abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206932033
Wat heb jij gedaan om je (koop)huis te isoleren?
Denk aan kruipruimte isolatie, zolderisolatie, HR+++ ramen geplaatst, rolluiken, tochtstrips etc.

En hoe heb je dit gefinancierd:
Uit eigen middelen of via bv subsidies van de gemeente?

[ Bericht 15% gewijzigd door stropdaz op 03-12-2022 22:09:05 ]
pi_206932086
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:54 schreef stropdaz het volgende:
kruipruimte isolatie
Dat zou hier niet verkeerd zijn.
Daar wil ik me in 2023 eens in verdiepen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:54 schreef stropdaz het volgende:
Wat heb jij gedaan om je (koop)huis te isoleren?
Denk aan kruipruimte isolatie, zolderisolatie, HR+++ ramen geplaatst, rolluiken etc.

En hoe heb je dit gefinancierd:
Uit eigen middelen of via bv subsidies van de gemeente?
Vlak voor ik ziek thuis kwam te zitten begonnen aan tempex platen tegen de schuine dakwand.
Dit wordt als ik weer op een steiger kan staan vervolgd

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:54 schreef stropdaz het volgende:
HR+++ ramen geplaatst
Heb ik niet.
Wel HR++ en rolluiken rondom het gehele huis
pi_206932247
Een jaar of 5 geleden heb ik zo'n tochtstripje geplaatst aan de onderkant van de achterdeur, omdat ik er zo doorheen kon kijken.
pi_206932416
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:02 schreef Centenbak het volgende:
Een jaar of 5 geleden heb ik zo'n tochtstripje geplaatst aan de onderkant van de achterdeur, omdat ik er zo doorheen kon kijken.
Strip aan de deur?
Of in het kozijn geplakt?

Dat laatste denk ik nl ook over bij de ramen.
Maar ik ben bang dat je ramen dan niet meer goed sluiten.
Idem voor deur
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 23:48:50 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206933975
Een nieuwbouwhuis met epc 0 kopen :s)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206934188
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:48 schreef Rene het volgende:
Een nieuwbouwhuis met epc 0 kopen :s)
Misschien nog wel de beste en goedkoopste oplossing @Rene :)
pi_206935532
Huis uit 1989:
- HR++ glas laten plaatsen
- Bodemisolatie (parels) in de kruipruimte (alleen doordat je destijds pas subsidie kreeg bij 2 maatregelen en dit dus “geld toe kreeg” hierop)
- Hier en daar tochtstrips
- oh en dus ooit eens radiatorfolie geplakt

Spouwmuur is vanuit de bouw al geïsoleerd, dak en vloer ook.

Ik wil eigenlijk nog zo’n fancy tochtwerende brievenbus maar vraag me ook weer af hoeveel dat nou echt helpt en of ik niet sowieso veel warmte verlies via de houten voordeur. Wellicht eerst maar eens een gordijn voor de deur hangen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zedi op 04-12-2022 10:53:06 ]
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206935898
Tussenwoning van bouwjaar 1973. Toen we het kochten zat er nul isolatie in. Nu is dak, gevel en kruipruimte geisoleerd en zijn alle kozijnen van kunststof en voorzien van dubbel glas.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 4 december 2022 @ 09:34:26 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206935931
Woning uit 1968. Vloerisolatie laten doen, dak isolatie zelf gedaan, enkel glas begane grond vervangen. Verder nog wat andere ramen en deuren vervangen. Gevel isolatie hebben we aangepakt en we hebben vloerverwarming op 2 van de 3 verdiepingen.

In maart hebben we een warmtepomp en 18 zonnepanelen laten plaatsen.
Resistance is futile.
pi_206935973
Niets, de gemeente verrekt het om m'n enkelglas te vervangen, wil niet investeren andere manieren van verwarmen (gas kachel) en zelf kan ik er helaas weinig aan doen... anders dan kleedje om en genieten van de kou :+
Just say hi!
  Moderator zondag 4 december 2022 @ 10:35:46 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206936343
Afgelopen jaar vooral her en der wat tochtstrips aangebracht, een borstel voor de brievenbus gemaakt.
Radiator folie geplaatst (of het nou echt helpt; geen idee) en in de woonkamer hebben we één radiator die het meest aanstaat voorzien van speedcomfort radiatorventilatoren.
Dit jaar sinds april hebben we 4 x 405WP zonnepanelen op het dak van de carport.

En op dit moment nog bezig om een kleine bergzolder te isoleren met 6 centimeter dikke pir isolatieplaten.
Wellicht doe ik de grote bergzolder in huis ook nog, maar dan moet ik eerst de hele zolder leegmaken...
pi_206936571
6 jaar geleden huidig huis gekocht, tussenwoning jaren 70 bouw. Nul isolatie, wel met nieuwe kozijnen en 10 zonnepanelen.

Afgelopen jaren dak geïsoleerd met 15cm Isovlas, de vliering nog extra met glaswol.
Alle buitenmuren van binnen uit geïsoleerd met voorzetwanden en 10 cm EPS.
Vloer geïsoleerd met 15 cm EPS.
Beneden vloerverwarming laten plaatsen en alle CV leidingen geïsoleerd.

Zelf nog 8 panelen op de garage geplaatst.

Vloerverwarmingen en dak uit bouwdepot en de rest geleidelijk gedaan afgelopen jaren. EPS gratis via het werk.

Uitgekomen op een maand bedrag van 35 euro, dus de investeringen zijn het wel waard geweest.
Voorheen Post ID 101472
pi_206936844
Huis uit 1890, gekocht in 2010. Toen volledig verbouwd, enkel glas vervangen door dubbel HR+, dak geïsoleerd en nieuwe dakkapellen. Ketel uit 2001 vervangen in 2019 door een zuiniger exemplaar. Kruipruimte geïsoleerd. Verder tochtstrips bij deuren en zo'n brievenbusborstel.

Alleen kruipruimte met een gemeentelijk subsidieproject, rest zelf gefinancierd. Wat nog kan: radiatorfolie, van die radiatorventilatoren. Huis heeft geen spouw dus isolatie van de enkelsteens muren is niet heel makkelijk, plus het is een tussenwoning dus de begane grond en eerste verdieping hebben ook weer niet echt veel muuroppervlak, maar dat zou nog wel een ingreep kunnen zijn die wat oplevert qua isolatie. Maar het huisje is al klein dus voorzetwanden nemen wel relatief veel plaats in... daar begin ik dus nog maar even niet aan. Eerst even het huidige jaar afwachten qua verbruik. Het gasverbruik is lager dan gemiddeld voor een tussenwoning dus ik vind het nog best redelijk voor een oud huis.

Bedrijfspand + appartement: gebouw uit 1930, gekocht 2016. Grote enkelsteens doos met plat dak. Vloer geïsoleerd, vloerverwarming aangebracht, overal voorzetwanden + isolatie aangebracht, glas vervangen. Het dak was toen net geen 2 jaar oud maar ongeïsoleerd. Daar hebben we toen niets aan gedaan. Nu laten we dat toch isoleren plus nemen we voorzetramen voor de grote daklichten omdat we merken dat die toch veel warmte lekken. Deze zomer ook nog een oude schuifdeur vervangen door een goed geïsoleerde wand. Alles zelf bekostigd.

Zonnepanelen + warmtepomp wordt aan gewerkt.
pi_206936942
Tussenwoning uit 1932, 33 jaar geleden gekocht en de voor die tijd geldende isolatiemaatregelen genomen dus HR glas en spouwmuur en dakisolatie van geen idee hoeveel dik. Betonnen broodjes vloer want in die tijd werd er van (piep)schuim gezegd dat de muizen dat opvraten.
1 dakkapel heeft inmiddels HR++ glas, slaapkamer heeft HR++ zonwerend glas, de andere slaapkamer die recht opgetrokken is heeft dakisolatie aan de buitenkant net als de dakkapel. Lichtstraat heeft ook HR++zonwerend glas.
2 jaar terug zonnepanelen laten plaatsen.
We wachten nog op een offerte om de rest van de kamers met HR++ glas te laten doen. HR+++ wordt hem niet (te dik voor de kozijnen) alhoewel zelf plaatsen stukken goedkoper is.
Kruipruimte is te laag en uitzuigen komt tussen de 4000 en 6000 euro uit dus dat wordt het ook niet.
Van die isolatiechips kwam rond de 1400 euro dus dat valt op zich nog wel mee maar ja die kruipruimte he.
Ketel is eergisteren vervangen voor een eco. De leidingen onder de vloer zouden nog geïsoleerd kunnen worden

Met een gasverbruik van nog geen 800 zit het me wel gebakken..
  zondag 4 december 2022 @ 17:14:34 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206941532
Verkocht en een nieuw huis laten bouwen dat meer energie produceert dan het (inclusief ons eigen verbruik) verbruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 4 december 2022 @ 22:04:56 #16
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_206945835
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 08:12 schreef Zedi het volgende:
Huis uit 1989:
- HR++ glas laten plaatsen
- Bodemisolatie (parels) in de kruipruimte (alleen doordat je destijds pas subsidie kreeg bij 2 maatregelen en dit dus “geld toe kreeg” hierop)
- Hier en daar tochtstrips
- oh en dus ooit eens radiatorfolie geplakt

Spouwmuur is vanuit de bouw al geïsoleerd, dak en vloer ook.

Ik wil eigenlijk nog zo’n fancy tochtwerende brievenbus maar vraag me ook weer af hoeveel dat nou echt helpt en of ik niet sowieso veel warmte verlies via de houten voordeur. Wellicht eerst maar eens een gordijn voor de deur hangen.
Ik heb sinds kort een fancy Homebox brievenbus en die bevalt goed. Het scheelt heel veel tocht die eerder door de brievenbus kwam.

Het hangt natuurlijk wel af van wat je er nu hebt. De onze had wel twee borstels, maar die deden niet zoveel, en de klep aan de buitenzijde was wat verbogen en stond altijd een stukje open.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_206945960
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:04 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ik heb sinds kort een fancy Homebox brievenbus en die bevalt goed. Het scheelt heel veel tocht die eerder door de brievenbus kwam.

Het hangt natuurlijk wel af van wat je er nu hebt. De onze had wel twee borstels, maar die deden niet zoveel, en de klep aan de buitenzijde was wat verbogen en stond altijd een stukje open.
Misschien toch maar doen dan al vind ik ¤150 wel een hoop geld voor een brievenbus…
Nu een simpel ding die dichtklapt als er iets doorheen is gegaan met een borstel erachter. Klep zit op zich altijd wel redelijk dicht maar zal nog genoeg tocht doorheen komen.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  zondag 4 december 2022 @ 22:26:07 #18
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_206946056
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:14 schreef Zedi het volgende:

[..]
Misschien toch maar doen dan al vind ik ¤150 wel een hoop geld voor een brievenbus…
Nu een simpel ding die dichtklapt als er iets doorheen is gegaan met een borstel erachter. Klep zit op zich altijd wel redelijk dicht maar zal nog genoeg tocht doorheen komen.
Ik heb m met gemeentelijke subsidie kunnen kopen voor ongeveer de helft.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_206952860
Duits huis uit 1960 - 240m2/ 850m3 - met luchtspouwen, enkel glas, doorlopen dakkap tot aan 1e verdieping met geen isolatie direkt kijkend op de dakpannen :o .

Daarna gemoderniseerd in 1jaar:
XPS parels in de spouw
Nieuwe kozijnen met tripple glas gehele huis.
Gehele bovenverdieping 15cm PIR geplaatst
Nieuwe toegangsdeuren
Alle binnendeuren/kozijnen vernieuwd met tochstrippen.
Vloer niets aan gedaan. Dat is beton op zandbodem.
Verwarming is met radiatoren zwaar overgedimensioneerd. Daardoor kan ik het als lage temp.verw. toepassen. Er gaat max 45gr doorheen.

Kosten? Circa 40k, met bouwdepot
Tevreden? Zeer tevreden, comforatabel en wij zitten onder de stook gemiddelden :).
pi_206953012
Dertiger jaren tweekapper. Deels hr++ glas, nieuwe kozijnen, dak vernieuwd, dak geïsoleerd, spouw volgespoten, buisisolatie in de kruipruimte, goede voordeur erin, deels vloerverwarming, radiatorfolie en radiatorventilatoren.

Subsidie op de dakisolatie en de spouw.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  FOK!mycroftheld maandag 5 december 2022 @ 16:10:41 #21
128465 verified  bondage
pi_206953158
Vrijstaande woning uit 1920, 630m2 vloeroppervlak. Heb het huis drie jaar geleden gekocht, alleen de muren (dubbele spouw omdat er een nieuwe muur om de bestaande heen is gebouwd) waren voorzien van isolatie.

Vrij snel na de koop alle ramen en kozijnen laten vervangen door kunststof met HR+++ glas, het platte dak van de aanbouw volledig vervangen en daarbij meteen geïsoleerd en vanuit de binnenkant de muren nog eens extra geïsoleerd. Ook het hellende dak volledig gerenoveerd en meteen laten isoleren.

Enige wat nog ontbreekt is vloerisolatie maar dat staat wel in de planning.

Voor het platte dak hebben we subsidie ontvangen, al heb ik zelf ook nog dik 10k neer mogen leggen bij dat bedrag, de rest allemaal zelf betaald.

Ben er zeer tevreden mee en ook bij dat ik het heb gedaan gezien de energieprijzen van nu.
  maandag 5 december 2022 @ 16:14:12 #22
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206953197
Dak & Muur isolatie en overal HR++.
Gaskachel eruit en HR-ketel er in.

Wie had dat gedacht, van in de kou en veel stoken, naar de kou zonder stoken.
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206962363
Veel mensen toch veel gedaan.

En als we nu kijken naar de medemens die geen geld heeft en zich warm houdt met dekens (erg vind ik dat);

Wat voor simpele tips kunnen we hen meegeven? Die amper iets kosten maar wel warmte vasthouden of warmte maken
pi_206963004
Ons hoekhuis (bouwjaar 1978) hebben we flink aangepakt deze zomer:
- Dakisolatie (we waren toevallig de zolder al aan het aanpassen) met een flinke laag steenwol
- Spouwmuur isolatie met Knauf Supafil schuim
- Ondervloer isolatie met HR++ isolatieschuim (tegen het beton aangespoten in de kruipruimte)
- Veel kitten, Climaflex (buizen isolatie), een oud dakraam vervangen (direct HR++ glas), en nieuw radiatorfolie geplakt
- Zonnepanelen (11 stuks) geplaatst

Ons huis in de oude staat was een groot tochtgat en begin dit jaar was het niet meer te betalen om ons huis warm te houden. We hebben alles zelf bekostigd (hadden gelukkig nog genoeg overwaarde van ons vorige huis), en uiteraard gebruik gemaakt van subsidie regelingen (±30% van de kosten voor dak, spouw en vloerisolatie teruggekregen en de btw van de zonnepanelen). Op dit moment gebruiken we slechts 1/3 van het gas wat we vorig jaar verstookten.

Op de planning staat om binnen nu en 4 jaar aan de slag te gaan met nieuwe HR++ kozijnen icm de volgende schilderbeurt incl ventilatieroosters, en daarna zal ook de CV nog wel eens aan vervanging toe zijn maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vermecelli op 06-12-2022 09:36:20 ]
  dinsdag 6 december 2022 @ 09:34:27 #25
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206963033
Tochtstrip onder de voordeur geplakt, maar na 3x de deur open en dicht te hebben gedaan laat die hele kutstrip los.
en radiatorfolie geplakt, maar merk 0 verschil.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 6 december 2022 @ 09:44:45 #26
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206963092
HR+++ ramen geplaatst
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206963136
Tussenwoning uit 1975
- Kunststof kozijnen met HR++
- Vloerisolatie Tonzon
- Kunststof Keralit wandbekleding met nieuwe buitenisolatie
- 1e verdieping alle kamers nieuwe binnenisolatie
- Zolder geisoleerd
- Dakkapel geplaatst met HR++ en dakisolatie
- Dakraam vervangen door VElux met HR++
  dinsdag 6 december 2022 @ 10:11:58 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206963324
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 07:51 schreef stropdaz het volgende:
Veel mensen toch veel gedaan.

En als we nu kijken naar de medemens die geen geld heeft en zich warm houdt met dekens (erg vind ik dat);

Wat voor simpele tips kunnen we hen meegeven? Die amper iets kosten maar wel warmte vasthouden of warmte maken
Nadat ze 20 jaar lang alle tips hebben genegeerd blijft er maar één tip over:
Jezelf warm houden met dekens.

Ik vind het wel grappig dat de grootste zonnepaneel en warmtepomp haters je nu om advies vragen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 06-12-2022 10:17:35 ]
Tot nooit .......
pi_206965171
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 07:51 schreef stropdaz het volgende:
Veel mensen toch veel gedaan.

En als we nu kijken naar de medemens die geen geld heeft en zich warm houdt met dekens (erg vind ik dat);

Wat voor simpele tips kunnen we hen meegeven? Die amper iets kosten maar wel warmte vasthouden of warmte maken
Zo werkt de wereld.
Simpele tips: ander werk aannemen met een hoger salaris.
De 2x1100 eur gebruiken van de overheid om je huis te verwarmen. Als je daar iets anders van heb gekocht dan gebruik je die 2x1100 euro die je bespaard hebt omdat je dat andere met ander geld hebt gekocht.

[ Bericht 12% gewijzigd door sjorsie1982 op 06-12-2022 13:04:34 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206977061
Tussenwoning uit 1970.

Toen wij er kwamen wonen was er overal dubbel glas en verder originele staat. Sinds die tijd veel gedaan.

Dak geisoleerd met maximaal steenwol en een nieuwe dakkapel met triple glas
Muren laten isoleren met van die grijze piepschuim bolletjes.
Onder de vloer geisoleerd met extra dikke pur
vloerverwarming begane grond en alle radiators vervangen door overbemeten stelrad ECO
Evohome voor het hele huis
Alle leidingen vernieuwd en geisoleerd

Geen enkele subsidie gehad helaas. Vielen toen net buiten de potjes. Toch geen enkele spijt. De besparing en het extra woongenot maken de kosten al vanaf dag 1 goed.
pi_206978791
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:25 schreef karelde14e het volgende:
Tussenwoning uit 1970.

Toen wij er kwamen wonen was er overal dubbel glas en verder originele staat. Sinds die tijd veel gedaan.

Dak geisoleerd met maximaal steenwol en een nieuwe dakkapel met triple glas
Muren laten isoleren met van die grijze piepschuim bolletjes.
Onder de vloer geisoleerd met extra dikke pur
vloerverwarming begane grond en alle radiators vervangen door overbemeten stelrad ECO
Evohome voor het hele huis
Alle leidingen vernieuwd en geisoleerd

Geen enkele subsidie gehad helaas. Vielen toen net buiten de potjes. Toch geen enkele spijt. De besparing en het extra woongenot maken de kosten al vanaf dag 1 goed.
Onze radiators gaan ook vervangen worden. Hoe groot is dat verschil geweest in gas? De radiatoren die er nu bij ons in zitten zijn nog van de bouw en eentje is lek. Ben blij dat die oude vieze dingen de deur uit gaan.
pi_206979643
Vrijstaand uit +/- 1940. Bouwjaar is niet bekend. De enige voorzieningen waren 2 groepen elektra met katoenen leidingen en 2 gaskachels. Verder overal lekkage, rot, schimmel en tocht.

Overal voorzetwanden met 14 cm pir of steenwol.
Plafondisolatie met 16cm steenwol.
Deels dakisolatie met 14cm pir of steenwol.
Deels nieuw dak met panelen van 22 cm isolatiespul (type vergeten)
Geïsoleerde betonvloer laten storten.
Alle leidingen zijn opnieuw getrokken. Leidingen waar water doorheen gaat zijn geïsoleerd.
De twee radiatoren die we nog hebben (verder vloerverwarming) hebben radiatorfolie, speedcomforts en zijn waterzijdig ingeregeld zodat ze op lage temperatuur verwarmen.
Deels nieuwe houten kozijnen met hr++.
Deels glas laten vervangen door hr++
Nieuwe Velux met isolatiekraag
Screens voor ramen op het zuiden (voor de zomer)
In de nieuwe voordeur is een geluidwerende brievenbus gegaan, die is ook tochtwerend
Her en der wat tochtstrips en tochtborstels geplaatst.
Gordijn in het trapgat.

1 verdieping heeft nog een geïsoleerde vloer. Dat moet ooit uitgehakt worden voor vloerverwarming, nieuwe keuken, misschien een aanbouw, etc. Nu hebben we daar een houten frame overheen geplaatst met 5-20cm (ja, zo scheef) steenwol er in. In die ruimte zit ook een 2e hands achterdeur met dubbelglas. Daar hangen we nog een gordijn voor.

Op dit moment wordt een raampje met enkel glas van +/- 80 jaar oud vervangen door een met hr++ glas.

We hebben nog 1 tochtstrip en 1 tochtborstel te plaatsen en dan zijn we helemaal rond. Is er niets meer te doen qua isolatie tot we weer groot gaan verbouwen over een paar jaar.

Nul subsidie.
Spoilers!
pi_206979671
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 07:51 schreef stropdaz het volgende:
Veel mensen toch veel gedaan.

En als we nu kijken naar de medemens die geen geld heeft en zich warm houdt met dekens (erg vind ik dat);

Wat voor simpele tips kunnen we hen meegeven? Die amper iets kosten maar wel warmte vasthouden of warmte maken
Thermostaat goed instellen, CV-ketel op maximaal 60 graden zetten, tochtstrips, tochtrollen, tochtborstels, buisisolatie, deuren dichthouden, gordijnen voor ramen, deuren en in het trapgat.
Spoilers!
  woensdag 7 december 2022 @ 11:37:04 #34
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_206980135
Bezig met bouwen van een zo klein mogelijk huis.
Tussen binnen en buitenmuur 6 cm pir. Wanden worden afgewerkt met 5 cm leem.
Vloer 60 cm schuimglas onder houten vloer. (schuimglas is redelijk nieuw eco isolatie, bijzonder spul)
Plafond/dak (1 verdieping, hellend dak) dik 20 cm isolatie er onder en buitenkant bedekt met sedum.

We krijgen dikke velourse gordijnen en luiken aan de buitenkant van de ramen.
Huis bestaat uit 2 ruimtes die in het midden verwarmt worden door een massa leem hout kachel naar Russisch model. We verwachten weinig te hoeven stoken door de goede isolatie.
To BG or not to BG!
pi_206994071
Geschakelde hoekwoning uit 1979 gekocht. (november 2021)
Dus de maatregelen die we hebben uitgevoerd zijn nog heel vers in het geheugen en gaande.

Staat na overdracht:
oud dubbel en enkel glas
rotte kozijnen
20mm steenwol in de spouw
schelpen op de bodem in de kruipruimte
25mm opstalanplaten dakisolatie
open haard
geen vloerisolatie

Done:
Open haard verwijderen
Spouwmuurisolatie (70mm supafil)
Overal HR+++ glas met kunststof kozijnen
Overal LTV verwarming (begane grond vloerverwarming, rest jaga's)
Dakisolatie (80mm PIR, 40mm steenwol) (Nog niet 100% klaar, alleen cv hok nog)
Vloerisolatie (140mm PIR geplakt tegen de broodjesvloer)
Isoleren achter rabatwerk boven de voordeur
cv op 50 graden ingeregeld, open therm thermostaat opgehangen

Todo
Verhogen afgifte toilet beneden en hal beneden (huidige temperatuur wc is 14 graden, niet goed voor de waf)
WTW-ventilatie begane grond aansluiten (inclusief goed afwerken doorvoeren)
Geisoleerde garagedeur (medio februari 2023 levering)
Nieuwe HR ketel ophangen (Intergas xtreme 30 - huidige valiant 24/28 is aan het einde van zijn levensduur)
Muur tussen dakterras en cv isoleren (80mm pir)
Rondje warmtebeeldcamera voor luchtlekken

Lange termijn planning niet meegenomen in kostenplaatje
Warmtepomp & warmtepompboiler
Buitenmuur garage isoleren (kan tegelijk met houtwerk buiten vervangen)
Overstek dakterras koudebruggen isoleren buitenzijde (tegelijk met houtwerk buiten vervangen)
Isoleren achter rabatdelen eerste etage (pas wanneer we al het houtwerk buiten gaan vervangen)

Totale kosten ongeveer:
30-40k -> hierbij wel vrijwel alles zelf gedaan.
muv: spouwmuurisolatie, kozijnen en vloerverwarming (alhoewel die laatste had ik bij nader inzien zelf netter en beter kunnen doen)

Hoe gefinancieerd:
- ISDE subsidie
- Kleine bijdrage gemeentelijke subsidie
- Spaargeld
pi_206995996
Ik heb geen idee hoeveel dat heeft uitgemaakt. Voor ons woonden er een oud dametje en we weten niet wat het verbruik was. Alle radiators hebben wij vervangen voor de eerste winter.
Ik weet wel dat het comfort hoog is en dat het achterblad van de radiator nauwelijks warm wordt. CV staat op een graad of vijftig. Daarmee houden wij het met gemak comfortabel warm.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:14 schreef Vermecelli het volgende:

[..]
Onze radiators gaan ook vervangen worden. Hoe groot is dat verschil geweest in gas? De radiatoren die er nu bij ons in zitten zijn nog van de bouw en eentje is lek. Ben blij dat die oude vieze dingen de deur uit gaan.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:14 schreef Vermecelli het volgende:

[..]
Onze radiators gaan ook vervangen worden. Hoe groot is dat verschil geweest in gas? De radiatoren die er nu bij ons in zitten zijn nog van de bouw en eentje is lek. Ben blij dat die oude vieze dingen de deur uit gaan.
pi_207003190
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 11:37 schreef oppiedoppie het volgende:
Bezig met bouwen van een zo klein mogelijk huis.
Tussen binnen en buitenmuur 6 cm pir. Wanden worden afgewerkt met 5 cm leem.
Vloer 60 cm schuimglas onder houten vloer. (schuimglas is redelijk nieuw eco isolatie, bijzonder spul)
Plafond/dak (1 verdieping, hellend dak) dik 20 cm isolatie er onder en buitenkant bedekt met sedum.

We krijgen dikke velourse gordijnen en luiken aan de buitenkant van de ramen.
Huis bestaat uit 2 ruimtes die in het midden verwarmt worden door een massa leem hout kachel naar Russisch model. We verwachten weinig te hoeven stoken door de goede isolatie.
Wat is zo klein mogelijk? Een tiny house of gewoon een 90 m2 huisje? En hoe zit het met vergunningen voor het bouwen, was dat veel werk?
Facts don't care about your feelings
pi_207003370
Huis uit '71. Spouwmuren met parels gevuld en hr++(+?) ramen en deuren. Kruipruimte kan ik nog eens naar kijken.

Verder radiatorfolie, tochtstrips.
Onder deze lijn niet schrijven
  vrijdag 9 december 2022 @ 11:12:13 #39
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207004566
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:57 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Wat is zo klein mogelijk? Een tiny house of gewoon een 90 m2 huisje? En hoe zit het met vergunningen voor het bouwen, was dat veel werk?
We hebben over de hele lengte van het huis, 13 meter lang, 2,5 meter aangebouwd. De draagmuren konden allemaal blijven staan, buitenmuur was geen draagmuur dat scheelde een hoop. Totaal is de opp dan 13x6 meter (plus een hal van 6x2) wat verdeeld is in 2 stukken, ene stuk is leefgedeelte (7x6) en andere deel wordt een atelier.

Vergunning was niet moeilijk, uitbouw kleiner dan 3 meter en niet zichtbaar vanaf de voorgevel, trouwens helemaal niet zichtbaar vanaf de straat, dat scheelde wel.
To BG or not to BG!
pi_207004857
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:12 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
We hebben over de hele lengte van het huis, 13 meter lang, 2,5 meter aangebouwd. De draagmuren konden allemaal blijven staan, buitenmuur was geen draagmuur dat scheelde een hoop. Totaal is de opp dan 13x6 meter (plus een hal van 6x2) wat verdeeld is in 2 stukken, ene stuk is leefgedeelte (7x6) en andere deel wordt een atelier.

Vergunning was niet moeilijk, uitbouw kleiner dan 3 meter en niet zichtbaar vanaf de voorgevel, trouwens helemaal niet zichtbaar vanaf de straat, dat scheelde wel.
Oh een aanbouw bedoel je? Ik dacht een heel los huis.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 9 december 2022 @ 11:44:43 #41
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207004981
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:35 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Oh een aanbouw bedoel je? Ik dacht een heel los huis.
Nee, we hebben een huis, lekker afgelegen met 5000m2 grond samen met vrienden en die wonen er al in en wij zetten er een stukje aan en wonen zolang in een caravan. Het huis is ook niet geheel symetrisch in 2en gedeeld trouwens zodat we alle draagmuren konden laten staan. Die vrienden hebben de kamer en keuken en badkamer gekregen en wij 4 kamertjes op een rij waar de uitbouw is. Heb de indeling ook zelf bedacht en getekend trouwens. Met de hand want we hadden geen internet toen we er kwamen wonen en we dus geen 'autocad' konden gebruiken. Daarom grote tekentafel neergezet, huis opgemeten en getekend en toen bedacht hoe het kon worden. Het staat er nu casco en nu zijn we bezig met afwerken.
To BG or not to BG!
pi_207005996
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:44 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nee, we hebben een huis, lekker afgelegen met 5000m2 grond samen met vrienden en die wonen er al in en wij zetten er een stukje aan en wonen zolang in een caravan. Het huis is ook niet geheel symetrisch in 2en gedeeld trouwens zodat we alle draagmuren konden laten staan. Die vrienden hebben de kamer en keuken en badkamer gekregen en wij 4 kamertjes op een rij waar de uitbouw is. Heb de indeling ook zelf bedacht en getekend trouwens. Met de hand want we hadden geen internet toen we er kwamen wonen en we dus geen 'autocad' konden gebruiken. Daarom grote tekentafel neergezet, huis opgemeten en getekend en toen bedacht hoe het kon worden. Het staat er nu casco en nu zijn we bezig met afwerken.
Tof. Had daar ook eens aan gedacht toen ik wat grond hier te koop zag staan. 4 tiny houses voor 4 personen/gezinnen. Alleen volgens mij is dat een hoop gedoe met vergunningen. Makkelijker is een heel groot huis en dan splitsen met verschillende ingangen. Helaas is bouwen/verbouwen tegenwoordig ook vrij duur.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 9 december 2022 @ 14:02:47 #43
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207006585
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Tof. Had daar ook eens aan gedacht toen ik wat grond hier te koop zag staan. 4 tiny houses voor 4 personen/gezinnen. Alleen volgens mij is dat een hoop gedoe met vergunningen. Makkelijker is een heel groot huis en dan splitsen met verschillende ingangen. Helaas is bouwen/verbouwen tegenwoordig ook vrij duur.
Denk dat ze wat makkelijker worden de laatste tijd. Ik heb veel dingen als kozijnen, 2e hands gekocht op marktplaats. Heb er ook 2 ronde ramen in zitten wat ik zelf erg leuk vind. Aan elke kant van de uitbouw zit een rond raam/kozijn en in de scheidingsmuur in huis zelf komt ook een rond raam en die zijn in lijn geplaatst zodat je van voor naar achter door het huis kan kijken. Heb op de kozijnen op deze manier duizenden euro's kunnen besparen. En doordat ik 2 jaar geleden sedum heb uitgezet in de tuin voor op het dak heb ik ook 5000 euro bespaard op het sedum dak. Er staat een schuur van 12 x 7 meter en een container die volstaan met bouwmaterialen, 3 houten vloeren nog en veel hout. De keuken gaan we ook zelf maken bijvoorbeeld. Doordat we het meeste zelf doen gaat het niet erg snel maar is het schat ik ongeveer de helft goedkoper. Heb trouwens ook heel erg gave coupedeuren uit een ns trein uit 1950/60 op de kop getikt die voor onze 'bedstee' komen. Ook de badkamer wordt leuk, heb cursus mozaieken gevolgt en ga dat zelf doen. Met alleen restpartijen tegels ook van marktplaats en heb partij glasblokken die ik misschien in de badkamer plaatst of in de tuin een muur van maak. Denk dat ik 10% van de kosten van veel materialen heb uitgegeven (ipv 100%) op deze manier. Denk dat we tussen de 40 en 50 duizend uit gaan komen in 2 jaar bouwtijd en we hebben er dus geen hypotheek op zitten dus dat ik ook mooi en daar hebben we jaren voor gewerkt en vakanties voor overgeslagen. We zitten er nu midden in maar hebben er een geweldige tijd mee, we genieten om ons huisje te zien ontstaan. Onze droom is om nog eens een boot op te knappen en zelf een THOW te maken, liefst op een dieplader. We hebben er de kennis en ruimte wel voor.
To BG or not to BG!
pi_207006807
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:02 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Denk dat ze wat makkelijker worden de laatste tijd. Ik heb veel dingen als kozijnen, 2e hands gekocht op marktplaats. Heb er ook 2 ronde ramen in zitten wat ik zelf erg leuk vind. Aan elke kant van de uitbouw zit een rond raam/kozijn en in de scheidingsmuur in huis zelf komt ook een rond raam en die zijn in lijn geplaatst zodat je van voor naar achter door het huis kan kijken. Heb op de kozijnen op deze manier duizenden euro's kunnen besparen. En doordat ik 2 jaar geleden sedum heb uitgezet in de tuin voor op het dak heb ik ook 5000 euro bespaard op het sedum dak. Er staat een schuur van 12 x 7 meter en een container die volstaan met bouwmaterialen, 3 houten vloeren nog en veel hout. De keuken gaan we ook zelf maken bijvoorbeeld. Doordat we het meeste zelf doen gaat het niet erg snel maar is het schat ik ongeveer de helft goedkoper. Heb trouwens ook heel erg gave coupedeuren uit een ns trein uit 1950/60 op de kop getikt die voor onze 'bedstee' komen. Ook de badkamer wordt leuk, heb cursus mozaieken gevolgt en ga dat zelf doen. Met alleen restpartijen tegels ook van marktplaats en heb partij glasblokken die ik misschien in de badkamer plaatst of in de tuin een muur van maak. Denk dat ik 10% van de kosten van veel materialen heb uitgegeven (ipv 100%) op deze manier. Denk dat we tussen de 40 en 50 duizend uit gaan komen in 2 jaar bouwtijd en we hebben er dus geen hypotheek op zitten dus dat ik ook mooi en daar hebben we jaren voor gewerkt en vakanties voor overgeslagen. We zitten er nu midden in maar hebben er een geweldige tijd mee, we genieten om ons huisje te zien ontstaan. Onze droom is om nog eens een boot op te knappen en zelf een THOW te maken, liefst op een dieplader. We hebben er de kennis en ruimte wel voor.
Ja als je alles zelf kan doen, tijd ervoor hebt en het ook nog leuk vindt dan is het natuurlijk perfect. Ik kan helaas zelf niet zoveel en tijd vinden als ondernemer is ook godsonmogelijk.
Facts don't care about your feelings
pi_207006879
Tja... onze goed geïsoleerde hoekwoning met zonnepanelen verkocht en een vrijstaande woonboerderij gekocht.

Er moet veel worden verbouwd, met als voordeel: alles naar eigen hand kunnen zetten. Dus begonnen met het vervangen van wat kozijnen en het aanbrengen van een spouwmuur en vloerisolatie. In de zomer gaat het dak eraf en wordt vervangen voor een goed geïsoleerd exemplaar met zonneboiler en zonnepanelen. Deze winter wordt een dure winter, maar daar hebben we met het bepalen van het bouwbudget rekening gehouden. We leven in een paar ruimtes, die redelijk geïsoleerd zijn.
pi_207011515
Huis uit 1896. Vloerisolatie aangebracht, het enkelglas laten vervangen door monumentenglas met argon-vulling en de cv-ketel vervangen door een nieuwe, zuinigere. Verder kleine dingen zoals een spaardouchekop, tochstrips en niet-gebruikte schuiframen afgekit. Helaas geen spouw, anders had daar al isolatie in gezeten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_207024822
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
gordijnen voor ramen
We hadden vroeger gewoon normale gordijnen.
Sinds deze zomer hangen hier plissé gordijnen, omdat de vrouw het zo mooi vond.
Oké ik geef toe, het ziet er een stuk mooier uit maar ik ben wel eens benieuwd hoe kouder het gaat aanvullen nu in de winter
  Spellchecker zaterdag 10 december 2022 @ 14:15:24 #48
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207026884
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:12 schreef stropdaz het volgende:

[..]
We hadden vroeger gewoon normale gordijnen.
Sinds deze zomer hangen hier plissé gordijnen, omdat de vrouw het zo mooi vond.
Oké ik geef toe, het ziet er een stuk mooier uit maar ik ben wel eens benieuwd hoe kouder het gaat aanvullen nu in de winter
Het is al een paar dagen koud.
Hoe voelt het aan met die nieuwe gordijnen?
pi_207026973
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 14:15 schreef maily het volgende:

[..]
Het is al een paar dagen koud.
Hoe voelt het aan met die nieuwe gordijnen?
Niet koud.
Maar goed verwarming staat aan :)
  Spellchecker zaterdag 10 december 2022 @ 16:27:32 #50
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207028161
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 14:27 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Niet koud.
Maar goed verwarming staat aan :)
Hoe wou je dat gaan vergelijken dan?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')