abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 3 december 2022 @ 20:43:19 #1
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_206930468
Ik lees een boek over Hitler en het gaat nu over de hyperinflatie in begin jaren 20. Biljetten van 1000 mark kregen een stempel dat het nu 1 miljard waard is. Mensen gooiden geld weg, een postzegel kost 5 miljoen mark enz.

Maarja, op een gegeven moment is die hyperinflatie weer voorbij toch? Als je dan die biljetten van een miljard mark bewaart in een oude sok dan ben je ineens stinkend rijk??
:')
pi_206930655
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:43 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik lees een boek over Hitler en het gaat nu over de hyperinflatie in begin jaren 20. Biljetten van 1000 mark kregen een stempel dat het nu 1 miljard waard is. Mensen gooiden geld weg, een postzegel kost 5 miljoen mark enz.

Maarja, op een gegeven moment is die hyperinflatie weer voorbij toch? Als je dan die biljetten van een miljard mark bewaart in een oude sok dan ben je ineens stinkend rijk??
Het bedrijf waar ik werk is beurs genoteerd en tijdens de Corona ging het aandeel van 300 naar 100 dollar

Iedereen verklaarde hem voor gek mij hij kocht voor 50k aandelen. Nu is de koers zelfs hoger dan voor de Corona en heeft hij 100k winst

Op het laagste moment instappen _O_

Dus ja
pi_206930657
Reichsmark en Duitse mark zijn andere munteenheden.
pi_206930670
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:43 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik lees een boek over Hitler en het gaat nu over de hyperinflatie in begin jaren 20. Biljetten van 1000 mark kregen een stempel dat het nu 1 miljard waard is. Mensen gooiden geld weg, een postzegel kost 5 miljoen mark enz.

Maarja, op een gegeven moment is die hyperinflatie weer voorbij toch? Als je dan die biljetten van een miljard mark bewaart in een oude sok dan ben je ineens stinkend rijk??
Dan brengen ze nieuw geld uit.
pi_206930688
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:43 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik lees een boek over Hitler en het gaat nu over de hyperinflatie in begin jaren 20. Biljetten van 1000 mark kregen een stempel dat het nu 1 miljard waard is. Mensen gooiden geld weg, een postzegel kost 5 miljoen mark enz.

Maarja, op een gegeven moment is die hyperinflatie weer voorbij toch? Als je dan die biljetten van een miljard mark bewaart in een oude sok dan ben je ineens stinkend rijk??
Nope. Andere valuta. Reichsmark onder Hitler, geen Papier- of Rentenmark.
pi_206930735
Recenter voorbeeld



Ook niks meer waard, omdat de USD nu valuta van Zimbabwe is.
pi_206930736
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:53 schreef Pizzakoppo het volgende:
Reichsmark en Duitse mark zijn andere munteenheden.
Inderdaad.

"De Duitse econoom en politicus Karl Helfferich stelde een nieuwe munt voor. Hij wilde geen goud gebruiken als onderpand, maar het onroerend goed in Duitsland.

Dit laatste plan, met aanpassingen door de minister van Financiën Hans Luther, werd uiteindelijk uitgevoerd".

Bron
pi_206930832
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:53 schreef Pizzakoppo het volgende:
Reichsmark en Duitse mark zijn andere munteenheden.
Duitse mark bestond toen nog niet, die kwam pas in 1948. DM heeft er niks mee te maken.
  zaterdag 3 december 2022 @ 21:10:01 #9
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_206930957
Dus de enige manier om eronderuit te komen is een geheel nieuwe valuta introduceren :o :D?

Hebben ze wel goed verneukt dan:')
:')
pi_206931136
is (ook) wat er met de lire, drachme, peseta gebeurd is bij de introductie van de euro, en dan vinden we het vreemd dat er problemen met de euro zijn (in vergelijking met de gulden)
pi_206931494
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:43 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik lees een boek over Hitler en het gaat nu over de hyperinflatie in begin jaren 20. Biljetten van 1000 mark kregen een stempel dat het nu 1 miljard waard is. Mensen gooiden geld weg, een postzegel kost 5 miljoen mark enz.

Maarja, op een gegeven moment is die hyperinflatie weer voorbij toch? Als je dan die biljetten van een miljard mark bewaart in een oude sok dan ben je ineens stinkend rijk??
Ik zou zeggen ga je eens verdiepen in de Weimarrepubliek. Interessant onderwerp en na goed bestuderen worden ook je vragen beantwoord.

Hyperinflatie is anders dan gewone inflatie. Hyperinflatie is psychologisch en heeft niks te maken met een bepaald percentage van inflatie behalen. Het gebeurd als teveel mensen geen vertrouwen meer hebben in een valuta waardoor deze in feite waardeloos wordt. Het is tenslotte maar een stukje papier of wat digitale getallen zonder echte waarde wat bijvoorbeeld grond, een huis, goud/zilver, aandelen in een bedrijf e.d. wel hebben.

Valuta op dit moment zijn vrijwel allemaal gebaseerd op fiatgeld en zijn dus in feite ongedekt. Vroeger zat er wel een dekking op maar in 1971 is de dollar afgestapt van de dekking met goud. Zoek maar eens op het Bretton Woods system. Daarna stapten andere valuta ook massaal over op fiatsystemen.

In Nederland had je in de 19e eeuw nog zilveren rijksdaalders (2 gulden 50). Ter vergelijking een munt met 1 ons (troy ounce) zilver verkoopt nu voor minimaal 30 euro omdat alleen al het materiaal zilver een bepaalde waarde heeft.

Inflatie (en de weg naar hyperinflatie) treed vaak op wanneer overheden het wel makkelijk vinden om maar geld bij te blijven drukken in plaatst van belastingen verhogen of bezuinigen. Dat zorgt ervoor dat het huidige geld in omloop minder waard wordt. Je kan lastiger extra geld creëren als er iets met een echte waarde aan gekoppeld zit wat niet bij geprint kan worden zoals goud, zilver, grond of wat dan ook. Tip: verdiep je eens in hoeveel geld de ECB heeft gecreëerd sinds de coronapandemie begin 2020.

[ Bericht 4% gewijzigd door Noisiv op 03-12-2022 21:40:43 ]
pi_206932144
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:53 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Het bedrijf waar ik werk is beurs genoteerd en tijdens de Corona ging het aandeel van 300 naar 100 dollar

Iedereen verklaarde hem voor gek mij hij kocht voor 50k aandelen. Nu is de koers zelfs hoger dan voor de Corona en heeft hij 100k winst

Op het laagste moment instappen _O_

Dus ja
In tijden van crisis is juist het beste moment om aandelen te kopen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206932238
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:33 schreef Noisiv het volgende:
ip: verdiep je eens in hoeveel geld de ECB heeft gecreëerd sinds de coronapandemie begin 2020.

Voor de Coronacrisis zaten ze ook al lekker bij te drukken als of het niks is

Echter de EU is zo'n grote economische macht dat andere landen het niet eens durven om daar tegenin te gaan. Het is geen Zimbabwe of zo.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zaterdag 3 december 2022 @ 22:07:36 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206932359
Nee

Wat je ziet is dat tijdens, of wanneer 'het over is' oud geld waardeloos wordt (verklaard) en er een inruil moment is. Daarna is het letterlijk waardeloos.
Dum de dum
  zaterdag 3 december 2022 @ 22:18:04 #15
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206932584
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:58 schreef laforest het volgende:
Recenter voorbeeld

[ afbeelding ]

Ook niks meer waard, omdat de USD nu valuta van Zimbabwe is.
Ik was daar onlangs en de straatverkopers probeerden dit soort biljetten voor 25 euro te verkopen :D _O- "Proof of inflation my friend"

Overigens kon je in restaurants ook met EUR, CAD, AUD, GBP, ZAR, CHF, BWP, JPY etc betalen, zolang het maar een waardevaste valuta is :D
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_206935111
Geld zou nooit zijn waarde behouden, het wordt bijgedrukt, waardoor het zijn waarde sowieso al langzaam verliest. Zeker in tijden van inflatie kan dat hard gaan. Wat er nu gaande is stelt eigenlijk nog maar weinig voor.

Wel is het zeker dat het biljet van 50 euro die je vandaag pint, morgen minder waard is. Het kan 0,0000001 cent zijn. Maar ook 0,000001 cent. Uiteindelijk verdampt het gewoon. Ook als de inflatie voorbij is, zal datzelfde biljet nooit meer die waarde hebben.

Enige wat waardevast is zijn edelmetalen zoals goud,zilver, platinum, enzovoort.

Als je vandaag 50 euro aan goud zou halen, is dat morgen nog net zoveel waard. Goud kan niet bijgemaakt worden, en zal nooit zijn waarde verliezen. Sterker nog, dat zal alleen maar meer waard worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2022 02:52:56 ]
pi_206936255
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:43 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik lees een boek over Hitler en het gaat nu over de hyperinflatie in begin jaren 20. Biljetten van 1000 mark kregen een stempel dat het nu 1 miljard waard is. Mensen gooiden geld weg, een postzegel kost 5 miljoen mark enz.

Maarja, op een gegeven moment is die hyperinflatie weer voorbij toch? Als je dan die biljetten van een miljard mark bewaart in een oude sok dan ben je ineens stinkend rijk??
er er dan hyperdeflatie is zoals jij schrijft dan ben je inderdaad stinkend rijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206936270
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 02:51 schreef PS. het volgende:
Goud kan niet bijgemaakt worden, en zal nooit zijn waarde verliezen.
waarde is subjectief, want als ik een brood heb maar geen goud wil, krijg je geen brood van mij, ook al ben ik de enige die brood heb en jij de enige die goud heb.

Je kan goud niet:\
- zaaien
- gebruiken als wapen
- eten
- ermee bouwen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206936298
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:53 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Het bedrijf waar ik werk is beurs genoteerd en tijdens de Corona ging het aandeel van 300 naar 100 dollar

Iedereen verklaarde hem voor gek mij hij kocht voor 50k aandelen. Nu is de koers zelfs hoger dan voor de Corona en heeft hij 100k winst

Op het laagste moment instappen _O_

Dus ja
klopt, dat is ook altijd mijn advies in topics hier die massaal geopend worden met mensen die hun aandelen willen verkopen als de beurswaarde zakt, zoals in feb 2020.
Ik heb toen juist heel veel aandelen gekocht. Ze zijn in het begin wel iets gezakt in waarde maar 7 maanden later verkocht met ca 50% rendement.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206936983
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:01 schreef HSG het volgende:

[..]
Voor de Coronacrisis zaten ze ook al lekker bij te drukken als of het niks is

Echter de EU is zo'n grote economische macht dat andere landen het niet eens durven om daar tegenin te gaan. Het is geen Zimbabwe of zo.
Het zal niet snel gebeuren dat er hyperinflatie komt omdat Europa geen Zimbabwe is. Ik zou er wel vanuit gaan dat er de komende jaren hoge inflatie zal zijn. Dat komt puur omdat de EU de inflatie niet kan bestrijden. Als je geld bijdrukt (wat ze normaal altijd doen) krijg je nog meer inflatie. Als je de rente een stuk verhoogd wat je hoort te doen bij inflatie bestrijden dan komt zuid Europa in de problemen. De EU is dus niet in staat om de rente te verhogen en zal lang met een sluimerende inflatie kampen. Zie Turkije wat er gebeurd als de overheid niet wilt of kan ingrijpen met het verhogen van de rente.

quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 02:51 schreef PS. het volgende:
Geld zou nooit zijn waarde behouden, het wordt bijgedrukt, waardoor het zijn waarde sowieso al langzaam verliest. Zeker in tijden van inflatie kan dat hard gaan. Wat er nu gaande is stelt eigenlijk nog maar weinig voor.

Wel is het zeker dat het biljet van 50 euro die je vandaag pint, morgen minder waard is. Het kan 0,0000001 cent zijn. Maar ook 0,000001 cent. Uiteindelijk verdampt het gewoon. Ook als de inflatie voorbij is, zal datzelfde biljet nooit meer die waarde hebben.

Enige wat waardevast is zijn edelmetalen zoals goud,zilver, platinum, enzovoort.

Als je vandaag 50 euro aan goud zou halen, is dat morgen nog net zoveel waard. Goud kan niet bijgemaakt worden, en zal nooit zijn waarde verliezen. Sterker nog, dat zal alleen maar meer waard worden.
Sommige valuta zijn wel sterk ook al is het fiat geld. Google maar eens op: "chf to eur". De Zwitserse Franc had begin 2000 toen de euro er net was een waarde van 0,61 euro. Op dit moment is een CHF 1,01 euro waard. Hetzelfde met goud (https://www.bullionbypost.eu/gold-price/20year/ounces/EUR/) had een troy ounche goud in 2003 de waarde van 302 euro vandaag de dag is het 1703 euro. Dat komt niet omdat goud of francen zoveel meer waard geworden zijn maar omdat de euro door geldcreatie minder waard geworden is.

De Zwitserse overheid heeft goede capabele mensen op posities voor economie zitten. Echte economen e.d. Die horen ook wel geklaag dat export van de Rolex of Nestle producten te duur wordt en creëren ook geld bij maar voor een andere reden en ze kopen er assets mee op om de munt mee te ondersteunen. Hier heb je mevrouw Kaag met 0.0 economische ervaring net als Christine Lagarde (madame inflation) die geen econoom, bankier of wat dan ook zijn geweest. Vanuit de politiek op de positie gekomen en nemen hele domme korte termijn beslissingen die veel mensen gaan raken op de lange termijn.

Toch zal je altijd nog gewoon euro's nodig hebben hier om je boodschappen mee te betalen en om een buffer te hebben. Een huis, goud, zilver, aandelen kan je niet goed mee betalen in het dagelijkse leven en is meer voor vermogen behoud bedoeld. Je hebt genoeg van die dwazen die kennelijk slim genoeg zijn om veel vermogen op te bouwen en dan anderhalve ton euro's op een spaarrekening bewaren.
pi_206937187
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:33 schreef Noisiv het volgende:

[..]
Ik zou zeggen ga je eens verdiepen in de Weimarrepubliek. Interessant onderwerp en na goed bestuderen worden ook je vragen beantwoord.

Heb jij daar boeken over? De titels dan? Die republiek lijkt me bere-interessant. Karl Liebknecht?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206938411
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:39 schreef Noisiv het volgende:
Je hebt genoeg van die dwazen die kennelijk slim genoeg zijn om veel vermogen op te bouwen en dan anderhalve ton euro's op een spaarrekening bewaren.
dat heb ik nooit zo goed begrepen.. iemand een idee waarom iemand dat zou doen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206938434
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Dus de enige manier om eronderuit te komen is een geheel nieuwe valuta introduceren :o :D?

Hebben ze wel goed verneukt dan:')
Je zou nu turkse lira moeten inslaan denk ik
  zondag 4 december 2022 @ 15:06:00 #24
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_206939700
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:33 schreef Noisiv het volgende:

[..]
Ik zou zeggen ga je eens verdiepen in de Weimarrepubliek. Interessant onderwerp en na goed bestuderen worden ook je vragen beantwoord.

Hyperinflatie is anders dan gewone inflatie. Hyperinflatie is psychologisch en heeft niks te maken met een bepaald percentage van inflatie behalen. Het gebeurd als teveel mensen geen vertrouwen meer hebben in een valuta waardoor deze in feite waardeloos wordt. Het is tenslotte maar een stukje papier of wat digitale getallen zonder echte waarde wat bijvoorbeeld grond, een huis, goud/zilver, aandelen in een bedrijf e.d. wel hebben.

Valuta op dit moment zijn vrijwel allemaal gebaseerd op fiatgeld en zijn dus in feite ongedekt. Vroeger zat er wel een dekking op maar in 1971 is de dollar afgestapt van de dekking met goud. Zoek maar eens op het Bretton Woods system. Daarna stapten andere valuta ook massaal over op fiatsystemen.

In Nederland had je in de 19e eeuw nog zilveren rijksdaalders (2 gulden 50). Ter vergelijking een munt met 1 ons (troy ounce) zilver verkoopt nu voor minimaal 30 euro omdat alleen al het materiaal zilver een bepaalde waarde heeft.

Inflatie (en de weg naar hyperinflatie) treed vaak op wanneer overheden het wel makkelijk vinden om maar geld bij te blijven drukken in plaatst van belastingen verhogen of bezuinigen. Dat zorgt ervoor dat het huidige geld in omloop minder waard wordt. Je kan lastiger extra geld creëren als er iets met een echte waarde aan gekoppeld zit wat niet bij geprint kan worden zoals goud, zilver, grond of wat dan ook. Tip: verdiep je eens in hoeveel geld de ECB heeft gecreëerd sinds de coronapandemie begin 2020.
Dank voor de uitleg. Dat boek over Hitler geeft een goed beeld over de Weimarrepubliek en de oorzaken van de populariteit van hem, waaronder armoede, hyperinflatie en de enorme herstelbetalingen die Duitsland moet doen. Plus dat antisemitisme zo geaccepteerd was. Heb mensen ook wel eens horen zeggen dat WOII nooit had kunnen gebeuren zonder WOI en alle gevolgen van dien.

Dat vertrouwen in de munt is als ik erover nadenk een beetje het tegenovergestelde van de Tulpenmanie, waar een tulpenbol zoveel waard was als een huis.

Voor mij is economie heel abstract en niet makkelijk te begrijpen, maar ik lees ook dat Duitsland maar geld bleef bijdrukken, en met de wet van vraag rn aanbod hadden ze toch ook wel kunnen zien aankomen dat er een overvloed aan papiergeld zou zijn :')
:')
  zondag 4 december 2022 @ 15:07:59 #25
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_206939725
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:58 schreef laforest het volgende:
Recenter voorbeeld

[ afbeelding ]

Ook niks meer waard, omdat de USD nu valuta van Zimbabwe is.
Maakt het niet veel meer sense om over te stappen op een stabiele valuta dan een hele nieuwe te introduceren?
:')
pi_206939815
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 15:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Maakt het niet veel meer sense om over te stappen op een stabiele valuta dan een hele nieuwe te introduceren?
Ze hebben nu de US Dollar... stond al in mijn post.
pi_206940105
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 15:15 schreef laforest het volgende:

[..]
Ze hebben nu de US Dollar... stond al in mijn post.
Ik meen dat ze een paar jaar terug een nieuwe munt hadden uitgeprobeerd maar dat dan een paar maanden geleden alweer geklapt is.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_206946837
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 15:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Heb mensen ook wel eens horen zeggen dat WOII nooit had kunnen gebeuren zonder WOI en alle gevolgen van dien.
De Franse generaal Ferdinand Foch zei na het tekenen van de vrede van Versailles dat het verdrag geen vredesverdrag was maar een wapenstilstand van 20 jaar.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206947471
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:18 schreef namliam het volgende:
is (ook) wat er met de lire, drachme, peseta gebeurd is bij de introductie van de euro, en dan vinden we het vreemd dat er problemen met de euro zijn (in vergelijking met de gulden)
De gulden is voor een habbekrats ingeruild om het enigszins te compenseren
  User die het meest klaagt 2022 maandag 5 december 2022 @ 10:53:42 #30
414785 sirdanilot
pi_206948597
Vroeger had je in Brazilie de cruzeiro. Op een gegeven moment was die munt ook niks meer waard.

Nu hebben ze de real en die heeft ook al zo lang als ik me kan herinneren veel inflatie maar geldt nog niet als hyperinflatie.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206948917
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
waarde is subjectief, want als ik een brood heb maar geen goud wil, krijg je geen brood van mij, ook al ben ik de enige die brood heb en jij de enige die goud heb.

Je kan goud niet:\
- zaaien
- gebruiken als wapen
- eten
- ermee bouwen
Ruilhandel werk niet, dit wisten onze voorouders al, waarom jij denkt dat het anders zal worden geen idee.
Goud of zilver is dan potentieel een betaalmiddel, zodat je niet een stoel hoeft te maken voor een brood.. het vereenvoudigd de boel aanzienlijk.
pi_207061106
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb jij daar boeken over? De titels dan? Die republiek lijkt me bere-interessant. Karl Liebknecht?
Zoek maar eens op: "When money dies, The Nightmare of Deficit Spending, Devaluation, and Hyperinflation in Weimar Germany".
  dinsdag 13 december 2022 @ 02:58:00 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207061974
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 02:51 schreef PS. het volgende:
Enige wat waardevast is zijn edelmetalen zoals goud,zilver, platinum, enzovoort.

Als je vandaag 50 euro aan goud zou halen, is dat morgen nog net zoveel waard. Goud kan niet bijgemaakt worden, en zal nooit zijn waarde verliezen. Sterker nog, dat zal alleen maar meer waard worden.
Dit is niet waar, die prijzen gaan ook wel eens op en neer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_207062181
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:58 schreef laforest het volgende:
Recenter voorbeeld

[ afbeelding ]

Ook niks meer waard, omdat de USD nu valuta van Zimbabwe is.
Ik probeer al even zo'n biljet gaaf te krijgen, maar die zijn nog verassend duur, voor een biljet wat niets waard is :D
pi_207062188
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2022 06:08 schreef Xlarge het volgende:

[..]
Ik probeer al even zo'n biljet gaaf te krijgen, maar die zijn nog verassend duur, voor een biljet wat niets waard is :D
Out of print prijzen _O-
pi_207063109
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 02:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dit is niet waar, die prijzen gaan ook wel eens op en neer.
Eens ook goud en zilver kunnen waarde verliezen. Maar op de lange termijn is het niet waarschijnlijk dat goud of zilver minder waard worden. Het is een hele defensieve belegging puur gericht op waarde behoud. Goud brengt geen dividend op, geen rente, geen huuropbrengsten. Het laatste wat centrale banken willen is dat er massaal goud en zilver opgekocht wordt door het gewone volk.

Ondertussen kopen centrale banken op dit moment zelf recordaantallen aan goud en zilver op. Dat zal alleen niet snel overgenomen worden op nu.nl of het ad.

https://www.reuters.com/m(...)wgc-says-2022-11-01/
pi_207063116
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ruilhandel werk niet, dit wisten onze voorouders al, waarom jij denkt dat het anders zal worden geen idee.
Goud of zilver is dan potentieel een betaalmiddel, zodat je niet een stoel hoeft te maken voor een brood.. het vereenvoudigd de boel aanzienlijk.
Ruilhandel heeft langer bestaan dan welk geldsysteem ooit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207063165
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:43 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Maarja, op een gegeven moment is die hyperinflatie weer voorbij toch? Als je dan die biljetten van een miljard mark bewaart in een oude sok dan ben je ineens stinkend rijk??
hyperinflatie wordt niet gevolgd door hyperdeflatie..

in duitsland in 1923 werd de Hyperinflatie beeindigt door de invoering van de Rentenmark...
deze werd niet meer door Goud gedekt (dat de weimar-staat niet had, en wat ze hadden gedwongen waren uit te betalen aan de overwinnaarsmachten van versailles)... maar welke gebaseerd was op Staatsobligaties gedekt dor industriele capaciteiten die de duitse industrie nu juist wel had...
eenmalig kon men de voorgaande Reichsmarken inwisselen voor Rentenmarken, voor een koers warbij 1 miljard Reichsmark stond vor 1 Rentenmark

tevens werden de stakingen in het door Frankrijk bezette Rijnland beeindigt en deed de VS toezeggingen de duitse staatschulden te dekken via gegarandeerde leningen (die ervoor zorgden dat de invloed van de amerikaanse bedrijven op de duitse industrie zer groot werd, wat initieel erg prettig was en economische groei garandeerde, maar na de Wall street crash ook weer tot werkloosheid en armoede leidde )
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_207063249
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 09:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]
hyperinflatie wordt niet gevolgd door hyperdeflatie..

in duitsland in 1923 werd de Hyperinflatie beeindigt door de invoering van de Rentenmark...
deze werd niet meer door Goud gedekt (dat de weimar-staat niet had, en wat ze hadden gedwongen waren uit te betalen aan de overwinnaarsmachten van versailles)... maar welke gebaseerd was op Staatsobligaties gedekt dor industriele capaciteiten die de duitse industrie nu juist wel had...
eenmalig kon men de voorgaande Reichsmarken inwisselen voor Rentenmarken, voor een koers warbij 1 miljard Reichsmark stond vor 1 Rentenmark

tevens werden de stakingen in het door Frankrijk bezette Rijnland beeindigt en deed de VS toezeggingen de duitse staatschulden te dekken via gegarandeerde leningen (die ervoor zorgden dat de invloed van de amerikaanse bedrijven op de duitse industrie zer groot werd, wat initieel erg prettig was en economische groei garandeerde, maar na de Wall street crash ook weer tot werkloosheid en armoede leidde )
Uk heb het vermoeden dat TS niet weet dat als iets eerst 1 euro kost het 2 euro wordt met 100% inflatie en 2 euro blijft na 0% inflatie en het blijft 2 euro met 0% inflatie tit in de eeuwigheid.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')