abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206924109
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
.
pi_206925075
Leuke theorie maar je gaat gelijk al de fout in. JIJ mag die tanker niet halen in Rusland.
pi_206925188
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:44 schreef Fer het volgende:
Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Zo gaat dat nu ook, die hele boycot slaat nergens op.

Kijk maar naar Noord korea wat gewoon alles wat westers is kan aanschaffen terwijl dat op papier dus niet zou moeten kunnen.
pi_206925755
quote:
Dus ik haal een tanker olie in Rusland. Ik vaar naar een land wat geen ban heeft me Rusland en verkoop de olie aan een lokale handelaar en pomp het over in zijn depot. Vervolgens koop ik van die handelaar “andere” olie en laat deze overpompen uit dat zelfde depot naar mijn tanker. Vervolgens vaar ik naar de EU en verkoop de olie daar.

Het depot zit vol olie uit verschillende landen, dus zowel Russische olie als andere olie zit daar opgeslagen. Omzijl ik zo dan eu-ban op Rusland.
Ja die omzeil je dan. In de praktijk gebeurt het mengen vaak schip-op-schip.
pi_206925883
Ja he omzeild het en valt uit een raam
  zaterdag 3 december 2022 @ 19:43:19 #6
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206929312
quote:

Hoe ga je factureren?
pi_206936808
quote:

Gewoon even Vitol in Rotterdam bellen en vragen hoe die dat doen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206937075
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:43 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Hoe ga je factureren?
Via een brievenbusmaatschappij in een niet zo moeilijk land die het weer via via over maakt.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206937226
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:43 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Hoe ga je factureren?
Via een brievenbusmaatschappij in een niet zo moeilijk land die het weer via via over maakt.
quote:

Je kunt ook gewoon de vrachtbrieven vervalsen dan heb je al dat gedoe niet. Hoef je geen havengelden te betalen. Vergeet de datum niet zodat het kan dateren op een gunstig prijsniveau.
  maandag 19 december 2022 @ 20:09:50 #10
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_207150859
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:30 schreef 111210 het volgende:

[..]
Zo gaat dat nu ook, die hele boycot slaat nergens op.

Kijk maar naar Noord korea wat gewoon alles wat westers is kan aanschaffen terwijl dat op papier dus niet zou moeten kunnen.
Die boycot is niet opdat er geen Russische olie meer naar het westen gaat, dat kan je simpelweg niet voorkomen.

Waar de boycot en de pricecap voor bedoeld is om de inkomsten voor Rusland te doen dalen, en Russische propaganda ten spijt, dat doet het natuurlijk wel degelijk.
Want de tussenhandelaar die ergens op open zee olie ontvangt en het daarna doorverkoopt heeft ook marge nodig, enerzijds tegen schommelingen in de prijs, anderzijds omdat er ook een risico bestaat dat men in verband wordt gebracht met schending van het embargo.

Zo'n 2/3 van de marktprijs is wat de Indiase of Turkse tussenhandelaar betaald, plus dat Rusland zorgt voor aflevering naar de tussenhandelaar.

Dat zorgt er natuurlijk voor dat de inkomsten dus flink afnemen. En Rusland zal wel moeten verkopen onder de marktprijs, want opslaan kan niet, productie beperken kan wel, maar productie opstarten is ook onder embargo, en invliegen van technici die dat kunnen kan, maar dat gaat dan ook niet voor marktprijs, tel daar maar flink wat bij op waardoor het per saldo Rusland wel hard raakt.

Wij in Europa betalen daardoor uiteraard wel de marktprijs.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_207242338
quote:

Hoe het nu gebeurt zul je waarschijnlijk pas over 10-20 jaar lezen als er over gepraat wordt. Maar in het verleden is het al vaak gebeurt om onder sancties en embargo's uit te komen. Denk smeergeld, shell companies over de gehele wereld, lokale 'fixers' en véél transacties om alles troebeler te maken. En vaak ook gewoon regeringen die je op de achtergrond steunen. Zo'n embargo is leuk voor de bühne maar de schoorsteen moet ook blijven roken. Schimmig wereldje die best wat weg heeft van illegale wapenhandelaren (denk lord of war)

Google maar op bijv Marc Rich, Glencore, Trafigura, John Deuss.

Zo'n Marc Rich handelde gewoon olie tussen Iran en Israel na de Islamitische revolutie in Iran. En het embargo op Zuid-Afrika tijdens apartheid werd ook op grote schaal omzeilt

[ Bericht 5% gewijzigd door tjoptjop op 26-12-2022 17:53:45 ]
pi_207242704
quote:

Was er niet een Nederlandse (bijna) miljardair die jaarlijks ook in de quote500 stond, die rijk geworden was met handel in olie met Zuid Afrika toen Zuid Afrika nog geboycott werd vanwege de apartheid. Er zijn altijd wel gaten natuurlijk, en louche figuren die daar gebruik van maken. Als jij er een goed gevoel bij hebt het regime van Putin direct met miljoenen te spekken, wat let je?
pi_207242710
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 18:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Was er niet een Nederlandse (bijna) miljardair die jaarlijks ook in de quote500 stond, die rijk geworden was met handel in olie met Zuid Afrika toen Zuid Afrika nog geboycott werd vanwege de apartheid. Er zijn altijd wel gaten natuurlijk, en louche figuren die daar gebruik van maken. Als jij er een goed gevoel bij hebt het regime van Putin direct met miljoenen te spekken, wat let je?
John Deuss
pi_207242735
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 17:48 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Hoe het nu gebeurt zul je waarschijnlijk pas over 10-20 jaar lezen als er over gepraat wordt. Maar in het verleden is het al vaak gebeurt om onder sancties en embargo's uit te komen. Denk smeergeld, shell companies over de gehele wereld, lokale 'fixers' en véél transacties om alles troebeler te maken. En vaak ook gewoon regeringen die je op de achtergrond steunen. Zo'n embargo is leuk voor de bühne maar de schoorsteen moet ook blijven roken. Schimmig wereldje die best wat weg heeft van illegale wapenhandelaren (denk lord of war)

Google maar op bijv Marc Rich, Glencore, Trafigura, John Deuss.

Zo'n Marc Rich handelde gewoon olie tussen Iran en Israel na de Islamitische revolutie in Iran. En het embargo op Zuid-Afrika tijdens apartheid werd ook op grote schaal omzeilt

Die ja, John Deuss! Die handelde in olie met Zuid Afrika tijdens apartheid.
pi_207242774
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 18:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Die ja, John Deuss! Die handelde in olie met Zuid Afrika tijdens apartheid.
Inderdaad, Marc Rich vind ik persoonlijk de interessantste want dat is bijkans de uitvinder van die huidige spot markt. Glencore (200 miljard omzet) en Trafigura (230 miljard omzet) bijv vinden daar hun oorsprong.

Leestip: https://www.bol.com/nl/nl/f/the-king-of-oil/37644529/
pi_207243419
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 18:24 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Inderdaad, Marc Rich vind ik persoonlijk de interessantste want dat is bijkans de uitvinder van die huidige spot markt. Glencore (200 miljard omzet) en Trafigura (230 miljard omzet) bijv vinden daar hun oorsprong.

Leestip: https://www.bol.com/nl/nl/f/the-king-of-oil/37644529/
Vergeet ons eigen Vitol niet. Vorig jaar 279 miljard omzet en dan was voor de prijsstijging. Vorige week boekte ze net de kou in een van hun gas centrales en omzet van 2.8 miljoen euro. Per uur dat wel
pi_207244387
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 19:15 schreef vipergts het volgende:

[..]
Vergeet ons eigen Vitol niet. Vorig jaar 279 miljard omzet en dan was voor de prijsstijging. Vorige week boekte ze net de kou in een van hun gas centrales en omzet van 2.8 miljoen euro. Per uur dat wel
En dan hebben we ook Gunvor (130 miljard omzet) nog waarbij altijd hardnekkige geruchten de rondte in gingen dat Putin persoonlijk grootaandeelhouder was.
pi_207244947
Oftewel, de TS heeft wel een punt :+ als je maar flink wat eelt op je geweten hebt zitten.

quote:
Vitol is a privately held company by about 400 partners who are current and former employees,..It is reported that Vitol made a payout of $2.9 billion to all its partners in 2021.[17][18]
Daar wordt aardig wat geld verdiend, ik had er nog nooit van gehoord :@
pi_207245236
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 21:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Oftewel, de TS heeft wel een punt :+ als je maar flink wat eelt op je geweten hebt zitten.
Eerder gewoon de realiteit van wereldhandel en ontwikkeling. Je wilt niet weten waar sommige materialen vandaan komen die in je telefoon, computer of andere apparaten zitten. Alternatief is dat allemaal stilleggen, maar dan heb je geen smartphone meer

quote:
En dat willen ze graag zo houden :P

Maar het is een hele grote tak die vooral buiten de schijnwerpers opereert. Alleen de 4 bedrijven die hier genoemd zijn is al bijna 1000 miljard aan omzet, ok, marges zijn flinterdun maar met die hoeveelheden zijn dat toch forse bedragen.

De laatste decennia is het wel allemaal wat 'legitiemer'/minder schimmig geworden. Glencore bijv heeft inmiddels ook veel eigen mijnen en verwerkingsfaciliteiten en is ook aan de beurs genoteerd. Over 20 jaar horen we van de bedrijven/personen die het nu doen

[ Bericht 9% gewijzigd door tjoptjop op 26-12-2022 21:34:47 ]
pi_207245430
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 21:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Eerder gewoon de realiteit van een verbonden wereld. Je wilt niet weten waar sommige materialen vandaan komen die in je telefoon, computer of andere apparaten zitten. Alternatief is dat allemaal stilleggen, maar dan heb je geen smartphone meer
[..]
En dat willen ze graag zo houden :P

Maar het is een hele grote tak die vooral buiten de schijnwerpers opereert. Alleen de 4 bedrijven die hier genoemd zijn is al bijna 1000 miljard aan omzet, ok, marges zijn flinterdun maar met die hoeveelheden zijn dat toch forse bedragen.

De laatste decennia is het wel allemaal wat 'legitiemer' geworden. Glencore bijv heeft inmiddels ook veel eigen mijnen en verwerkingsfaciliteiten en is ook aan de beurs genoteerd.
UIteraard willen ze wat meer zekerheid ook, maar als je je managers 1% van je omzet als bonus uitkeert, gemiddeld bijna 7.5 miljoen pp dan word er inderdaad behoorlijk winst gemaakt.

Ik ben me wat meer bewust van coltan. Vaak bijproduct kopermijnen. Wordt veel gewonnen in oosten DRC. Makkelijk te winnen, makkelijk ook puurder te maken, maar dat gebeurt niet lokaal. Het is veel makkelijker en lucratiever voor officials om penningen te innen per zak grond, dan per vrachtwagen coltan. Toen er daar oorlog woedde van 1998-2008 bleven de mijnen open. Terwijl die oorlog ongeveer net zo'n groot gebied bestreek als WWII in Europa, met ongeveer net zoveel strijdende parijen, en ruim 5 MILJOEN doden. Daar hoorde je bar weinig over. Het enige eigenlijk wat de voorpagina haalde was de dood van een aantal berggorilla's in Virunga NP, en dat bleek uiteindelijk niks met het conflict te maken.
pi_207245636
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
UIteraard willen ze wat meer zekerheid ook, maar als je je managers 1% van je omzet als bonus uitkeert, gemiddeld bijna 7.5 miljoen pp dan word er inderdaad behoorlijk winst gemaakt.
Geen managers, partners, dus in feite de aandeelhouders. Die 1% van de omzet is waarschijnlijk een heel groot deel van de winst

quote:
Ik ben me wat meer bewust van coltan. Vaak bijproduct kopermijnen. Wordt veel gewonnen in oosten DRC. Makkelijk te winnen, makkelijk ook puurder te maken, maar dat gebeurt niet lokaal. Het is veel makkelijker en lucratiever voor officials om penningen te innen per zak grond, dan per vrachtwagen coltan. Toen er daar oorlog woedde van 1998-2008 bleven de mijnen open. Terwijl die oorlog ongeveer net zo'n groot gebied bestreek als WWII in Europa, met ongeveer net zoveel strijdende parijen, en ruim 5 MILJOEN doden. Daar hoorde je bar weinig over. Het enige eigenlijk wat de voorpagina haalde was de dood van een aantal berggorilla's in Virunga NP, en dat bleek uiteindelijk niks met het conflict te maken.
En in Congo heb je ook kobalt wat nu wat meer in het nieuws is ivm de vraag door accu's. Bauxiet (grondstof voor aluminium), de helft van de wereldreserves ligt in Guinea. Ook geen fijn land waar vorig jaar nog een coup is geweest.
pi_207245924
Eerder dit jaar: https://www.reuters.com/b(...)rafigura-2022-03-04/

quote:
LONDON, March 4 (Reuters) - Shell (SHEL.L) bought a cargo of Russian crude oil from Swiss trader Trafigura in S&P Global Platts window loading from Baltic ports at a record low of dated Brent minus $28.50 a barrel, traders said on Friday.

The cargo is due to load March 14-18 and is the first Russian crude deal in weeks to be seen in the window and the first since trade of Russian crude since the invasion of Ukraine began last week. Trafigura offered the cargo twice this week starting at a discount of minus $18.60 a barrel.

Russian exporters have faced severe problems with credit lines, shipping and insurance in recent days, resulting in Russian sell tender delays and cancellations. read more
article-prompt-devices

"We currently purchase it and other Russian products for some refineries and chemical plants to ensure that we continue the production of essential fuels and products that people and businesses rely on every day," a spokesman for Shell said.

"We will further reduce our use of Russian oil as alternative crudes become available to buy ... in the current, tight market there is a relative lack of alternatives."

Shell said on Monday it will exit all its Russian operations, including a major liquefied natural gas plant, in line with moves by other major Western energy companies following the invasion. read more

Trafigura, which holds a passive stake in a major upstream project in Russia, said it was reviewing operations and froze further investment.
pi_207262464
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 21:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat heeft niemand zit gewoon in Rotterdam ergens in een onopvallend kantoorpand. Google maar eens waar rook is is Vitol, in 2021 ze verhandelen iedere dag de olieconsumptie van Japan.
pi_207267019
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2022 18:36 schreef vipergts het volgende:

[..]
Dat heeft niemand zit gewoon in Rotterdam ergens in een onopvallend kantoorpand. Google maar eens waar rook is is Vitol, in 2021 ze verhandelen iedere dag de olieconsumptie van Japan.
Nederland en met name Zwitserland is het epicentrum* van die handel. Trafigura was ooit ook 'Nederlands', maar na dat Probo Koala debacle was dat wat onhoudbaar :+ dus die zijn nu ook 'Zwitsers'

*Voor zover ze echt een vestigingsplaats hebben, het is een web van allemaal bedrijven die over de hele wereld zitten
pi_207457526
ik wist niet dat olie uit verschillende bronnen gemengd werden....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207458380
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 16:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik wist niet dat olie uit verschillende bronnen gemengd werden....
Dit gebeurt bijv afhankelijk van de raffinagecapaciteit. Of als er wat meer op specifieke producten wordt geraffineerd. Of uit milieuoogpunt (zwavel verlagen)

Olie verschilt ook enorm hoe het uit de grond komt. Van een licht haast zonnebloemolie achtige ruwe olie tot een nauwelijks vloeibare bijna asfalt en alles wat er tussen zit.
pi_207458399
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 17:16 schreef tjoptjop het volgende:
Olie verschilt ook enorm hoe het uit de grond komt. Van een licht haast zonnebloemolie achtige ruwe olie tot een nauwelijks vloeibare bijna asfalt en alles wat er tussen zit.
vandaar dat ik toch echt betwijfel of oliesoorten wel gemengd worden.... elke olie in elk veld is anders namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207458571
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
vandaar dat ik toch echt betwijfel of oliesoorten wel gemengd worden.... elke olie in elk veld is anders namelijk.
En toch gebeurt het, google maar op crude mixing. Uiteindelijk is het ongeacht welke olie gewoon een verzameling koolstoffen.

Ik weet niet hoe het technisch gaat, of je een Tapis gewoon bij een Orinoco kunt gooien (om even 2 uitersten pakken) of dat het wat dichter bij elkaar moet liggen qua eigenschap.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 19:15:58 #29
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207459677
quote:

hangt ervanaf waar je oliebedrijf is geregistreerd,venezuele of servie
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207841111
quote:

Naarmate de tijd vordert komt er her en der wat info vrij

quote:
Russia is selling record amounts of crude oil to India to plug the gap in its energy exports after the EU ban

Russia is selling record amounts of crude oil to India to plug the gap in its energy exports after the European Union banned imports in December, according to a recent report from Vortexa.

The energy analytics firm said Russia handed off 1.2 million barrels a day of its crude oil to India in December, notching a new record high.

And Russia is set to top that record in January, with nearly 1.3 million barrels a day already shipped in the first two weeks this month, Vortexa said. Russian crude now accounts for 60% of India's oil imports, compared to 48% in December.

"Since the EU ban took effect last December, the reshuffle of Russian crude has been much smoother than many market participants had anticipated," Vortexa's head of Asia-Pacific analysis, Serena Huang, said in the note. "Russia has done well in enticing Indian refiners to increase purchases of its crude as the EU pivots away."

While the volume of oil sold to India is up sharply, the revenue Moscow earns from it is limited by weak prices. In December, the EU banned Russian seaborne oil and imposed a $60 price cap, which prevents other countries from using EU shipping and insurance services, unless oil is sold below the cap.

Those restrictions caused Russia's crude revenue to plunge $15 million in the last week of 2022, and the country has been forced to divert 90% of its oil to Asia to make up for the lost business.

And while China and India have ramped up their buying of Russian crude, they have been able to demand heftier discounts, which is costing Russia around $4 billion a month, according to estimates from Bloomberg.

Oil markets could be further disrupted when the EU bans Russian oil products, including diesel and fuel oil, on February 5.

EU officials are also weighing various price caps with considerations for a $100-a-barrel price cap for Russian diesel and a $45 cap for Russian fuel oil.

https://markets.businessi(...)tions-economy-2023-2
India dus :P

https://timesofindia.indi(...)cleshow/96329605.cms

Dus India import een stuk meer uit Rusland, ondertussen exporteert het ook veel meer, wat een toeval... vooral naar Nederland als grootste groeier. Maar ook naar de VS en UAE.

Ik ben benieuwd hoeveel van die olie uit de "VS" en "UAE" uiteindelijk ook in Europa terecht komt O-)

[ Bericht 2% gewijzigd door tjoptjop op 04-02-2023 00:23:46 ]
pi_207841190
En New York koopt lekker goedkoop "Indiase" benzine en diesel

https://markets.businessi(...)tions-economy-2023-2
pi_207841393
Nou nu nog Chinees waterstof van Russisch aardgas.
.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')