abonnement Unibet Coolblue
pi_206928514
Wij hebben pas een grondige renovatie achter de rug en bij het terug komen hebben we ontdekt dat alle stopcontacten geaard zijn.

Met radiostekkertjes is dat geen probleem maar we hebben ook nog een aantal (oudere) apparaten en contactdozen met van die ronde ongeaarde (gegoten) stekkers die niet passen en waar we dan maar een geaarde stekker op hebben gezet.
Ben je mooi een dagje zoet mee.

Dat levert geen problemen op, alles is weer bruikbaar maar een kennis die bij ons kwam kijken zei dat het wel gevaarlijk en zelfs verboden is.

Is dit zo?

[ Bericht 4% gewijzigd door Joopklepzeiker op 03-12-2022 18:44:45 ]
  zaterdag 3 december 2022 @ 18:39:38 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206928568
Geaarde stekkers werken niet op een ongeaard stopcontact.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206928578
Wat zou daar gevaarlijk aan zijn? In de originele stekkers zaten twee draden, in de nieuwe stekkers zitten diezelfde twee draden ook. Functionaliteit is niets aan veranderd...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_206928605
Verboden? Komt de politie onaangekondigd bij je binnen om alle stekkers te controleren of hoe moet ik dat zien.
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 19:01:04 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206928855
Toestellen met een geaarde stekker moet je enkel en alleen gebruiken op geaarde stopcontacten.

Wat voor apparaten heb je dan een andere stekker aangezet ? Aan sommige toestellen of apparaten hoort juist een stekker zonder randaarde. En doorgaans passen ongeaarde stekkers prima in stopcontacten met randaarde.
pi_206928979
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Toestellen met een geaarde stekker moet je enkel en alleen gebruiken op geaarde stopcontacten.

Wat voor apparaten heb je dan een andere stekker aangezet ? Aan sommige toestellen of apparaten hoort juist een stekker zonder randaarde. En doorgaans passen ongeaarde stekkers prima in stopcontacten met randaarde.
Ja maar ik heb een hogedrukreiniger met geaarde stekker terwijl het hele apparaat niet geaard is. Dat weet ik omdat ik een keer het apparaat heb moeten demonteren om een onderdeel te vervangen.
pi_206929094
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 18:39 schreef Harvest89 het volgende:
Geaarde stekkers werken niet op een ongeaard stopcontact.
:?

Dat is echt onzin
pi_206929130
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 18:42 schreef Sapstengel het volgende:
Verboden? Komt de politie onaangekondigd bij je binnen om alle stekkers te controleren of hoe moet ik dat zien.
Iets van brand waarna de verzekering dan zegt dat ze niks willen uitkeren?

Maargoed lijkt me sterk dat het niet zou mogen.


quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Toestellen met een geaarde stekker moet je enkel en alleen gebruiken op geaarde stopcontacten.

Wat voor apparaten heb je dan een andere stekker aangezet ? Aan sommige toestellen of apparaten hoort juist een stekker zonder randaarde. En doorgaans passen ongeaarde stekkers prima in stopcontacten met randaarde.
Van welke facebook pagina heb je dit vandaan dan?
pi_206929190
Bedoel je zo'n type C-stekker?


Dat lijkt me erg oud, ik kan me welgeteld één apparaat in huis heugen, dat zo'n stekker heeft en dat is een erfstuk. Als je meer van dat soort stekkers hebt, zou ik toch een gaan nadenken over moderniseren ;)

Wat de vraag betreft: Het apparaat is toch al ongeaard. Het op een geaarde wandcontactdoos aansluiten maakt het niet onveiliger dan het al was, het is en blijft een ongeaard apparaat (in tegenstelling tot het omgekeerde wat wel gevaarlijk is). De vraag is wel wat je moet gaan uithalen om die stekker er fysiek in te krijgen, dat zou het wel eens onveilig kunnen maken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206929208
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:23 schreef PS. het volgende:

[..]
:?

Dat is echt onzin
In de zin dat het aangesloten apparaat dan niet geaard is klopt dat wel.

De vraag was alleen wat er gevaarlijk aan is om een bestaand niet geaard apparaat te voorzien van een geaarde stekker, waarbij je de aarde-aansluiting van de stekker dan niet gebruikt.
Ik heb ook weleens gelezen dat het gevaarlijk is en niet zo mogen, maar vraag mij niet om een bron of een reden.
Ik heb een schemerlampje gehad met zo'n ronde stekker die niet in een geaard stopcontact past, daar heb ik toen de hoeken vanaf gezaagd.
Er zijn trouwens ook schroefbare platte stekkers te koop die dus wel in een geaard stopcontact passen.
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 19:39:37 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206929264
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:26 schreef 111210 het volgende:
Van welke facebook pagina heb je dit vandaan dan?
Gebaseerd op kennis uit de boeken.

Apparaten met een ongeaarde stekker zijn veelal dubbel geïsoleerde apparaten, te herkennen aan het symbool van twee vierkanten.



Dubbel geïsoleerde, ofwel klasse II-apparaten zijn elektrische producten die zodanig ontworpen zijn dat aarding niet nodig is ter beveiliging. De dubbele isolatie biedt voldoende bescherming voor de gebruiker en de veiligheid ervan wordt onafhankelijk gekeurd.

Klasse I apparaten zijn voorzien van randaarde. Dat is een veiligheidsvoorziening.

Bij klasse 1 apparaten is de metalen buiten kant van het apparaat verbonden met de beschermingsleiding (aardleiding). Als bij een defect in het apparaat de metalen buitenkant onder spanning komt te staan, moet de beveiliging in de installatie aanspreken.

Er bestaat ook nog klasse 3, apparaten in deze klasse worden aangesloten op een SELV (Safety Extra Low Voltage) keten. Die hebben ook geen randaarde nodig.

Kortom, een toestel met een stekker met randaarde moet je uit veiligheid gebruiken in een wandcontactdoos waar ook randaarde aanwezig is.
pi_206930889
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:33 schreef stavromulabeta het volgende:
Bedoel je zo'n type C-stekker?
[ afbeelding ]

Dat lijkt me erg oud, ik kan me welgeteld één apparaat in huis heugen, dat zo'n stekker heeft en dat is een erfstuk. Als je meer van dat soort stekkers hebt, zou ik toch een gaan nadenken over moderniseren ;)

Wat de vraag betreft: Het apparaat is toch al ongeaard. Het op een geaarde wandcontactdoos aansluiten maakt het niet onveiliger dan het al was, het is en blijft een ongeaard apparaat (in tegenstelling tot het omgekeerde wat wel gevaarlijk is). De vraag is wel wat je moet gaan uithalen om die stekker er fysiek in te krijgen, dat zou het wel eens onveilig kunnen maken.
Ja, juist. Die stekkers bedoel ik, daar hebben wij nog een hoop van.
Vooral oude stereoapparatuur, een paar schemerlampen en een stofzuiger.
En ook een hoop kerstspullen.
Daar hebben we dus allemaal geaarde stekkers op gezet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Joopklepzeiker op 03-12-2022 21:12:10 ]
pi_206931034
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:06 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Ja, juist. Die stekkers bedoel ik, daar hebben wij nog een hoop van.
Vooral oude stereoapparatuur, een paar schemerlampen en een stofzuiger.
En ook een hoop kerstspullen.
Daar hebben we dus allemaal geaarde stekkers op gezet.
Een geaarde stekker zou ik dan weer niet doen. Dan lijkt het alsof het geaard is, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Dan zou ik eerder zo een platte euro-stekker gebruiken. Dan is gelijk duidelijk dat het niet geaard is en toch past het.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206931213
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 21:14 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Een geaarde stekker zou ik dan weer niet doen. Dan lijkt het alsof het geaard is, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Dan zou ik eerder zo een platte euro-stekker gebruiken. Dan is gelijk duidelijk dat het niet geaard is en toch past het.
Sommige snoeren zijn te dik voor die radiostekkertjes.
pi_206951056
het is heel simpel
als het hele huis voorzien is van contactdozen met randaarde kan je daar gewoon geaard en niet geaarde stekkers indrukken mits de apparatuur aarde draad in het snoer heeft zitten dient die ook aangesloten te worden,
wat verboden is om geaarde stopcontacten te monteren in de muur waarvan in de buis geen aarde draad inzit.
heel simpel gezegd heeft je snoer 2 draden mag je er gewoon een geaarde stekker opzetten en of een stekker zonder randaarde die wel in een geaard stopcontact past.
pi_206953546
Geen aarde aan apparaat ? Dan is het apparaat dus dubbel geïsoleerd (zoals vonk al meld ) dat de stekker vervolgens zo oud is als sinterklaas zijn togus (om maar even bij deze dag te blijven :P ) zorgt er voor dat de stekkers niet meer passen in de hedendaagse wcd's .... Je behoord geen stekker met randaarde voorziening op een apparaat te monteren waar geen randaarde voorziening op aanwezig is . Dat zorgt voor schijnveiligheid . Zaak is dus de stekkers te verwisselen maar dan zonder randaarde voorziening . Zoals deze : https://www.amazon.nl/Leg(...)itgang/dp/B00AEAIIL4 dan is t problem solved
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_206954772
ik had ook van die apparaten met een stekker zonder randaarde die wel geheel rond was zonder uitsparingen. Die passen inderdaad niet in een geaard stopcontact.
Die stekker kan je vervangen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')