een EV rijdt. Voor mensen die nog niet in die door de overheid zo gewenste EV hebben geïnvesteerd is er niks aan de hand, want die kunnen gewoon blijven tanken en doorrijden. Dat is wat er wat mij betreft niet aan valt uit te leggen.

Maar wellicht heb jij er een andere kijk op waarom dit wel valt uit leggen. :)
pi_206957010
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 19:02 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik vind dit net als @:KillerBee4ever ook niet zo goed uit te leggen. Wel vanuit de redenatie "als elektriciteit schaars wordt, is het nodig dat het verbruik op bepaalde vlakken gereduceerd/gerantsoeneerd wordt. Zoals elektrisch rijden."

Maar dat begrijpt iedere boerenlul. Wanneer je het echter wat breder trekt: het omschakelen naar elektrisch rijden wordt enorm gepromoot/gestimuleerd. Klimaat, milieu, de toekomst, etc. Zelfs zo ver, dat men de verkoop van nieuwe brandstofauto's uiteindelijk wil gaan verbieden. Dit terwijl er al jaren wordt aangegeven dat de elektrische infrastructuur in de verste verte niet toereikend is voor massaal elektrisch rijden. Veel elektriciteitsnetten hebben nu al capaciteitsproblemen.

Echter zijn er 'early adopters' die het voortouw nemen en alvast op elektrisch rijden zijn overgestapt. Zij doen dus iets dat vanuit overheden gewenst is en waar uiteindelijk iedereen naartoe zou moeten. Ze investeren daar veel geld in, want EVs zijn (ook met eventuele subsidieregelingen) nog steeds aanzienlijk duurder in aanschaf dan brandstofauto's. Daarnaast brengt het wat hobbels met zich mee, omdat oplaadmogelijkheden en actieradius nog steeds beperkt zijn. Je moet bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden bij je huis installeren en langere afstanden rijden moet je goed plannen, omdat de infrastructuur voor onderweg opladen ook nog in de kinderschoenen staat vergeleken met die van "even ergens snel tanken" en je weg weer kunnen vervolgen.

En dan: je neemt die beperkingen voor lief, toont je goede wil door (zoals gewenst) relatief vroeg op volledig elektrisch rijden over te stappen en doet je brandstofauto weg. Maar zodra de elektriciteitsvoorziening dan in gevaar komt, kan het zo zijn dat jouw mobiliteit zwaar beperkt wordt omdat je een EV rijdt. Voor mensen die nog niet in die door de overheid zo gewenste EV hebben geïnvesteerd is er niks aan de hand, want die kunnen gewoon blijven tanken en doorrijden. Dat is wat er wat mij betreft niet aan valt uit te leggen.

Maar wellicht heb jij er een andere kijk op waarom dit wel valt uit leggen. :)
zeker, want dit is al tientallen jaren bekend en ik begrijp niet zo goed je standpunt van de overheid hierin.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206957052
Het gaat pas om een allerlaatste maatregel, en dan is het ook nog een voorstel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206957122
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:42 schreef raptorix het volgende:
Het gaat pas om een allerlaatste maatregel, en dan is het ook nog een voorstel.
in NL zijn er al laadpaalbeperkende maatregelen genomen in de praktijk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206957145
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
in NL zijn er al laadpaalbeperkende maatregelen genomen in de praktijk
Dat er een bord bij komt met: Nu gratis parkeren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206957161
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:45 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat er een bord bij komt met: Nu gratis parkeren.
oh zijn er nog meer maatregelen, dat wist ik niet .Mij was alleen bekend dat het vermogen van laadpalen op bepaalde plekken geregeld wordt teruggeschroefd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206957195
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh zijn er nog meer maatregelen, dat wist ik niet .Mij was alleen bekend dat het vermogen van laadpalen op bepaalde plekken geregeld wordt teruggeschroefd.
Het was een grap ;)
Overigens heb ik best veel collegas met een stekkerwagen, maar ik hoor dat het gewoon continue gestress is, laadpalen die bijvoorbeeld s'nachts niet hebben opgeladen, of dat ze met 2 procent op het werk aankomen en lopen stressen of er nog een paal vrij is. Collega snel naar buiten om zijn auto te stekkeren, zodat de ander hem kan overnmen, wat een gedoe zeg.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206957232
Dan rotten ze lekker op daar in Zwitserland en ga ik naar Oostenrijk met de Tesla.
  maandag 5 december 2022 @ 20:00:11 #18
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206957458
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zeker, want dit is al tientallen jaren bekend en ik begrijp niet zo goed je standpunt van de overheid hierin.
Wat begrijp je niet? Simpel gesteld:

Overheid propageert/promoot/stimuleert overstappen op elektrisch rijden i.v.m. klimaat/milieu > zij vinden dat uiteindelijk iedereen hier naartoe moet > early adopters investeren hier vroeg in en nemen het voortouw (doen dus wat de overheid verlangt) > zij nemen de hogere kosten en beperkingen in gemak voor lief > wanneer er een probleem met elektriciteit ontstaat, is de consequentie dat zij als eerste beperkt worden in hun mobiliteit > mensen die nog niet de 'gewenste' maatregelen hebben genomen en gewoon nog een brandstofauto rijden, worden niet in hun mobiliteit beperkt > je wordt 'gestraft' voor het investeren in 'het goede' doen.

Wat is daar een goede uitleg bij?
  maandag 5 december 2022 @ 20:41:48 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_206958570
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:50 schreef Jahr00n het volgende:
Dan rotten ze lekker op daar in Zwitserland en ga ik naar Oostenrijk met de Tesla.
Oh, dit verandert de zaak. Morgen spoedoverleg bij de Zwitserse regering want Jahr00n gaat nu naar Oostenrijk!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 5 december 2022 @ 20:46:00 #20
408813 crew  trein2000
pi_206958704
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 20:00 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wat begrijp je niet? Simpel gesteld:

Overheid propageert/promoot/stimuleert overstappen op elektrisch rijden i.v.m. klimaat/milieu > zij vinden dat uiteindelijk iedereen hier naartoe moet > early adopters investeren hier vroeg in en nemen het voortouw (doen dus wat de overheid verlangt) > zij nemen de hogere kosten en beperkingen in gemak voor lief > wanneer er een probleem met elektriciteit ontstaat, is de consequentie dat zij als eerste beperkt worden in hun mobiliteit > mensen die nog niet de 'gewenste' maatregelen hebben genomen en gewoon nog een brandstofauto rijden, worden niet in hun mobiliteit beperkt > je wordt 'gestraft' voor het investeren in 'het goede' doen.

Wat is daar een goede uitleg bij?
Nood breekt wet, maar het voelt wel heel onrechtvaardig.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 5 december 2022 @ 20:48:35 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206958780
Gewoon je dieselaggregaat aanslingeren om je Tesla op te laden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 5 december 2022 @ 21:07:29 #22
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206959202
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 20:48 schreef Janneke141 het volgende:
Gewoon je dieselaggregaat aanslingeren om je Tesla op te laden.
Het leuke is: dat maakt dus geen reet uit. Het laden wordt (als ik het goed begrijp) in dat uiterste geval dus niet verboden, maar het rijden. Je kunt je Tesla dus helemaal volladen met een dieselaggregaat, je mag er geen meter mee rijden wanneer het buiten de vrijstellingen valt.
  maandag 5 december 2022 @ 21:34:02 #23
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206959734
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 20:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nood breekt wet, maar het voelt wel heel onrechtvaardig.
"Nood breekt wet" ben ik wel met je eens. Ik vind het ook belangrijker dat mensen in staat zijn om te koken en hun huis te verwarmen, dan dat iemand met een EV een stukje kan toeren of een avondje uit kan (ik noem maar iets). Wanneer het daadwerkelijk de keuze is tussen het een of het ander, dan is dat niet eens iets om over na te denken.

Echter vind ik wel dat er dan alternatieven aangeboden moeten worden. Zoals hier al aangegeven: het verbieden zou wat mij betreft dan niet op het rijden zelf moeten zijn, maar op het (op bepaalde momenten) laden van je auto via het elektriciteitsnet. Stel dat er een soort 'elektrische autoloze zondag' komt (ik noem maar wat): het kan wat mij betreft niet zo zijn dat jij met een auto met volgeladen batterij geen ritje mag maken op die dag en iemand met een brandstofauto zonder nadenken en zonder problemen zijn auto instapt om te doen wat ze willen en naar hartelust te tanken.

Dan vind ik dat ze maar iets moeten verzinnen zodat je op bepaalde momenten op aangewezen plekken alleen op dieselaggregaten je EV mag laden, indien dat nodig is. Dan belast je het elektriciteitsnetwerk niet en beperk je mensen die de moeite hebben gedaan om die gewenste EV te nemen ook niet in hun mobiliteit. Ik snap dat dat allemaal veel makkelijker gezegd is dan gedaan, maar EV-rijders gaan 'straffen' omdat ze iets doen (en nogmaals, daar flink geld in investeren) dat je als overheid wenst, is wat mij betreft echt onverkoopbaar. En nee, ik ben zelf geen elektrische rijder. :)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 5 december 2022 @ 22:07:06 #24
408813 crew  trein2000
pi_206960419
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:34 schreef Repentless het volgende:

[..]
"Nood breekt wet" ben ik wel met je eens. Ik vind het ook belangrijker dat mensen in staat zijn om te koken en hun huis te verwarmen, dan dat iemand met een EV een stukje kan toeren of een avondje uit kan (ik noem maar iets). Wanneer het daadwerkelijk de keuze is tussen het een of het ander, dan is dat niet eens iets om over na te denken.

Echter vind ik wel dat er dan alternatieven aangeboden moeten worden. Zoals hier al aangegeven: het verbieden zou wat mij betreft dan niet op het rijden zelf moeten zijn, maar op het (op bepaalde momenten) laden van je auto via het elektriciteitsnet. Stel dat er een soort 'elektrische autoloze zondag' komt (ik noem maar wat): het kan wat mij betreft niet zo zijn dat jij met een auto met volgeladen batterij geen ritje mag maken op die dag en iemand met een brandstofauto zonder nadenken en zonder problemen zijn auto instapt om te doen wat ze willen en naar hartelust te tanken.

Dan vind ik dat ze maar iets moeten verzinnen zodat je op bepaalde momenten op aangewezen plekken alleen op dieselaggregaten je EV mag laden, indien dat nodig is. Dan belast je het elektriciteitsnetwerk niet en beperk je mensen die de moeite hebben gedaan om die gewenste EV te nemen ook niet in hun mobiliteit. Ik snap dat dat allemaal veel makkelijker gezegd is dan gedaan, maar EV-rijders gaan 'straffen' omdat ze iets doen (en nogmaals, daar flink geld in investeren) dat je als overheid wenst, is wat mij betreft echt onverkoopbaar. En nee, ik ben zelf geen elektrische rijder. :)
In de basis wel mee eens. Maar het is hetzelfde dilemma als bij de avondklok en corona. Niet rijden valt te handhaven, niet opladen niet. En in een noodsituatie kun je nu eenmaal niet altijd de meest ideale oplossing kiezen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 5 december 2022 @ 22:32:57 #25
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206960788
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 22:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
In de basis wel mee eens. Maar het is hetzelfde dilemma als bij de avondklok en corona. Niet rijden valt te handhaven, niet opladen niet. En in een noodsituatie kun je nu eenmaal niet altijd de meest ideale oplossing kiezen.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vraag me af of dat valt te handhaven. Privégebruik van elektrisch auto's is dan alleen toegestaan voor "absoluut noodzakelijke verplaatsingen zoals bijvoorbeeld beroepsuitoefening, doktersbezoek, boodschappen et cetera."

Hoe valt dat praktisch te handhaven? Gaat de politie dan elke EV die ze zien staande houden om te vragen wat het doel is van hun rit? Hoe verloopt die discussie? Hoe controleren ze dat? Hoeveel capaciteit is daarvoor?

Het lijkt mij in die zin zelfs bijna eenvoudiger om te controleren op opladen dan op rijden. We zijn zo 'connected' tegenwoordig, dat het misschien eenvoudiger is om centraal te registreren of een auto aan een laadpaal staat te laden. Daarnaast kan er misschien ook een visuele controle door de politie plaatsvinden (vergelijkbaar met parkeerbeheer): kabel van een auto aan een reguliere laadpaal of aan huis wanneer het 'niet mag'? > Direct afkoppelen/boete/whatever. Openbare laadpalen op het elektriciteitsnet uitschakelen op bepaalde momenten dat je niet 'mag' laden.

Nogmaals: allemaal zeer simplistisch geredeneerd vanuit mij. Maar "niet rijden" lijkt mij juist het minst makkelijk te handhaven en het minste effect hebben, nog afgezien van de oneerlijkheid ervan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')