abonnement Unibet Coolblue
pi_206905476
We gaan een koude periode tegemoet.
Voor de gasstokers onder ons zal de verwarming dan ook dagelijks vele uren gaan maken (al dan niet warm).

Ik heb gelezen in een folder van de CV installateur dat het goed is om voor een koude periode de verwarmingen tijdelijk even allemaal open te zetten als de verwarming hoog staat. Deze zouden zich dan namelijk kunnen vullen met warm water en water zou zich kunnen zetten in de radiotors/leidingen.
Dit zou dan een preventie zijn voor de koude zomermaanden.
Erna ontluchten (onderaan beginnen) en eventueel water bij vullen bij de CV ketel staat er ook.
Je kan het ook door hen laten doen.

Is dit nodig?
Of is het eerder goed voor de beurs van de installateur / verkooppraatje voor de mensen die het niet kunnen (de folder is vooral gericht op invalide/bejaarden)

[ Bericht 6% gewijzigd door stropdaz op 02-12-2022 08:58:58 ]
pi_206905773
Ik wist niet dat cv installateurs folders hebben. Heb je een linkje?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206905861
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Heb je een linkje?
Nee op papier.
Vanuit de gemeente krijg je dat als je (tijdelijk) minder valide bent. Je wilt niet weten wat ik allemaal in de brievenbus krijg haha
pi_206905975
Als alles goed ingeregeld is (ze worden allemaal tegelijk warm, en worden allemaal even warm) is ontluchten, bijvullen, en weer ontluchten voldoende voor het systeem.

Wat je verder zou kunnen doen is met een rager alle lamellen ontdoen van spinnenwebben en stof, en kijken of de luchtcirculatie rondom de radiatoren goed is (niet de bank er strak tegenaan en niets onder de bank die de circulatie blokkeert, of gordijnen er overdreven voor)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_206906066
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:34 schreef Resistor het volgende:
Als alles goed ingeregeld is
Wat is inregelen @Resistor?
Water op iedere plek/radioator?
pi_206906328
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 08:46 schreef stropdaz het volgende:
Ik heb gelezen in een folder van de CV installateur dat het goed is om voor een koude periode de verwarmingen tijdelijk even allemaal open te zetten als de verwarming hoog staat. Deze zouden zich dan namelijk kunnen vullen met warm water en water zou zich kunnen zetten in de radiotors/leidingen.
Dit zou dan een preventie zijn voor de koude
Of het nodig is/was kom je pas achter wanneer je het gedaan hebt... En wanneer je het doet, ontluchten en bijvullen dus, doe je met de installatie uit bedrijf(stekker eruit). Alle radiatoren open en ontluchten van onder naar boven, ook even kijken of er ergens ontluchters in leidingen geplaatst zijn en ook die even meenemen, dan druk checken. Was er inderdaad ergens lucht zal de druk gezakt zijn, dan bijvullen en installatie op juiste druk brengen. Dan stekker weer erin, thermostaat even omhoog en de installatie even goed laten opwarmen, het verse kraanwater ontleed zich dan weer van alle gassen en kan zo ontsnappen via de ontluchtingsventiel bij de ketel. En alles is weer OK en klaar voor de koude winter. Daarna kun je radiatoren die niet veel nut hebben eventueel weer dicht draaien.

Preventief? Mooi superlatief dat goed in de folder staat om kracht bij te zetten en aan te geven dat je dit dan niet hoeft te doen wanneer het echt koud is. Niet dat het niet zou kunnen, je kunt het doen wanneer het je uitkomt. Het is een baat het niet schaadt het niet verhaaltje. Dus nooit verkeerd om even na te lopen, blijkt het achteraf niet echt nodig geweest zijn. Dan is het wat het is.

Of je daar iemand voor moet optrommelen die je betaald voor dit klusje is je eigen keuze.
pi_206906364
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:08 schreef Watuntrik het volgende:
En wanneer je het doet, ontluchten en bijvullen dus, doe je met de installatie uit bedrijf(stekker eruit)
Dank @Watuntrik

Dan zie ik de digitale drukmeter niet.
Dus zal hem aan moeten laten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:08 schreef Watuntrik het volgende:
Alle radiatoren open
Dus toch wel nodig.
Is ontluchten dan eigenlijk nog nodig als je geen gepruttel hoort in de verwarmingen? Of wordt lucht niet naar boven geperst door het stromende water? (naar boven: ontluchtingsventiel cv ketel op zolder)

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:08 schreef Watuntrik het volgende:
op juiste druk brengen.
Als de slang aan is gesloten op de waterkraan en vulkraan.
Dan draai je de vulkraan als eerste langzaam open en daarna de vulkraan toch?
pi_206906414
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:42 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Wat is inregelen @:Resistor?
Water op iedere plek/radioator?
https://www.verwarminginfo.nl/cv-inregelen

En daar is al heel veel over gezegd, met een beetje zoeken had je dit wel kunnen vinden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_206906518
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:12 schreef stropdaz het volgende:
Dan zie ik de digitale drukmeter niet.
Dus zal hem aan moeten laten.
Ok dat kan, moderne ketels hebben een modulerende pomp... Stekker eruit is dan meer een zekerheid dat de pomp niet loopt tijdens het bijvullen. Maar bij moderne ketels zal die overwegend niet lopen wanneer er geen warmte wordt gevraagt. Of je voor het bijvullen ergens op een knop moet duwen zou in de handleiding moeten staan. Zal wel van niet en ook geen hek van de dam.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:12 schreef stropdaz het volgende:
Dus toch wel nodig.
Is ontluchten dan eigenlijk nog nodig als je geen gepruttel hoort in de verwarmingen? Of wordt lucht niet naar boven geperst door het stromende water? (naar boven: ontluchtingsventiel cv ketel op zolder)
Is lastig te beoordelen vanaf een luchtkasteel en afhankelijk hoe alles is aangesloten en of radiatoren mooi waterpas hangen. Weet je dit niet en controleer je dit niet dan kan er altijd lucht in de radiator zitten zonder iets te horen. Het zijn vaak maar kleinigheidjes. Maar je ziet het er op het eerste oog niet vanaf what you see is what you get.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:12 schreef stropdaz het volgende:
Als de slang aan is gesloten op de waterkraan en vulkraan.
Dan draai je de vulkraan als eerste langzaam open en daarna de vulkraan toch?
Zorg dat de vulslang vol met water is voordat je de kraan op de cv opent. Ander duw je de lucht in de slang de cv in.
Dus ja, je zet eerst de waterkraan open, vul de slang, kraan weer dicht. Slang gevuld erop en aandraaien. Daarna is de volgorde om het eender. Maakt geen verschil. Is het een reeds vaste aansluiting dan zal de slang wel al vol zijn. En dan ook maakt het geen verschil welke kraan je het eerst open draait. Maar eerst de CV dan de waterkraan, eenmaal op druk, waterkraan dicht en CV dicht is meest voor de hand liggend.
pi_206906591
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:26 schreef Watuntrik het volgende:
Of je voor het bijvullen ergens op een knop moet duwen zou in de handleiding moeten staan
Nee dat hoeft niet zover ik weet

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:26 schreef Watuntrik het volgende:
Het zijn vaak maar kleinigheidjes
Goed om te horen.
Is me nl wel bekend als ik het goed heb dat je veel lucht altijd hoort in verwarmingen

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:26 schreef Watuntrik het volgende:
Slang gevuld erop en aandraaien
Oh ik dacht dat je de slang moest laten door lopen met water, en dan moest laten leeglopen in een emmer en dan gelijk erop in 1 beweging (met hand op opening)?
pi_206911111
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:32 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Nee dat hoeft niet zover ik weet
[..]
Goed om te horen.
Is me nl wel bekend als ik het goed heb dat je veel lucht altijd hoort in verwarmingen
[..]
Oh ik dacht dat je de slang moest laten door lopen met water, en dan moest laten leeglopen in een emmer en dan gelijk erop in 1 beweging (met hand op opening)?
Goed om te horen.
Is me nl wel bekend als ik het goed heb dat je veel lucht altijd hoort in verwarmingen

Nee hoor niets hier.
pi_206921143
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:26 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ok dat kan, moderne ketels hebben een modulerende pomp... Stekker eruit is dan meer een zekerheid dat de pomp niet loopt tijdens het bijvullen. Maar bij moderne ketels zal die overwegend niet lopen wanneer er geen warmte wordt gevraagt. Of je voor het bijvullen ergens op een knop moet duwen zou in de handleiding moeten staan. Zal wel van niet en ook geen hek van de dam.
[..]
Is lastig te beoordelen vanaf een luchtkasteel en afhankelijk hoe alles is aangesloten en of radiatoren mooi waterpas hangen. Weet je dit niet en controleer je dit niet dan kan er altijd lucht in de radiator zitten zonder iets te horen. Het zijn vaak maar kleinigheidjes. Maar je ziet het er op het eerste oog niet vanaf what you see is what you get.
[..]
Zorg dat de vulslang vol met water is voordat je de kraan op de cv opent. Ander duw je de lucht in de slang de cv in.
Dus ja, je zet eerst de waterkraan open, vul de slang, kraan weer dicht. Slang gevuld erop en aandraaien. Daarna is de volgorde om het eender. Maakt geen verschil. Is het een reeds vaste aansluiting dan zal de slang wel al vol zijn. En dan ook maakt het geen verschil welke kraan je het eerst open draait. Maar eerst de CV dan de waterkraan, eenmaal op druk, waterkraan dicht en CV dicht is meest voor de hand liggend.
Bedankt voor je perfecte uitleg @Watuntrik
Ook in DM.

Dus mensen, geen zorgen een watersysteem kan bv best eens 0.2 of 0.3 zakken als je hem gevuld hebt (y)
pi_207024747
We gaan een vorstperiode tegemoet.
Kun je dan beter alle verwarmingen in huis open zetten of is dat niet nodig? Voor de circulatie.

Hier staan ze overal aan met uitzondering van de slaapkamers en de walk-inn klerenkastenkamer
pi_207025284
kwestie van experimenteren tussen comfort en verbruik(graaddagen).

hier is verbruik lager met radiatoren boven open met thermostaatknoppen op 18,5 en prima comfortabel.
pi_207031803
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 11:16 schreef Hanschje het volgende:
hier is verbruik lager met radiatoren boven open met thermostaatknoppen op 18,5 en prima comfortabel.
Hoe kan het verbruik lager zijn als overal de verwarming open staat?
Help me ff met dat te snappen @Hanschje :)

En maakt het qua waterdruk nog wat uit:
Zakt die bv sneller als alles open zit.

Ik heb wel ervaren dat nu ik de gang radiator meer open heb gezet het tikkend geluid in de radiator weg is. Lijkt wel of het gestroomlijnder stroomt
pi_207039159
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 20:07 schreef stropdaz het volgende:
Hoe kan het verbruik lager zijn als overal de verwarming open staat?
Dat kan zo zijn in relatie met hoe het huis is geisoleerd en ook type installatie. Dus bij zeer goed geïsoleerde huizen kan het goedkoper zijn om een temperatuur overal constant te houden omdat de warmte goed binnen blijft.

Warme lucht is lichter dan koude lucht en zal stijgen naar het hoogste punt in huis. Dus verwarm je boven niet dan zal de warme lucht van beneden naar boven stijgen. Warmte die zo ontsnapt aan de ruimte moet weer aangevuld worden met nieuwe warmte. Dus de ketel zal vaker aanslaan en langer branden. Houd je de bovenverdiepingen ook op temperatuur dan dan heeft alle warme lucht in huis ongveer dezelfde massa en wat beneden wordt gegenereerd blijft dan ook beneden. Dus boven alles koud en onder alles warm verwarmt volgens deze natuurwet alsnog het gehele huis vooral wanneer er vaak deuren open en dicht gaan naar de koude boven verdieping. :) Echter omdat dit uiteraard alles behalve effectief verwarmen is, is het eerder een verspilling en verlies dan een besparing wanneer je deuren tochten als een tierelier.

Is bv. het gehele huis en installatie koud bv. 10°C en warm je die 1 x per dag geheel op naar 21°C dan kan het zo zijn dat dit meer gas verbruikt dan het 24/7 comfortable te houden op 17°C en bij thuiskomst ietsje hoger zetten naar 18.5°C.

Ook bij vloerverwarming zal het gunstiger zijn, ook al ben je niet thuis, de vloer de hele dag op een comforttemperatuur te houden dan de vloer elke dag bij thuiskomst opnieuw van geheel koud naar comfort op te warmen. Een koude vloer opwarmen kost dus meer gas dan een vloer op een bepaalde temperatuur constant te houden. Hoe beter de vloer en het huis daarboven is geïsoleerd hoe beter resultaat.

Dus het is allemaal theorie in relatie tot gebruik, type / grootte / constructie / situatie van installatie en isolatie van het huis. En hier kun je maar 1 ding doen en dat is uitproberen of professioneel laten adviseren, dan loggen en het verbruik vergelijken en zo de juiste manier van stoken en verwarmen vinden die past bij jou huis. Daar hoort bij met wie en hoe je er woont en leeft. Het is geen universeel concept uit een boekje dat voor iedereen hetzelfde is. Voor het ene huis geldt dit voor de ander weer dat. Goed geïsoleerde moderne nieuwbouwhuizen zijn daarin meer uniform dan oude huizen (tochthokken zonder spauw) van bj >1920. en alles daar tussenin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 11-12-2022 10:19:53 ]
pi_207040256
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 09:25 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat kan zo zijn in relatie met hoe het huis is geisoleerd en ook type installatie. Dus bij zeer goed geïsoleerde huizen kan het goedkoper zijn om een temperatuur overal constant te houden omdat de warmte goed binnen blijft.

Warme lucht is lichter dan koude lucht en zal stijgen naar het hoogste punt in huis. Dus verwarm je boven niet dan zal de warme lucht van beneden naar boven stijgen. Warmte die zo ontsnapt aan de ruimte moet weer aangevuld worden met nieuwe warmte. Dus de ketel zal vaker aanslaan en langer branden. Houd je de bovenverdiepingen ook op temperatuur dan dan heeft alle warme lucht in huis ongveer dezelfde massa en wat beneden wordt gegenereerd blijft dan ook beneden. Dus boven alles koud en onder alles warm verwarmt volgens deze natuurwet alsnog het gehele huis vooral wanneer er vaak deuren open en dicht gaan naar de koude boven verdieping. :) Echter omdat dit uiteraard alles behalve effectief verwarmen is, is het eerder een verspilling en verlies dan een besparing wanneer je deuren tochten als een tierelier.

Is bv. het gehele huis en installatie koud bv. 10°C en warm je die 1 x per dag geheel op naar 21°C dan kan het zo zijn dat dit meer gas verbruikt dan het 24/7 comfortable te houden op 17°C en bij thuiskomst ietsje hoger zetten naar 18.5°C.

Ook bij vloerverwarming zal het gunstiger zijn, ook al ben je niet thuis, de vloer de hele dag op een comforttemperatuur te houden dan de vloer elke dag bij thuiskomst opnieuw van geheel koud naar comfort op te warmen. Een koude vloer opwarmen kost dus meer gas dan een vloer op een bepaalde temperatuur constant te houden. Hoe beter de vloer en het huis daarboven is geïsoleerd hoe beter resultaat.

Dus het is allemaal theorie in relatie tot gebruik, type / grootte / constructie / situatie van installatie en isolatie van het huis. En hier kun je maar 1 ding doen en dat is uitproberen of professioneel laten adviseren, dan loggen en het verbruik vergelijken en zo de juiste manier van stoken en verwarmen vinden die past bij jou huis. Daar hoort bij met wie en hoe je er woont en leeft. Het is geen universeel concept uit een boekje dat voor iedereen hetzelfde is. Voor het ene huis geldt dit voor de ander weer dat. Goed geïsoleerde moderne nieuwbouwhuizen zijn daarin meer uniform dan oude huizen (tochthokken zonder spauw) van bj >1920. en alles daar tussenin.
Dank voor wederom je voortreffelijk en duidelijk antwoord.
pi_207082351
dit had ik niet beter kunnen verwoorden.

Enige dat ik ga toevoegen is dat ik met meer radiatoren open meer afgifte vermogen heb en dan kan er op een lagere temperatuur verwarmd worden. ((omdat inderdaad het hele huis deuren vaak open staan (lang leve de slimme katten...)
pi_207083564
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 09:25 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat kan zo zijn in relatie met hoe het huis is geisoleerd en ook type installatie. Dus bij zeer goed geïsoleerde huizen kan het goedkoper zijn om een temperatuur overal constant te houden omdat de warmte goed binnen blijft.

Warme lucht is lichter dan koude lucht en zal stijgen naar het hoogste punt in huis. Dus verwarm je boven niet dan zal de warme lucht van beneden naar boven stijgen. Warmte die zo ontsnapt aan de ruimte moet weer aangevuld worden met nieuwe warmte. Dus de ketel zal vaker aanslaan en langer branden. Houd je de bovenverdiepingen ook op temperatuur dan dan heeft alle warme lucht in huis ongveer dezelfde massa en wat beneden wordt gegenereerd blijft dan ook beneden. Dus boven alles koud en onder alles warm verwarmt volgens deze natuurwet alsnog het gehele huis vooral wanneer er vaak deuren open en dicht gaan naar de koude boven verdieping. :) Echter omdat dit uiteraard alles behalve effectief verwarmen is, is het eerder een verspilling en verlies dan een besparing wanneer je deuren tochten als een tierelier.

Is bv. het gehele huis en installatie koud bv. 10°C en warm je die 1 x per dag geheel op naar 21°C dan kan het zo zijn dat dit meer gas verbruikt dan het 24/7 comfortable te houden op 17°C en bij thuiskomst ietsje hoger zetten naar 18.5°C.

Ook bij vloerverwarming zal het gunstiger zijn, ook al ben je niet thuis, de vloer de hele dag op een comforttemperatuur te houden dan de vloer elke dag bij thuiskomst opnieuw van geheel koud naar comfort op te warmen. Een koude vloer opwarmen kost dus meer gas dan een vloer op een bepaalde temperatuur constant te houden. Hoe beter de vloer en het huis daarboven is geïsoleerd hoe beter resultaat.

Dus het is allemaal theorie in relatie tot gebruik, type / grootte / constructie / situatie van installatie en isolatie van het huis. En hier kun je maar 1 ding doen en dat is uitproberen of professioneel laten adviseren, dan loggen en het verbruik vergelijken en zo de juiste manier van stoken en verwarmen vinden die past bij jou huis. Daar hoort bij met wie en hoe je er woont en leeft. Het is geen universeel concept uit een boekje dat voor iedereen hetzelfde is. Voor het ene huis geldt dit voor de ander weer dat. Goed geïsoleerde moderne nieuwbouwhuizen zijn daarin meer uniform dan oude huizen (tochthokken zonder spauw) van bj >1920. en alles daar tussenin.
Wat een onzin, de meeste huizen hebben deuren hè?
Je hebt een woonkamer/keuken, of woonkeuken
Daar de radiatoren open of vloerverwarming aan en daar is het dan lekker warm. Als je dan boven en op zolder ook stookt heb je veel meer warmteverlies en verbruik.
Als het binnen niet kan vriezen hoef je in die ruimtes de radiator niet open te zetten.
Kan het wel vriezen vof wat het te koud? Dan wel.
Simple as that. ;)
Vakman pur sang
pi_207087351
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 21:16 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat een onzin,
Zou kunnen... :) Maar daar doe ik geen uitspraak over. Als @Hanschje claimt dat zijn huis zuiniger verbruikt met alles te verwarmen dan neem ik dit te goeder trouw. En heb ik slechts de theoretische verklaring gegeven hoe dit mogelijk zou kunnen zijn.

Er zullen geen 2 exact gelijke situaties bestaan qua huis, installatie, isolatie en manier van bewoning. Dus de aanpak van Hans zou praktisch onmogelijk en totale onzin kunnen zijn in andere woningen. Kan ik allemaal niet weten.

Omdat het mij niet lukt en jou misschien ook niet maakt zijn claim nog lang geen universele onzin.

Heeft het zin om hier onzin te roepen, misschien wel, misschien niet... Ook dat kan ik niet weten. ^O^

Ik weet wel dat welles/nietes discussies onzinnig zijn.
pi_207087440
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 07:19 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Zou kunnen... :) Maar daar doe ik geen uitspraak over. Als @:Hanschje claimt dat zijn huis zuiniger verbruikt met alles te verwarmen dan neem ik dit te goeder trouw. En heb ik slechts de theoretische verklaring gegeven hoe dit mogelijk zou kunnen zijn.

Er zullen geen 2 exact gelijke situaties bestaan qua huis, installatie, isolatie en manier van bewoning. Dus de aanpak van Hans zou praktisch onmogelijk en totale onzin kunnen zijn in andere woningen. Kan ik allemaal niet weten.

Omdat het mij niet lukt en jou misschien ook niet maakt zijn claim nog lang geen universele onzin.

Heeft het zin om hier onzin te roepen, misschien wel, misschien niet... Ook dat kan ik niet weten. ^O^

Ik weet wel dat welles/nietes discussies onzinnig zijn.
Het is sowieso een dom topic, ik snap ook geen bal van de openingspost.

Dit is K&W laat dat niet vervuilen door hersenscheten en onzin om het nog een beetje te houden zoals het hoort.

Antwoord op jouw vraag.
Je energie behoefte is te berekenen op basis van het warmteverlies door wanden, vloeren en daken. Dit is het oppervlak maal het warmteverlies in W/m2
Dus als je het oppervlakte (sterk) verkleind ga je per definitie minder energie gebruiken.
Vakman pur sang
pi_207087450
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 07:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is sowieso een dom topic, ik snap ook geen bal van de openingspost.

Dit is K&W laat dat niet vervuilen door hersenscheten en onzin om het nog een beetje te houden zoals het hoort.
Soliciteer voor moderator, dan kun je er wat tegen ondernemen. :) _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')