abonnement Unibet Coolblue
pi_206943756
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:12 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Maar het lijkt me dat het systeem wel heel voorspelbaar moet werken, net als met het normaal remmen.
En dus niet mag falen net als de remmen.
Het is een noodhulp middel.
En niet gemaakt om elke keer te gaan gebruiken.
De systeem werk ook erg simpel namelijk.
Meet de 4 banden en als er een geen grip heeft ,is het bij remmen of het motor vermogen ontkoppelen.

Meer kan het niet doen.
En zoals je zelf al omschrijft.
De kont gaat even schudden.
Maar als er op dat moment water , modder , olie of ijssel ligt.
Kan dat systeem niet zien en kan het ontbestuurbaar worden.

Het systeem is gemaakt dat als er toevallig een slip op een van de wielen is de bestuurder helpen te voorkomen van.
Maar als een bestuurder moet willige het systeem forceert ga je van zelf wel eens een keer de fout in.

Verder mijn wagen is nog simpeler.
Op het moment een van de voor wielen slipt schakel automatisch de 4x4 in.
Dat doet het al bij 3% slip.

Kijk dat is pas leuk.
pi_206943913
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 19:58 schreef suijkerbuijk het volgende:
Meer kan het niet doen.
En zoals je zelf al omschrijft.
De kont gaat even schudden.
Maar als er op dat moment water , modder , olie of ijssel ligt.
Kan dat systeem niet zien en kan het ontbestuurbaar worden.
Water/ nat wegdek heb je natuurlijk heel vaak, dat zijn ook de momenten waarop mijn ESP vaak ingrijpt.
Als ik iets te fanatiek op het gas ga in een bocht terwijl het regent.
En als er echt sprake is van ijzel of olie op de weg dan gaan de juiste stuurmanskunsten natuurlijk ook niks meer helpen. Mijn vraag is echt gebaseerd op droog zoab wegdek bij 20 graden en goede banden met goede grip.
  zondag 4 december 2022 @ 20:13:48 #28
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206944002
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:09 schreef Centenbak het volgende:

[..]

En als er echt sprake is van ijzel of olie op de weg dan gaan de juiste stuurmanskunsten natuurlijk ook niks meer helpen.
Juist wel.

quote:
Mijn vraag is echt gebaseerd op droog zoab wegdek bij 20 graden en goede banden met goede grip.
En wat wil je daar nou mee? In goede omstandigheden toch een slip willen forceren met een veel hogere snelheid, veel meer gevaar?

Wat is nou je vraag eigenlijk, want de nuttige antwoorden die er gegeven worden sla je maar al te graag over.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206944211
quote:
15s.gif Op zondag 4 december 2022 20:13 schreef daNpy het volgende:

[..]
Juist wel.
[..]
En wat wil je daar nou mee? In goede omstandigheden toch een slip willen forceren met een veel hogere snelheid, veel meer gevaar?

Wat is nou je vraag eigenlijk, want de nuttige antwoorden die er gegeven worden sla je maar al te graag over.
Mijn vraag is of je de bocht uit vliegt als je net aan uitbreekt op een snelweg afrit door net iets te hoge snelheid, of dat je gewoon je weg kunt vervolgen omdat ESP netjes ingrijpt. En inderdaad is dat op zeer hoge snelheid want anders krijg je dit niet voor elkaar op droog asfalt.

Maar het antwoord is dus eigenlijk: geen idee
En het advies is: volg een slip of driftcursus

En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
  zondag 4 december 2022 @ 20:33:50 #30
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206944428
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Mijn vraag is of je de bocht uit vliegt als je net aan uitbreekt op een snelweg afrit door net iets te hoge snelheid, of dat je gewoon je weg kunt vervolgen omdat ESP netjes ingrijpt. En inderdaad is dat op zeer hoge snelheid want anders krijg je dit niet voor elkaar op droog asfalt. \
Maar het antwoord is dus eigenlijk: geen idee
Er vanuitgaande dat je auto in fatsoenlijke staat is met dito banden moet je al rond de 180 een afrit gaan nemen om een ESP ingreep op te wekken en als je daarop uit bent dan ben je gewoon een staatsmongool.

quote:
En het advies is: volg een slip of driftcursus

En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Als je kan driften weet je hoe je een auto uit balans én in controle kan houden en kun je een afrit dwars nemen omdat je weet wat je doet. Dan hoef je ook geen achterlijke snelheden te gaan rijden op de openbare weg "om te kijken wat de ESP doet".

De grap is dat je het per sé bij droog weer wil doen omdat jou dat veiliger lijkt (meer grip) maar het is juist simpeler om onder natte omstandigheden een auto onder controle te houden omdat de snelheden lager liggen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 4 december 2022 @ 20:36:53 #31
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_206944479
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:

[..]

En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Nou, nee. Punt is namelijk dat zo’n ESB onmiddellijk ingrijpt, terwijl een bestuurder een reactietijd heeft. Tijdens zo’n cursus ben je uiteraard bedacht op slip en zul je vlot reageren. Maar dat is niet maatgevend voor een gewone rit waar je plotsklaps onverwacht in een slip komt.

Verder is het onverstandig om de limieten van je auto op een afrit op te zoeken. Dat hoeft toch geen betoog lijkt me? :?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_206944615
quote:
2s.gif Op zondag 4 december 2022 20:33 schreef daNpy het volgende:

[..]
Er vanuitgaande dat je auto in fatsoenlijke staat is met dito banden moet je al rond de 180 een afrit gaan nemen om een ESP ingreep op te wekken en als je daarop uit bent dan ben je gewoon een staatsmongool.
[..]
Als je kan driften weet je hoe je een auto uit balans én in controle kan houden en kun je een afrit dwars nemen omdat je weet wat je doet. Dan hoef je ook geen achterlijke snelheden te gaan rijden op de openbare weg "om te kijken wat de ESP doet".

De grap is dat je het per sé bij droog weer wil doen omdat jou dat veiliger lijkt (meer grip) maar het is juist simpeler om onder natte omstandigheden een auto onder controle te houden omdat de snelheden lager liggen.
Ja je moet inderdaad al idioot hard gaan op de grip te verliezen op droog asfalt. Dat bij droog asfalt de snelheid ook meteen een stuk hoger ligt is een goed punt inderdaad. Het komt er dus op neer dat ik het toch maar niet ga proberen, zowel bij droog als nat asfalt.
  zondag 4 december 2022 @ 20:44:27 #33
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206944671
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 20:36 schreef Eix het volgende:

[..]
Verder is het onverstandig om de limieten van je auto op een afrit op te zoeken. Dat hoeft toch geen betoog lijkt me? :?
Nouja, er is maar 1 manier om er achter te komen of ESP je uit de vangrail houdt bij 200+ natuurlijk....

By the way, op de testbaan in Aldenhoven, in de kleine kom, kun je niet harder dan 120 want bij veel auto's grijpt dan ESP in, blokkeren je voorwielen en schuif je naar beneden. De omstandigheden daar (snelheid + laterale versnelling) zorgen voor een rare berekening in de ECU.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206944900
Ik wens je veel succes. Zelfs met een middenklasser op eco-banden moet je ver over de 100, voor je die in een slip forceert op de afrit.

Een 1 serie kan nog veel harder, zeker met dik rubber en RWD.
.
pi_206945377
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:09 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Water/ nat wegdek heb je natuurlijk heel vaak, dat zijn ook de momenten waarop mijn ESP vaak ingrijpt.
Als ik iets te fanatiek op het gas ga in een bocht terwijl het regent.
En als er echt sprake is van ijzel of olie op de weg dan gaan de juiste stuurmanskunsten natuurlijk ook niks meer helpen. Mijn vraag is echt gebaseerd op droog zoab wegdek bij 20 graden en goede banden met goede grip.
Beste is zonder electrische snufjes en leren hoe je moet driften.

De electrische snufjes kunnen namelijk ook tegen werken wat je wilt doen.

Wat is grip en wat grip in een slip.
Beide is maximaal grip .
Juist door de slippen heb je controle en grip.

Dus inderdaad een anti slip cursus doen.
Dat is vaak een aanbieding voor 56 euro.

Je heb dan een leuke dag gehad en veel ervaring rijker.
Maar het is wel een antislip dus je word geleerd om juist te gaan reageren om je wagen terug onder controle te krijgen .

Wat je ook kan gaan is een amateur race licentie halen.
Die kan je in België halen maar is Nederland niet geldige (dacht ik)
Maar je leert er veel van.

https://www.tracktime.be/race-licentie-halen/

Leuke ervaring en je mag met je eigen wagen gaan.
Let wel op neem een extra verzekering die dag .(kan je daar afsluiten voor een dag)
Aangezien schade aan je wagen niet word vergoed door je verzekering.
Of koop een wrak van marktplaats die nog apk heeft .
Lekker slopen daar en dan naar sloopbedrijf.
pi_206952270
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:

[..]

En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Weet niet wat voor 1-serie je precies hebt, maar ik gok dat je een open diff hebt. Daar zou ik niet zomaar mee gaan driften op plekken met weinig ruimte. Die reageren niet altijd even voorspelbaar, zo eindigen er veel in de berm omdat ze hun BMW RWD wel ‘even driftend de bocht om gooien.’
pi_206953966
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:04 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]
Weet niet wat voor 1-serie je precies hebt, maar ik gok dat je een open diff hebt. Daar zou ik niet zomaar mee gaan driften op plekken met weinig ruimte. Die reageren niet altijd even voorspelbaar, zo eindigen er veel in de berm omdat ze hun BMW RWD wel ‘even driftend de bocht om gooien.’
Geen LSD oid, zoals denk ik minimaal 95% van de BMW's die rondrijden?
Wel interessant om te weten dat je daar dan niet zomaar mee kunt driften vanwege onvoorspelbaar gedrag.
Eigenlijk zou ik het wel een keer uit willen proberen op een verlaten terrein, vooral met regenweer zoals nu, maar geen idee waar ik zo'n 'oefen'terrein kan vinden. Alles lijkt tegenwoordig afgesloten te zijn of voorzien van allerlei obstakels. En zelfs een industrieterrein vind ik te link als totale driftn00b, zul je zien dat ik dan ergens tegenaan klap :') En dat is het me niet waard. Maar speciaal opgeven/betalen/plannen voor een driftdag vind ik een beetje teveel gedoe. Zelfs al zou je dat doen dan wil je toch ook een keer zelf oefenen lijkt me.
pi_206954988
Nou wat gebeurd er al je met hogesnelheid over de ESP grens heen gaat met een RWD auto in een scherpe bocht of bij een inhaal actie op een recht stuk weg.
Dan verliezen beide achterwielen grip met als gevolg een gevalletje overstuur en je raakt in een slip, de auto tolt wat rond en uiteindelijk sta je stil in een berm of op de weg (of een combinatie van beide).

Het resultaat voor de inzittende loopt goed af als je geen objecten raakt tijdens de slip of tijdens de slip in volle vaart een greppel oid tegen komt met de zijkant van een van je wielen en over de kop vliegt.

Mijn advies: zoek de grens op in een gecontroleerde omgeving bv terrein waar ze slipcursussen geven.

Ga je je ESP grens testen op de openbare weg. dan is de kans zeer groot dat je in de statistieken beland. en zien we je wel een keer voorbij komen bij 112-nederland.nl of op p2000.nl
  maandag 5 december 2022 @ 18:34:58 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206955581
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:11 schreef Centenbak het volgende:

[..] Maar speciaal opgeven/betalen/plannen voor een driftdag vind ik een beetje teveel gedoe. Zelfs al zou je dat doen dan wil je toch ook een keer zelf oefenen lijkt me.
Dan huur je er een auto bij. En een instructeur.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206956548
Denk dat als je over de grens gaat van je esp met je 1 serie je eerder uit de bocht vliegt als bijv met een 7 serie. En ligt verder maar net aan je specifieke handelingen die je zelf split second doet wat het maakt of breekt. Verder verschilt het per merk per model. Mijn GLE breekt veel eerder uit als me CLS bijv.(hoogte) . Heb pas in n Gt gereden die kreeg ik nog niet uitgebroken hoe hard ik me best ook deed. Dus er is geen eenduidend antwoord eigenlijk.

Maar esp uit is leuker rijden joh

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2022 19:13:53 ]
pi_206960492
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 17:11 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Geen LSD oid, zoals denk ik minimaal 95% van de BMW's die rondrijden?
Wel interessant om te weten dat je daar dan niet zomaar mee kunt driften vanwege onvoorspelbaar gedrag.
Eigenlijk zou ik het wel een keer uit willen proberen op een verlaten terrein, vooral met regenweer zoals nu, maar geen idee waar ik zo'n 'oefen'terrein kan vinden. Alles lijkt tegenwoordig afgesloten te zijn of voorzien van allerlei obstakels. En zelfs een industrieterrein vind ik te link als totale driftn00b, zul je zien dat ik dan ergens tegenaan klap :') En dat is het me niet waard. Maar speciaal opgeven/betalen/plannen voor een driftdag vind ik een beetje teveel gedoe. Zelfs al zou je dat doen dan wil je toch ook een keer zelf oefenen lijkt me.
Klopt, de meesten hebben geen LSD. Een driftcursus kan wel heel nuttig zijn hoor, voor wagencontrole. Zou het zelf ook weleens willen doen nog. Weleens met een Volvo 360 op een natte baan mogen oefenen, maar dat is alweer 18 jaar terug.
Zelf zoek ik met een laagje sneeuw nog weleens een leeg industrieterrein op, dan kun je met zeer lage snelheid toch al voelen wat de wagen doet. Mijn E34 heeft ook gewoon een open diff en zelfs een automaat, maar met DSC uit valt er nog wel een beetje te spelen.
Maar zoek maar op YouTube naar open diff drift, kun je zien hoe dat gaat.
  donderdag 8 december 2022 @ 18:23:45 #42
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_206996760
Als je een E8x generatie 1 serie hebt valt het wel mee als je mij vraagt. Die hebben nauwelijks grip op de vooras origineel.
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')