abonnement Unibet Coolblue
pi_206921370
Jongeren gaan niet minder, maar meer roken. Dus worden sigaretten weer duurder.


quote:
Het is een nieuwe stap in een bestaande ambitie: een rookvrije generatie in 2040. Een nieuwe reeks maatregelen moet het roken verder terugdringen. Staatssecretaris van Volksgezondheid Maarten van Ooijen hoopt zo weer op schema te komen. "We zien geen vooruitgang, maar een stagnatie."

Jongeren roken niet minder, maar zelfs meer. En dus worden sigaretten opnieuw duurder, de komende twee jaar gaat de prijs van een pakje sigaretten omhoog: in 2024 moet een pakje gemiddeld 10 euro kosten. Ook wordt het aantal plaatsen met een rookverbod uitgebreid. Waar veel kinderen komen - zoals speeltuinen en sportclubs - geldt een rookverbod.

Ontmoedigen
Het Trimbos-instituut zegt dat alleen grote stappen effect hebben en dat de prijzen van sigaretten veel harder moeten stijgen. "Uiteindelijk maken we sigaretten heel duur", zegt Van Ooijen. "Het zijn kleine stappen, maar op termijn zouden het nog grotere stappen kunnen zijn." Hij wil voorkomen dat mensen hun sigaretten in het buitenland gaan kopen.

Voor e-sigaretten geldt dat het aantal verkooppunten daalt en e-sigaretten mogen vanaf 2025 alleen nog in speciaalzaken worden verkocht. Voor gewone sigaretten geldt dat per 2032. En alle smaken voor e-sigaretten worden definitief uit de handel genomen.

De e-sigaret zou aanzetten tot écht roken in plaats van roken ontmoedigen. Winkels krijgen vanaf 1 januari nog negen maanden de tijd om de e-sigaretten met smaakjes te verkopen. Daarna geldt een verbod.

Verloren markt
De kritiek dat de ingangsdatum van de maatregelen wel lang op zich laat wachten, begrijpt Van Ooijen. Maar hij wil de verkopers, de detailhandel en de tankstations ook de ruimte geven om alles goed af te bouwen. "We geven relatief veel tijd, maar dat is ook terecht. Je kan dat niet al in 2024 doen. Dat is echt te snel."

Het vapen onder jongeren noemt hij zeer verontrustend. "De tabaksindustrie probeert een verloren markt terug te winnen." Maar waarom verbiedt het kabinet vapes met een tabakssmaak dan niet? "Tabakssmaak mag nog wel, omdat dat voor een groep verstokte groep rokers wellicht een hulpmiddel kan zijn", zegt Van Ooijen.

Accijnzen verhogen op de vape - ook een gesuggereerde maatregel door het Trimbos-instituut - is volgens de staatssecretaris een aangelegenheid voor Europa, maar hij sluit het niet uit. "Maar dat moet echt Europees geregeld worden."

In 2018 sloot het vorige kabinet het Nationaal Preventie Akkoord met zo'n zeventig maatschappelijke organisaties en bedrijven. Doel is het voorkomen van gezondheidsproblemen door roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. De tabaksindustrie was als enige sector van begin af aan niet welkom aan de overlegtafel.

De ambities van het kabinet gaan ook over een halvering van overmatig alcoholgebruik. Cijfers laten zien dat alcoholgebruik alleen maar is toegenomen. Ook die ambities worden dus niet gehaald. Van Ooijen: "We komen nu niet met nieuwe maatregelen, omdat de gesprekken met de drankindustrie zijn gestopt."

Het kabinet stapte uit het overleg met de drankindustrie omdat de verschillen tussen de standpunten en belangen van bijvoorbeeld alcoholproducenten en gezondheidsorganisaties onoverbrugbaar bleken te zijn. De staatssecretaris kondigt wel maatregelen tegen alcoholgebruik aan, die komen volgend jaar.
twitter

Dan maar aan de sigaren & goedkope drank! :7
pi_206921385
Niets veranderd dus. Jongeren blijven jongeren.
  Spellchecker zaterdag 3 december 2022 @ 12:04:20 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206921408
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:01 schreef Grebneseih het volgende:
Niets veranderd dus. Jongeren blijven jongeren.
En toch worden ze ouder :+
pi_206921419
Overbevolking, dus rook maar verder dan krijg je vanzelf longkanker.
pi_206921455
Roken is net als de Staatsloterij een verkapte belasting op domheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2022 12:11:35 ]
pi_206921467
Roken krijg je toch niet helemaal weg... Indianen rookten ook al de vredespijp in de oudheid! :P
pi_206921558
Het zijn helemaal geen legitieme ambities van de overheid meer. Ga de overheid eens fatsoenlijk besturen ipv de burgers. Ga genoeg ziekenhuisbedden regelen, rokers besparen alleen maar geld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 3 december 2022 @ 12:23:09 #8
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_206921627
2024 geen e-sigaretten met smaakjes meer is echt te snel? Een jaar lang om je voorraad te verkopen is niet goed genoeg? Nee, het wegvallen van een stukje van de accijnzen in 2024 is gewoon te snel.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zaterdag 3 december 2022 @ 12:24:41 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206921639
Ok, hier moeten we iets mee want dit loopt uit de ha-

Overheid: DUURDER MAKEN

Ok, het duurder maken werk nie-

Overheid: VERBIEDEN

Hmm, nu zitten we met meer crimi-

Overheid: Criminaliteit is niet ons probleem.
pi_206921651
Gewoon niet over je longen roken.
pi_206921658
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 december 2022 11:59 schreef Bocaj het volgende:
Het vapen onder jongeren noemt hij zeer verontrustend. "De tabaksindustrie probeert een verloren markt terug te winnen." Maar waarom verbiedt het kabinet vapes met een tabakssmaak dan niet? "Tabakssmaak mag nog wel, omdat dat voor een groep verstokte groep rokers wellicht een hulpmiddel kan zijn", zegt Van Ooijen.

Accijnzen verhogen op de vape - ook een gesuggereerde maatregel door het Trimbos-instituut - is volgens de staatssecretaris een aangelegenheid voor Europa, maar hij sluit het niet uit. "Maar dat moet echt Europees geregeld worden."
Hogere accijzen op vapen? Dan komt er een illegaal circuit, en vape vloeistof smokkelen is makkelijker dan sigaretten, want neemt veel minder volume in. Weer een nieuwe bron van inkomsten voor kriminelen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206921695
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:26 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Hogere accijzen op vapen? Dan komt er een illegaal circuit, en vape vloeistof smokkelen is makkelijker dan sigaretten, want neemt veel minder volume in. Weer een nieuwe bron van inkomsten voor kriminelen.
Plus dat ik het risico op kwalijke vape vloeistof een stuk hoger acht dan op tabak, elke idioot kan een willekeurige vloeistof aanbieden met: Je kunt het roken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206921721
Hoe harder je het verbiedt hoe harder de aantrekkingskracht voor jongeren.
Dus niet zo vreemd.

En straks is tabak de criminaliteit in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206921739
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:33 schreef Red_85 het volgende:
Hoe harder je het verbiedt hoe harder de aantrekkingskracht voor jongeren.
Dus niet zo vreemd.

En straks is tabak de criminaliteit in.
Als de overheid gewoon een campagne begint met als thema 'roken is cool' is het probleem waarschijnlijk zo opgelost.
pi_206921771
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:07 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Roken is net als de Staatsloterij een verkapte belasting op domheid.
Er zijn ook mensen met veel verstand van belangrijke zaken die roken. Ze zijn wel dun gezaaid maar zij bestaan.
pi_206921806
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:35 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Als de overheid gewoon een campagne begint met als thema 'roken is cool' is het probleem waarschijnlijk zo opgelost.
Met een superbemoeiachtige stoffige boomer in de hoofdrol.

Binnen een jaar is het klaar want daar wil je niet mee geassocieerd worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 3 december 2022 @ 12:43:28 #17
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_206921819
In het artikel gaat het over een stagnatie van de daling dat is toch niet hetzelfde als een toename? Of heb ik het mis. 🤔
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_206922070
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:05 schreef SootSprite het volgende:
Overbevolking, dus rook maar verder dan krijg je vanzelf longkanker.
Ga een kwartier op een druk kruispunt staan :) ik rook overigens niet.
pi_206922091
de oorlog tegen genotsmiddelen. dat wordt lachen straks, als mensen niks meer hebben om te relaxen.
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 13:05:26 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206922113
Duurder maken helpt blijkbaar niet dus maken we het nog duurder

Makes sense...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_206922222
Als het ze toch om de gezondheid te doen is waarom maken ze het vapen dan niet veel goedkoper?

Daarbij snap ik die conclusie dat vapen aanzet tot roken niet zo goed. Dan zou roken ook aan moeten zetten tot vapen toch?
  zaterdag 3 december 2022 @ 13:26:37 #22
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_206922392
The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 3 december 2022 @ 13:27:09 #23
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206922400
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 13:02 schreef Grebneseih het volgende:

[..]
Ga een kwartier op een druk kruispunt staan :) ik rook overigens niet.
Rokers komen daar nooit? Voor hen is het gewoon dubbelop.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_206922412
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 13:27 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Rokers komen daar nooit? Voor hen is het gewoon dubbelop.
Dat zou je denken ja. Toch ken ik mensen die roken en nog leven en andersom niet.
pi_206922450
Moeilijk. Ik heb de gezondheid van mijn ouders ten gronde zien gaan door tabak, en die waren op veel te jonge leeftijd verslaafd geraakt in een tijd dat roken algemeen geaccepteerd was. In die zin heb ik 0 sympathie voor de tabaksverkoop en zou graag het goedje zien verdwijnen.

Echter nu is het absoluut voor iedereen duidelijk dat levenslang roken een grote invloed op je lange termijn gezondheid heeft. In hoeverre kun en moet je mensen tegen korte termijn denken in bescherming nemen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')