abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 4 december 2022 @ 18:41:33 #1
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_206942961
Ik kook eigenlijk elke dag en dat doe ik ook graag. Nooit met pakjes en zakjes enzo, alles vers. Er is alleen een ding: mijn snijskills zijn echt waardeloos. Ik ben langzaam, alles wordt scheef en ongelijk. Iets gelijkmatig julienne snijden is niet te doen, mijn reepjes ui zijn vaak hartstikke dik en verschillen onderling ook enorm van dikte om maar eens een voorbeeld te geven. Om iets brunoise te snijden hak ik gewoon random met m'n mes door alles heen totdat het er klein uitziet :')

Ik heb een messenset van Berlinger Haus waarvan ik het standaard koksmes het vaakst gebruik. Ik scherp het elke keer voordat ik ga snijden maar het resultaat blijft gewoon slecht. Mijn vriendin bakt gewoon een bot aardappelschilmesjes en het ziet er perfect uit, dus ik dacht "misschien is het koksmes te groot" en ben kleinere messen gaan proberen maar dat vind ik eigenlijk alleen nog maar meer gepiel.

We wonen nog niet samen, dus kan m'n vriendin helaas alleen in het weekend charteren voor het snijwerk :P
Maar serieus, dat ik zo beroerd ben in de mise en place begint mijn algehele plezier in koken meer en meer weg te nemen. Ik heb al hartstikke veel tutorials gekeken en gelezen van professionele chefs, maar het wil me niet lukken om netjes te snijden.

Kortom, iemand tips? Duurdere messen kopen? Gaan samenwonen zodat m'n vriendin elke dag kan snijden? Gewoon blijven oefenen, oefenen, oefenen?
Ik weet het even niet meer en koop tegenwoordig vooral voorgesneden troep, maar dat lijkt me geen oplossing :')
pi_206942969
stupidity has become as common as common sense was before
  Spellchecker zondag 4 december 2022 @ 18:44:18 #3
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_206942985
Blijven oefenen.
hier denk ik nog even over na ......
pi_206943219
Je vermeld Berlinger Haus alsof het een heel goed merk is, maar dat is echt goedkope zooi. Niet voor niets dat die altijd voor een habbekrats weggaan op vakantieveilingen, of de wekelijkse Telegraaf actie.

Je kan beter voor een messenset van bijvoorbeeld een spaaractie van de AH oid gaan, dat is echt wel goede kwaliteit.

Natuurlijk kun je dan niet ineens geweldig snijden, maar goed gereedschap is het halve werk.
  zondag 4 december 2022 @ 19:15:35 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206943314
Ik zweer bij dit mesje. Scherp, makkelijk hanteerbaar.

The love you take is equal to the love you make.
pi_206943318
Je hoeft geen duur mes te hebben, wel een goed mes. Bijvoorbeeld de het koksmes van Victorinox Fibrox (¤33). Dat mes is vlijmscherp en blijft ook lang scherp als je een normale snijplank gebruikt. Iedere keer slijpen is echt niet nodig (los van de vraag of je een mes überhaupt correct weet te slijpen).

Verder moet je niet teveel waarde hechten aan de snedes uit de Franse keuken. Het is natuurlijk leuk voor de presentatie als je perfecte kubusjes kan snijden, maar in de gewone thuiskeuken heb je helemaal geen zin in de enorme verspilling van tijd en voedsel die dat met zich meebrengt (je gaat in je eigen keuken echt niet al je snij-afval benutten voor bouillon).

Zorg er gewoon voor dat alles ongeveer dezelfde grootte heeft, zodat het even snel gaart. Verder wil je dat het snijden snel en vooral veilig gaat. Een van de vaardigheden is hoe je je hand tot een klauwtje zet, waarbij je het mes stuurt door hem langs je middelvinger te laten glijden. Als je dat goed beheerst, wordt het een stuk lastiger om jezelf te snijden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_206943478
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 19:15 schreef Lienekien het volgende:

[ afbeelding ]
Alleen niet in de vaatwasser stoppen. En als iemand anders de vaatwasser heeft ingeruimd, nauwgezet inspecteren voordat je hem aanzet. Aldus mijn wijze levensles.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 4 december 2022 @ 19:33:37 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206943487
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 19:32 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Alleen niet in de vaatwasser stoppen. En als iemand anders de vaatwasser heeft ingeruimd, nauwgezet inspecteren voordat je hem aanzet. Aldus mijn wijze levensles.
Klopt.
  zondag 4 december 2022 @ 19:48:52 #9
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_206943641
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 19:05 schreef PS. het volgende:
Je vermeld Berlinger Haus alsof het een heel goed merk is, maar dat is echt goedkope zooi. Niet voor niets dat die altijd voor een habbekrats weggaan op vakantieveilingen, of de wekelijkse Telegraaf actie.

Je kan beter voor een messenset van bijvoorbeeld een spaaractie van de AH oid gaan, dat is echt wel goede kwaliteit.

Natuurlijk kun je dan niet ineens geweldig snijden, maar goed gereedschap is het halve werk.
Neuh, zo was het niet bedoeld alsof dat een goed merk was hoor. Gezien dat ik hem idd van Vakantieveilingen heb getrokken wist ik al dat het een matig merk is :P
quote:

[ afbeelding ]
Ga ik eens naar kijken!
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 19:16 schreef Jordy-B het volgende:
Je hoeft geen duur mes te hebben, wel een goed mes. Bijvoorbeeld de het koksmes van Victorinox Fibrox (¤33). Dat mes is vlijmscherp en blijft ook lang scherp als je een normale snijplank gebruikt. Iedere keer slijpen is echt niet nodig (los van de vraag of je een mes überhaupt correct weet te slijpen).

Verder moet je niet teveel waarde hechten aan de snedes uit de Franse keuken. Het is natuurlijk leuk voor de presentatie als je perfecte kubusjes kan snijden, maar in de gewone thuiskeuken heb je helemaal geen zin in de enorme verspilling van tijd en voedsel die dat met zich meebrengt (je gaat in je eigen keuken echt niet al je snij-afval benutten voor bouillon).

Zorg er gewoon voor dat alles ongeveer dezelfde grootte heeft, zodat het even snel gaart. Verder wil je dat het snijden snel en vooral veilig gaat. Een van de vaardigheden is hoe je je hand tot een klauwtje zet, waarbij je het mes stuurt door hem langs je middelvinger te laten glijden. Als je dat goed beheerst, wordt het een stuk lastiger om jezelf te snijden.
Heb je wel gelijk in dat het niet perfect hoeft te zijn natuurlijk. Maar als je het vergelijkt met hoe mijn vriendin snijdt met een bot schilmesje zijn mijn skills op z'n best waardeloos te noemen :P
En het neemt dus ook gewoon m'n plezier in koken weg.
pi_206943698
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 19:32 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Een mes dat daar al niet tegen kan is imo al bij voorbaat een slecht mes.
  zondag 4 december 2022 @ 19:56:06 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206943718
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 19:55 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Nee, dat is beslist niet waar. Dit zijn Robert Herder messen.

quote:
Alles over de bijzondere Robert Herder messen
Robert herder is een van de nog weinige echte messen fabrikanten in Solingen. Al meer dan een eeuw is hun credo "Goede messen worden met de hand gemaakt". En ook nu nog wordt elk mes met de hand gemaakt. Zelfs het simpelste mesje in hun collectie ondergaat minimaal 10 stappen voordat ze de fabriek uit gaan.

Maar dat is niet het enige wat de messen van Robert Herder bijzonder maakt. Ze zijn de absolute expert op het gebied van roestend staal (carbon staal of koolstofstaal). Ondanks dat bijna alle messenmaker overgegaan zijn op roestvrij staal blijven ze erbij dat de beste messen worden gemaakt van koolstofstaal.

Carbonstaal messen?
Messen met een hoog Carbongehalte (koolstofgehalte) kunnen harder gemaakt worden dan RVS messen. Hierdoor kan het mes scherper geslepen worden en blijft het veel langer scherp. Een nadeel van messen met een hoog koolstofgehalte is dat ze kunnen gaan roesten. Het mes wordt langzaam doffer en uiteindelijk donker/zwart. Dit is niet onhygiënisch maar kan aan bepaalde voedsel (zoals vis) een lichte smaak geven.

Toch kun je aan elke eigenaar van een Molenmes vragen of ze dit mes zouden willen ruilen voor een ander soort mes, je zult bijna altijd een overduidelijke nee horen.
pi_206943785
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 19:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, dat is beslist niet waar. Dit zijn Robert Herder messen.
[..]

Ik heb een setje van 3 schilmesjes, ooit bij de AH gekocht, en die gaan al jaren mee en gooi ze altijd in de vaatwasser. Snijden nog steeds dikke prima, zijn wel iets botter geworden maar voor een paar euro heb je een nieuw vlijmscherp setje.

Ik weet niet wat die messen van jouw merk (met duur marketingpraatje eraan vast) kosten, maar zal vast een stuk duurder zijn. En dat het geen RVS is, is voor mij inderdaad een dikke no-go, want het gemak van alles in de vaatwasser kunnen gooien is me gewoon veel meer waard dan dat dat houten handvat mesje misschien 3x zo lang mee gaat als het AH mesje dat een euro kost.

Ik heb ook duurdere (grotere) koksmessen maar ik kan daar niet mee werken, ik snij alle groente met simpele RVS schilmesjes met kunststof handvat (wat ook veel hygiënischer is dan carbonstaal met houten handvat);
  zondag 4 december 2022 @ 20:04:23 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206943838
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:01 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Ik heb een setje van 3 schilmesjes, ooit bij de AH gekocht, en die gaan al jaren mee en gooi ze altijd in de vaatwasser. Snijden nog steeds dikke prima, zijn wel iets botter geworden maar voor een paar euro heb je een nieuw vlijmscherp setje.

Ik weet niet wat die messen van jouw merk (met duur marketingpraatje eraan vast) kosten, maar zal vast een stuk duurder zijn. En dat het geen RVS is, is voor mij inderdaad een dikke no-go, want het gemak van alles in de vaatwasser kunnen gooien is me gewoon veel meer waard dan dat dat houten handvat mesje misschien 3x zo lang mee gaat als het AH mesje dat een euro kost.
Ja, ik was zoals jij. Totdat ik zag en las wat Wouter Klootwijk vond van de molenmessen. Aangeschaft en wil nooit meer anders.

Het mesje van mijn foto kost je overigens 15 euro en gaat een leven lang mee.

Het is één mes dat je even met de hand afwast en afdroogt. Dat is nauwelijks werk.

Hier de uitzending.

zondag 4 december 2022 @ 20:13:48 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206944001
Nee, ik heb geen aandelen.

Hier Karin van Koken met Karin over het mes in de YouTube.

https://www.kokenmetkarin.nl/2010/02/03/molenmes-lignum-3/

Dit mes heb ik ook. Wel een stuk duurder en komt voor wat groter werk uit de kast.

Deze herdermessen zijn, als ze een beetje minder scherp worden, met even aanzetten (dwz langs een aanzetstaal halen) weer vlijmscherp.

Ik ga echt nooit mee in de verleiding komen om messensets te kopen die er mooi uit zien, maar waar niet fatsoenlijk mee te snijden valt.
pi_206944049
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 20:04 schreef Lienekien het volgende:
Het mesje van mijn foto kost je overigens 15 euro en gaat een leven lang mee.
Valt nog mee dan voor zo'n fantastisch product, ik wil hem al bijna kopen. Waar kan ik er één halen voor 15 euro?
Als ik een halve dag de verwarming uit laat heb ik hem al terugverdiend.
pi_206944065
Als je gewoon kan snijden wat voor het gerecht voldoet is dat toch prima?

Het klinkt een beetje alsof je zelfs bij een stoofpot, waarin na bereiding de netheid van het snijden nooit meer terug te zien is, alsnog de lat voor je snijwerk hoog legt, omdat je vriendin het zoveel netter zou snijden.

Vraag me af in hoeverre dit een mes- of snijvaardigheidsissue is. Eén van de gesuggereerde messen hier kan je al heel ander snijgevoel geven in positieve zin, maar zoals het nu klinkt kun je daar niet van genieten als je het gevoel hebt dat je broddelwerk levert in vergelijking met wat je vriendin met dat mes doet.
Op vrijdag 2 december 2022 18:43 schreef ChevyCaprice het volgende: Is goed. Mail maar een end weg. Daag.
  zondag 4 december 2022 @ 20:32:22 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206944394
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2022 20:16 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Valt nog mee dan voor zo'n fantastisch product, ik wil hem al bijna kopen. Waar kan ik er één halen voor 15 euro?
Als ik een halve dag de verwarming uit laat heb ik hem al terugverdiend.
:+

De Blokker heeft ze volgens mij voor die prijs.
pi_206944682
Ik weet niet of anderen dit ook doen; mijn messenset bewaar ik ondersteboven in het messenblok, het mes rust dus op zijn rug ipv de snijkant

Dat leek mij voor het mes zijn scherpte beter

En idd nooit in de vaatwasser
  zondag 4 december 2022 @ 20:45:40 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206944695
Inderdaad een molenmes aanschaffen (handmatig afwassen) en vooral veel oefenen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poef.....gone! ©golfer
pi_206944939
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 19:55 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Die messen zijn net als met plaatstalen pannen: ze overleven jou en je kleinkinderen. Er is maar één manier om ze stuk te krijgen: de vaatwasser.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Spellchecker zondag 4 december 2022 @ 21:03:21 #21
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_206944954
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:17 schreef Stepperoller het volgende:

Het klinkt een beetje alsof je zelfs bij een stoofpot, waarin na bereiding de netheid van het snijden nooit meer terug te zien is, alsnog de lat voor je snijwerk hoog legt, omdat je vriendin het zoveel netter zou snijden.

Vraag me af in hoeverre dit een mes- of snijvaardigheidsissue is. Eén van de gesuggereerde messen hier kan je al heel ander snijgevoel geven in positieve zin, maar zoals het nu klinkt kun je daar niet van genieten als je het gevoel hebt dat je broddelwerk levert in vergelijking met wat je vriendin met dat mes doet.
Dit is eigenlijk een R&P-topic? :o
hier denk ik nog even over na ......
pi_206944996
Rustig snijden en aandachtig werken, je wordt vanzelf sneller.
.
pi_206945298
Als je het moeilijk vindt om van nette plakken nette repen en nette 5x5x5 mm blokjes te snijden voor een brunoise, dan kun je een mandoline overwegen voor een constant resultaat. Verder alle groenten die je nodig hebt zo recht mogelijk kopen en als ze krom zijn de kromming eerst wegsnijden zodat je een aantal rechte vlakken hebt.
Maar ja verspilling.

En uiteindelijk ben je maar hobbyist, en werk je niet als keukenhulpje onder de priemende ogen van een sterrenchef toch?

Ik snij zelf trouwens het prettigst met een groot koksmes (global G2) , voor lange rechte snedes.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_206946144
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 21:03 schreef maily het volgende:

[..]
Betere messen kunnen het tij hier misschien ook wel keren, maar ik bespeur tot nu toe geen growth mindset. :P

Zoals ik het lees ligt de focus niet primair op het verbeteren van TS zijn eigen vaardigheden. Hij noemt ook niet of hij voortgang boekt met een bepaalde techniek, maar alleen dat hij een bepaalde netheidslat (namelijk vriendin) nog altijd niet haalt. En het tart zijn kookplezier.
Op vrijdag 2 december 2022 18:43 schreef ChevyCaprice het volgende: Is goed. Mail maar een end weg. Daag.
  maandag 5 december 2022 @ 13:36:48 #25
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_206950967
Gelukkig heb ik geen vaatwasser dus wordt alles sowieso al met de hand gedaan :+

quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:17 schreef Stepperoller het volgende:

Heb je op zich ook wel een punt, als het eenmaal ergens in zit is het niet zo probleem meer en zie je het niet meer hoe netjes het al dan niet is.
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 21:03 schreef maily het volgende:

[..]
_O- dat valt mee :P
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:23 schreef Gripper het volgende:
Als je het moeilijk vindt om van nette plakken nette repen en nette 5x5x5 mm blokjes te snijden voor een brunoise, dan kun je een mandoline overwegen voor een constant resultaat. Verder alle groenten die je nodig hebt zo recht mogelijk kopen en als ze krom zijn de kromming eerst wegsnijden zodat je een aantal rechte vlakken hebt.
Maar ja verspilling.

En uiteindelijk ben je maar hobbyist, en werk je niet als keukenhulpje onder de priemende ogen van een sterrenchef toch?

Ik snij zelf trouwens het prettigst met een groot koksmes (global G2) , voor lange rechte snedes.
Madoline is wel een goede ja, kan ik wel eens proberen! Heb sowieso al veel dingen zoals dunschillers in huis, want "handmatig" aardappels schillen eindigt bij mij natuurlijk steevast in dobbelsteentjes en de helft van de aardappel met de schillen mee de GFE-bak in :+
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:38 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Betere messen kunnen het tij hier misschien ook wel keren, maar ik bespeur tot nu toe geen growth mindset. :P

Zoals ik het lees ligt de focus niet primair op het verbeteren van TS zijn eigen vaardigheden. Hij noemt ook niet of hij voortgang boekt met een bepaalde techniek, maar alleen dat hij een bepaalde netheidslat (namelijk vriendin) nog altijd niet haalt. En het tart zijn kookplezier.
Nou ja, ik zou graag willen verbeteren natuurlijk. Nu laat ik m'n vriendin alles doen als ze er is, maar die klaagt dan altijd dat zij de mise en place moet doen en ik de leuke dingen :P
Maar ik vind het gewoon niet zo leuk nee, dat klopt.
pi_206951943
Ten eerste is het helemaal niet super belangrijk dat je alles perfect snijdt als het geen 3 michelinsterrenrestaurant is. Als je gewoon uitjes snijdt voor een saus of zo lekker boeiend als er een paar iets grotere stukjes inzitten. Kan mij niet verrotten in ieder geval.

Ten tweede is het inderdaad beter met een echt scherp mes. Helaas heb ik zelf altijd botte messen, ik heb een whetstone geprobeerd dat krijgt ik niet voor mekaar, ik heb een speciaal apparaatje dat de whetstone vervangt nou daar worden ze een heel klein beetje minder bot van maar ook niet vlijmscherp, aanzetstaal heeft ook geen zin meer. Maar goed ik heb al zo lang botte messen dat ik neit anders meer ken en nee ik snijd mezelf maar zelden in de vingers wat het gevaar kan zijn bij botte messen.

Ten derder moet je je vingers van de hand die het voedsel vasthoudt naar binnen krullen en dan heel dicht bij je knokkels snijden, zo kan je je fikken er nooit vanaf snijden ook niet met een scherp mes.

Ten vijfde moet je even weten welke producten je op welke manier moet snijden.

Ui: eerst door de helft (het kontje doormidden. Dan horizontaal paar keer snijden, dan verticaal snijden terwijl het kontje eraan blijft zitten, dan pas haaks daarop van boven naar onder.

Wortel julienne: ik doe de wortel schuin in plakken snijden. Dan al deze dunne plakken gemakkelijk in julienne snijden. Ik zie vaak dan men loopt te hannessen met de wortel overdwars in dunne plakken proberen te snijden, ik kan jou nou al vertellen dat dat jou niet gaat lukken tenzij je een japanse sushichef bent met 50 jaar ervaring met een santokumes.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 5 december 2022 @ 15:08:33 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206952336
Ik mis ten vierde. :+
Poef.....gone! ©golfer
pi_206952437
quote:
11s.gif Op maandag 5 december 2022 15:08 schreef golfer het volgende:
Ik mis ten vierde. :+
Oh jeetje.

Net heb ik trouwens gewoon plakjes aardappel in het handje gesneden, met een groot mes. En ja naar mijzelf toe, dat mag ook niet.

Dat gaat absoluut tegen alle wetten van iedere koksopleiding in. Maar het werkt gewoon voor mij en ik bezeer me niet, dus lekker boeiend. :W
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 6 december 2022 @ 08:46:55 #29
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206962708
Als je ziet dat iets te dik is gesneden, dan snij je het toch nog een keer door midden?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206962731
quote:

[ afbeelding ]
Hier snij ik mn uitjes ook mee idd, het kartelmessje hiervan is weer goud voor tomaten!
pi_206962798
En goed scherp mes en veel oefenen. Ik kook heel graag voor een aantal jaar nu, maar mijn snijskills zijn ook nog steeds niet optimaal. Wel gaat het steeds beter. Ik kijk ook veel kookfilmpjes op YouTube en die snijkunsten probeer ik dan na te doen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206964501
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2022 18:41 schreef Irritatie100 het volgende:

Kortom, iemand tips? Duurdere messen kopen? Gaan samenwonen zodat m'n vriendin elke dag kan snijden? Gewoon blijven oefenen, oefenen, oefenen?
Ik weet het even niet meer en koop tegenwoordig vooral voorgesneden troep, maar dat lijkt me geen oplossing :')
Waarom deze drang naar het optimale? Waarom deze haast? Fuck al die snelsnijders, beter leer je genieten van langzaam koken B-)
  dinsdag 6 december 2022 @ 13:13:45 #33
496777 Emmerdeur
insanity is never reasonable.
pi_206965322
Al japanse messen geprobeerd? Die zijn n stuk scherper gesneden
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/japanse-koksmessen.htm
There is no such thing as a weird human being, It's just that some people require more understanding than others.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')