abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 december 2022 @ 15:57:53 #1
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_206910163
Geen idee of dit hier hoort, maar ik heb de volgende vraag:

Mijn auto produceert bij drempels een krakend geluid, ongeacht warm of koud weer. Dus even naar de garage gebracht en gevraagd hoe dit op te lossen. Ze geven aan dat de stabilisatorstang compleet vervangen moet worden. Kosten onderdelen: 250 euro. Kosten arbeid en uitlijnen: 300 euro. Totaal 550 euro dus.

Ze gaven wel aan dat het geen kwaad kan, dus niet perse vervangen hoeft te worden indien ik genoegen neem met het krakend geluid.

Ik heb dus even gegoogled en gevonden dat het geluid geproduceerd wordt door de rubbers. Qua kosten onderdelen en arbeid zou dat enorm schelen denk ik. Om die reden had ik dus gevraagd of de rubbers vervangen niet voldoende is en hij gaf aan dat de rubbers niet los worden verkocht maar alleen compleet.

Door eerdere slechte ervaringen met garages ben ik tegenwoordig sceptischer geworden en wilde hier vragen of dit klopt? Zijn de rubbers los te verkrijgen?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 2 december 2022 @ 16:00:36 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206910191
De rubbers zullen aftermarket wel te krijgen zijn, alleen niet via de officiële weg.
Als de garage die rubbers niet wil aanschaffen zullen ze die er ook niet op zetten, dan zal je een garage moeten vinden die dat wel wil doen voor je.
Ik loop namelijk tegen eenzelfde probleem aan met mijn garage....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 2 december 2022 @ 16:01:11 #3
269689 crew  Viv
pi_206910283
Draagarmrubbers smeren niet genoeg?
pi_206914651
VAG doos zeker, hebben ze allemaal.

Volgens mij kun je er ook WD40 in spuiten.

Maar vaak zitten de rubbers om de as of in de koppelstangen geperst, dat vervang je ook niet even los. Dus bestellen ze het als geheel.
.
  vrijdag 2 december 2022 @ 22:09:29 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206916432
Heb het ook gehad, waren bij mij de rubbers van de stabilisatorstang.

Heb de rubbers ingevet, probleem opgelost. Totale kosten ¤ 0,01 en zelfs de rubbers vervangen is tientjes werk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 2 december 2022 @ 22:14:12 #7
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_206916505
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 20:57 schreef Fer het volgende:
VAG doos zeker, hebben ze allemaal.

Volgens mij kun je er ook WD40 in spuiten.

Maar vaak zitten de rubbers om de as of in de koppelstangen geperst, dat vervang je ook niet even los. Dus bestellen ze het als geheel.
Dit is precies wat die man ook zei. Ik wil best 550 betalen om hiervan af te zijn, maar vraag me af hoe lang het duurt voordat het weer begint. Kennelijk zijn VAG auto's hier bekend mee.. Het is een Audi A3 1.4tfsi 2015
  vrijdag 2 december 2022 @ 22:15:01 #8
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_206916517
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 22:09 schreef daNpy het volgende:
Heb het ook gehad, waren bij mij de rubbers van de stabilisatorstang.

Heb de rubbers ingevet, probleem opgelost. Totale kosten ¤ 0,01 en zelfs de rubbers vervangen is tientjes werk.
Hoe vaak moet je de rubbers invetten om blijvend van het geluid af te zijn?
pi_206918054
Golf Leon Octavia hoor ze allemaal kraken zodra het onder de 10c gaat. Zelfs vanaf 1km op de teller.
.
pi_206919520
De vraag of het die stang wel is die kraakt blijft dan ook nog even staan. Het zal misschien voor de hand liggen volgens de wet van minste weerstand dat het die stang zal zijn omdat je het denkt daar te horen. Ja of nee, daar kom je pas achter wanneer het vervangen is.

Dus dan is ¤550 best een dure gok en geluk hebben.

Geluid in de auto kan zich op vreemde wijze uiten en hoeft de veroorzaker niet eens te zitten waar je het denkt te horen. En in stilstand op de brug heb je alleen maar visuele inspectie met hier en daar wat voelen en daar is het geluid verder niet te repliceren.

Zo had ik ooit een constant piepje onder mijn stoel, alleen tijdens het rijden... Hier heb ik maanden naar gezocht onder en in de stoel. Achteraf bleek het een ophangbeugel van de uitlaat te zijn die per toeval is ontdekt bij een ander klusje. Boutje aangedraaid en de piep was weg. Opmerkelijk was die bout zat niet eens in de buurt van de stoel. En in de auto zou iedereen gezegd hebben die stoel piept.

En dit is niet de eerste de beste en ook niet de laatste... :) Ik rijdt nu + 10 jaar in een inmiddels 40 jaar oude Mercedes W123 mijn rondjes om de kerk. En ondanks Mercedes er piept kraakt en rammelt na 40 jaar van alles en nog wat. Wanneer je er op gaat letten en zoeken en zorgen maken, dan is het einde zoek. Zolang het door de keuring komt maak ik me geen zorgen... Het hoort erbij, en onderdeel van de patina, hoe ouder hoe meer en hoe vaker. Radio aan verzacht de omstandigheden ook.
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 09:01:18 #11
382129 crew  Donna
pi_206919660
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 00:18 schreef Fer het volgende:
Golf Leon Octavia hoor ze allemaal kraken zodra het onder de 10c gaat. Zelfs vanaf 1km op de teller.
Al 14 jaar Polo's en nu een Up!, maar ze deden het bijna allemaal. Behalve die uit 1993. :D
pi_206919744
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 09:01 schreef Donna het volgende:
Al 14 jaar Polo's en nu een Up!, maar ze deden het bijna allemaal. Behalve die uit 1993. :D
Toch gek: mijn Audi A3 piekt en kraakt nergens.
  zaterdag 3 december 2022 @ 09:24:00 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206919751
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 22:15 schreef Nederturk het volgende:

[..]
Hoe vaak moet je de rubbers invetten om blijvend van het geluid af te zijn?
Ben er nu al een paar jaar vanaf.

Je moet dan ook geen wd40 gebruiken tenzij je het elke week wil doen. WD40 is geen smeerolie en al helemaal geen vet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 09:30:02 #14
382129 crew  Donna
pi_206919795
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 december 2022 09:22 schreef Socios het volgende:

[..]
Toch gek: mijn Audi A3 piekt en kraakt nergens.
Goede rubbers schijnbaar :P
pi_206920659
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 december 2022 09:22 schreef Socios het volgende:

[..]
Toch gek: mijn Audi A3 piekt en kraakt nergens.
Die Remus overstemt het geluid. Het is ook meer een soort gegrom, een laag gerommel.
.
  zaterdag 3 december 2022 @ 14:33:05 #16
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_206923171
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 08:31 schreef Watuntrik het volgende:
De vraag of het die stang wel is die kraakt blijft dan ook nog even staan. Het zal misschien voor de hand liggen volgens de wet van minste weerstand dat het die stang zal zijn omdat je het denkt daar te horen. Ja of nee, daar kom je pas achter wanneer het vervangen is.

Dus dan is ¤550 best een dure gok en geluk hebben.

Geluid in de auto kan zich op vreemde wijze uiten en hoeft de veroorzaker niet eens te zitten waar je het denkt te horen. En in stilstand op de brug heb je alleen maar visuele inspectie met hier en daar wat voelen en daar is het geluid verder niet te repliceren.

Zo had ik ooit een constant piepje onder mijn stoel, alleen tijdens het rijden... Hier heb ik maanden naar gezocht onder en in de stoel. Achteraf bleek het een ophangbeugel van de uitlaat te zijn die per toeval is ontdekt bij een ander klusje. Boutje aangedraaid en de piep was weg. Opmerkelijk was die bout zat niet eens in de buurt van de stoel. En in de auto zou iedereen gezegd hebben die stoel piept.

En dit is niet de eerste de beste en ook niet de laatste... :) Ik rijdt nu + 10 jaar in een inmiddels 40 jaar oude Mercedes W123 mijn rondjes om de kerk. En ondanks Mercedes er piept kraakt en rammelt na 40 jaar van alles en nog wat. Wanneer je er op gaat letten en zoeken en zorgen maken, dan is het einde zoek. Zolang het door de keuring komt maak ik me geen zorgen... Het hoort erbij, en onderdeel van de patina, hoe ouder hoe meer en hoe vaker. Radio aan verzacht de omstandigheden ook.
Second opinion bij een vriend gevraagd en die gaf hetzelfde aan. Kennelijk komen er regelmatig VAG auto's naar hem toe met deze klachten. Hij raadt het af om de stabilisatorstang te vervangen omdat de kans groot is dat na een tijdje het geluid weer terugkomt. Als ik er echt veel last van heb dan kan ik het vervangen.

Over invetten zei hij dat zoiets vooral nuttig is bij het plaatsen nieuwe stang en rubbers.

Ik ga nog even zo rijden en over een maand ofso vervangen als het irritant blijft. 550 euro voor jaren betere rij ervaring vind ik het wel waard. En i.t.t. tot mijn vorige auto die ik 10 jaar heb gereden en 16k verlies op heb gemaakt, wil ik deze auto na 3 jaar ofso verkopen en wat anders halen.
  zaterdag 3 december 2022 @ 14:39:37 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206923239
quote:
Over invetten zei hij dat zoiets vooral nuttig is bij het plaatsen nieuwe stang en rubbers.
Of als je geluidjes hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')