abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206924109
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
.
pi_206925075
Leuke theorie maar je gaat gelijk al de fout in. JIJ mag die tanker niet halen in Rusland.
pi_206925188
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Zo gaat dat nu ook, die hele boycot slaat nergens op.

Kijk maar naar Noord korea wat gewoon alles wat westers is kan aanschaffen terwijl dat op papier dus niet zou moeten kunnen.
pi_206925755
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Ja die omzeil je dan. In de praktijk gebeurt het mengen vaak schip-op-schip.
pi_206925883
Ja he omzeild het en valt uit een raam
  zaterdag 3 december 2022 @ 19:43:19 #6
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206929312
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Hoe ga je factureren?
pi_206936808
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Gewoon even Vitol in Rotterdam bellen en vragen hoe die dat doen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206937075
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:43 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Hoe ga je factureren?
Via een brievenbusmaatschappij in een niet zo moeilijk land die het weer via via over maakt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206937226
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:43 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Hoe ga je factureren?
Via een brievenbusmaatschappij in een niet zo moeilijk land die het weer via via over maakt.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Je kunt ook gewoon de vrachtbrieven vervalsen dan heb je al dat gedoe niet. Hoef je geen havengelden te betalen. Vergeet de datum niet zodat het kan dateren op een gunstig prijsniveau.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  maandag 19 december 2022 @ 20:09:50 #10
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_207150859
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:30 schreef 111210 het volgende:

[..]
Zo gaat dat nu ook, die hele boycot slaat nergens op.

Kijk maar naar Noord korea wat gewoon alles wat westers is kan aanschaffen terwijl dat op papier dus niet zou moeten kunnen.
Die boycot is niet opdat er geen Russische olie meer naar het westen gaat, dat kan je simpelweg niet voorkomen.

Waar de boycot en de pricecap voor bedoeld is om de inkomsten voor Rusland te doen dalen, en Russische propaganda ten spijt, dat doet het natuurlijk wel degelijk.
Want de tussenhandelaar die ergens op open zee olie ontvangt en het daarna doorverkoopt heeft ook marge nodig, enerzijds tegen schommelingen in de prijs, anderzijds omdat er ook een risico bestaat dat men in verband wordt gebracht met schending van het embargo.

Zo'n 2/3 van de marktprijs is wat de Indiase of Turkse tussenhandelaar betaald, plus dat Rusland zorgt voor aflevering naar de tussenhandelaar.

Dat zorgt er natuurlijk voor dat de inkomsten dus flink afnemen. En Rusland zal wel moeten verkopen onder de marktprijs, want opslaan kan niet, productie beperken kan wel, maar productie opstarten is ook onder embargo, en invliegen van technici die dat kunnen kan, maar dat gaat dan ook niet voor marktprijs, tel daar maar flink wat bij op waardoor het per saldo Rusland wel hard raakt.

Wij in Europa betalen daardoor uiteraard wel de marktprijs.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_207242338
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Hoe het nu gebeurt zul je waarschijnlijk pas over 10-20 jaar lezen als er over gepraat wordt. Maar in het verleden is het al vaak gebeurt om onder sancties en embargo's uit te komen. Denk smeergeld, shell companies over de gehele wereld, lokale 'fixers' en véél transacties om alles troebeler te maken. En vaak ook gewoon regeringen die je op de achtergrond steunen. Zo'n embargo is leuk voor de bühne maar de schoorsteen moet ook blijven roken. Schimmig wereldje die best wat weg heeft van illegale wapenhandelaren (denk lord of war)

Google maar op bijv Marc Rich, Glencore, Trafigura, John Deuss.

Zo'n Marc Rich handelde gewoon olie tussen Iran en Israel na de Islamitische revolutie in Iran. En het embargo op Zuid-Afrika tijdens apartheid werd ook op grote schaal omzeilt

[ Bericht 5% gewijzigd door tjoptjop op 26-12-2022 17:53:45 ]
pi_207242704
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Was er niet een Nederlandse (bijna) miljardair die jaarlijks ook in de quote500 stond, die rijk geworden was met handel in olie met Zuid Afrika toen Zuid Afrika nog geboycott werd vanwege de apartheid. Er zijn altijd wel gaten natuurlijk, en louche figuren die daar gebruik van maken. Als jij er een goed gevoel bij hebt het regime van Putin direct met miljoenen te spekken, wat let je?
pi_207242710
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 18:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Was er niet een Nederlandse (bijna) miljardair die jaarlijks ook in de quote500 stond, die rijk geworden was met handel in olie met Zuid Afrika toen Zuid Afrika nog geboycott werd vanwege de apartheid. Er zijn altijd wel gaten natuurlijk, en louche figuren die daar gebruik van maken. Als jij er een goed gevoel bij hebt het regime van Putin direct met miljoenen te spekken, wat let je?
John Deuss
pi_207242735
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 17:48 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Hoe het nu gebeurt zul je waarschijnlijk pas over 10-20 jaar lezen als er over gepraat wordt. Maar in het verleden is het al vaak gebeurt om onder sancties en embargo's uit te komen. Denk smeergeld, shell companies over de gehele wereld, lokale 'fixers' en véél transacties om alles troebeler te maken. En vaak ook gewoon regeringen die je op de achtergrond steunen. Zo'n embargo is leuk voor de bühne maar de schoorsteen moet ook blijven roken. Schimmig wereldje die best wat weg heeft van illegale wapenhandelaren (denk lord of war)

Google maar op bijv Marc Rich, Glencore, Trafigura, John Deuss.

Zo'n Marc Rich handelde gewoon olie tussen Iran en Israel na de Islamitische revolutie in Iran. En het embargo op Zuid-Afrika tijdens apartheid werd ook op grote schaal omzeilt

Die ja, John Deuss! Die handelde in olie met Zuid Afrika tijdens apartheid.
pi_207242774
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 18:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Die ja, John Deuss! Die handelde in olie met Zuid Afrika tijdens apartheid.
Inderdaad, Marc Rich vind ik persoonlijk de interessantste want dat is bijkans de uitvinder van die huidige spot markt. Glencore (200 miljard omzet) en Trafigura (230 miljard omzet) bijv vinden daar hun oorsprong.

Leestip: https://www.bol.com/nl/nl/f/the-king-of-oil/37644529/
pi_207243419
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 18:24 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Inderdaad, Marc Rich vind ik persoonlijk de interessantste want dat is bijkans de uitvinder van die huidige spot markt. Glencore (200 miljard omzet) en Trafigura (230 miljard omzet) bijv vinden daar hun oorsprong.

Leestip: https://www.bol.com/nl/nl/f/the-king-of-oil/37644529/
Vergeet ons eigen Vitol niet. Vorig jaar 279 miljard omzet en dan was voor de prijsstijging. Vorige week boekte ze net de kou in een van hun gas centrales en omzet van 2.8 miljoen euro. Per uur dat wel
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207244387
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 19:15 schreef vipergts het volgende:

[..]
Vergeet ons eigen Vitol niet. Vorig jaar 279 miljard omzet en dan was voor de prijsstijging. Vorige week boekte ze net de kou in een van hun gas centrales en omzet van 2.8 miljoen euro. Per uur dat wel
En dan hebben we ook Gunvor (130 miljard omzet) nog waarbij altijd hardnekkige geruchten de rondte in gingen dat Putin persoonlijk grootaandeelhouder was.
pi_207244947
Oftewel, de TS heeft wel een punt :+ als je maar flink wat eelt op je geweten hebt zitten.

quote:
Vitol is a privately held company by about 400 partners who are current and former employees,..It is reported that Vitol made a payout of $2.9 billion to all its partners in 2021.[17][18]
Daar wordt aardig wat geld verdiend, ik had er nog nooit van gehoord :@
pi_207245236
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 21:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Oftewel, de TS heeft wel een punt :+ als je maar flink wat eelt op je geweten hebt zitten.
Eerder gewoon de realiteit van wereldhandel en ontwikkeling. Je wilt niet weten waar sommige materialen vandaan komen die in je telefoon, computer of andere apparaten zitten. Alternatief is dat allemaal stilleggen, maar dan heb je geen smartphone meer

quote:
Daar wordt aardig wat geld verdiend, ik had er nog nooit van gehoord :@
En dat willen ze graag zo houden :P

Maar het is een hele grote tak die vooral buiten de schijnwerpers opereert. Alleen de 4 bedrijven die hier genoemd zijn is al bijna 1000 miljard aan omzet, ok, marges zijn flinterdun maar met die hoeveelheden zijn dat toch forse bedragen.

De laatste decennia is het wel allemaal wat 'legitiemer'/minder schimmig geworden. Glencore bijv heeft inmiddels ook veel eigen mijnen en verwerkingsfaciliteiten en is ook aan de beurs genoteerd. Over 20 jaar horen we van de bedrijven/personen die het nu doen

[ Bericht 9% gewijzigd door tjoptjop op 26-12-2022 21:34:47 ]
pi_207245430
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 21:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Eerder gewoon de realiteit van een verbonden wereld. Je wilt niet weten waar sommige materialen vandaan komen die in je telefoon, computer of andere apparaten zitten. Alternatief is dat allemaal stilleggen, maar dan heb je geen smartphone meer
[..]
En dat willen ze graag zo houden :P

Maar het is een hele grote tak die vooral buiten de schijnwerpers opereert. Alleen de 4 bedrijven die hier genoemd zijn is al bijna 1000 miljard aan omzet, ok, marges zijn flinterdun maar met die hoeveelheden zijn dat toch forse bedragen.

De laatste decennia is het wel allemaal wat 'legitiemer' geworden. Glencore bijv heeft inmiddels ook veel eigen mijnen en verwerkingsfaciliteiten en is ook aan de beurs genoteerd.
UIteraard willen ze wat meer zekerheid ook, maar als je je managers 1% van je omzet als bonus uitkeert, gemiddeld bijna 7.5 miljoen pp dan word er inderdaad behoorlijk winst gemaakt.

Ik ben me wat meer bewust van coltan. Vaak bijproduct kopermijnen. Wordt veel gewonnen in oosten DRC. Makkelijk te winnen, makkelijk ook puurder te maken, maar dat gebeurt niet lokaal. Het is veel makkelijker en lucratiever voor officials om penningen te innen per zak grond, dan per vrachtwagen coltan. Toen er daar oorlog woedde van 1998-2008 bleven de mijnen open. Terwijl die oorlog ongeveer net zo'n groot gebied bestreek als WWII in Europa, met ongeveer net zoveel strijdende parijen, en ruim 5 MILJOEN doden. Daar hoorde je bar weinig over. Het enige eigenlijk wat de voorpagina haalde was de dood van een aantal berggorilla's in Virunga NP, en dat bleek uiteindelijk niks met het conflict te maken.
pi_207245636
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
UIteraard willen ze wat meer zekerheid ook, maar als je je managers 1% van je omzet als bonus uitkeert, gemiddeld bijna 7.5 miljoen pp dan word er inderdaad behoorlijk winst gemaakt.
Geen managers, partners, dus in feite de aandeelhouders. Die 1% van de omzet is waarschijnlijk een heel groot deel van de winst

quote:
Ik ben me wat meer bewust van coltan. Vaak bijproduct kopermijnen. Wordt veel gewonnen in oosten DRC. Makkelijk te winnen, makkelijk ook puurder te maken, maar dat gebeurt niet lokaal. Het is veel makkelijker en lucratiever voor officials om penningen te innen per zak grond, dan per vrachtwagen coltan. Toen er daar oorlog woedde van 1998-2008 bleven de mijnen open. Terwijl die oorlog ongeveer net zo'n groot gebied bestreek als WWII in Europa, met ongeveer net zoveel strijdende parijen, en ruim 5 MILJOEN doden. Daar hoorde je bar weinig over. Het enige eigenlijk wat de voorpagina haalde was de dood van een aantal berggorilla's in Virunga NP, en dat bleek uiteindelijk niks met het conflict te maken.
En in Congo heb je ook kobalt wat nu wat meer in het nieuws is ivm de vraag door accu's. Bauxiet (grondstof voor aluminium), de helft van de wereldreserves ligt in Guinea. Ook geen fijn land waar vorig jaar nog een coup is geweest.
pi_207245924
Eerder dit jaar: https://www.reuters.com/b(...)rafigura-2022-03-04/

quote:
LONDON, March 4 (Reuters) - Shell (SHEL.L) bought a cargo of Russian crude oil from Swiss trader Trafigura in S&P Global Platts window loading from Baltic ports at a record low of dated Brent minus $28.50 a barrel, traders said on Friday.

The cargo is due to load March 14-18 and is the first Russian crude deal in weeks to be seen in the window and the first since trade of Russian crude since the invasion of Ukraine began last week. Trafigura offered the cargo twice this week starting at a discount of minus $18.60 a barrel.

Russian exporters have faced severe problems with credit lines, shipping and insurance in recent days, resulting in Russian sell tender delays and cancellations. read more
article-prompt-devices

"We currently purchase it and other Russian products for some refineries and chemical plants to ensure that we continue the production of essential fuels and products that people and businesses rely on every day," a spokesman for Shell said.

"We will further reduce our use of Russian oil as alternative crudes become available to buy ... in the current, tight market there is a relative lack of alternatives."

Shell said on Monday it will exit all its Russian operations, including a major liquefied natural gas plant, in line with moves by other major Western energy companies following the invasion. read more

Trafigura, which holds a passive stake in a major upstream project in Russia, said it was reviewing operations and froze further investment.
pi_207262464
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 21:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Oftewel, de TS heeft wel een punt :+ als je maar flink wat eelt op je geweten hebt zitten.
[..]
Daar wordt aardig wat geld verdiend, ik had er nog nooit van gehoord :@
Dat heeft niemand zit gewoon in Rotterdam ergens in een onopvallend kantoorpand. Google maar eens waar rook is is Vitol, in 2021 ze verhandelen iedere dag de olieconsumptie van Japan.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207267019
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2022 18:36 schreef vipergts het volgende:

[..]
Dat heeft niemand zit gewoon in Rotterdam ergens in een onopvallend kantoorpand. Google maar eens waar rook is is Vitol, in 2021 ze verhandelen iedere dag de olieconsumptie van Japan.
Nederland en met name Zwitserland is het epicentrum* van die handel. Trafigura was ooit ook 'Nederlands', maar na dat Probo Koala debacle was dat wat onhoudbaar :+ dus die zijn nu ook 'Zwitsers'

*Voor zover ze echt een vestigingsplaats hebben, het is een web van allemaal bedrijven die over de hele wereld zitten
pi_207457526
ik wist niet dat olie uit verschillende bronnen gemengd werden....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207458380
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 16:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik wist niet dat olie uit verschillende bronnen gemengd werden....
Dit gebeurt bijv afhankelijk van de raffinagecapaciteit. Of als er wat meer op specifieke producten wordt geraffineerd. Of uit milieuoogpunt (zwavel verlagen)

Olie verschilt ook enorm hoe het uit de grond komt. Van een licht haast zonnebloemolie achtige ruwe olie tot een nauwelijks vloeibare bijna asfalt en alles wat er tussen zit.
pi_207458399
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 17:16 schreef tjoptjop het volgende:
Olie verschilt ook enorm hoe het uit de grond komt. Van een licht haast zonnebloemolie achtige ruwe olie tot een nauwelijks vloeibare bijna asfalt en alles wat er tussen zit.
vandaar dat ik toch echt betwijfel of oliesoorten wel gemengd worden.... elke olie in elk veld is anders namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207458571
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
vandaar dat ik toch echt betwijfel of oliesoorten wel gemengd worden.... elke olie in elk veld is anders namelijk.
En toch gebeurt het, google maar op crude mixing. Uiteindelijk is het ongeacht welke olie gewoon een verzameling koolstoffen.

Ik weet niet hoe het technisch gaat, of je een Tapis gewoon bij een Orinoco kunt gooien (om even 2 uitersten pakken) of dat het wat dichter bij elkaar moet liggen qua eigenschap.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 19:15:58 #29
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207459677
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
hangt ervanaf waar je oliebedrijf is geregistreerd,venezuele of servie
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207841111
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Naarmate de tijd vordert komt er her en der wat info vrij

quote:
Russia is selling record amounts of crude oil to India to plug the gap in its energy exports after the EU ban

Russia is selling record amounts of crude oil to India to plug the gap in its energy exports after the European Union banned imports in December, according to a recent report from Vortexa.

The energy analytics firm said Russia handed off 1.2 million barrels a day of its crude oil to India in December, notching a new record high.

And Russia is set to top that record in January, with nearly 1.3 million barrels a day already shipped in the first two weeks this month, Vortexa said. Russian crude now accounts for 60% of India's oil imports, compared to 48% in December.

"Since the EU ban took effect last December, the reshuffle of Russian crude has been much smoother than many market participants had anticipated," Vortexa's head of Asia-Pacific analysis, Serena Huang, said in the note. "Russia has done well in enticing Indian refiners to increase purchases of its crude as the EU pivots away."

While the volume of oil sold to India is up sharply, the revenue Moscow earns from it is limited by weak prices. In December, the EU banned Russian seaborne oil and imposed a $60 price cap, which prevents other countries from using EU shipping and insurance services, unless oil is sold below the cap.

Those restrictions caused Russia's crude revenue to plunge $15 million in the last week of 2022, and the country has been forced to divert 90% of its oil to Asia to make up for the lost business.

And while China and India have ramped up their buying of Russian crude, they have been able to demand heftier discounts, which is costing Russia around $4 billion a month, according to estimates from Bloomberg.

Oil markets could be further disrupted when the EU bans Russian oil products, including diesel and fuel oil, on February 5.

EU officials are also weighing various price caps with considerations for a $100-a-barrel price cap for Russian diesel and a $45 cap for Russian fuel oil.

https://markets.businessi(...)tions-economy-2023-2
India dus :P


https://timesofindia.indi(...)cleshow/96329605.cms

Dus India import een stuk meer uit Rusland, ondertussen exporteert het ook veel meer, wat een toeval... vooral naar Nederland als grootste groeier. Maar ook naar de VS en UAE.

Ik ben benieuwd hoeveel van die olie uit de "VS" en "UAE" uiteindelijk ook in Europa terecht komt O-)

[ Bericht 2% gewijzigd door tjoptjop op 04-02-2023 00:23:46 ]
pi_207841190
En New York koopt lekker goedkoop "Indiase" benzine en diesel

https://markets.businessi(...)tions-economy-2023-2
pi_207841393
Nou nu nog Chinees waterstof van Russisch aardgas.
.
pi_208066588
En weer een update

quote:
Shell and Vitol accused of prolonging Ukraine war with sanctions ‘loophole’

Exclusive: Ukrainian economic adviser urges energy firms to heed deadline to halt trade of ‘Russian-origin oil products’

Alex Lawson Energy correspondent
Sun 19 Feb 2023 07.55 EST
Last modified on Sun 19 Feb 2023 10.07 EST

The oil company Shell and energy trader Vitol have been accused of prolonging the war in Ukraine by exploiting a “loophole” in the EU sanctions regime to bring products derived from Russian oil into Europe through Turkey.

Oleg Ustenko, the economic adviser to the Ukrainian president, Volodymyr Zelenskiy, has urged the energy companies to commit to a deadline to halt the trade of a “Russian-origin oil products” to reduce Vladimir Putin’s war coffers, the Guardian can reveal.

The EU implemented a ban on importing seaborne Russian crude oil on 5 December – the same day as a G7 price cap on Russian seaborne exports – and the ban was extended on 5 February to refined products such as diesel and fuel oil.

However, refineries in India and Turkey have increased their imports from Russia since the start of the war and have been accused of providing a “back door” for Russian oil exports to be refined, re-badged and exported around the world.

Analysis of data from commodity tracker Kpler by the non-profit group Global Witness found that Shell had imported more than 600,000 barrels of refined products into the Netherlands from Turkish refineries known to import Russian oil since 5 December.

While it cannot be proved whether the products were definitely derived from Russian crude, Turkish refineries are importing vast quantities from Russia, which can then be immediately refined or blended with crude from other nations.

The Global Witness study showed that in 2022 Turkey imported 143m barrels of crude from Russia, a 50% increase from 2021. One refinery dominated that trade – Star in Aliaga, on Turkey’s Mediterranean coast. The refinery is owned by the Turkish division of Azerbaijan’s state oil firm Socar. It took more than 60m barrels of crude from Russia in 2022, 73% of its imports.

The Izmit and Aliaga refineries, owned by Tüpraş, the largest refinery company in Turkey, also handled Russian-origin crude.

Vitol, the world’s largest independent energy trader, sourced 2.77m barrels from the Star and Izmit refineries for delivery to Latvia, Cyprus and the Netherlands since the start of the war in Ukraine, the analysis found.

Shell announced its intent to withdraw from its “involvement in all Russian hydrocarbons” last March shortly after the outbreak of war in Ukraine.

In a letter to the new Shell chief executive, Wael Sawan, seen by the Guardian, Ustenko acknowledged Shell had not broken any sanctions but said importing products from Turkish refineries “awash” with Russian oil “flies in the face of Shell’s pledge to withdraw from its involvement in Russian crude oil and petroleum products, and exploits a loophole in the EU sanctions regime”.

He added: “If western companies keep buying Russian-derived refined products, there will no incentive for refineries around the world to stop importing Russian crude.”

Shell announced record annual profits of £32bn earlier this month, aided by a spike in commodity prices linked to the war in Ukraine.

Vitol said in April 2022 that it “intends to cease trading Russian origin crude oil and product”.

“We call on Vitol to commit to a date by which it will honour its own pledge to cease trading Russian-origin oil products,” Ostenko said. The Swiss-based multinational has also reported record profits during the energy crisis.
skip past newsletter promotion

Data shows that the EU imported 5m barrels of refined products from Turkey since 5 December, and 20m barrels from refineries that handle Russian oil during 2022. Star alone sold 17m barrels of refined products into the EU in 2022.

Europe continues to import about 250,000 barrels a day via pipeline from Russia as it attempts to balance hurting the Russian economy with concerns over supplies and fuel prices.

A Shell spokesperson said: “We remain fully committed to our pledge and have stopped purchases of Russian origin crude, as well as cargos of refined products exported from Russia.

“It is a decision we made with conviction, carefully aligned with government guidance and in compliance with sanctions, which do not exclude purchasing products refined from Russian crude in third countries where this is legally permitted.”

Vitol said: “Product exported from Turkish refineries is not Russian origin, according to all international regulations.”

It said its volumes of Russian crude oil and products traded had fallen by more than 90% since the first quarter of 2022 and “volumes are now negligible”.

“We continue with our policy of minimising purchases of Russian origin products, in full compliance with all applicable legislation and regulation in relation to sanctions,” Vitol said, adding that it continued to have a presence in Ukraine and intended to invest in the country long term.

Socar declined to comment. Tüpraş did not respond to requests for comment.
https://www.theguardian.c(...)h-sanctions-loophole

@vipergts @Fer
pi_208067415
Op een gegeven moment zul je toch moeten concluderen dat onze leiders niet Rusland wilden pakken. Maar ons.
pi_208071779
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:13 schreef WheatWaffles het volgende:
Op een gegeven moment zul je toch moeten concluderen dat onze leiders niet Rusland wilden pakken. Maar ons.
:')

Hoe paranoïde ben je joh?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 20 februari 2023 @ 18:55:40 #36
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_208078206
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:13 schreef WheatWaffles het volgende:
Op een gegeven moment zul je toch moeten concluderen dat onze leiders niet Rusland wilden pakken. Maar ons.
Maar het is helemaal niet raar dat dit gebeurd, sterker nog exact de verwachting.

Het doel van de sancties is niet om de olie export onmogelijk te maken, het westen heeft het gewoon nodig, Rusland krijgt echter voor de leveringen aan de tussenhandelaren mar 2/3 van de marktpijs en is verantwoordelijk voor de levering.
Juist door het hoge risico voor de tussenhandelaren. Door maar 2/3 van de marktpijs te krijgen en verantwoordelijk te zijn voor het transport is de opbrengst van de olie veel minder. En ja de tussenhandelaren verdienen goed geld, maar de prijzen aan de westerse pompen dalen de laatste tijd alleen maar, want dat doet de marktprijs ook, en toch blijft Rusland exporteren onder die marktprijs omdat ze geen andere keus hebben.

Want de jubelcijfers over de beperkte krimp van de economie in 2022 ten spijt, voor 2023 heeft Rusland echt een gigantisch probleem. Maar die cijfers komen vanzelf naar buiten.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_208079427
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 20:30 schreef tjoptjop het volgende:
En weer een update
[..]
https://www.theguardian.c(...)h-sanctions-loophole

@:vipergts @:fer
Waar rook is is Vitol, nu ze “betrapt” zijn verzinnen ze wel iets anders.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_208080854
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 20:00 schreef vipergts het volgende:

[..]
Waar rook is is Vitol, nu ze “betrapt” zijn verzinnen ze wel iets anders.
Dit is ook wel een interessant artikel over de downstream van Russische olie.

quote:
Double Win: How Russian Oil Companies Defied Sanctions and Paid Less Tax
Western sanctions and boycotts targeting Russian oil exports to Europe meant that transparency over their routes vanished not only for Western watchers, but for the Russian government too, which was too preoccupied to see that the state budget was being deprived of a substantial share of oil revenues.

Within a few months of Russia invading Ukraine, the fiscal machine that had for decades been the foundation of the Putin regime was broken: not by international sanctions and boycotts, but by people inside the Russian system—including figures close to President Vladimir Putin himself. The international oil price—meant to serve as an independent benchmark defining the base for half of all Russian state revenues—was being manipulated, and as in the 1990s, oil revenues were once again being transferred to the offshore arms of Russian oil companies.

With the launch of its war against Ukraine in February 2022, Russia became a pariah state—at least in the West—and began facing immediate difficulties in maintaining its exports of oil and oil products. Russia’s flagship Urals crude blend was sold at substantial discounts, and the published Urals price stayed persistently low during 2022. The macro picture suggests a story of principled buyers refusing to buy blood oil.

Yet data that has recently become available allows us to peek into the micro picture, giving more insight into who exactly was pushing the official Urals price down, who managed to force the Russian oil majors to make price concessions that had wider ramifications for the Russian state, and who most likely captured the value from these unprecedented oil market dislocations.

International companies started announcing they would no longer deal with Russia almost immediately: long before the formal bans on Russian oil and oil product exports to Europe came into force in December 2022 and February 2023 respectively. Many European buyers continued to quietly deal with Russia, but the customer base shrank a lot and it was widely assumed that Russian sellers would have to agree to steep discounts. Publications of the Urals oil price supported this belief.

Official Urals to Brent differential, USD/bbl. Source: Neste.com

In fact, since the December introduction of the European embargo on Russian oil, and even for some time before that, European prices for Urals have been increasingly irrelevant, but until the fall, there was still a brisk trade in Russian oil in Europe. Cargos changed hands in North Sea and Mediterranean ports, and prices were measurable and meaningful.

There were three distinct groups of buyers of Russian crude, and only one of those groups’ purchases defined the closely watched European Urals price. The first group comprised refineries connected to the Druzhba pipeline that were in long-term contracts with Russian suppliers with prices linked to the published Urals prices in the Mediterranean and northwest Europe. These refineries did not have any viable alternatives to Russian supplies. The second group was made up of refineries fully or partially owned by the Russian oil giants Rosneft and Lukoil, from Romania to the Netherlands. Their volumes were supplied directly by their Russian owners, usually via European-registered trading arms, such as LITASCO for Lukoil and Energopole for Rosneft. The third group consisted of a few refineries that were still willing to buy Russian crude on the open market. Only their purchased volumes impacted the European Urals price.

From the early days of the war, there was a campaign to stop European oil companies buying Russian crude. After that, most publicly owned companies shunned it, but privately held oil traders jumped at the opportunity.

More light is shed by a closer inspection of the Fuelling the War data set assembled by the Investigate Europe consortium, which tracks tankers’ voyages from Russian ports. That data reveals that most of the voyages from Russia to Italy went to the ISAB refinery on Sicily owned by the Russian supermajor Lukoil.

Tankers going to the Netherlands, meanwhile, moored at the berth in Rotterdam harbor that feeds the Zeeland Refinery, in which Lukoil has a 45-percent stake. The standard operating model of European refineries owned by several parties is a tolling arrangement, in which shareholders supply their own oil and pay a processing fee to the refinery, then receive a products basket from the refinery to sell on. There was a steady tanker traffic from Russia to berths in Rotterdam, connected to ESSO refinery, and to VOPAK oil storage facility, connected to 10 refineries in Rotterdam.

Lukoil also owns the main Bulgarian refinery in Burgas on the Black Sea, as well as a refinery in Constanta, Romania. All the tankers carrying Russian crude to Romania and Bulgaria unloaded at the berths of these refineries.

Those refineries appear to have changed their oil basket to maximize Russian oil throughput. Since the beginning of the war, Italy doubled its purchases of Russian crude from 0.65 to 1.3 million tons per month, while Bulgarian volumes went up from 0.3 million tons in an average pre-war month to 0.7 million in October 2022.

Oil products are far more difficult to trace than a distinct oil grade like Urals, and managed to avoid the same level of scrutiny. But data from the EU COMEXT database shows that prices for diesel and naphtha from Russia did not take the same hit as the crude price when the war began, and that Russian sales of oil products to Europe increased.

This made trade in oil products extremely lucrative, both for lucky European refiners able to use the Russian feedstock, and for Russian exporters. In June there were reports of refining margins of $50-$70 per barrel (the average for a complex refinery is below $10 per barrel).

All the Russian-owned refining capacity was delivering similar profits to its owners, and facing no problems in placing the product on the market. The foreign-registered trading arms of Lukoil and Rosneft such as LITASCO and Energopole would buy the Russian crude from Lukoil or Rosneft, deliver it to the respective refineries for processing, and receive a basket of oil products labeled as EU-origin that could then be sold unencumbered on European markets. If needed, the profits could be repatriated to the parent companies.

After the beginning of the war, the free market sector of Russian-European crude trade became a marginal corner for distressed volumes, but it was still the source for official prices, which were important, as they served as the basis for the calculation of the mineral extraction tax on all the crude oil produced in Russia, and for export duties on oil and oil products exported from Russia to any global destination beyond the Eurasian Economic Union. Russia taxes its oil industry quite heavily, with the state collecting up to 80 cents or more per barrel when the oil price goes up by a dollar—and losing the same amount when the price goes down.

Since Russian oil companies were not just exporting crude oil, they were in fact capturing the true non-suppressed value of hydrocarbons when selling oil products to Europe, either from Russian refineries or from the likes of ISAB in Sicily. The market dislocation allowed them to capture these profits without sharing the rent with the state.

Oil industry taxation reform was one of the first major steps of Putin’s economic policy when he came to power, and oil revenues have been a key source of Putin’s power ever since, making it possible to finance a strong bureaucracy and security apparatus and to rein in powerful regional governors. The oil sector tax system put in place in 2001–2003 was designed to fight transfer pricing and shifting revenue to foreign subsidiaries of the oil companies by relying on an independent and observable indicator of the crude value: the international oil price.

The reduction in oil revenues to the Russian budget since the outbreak of war, therefore, is not just the result of sanctions and boycotts, but the work of Russian insiders. International measures merely created useful pretexts for the manipulation of the international oil price and transfer of oil revenues to the offshore wings of Russian oil companies.

Ironically, one of the actors behind this scheme is the mighty state-controlled Rosneft, whose CEO Igor Sechin is one of Putin’s most trusted aides. Sechin spent years gobbling up private Russian oil companies on the basis that private capital cannot be trusted, and only state control and devoted, patriotic managers like himself would align the companies’ interests with those of the country and prevent tax minimization and profit hiding.

Now the EU embargo on Russian crude and oil products that came into force on December 5, 2022 has put an end to this lucrative trade, with a few exceptions.

Rosneft Deutschland Gmbh and its shares in German refineries were taken into administration by the German authorities in September, like Gazprom Germania back in the spring. This time, however, the Russian government did not impose any countersanctions or prohibit any future dealings with the company and refineries. Rosneft might still have access to processing capacity: some of its shares have been sold to a subsidiary of a privately owned Estonian company long involved in shipping Russian oil products through Estonian ports, but without any other experience or assets in refining.

Lukoil is selling its Sicilian refinery, but keeping its Dutch, Romanian, and Bulgarian assets. Coincidentally, Bulgaria got an exemption from the EU embargo, and is allowed to import Russian crude until the end of 2024.

And from March 2023 the Russian government plans to ditch the Urals quoted price from oil tax calculations and use Brent with a fixed discount instead.

The obstacles put in the way of Russia’s main exports reaching Europe meant that transparency vanished not only for Western watchers of the Russian economy, but for the Russian government too, which was quite possibly too preoccupied to see that the tale of the suppressed Urals price was quite complicated, and only explained part of the Russo-European oil trade. But one way or another, the Russian state budget was deprived of a substantial share of oil revenue.

These circumstances created an enormous rent-capturing opportunity at the expense of Russian state coffers and European consumers, which was gladly shared by the largest and oldest international oil company, ExxonMobil, and state-controlled Central European oil companies from both the most Putin-friendly country (Hungary’s MOL) and from one of the staunchest opponents (Poland’s PKN Orlen), as well as Russian oil companies.

Correction: An earlier version of this article stated that the privately held oil trader Gunvor had also processed Russian crude following the start of the war. According to Gunvor, "none of Gunvor’s refineries has processed Russia-origin crude oil since February 2022."
https://carnegieendowment.org/politika/89052
pi_208080956
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 18:55 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Maar het is helemaal niet raar dat dit gebeurd, sterker nog exact de verwachting.

Het doel van de sancties is niet om de olie export onmogelijk te maken, het westen heeft het gewoon nodig, Rusland krijgt echter voor de leveringen aan de tussenhandelaren mar 2/3 van de marktpijs en is verantwoordelijk voor de levering.
Juist door het hoge risico voor de tussenhandelaren. Door maar 2/3 van de marktpijs te krijgen en verantwoordelijk te zijn voor het transport is de opbrengst van de olie veel minder. En ja de tussenhandelaren verdienen goed geld, maar de prijzen aan de westerse pompen dalen de laatste tijd alleen maar, want dat doet de marktprijs ook, en toch blijft Rusland exporteren onder die marktprijs omdat ze geen andere keus hebben.

Want de jubelcijfers over de beperkte krimp van de economie in 2022 ten spijt, voor 2023 heeft Rusland echt een gigantisch probleem. Maar die cijfers komen vanzelf naar buiten.
:Y Handelaren en raffinaderijen verdienen idd flink momenteel, voornamelijk door de discount op Russisch olie (= minder geld naar Rusland). Al zijn sommige van die raffinaderijen wel (deels) in Russische handen. Ik hoop dat hier qua sancties ook iets op verzonnen is :X

quote:
The margin for Leuna and Schwedt is estimated to be at around $50 to $70 a barrel, according to several industry sources and analysts.

That translates into a daily profit of between $12 million to $16.8 million per day for each refinery, roughly $8.5 million per day more than a similar sized northwest European refinery which does not process Russian oil.
https://www.euronews.com/(...)ny-schwedt-exclusive

$50-70 marge op het raffineren van een barrel Russische olie _O-
pi_208081393
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 20:00 schreef vipergts het volgende:

[..]
Waar rook is is Vitol, nu ze “betrapt” zijn verzinnen ze wel iets anders.
Vitol gaat gewoon door totdat het illegaal wordt, dan wordt het de volgende loophole :P

Shell kreeg recentelijk wereldwijd kritiek op de 2022 winst, maar stilletjes had Glencore in 2022 ook gewoon een winst van $34 miljard (EBITDA) en afgezien van op wat financiële sites heb je daar niks van meegekregen
  dinsdag 21 februari 2023 @ 18:28:07 #41
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_208090433
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 21:22 schreef tjoptjop het volgende:
Al zijn sommige van die raffinaderijen wel (deels) in Russische handen. Ik hoop dat hier qua sancties ook iets op verzonnen is
Dat is wel een lastige omdat het vaak private ondernemingen zijn. Wat wel belangrijk is om mee te nemen dat door dit soort 'oliejongens' naar de Russische staat nog steeds minder geld gaat.
Niet voor niets wordt er in Rusland nu gesproken over het afnemen door de overheid van gedeelte van de winsten om de oorlog te financieren.

Wat dat aangaande is het vooral Putin die roept dat de sancties vooral het westen raken, terwijl de prijzen aan de pomp al lange tijd gestabiliseerd zijn en aan het dalen.
Ook viel de winter mee waardoor er geen gastekort is, en doordat de voorraden niet zijn uitgeput zijn alternatieve duurdere aanvoer van LNG wel nodig, maar niet in die mate dat er een prijsexplosie gaat plaatsvinden.

Rusland zit goed in de tang, en dat weet men, en het afpakken van een deel van de winsten van Russische 'oliejongens' kan, en heeft op korte termijn effect, maar dat overkomt ze maar één keer natuurlijk, daarna blijft het geld buiten Rusland en dus ook de reguliere winst waarover ze normaliter belasting betalen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')