abonnement Unibet Coolblue
pi_206921086
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 11:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lease is echt niet de goedkoopste financiering. Kun je beter elders geld lenen is mijn vermoeden.
:Y :Y :Y
Je hypotheek verhogen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206921374
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 10:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Bij een leasebudget van 600 piek auto 25k betaal je zo 4800 (makkelijk rekenen) bijtelling per jaar. 400 per maand.

Kost je 1000 bruto. 600 netto.
Netto een km voor de baas is 20ct. Voor jezelf 30ct per km.

Zegge dat je 50/50 privé en zakelijk rijdt gaan we ff uit van 25ct.

Kun je dus 2400 km per maand voor rijden.
Ik snap je berekening niet helemaal. 4800 bijtelling kost je geen 400 per maand want je betaalt loonheffing over de bijtelling, niet de bijtelling zelf.

En bedoel je dat wanneer je afziet van een lease van 600 euro je bruto 1.000 meer zou krijgen?
pi_206921874
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:00 schreef Serinde het volgende:

[..]
Ik snap je berekening niet helemaal. 4800 bijtelling kost je geen 400 per maand want je betaalt loonheffing over de bijtelling, niet de bijtelling zelf.

En bedoel je dat wanneer je afziet van een lease van 600 euro je bruto 1.000 meer zou krijgen?
4800 bijtelling reken ik bruto in die som, zie 400 bijtelling + 600 lease bedrag p/m bruto = 1000 p/m bruto, 1000*(1-40% (Belastingtarief)) = 600 netto.

Ok nu ga ik zelf ook twijfelen of mijn som klopt.

Die 400 bruto gaat je 160 netto kosten.
Dat lease budget - al zou je die betaalt krijgen - zou netto 600-(1-40%) zijn. Dus 360.
Dus samen 520.

Heb de bijtelling dan inderdaad fout meegenomen.
Kom je met 25 ct op 2080km uit.

En dan moet wel alles vergoed worden binnen je lease, soms is dat na 10k privé kilometer ook niet meer.
Maar sure je kunt met hogere kilometer bedragen rekenen, echt nieuwe auto's valt wel wat voor te zeggen dat het meer is dan 30ct.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 03-12-2022 13:02:08 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206922528
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 09:49 schreef GereDathan het volgende:
Ten eerste moet je geen nieuw met tweedehands gaan vergelijken.
Ten tweede, een nieuwe auto die max 10k rijdt per jaar dankzij het leasecontract. Hoeveel geld denk je dat je dan kwijt bent per jaar aan een beurt? Die vallen bij een nieuwe auto niet ineens duur uit, zo wel dan is het hoogstwaarschijnlijk een garantieding.
Wat je zegt klopt. Nieuw en tweedehands met elkaar vergelijken is natuurlijk een scheve verhouding. Punt is alleen dat veel mensen niet de mogelijkheid hebben om zelf nieuw te kopen en dus aan tweedehands overgeleverd zijn met de "risico's" van dien. Ik snap de afweging die mensen maken wel. In de meeste gevallen zouden ze prima af zijn met die tweedehands, maar niemand wil diegene zijn die nou net de verkeerde auto koopt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 09:49 schreef GereDathan het volgende:
Private lease is een geweldig concept, voor de leasemaatschappij. De kopen goedkoop auto's in die minstens voor de helft betaald worden door de klant, onderhoud en kosten aan verzekering e.d. meegenomen daarin. Na 4 jaar hebben ze een prachtige occasion met max 40k op de teller die ook nog eens weggaat voor de hoofdprijs.
Private lease kan ook voor consumenten een prima concept zijn. Je zegt het zelf al: de leasemaatschappij koopt de auto's met hoge kortingen in, die jij als enkele particulier niet krijgt. Die korting zit grotendeels verwerkt in de leaseprijs, dus met name in het A-segment kan een nieuwe private lease zeker interessanter zijn dan nieuw kopen. Die korting heeft echt veel invloed in dat kleine segment.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 09:49 schreef GereDathan het volgende:
Je kan beter een nieuwe auto kopen en financieren. Kost je onder aan de streep ongeveer net zoveel en na 4 jaar heb je nog steeds een auto. En dan heb je ook nog eens 4 jaar lang een auto waar jij de baas over bent en niet aan allerlei regeltjes gebonden bent.
Niet altijd dus en met name in het kleinste segment niet. Mensen roepen ook nogal snel dat je met vier jaar de leaseprijs betalen de hele auto al betaald hebt en 'm dan moet inleveren, maar dat is natuurlijk ook niet waar.
pi_206922837
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 13:40 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wat je zegt klopt. Nieuw en tweedehands met elkaar vergelijken is natuurlijk een scheve verhouding. Punt is alleen dat veel mensen niet de mogelijkheid hebben om zelf nieuw te kopen en dus aan tweedehands overgeleverd zijn met de "risico's" van dien. Ik snap de afweging die mensen maken wel. In de meeste gevallen zouden ze prima af zijn met die tweedehands, maar niemand wil diegene zijn die nou net de verkeerde auto koopt.
Als je het kan private leasen, dan kan je het ook lenen (qua bedrag).

Los van dat ik het helemaal met je eens bent dat het voor veel mensen inderdaad zo is dat ze prima uit zouden kunnen met een goede tweedehands.

quote:
Private lease kan ook voor consumenten een prima concept zijn. Je zegt het zelf al: de leasemaatschappij koopt de auto's met hoge kortingen in, die jij als enkele particulier niet krijgt. Die korting zit grotendeels verwerkt in de leaseprijs, dus met name in het A-segment kan een nieuwe private lease zeker interessanter zijn dan nieuw kopen. Die korting heeft echt veel invloed in dat kleine segment.
Ga maar eens kijken wat je krijgt voor welk geld, je zal schrikken als je beseft hoe weinig van de korting er doorberekend wordt. Zeker als je iets wil wat niet het kaalste van het kaalste is. Ik noem een trekhaak, rekenen ze rustig 10-15 euro per maand voor, na 48 maanden heb je dan meer betaald dan een hele trekhaak ooit kost. En dan verdienen ze er vervolgens nog een keer aan door de auto met trekhaak te verkopen.

Leuk een C1 of 108 zonder enige luxe voor 200 per maand, maar je moet het maar willen.

quote:
Niet altijd dus en met name in het kleinste segment niet. Mensen roepen ook nogal snel dat je met vier jaar de leaseprijs betalen de hele auto al betaald hebt en 'm dan moet inleveren, maar dat is natuurlijk ook niet waar.
Dat is absoluut niet waar inderdaad, vandaar dat ik het had over de helft. Al is dat wellicht nog te rooskleurig voor de consument.

Ik heb recent overigens een nieuwe auto gekocht in het kleinste segment, en daar was zelf kopen met een lening op elke mogelijke manier voordeliger per maand én na 4 jaar. En ja, ik heb er zonder problemen voor geleend.
pi_206923088
Niet veel ervarings verhalen.
pi_206928325
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 10:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik ben absoluut geen tegenstander van lenen, maar als je het geld hebt en je kunt dit niet meer laten renderen dat de rente op je lening dan is lenen wel een slecht idee.

Er zitten heel veel haken en ogen aan geld laten renderen, de allerbelangrijkste is dat het geld meestal voor langere tijd vast staat en niet zomaar vrij te maken is. Ook zijn rendementen geen garantie. Als je dus aan de ene kant leent en de andere kant je geld laat renderen dan kan je wel eens in de moeilijkheden komen als je nú geld nodig hebt.

Je kan in principe prima al je spaargeld inzetten om bijvoorbeeld een auto te kopen. Mocht je onverhoopt geld nodig hebben voor zeg een wasmachine dan kan je altijd op dat moment nog een kleine lening nemen.
Op dit moment kun je het geld op een normale, europese, rekening zetten met een hoger rentepercentage dan je studieschuld. Volledig gedekt door het deposito garantiestelsel dus zonder risico. (dan ga in er even vanuit dat je studieschuld minder dan 100.000 euro is….)
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_206932572
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 18:23 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Op dit moment kun je het geld op een normale, europese, rekening zetten met een hoger rentepercentage dan je studieschuld. Volledig gedekt door het deposito garantiestelsel dus zonder risico. (dan ga in er even vanuit dat je studieschuld minder dan 100.000 euro is….)
Hoe ga ik een studieschuld krijgen?
pi_206934369
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:07 schreef GereDathan het volgende:
Als je het kan private leasen, dan kan je het ook lenen (qua bedrag).

Los van dat ik het helemaal met je eens bent dat het voor veel mensen inderdaad zo is dat ze prima uit zouden kunnen met een goede tweedehands.
Ja, dat wel. Maar als je dan toch leent dan zou ik eerder adviseren tweedehands te kopen dan nieuw.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:07 schreef GereDathan het volgende:
Ga maar eens kijken wat je krijgt voor welk geld, je zal schrikken als je beseft hoe weinig van de korting er doorberekend wordt. Zeker als je iets wil wat niet het kaalste van het kaalste is. Ik noem een trekhaak, rekenen ze rustig 10-15 euro per maand voor, na 48 maanden heb je dan meer betaald dan een hele trekhaak ooit kost. En dan verdienen ze er vervolgens nog een keer aan door de auto met trekhaak te verkopen.
De inkoopkortingen worden bijna volledig in het leasetarief verwerkt. Ik denk dat je eerder zal schrikken als je weet hoeveel korting een grote leasemaatschappij krijgt als ze in één klap 500 C1-tjes bestellen.

Zaken als een trekhaak kosten altijd wat extra inderdaad, maar aan een trekhaak wordt gewoon geen restwaarde toegekend. Daarnaast is het een investering die opgenomen wordt, waarover je rente betaalt en de verzekeringspremie stijgt iets, omdat de verzekerde waarde van de auto stijgt. Dan benader je al snel die 10-15 per maand, dus het niet dat daar door de leasemaatschappij enorm aan verdient wordt. Wel wat natuurlijk, maar de lampen gaan er niet van branden zullen we maar zeggen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:07 schreef GereDathan het volgende:
Leuk een C1 of 108 zonder enige luxe voor 200 per maand, maar je moet het maar willen.
Nee, uiteraard. Maar het gaat erom dat private lease van zo'n auto nog steeds gunstiger kan uitvallen dan het kopen ervan. Als je alle kosten van zo'n zelfde auto in bezit naast lease legt dan kan zo'n private lease in dat segment gunstiger uitpakken. Vergeet ook niet dat er mensen zijn die in geval van bezit een hogere verzekeringspremie hebben dan bij lease.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:07 schreef GereDathan het volgende:
Dat is absoluut niet waar inderdaad, vandaar dat ik het had over de helft. Al is dat wellicht nog te rooskleurig voor de consument.

Ik heb recent overigens een nieuwe auto gekocht in het kleinste segment, en daar was zelf kopen met een lening op elke mogelijke manier voordeliger per maand én na 4 jaar. En ja, ik heb er zonder problemen voor geleend.
In principe weet je dat nog niet, want je kent de opbrengst na vier jaar nog niet :)
Maar goed, ervan uitgaande dat het de komende jaren de huidige lijn volgt zal dat wel goed zitten.

Het zal in jouw geval wellicht voordeliger uitpakken, maar het hangt ook een beetje samen met het moment waarop je gaat kopen/leasen. Als een leasemaatschappij net in een periode zit waarin ze een actiemodel inzetten, dan kijk je tegen een heel ander tarief aan dan bij het bestellen op een ander moment, waarbij ze specifiek voor jou die auto gaan bestellen. Met name die actiemodellen die ze groot inkopen zijn voor de consument heel interessant.

Moet ik wel zeggen dat de afgelopen jaren voor de leasemaatschappijen het kleine segment wel gouden business is (en nog steeds). Als je kijkt naar de nieuwprijsontwikkeling van bijvoorbeeld zo'n VW Up dan zie je dat die in vijf jaar tijd zo'n ¤ 6.000,- is gestegen. Alles wat in die periode is ingezet in dat segment stijgt dus qua restwaarde al rijdend lekker mee. Dat voordeel laat je als consument dan wel liggen inderdaad ten opzichte van privé bezit.
pi_206934431
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 16:00 schreef duracellkonijntje het volgende:
Momenteel ben ik gedetacheerd in dienst met een auto van de zaak (Peugeot 108). Dit kost mij inclusief benzine en 12.500km privé per jaar zo'n ¤130 in de maand.

Nu ben ik bezig met arbeidsvoorwaardengesprekken om vast in dienst genomen te worden. Mijn werkgever doet niet aan zakelijke lease, dus ik wil in eerste instantie zelf privé leasen tot ik een goede auto gevonden heb voor de koop.

Heeft iemand van hier ervaring met privé lease van een goede occasion tot aan ¤300 per maand (obv 10.000km)? Zo ja, waar hebben jullie deze gevonden?

Tips zijn welkom.
Kijk eens bij de grote leasemaatschappijen zoals LeasePlan, Athlon Car Lease, Arval, Justlease. Die bieden allemaal wel occasionlease aan (ook voor private lease).
pi_206945470
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:17 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Hoe ga ik een studieschuld krijgen?
Inschrijven voor een studie en dan geld lenen?
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_206947554
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:35 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Inschrijven voor een studie en dan geld lenen?
Succes, regel jij het voor mij? Geef je ¤ 100 als het je lukt _O-
  maandag 5 december 2022 @ 10:51:47 #63
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_206948578
Ik lease sinds kort bij Toyota.Heb voor een optie gekozen welke voor 60 maanden geldt, maar hij na 12 maanden opgezegd kan worden. Hier betaal je een beetje extra voor, maar dat is het mij wel waard.
Alle geneugten van een nieuwe auto en een automaat.

Hierdoor kan ik mooi kijken of een auto mij uberhaupt bevalt en wat ik belangrijk vind aan een auto. Waardoor ik mogelijk na die tijd een eigen auto ga kopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')