abonnement Unibet Coolblue
pi_206922505
Is radiatorfolie zinvol om warmte meer vast te houden in huis?
Zoals deze: https://www.gamma.nl/asso(...)0x50cm-3m2/p/B628373

Heb je het zelf:
Wat zijn je eigen ervaringen hiermee?

Ik vraag me af of zoiets simpels echt zo energiebesparend kan zijn.
  Spellchecker zaterdag 3 december 2022 @ 13:39:36 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206922519
Dat jij dat nog niet hebt :o

Tip: geen gordijnen ervoor hangen.
pi_206922598
Ah daar is het topic van de dag, moeten we ons zorgen maken als je een dag overslaat?

En wat betreft radiatorfolie: in theorie helpt het doordat je een deel van de warmte die anders naar je muur straalt terug de woning in kaatst. Ik heb het en het zal ongetwijfeld werken, heb geen voor en na foto gemaakt met een warmtecamera. Het kost geen drol dus beetje onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet…
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206922712
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 13:46 schreef Zedi het volgende:
Ah daar is het topic van de dag, moeten we ons zorgen maken als je een dag overslaat?

En wat betreft radiatorfolie: in theorie helpt het doordat je een deel van de warmte die anders naar je muur straalt terug de woning in kaatst. Ik heb het en het zal ongetwijfeld werken, heb geen voor en na foto gemaakt met een warmtecamera. Het kost geen drol dus beetje onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet…
En daar zie je niks van?
pi_206922720
Paar jaar geleden een artikel over radiatorfolie gelezen want ik wilde dat kopen en in dat artikel werd de toegevoegde waarde betwijfel. Ik geloof omdat de radiator moet zorgen voor luchtcirculatie en dat wordt met die folie niet beter want die kaatst de warmte terug naar de radiator en verdwijnt aan de achterkant circulatie

Zelf lopen klooien met ventilatie onder/door de verwarming en wauw. Ik begreep meteen waarom aannemers zo hameren op ventilatie
pi_206922869
Gerommel in de marge.
pi_206924875
het is echt gerommel in de marge. Je merkt er amper wat van terug en de winter fluctuaties zorgen ervoor dat je er niks van merkt.
Ik heb vroeger dit geprobeerd maar bij bestaande radiatoren zaten die beugels waaraan de radiator hangt gigantisch in de weg en ik kreeg het daardoor nooit netjes.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 16:16:36 #8
382129 crew  Donna
pi_206924911
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 13:46 schreef Zedi het volgende:
Ah daar is het topic van de dag, moeten we ons zorgen maken als je een dag overslaat?

En wat betreft radiatorfolie: in theorie helpt het doordat je een deel van de warmte die anders naar je muur straalt terug de woning in kaatst. Ik heb het en het zal ongetwijfeld werken, heb geen voor en na foto gemaakt met een warmtecamera. Het kost geen drol dus beetje onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet…
Dit. Een paar weken geleden heb ik het opgehangen. De versie met magneetjes aan de achterkant van de radiator. Het zit prima en gevoelsmatig is de woonkamer sneller lekker warm.
Of het veel scheelt qua gas verbruik? Denk het niet. Maar ik kan het niet meten want we hebben afgelopen lente een nieuwe CV ketel gekregen, dus dit is de eerste winter.
pi_206925734
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:16 schreef Donna het volgende:
De versie met magneetjes aan de achterkant van de radiator
Die lijkt mij ook fijner dan plakken.
Er zit natuurlijk wat in dat de warmte niet gelijk door de buitenmuur naar buiten vliegt en dat dat juist aangenamers voelt.
pi_206928221
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 13:56 schreef stropdaz het volgende:

[..]
En daar zie je niks van?
Van de folie? Nee tenzij je er met je neus boven gaat staan en er in een bepaalde hoek naar kijkt.
Van het verbruik? Nee want niet op gelet, zal zoals door anderen aangegeven is waarschijnlijk gerommel in de marge zijn.

Wellicht relevant voor je : sommige gemeentes bieden gratis energie besparende middelen aan, wellicht ook in jouw gemeente. Kun je het gratis proberen. Dat soort maatregelen gaan vaak ergens begin van het jaar in en moet je snel bij zijn.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206928281
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 18:16 schreef Zedi het volgende:
Wellicht relevant voor je : sommige gemeentes bieden gratis energie besparende middelen aan, wellicht ook in jouw gemeente. Kun je het gratis proberen. Dat soort maatregelen gaan vaak ergens begin van het jaar in en moet je snel bij zijn.
alleen voor mensen met laag inkomen
pi_206929191
Het helpt wel een beetje, maar als je echt verschil wilt maken hang je (ook) actieve circulatie aan je radiatoren. Ik heb zelf een set van SpeedComfort en dat werkt perfect.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_206930237
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:33 schreef Ridocar het volgende:
actieve circulatie aan je radiatoren
Weer wat geleerd.
Nooit van gehoord :)

---

conclusie:
echte meerwaarde heeft de folie niet
pi_206930371
Als je een beetje fatsoenlijke achterwand hebt, gewoon niet aan beginnen.
De folie met magneetjes direct op de radiator is onzinnig, daarmee verwarm je hooguit direct de folie zelf, de warmte die de folie zou moeten vasthouden / terugkaatsen is verwaarloosbaar.

Radiator ventilatoren kan ik wel aanbevelen.
pi_206930388
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:33 schreef Ridocar het volgende:
Het helpt wel een beetje, maar als je echt verschil wilt maken hang je (ook) actieve circulatie aan je radiatoren. Ik heb zelf een set van SpeedComfort en dat werkt perfect.
Ik hen er ook wel eens naar gekeken, maar 3 stuks voor 140 euro voor een paar pc fans is vrij prijzig om terug te verdienen. Maar, in welke vergelijking werkt dat systeem voor jou perfect?
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 21:48:00 #16
382129 crew  Donna
pi_206931859
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:50 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Die lijkt mij ook fijner dan plakken.
Er zit natuurlijk wat in dat de warmte niet gelijk door de buitenmuur naar buiten vliegt en dat dat juist aangenamers voelt.
Ja het is dezelfde folie verder hoor. Ik vind het wel fijn, ben echt een koukleum en het is sneller warm in de woonkamer. En als dat tussen m'n oren zit was het de ¤20 ook wel waard. :9
pi_206932194
Nee
Vakman pur sang
pi_206934758
Het helpt niet om de warmte langer vast te houden. De isolatie is nihil. De doelstelling is dat de warmte niet in de muur gaat maar wordt terug gekaatst in de lucht stroom. Dat zal het vast doen, maar daar ga je niet echt veel van merken.

Maar zoals bij veel isolatie methode zul je het in een jaar of 6 wel terug verdienen.
Een beetje in de categorie dat je stekkers uit het stop contact halen je zomaar 5 euro per jaar kan schelen.
pi_206935801
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:40 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Ik hen er ook wel eens naar gekeken, maar 3 stuks voor 140 euro voor een paar pc fans is vrij prijzig om terug te verdienen. Maar, in welke vergelijking werkt dat systeem voor jou perfect?
In vergelijking met natuurlijke convectie. Als een radiator beter de warmte af kan geven wordt de ruimte sneller warm.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_206935872
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 09:18 schreef Ridocar het volgende:

[..]
In vergelijking met natuurlijke convectie. Als een radiator beter de warmte af kan geven wordt de ruimte sneller warm.
Daarnaast blazen de ventilatoren ook als de radiatoren geen warm water meer krijgen maar nog steeds warm zijn. Hierdoor wordt er veel meer warmte van de radiatoren zelf benut.
pi_206936838
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:39 schreef Dementor het volgende:
Als je een beetje fatsoenlijke achterwand hebt, gewoon niet aan beginnen.
De folie met magneetjes direct op de radiator is onzinnig, daarmee verwarm je hooguit direct de folie zelf, de warmte die de folie zou moeten vasthouden / terugkaatsen is verwaarloosbaar.

Radiator ventilatoren kan ik wel aanbevelen.
Hoe zit het met het geluid? Ik twijfel over een setje bij een radiator waar de bank voor een deel voorstaat maar als die dingen net zo blazen als de ventilator van m’n werklaptop (vast kapot maar te lui om ermee naar kantoor te gaan) dan moet ik oordoppen op als ik ernaast zit…
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  Spellchecker zondag 4 december 2022 @ 12:04:48 #22
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206937362
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 09:28 schreef Dementor het volgende:

[..]
Daarnaast blazen de ventilatoren ook als de radiatoren geen warm water meer krijgen maar nog steeds warm zijn. Hierdoor wordt er veel meer warmte van de radiatoren zelf benut.
Koelen die radiatoren dan niet sneller af? :@
  Moderator zondag 4 december 2022 @ 12:34:24 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206937790
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:28 schreef Zedi het volgende:

[..]
Hoe zit het met het geluid? Ik twijfel over een setje bij een radiator waar de bank voor een deel voorstaat maar als die dingen net zo blazen als de ventilator van m’n werklaptop (vast kapot maar te lui om ermee naar kantoor te gaan) dan moet ik oordoppen op als ik ernaast zit…
Ik hoor ze nauwelijks, ze zijn echt heel stil en ze schakelen automatisch weer uit wanneer de temperatuur van de verwarming weer onder een bepaalde temperatuur zit. Qua snelheid van opwarmen van de ruimte scheelt het absoluut.
pi_206937999
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 12:04 schreef maily het volgende:

[..]
Koelen die radiatoren dan niet sneller af? :@
De warmte komt vrij van de radiatoren, ik heb liever dat de warmte door de kamer gaat dan dat deze blijft hangen bij de radiatoren.

Aangezien de thermostaat gewoon aan de muur hangt heeft dit geen nadelig effect op de radiatoren. Onder een bepaalde temperatuur stoppen de ventilatoren ook weer vanzelf (er zit een temperatuursensor op de radiator zelf).
pi_206938458
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:40 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Ik hen er ook wel eens naar gekeken, maar 3 stuks voor 140 euro voor een paar pc fans is vrij prijzig om terug te verdienen. Maar, in welke vergelijking werkt dat systeem voor jou perfect?
klopt, daarom heeft dit vroeger ook geen voeten aan de grond gekregen. De kosten hiervoor waren te hoog. Een grotere radiator was goedkoper.
Nu is het nog de vraag of het echt zin heeft ivm de hoge aanschafkosten. Daarnaast produceren ze geluid en verspreiden ze stof heel goed.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206938497
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:28 schreef Zedi het volgende:

[..]
Hoe zit het met het geluid? Ik twijfel over een setje bij een radiator waar de bank voor een deel voorstaat maar als die dingen net zo blazen als de ventilator van m’n werklaptop (vast kapot maar te lui om ermee naar kantoor te gaan) dan moet ik oordoppen op als ik ernaast zit…
ik heb ze ook, omdat LTV radiatoren van 2000 euro per stuk mij te duur zijn. Je hoort ze door de woonkamer als het stil is, maar als je bv de tv aan hebt dan heb ik er geen last van. Ze blazen wel veel stof door je huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206938529
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:50 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Die lijkt mij ook fijner dan plakken.
Er zit natuurlijk wat in dat de warmte niet gelijk door de buitenmuur naar buiten vliegt en dat dat juist aangenamers voelt.
folie isoleert niet en zal het ook nooit doen. Dus die warmte gaat gewoon door je buiten muur hoor met en zonder folie.
Het reflecteert straling, maar straling verwarmt geen lucht.

Je kan zelfs beredeneren dat folie averechts werkt.
De straling van je radiator verwarmt de buitenmuur, omdat straling geen lucht opwarmt. De buitenmuur aan de binnenkant wordt dus warmer waardoor de warmteoverdracht door convectie van de lucht naar de buitenmuur minder wordt omdat het temperatuurverschil lager wordt bij een warmere muur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206938578
Paneelradiatoren geven wat het paneel betreft aan de voor en achterkant hoofdzakelijk stralingswarmte. Dus je straalt dus ook 1 paneel richting de wand. Afhankelijk van het warmte absorberend vermogen van de wand heeft die isolatiefolie wel een klein aandeel aan wat extra convectiewarmte tussen wand en radiator. Omdat het de wand deels isoleert en deze minder warmte afvoert richting de spouw.

Theoretisch reflecteren glanzende oppervlakten meer warmte en hout of beton of stukwerk (gips) absorbeert warmte. Vandaar dat de folie naast isolatieschuim met laagje aluminiumfolie is afgewerkt.

Het zal zo gering zijn dat het niet echt meetbaar zal zijn.

Baat het niet schaadt het niet. Onder het mom van alle kleine beetjes helpen.. Maar mooi is anders.
pi_206938712
Ik heb van die ventilatoren geplaatst. Kost wat meer maar dan heb je wat.

Nog steeds 5m3 verbruik per dag met dit weer, wat het normaal ook is. Maar voelt wel aangenaam warm nu.
.
pi_206939199
Heeft iemand een foto hoe de radiator uit ziet met fie ventilatoren?
pi_206939307
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 14:23 schreef stropdaz het volgende:
Heeft iemand een foto hoe de radiator uit ziet met fie ventilatoren?
ongeveer zoiets



Ze worden op maat gemaakt.

Je kan ook speedcomfort gebruiken, die zijn lelijker, goedkoper en werken minder goed.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206939346
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 13:47 schreef Fer het volgende:
Ik heb van die ventilatoren geplaatst. Kost wat meer maar dan heb je wat.

Nog steeds 5m3 verbruik per dag met dit weer, wat het normaal ook is. Maar voelt wel aangenaam warm nu.
ik heb ze ook en verbruikte gisteren ca 22 kwh aan verwarming. Omgerekend naar gas is dat ca 9,5 m3.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Vis een optie? maandag 5 december 2022 @ 15:40:16 #33
70532 loveli
N
pi_206952775
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 13:47 schreef Fer het volgende:
Ik heb van die ventilatoren geplaatst. Kost wat meer maar dan heb je wat.

Nog steeds 5m3 verbruik per dag met dit weer, wat het normaal ook is. Maar voelt wel aangenaam warm nu.
Hoeveel geluid maakt zoiets?
crap in = crap out
pi_206952834
Dit voegt misschien meer toe.
https://www.climatebooster.nl/webshop

Een behuizing met wat cpu fans erin.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_206954922
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:40 schreef loveli het volgende:

[..]
Hoeveel geluid maakt zoiets?
als constant draaien van ventilatoren.... Een constant geruis in je huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206960398
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb ze ook en verbruikte gisteren ca 22 kwh aan verwarming. Omgerekend naar gas is dat ca 9,5 m3.
Leuk, maar wat was het dan voorheen?
pi_206963150
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 22:05 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Leuk, maar wat was het dan voorheen?
Wanneer? Je bedoelt 3 dec een ander jaar? Welk jaar wil je weten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206964890
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wanneer? Je bedoelt 3 dec een ander jaar? Welk jaar wil je weten?
Je geeft aan dat je door die fans 9,5 m3 gas hebt verbruikt. Dus ik ben ook benieuwd hoeveel het eerder was zonder de fans.
pi_206964909
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 12:29 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Je geeft aan dat je door die fans 9,5 m3 gas hebt verbruikt. Dus ik ben ook benieuwd hoeveel het eerder was zonder de fans.
Die besparing is zo minimaal, de fluctuaties per dag zijn groter.

Het enige wat zoden aan de dijk zet is
Isoleren
je thermostaat lager zetten
Wp ipv cv

Ik heb die fans omdat mijn radiatoren anders te weinig vermogen afgeven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206964927
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die besparing is zo minimaal, de fluctuaties per dag zijn groter
Waarom heb je ze dan gemonteerd?
pi_206964950
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 12:32 schreef Farenji het volgende:

[..]
Waarom heb je ze dan gemonteerd?
Anders krijg ik het niet warm
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 6 december 2022 @ 12:34:53 #42
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206964952


Merk 0,0 verschil.
En het ziet er niet uit, ja ik weet dat het uitsteekt, maar door de beugels van de radiator is het onmogelijk om dit netjes te doen. En ik dacht, hoe meer straling terugkaatst hoe beter, toch?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206965008
quote:
15s.gif Op dinsdag 6 december 2022 12:34 schreef junkiesietze het volgende:
[ link | afbeelding ]

Merk 0,0 verschil.
En het ziet er niet uit, ja ik weet dat het uitsteekt, maar door de beugels van de radiator is het onmogelijk om dit netjes te doen. En ik dacht, hoe meer straling terugkaatst hoe beter, toch?
Dat verhaal over die beugels is herkenbaar en wordt echt nergens genoemd en beschreven. Toen ik het jaren en jaren geleden probeerde heb ik het folie na de mislukking ook weggegooid nadat je niks merkt ervanin je gasverbruik
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')