abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206909477
quote:
Tbs’er die uit Pompekliniek ontsnapte op Europese opsporingslijst gezet

Sherwin W. is op de opsporingslijst van Europol gezet. Daarop staan de meestgezochte criminelen van Europa. Ook wordt er een beloning uitgeloofd van 10.000 euro voor de gouden tip die leidt tot de aanhouding van de ontsnapte tbs’er.

W. ontsnapte afgelopen juni samen met de 24-jarige Luciano D. uit de Pompekliniek in Nijmegen. D. werd na een klopjacht van negen dagen in Den Haag aangehouden. W. is nog altijd voortvluchtig. Eerder werd hij al op de Nationale Opsporingslijst geplaatst. De tbs’er kreeg in 2019 5,5 jaar cel en tbs voor afpersing en een gewapende overval waarbij een van de slachtoffers om het leven is gekomen.


België
Dat W. op de Europol lijst staat, is dinsdagavond bekendgemaakt in het tv-programma Opsporing Verzocht. ,,Er lijken aanwijzingen te zijn dat hij in België is geweest, of nu nog is. Heeft u een idee waar Sherwin W. kan zijn of recent is geweest, geef het alstublieft door aan de politie”, zo klonk het in het programma.

Je komt niet zomaar op de lijst van Europol. Op de opsporingslijst staan slechts enkele tientallen gezochte personen, onder wie zware criminelen. Er staan drie Nederlanders op de lijst. Ook onder meer ‘Bolle’ Jos Leijdekkers uit Breda staat op deze lijst. Een deel van de personen op de lijst kan gevaarlijk zijn.

In november werd W. op de nationale opsporingslijst gezet. Hierop staan onder andere verdachten in het MH-17 proces.

Tipgever komt niet in dossier
Het OM garandeert dat wanneer de tipgever de precieze locatie van Windster doorgeeft, zijn of haar naam niet in een dossier terechtkomt. ,,Wél kunt u belastingvrij aanspraak maken op de beloning.” Wie Windster ziet, kan 112 bellen. ,,Benader hem alstublieft niet zelf, hij heeft niet voor niets onder andere tbs gekregen: voor een dubbele afpersing en een fatale overval”, meldt de politie.

Ontsnapt uit Pompekliniek
Vorige week ontsnapte nog een tbs’er die in de Pompekliniek zat. Hij werd dezelfde dag aangehouden en wordt verdacht van het neersteken van een 27-jarige vrouw in Soest. De vrouw raakte daarbij zwaargewond. De 31-jarige man ontsnapte tijdens een verlof buiten de hekken van de kliniek aan zijn begeleider
Eerder uit juni 2022
quote:
NIJMEGEN - Twee tbs’ers zijn voortvluchtig nadat ze dinsdagavond om 20.30 uur op spectaculaire wijze zijn ontsnapt uit tbs-kliniek De Pompestichting in Nijmegen. Ze kregen hulp van handlangers, die met een slijptol een gat in het hek van de kliniek maakten.

De Pompestichting meldt: ‘Gisteravond (dinsdag 21 juni) hebben onbekenden met een slijptol het hek van de Pompestichting opengeslepen en twee cliënten in een klaarstaande auto meegenomen. Deze onttrekking heeft plaatsgevonden zonder geweld te gebruiken. Het Openbaar Ministerie en de politie zijn direct geïnformeerd en de twee tbs-gestelden worden opgespoord. De Inspectie Justitie en Veiligheid is op de hoogte gesteld van deze ontsnapping. Bij zo’n gebeurtenis is een inspectie-onderzoek gebruikelijk.’

Identiteit onbekend
Een woordvoerster zegt in verband met het lopende politie-onderzoek op dit moment geen nadere mededelingen te kunnen doen. Ook niet over de identiteit van de gevluchte tbs’ers en het gevaar dat ze mogelijk vormen. De politie Oost-Nederland en het Openbaar Ministerie kunnen nog geen informatie naar buiten brengen.

Volgens onbevestigde informatie die bij De Gelderlander is binnengekomen, zou het gaan om tenminste één tbs’er die in het verleden vaker is uitgebroken uit diverse jeugdinrichtingen.

Eerdere ontsnappingen
Het is niet de eerste keer dat er een ontsnapping is bij de Pompestichting. In 2017 ontsnapte een tbs’er door met een bouwschaar een gat te knippen in het hek, in 2019 wist een tbs’er met geprepareerde schoenen en een mes en vork over het hek te klauteren.

Na die laatste ontsnapping was de maat vol: op dit moment wordt er gebouwd aan een tweede hekwerk, dat zal worden voorzien van stroomdetectie. Maar deze nieuwe veiligheidsvoorziening is nog niet klaar. Het nieuwe hekwerk wordt pas eind dit jaar opgeleverd.

Tips
Heeft u beelden van of tips over wat er zich gisteravond heeft afgespeeld bij de tbs-kliniek van de Pompestichting aan de Weg door Jonkerbos in Nijmegen? Mail naar j.kuitert@gelderlander.nl

Bron
Hopelijk worden ze snel opgepakt, maar hoe dan weer.

[ Bericht 18% gewijzigd door Frutsel op 07-12-2022 14:35:44 ]
Alius aliud dicit
pi_206909484
https://nos.nl/artikel/24(...)De%20ontsnapte%20tbs'er%20die,uit%20de%20Pompekliniek%20in%20Nijmegen.

Het was dus zijn (ex) vriendin. Wat een creep.
Alius aliud dicit
pi_206909502
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 14:57 schreef Mrmime het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)De%20ontsnapte%20tbs'er%20die,uit%20de%20Pompekliniek%20in%20Nijmegen.

Het was dus zijn (ex) vriendin. Wat een creep.
quote:
Of er nog gezocht wordt naar de persoon die de verdachte oppikte, is niet duidelijk. Hulp bij het ontsnappen uit een gevangenis of tbs-kliniek is strafbaar.
Is iemand oppikken strafbaar?
pi_206982208
Hier weer verder @Zipportal @Nober @Tengano
pi_206982225
quote:
Het Openbaar Ministerie looft een beloning uit van 10.000 euro voor de tip die leidt naar de tbs'er Sherwin Windster. Die ontsnapte deze zomer samen met een medegedetineerde uit de Pompekliniek in Nijmegen.

De 27-jarige Windster werd in 2019 veroordeeld tot 5,5 jaar celstraf en tbs voor dubbele afpersing en een gewapende overval, waarbij een dode viel. Hij stond al op de Nationale Opsporingslijst.

Daarnaast staat hij nu ook op de lijst van Europols meest gezochte verdachten, Europe's Most Wanted List. Daarop staan tientallen Europese verdachten. Sommigen, onder wie Windster, zijn aangemerkt als "gevaarlijk".

De politie denkt dat hij in België is geweest of nog kan zijn. Mensen die Windster zien of weten waar hij is, krijgen het advies hem niet zelf te benaderen.
https://nos.nl/artikel/24(...)ver-ontsnapte-tbs-er
  woensdag 7 december 2022 @ 14:45:54 #7
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_206982247
10.000 euro is echt een belediging als je vervolgens alsnog genoemd wordt in het dossier.


M.a.w. zo belangrijk is het voor de wet dus ook niet dat ze gepakt worden, kennelijk.
  woensdag 7 december 2022 @ 14:46:12 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206982251
Volgens mij had in die TT gewoon zijn naam kunnen staan. Het is toch geen geheim over wie het gaat en het zou het iets duidelijker maken met terugzoeken ed. Dit is toch al zo'n rommelig topic hoe het tot nu toe loopt.

Voorstel:

Ontsnapte TBS'er Sherwin Windster nog steeds voortvluchtig
pi_206982283
quote:
Waarom heet het Belgische Opsporing Verzocht Faroek? En wat betekent dat?

@capuchon_jongen
pi_206982353
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 14:50 schreef Nober het volgende:

[..]
Waarom heet het Belgische Opsporing Verzocht Faroek? En wat betekent dat?

@:capuchon_jongen
Ik dacht dat Faroek de naam was van degene die ze zoeken, maar het blijkt de presentator te zijn. :{
pi_206982358
Alias: Injemar Dominico Carolina staat er. Vraag me af hoe dat hier bedoeld wordt, is dat een valse naam die hij gebruikt heeft of heette hij vroeger zo?
  woensdag 7 december 2022 @ 14:58:03 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206982360
Faroek is een maandelijks opsporingsprogramma van de VTM-nieuwsdienst met justitie- en misdaadverslaggever Faroek Özgünes in samenwerking met het gerecht en de politiediensten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206982392
2 gouden tanden
pi_206982426
@Tengano wordt gedemoniseerd

Zie TT
  Moderator woensdag 7 december 2022 @ 15:05:24 #15
8781 crew  Frutsel
pi_206982453
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:03 schreef 3rr0r het volgende:
@:Tengano wordt gedemoniseerd

Zie TT
hij vindt het niet grappig :(
pi_206982500
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]
hij vindt het niet grappig :(
Ik weet waar hij zit! :o

Op FOK!

Waar kan ik mijn 10.000 euro ophalen? *O*
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  woensdag 7 december 2022 @ 15:15:26 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206982564
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:32 schreef Harvest89 het volgende:
Hopelijk is hij snel terecht.
  woensdag 7 december 2022 @ 15:19:05 #18
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_206982612
10.000 euro? :')

Paar keer naar de Albert Heijn en het is weg.

Ze mogen op ze minst met 25.000 euro komen.

Vraag me af of hij nog in Nederland is.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_206982613
@Selmar zou mooi zijn als zijn kerstdiner weer brood met water is!
pi_206982682
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:19 schreef britneycheers het volgende:
10.000 euro? :')

Paar keer naar de Albert Heijn en het is weg.

Ze mogen op ze minst met 25.000 euro komen.

Vraag me af of hij nog in Nederland is.
Mevrouw van Opsporing Verzocht zei 'als je zijn precieze locatie doorgeeft komt je naam niet in het dossier en krijg je 10.000 netto'

Vaak is de vrees dat de boef/boeven achter je identiteit komen genoeg om pas bij heel veel meer de mond open te doen.
pi_206982734
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:23 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Mevrouw van Opsporing Verzocht zei 'als je zijn precieze locatie doorgeeft komt je naam niet in het dossier en krijg je 10.000 netto'

Vaak is de vrees dat de boef/boeven achter je identiteit komen genoeg om pas bij heel veel meer de mond open te doen.
En als je wat anders doorgeeft? Dus niet zijn precieze locatie, maar wel iets dat dossierwaardig is?
pi_206982829
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:25 schreef Halcon het volgende:

[..]
En als je wat anders doorgeeft? Dus niet zijn precieze locatie, maar wel iets dat dossierwaardig is?
Geen idee hoe strict de voorwaarden voor uitkeren zijn. Als jij komt met 'ik zag hem gisteren lopen in de Boefjeslaan en men zoekt door die tip in die omgeving en treft hem wat dagen later aan in een woning in de buurt van de Boefjeslaan zullen ze er wel onderuit proberen te komen qua uitkeren :7
pi_206982894
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:29 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Geen idee hoe strict de voorwaarden voor uitkeren zijn. Als jij komt met 'ik zag hem gisteren lopen in de Boefjeslaan en men zoekt door die tip in die omgeving en treft hem wat dagen later aan in een woning in de buurt van de Boefjeslaan zullen ze er wel onderuit proberen te komen qua uitkeren :7
De tip zal wel direct tot de aanhouding van iemand moeten leiden, anders keren ze niet uit. Maar bedoelde meer dat of je naam dan wel in het dossier komt? Want dan ben je natuurlijk dubbel "genaaid". Geen dinero, maar wel je naam in het dossier.
  woensdag 7 december 2022 @ 15:34:27 #24
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206982910
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:19 schreef britneycheers het volgende:
10.000 euro? :')

Paar keer naar de Albert Heijn en het is weg.

Ze mogen op ze minst met 25.000 euro komen.

Vraag me af of hij nog in Nederland is.
Ja en het is dan wel belastingvrij maar als je dan toch op je uitkering wordt gekort, schiet het ook niet op.

Dan kun je beter tegen Windster zeggen "ok ik weet waar je zit en voor 5000 euro zwart hou ik mijn mond."
pi_206982966
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:33 schreef Halcon het volgende:

[..]
De tip zal wel direct tot de aanhouding van iemand moeten leiden, anders keren ze niet uit. Maar bedoelde meer dat of je naam dan wel in het dossier komt? Want dan ben je natuurlijk dubbel "genaaid". Geen dinero, maar wel je naam in het dossier.
Als je zelf al denkt dat je info niet dusdanig precies is dat je aanspraak kan maken op de beloning, maar wel wil helpen, kan je beter meld misdaad anoniem gebruiken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')