abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206896278
Binnen de afdeling waar ik nu al zo'n 4 jaar werk gaan mensen losjes met elkaar om. Zo gingen we regelmatig op stap en zijn we zelfs een keer samen op vakantie gegaan. Gedurende die tijd was er een collega die de leiding op zich nam en iedereen uitnodigde. Sommigen waren niet geïnteresseerd omdat ze een gezin hadden maar ze waren iig uitgenodigd. Het was als de smeerolie in een motor, iemand die iedereen bij elkaar hield en daardoor hing er ook een gemoedelijke sfeer en voelde ik mij er ook altijd bij horen.

Nu sinds de desbetreffende collega vertrokken is heeft iemand anders de leiding op zich genomen, iemand waarvan ik zelf al niet zo'n lekkere klik mee heb maar toch altijd zogenaamd netjes met elkaar omgingen. Wat mij opviel is dat tijdens de lunch hij nogal selectief is wie hij uitnodigt voor een gezamenlijke borrel in de buurt. Ook blijkt hij met de meesten WA contact te onderhouden wat het idee extra versterkt dat er buiten mij om van alles georganiseerd wordt. De oude groepschat bleef stil, omdat achteraf bleek dat er buiten mij om een nieuwe was opgezet. Ik wou bijna vragen of ik ook mee mag naar de borrel maar wetende dat we niet zo'n klik hebben weet ik diep van binnen dat ie mij er helemaal niet bij wilt hebben. Ook wil ik mij niet onderdanig opstellen, toestemming van hem vragen of ik mee mag. Gevolg is wel dat er een wig wordt gedreven tussen mij en mijn andere collega's omdat ik nu als enige achter blijf.

Normaliter negeer ik altijd mensen die ik niet aardig vind en investeer ik mijn tijd liever in de mensen die mij met respect behandelen. De gozer in kwestie heb ik altijd een beetje vermeden omdat ik een bepaalde afkeer bij hem voelde. Toen die oude collega nog de leiding nam was zijn macht beperkt en werd hij min of meer in toom gehouden, maar sinds mijn maatje weg is lijkt hij de rol als nieuwe leider en organisator te misbruiken.

Ik zit ermee in mijn maag, gevoel van buitengesloten worden doet echt pijn. Ook als ik op maandagochtend hoor dat ze samen met de groep van het weekend naar een concert zijn geweest, terwijl ik hier niets van af wist versterkt dit gevoel.

Wat zouden jullie doen?

Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat dit een machtspelletje is waarvan het doel is mij buiten de groep te plaatsen, ik wil voorkomen dat ik mij weg laat pesten. Dit vraagt om een strategische aanpak omdat als ik boos zou reageren dit alleen maar tegen mij gebruikt kan worden. Boze mensen trekken geen mensen aan. Nu heb ik alles maar een beetje over mij heen laten komen maar weet totaal niet welke stap ik nu het beste kan zetten. ;(

Het meest vervelende hieraan is dat ik erover blijf piekeren en analyseren dat ik er zelfs niet van kan slapen. Dag en nacht blijft het door mijn hoofd spoken hoe het kan dat een collega die hier nog relatief kort zit zo'n grote macht heeft weten te bemachtigen en in staat is mij van de groep buiten te sluiten.
pi_206896338
Maar zijn al je collega's hersenloze slaven die alleen maar onder leiding van een ander sociaal contact kunnen onderhouden? Vast niet. Als het contact met je collega's belangrijk is, kan je ook nog gewoon zelf met ze afspreken toch? Heb je geen groepschat voor nodig.

Verder denk ik altijd maar, don't shit where you eat. Intensieve sociale contacten op werk zijn soms ook risky business. Misschien is het maar beter als je niet deel uitmaakt van een groep die niet 100% inclusief is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Marsenal op 01-12-2022 18:26:14 ]
-nee-
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 1 december 2022 @ 18:11:42 #3
269689 crew  Viv
pi_206896409
Alle collega's uitnodigen behalve ééntje is echt niet okay. :* Waarom zegt de rest daar niks van?
pi_206896638
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:06 schreef Marsenal het volgende:
Maar zijn al je collega's hersenloze slaven die alleen maar onder leiding van een ander sociaal contact kunnen onderhouden? Vast niet. Als het contact met je collega's belangrijk is, kan je ook nog gewoon zelf met ze afspreken toch? Heb je geen groepschat voor nodig.
Met bepaalde mensen kan ik beter opschieten dan met anderen. Met één ga ik nog regelmatig op stap.

Desondanks blijft het knagen omdat ik ook liever gewoon deel wil uit maken van de grotere groep.

Die nieuwe groepschat is alleen maar vervelend omdat ik nu niet weet wat er onderling besproken en georganiseerd wordt. Hij doet het wel slim door niet in de chat over mij te praten maar van collega's die dichtbij staan hoor ik wel dat hij nogal negatief over mij spreekt. Dit bemerkte ik ook bij een nieuwe collega, hij had al eerder contact met haar gehad en hij staat zelfs als volger in haar insta, maar toen ik een gesprekje met haar probeerde te voeren voelde ik een bepaald wantrouwen, alsof hij mij bij haar al had zwart gemaakt. Ik heb mij netjes aan haar voorgesteld maar dit liep niet echt lekker, voorheen had ik dit zeer zelden als er nieuwe mensen kwamen werken. Dus er moet echt meer spelen...

quote:
Verder denk ik altijd maar, don't shit where you eat. Intensieve sociale contacten op werk zijn soms ook risky business. Misschien is het maar beter als je niet deel uitmaakt van een griep die niet 100% inclusief is.
Dat ligt maar net aan in welke branche en zelfs wat voor bedrijf je werkt. De cultuur hier was altijd al losjes geweest, wat ik juist altijd fijn vond omdat het de onderlinge band versterkte. Dit heeft voorheen nooit tot problemen geleid totdat die ene collega vertrokken was en de onderlinge sociale machtsstructuur overhoop werd gehaald.
pi_206896741
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:11 schreef Viv het volgende:
Alle collega's uitnodigen behalve ééntje is echt niet okay. :* Waarom zegt de rest daar niks van?
Omdat mensen meer met zichzelf en omgeving bezig zijn. Dan valt één persoon die mist gewoon niet op. Voor alle duidelijkheid zijn het geen private huisfeestjes maar gewoon naar een uitgaansgelegenheid.

Ik zat nog te denken om mezelf uit te nodigen want ik hoef zijn toestemming ook helemaal niet te hebben. Toestemming vragen zou juist onderdanig zijn.

Maar verreweg van de georganiseerde events ben ik niet eens van op de hoogte, maar tijdens de lunch vang ik af en toe wat op en weet ik soms wanneer en waar er iets gepland staat. Het is wel allemaal erg vervelend omdat ik via via dit soort dingen moet horen.
pi_206897033
Ik moet er niet aan denken om buiten kantoortijden met mijn collega’s in om te gaan en te gaan stappen of iets dergelijks

Af en toe een keer eten en drinken op kosten van de baas daar blijft het wel bij

Het zijn collega’s geen vrienden
pi_206897079
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:52 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik moet er niet aan denken om buiten kantoortijden met mijn collega’s in om te gaan en te gaan stappen of iets dergelijks

Af en toe een keer eten en drinken op kosten van de baas daar blijft het wel bij

Het zijn collega’s geen vrienden
In Nederland zou ik dat ook doen maar ik woon en werk in het buitenland.
pi_206897384
quote:
9s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:03 schreef messimes het volgende:

Normaliter negeer ik altijd mensen die ik niet aardig vind en investeer ik mijn tijd liever in de mensen die mij met respect behandelen. De gozer in kwestie heb ik altijd een beetje vermeden omdat ik een bepaalde afkeer bij hem voelde. Toen die oude collega nog de leiding nam was zijn macht beperkt en werd hij min of meer in toom gehouden, maar sinds mijn maatje weg is lijkt hij de rol als nieuwe leider en organisator te misbruiken.

Ik zit ermee in mijn maag, gevoel van buitengesloten worden doet echt pijn. Ook als ik op maandagochtend hoor dat ze samen met de groep van het weekend naar een concert zijn geweest, terwijl ik hier niets van af wist versterkt dit gevoel.

Wat zouden jullie doen?

Misschien heeft hij aangevoeld dat je hem niet moet en heb je zelf bewust of onbewust die afstand gecreëerd. Aangeven dat je hoorde van de gezamenlijke activiteiten en de nieuwe appgroep en dat het je leukt lijkt om ook deel te nemen.
pi_206897543
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:52 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik moet er niet aan denken om buiten kantoortijden met mijn collega’s in om te gaan en te gaan stappen of iets dergelijks

Af en toe een keer eten en drinken op kosten van de baas daar blijft het wel bij

Het zijn collega’s geen vrienden
Eens.
pi_206898177
quote:
99s.gif Op donderdag 1 december 2022 19:14 schreef praadje het volgende:

[..]
Misschien heeft hij aangevoeld dat je hem niet moet en heb je zelf bewust of onbewust die afstand gecreëerd. Aangeven dat je hoorde van de gezamenlijke activiteiten en de nieuwe appgroep en dat het je leukt lijkt om ook deel te nemen.
Er is een groot verschil tussen afstand nemen en iemand weg isoleren en buitensluiten van de rest van de groep. Ik heb nooit dit soort fratsen uitgehaald.

Ik ben altijd netjes met hem omgegaan, hetzelfde zoals ik ook met anderen omga. We hebben vanaf het begin geen klik met elkaar gehad maar dat hoeft ook niet.

Wel moet ik opmerken dat ondanks we face to face schijnheilig netjes doen we sinds het begin al onderhuidse spanningen hebben. Ik ben iemand die graag met iedereen een praatje maakt en ergens stelt hij mijn vrolijkheid niet op prijs, lijkt hij in mij een soort van concurrent te zien.

[ Bericht 11% gewijzigd door messimes op 01-12-2022 20:21:29 ]
pi_206898265
Ik zou met dit soort mensen geen gezellige avond meer willen hebben eerlijk gezegd
pi_206898662
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 19:56 schreef Cupfighter het volgende:
Ik zou met dit soort mensen geen gezellige avond meer willen hebben eerlijk gezegd
Ik ben ook verbolgen hoe het kan dat 1 persoon zo'n stempel op een groep kan drukken. Hij is nog maar kort binnen de organisatie betrokken, heeft een juniorfunctie maar heeft zich vanwege zijn sociale vaardigheden zo weten te ontwikkelen dat hij bovenaan de sociale hiërarchie staat.

Kan mij indenken dat de groep, de zwijgende meerderheid misschien bang is om er wat van de zeggen of het helemaal niet boeit.

[ Bericht 1% gewijzigd door messimes op 01-12-2022 20:18:38 ]
pi_206898724
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:12 schreef messimes het volgende:

[..]
Ik ben ook verbolgen hoe het kan dat 1 persoon zo'n stempel op een groep kan drukken. Hij is nog maar kort binnen de organisatie betrokken, heeft een juniorfunctie maar heeft zich vanwege zijn sociale vaardigheden zo weten te ontwikkelen dat hij bovenaan de sociale hiërarchie staat.

Kan mij indenken dat de groep, de zwijgende meerderheid misschien bang is om er wat van de zeggen.
Ja, soms heb je dat dat 1 persoon de hele groepsdynamiek kan veranderen. Maar ik zou in dit geval voor jezelf opkomen in de zin van: nodig je jezelf uit. Ja is een beetje brutaal maar fuck it wat maakt het uit? Je wilt toch die aansluiting vinden en wat zit er anders op. Of spreek de collega's aan zo van '' nou ik zou het ook wel leuk vinden om uitgenodigd te worden'' kan je gewoon vragen en misschien zijn ze er niet eens zo van bewust. Meeste mensen zijn vooral met zichzelf bezig.

Kan mij voorstellen dat het niet leuk is, laat je eenzaam voelen. Is niet leuk als je buitengesloten word.

Je trots kan in de weg zitten of je heb zoiets van ja hier doe ik niet aan mee als het zo moet. Maar ja je kan zelf ook de situatie (niet helemaal) maar wel veranderen als je zoiets hebt ik voel mij niet goed in deze positie en dat wil ik anders zien. Moet je moeite voor doen.

En als je merkt dat mensen beïnvloedbaar zijn voor die ene persoon en jou buitensluiten door hem. Fuck die mensen dan, daar wil je geen vrienden mee zijn,.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206898998
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:33 schreef messimes het volgende:

[..]
Omdat mensen meer met zichzelf en omgeving bezig zijn. Dan valt één persoon die mist gewoon niet op. Voor alle duidelijkheid zijn het geen private huisfeestjes maar gewoon naar een uitgaansgelegenheid.

Ik zat nog te denken om mezelf uit te nodigen want ik hoef zijn toestemming ook helemaal niet te hebben. Toestemming vragen zou juist onderdanig zijn.

Maar verreweg van de georganiseerde events ben ik niet eens van op de hoogte, maar tijdens de lunch vang ik af en toe wat op en weet ik soms wanneer en waar er iets gepland staat. Het is wel allemaal erg vervelend omdat ik via via dit soort dingen moet horen.
Idd, je hebt zijn toestemming niet nodig. Maar ik zou die vent ook loslaten hoor. Want hij houd je zo erg bezig (ik snap het wel). Maar die man blijft er. Laat hem los want is hij zo belangrijk? Nee, maak hem dan ook niet belangrijk. Nu ik dit zo schrijf wil ik niet hard klinken is echt goed bedoeld.

Ook die wantrouwen naar hem en bepaalde collega's dat je het idee hebt dat je al bent zwartgemaakt door hem. Dat hoeft niet zo zijn te zijn heb je daar echt bewijs van? Je maakt het groter voor jezelf daarmee.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206899269
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:15 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]
Ja, soms heb je dat dat 1 persoon de hele groepsdynamiek kan veranderen. Maar ik zou in dit geval voor jezelf opkomen in de zin van: nodig je jezelf uit. Ja is een beetje brutaal maar fuck it wat maakt het uit?
Inderdaad. Ik weet zelf eigenlijk niet wat ik moet doen, welke stappen ik het beste kan zetten. Bovenstaande idee had ik eerder in gedachten gehad, want anders zou ik alleen verder mijn binding met de groep verliezen door een paar etters. Aan de andere kant krijg ik ook weer het advies om afstand te nemen met reden 'met zulke mensen wil je geen vrienden zijn'.

Nu merk ik ook, waar het voorheen enkel 1 collega was heeft hij een medestander gevonden in een vrouwelijke collega (pas op de afdeling maar waar hij eerst al mee had gesproken) mij veel directer afsnauwt. Kan niet anders dat hij het brein achter is, maar ik snap ook niet dat zij alles klakkeloos van 'm aanneemt zonder mij om hoor en wederhoor te vragen. De vrouwelijke collega ken ik nauwelijks maar hij en haar lijken een klik te hebben. Ik heb mij proberen voor te stellen aan haar maar zij weigerde om met mij kennis te maken.

quote:
Je wilt toch die aansluiting vinden en wat zit er anders op. Of spreek de collega's aan zo van '' nou ik zou het ook wel leuk vinden om uitgenodigd te worden'' kan je gewoon vragen en misschien zijn ze er niet eens zo van bewust. Meeste mensen zijn vooral met zichzelf bezig.

Kan mij voorstellen dat het niet leuk is, laat je eenzaam voelen. Is niet leuk als je buitengesloten word.

Je trots kan in de weg zitten of je heb zoiets van ja hier doe ik niet aan mee als het zo moet. Maar ja je kan zelf ook de situatie (niet helemaal) maar wel veranderen als je zoiets hebt ik voel mij niet goed in deze positie en dat wil ik anders zien. Moet je moeite voor doen.

En als je merkt dat mensen beïnvloedbaar zijn voor die ene persoon en jou buitensluiten door hem. Fuck die mensen dan, daar wil je geen vrienden mee zijn,.
Normaal ben ik sociaal aangelegd en vind ik het altijd leuk om met iedereen een praatje te maken. Maar sinds de spanning aanwezig is ben ik veel angstiger en introverter geworden. Ik merk dat ik veel aan het piekeren ben, daardoor minder leuk ben in het contact met anderen.
pi_206899326
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:37 schreef messimes het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik weet zelf eigenlijk niet wat ik moet doen, welke stappen ik het beste kan zetten. Bovenstaande idee had ik eerder in gedachten gehad, want anders zou ik alleen verder mijn binding met de groep verliezen door een paar etters. Aan de andere kant krijg ik ook weer het advies om afstand te nemen met reden 'met zulke mensen wil je geen vrienden zijn'.

Nu merk ik ook, waar het voorheen enkel 1 collega was heeft hij een medestander gevonden in een vrouwelijke collega (pas op de afdeling maar waar hij eerst al mee had gesproken) mij veel directer afsnauwt. Kan niet anders dat hij het brein achter is, maar ik snap ook niet dat zij alles klakkeloos van 'm aanneemt zonder mij om hoor en wederhoor te vragen. De vrouwelijke collega ken ik nauwelijks maar hij en haar lijken een klik te hebben. Ik heb mij proberen voor te stellen aan haar maar zij weigerde om met mij kennis te maken.
[..]
Normaal ben ik sociaal aangelegd en vind ik het altijd leuk om met iedereen een praatje te maken. Maar sinds de spanning aanwezig is ben ik veel angstiger en introverter geworden. Ik merk dat ik veel aan het piekeren ben, daardoor minder leuk ben in het contact met anderen.
Soms match je gewoon niet met mensen. Kan je veel moeite doen - persoonlijkheden clashen. En soms is het veel simpeler zelfs. Mensen kunnen je gewoon niet moeten. Daar kan je zelf verder niks aan doen als het zo is.

Ik zou mijzelf afvragen wat wil ik - wat is het is mij waard - ga ik daar moeite voor doen. Goed afwegen of die mensen het wel waard zijn. Anders doe je jezelf tekort.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206899412
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:27 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]
Idd, je hebt zijn toestemming niet nodig. Maar ik zou die vent ook loslaten hoor. Want hij houd je zo erg bezig (ik snap het wel). Maar die man blijft er. Laat hem los want is hij zo belangrijk? Nee, maak hem dan ook niet belangrijk. Nu ik dit zo schrijf wil ik niet hard klinken is echt goed bedoeld.
Ik probeer het los te laten maar dat is zo ontzettend moeilijk. Vraag die open blijft staan welke stap ik strategisch het beste kan nemen, want dit draait ook om macht. En 2. hoe ik zoiets in de toekomst bij een ander bedrijf of zelfs in een vriendengroep kan voorkomen?

Je zou maar te maken krijgen met dergelijk figuur en hij/zij wringt zich in je vriendengroep en probeert je eruit te pesten. Dit kan iedereen overkomen.

quote:
Ook die wantrouwen naar hem en bepaalde collega's dat je het idee hebt dat je al bent zwartgemaakt door hem. Dat hoeft niet zo zijn te zijn heb je daar echt bewijs van? Je maakt het groter voor jezelf daarmee.
Ik heb geen bewijs, dat maakt het ook zo moeilijk. Maar als ik de situatie betreffende de vrouwelijke collega aan anderen uitleg delen zij mijn vermoeden dat zij van te voren is geïnstrueerd door hem. Waarom zou de eerste interactie met haar dan zo dramatisch zijn verlopen?
pi_206899463
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:42 schreef messimes het volgende:

[..]
Ik probeer het los te laten maar dat is zo ontzettend moeilijk. Vraag die open blijft staan welke stap ik strategisch het beste kan nemen, want dit draait ook om macht. En 2. hoe ik zoiets in de toekomst bij een ander bedrijf of zelfs in een vriendengroep kan voorkomen?

Je zou maar te maken krijgen met dergelijk figuur en hij/zij wringt zich in je vriendengroep en probeert je eruit te gooien. Dit kan iedereen overkomen.
[..]
Ik heb geen bewijs, dat maakt het ook zo moeilijk. Maar als ik de situatie betreffende de vrouwelijke collega aan anderen uitleg delen zij mijn vermoeden dat zij van te voren is geïnstrueerd door hem. Waarom zou de eerste interactie met haar dan zo dramatisch zijn verlopen?
Trouw aan jezelf blijven is belangrijk vind ik persoonlijk (trouw zijn aan de goede dingen niet blind zijn voor je slechte eigenschappen) maar dat is iets wat je zelf moet ondervinden.

Je kan ook met hem praten - zo van hey - ik voel spanning voel jij dat ook? Ik wil niet zo'n situatie en ik merk dat er spanning is. Zou je dat durven? Ik denk dat het best een goed idee is. Ik snap best als je geen gesprek wil hebben. Misschien omdat jullie elkaar ook niet zo goed kennen, vul je gedrag voor hem in (hoeft niet je kan ook gelijk hebben en je vermoedens kunnen kloppen) maar kan ook zo zijn omdat je hem niet goed kent en als gevaar ziet dat zijn dat hij er helemaal niet bewust van is. Of nouja niet zo bewust van dat jij er zo mee zit. Je hoeft niet eerlijk tegen hem te zijn in het gesprek over je intenties (is kwetsbaar snap ik) maar ik zou wel gesprek aangaan. Maar dat is iets wat jij zelf moet uitzoeken wat je wilt.

Ja en hoe je het omschrijft jouw gedrag zijn gedrag, is wel echt egogedrag :P
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206899635
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:44 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]
Trouw aan jezelf blijven is belangrijk vind ik persoonlijk (trouw zijn aan de goede dingen niet blind zijn voor je slechte eigenschappen) maar dat is iets wat je zelf moet ondervinden.

Je kan ook met hem praten - zo van hey - ik voel spanning voel jij dat ook? Ik wil niet zo'n situatie en ik merk dat er spanning is. Zou je dat durven? Ik denk dat het best een goed idee is.

Ja en hoe je het omschrijft jouw gedrag zijn gedrag, is wel echt egogedrag :P
Wat schiet ik ermee op? Het zal zijn houding niet veranderen. Daarnaast vermijd ik zoals de meeste mensen het liefst conflicten en confrontaties.

Ik heb hem talloze kansen gegeven, ben altijd correct met hem omgegaan maar onze persoonlijkheden matchen gewoon niet met elkaar. Dan krijg je toch alleen maar van die stroeve ongemakkelijke gesprekken. Zijn vijandelijke houding is veel meer onder-de-gordel dan bij de vrouwelijke collega die gewoon heel direct zegt dat ze mij niet moet. Bij haar weet ik gelijk waar ik aan toe ben maar bij hem is het bedekt.

Als ik het zou moeten bespreken zou ik hem verbaal wel aankunnen maar nu hij dikke maatjes is met die vrouwelijke collega zal zij hem bijstaan op het moment ik dit met hem wil bespreken. Waar hij meer een stillere strateeg is is zij een pittige tante dat geen confrontaties uit de weg gaat.
pi_206899707
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:51 schreef messimes het volgende:

[..]
Wat schiet ik ermee op? Het zal zijn houding niet veranderen. Daarnaast vermijd ik zoals de meeste mensen het liefst conflicten en confrontaties.

Ik heb hem talloze kansen gegeven, ben altijd correct met hem omgegaan maar onze persoonlijkheden matchen gewoon niet met elkaar. Dan krijg je toch alleen maar van die stroeve ongemakkelijke gesprekken. Zijn vijandelijke houding is veel meer onder-de-gordel dan bij de vrouwelijke collega die gewoon heel direct zegt dat ze mij niet moet. Bij haar weet ik gelijk waar ik aan toe ben maar bij hem is het bedekt.
Ja het zou kunnen helpen. Als probleemoplossing.

Maar jij zegt dat het nutteloos is dan is het geen goed advies.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206899743
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:51 schreef messimes het volgende:

[..]
Wat schiet ik ermee op? Het zal zijn houding niet veranderen. Daarnaast vermijd ik zoals de meeste mensen het liefst conflicten en confrontaties.

Ik heb hem talloze kansen gegeven, ben altijd correct met hem omgegaan maar onze persoonlijkheden matchen gewoon niet met elkaar. Dan krijg je toch alleen maar van die stroeve ongemakkelijke gesprekken. Zijn vijandelijke houding is veel meer onder-de-gordel dan bij de vrouwelijke collega die gewoon heel direct zegt dat ze mij niet moet. Bij haar weet ik gelijk waar ik aan toe ben maar bij hem is het bedekt.

Als ik het zou moeten bespreken zou ik hem verbaal wel aankunnen maar nu hij dikke maatjes is met die vrouwelijke collega zal zij hem bijstaan op het moment ik dit met hem wil bespreken. Waar hij meer een stillere strateeg is is zij een pittige tante dat geen confrontaties uit de weg gaat.
Ok ik sta er anders in, jij hebt duidelijk je emoties erbij. Waarom zou je hem niet persoonlijk apart kunnen spreken? Kan je gewoon vragen. :P

Maar ok ts succes ermee en ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden voor jezelf.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206899799
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:56 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]
Ok ik sta er anders in, jij hebt duidelijk je emoties erbij. Waarom zou je hem niet persoonlijk apart kunnen spreken? Kan je gewoon vragen. :P

Maar ok ts succes ermee en ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden voor jezelf.
Vooral ook emoties. Het zit mij echt hoog en door hetgeen wat reeds is voorgevallen wil ik ook niet meer het gesprek met hem aangaan. Dat is echt een gepasseerd station.

Ik moet mij richten welke stappen ik het beste kan zetten maar dat is niet gemakkelijk omdat groepsdynamiek zo complex kan zijn.
pi_206899819
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:58 schreef messimes het volgende:

[..]
Vooral ook emoties. Het zit mij echt hoog en door hetgeen wat reeds is voorgevallen wil ik ook niet meer het gesprek met hem aangaan. Dat is echt een gepasseerd station.

Ik moet mij richten welke stappen ik het beste kan zetten maar dat is niet gemakkelijk omdat groepsdynamiek zo complex kan zijn.
Je trots kan je in de weg staan. Wees daar bewust van. Ik snap je wel hoor is lastige situatie.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  donderdag 1 december 2022 @ 21:07:17 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206900022
Ga alleen met hem in gesprek en zeg gewoon, zonder boos of emotioneel te worden, dat het je dwars zit en dat je zelf niet snapt waar het nou precies aan ligt, maar dat je het wel graag anders wil zien.

Mocht iemand anders inbreken op het gesprek, dan gewoon aangeven dat je dit alleen met hem wil bespreken en vragen of je er een afspraak voor kunt maken. Die pittige collega zet je dan direct buiten spel.

Succes!
Resistance is futile.
pi_206900152
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:59 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]
Je trots kan je in de weg staan. Wees daar bewust van. Ik snap je wel hoor is lastige situatie.
Ik ben er heel onzeker door geworden, want je gaat bij jezelf toch antwoorden zoeken of je misschien zelf iets fout hebt gedaan. Schijnt een coping strategie te zijn van mensen die soortgelijke situaties meemaken.
pi_206900284
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 21:10 schreef messimes het volgende:

[..]
Ik ben er heel onzeker door geworden, want je gaat bij jezelf toch antwoorden zoeken wat je misschien zelf fout hebt gedaan. Schijnt een coping strategie te zijn van mensen die soortgelijke situaties meemaken.
Ok nu snap ik het beter nu je dit zegt en waarom je ermee zit. Als dat zo is en die persoon gaat verkeerd met je om bewaak je grenzen Hij moet die macht over jou niet hebben, dat is ongezond. Ze moeten normaal met je omgaan en zorg ervoor dat het niet in je hoofd gaat zitten als je niks verkeerd doet.

Dat klinkt niet goed.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206900490
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2022 21:07 schreef Seven. het volgende:
Ga alleen met hem in gesprek en zeg gewoon, zonder boos of emotioneel te worden, dat het je dwars zit en dat je zelf niet snapt waar het nou precies aan ligt, maar dat je het wel graag anders wil zien.

Mocht iemand anders inbreken op het gesprek, dan gewoon aangeven dat je dit alleen met hem wil bespreken en vragen of je er een afspraak voor kunt maken. Die pittige collega zet je dan direct buiten spel.

Succes!
Alleen durf ik dit echt niet. Wellicht dat ik iemand kan meevragen maar krijg van hen veelal het advies om de situatie niet verder op de spits te drijven en het doodleuk te negeren. Ik krijg sterk de indruk dat anderen zich er ook niet in willen mengen. Zij weten zich ook geen raad met de situatie.

Wat mij wel goed doet is dat anderen ook opmerken dat die jongen iets tegen mij heeft. Dus het is zeker niet iets in mijn hoofd.
  donderdag 1 december 2022 @ 21:23:10 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206900661
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 21:18 schreef messimes het volgende:

[..]
Alleen durf ik dit echt niet. Wellicht dat ik iemand kan meevragen maar krijg van hen veelal het advies om de situatie niet verder op de spits te drijven en het doodleuk te negeren. Ik krijg sterk de indruk dat anderen zich er ook niet in willen mengen. Zij weten zich ook geen raad met de situatie.

Wat mij wel goed doet is dat anderen ook opmerken dat die jongen iets tegen mij heeft. Dus het is zeker niet iets in mijn hoofd.
Vraag hem wat het probleem precies is. Jij hebt ook een afkeer van hem, die is duidelijk wederzijds. Als je niet met hem in gesprek gaat, dan verandert er sowieso niks.
Resistance is futile.
pi_206900865
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2022 21:23 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vraag hem wat het probleem precies is. Jij hebt ook een afkeer van hem, die is duidelijk wederzijds. Als je niet met hem in gesprek gaat, dan verandert er sowieso niks.
Ik begrijp je punt maar sociaal en mentaal ben ik daar te verzwakt door. Zelfs het op papier zetten van hetgeen wat zich allemaal heeft voorgevallen gaat bijna niet omdat er zoveel emoties bij komen.
  donderdag 1 december 2022 @ 21:28:11 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206900950
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 21:26 schreef messimes het volgende:

[..]
Ik begrijp je punt maar sociaal en mentaal ben ik daar te verzwakt door. Zelfs het op papier zetten van hetgeen wat zich allemaal heeft voorgevallen gaat bijna niet omdat er zoveel emoties bij komen.
Dan verandert er niets. Succes met de afweging hoe lang je dit nog vol kunt houden.
Resistance is futile.
pi_206901223
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2022 21:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dan verandert er niets. Succes met de afweging hoe lang je dit nog vol kunt houden.
Ik vrees dat er niets anders op zit dan op termijn weg te gaan. De mensen op de vloer raden mij aan om hem helemaal uit de weg te gaan om zo te de-escaleren. Het idee is mooi maar kan alleen goed uitpakken als je qua sociale kennis op gelijke hoogte zit. Hij is beduidend slimmer dan mij en als gladde prater zou hij zich hier zo uit kunnen lullen.

Al heb ik overwogen om boos te worden en hem te confronteren maar omdat hij zich face to face correct gedraagt zou ik als agressor overkomen. Zoals ik al eerder schreef is het een strateeg die dit gewoon heel slim heeft aangepakt.
pi_206901855
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 21:14 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]
Ok nu snap ik het beter nu je dit zegt en waarom je ermee zit. Als dat zo is en die persoon gaat verkeerd met je om bewaak je grenzen Hij moet die macht over jou niet hebben, dat is ongezond. Ze moeten normaal met je omgaan en zorg ervoor dat het niet in je hoofd gaat zitten als je niks verkeerd doet.

Dat klinkt niet goed.
Hier komt het ook niet meer goed. Natuurlijk wil ik niet dat hij die macht heeft maar dat heeft hij helaas wel. Naast onzeker te zijn geworden zit ik ook vol woede en ongeloof. Hoe kan het dat 1 iemand zoveel sociale macht heeft weten te vergaren? Ik moet leren om het van mij af te zetten en niet er de hele dag over blijven doortobben.
pi_206903484
Als het niet meer goed komt tussen jullie, kan je altijd ontslag nemen en een andere baan zoeken...dat zou echt goed voor je zijn, messimes. Ik denk echter beste voor jou is dat je gaat werken in een nieuw werkomgeving zonder problemen met jouw nieuwe collega's. Hele schone lei en alles opnieuw beginnen.

Wat heb je ook veel narigheid door moeten staan op je werk, dat is ook echt erg ongezond, vooral die vele spanningen.
pi_206903831
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 23:13 schreef Misrer1972 het volgende:
Als het niet meer goed komt tussen jullie, kan je altijd ontslag nemen en een andere baan zoeken...dat zou echt goed voor je zijn, messimes. Ik denk echter beste voor jou is dat je gaat werken in een nieuw werkomgeving zonder problemen met jouw nieuwe collega's. Hele schone lei en alles opnieuw beginnen.

Wat heb je ook veel narigheid door moeten staan op je werk, dat is ook echt erg ongezond, vooral die vele spanningen.
Lang peinsde ik er niet eens over om weg te gaan, want jezelf weg laten pesten is voor softies dacht ik toen. Helaas heeft het me toch opgebroken.

Opnieuw beginnen is inderdaad het beste maar hoe kan ik mij het beste wapenen om zoiets in de toekomst te voorkomen?
pi_206903874
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:52 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik moet er niet aan denken om buiten kantoortijden met mijn collega’s in om te gaan en te gaan stappen of iets dergelijks

Af en toe een keer eten en drinken op kosten van de baas daar blijft het wel bij

Het zijn collega’s geen vrienden
Ligt aan het bedrijf, hier hebben we regelmatig een borrel of etentje. Blijven collegas, maar toch kan het gezellig zijn na werk.

Maar voor TS, lastig idd. Misschien een gesprek 1 op 1 met m aangaan?
  donderdag 1 december 2022 @ 23:58:40 #36
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_206903933
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:52 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik moet er niet aan denken om buiten kantoortijden met mijn collega’s in om te gaan en te gaan stappen of iets dergelijks

Af en toe een keer eten en drinken op kosten van de baas daar blijft het wel bij

Het zijn collega’s geen vrienden
Ja maar hoe oud is TS? Toen ik 16/17 was ging ik ook regelmatig met mijn collega’s op stap.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  vrijdag 2 december 2022 @ 00:08:58 #37
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_206903980
TS, ik snap je volkomen ik ervaar een soortgelijke situatie op mijn werk ( lees mijn topic terug).

Echter is het ook belangrijk om je werk soms wat meer zakelijk te houden, zodat je altijd met een neutraal gevoel naar werk kan gaan. Je collega’s zijn niet je sociale leven en het is beter als je je focust op vriendschappen buiten het werk. Ga je niet wanhopig gedragen en wees blij dat je niet in de groep chats zit, daar komt alleen maar ellende van!
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  vrijdag 2 december 2022 @ 10:46:43 #38
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_206906765
Zit dit niet een beetje ook tussen je oren? en acteer jij op jouw gevoel en voelen zij dit aan en vinden ze dit onprettig en zit je zo in een soort cirkel van wantrouwen?

Zo niet dan zou ik een of meerdere collegas waarbij je wel op goede voet bent vragen om updates, vragen om jou te melden als er wat georganiseerd word en dan ook zoveel mogelijk dat bijwonen ook ter irritatie van die nieuwe.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_206908323
Je kunt twee paden kiezen. Oorlog of vrede.

Die eerste zal je nog meer shit opleveren, maar je hebt je wraak. Die tweede, vrede sluiten, doe je door hem te benaderen. Door te zeggen dat je voelt dat er tussen jullie iets niet goed zit. Vraag waarom dat zo is. Dat betekent ook dat je je nederig moet opstellen. En kunnen accepteren dat vanuit zijn perspectief jij de boosdoener bent. Figuurlijk gesproken 'moet jij de rozen kopen en bezorgen'.
pi_206908948
Maar dan zijn je collega's toch ook een stel slappe dweilen bij elkaar? Als ik opeens in een nieuwe 'sociale' werkapp word gegooid en collega X zit daar niet bij waar ik eerst wel goed mee was en mee op stap ging, dan zou ik daar toch op zijn minst wat van zeggen.

Klinkt alsof je beter ander werk kunt zoeken eigenlijk.
pi_206910378
Ik houd me op kantoor altijd afstandelijk van collega's buiten werktijd. Ze gaan ineens van je beste maatje tot je naaien als het ze uitkomt. In het onderwijs maakte ik vrienden voor het leven maar bij mijn laatste baan was het hypocriet geroddel.
pi_206911171
Kennelijk zijn je andere collega's nog veel minder leuk dan die ene waar jij geen klik mee hebt. Want als het gangbaar was dat iedereen uitgenodigd werd is het een beetje zwak om in een groepsapp te zitten terwijl er een ontbreekt. Dat weet de rest best maar het zijn gewoon walgelijke meelopers dat ze daar niets van zeggen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206913294
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 23:45 schreef messimes het volgende:

[..]
Lang peinsde ik er niet eens over om weg te gaan, want jezelf weg laten pesten is voor softies dacht ik toen. Helaas heeft het me toch opgebroken.

Opnieuw beginnen is inderdaad het beste maar hoe kan ik mij het beste wapenen om zoiets in de toekomst te voorkomen?
Misschien moet je bepaalde collega's wel negeren, echter is heel belangrijk dat je je zelf moet blijven en niet aantrekken van anderen.... Je vindt ook nieuwe mensen die jou kunnen begrijpen en respecteren zoals je bent, daar begin je mee. Je verdient ook leuke collega's op je werk waarmee je goede klik hebt... samen iets leuks doen kan altijd.
pi_206918364
Ik zou er niet aan moeten denken om met collega’s naar een concert of de kroeg te moeten. Scheiding tussen werk en prive is ook belangrijk. Het zijn toch niet je vrienden ofzo? En je kan altijd apart afspreken.
pi_206920191
Ik vind het wel slappe hap van de rest van je collega's dat ze zich zo makkelijk laten manipuleren door deze pik. Ik snap heel goed dat je dat onzeker maakt. Een nieuwe baan zoeken is wel een rigoreuze stap, en in die zin heb je dan eigenlijk weinig meer te verliezen bij dat clubje.

Wat je nog zou kunnen doen is proberen op te vangen waar en wanneer hun volgend uitje zal zijn. Als dat wat laagdrempelig is (avondje drinken in een lokale kroeg ofzo), kun je besluiten met een vriend of vriendin (ter ondersteuning) die avond er 'toevallig' ook te zijn, en ze 'onverwacht' tegen het lijf lopen. "Hé, apart dat jullie er ook zijn, ik wist niet dat er wat gepland was? Waarom wist ik daar niks van, <naam pik>?". Wellicht als je 'm tegenover de hele groep erop aanspreekt, dat je nog wat bijval krijgt van andere collega's die nog iets van een ruggegraat hebben, en dat ie alsnog een toontje lager gaat zingen.

Ik snap dat dat lastig is als je liever confrontaties vermijd, maar je kunt je misschien wat gesterkt voelen in het bijzijn van een vriend(in). Wat ik zei, als je eigenlijk al hebt besloten om ander werk te zoeken, heb je weinig meer te verliezen met hun.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')