Maar het lijkt me dat het systeem wel heel voorspelbaar moet werken, net als met het normaal remmen.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:10 schreef etuiedelapiel het volgende:
Het is een hulpmiddel en zeker geen garantie voor succes.
De omstandigheden op het randje van grip zijn lang niet altijd voorspelbaar, dus verwachten dat het systeem altijd voorspelbaar moet werken gaat imo wat te ver.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:12 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Maar het lijkt me dat het systeem wel heel voorspelbaar moet werken, net als met het normaal remmen.
En dus niet mag falen net als de remmen.
Eigenlijk zou ik gewoon graag een hele grote flinke lap asfalt hebben waarop je los kunt gaan. Een beetje zoals bij topgear op dat vliegveld. En dan lekker kloten zonder dat er ongelukken kunnen gebeuren, om de limieten te testen. Wil er best voor betalen maar geen idee of dat ergens kan.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:12 schreef Mano_ het volgende:
Ga eens naar een track day met je auto, daar kan je relatief veilig de grenzen van je auto en van jezelf opzoeken.
Hoe de systemen ingrijpen is toch wel per auto/merk verschillend. De ene laat meer toe dan de ander, sommige grijpen subtiel in en anderen maken het gevoelsmatig alleen maar onveiliger door schokkerig met de balans te kloten.
In een (zo goed mogelijk) gecontroleerde omgeving is het helemaal niet verkeerd om je auto te leren kennen.
Het heeft geen AI hè er zijn teveel variabelen.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:12 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Maar het lijkt me dat het systeem wel heel voorspelbaar moet werken, net als met het normaal remmen.
En dus niet mag falen net als de remmen.
Ik heb ooit eens een slipcursus gedaan waarbij je voor een aantal onderdelen je eigen auto kon gebruiken.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:15 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Eigenlijk zou ik gewoon graag een hele grote flinke lap asfalt hebben waarop je los kunt gaan. Een beetje zoals bij topgear op dat vliegveld. En dan lekker kloten zonder dat er ongelukken kunnen gebeuren, om de limieten te testen. Wil er best voor betalen maar geen idee of dat ergens kan.
Nürnbergring heb ik weleens gedaan kun je helemaal los op eigen risico.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:15 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Eigenlijk zou ik gewoon graag een hele grote flinke lap asfalt hebben waarop je los kunt gaan. Een beetje zoals bij topgear op dat vliegveld. En dan lekker kloten zonder dat er ongelukken kunnen gebeuren, om de limieten te testen. Wil er best voor betalen maar geen idee of dat ergens kan.
Dus een coureur improviseert erop los als hij net over het randje grip heen gaat?quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:14 schreef Mano_ het volgende:
[..]
De omstandigheden op het randje van grip zijn lang niet altijd voorspelbaar, dus verwachten dat het systeem altijd voorspelbaar moet werken gaat imo wat te ver.
Daar kunnen toch hele nare ongelukken gebeuren. Dan is een circuit als Zolder nog een stuk vergeeflijker.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Nürnbergring heb ik weleens gedaan kun je helemaal los op eigen risico.
Circuit is nog altijd gevaarlijker dan een grote lap asfalt waar je gewoon op het asfalt kunt blijven doorglijden als het misgaat.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Nürnbergring heb ik weleens gedaan kun je helemaal los op eigen risico.
Ja, een coureur improviseert continu. Niet dat die er bewust over na aan het denken is tijdens een slip, het gaat op gevoel en met ervaring. Voor nadenken is geen tijd inderdaad, het moet reactief gaan anders ben je te laat.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:20 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Dus een coureur improviseert erop los als hij net over het randje grip heen gaat?
Denk dat daar weinig tijd voor is en er gewoon stikte handelingen die ze als een reflex toepassen in dat soort situaties.
En hoewel ESP welke elke rem afzonderlijk kan bedienen, kan het niet ingrijpen in de richting waarin je stuurt.
Ja het gedrag in de sneeuw heb ik ook weleens getest, maar geeft nog antwoord op mijn vraag uit de OP.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ga gewoon eens los in de sneeuw dan zie je hoe briljant het is
Hier vw up met zomerbanden uitgebreid getest in de sneeuw
![]()
esp zeker icm abs
Ja heb hele achterlijke dingen geprobeerd
Improviseren als in nieuwe handelingen bedenken? Ik denk dat Max Verstappen direct weet welke handeling hij toe moet passen in welke situatie, en dat daar geen improvisatie aan te pas komt en ook weinig variatie.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:22 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ja, een coureur improviseert continu. Niet dat die er bewust over na aan het denken is tijdens een slip, het gaat op gevoel en met ervaring. Voor nadenken is geen tijd inderdaad, het moet reactief gaan anders ben je te laat.
Zie het als balanceren op 1 been. Ben je bewust correcties aan het uitvoeren of reageer je op gevoel?quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:26 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Improviseren als in nieuwe handelingen bedenken? Ik denk dat Max Verstappen direct weet welke handeling hij toe moet passen in welke situatie, en dat daar geen improvisatie aan te pas komt en ook weinig variatie.
Achter, BMW 1-seriequote:Op zaterdag 3 december 2022 19:30 schreef daNpy het volgende:
Heb je een achterwiel- of verkeerdwielaandrijver?
En wat is dan precies het punt van het opzoeken van het punt waarop de computer ingrijpt?quote:
Ja precies, maar tegensturen is toch de enige juiste reactie in dat geval. Het is niet dat ze de ene keer tegensturen en daarna bv niet. Het zijn vaste handelingen die ze altijd doen, maar zo getraind zijn daarin dat ze die in een reflex kunnen uitvoeren en corrigeren. Zoals ook met het balanceren op een been. Dat zie ik ook niet als improvisatie maar constant dezelfde soort van handelingen op gevoel om het evenwicht te houden.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:30 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Zie het als balanceren op 1 been. Ben je bewust correcties aan het uitvoeren of reageer je op gevoel?
Dat is met racen niet anders. Je voert geen handeling uit die je voor die situatie de beste vindt, je reageert op het gevoel.
Tegensturen bij overstuur bijvoorbeeld. Daar denk je niet over na, je doet het gewoon.
Dat zou nog mooier zijn ja, maar ik ben daar te onervaren voor om dat op de openbare weg te oefenen omdat daar geen ruimte is voor fouten. En mijn vraag of ESP dat op kan vangen bij hoge snelheid is gewoon uit interesse. Maar helaas weet niemand dit dus.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wat is dan precies het punt van het opzoeken van het punt waarop de computer ingrijpt?
Is het niet veel leuker als je dat juist zelf kan, zodat er ook controle is?
Er zijn gewoon driftdagen te boeken, waar je de hele dag los kunt gaan - en als je nog niet zo goed bent, flink kan oefenen.
Ah ok, dan bedoelen we wat anders met improvisatiequote:Op zaterdag 3 december 2022 19:34 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ja precies, maar tegensturen is toch de enige juiste reactie in dat geval. Het is niet dat ze de ene keer tegensturen en daarna bv niet. Het zijn vaste handelingen die ze altijd doen, maar zo getraind zijn daarin dat ze die in een reflex kunnen uitvoeren en corrigeren. Zoals ook met het balanceren op een been. Dat zie ik ook niet als improvisatie maar constant dezelfde soort van handelingen op gevoel om het evenwicht te houden.
Zoals eerder gezegd ligt dat aan de situatie. ESP kan je redden als je te hard een bocht in gaat, maar niet als je dan al bijna bij de vangrail bent, of je gewoon geen grip meer hebt door sneeuw of wat dan ook.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:36 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Dat zou nog mooier zijn ja, maar ik ben daar te onervaren voor om dat op de openbare weg te oefenen omdat daar geen ruimte is voor fouten. En mijn vraag of ESP dat op kan vangen bij hoge snelheid is gewoon uit interesse. Maar helaas weet niemand dit dus.
Het is een noodhulp middel.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:12 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Maar het lijkt me dat het systeem wel heel voorspelbaar moet werken, net als met het normaal remmen.
En dus niet mag falen net als de remmen.
Water/ nat wegdek heb je natuurlijk heel vaak, dat zijn ook de momenten waarop mijn ESP vaak ingrijpt.quote:Op zondag 4 december 2022 19:58 schreef suijkerbuijk het volgende:
Meer kan het niet doen.
En zoals je zelf al omschrijft.
De kont gaat even schudden.
Maar als er op dat moment water , modder , olie of ijssel ligt.
Kan dat systeem niet zien en kan het ontbestuurbaar worden.
Juist wel.quote:Op zondag 4 december 2022 20:09 schreef Centenbak het volgende:
[..]
En als er echt sprake is van ijzel of olie op de weg dan gaan de juiste stuurmanskunsten natuurlijk ook niks meer helpen.
En wat wil je daar nou mee? In goede omstandigheden toch een slip willen forceren met een veel hogere snelheid, veel meer gevaar?quote:Mijn vraag is echt gebaseerd op droog zoab wegdek bij 20 graden en goede banden met goede grip.
Mijn vraag is of je de bocht uit vliegt als je net aan uitbreekt op een snelweg afrit door net iets te hoge snelheid, of dat je gewoon je weg kunt vervolgen omdat ESP netjes ingrijpt. En inderdaad is dat op zeer hoge snelheid want anders krijg je dit niet voor elkaar op droog asfalt.quote:Op zondag 4 december 2022 20:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Juist wel.
[..]
En wat wil je daar nou mee? In goede omstandigheden toch een slip willen forceren met een veel hogere snelheid, veel meer gevaar?
Wat is nou je vraag eigenlijk, want de nuttige antwoorden die er gegeven worden sla je maar al te graag over.
Er vanuitgaande dat je auto in fatsoenlijke staat is met dito banden moet je al rond de 180 een afrit gaan nemen om een ESP ingreep op te wekken en als je daarop uit bent dan ben je gewoon een staatsmongool.quote:Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Mijn vraag is of je de bocht uit vliegt als je net aan uitbreekt op een snelweg afrit door net iets te hoge snelheid, of dat je gewoon je weg kunt vervolgen omdat ESP netjes ingrijpt. En inderdaad is dat op zeer hoge snelheid want anders krijg je dit niet voor elkaar op droog asfalt. \
Maar het antwoord is dus eigenlijk: geen idee
Als je kan driften weet je hoe je een auto uit balans én in controle kan houden en kun je een afrit dwars nemen omdat je weet wat je doet. Dan hoef je ook geen achterlijke snelheden te gaan rijden op de openbare weg "om te kijken wat de ESP doet".quote:En het advies is: volg een slip of driftcursus
En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Nou, nee. Punt is namelijk dat zo’n ESB onmiddellijk ingrijpt, terwijl een bestuurder een reactietijd heeft. Tijdens zo’n cursus ben je uiteraard bedacht op slip en zul je vlot reageren. Maar dat is niet maatgevend voor een gewone rit waar je plotsklaps onverwacht in een slip komt.quote:Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:
[..]
En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Ja je moet inderdaad al idioot hard gaan op de grip te verliezen op droog asfalt. Dat bij droog asfalt de snelheid ook meteen een stuk hoger ligt is een goed punt inderdaad. Het komt er dus op neer dat ik het toch maar niet ga proberen, zowel bij droog als nat asfalt.quote:Op zondag 4 december 2022 20:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Er vanuitgaande dat je auto in fatsoenlijke staat is met dito banden moet je al rond de 180 een afrit gaan nemen om een ESP ingreep op te wekken en als je daarop uit bent dan ben je gewoon een staatsmongool.
[..]
Als je kan driften weet je hoe je een auto uit balans én in controle kan houden en kun je een afrit dwars nemen omdat je weet wat je doet. Dan hoef je ook geen achterlijke snelheden te gaan rijden op de openbare weg "om te kijken wat de ESP doet".
De grap is dat je het per sé bij droog weer wil doen omdat jou dat veiliger lijkt (meer grip) maar het is juist simpeler om onder natte omstandigheden een auto onder controle te houden omdat de snelheden lager liggen.
Nouja, er is maar 1 manier om er achter te komen of ESP je uit de vangrail houdt bij 200+ natuurlijk....quote:Op zondag 4 december 2022 20:36 schreef Eix het volgende:
[..]
Verder is het onverstandig om de limieten van je auto op een afrit op te zoeken. Dat hoeft toch geen betoog lijkt me?
Beste is zonder electrische snufjes en leren hoe je moet driften.quote:Op zondag 4 december 2022 20:09 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Water/ nat wegdek heb je natuurlijk heel vaak, dat zijn ook de momenten waarop mijn ESP vaak ingrijpt.
Als ik iets te fanatiek op het gas ga in een bocht terwijl het regent.
En als er echt sprake is van ijzel of olie op de weg dan gaan de juiste stuurmanskunsten natuurlijk ook niks meer helpen. Mijn vraag is echt gebaseerd op droog zoab wegdek bij 20 graden en goede banden met goede grip.
Weet niet wat voor 1-serie je precies hebt, maar ik gok dat je een open diff hebt. Daar zou ik niet zomaar mee gaan driften op plekken met weinig ruimte. Die reageren niet altijd even voorspelbaar, zo eindigen er veel in de berm omdat ze hun BMW RWD wel ‘even driftend de bocht om gooien.’quote:Op zondag 4 december 2022 20:24 schreef Centenbak het volgende:
[..]
En als ik die cursus gevolgd heb en het driften 100% onder de knie heb is het dus veiliger om ESP uit te zetten, omdat ESP dus zomaar wat aankloot en daarmee dus voor meer gevaar kan zorgen dan de (getrainde) menselijke skills. Correct?
Geen LSD oid, zoals denk ik minimaal 95% van de BMW's die rondrijden?quote:Op maandag 5 december 2022 15:04 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Weet niet wat voor 1-serie je precies hebt, maar ik gok dat je een open diff hebt. Daar zou ik niet zomaar mee gaan driften op plekken met weinig ruimte. Die reageren niet altijd even voorspelbaar, zo eindigen er veel in de berm omdat ze hun BMW RWD wel ‘even driftend de bocht om gooien.’
Dan huur je er een auto bij. En een instructeur.quote:Op maandag 5 december 2022 17:11 schreef Centenbak het volgende:
[..] Maar speciaal opgeven/betalen/plannen voor een driftdag vind ik een beetje teveel gedoe. Zelfs al zou je dat doen dan wil je toch ook een keer zelf oefenen lijkt me.
Klopt, de meesten hebben geen LSD. Een driftcursus kan wel heel nuttig zijn hoor, voor wagencontrole. Zou het zelf ook weleens willen doen nog. Weleens met een Volvo 360 op een natte baan mogen oefenen, maar dat is alweer 18 jaar terug.quote:Op maandag 5 december 2022 17:11 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Geen LSD oid, zoals denk ik minimaal 95% van de BMW's die rondrijden?
Wel interessant om te weten dat je daar dan niet zomaar mee kunt driften vanwege onvoorspelbaar gedrag.
Eigenlijk zou ik het wel een keer uit willen proberen op een verlaten terrein, vooral met regenweer zoals nu, maar geen idee waar ik zo'n 'oefen'terrein kan vinden. Alles lijkt tegenwoordig afgesloten te zijn of voorzien van allerlei obstakels. En zelfs een industrieterrein vind ik te link als totale driftn00b, zul je zien dat ik dan ergens tegenaan klapEn dat is het me niet waard. Maar speciaal opgeven/betalen/plannen voor een driftdag vind ik een beetje teveel gedoe. Zelfs al zou je dat doen dan wil je toch ook een keer zelf oefenen lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |