Het is een noodhulp middel.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:12 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Maar het lijkt me dat het systeem wel heel voorspelbaar moet werken, net als met het normaal remmen.
En dus niet mag falen net als de remmen.
Water/ nat wegdek heb je natuurlijk heel vaak, dat zijn ook de momenten waarop mijn ESP vaak ingrijpt.quote:Op zondag 4 december 2022 19:58 schreef suijkerbuijk het volgende:
Meer kan het niet doen.
En zoals je zelf al omschrijft.
De kont gaat even schudden.
Maar als er op dat moment water , modder , olie of ijssel ligt.
Kan dat systeem niet zien en kan het ontbestuurbaar worden.
Juist wel.quote:Op zondag 4 december 2022 20:09 schreef Centenbak het volgende:
[..]
En als er echt sprake is van ijzel of olie op de weg dan gaan de juiste stuurmanskunsten natuurlijk ook niks meer helpen.
En wat wil je daar nou mee? In goede omstandigheden toch een slip willen forceren met een veel hogere snelheid, veel meer gevaar?quote:Mijn vraag is echt gebaseerd op droog zoab wegdek bij 20 graden en goede banden met goede grip.
Mijn vraag is of je de bocht uit vliegt als je net aan uitbreekt op een snelweg afrit door net iets te hoge snelheid, of dat je gewoon je weg kunt vervolgen omdat ESP netjes ingrijpt. En inderdaad is dat op zeer hoge snelheid want anders krijg je dit niet voor elkaar op droog asfalt.quote:Op zondag 4 december 2022 20:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Juist wel.
[..]
En wat wil je daar nou mee? In goede omstandigheden toch een slip willen forceren met een veel hogere snelheid, veel meer gevaar?
Wat is nou je vraag eigenlijk, want de nuttige antwoorden die er gegeven worden sla je maar al te graag over.
Er vanuitgaande dat je auto in fatsoenlijke staat is met dito banden moet je al rond de 180 een afrit gaan nemen om een ESP ingreep op te wekken en als je daarop uit bent dan ben je gewoon een staatsmongool.quote:Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Mijn vraag is of je de bocht uit vliegt als je net aan uitbreekt op een snelweg afrit door net iets te hoge snelheid, of dat je gewoon je weg kunt vervolgen omdat ESP netjes ingrijpt. En inderdaad is dat op zeer hoge snelheid want anders krijg je dit niet voor elkaar op droog asfalt. \
Maar het antwoord is dus eigenlijk: geen idee
Als je kan driften weet je hoe je een auto uit balans én in controle kan houden en kun je een afrit dwars nemen omdat je weet wat je doet. Dan hoef je ook geen achterlijke snelheden te gaan rijden op de openbare weg "om te kijken wat de ESP doet".quote:En het advies is: volg een slip of driftcursus
En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Nou, nee. Punt is namelijk dat zo’n ESB onmiddellijk ingrijpt, terwijl een bestuurder een reactietijd heeft. Tijdens zo’n cursus ben je uiteraard bedacht op slip en zul je vlot reageren. Maar dat is niet maatgevend voor een gewone rit waar je plotsklaps onverwacht in een slip komt.quote:Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:
[..]
En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Ja je moet inderdaad al idioot hard gaan op de grip te verliezen op droog asfalt. Dat bij droog asfalt de snelheid ook meteen een stuk hoger ligt is een goed punt inderdaad. Het komt er dus op neer dat ik het toch maar niet ga proberen, zowel bij droog als nat asfalt.quote:Op zondag 4 december 2022 20:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Er vanuitgaande dat je auto in fatsoenlijke staat is met dito banden moet je al rond de 180 een afrit gaan nemen om een ESP ingreep op te wekken en als je daarop uit bent dan ben je gewoon een staatsmongool.
[..]
Als je kan driften weet je hoe je een auto uit balans én in controle kan houden en kun je een afrit dwars nemen omdat je weet wat je doet. Dan hoef je ook geen achterlijke snelheden te gaan rijden op de openbare weg "om te kijken wat de ESP doet".
De grap is dat je het per sé bij droog weer wil doen omdat jou dat veiliger lijkt (meer grip) maar het is juist simpeler om onder natte omstandigheden een auto onder controle te houden omdat de snelheden lager liggen.
Nouja, er is maar 1 manier om er achter te komen of ESP je uit de vangrail houdt bij 200+ natuurlijk....quote:Op zondag 4 december 2022 20:36 schreef Eix het volgende:
[..]
Verder is het onverstandig om de limieten van je auto op een afrit op te zoeken. Dat hoeft toch geen betoog lijkt me?
Beste is zonder electrische snufjes en leren hoe je moet driften.quote:Op zondag 4 december 2022 20:09 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Water/ nat wegdek heb je natuurlijk heel vaak, dat zijn ook de momenten waarop mijn ESP vaak ingrijpt.
Als ik iets te fanatiek op het gas ga in een bocht terwijl het regent.
En als er echt sprake is van ijzel of olie op de weg dan gaan de juiste stuurmanskunsten natuurlijk ook niks meer helpen. Mijn vraag is echt gebaseerd op droog zoab wegdek bij 20 graden en goede banden met goede grip.
Weet niet wat voor 1-serie je precies hebt, maar ik gok dat je een open diff hebt. Daar zou ik niet zomaar mee gaan driften op plekken met weinig ruimte. Die reageren niet altijd even voorspelbaar, zo eindigen er veel in de berm omdat ze hun BMW RWD wel ‘even driftend de bocht om gooien.’quote:Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:
[..]
En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Geen LSD oid, zoals denk ik minimaal 95% van de BMW's die rondrijden?quote:Op maandag 5 december 2022 15:04 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Weet niet wat voor 1-serie je precies hebt, maar ik gok dat je een open diff hebt. Daar zou ik niet zomaar mee gaan driften op plekken met weinig ruimte. Die reageren niet altijd even voorspelbaar, zo eindigen er veel in de berm omdat ze hun BMW RWD wel ‘even driftend de bocht om gooien.’
Dan huur je er een auto bij. En een instructeur.quote:Op maandag 5 december 2022 17:11 schreef Centenbak het volgende:
[..] Maar speciaal opgeven/betalen/plannen voor een driftdag vind ik een beetje teveel gedoe. Zelfs al zou je dat doen dan wil je toch ook een keer zelf oefenen lijkt me.
Klopt, de meesten hebben geen LSD. Een driftcursus kan wel heel nuttig zijn hoor, voor wagencontrole. Zou het zelf ook weleens willen doen nog. Weleens met een Volvo 360 op een natte baan mogen oefenen, maar dat is alweer 18 jaar terug.quote:Op maandag 5 december 2022 17:11 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Geen LSD oid, zoals denk ik minimaal 95% van de BMW's die rondrijden?
Wel interessant om te weten dat je daar dan niet zomaar mee kunt driften vanwege onvoorspelbaar gedrag.
Eigenlijk zou ik het wel een keer uit willen proberen op een verlaten terrein, vooral met regenweer zoals nu, maar geen idee waar ik zo'n 'oefen'terrein kan vinden. Alles lijkt tegenwoordig afgesloten te zijn of voorzien van allerlei obstakels. En zelfs een industrieterrein vind ik te link als totale driftn00b, zul je zien dat ik dan ergens tegenaan klap En dat is het me niet waard. Maar speciaal opgeven/betalen/plannen voor een driftdag vind ik een beetje teveel gedoe. Zelfs al zou je dat doen dan wil je toch ook een keer zelf oefenen lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |