Alpha0 | donderdag 1 december 2022 @ 12:38 |
Voordat ze overal weggestemd worden gauw nog even wat idiote plannen doordrukken denken ze daar natuurlijk bij D66. We hebben hier een compleet deelforum geweid aan de auto maar D66 wil die goddelijke uitvinding even de wijk uit jagen. Ik pak mijn hooivork en fakkel alvast, zie jullie vanavond voor het stadhuis jongens en meisjes ..... | |
Akathisia | donderdag 1 december 2022 @ 12:40 |
You will own nothing...but will you be happy? | |
Haags | donderdag 1 december 2022 @ 12:43 |
Dan ga je al in een waanzinnig afgelegen pleuris hoek van Den Haag wonen en dan gaan ze je even een bakfiets opdringen. | |
RedFever007 | donderdag 1 december 2022 @ 12:45 |
| |
herverwijderd | donderdag 1 december 2022 @ 12:45 |
Als test niet zo heel raar toch? Zeker als mensen het van te voren weten. Maar zal er wel niet van komen uiteindelijk. | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 12:47 |
Alles voor de groene utopie. Greenwashing en een duidelijke uitwerking van:The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt. Leuk in een studentenomgeving, niet voor volwassen mensen. Daarbij ov in NL Fijn ergens heen in het weekend wanneer je tijd hebt.... ow wacht. OV op zondag Succes he | |
herverwijderd | donderdag 1 december 2022 @ 12:47 |
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet. | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 12:48 |
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen. | |
herverwijderd | donderdag 1 december 2022 @ 12:49 |
Dat denk ik ook niet, en ik vermoed dat de tegenstand zo groot zal zijn dat die hele test er niet komt. Ik heb zelf geen auto en zou het wel interessant vinden om te kijken of er überhaupt interesse voor zou zijn. Maar ach. | |
Straatcommando. | donderdag 1 december 2022 @ 12:49 |
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt. | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 12:49 |
Zo'n beetje dus alles om je individueel mobiel te krijgen. 'Bijvoorbeeld' is altijd een term die ruim geïnterpreteerd kan worden. | |
Dutchguy | donderdag 1 december 2022 @ 12:50 |
Als we daar een dynamo op aangesloten hadden had heel Nederland gratis stroom. | |
herverwijderd | donderdag 1 december 2022 @ 12:51 |
Deelgedoe zou ik ook niet aan beginnen, dan krijg je inderdaad het gezeik dat die dingen niet beschikbaar zijn als je er een nodig hebt en niemand zich verantwoordelijk voelt als het kapot gaat. | |
Raw85 | donderdag 1 december 2022 @ 12:52 |
Dit. Het zou mij iig reden zijn om er geen huis te willen kopen. En ik ben vast niet de enige. | |
DeVerzamelaar | donderdag 1 december 2022 @ 12:52 |
Mooi toch dat een partij zo zijn eigen ondergang aan het inluiden is met het ene wereldvreemde voorstel na de andere, vaak gepaard met dwang en drang. | |
capricia | donderdag 1 december 2022 @ 12:53 |
Nou dit. Het is niet dat er veel keuze is in het segment van goedkope koopwoningen. | |
DeVerzamelaar | donderdag 1 december 2022 @ 12:55 |
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd. | |
Dutchguy | donderdag 1 december 2022 @ 12:58 |
Ik zou niet persé in zo'n vingerwapperwijk hoeven te wonen nee. | |
Raw85 | donderdag 1 december 2022 @ 12:59 |
Dat is in jouw geval ongetwijfeld geheel wederzijds | |
Plompzakker | donderdag 1 december 2022 @ 13:01 |
D66 waanidee van de dag | |
WheeledWarrior | donderdag 1 december 2022 @ 13:03 |
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken. | |
herverwijderd | donderdag 1 december 2022 @ 13:04 |
Hoop dat je het blaadje dan wel gebruikt om je kont mee af te vegen, geheel volgens D66-ideaal. | |
Akathisia | donderdag 1 december 2022 @ 13:07 |
De auto stond de vorige eeuw niet voor niets symbool voor de westerse vrijheid t.o.v. immobiliteit van de burger in de communistische heilstaten. | |
Tijn | donderdag 1 december 2022 @ 13:10 |
Maar eh... dan zet je je auto toch gewoon een stukkie verderop? Of in een parkeergarage in de buurt ofzo? Voor mij part huur je een garagebox. Dat zou ik doen in elk geval. | |
HowardRoark | donderdag 1 december 2022 @ 13:15 |
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen. | |
Rodgrod | donderdag 1 december 2022 @ 13:57 |
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje. | |
Resistor | donderdag 1 december 2022 @ 14:02 |
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben. Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen. Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'. | |
Akathisia | donderdag 1 december 2022 @ 14:04 |
Als dit lukt dan verkrijgen ze daar een gemankeerd maar bruikbaar precedent mee. "Zie, het werkt daar." zal een afdoende argument worden. | |
Tijn | donderdag 1 december 2022 @ 14:04 |
Tja, de meeste garages bieden wel een of andere abonnementsvorm, toch? Het is ook niet alsof een deelauto huren of met het OV gaan gratis is. | |
MichaelScott | donderdag 1 december 2022 @ 14:08 |
Nog meer van dat deelvervoer-zwerfafval op straat. Fantastisch idee! | |
Alpha0 | donderdag 1 december 2022 @ 14:11 |
Dat doen ze met het gas ....... https://www.rtvutrecht.nl(...)licht-van-het-gas-af | |
Knurft-Zork3 | donderdag 1 december 2022 @ 14:11 |
Dat gaat vanzelf in rook op bij de volgende overwinning van het Marokkaans voetbalelftal. | |
Gimmick | donderdag 1 december 2022 @ 14:19 |
Het lijkt mij heel goed dat de (lokale) overheid onderzoekt hoe we minder afhankelijk van individueel auto bezit kunnen worden. Beter voor het milieu, de leefomgeving en je gezondheid. Dit initiatief lijkt wel wat gaten te hebben. Goede OV-ontsluiting zou voorwaarde 1 moeten zijn. | |
Resistor | donderdag 1 december 2022 @ 14:22 |
Heel subtiel, maar Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie. Ik vermoed dat die woningen toch groot onderhoud nodig heeft, gelijk van het gas halen dan maar (en de huurprijs flink verhogen, want 'groen') | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 14:24 |
Zoals in utrecht. Vinex wijken ver buitem het centrum ontwerpen voor autos en 20 jaar later opeens betaald parkeren willen invoeren. Het zou een leuk expiriment zijn voor im een woongroep dicht bij een goede ov aansluiting en voorzieningen. Daar zie ik het uitstekend werken. Dit is bagger omdat het individuele woningen zijn, verder gelegen van ov knooppunten en voorzieningen. Niu is iedereen verantwoordelijk voor het onderhoud, dus eigenlijk niemand. Want niemand wil deelscooters, bakfietsen en weet ik veel wat voor rekening nemen natuurlijk. | |
BMW1993 | donderdag 1 december 2022 @ 14:26 |
We gaan naar een maatschappij waarin je niets meer kunt bezitten. Dat lijkt wel het toekomstplan van voornamelijk linkse partijen. Alles delen, of huren.. Volgende plan is vlees onbetaalbaar maken, een hoge taks op 'ongezond eten' Iedereen vegetarisch, op de fiets, en lekker woke! | |
Haags | donderdag 1 december 2022 @ 14:26 |
Precies wat ze begin volgend jaar in heel Den Haag gaan invoeren dat betaald parkeren. Goh wat een toeval weer. | |
NeeOfTochJA | donderdag 1 december 2022 @ 14:27 |
Watermeloenen, groen van buiten rood van binnen. | |
Jaeger85 | donderdag 1 december 2022 @ 14:28 |
Gemist dat het gaat om 80 Koopappartementen? Je weet wel, in eigendom? | |
Jaeger85 | donderdag 1 december 2022 @ 14:30 |
D66 is economisch net zo rechts als de VVD. Wel zijn ze progressief op culturele onderwerpen. Dat heeft echter weinig met socialisme te maken. De echte salonsocialisten zijn de neoliberale PvdAers. | |
Jaeger85 | donderdag 1 december 2022 @ 14:32 |
Dat klopt. Het gasnetwerk is daar aan vervanging toe. Het is niet rendabel om er een nieuwe neer leggen gezien de doelstelling om van het gas af te gaan. Tevens heeft overweldigende meerderheid van de bewoners voor dit besluit gestemd. Slechts 5% tegen. Ook wordt gas daar alleen nog gebruikt om mee te koken | |
Gimmick | donderdag 1 december 2022 @ 14:33 |
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap. | |
Kopiko | donderdag 1 december 2022 @ 14:35 |
Ongetwijfeld grappiger dan de goeie ouwe Bescheurkalender van Koot & Bie. | |
Nattekat | donderdag 1 december 2022 @ 14:37 |
Basp1 | donderdag 1 december 2022 @ 14:37 |
Waarbij men vanochtend op bnr wist te vertellen dat bij deze woningen alleen het gas nog gebruikt wordt om mee te koken. | |
Nattekat | donderdag 1 december 2022 @ 14:41 |
Heb je gemist dat er een gigantisch tekort aan starterswoningen is en dat mensen niets te kiezen hebben? | |
EttovanBelgie | donderdag 1 december 2022 @ 14:41 |
Nober | donderdag 1 december 2022 @ 14:46 |
Ondergang? De VVD is nog steeds de grootste. | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 14:48 |
Omdat de grond waar de wijk op staat zo is ontworpen en er eigenlijk al via de grond van het huis voor is betaald. m2 prijs in een wijk met veel voorzieningen en infra die populairder is, is hoger dan de m2 prijs ver buiten de stad waar niks te vinden is. Daar is door de projectonwikkelaar al voor betaald aan de gemeente en door de uiteindelijke bewoners voor de projectontwikkelaar. Daarbij is je huis dus duurder en betaal je meer WOZ aan de gemeente. Snap niet dat daar 3x voor betaald moet worden. Zeker niet als het mee is genomen in de vinex ontwerpen van stadswijken. En ja, in wijken die zo ontworpen zijn dat er genoeg parkeerplekken zijn, dan mag je verwachten dat er dus gewoon een plek is voor de koets. | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 14:50 |
Dat was lastig, maar de d66-versie redt het. | |
daNpy | donderdag 1 december 2022 @ 14:51 |
Je mag helemaal geen auto kopen.
| |
superniger | donderdag 1 december 2022 @ 14:54 |
Alleen als Rob Jetten ook meedoet. | |
EttovanBelgie | donderdag 1 december 2022 @ 14:55 |
| |
Tijn | donderdag 1 december 2022 @ 15:05 |
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft. | |
Basp1 | donderdag 1 december 2022 @ 15:07 |
Nou dat is dan nog goedkoop een gemiddelde parkeerplaats neemt 12,5 vierkante meter in, dat stukje huren voor honderd euro per maand is spotgoedkoop. | |
Gimmick | donderdag 1 december 2022 @ 15:08 |
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260. | |
herverwijderd | donderdag 1 december 2022 @ 15:13 |
Lijkt me ook dat ze dat niet tegen kunnen houden. Dat je er geen mag hebben als je daar een huis koopt valt vast wel te regelen, maar daarna? | |
RM-rf | donderdag 1 december 2022 @ 15:14 |
dat artikel draait de boel wél een beetje om ... men stelt dat er allemaal voorzieningen geleverd _moeten_ worden bij de bouw van die twee blokken koopwoningen (extra parkeerplaatsen, parkeervergunning voor autobezitters die daar wonen). het is verder aan mensen zélf om te besluiten die woningen te kopen, als je heel graag een auto bezit is het vooraf juist geheel duidelijk dat je dan een andere oplossing daarvoor moet bedenken, en dat dat best tot hoge meerkosten kan leiden... anderszijds is het een prima mogelijkheid voor mensen die een auto niet zo hard nodig hebben in een stadsgebied met ook direkte OV-voorzieningen als een tram... En die kunnen dar dan wel voor kiezen. Maar het blijft een vrije keuze | |
ZarB | donderdag 1 december 2022 @ 15:21 |
Oh d66 die bouwt er dan volgend jaar een azc naast. Dit is alvast een voorproefje van genaaid wonen. | |
Janneke141 | donderdag 1 december 2022 @ 15:24 |
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet? | |
Alpha0 | donderdag 1 december 2022 @ 15:28 |
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam. | |
Janneke141 | donderdag 1 december 2022 @ 15:33 |
Uiteindelijk is compact bouwen goedkoper qua (omliggende) infrastructuur dan de hoogte in, grondprijzen even niet meegerekend. Als je wil weten hoe dat zit, dan moet je hier maar eens naar kijken (+ deel 2 en 3): Maar dan nog. Ook binnen Den Haag gerekend is bouwen-zonder-parkeerruimte goedkoper dan bouwen-met-parkeerruimte, want je hebt minder ruimte en minder beton nodig. | |
TheFreshPrince | donderdag 1 december 2022 @ 15:40 |
Dat staat er niet, dat is wat een journalist schrijft en wat jij daar vervolgens uit interpreteert. Het komt er gewoon op neer dat je wel een auto kan bezitten of kopen maar niet dáár kan parkeren. En een auto die je niet ergens in de buurt kan parkeren maakt het bezit vrij nutteloos, tenzij je ergens een garagebox hebt. | |
Tijn | donderdag 1 december 2022 @ 15:42 |
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen. | |
TheFreshPrince | donderdag 1 december 2022 @ 15:43 |
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt. Dan is het niet meer een "stukje lopen", je krijgt ook geen parkeervergunning in een andere wijk dan waar je woont. Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol. Aan de andere kant, ik denk dat de komende 10 jaar iedere grote stad die richting op gaat. Dat is het nadeel van in een stad wonen. | |
Tijn | donderdag 1 december 2022 @ 15:52 |
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg". | |
Whiskers2009 | donderdag 1 december 2022 @ 15:53 |
Dit topic gaat over Den Haag Al begrijp ik van @Haags dat de gemeente Den Haag hetzelfde van plan is. | |
Akathisia | donderdag 1 december 2022 @ 16:02 |
Ooit van grondbestemming gehoord? | |
Akathisia | donderdag 1 december 2022 @ 16:03 |
Het kan er iets mee te maken hebben dat D66 (al dan niet van de zijlijn) zelf de schaarste (en daarmee de prijzen) heeft aangejaagd. | |
Janneke141 | donderdag 1 december 2022 @ 16:03 |
Ja, je kunt op je klompen aanvoelen dat iedere grote stad dit gaat doen als het plan er in Utrecht doorheen komt. Gegarandeerde inkomsten voor de gemeente van mensen die in veel gevallen weinig alternatieven hebben. Fundamenteel verschil met het project uit de OP dus: daar weet je waar je aan begint. Als je nietsvermoedend in een nieuwbouwwijk met ruimte genoeg gaat wonen en de gemeente verandert ineens de financiële spelregels, dan is dat wat mij betreft onbehoorlijk bestuur. | |
Gia | donderdag 1 december 2022 @ 16:07 |
Zo blij met een eigen oprit! De enige in de straat, maar dat mag de pret niet drukken. Integendeel. Altijd plek. Zie deze plannen hier ook nog wel verwezenlijkt worden, het betaald parkeren dan. Er is namelijk, aan het eind van de straat, een uitgaansgelegenheid waar het nu nog gratis parkeren is, die ook redelijk dicht bij het treinstation ligt. Oftewel, die staat altijd vol met auto's van treinreizigers. Als de nieuwbouw van de naastgelegen wijk klaar is, gaat dit waarschijnlijk betaald parkeren worden, en zullen mensen hun auto's in de straten van de wijk gaan zetten, want dat is tenminste nog gratis en toch dicht bij het station. En het staat hier al altijd vol! Mensen hebben een eigen parkeerplek achter hun woningen, maar allemaal 2 auto's, dus ook 1 aan de straat. Betaald parkeren in de woonwijk, kom maar op! Dus, op zich is dit, van D66, geen stom idee, maar weer zo betuttelend. | |
Gimmick | donderdag 1 december 2022 @ 16:17 |
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's. | |
Akathisia | donderdag 1 december 2022 @ 16:19 |
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje. | |
Gimmick | donderdag 1 december 2022 @ 16:24 |
Het is voor de discussie waardevoller dat je aangeeft wat er volgens jou niet klopt dan alleen maar one liners te posten. Daar leer ik meer van. Edit: In dit artikel wordt de kosten van een parkeerplaats in Amsterdam geraamd op 3600. Opbrengsten: ongeveer 535 euro. Subsidie van de rijken. Edit2: deze cijfers zijn uit 2009, dus 3600 is nog veel te laag. https://decorrespondent.n(...)24365882084-012b1d1e [ Bericht 30% gewijzigd door Gimmick op 01-12-2022 17:16:39 ] | |
Sapstengel | donderdag 1 december 2022 @ 16:24 |
Nergens, en dat is precies de bedoeling. Gewoon lekker thuis wachten tot je Hello Fresh met insectenburgers langskomt in je klimaatneutrale pod woning. | |
daNpy | donderdag 1 december 2022 @ 16:29 |
Er staat letterlijk in plaats van. Dat journalisten nauwelijks kunnen schrijven ben ik met je eens, maar ik lees gewoon wat er staat. | |
tjoptjop | donderdag 1 december 2022 @ 16:53 |
Opzich zie ik het probleem niet zo, er is vast een doelgroep voor die geen auto heeft en wilt. Maar het is wel kenmerkend voor de stedelijke bubbel waarin D66 opereert | |
TheFreshPrince | donderdag 1 december 2022 @ 16:57 |
Als de hele stad betaald parkeren wordt, dan zijn dat soort "buitenkansjes" natuurlijk snel verdwenen. De capaciteit is eindig. | |
AchJa | donderdag 1 december 2022 @ 17:22 |
De Lozerlaan, Den Haag... Dat is godbetert de N211 en de uitvalsweg naar de A4... En daar gaan we janken over auto's??? Dit vind ik veel kwalijker. Ja, als het niet van jezelf is dan weet je precies hoe het er binnen een jaar bij staat... | |
Tocadisco | donderdag 1 december 2022 @ 17:47 |
Nou ja, zolang ze die bubbel tot de stad (ik denk dat Den Haag wel aanspraak kan maken op die titel) beperken is het toch prima? | |
descon | donderdag 1 december 2022 @ 17:52 |
Ze zouden zich beter kunnen focussen om openbaar een beter alternatief als de auto te maken ivp verbieden. Vind P+R bij grote steden bijvoorbeeld ideaal als je ergens in het centrum moet zijn. Zou je ook de andere kant op kunnen laten werken voor mensen die het nodig hebben. Wonen in de stad, auto net er buiten. | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 17:57 |
Was corona dan echt een mooi experiment voor d66 en aanhangend utopie tuig? | |
Cockwhale | donderdag 1 december 2022 @ 17:59 |
Tegelijkertijd maakt D66 lekker vliegtuigtripjes voor een overbrugging van een paar honderd kilometer. Walgelijke figuren. | |
Cockwhale | donderdag 1 december 2022 @ 18:01 |
Inmiddels worden zijn rondspinnende botten gebruikt om verantwoorde smoothies mee te maken. | |
Tijn | donderdag 1 december 2022 @ 18:07 |
Zeker, maar er zullen ook wel initiatieven komen om hierop in te spelen, toch? Het is niet alsof er opeens honderden duizenden mensen hun auto van de ene op de andere dag weg gaan doen, lijkt me. | |
Cockwhale | donderdag 1 december 2022 @ 18:09 |
Geen eigen oprit hebben om je auto te parkeren | |
AchJa | donderdag 1 december 2022 @ 18:46 |
_! | |
Shotty | donderdag 1 december 2022 @ 20:53 |
Janken over een van de beste OV netwerken ter wereld… juist. | |
Harvest89 | donderdag 1 december 2022 @ 20:54 |
Of je dit nu een leuk idee vindt of niet, het is inderdaad bizar hoe ver die partij van zijn kernwaarden is afgegleden. | |
#ANONIEM | donderdag 1 december 2022 @ 20:57 |
Je kunt ook gewoon zelf een auto kopen en toch daar wonen. Niemand gaat je dat verbieden. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2022 21:23:18 ] | |
#ANONIEM | donderdag 1 december 2022 @ 20:57 |
Het gaat juist van niet bezitten (huurwoningen) naar wel bezitten (koop). | |
Mortaxx | donderdag 1 december 2022 @ 20:59 |
Zie het probleem niet. Je weet het toch van te voren. En omdat je geen parkeerplek hebt zal de koopprijs lager liggen | |
Akathisia | donderdag 1 december 2022 @ 21:16 |
Uhu, 'bezitten' in box 3. En het is natuurlijk kolder: de sociale huurders blijven elders gewoon huren, en een paar met de middelen om te kunnen kopen krijgen nu eindelijk de kans - maar dan zonder de mogelijkheid tot bezit van een auto. | |
#ANONIEM | donderdag 1 december 2022 @ 21:18 |
En dan is het zo. Fuck zelf nadenken, het staat toch op facebookinternet. Dus dan is het gewoon waar. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2022 21:25:16 ] | |
#ANONIEM | donderdag 1 december 2022 @ 21:24 |
Ergens in deze post zal vast wel enige logica verstopt zitten. Ik laat het je wel weten als ik die heb kunnen ontdekken. | |
the-eye | donderdag 1 december 2022 @ 21:38 |
Wel zielig als je als kind in zoiets opgroeit | |
#ANONIEM | donderdag 1 december 2022 @ 22:02 |
Nou. Stel je voor dat je gewoon op straat kunt spelen, zonder voorbij razende auto's, in de frisse lucht, tussen het groen. Dat moeten we met z'n allen toch niet willen? | |
Janneke141 | donderdag 1 december 2022 @ 22:04 |
Buiten spelen? Zit dat in de appstore? | |
#ANONIEM | donderdag 1 december 2022 @ 22:06 |
Alleen voor Android. | |
Pharkus | donderdag 1 december 2022 @ 22:10 |
Zo'n deelbakfiets is toch het slechtste idee ooit. Die staan 90% niks te doen behalve als de kids van en naar school moeten en dan zijn er niet genoeg. | |
Tanatos | donderdag 1 december 2022 @ 22:11 |
"In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen. Het gaat om bijvoorbeeld deelauto's, deelscooters of deelbakfietsen. Het plan stuit op stevige kritiek in de Haagse gemeenteraad van zowel oppositie als coalitie. 'De gemeente dringt deelbakfietsen op.'" -- Ik vraag me af wat de gemeente Den Haag verstaat onder deelauto's, deelbakfietsen ed, ik vind het namelijk een prima plan dat mensen dingen samen bezitten, en dat lijkt me vooral praktisch bij een duur iets als een auto. Als je die niet dagelijks nodig hebt is hem samen met andere mensen bezitten een prima plan, dan heb je echter nog steeds een parkeerplaats nodig.(En voor een scooter ed is zoiets als een schuur toch ook wel handig/veilig.) Wat ik vandaag de dag echter ook heel vaak zie (of eigenlijk vooral), is dat men roept dat iets gedeeld wordt terwijl het eigenlijk gewoon gehuurd wordt van en bedrijf, dat is natuurlijk totaal wat anders dan deelbezit. En als ik dit lees: -- "'In deze pilotblokken wordt specifiek ingezet op bewoners zonder auto waarvoor alternatieve (deel)mobiliteitsvoorzieningen worden aangeboden', schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad." -- Dan zegt de gemeente dus eigenlijk gewoon, jullie krijgen geen parkeerplaats of het recht daarop, want jullie kunnen auto's, scooters, bakfietsen ed huren bij bedrijven, maar dat noemen we delen, want dat klinkt zo lekker groen en sympathiek. Persoonlijk koop ik liever een scooter dan hem voor prijzen vanaf een euro of 15 per uur te huren. We hebben steeds meer zaken niet meer echt in bezit als consument, soms is dat handig, maar eigenlijk enkel als je het product daadwerkelijk bewust niet in bezit wil hebben. We moeten nog maar afwachten hoe het gaat lopen met allerlei digitale bezittingen die we vandaag de dag via allerhande platforms "bezitten". [ Bericht 9% gewijzigd door Tanatos op 01-12-2022 22:23:51 ] | |
Slayage | donderdag 1 december 2022 @ 22:15 |
Er wordt niks mensen opgedrongen. Als je daar een woning koopt weet je waar je aan toe bent. | |
rutger05 | donderdag 1 december 2022 @ 22:33 |
Het zou mooi zijn als wij naar een toekomst gaan van het delen van vervoersmiddelen en goed OV; minder blik op straat en meer ruimte voor groen. | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 23:12 |
Ja, het is zo enorm goed dat daarom ook iedereen een auto koopt.. Huh? | |
Red_85 | donderdag 1 december 2022 @ 23:14 |
Hoeveel woningen zijn er die in de verkoop gaan? En dan zit er deze eis bij... | |
capricia | donderdag 1 december 2022 @ 23:18 |
Kun je nagaan hoe slecht het in de rest van de wereld is. Veel plezier in het OV. Wel jammer dat het anderen dan perse weer opgedrongen moet worden. Maar Ja, geld en ruimte hè. | |
capricia | donderdag 1 december 2022 @ 23:20 |
Klopt. Er is enkel maar een bijzonder grote krapte op de woningmarkt voor starters. Maar niemand wordt gedwongen. | |
rutger05 | donderdag 1 december 2022 @ 23:24 |
Er zijn ook speciale knarrenhofjes en ecologische wijken; je moet dan wat met het concept hebben. Ik vind dit een goed initiatief. | |
capricia | donderdag 1 december 2022 @ 23:33 |
Is ook zo. Er zijn steeds meer doelgroepen en dus regels. Maar in dit geval gaat het kennelijk echt om goedkope koopwoningen en sociale huur, en om het goedkoop te maken worden de parkeerruimtes geschrapt. Ik denk namelijk niet dat het een vraag vanuit de bewoners is. Heb overigens geen idee van de prijzen. Kan alsnog best tegenvallen. In Utrecht bouwen ze ook zo'n wijk (geen autos). En dan vragen ze alsnog 370.000 voor een flatje van 48m2. [ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 01-12-2022 23:39:54 ] | |
0ne_of_the_few | donderdag 1 december 2022 @ 23:45 |
Bestuurders die denken dat het concept auto voor mobiliteit gaat afnemen. | |
Leandra | donderdag 1 december 2022 @ 23:51 |
Is dit deel nou bewust uit de OP weggelaten?
| |
capricia | donderdag 1 december 2022 @ 23:54 |
Oh, mooi gevonden. Dank je. | |
Leandra | vrijdag 2 december 2022 @ 00:00 |
Ik lees in het artikel sowieso niet dat het een D66 plan zou zijn, ik lees alleen dat een D66 raadslid enthousiast is over de proef, maar gezien dat enthousiasme niet gedeeld wordt door de VVD en het CDA, die beiden in de coalitie zitten met D66, GL en PvdA die de wethouder heeft geleverd die over Volkshuisvesting gaat is het sowieso een beetje raar te roepen dat het een D66 plan is dat opgedrongen wordt, maar kennelijk is er behoefte aan een rode lap, en als die er niet is dan verzin je hem gewoon in je TT. | |
capricia | vrijdag 2 december 2022 @ 00:06 |
Je kunt tegenwoordig ook geen OP of Topic Titel meer vertrouwen. Hè @Alpha0 [ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 02-12-2022 00:13:13 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 2 december 2022 @ 02:52 |
Lijkt me geen argumenten voor als straks iedereen elektrisch rijdt. | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 2 december 2022 @ 06:14 |
De enige manier om auto’s te verminderen is om hele steden anders te bouwen. Daar is het toch echt te laat voor. | |
Janneke141 | vrijdag 2 december 2022 @ 06:48 |
Vroegah. Toen alles nog gewoon de schuld van de PvdA was. | |
Alpha0 | vrijdag 2 december 2022 @ 06:58 |
Wat is dit dan: "D66-raadslid Joren Noorlander is 'hartstikke blij'" | |
Raw85 | vrijdag 2 december 2022 @ 07:10 |
Deze reactie zal je toevallig wel gemist hebben:
| |
Scorpie | vrijdag 2 december 2022 @ 07:12 |
Huren. Je deelt niks, je huurt. | |
RM-rf | vrijdag 2 december 2022 @ 07:31 |
Wat bedoel je nu weer? Wil je nu ophouden te bouwen in stedelijke gebieden?!? Of wil je zeggen dat een stad als amsterdam voor autoverkeer gebouwd is?!? Dat zou wel gigantisch dom zijn, in steden wordt voortdurend gebouwd en natuurlijk past de openbare ruimte zich altijd aan. Ooit waren er ook plannen om bv de amsterdamse grachten te dempen om daar autowegen te scheppen, in Utrecht is dat zelfs gedaan en recentelijk bewust ook weer teruggedraait. Echter, overal is het eigenlijk zo dat juist de grootste steden en specifiek stedelijke centra volledig ongeschikt zijn voor privaat autobezit (iets dat je ook terugziet in een duidelij veel lager autobezit bij stadscentrumbewoners; het stadscentrum van amsterdam heeft het laagste autobezit per huishouden van heel nederland) | |
Nielsch | vrijdag 2 december 2022 @ 07:31 |
Op zich vind ik het geen slecht idee om autogebruik te ontmoedigen, maar dit is een verkeerde manier. Bewoners uitsluiten van een parkeervergunning is bovendien discriminatie die volgens mij geen stand houdt. En ook behoeften veranderen. Iemand heeft nu misschien geen behoefte aan een auto maar als die persoon over een half jaar plotsklaps mantelzorger moet worden voor zijn moeder die heel ergens anders woont is een auto best noodzakelijk. Om dan te zeggen: 'sorry meneer u krijgt geen parkeervergunning' is dan best hardvochtig. | |
Nielsch | vrijdag 2 december 2022 @ 07:33 |
In Amsterdam is dat ook gedaan hoor. Vroeger waren er veel meer grachten. | |
Janneke141 | vrijdag 2 december 2022 @ 07:41 |
Maar de meeste gedempte grachten zijn niet dichtgegooid vanwege het autoverkeer, maar omdat het open riolen waren. | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 2 december 2022 @ 07:53 |
Ik bedoel qua wonen werken recreëren etc, je zal dit anders moeten doen, maar dat kan dus zoals gezegd eigenlijk niet meer zonder letterlijk een heel gebied plat te gooien en letterlijk opnieuw te beginnen. Maw duurzaam bouwen, waarbij het woon-werk etc verkeer anders is ingedeeld, huizen stroom delen waarbij zelfs huurwoningen gratis kunnen worden omdat ze eigenlijk gekocht worden door woning eigenaren (een ingewikkelde constructie overigens) en alles wat je veelal nodig hebt lokaal gemaakt of verbouwd word, water dus ook lokaal gezuiverd word op duurzame wijze etcetc, het vereist een compleet andere indeling en denkwijze. In gebieden als.. ik dacht Dubai, zijn ze met dit soort projecten bezig. Wat op zich er erg mooi uitziet trouwens. Meen dat een VICE of iets daar een docu over had gemaakt een tijdje geleden alweer. | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 09:06 |
https://nos.nl/artikel/24(...)anwege-parkeerhinder https://nos.nl/artikel/24(...)eel-van-het-land-weg En gewoon consequent huurscooters deelscooters noemen. https://nl.go-sharing.com/blog/update-nederland/ Hierbij zullen wij een stap terug doen en zullen wij ons uit een aantal steden tijdelijk terugtrekken. Deelmobiliteit en mobiliteitshubs: als de vos de passie preekt ---------- "Deelfiets": https://www.flickbike.nl/nl/home De Flick deelfietsen zijn 24-per dag beschikbaar voor gebruik en staan geparkeerd in speciale deelfiets-parkeervakken en in fietsenrekken. Fiets naar je bestemming, de kosten zijn ¤1,- per 30 minuten of een gedeelte er van. - Huurfiets: https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets Huur voordelig een fiets Op heel veel stations zijn er OV-fietsen te huur, voor ¤ 4,15 per fiets per 24 uur. Je vindt ze via "In de buurt" in de NS-app. [ Bericht 19% gewijzigd door Tanatos op 02-12-2022 09:24:34 ] | |
RM-rf | vrijdag 2 december 2022 @ 09:36 |
wat een gigantische kulbewering de stedelijke ruimte wordt continue aangepast. Bepaalde oudere gebouwen afgebroken, en vervangen door nieuwe gebouwen. het gebiedje in de OP is juist en perfect voorbeeld daarvan... daar worden twee blokken sociale woningen afgebroken, en wordt er een nieuw complex met koop-appartementen gebouwd... Als de gemeente daar echter vervolgens vor ieder appartement extra parkeerplaatsen ook moet bouwen is het aantal appartementen waarvoor ze ruimte hebben echter een enorm stuk kleiner. Het is dus een puur praktisch punt om te besparen op parkeerplaatsen, daarvoor kan men meer appartementen bouwen tegen een lagere kostprijs. en het is conform de statistiek dat juist in stadscentra het aantal auto's per huishouden sowieso het laagste is van heel nederland (0,75 auto per huishouden waar dat in vel andere gebieden eerder tegen de 1,5 aanzit) | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 09:41 |
Reservering Noorlander erkent dat er nog veel uitgewerkt moet worden, maar heeft al wel een idee hoe de proef zou kunnen werken. 'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.' - Het lijkt een weinig uitgewerkt concept, en het voelt voor mij nogal aan als wensdenken. Men roept vooralsnog deel, maar bedoelt dure huur. Een kleinere parkeergarage is natuurlijk wel goedkoper. | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 2 december 2022 @ 09:44 |
Het is in stadscentra het laagst omdat je er niet meer met de auto mag komen, lekker makkelijk maar om dat een echte oplossing te noemen, nee. Het blijft bouwen rondom ouderwetse indelingen waar je weinig mee kan omdat het decennia tot misschien wel eeuwen oud zo is. | |
Gimmick | vrijdag 2 december 2022 @ 09:55 |
Elektrisch rijden lost alleen de locale fijnstof vervuiling op. Zolang we nog lang niet groen zijn gaat de co2 op een andere plek de lucht in. Ook de productie en afvoer van accu’s is nog best een dingetje. Een elektrische auto neemt evenveel ruimte in op straat en in de file. Het doet bij een ongeluk ook net zoveel pijn (misschien nog wel meer, gezien het gewicht). De bestuurder beweegt ook net zo weinig. Dus nee, elektrische auto’s zijn niet de oplossing. | |
borbit | vrijdag 2 december 2022 @ 09:55 |
Dan koop je dus gewoon een auto die je iedere dag de hele werkdag gebruikt en in het weekeind. Op de momenten dat je de auto niet gebruikt zou er een buurman aan kunnen bellen met de vraag of ie hem even mag lenen. Nog nooit gebeurd maar in potentie is het een deel auto. | |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 09:57 |
Wat geweldig die schuimbekkende reacties hier. Me man. Me need car. Me need car die 95% van de tijd stilstaat en verder alleen maar loze ruimte inneemt. | |
borbit | vrijdag 2 december 2022 @ 09:59 |
| |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 10:02 |
Een beetje als een auto dus? | |
RM-rf | vrijdag 2 december 2022 @ 10:03 |
vertel jouw fantasische "oplossing" dan voor alle problemen? Of is jouw oplossing je eerdere opmerking dat er in steden helemaal niks meer gebouwd mag worden? Nu wordt er in Den Haag gewoon wél gebouwd en ontstaat daar nieuwe woonruimte... lijkt me een veel beter iets dan de utopische 'ik-weet-het-beter'-theorietjes die zolderkamer-toetsenbordhelden hier gaan opteren hoeveel beter zij in stadsplanning zouden zijn dan deze 'D66ers'. Waarbij hun grootste probleem is dat zij enkel achter hun toetsenbord zitten terwijl kennelijk deze 'D66ers'véél verder zijn met het uitvoeren van hun bestuursplannen, en dat gewoon uitgevoerd wordt. | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 10:10 |
https://www.waltherploosv(...)iet-verboden-worden/ Hier was een topic over, maar ik kan het niet vinden. | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 2 december 2022 @ 10:22 |
D66 fan gespot. Doe eens rustig man. | |
DesertGlory | vrijdag 2 december 2022 @ 10:26 |
D66 was een jaar of 10 geleden toch nog wel een redelijk normale partij of heb ik het mis? | |
#ANONIEM | vrijdag 2 december 2022 @ 10:30 |
In de tijd van van Mierlo ja. Inmiddels zijn ze net zo gestoord als FvD. | |
skrn | vrijdag 2 december 2022 @ 10:31 |
Maar hebben die woningen wel een goede stalling dan voor die bakfietsen. Of moet je die ergens ook op straat flikkeren? Grootste probleem van in de stad wonen is gebrek aan opslag. Waar moet je je fiets kwijt? Bakfiets? Slee? Surfplank. | |
Leandra | vrijdag 2 december 2022 @ 10:34 |
Dat is bij een hoop Haagse portiekwoningen ook een puntje idd, dat er simpelweg geen berging is en je je fiets dus maar op de stoep moet neerzetten. | |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 10:35 |
Het gaat hier om een nieuwbouwwijk (oké, technisch gezien een renovatiewijk), dus hoe is het relevant hoe de situatie is bij bestaande woningen? Dit is gewoon zeiken om het zeiken. | |
Leandra | vrijdag 2 december 2022 @ 10:38 |
Er lijkt iig een kelder onder te komen waar fietsen gestald kunnen worden. Maar ik reageerde primair op de post die ik gequote heb, die ook al over hetzelfde probleem ging. Of gaan we nou doen alsof je wel een auto moet hebben omdat je geen berging voor je fiets hebt? | |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 10:38 |
Wel ironisch overigens dat een aantal hier klagen over ruimtegebrek, terwijl dat juist een belangrijk argument is om privéautobezit te reduceren. Al die stilstaande auto's nemen alleen maar loze ruimte in beslag. | |
skrn | vrijdag 2 december 2022 @ 10:40 |
Ik vind het geen zeiken, ik mis bij al die portiekwoningen gewoon goede stallingen. Of bij kleine rijtjeshuizen. Als ik huizen in de stad toekomstbestendig zou maken, zou ik zorgen voor hele goede stallingen voor (bak)fietsen. | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 10:42 |
Wat betekent delen? | |
Rodgrod | vrijdag 2 december 2022 @ 10:44 |
Moeilijk doen, afhankelijk zijn van. | |
RM-rf | vrijdag 2 december 2022 @ 10:45 |
ah... je denkt dat het termpje 'D66' roepen gelijk betekent dat je verder geen onderbouwing voor je eigen geroeptoeter moet geven. Een goedkope nooduitgang als je moeilijke vragen krijgt maar verschuil je eens niet zo laf achter wat domme termpjes roepen en neem die uitdaging aan... als jij roept dat een bepaald plan om die woningen te bouwen zo "verschrikkelijk slecht" is, heb dan eens de moed om aan te geven _wat_ er precies beter aan gepland kan worden.. Hoe wil jij wel aan die geplande woningen daar voor ieder huis 1,5 parkeerplaats erbij plannen zonder dat je ruimteproblemen in de planning krijgt en zonder dat de kosten oplopen? | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 2 december 2022 @ 10:47 |
Nee ik ga in gesprek met een enorm agressief figuur, het zit goed met jouw man. | |
RM-rf | vrijdag 2 december 2022 @ 10:58 |
D66 was helemaal in het begin juist een groepje fantasten met eerder onrealistische plannen van 'radicale democratisering' (direkt kiezen van minister-president en vervolgens iedere beleidsplan van de regering moeten afstemmen via referenda, opheffen van het vertrouwensmandaat van de kamer en de regering, opheffen van coalitie-vorming en partijen, invoeren van een districtenstelsel, waarbij kamerleden een district vertegewoordigen, en het opwaarderen van de bevoegdheden van het Europees Parlement dat het direkt invloed kan uitoefenen op bestuursmaatregelen in nederland (zou dan de tweede kamer overrullen)). Overigens, op het punt van verkeerspolitiek stond al in hun allereerste Appél uit 1966 het punt dat bij verkeer alle kosten voor verkeersvoorzieningen door verkeersdeelnemers zelf geheel betald moesten worden en er ook extra heffingen moesten komen voor individuele verkeersdeelnemers om bv OV te betalen. en letterlijk het plan om individuele parkeerplaatsen te verbieden en mensen te dwingen grote parkeergarage's te laten gebruiken op centrale plaatsen in de Grote steden Later werd het praktisch gezien wel gewoon een non-confessionale en weinig ideologische bestuurderspartij .. vooral bestuurd door mensen die veel kennis en ervaring in het besuur zelf hadden en de politiek mionder vanuit ideologisch of populitische zichtwijze benadren, maar eerder vanuit rationele en zakelijk bestuurdersoogpunt. In dit geval is ook de houding van de D66-politicus tov het plan die twee woonblokken te bouwen zonder veel extra parkeerplaatsen erbij te plannen, gewoon een vorm van zakelijke bestuursoverwegingen: Zo kan men voor minder geld meer huishoudens scheppen op de beperkte ruimte. wel heel erg sneeuwvlokjes-gedrag als een vraag je kritiek eens te onderbouwen met wat er dan wél beter kan, als 'aggressief' betiteld wordt... en veelzeggend dat je daarna plots in je schulp kruipt en verder stilblijft. [ Bericht 15% gewijzigd door RM-rf op 02-12-2022 13:17:47 ] | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 11:04 |
? In deze context lijkt het vooral huren te betekenen. Een leuke groene deelscooter voor maar ¤360,- per dag, of oh nee wacht dat zeg ik verkeerd, voor maar ¤0,25 per minuut moet dat zijn. | |
Gimmick | vrijdag 2 december 2022 @ 11:09 |
Dank, ik wilde net op zoek naar de standpunten van Van Mierlo over mobiliteit. Omdat veel mensen hier meende te weten wat hij van dit standpunt vond en ‘vroeger’ D66 zo redelijk was. Blijkt dat ik nu zo radicaal ben als een partij van 56 jaar oud. | |
Gimmick | vrijdag 2 december 2022 @ 11:22 |
Wat is dat nu weer voor absurd voorbeeld? Niemand houdt die deelscooters toch 24 uur vast? Zodra je die parkeert stopt de teller. Als je echt 24 uur een scooter wilt zijn er andere opties. Een auto heb je voor 35 euro per 24 uur (exclusief benzine). Overigens is de uitrol van de deelscooters een totale ramp geweest die ik niet wil verdedigen. | |
Rodgrod | vrijdag 2 december 2022 @ 11:26 |
Dat is exact wat ik bedoel met moeilijk doen. Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt. De NS besluit weer eens niet te rijden dus iedereen wil opeens gebruik maken van de deel vervoersmiddelen, dan zijn er weer niet genoeg... Het is in mijn ogen moeilijk doen ten opzichte van een eigen vervoersmiddel die je kan pakken wanneer je wil. | |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 11:43 |
En wie zegt dat ze dat niet meenemen in de renovatieplannen dan? | |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 11:45 |
Dan stap je naar de concurrent. Wat nou als opeens jouw auto kapot gaat? | |
Bananenpap | vrijdag 2 december 2022 @ 12:10 |
Als je als bewoner dit van te voren weet, maakt het niet uit toch? Je weet waar je aan begint. | |
Rodgrod | vrijdag 2 december 2022 @ 12:10 |
Dan ga je naar een van de vele garages. Wat nou als er geen concurrent is of die nog opgezet moet worden? Ik gok dat de gemeente niet wil dat elke partij zomaar een deelscooter/auto op straat zet. Zit je zonder vervoersmiddel voor een paar weken? Zo een partij moet waarschijnlijk eerst door de bureaucratische molen van de gemeente heen dus dat zal wel even duren. Wat auto's betreft ben je dus nu aan of andere partij overgeleverd of je wel of niet naar je werk kan komen. En die partij kan niet voor elk huishuiden een auto regelen want tja, daar wil de gemeente geen plek voor maken. Fijn zeg. Handig ook in de nachtdienst... Als je op een of andere industrie terrein moet zijn waar geen goede OV verbinding is. Dus dan maar 200 euro per maand aan een of andere commerciële partij geven voor een parkeerplek in een parkeergarage niet voor je huis. Moet er nog wel plek zijn in die parkeergarage..... | |
Gimmick | vrijdag 2 december 2022 @ 12:11 |
Je hebt op individueel niveau in veel gevallen natuurlijk gelijk. Voor jou, als je de rest van de samenleving negeert is een auto vaak de makkelijkste en snelste keuze. Helaas vervalt dat voordeel als iedereen dezelfde afweging maakt en op hetzelfde moment wilt parkeren of de weg op wilt. Dan krijg je parkeerproblemen, files en onleefbare steden. Voor de samenleving als geheel is het dus beter als je voor de iets minder optimale keuze gaat. Dat kan alleen als we autobezit minder aantrekkelijk maken (laten we beginnen met de daadwerkelijke kosten voor een parkeerplaats) en de alternatieven dusdanig goed en betaalbaar te maken dat het verschil tussen een autorit en ov-trip steeds kleiner wordt. Dit is ook veel beter voor de mensen die daadwerkelijk een auto nodig hebben en de weg op moeten. Minder verkeer zou elke autorijder moeten aanspreken. | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 12:18 |
Dat klopt, maar waar ik me aan stoor is dat men huurscooters deelscooters noemt, ik zie liever niet dat politici meegaan in marketing-prietpraat (/leugens) van bedrijven. Dat D66 raadslid praat erover alsof het mobiliteitsprobleem opgelost is, dat is gewoon onjuist. Helemaal prima om woningen zonder parkeerplaats te bouwen, en ook helemaal prima om autobezit te proberen terug te dringen, maar wel graag op een eerlijke manier zonder onjuiste (marketing) termen. En ook wel op de voorwaarde dat mensen vooraf weten dat ze geen parkeerplaats (vergunning) hebben of kunnen krijgen. Ik vind het behoorlijk schofterig als de gemeente betaald parkeren in de hele gemeente invoert, zoals men in Utrecht wil gaan doen. Voor sommige buitenwijken lijkt me dat niet echt nodig, en los van het cashen v/d gemeente grotendeels symboolpolitiek. Al die apparaten die deel genoemd worden zijn vooralsnog gewoon huur. Ik ben er helemaal voor dat mensen een auto samen bezitten als ze die niet dagelijks nodig hebben, an sich een prima concept, maar laten we niet doen of huren van een bedrijf delen is. En ook voor zo'n (echte) deelauto heb je nog een parkeerplaats nodig. In echt grote steden (ergo niet Nederland), is het bezit van een auto helemaal niet aantrekkelijk als er een goed metro systeem is. [ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 02-12-2022 14:10:18 ] | |
Shotty | vrijdag 2 december 2022 @ 13:07 |
Helaas ben ik niet in NL. Ik mag aansluiten achter aan de file :-( had ik 10* liever in een trein of bus gezeten die daar geen last van heeft. En het wordt dus niemand opgedrongen. Het is een test met nieuwbouw, dus je weet het voordat je het koopt. Overigens doet dat niets af aan het punt dat ik maakte: in Nederland is het prima geregeld met het OV. Woon je in schubbekutteveen is het inderdaad niet goed, maar daar zijn de klanten er ook niet. In steden is het gewoon prima. | |
Straatcommando. | vrijdag 2 december 2022 @ 13:16 |
Niet om je post (die ik goed vind) plat te slaan, wat al heel veel zou helpen is het spreiden van de piek. Iedereen gaat tegelijk van en naar het werk. Ik heb dat nooit begrepen. | |
WheeledWarrior | vrijdag 2 december 2022 @ 13:22 |
Er zijn gewoon te veel mensen op een te klein oppervlak in Nederland, en dat concentreert zich ook nog eens op een te klein aantal plekken. | |
Alpha0 | vrijdag 2 december 2022 @ 13:38 |
Rotterdam is ondertussen niet eens onaardig qua Metro. Sinds een paar jaar hebben ze een aantal lijnen doorgetrokken. Veel wel redelijk bereikbaar nu. | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 13:57 |
Een goed metro-systeem is voor echt grote steden verreweg het beste OV systeem, en volstrekt superieur aan een auto in zo'n stad. Rotterdam is echter absoluut geen grote stad in vergelijking met echt grote steden. | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 14:07 |
Ah, op die manier. Alhoewel de NS bepaald niet goed presteert qua treinen, is de NS huurfiets wel een veel beter alternatief dan al die zogenaamde deelvervoersmiddelen, en vooral ook heel betaalbaar. In de meeste opzichten is een auto voor de deur vandaag de dag nog steeds het goedkoopst en verreweg het handigste. Maar ik vind het persoonlijk wel heel fijn als ik eigenlijk geen auto nodig heb, lange reistijden naar werk vind ik een gruwel. | |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 14:17 |
Want alle garages hebben direct tijd en kunnen het probleem direct verhelpen. Zo snel als je oplossingen kunt bedenken voor je eigen kapotte auto, zo snel ben je ook met problemen verzinnen voor je fictieve deelauto. | |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 14:18 |
't Is maar net waar je moet zijn. In Amsterdam heb ik echt geen auto nodig voor de plekken waar ik moet zijn. Het OV voldoet hier prima. En terwijl autominnend Nederland zit te smachten naar een zelfrijdende auto, zodat er tijd overblijft voor andere zaken weet OV-minnend Nederland allang dat je onder (OV-)reistijd tijd hebt voor andere zaken. (*duikt weg voor gezeik over drukke treinen*) | |
DireStraits7 | vrijdag 2 december 2022 @ 14:23 |
Sowieso is men altijd heel goed in het verzinnen van hypothetische situaties waarin je toch echt een auto nodig hebt. Of komt weer met een voorbeeld van Schubbekutteveen waar maar 1x/uur een bus rijdt. Alsof het zo zwart-wit is. Er zijn tal van situaties te bedenken waarin het OV wél een prima alternatief is. En tal van situaties waarin dat niet zo is. Net zoals je soms een auto wil, soms een fiets, soms een scooter. Mobiliteit in de toekomst gaat een stuk diverser zijn. Alleen sommigen doen net alsof je nooit meer met een auto mag en iedereen zich per bakfiets moet gaan verplaatsen. | |
#ANONIEM | vrijdag 2 december 2022 @ 16:13 |
Oh, we gaan nog steeds door met doen alsof dit een plan van D66 is? | |
#ANONIEM | vrijdag 2 december 2022 @ 16:15 |
Je kent zijn man? | |
#ANONIEM | vrijdag 2 december 2022 @ 16:18 |
Nou, inderdaad. Of wat nou als morgen de wereld vergaat en je hebt je abonnement al voor een maand vooruit betaald? Ben je toch wel serieus de lul, of niet? | |
sjorsie1982 | vrijdag 2 december 2022 @ 16:21 |
Mobiliteit is nu al divers en ik betwijfel of dat gaat veranderen. | |
Tanatos | vrijdag 2 december 2022 @ 16:26 |
In steden is het OV meestal goed te doen in Nederland, alhoewel er wel wat steden (/stadjes) zijn zonder treinstation, en dan wordt het snel minder. In dorpen is het meestal echter stukken minder. Daarnaast hebben we in Nederland geen echt grote steden waar een metro-systeem zeg maar noodzakelijk is. In wat men in China een stad noemt, wil je echt niet met je auto rond moeten rijden, laat staan parkeren. Ik heb het idee dat autominnend Nederland vooral zelf zal willen rijden, persoonlijk lijkt een zelfrijdende auto me echter zeer aangenaam, maar wel pas als ik echt niet meer hoef op te letten. (Anders wordt het al snel gevaarlijk, weinig zo slaapverwekkend als "bijrijden".) | |
Puntenjager | vrijdag 2 december 2022 @ 16:34 |
Het feit dat er nauwelijks D66-kiezers in de doelgroep van die flats zullen zitten, maakt het nog stuitender. D66-mensen gaan dus andere mensen verbieden om een auto te bezitten. Nog zo iets: tot voor kort werd anti-auto-beleid altijd uitgelegd met 'auto's vervuilen', maar we zijn al een eind richting 'electrisch' en nog steeds is de auto slecht en moet autobezit zo veel moeilijk mogelijk gemaakt worden. Waarom!?? [ Bericht 1% gewijzigd door Puntenjager op 02-12-2022 16:54:16 ] | |
torentje | vrijdag 2 december 2022 @ 16:45 |
Stilstaande of rijdende auto's leiden de aandacht af van de tragere weggebruikers. Die truc van de aandacht afleiden gebruiken goochelaars en illusionisten toch ook? | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 2 december 2022 @ 16:58 |
Ja. | |
Gimmick | vrijdag 2 december 2022 @ 18:26 |
Elektrisch rijden lost alleen de locale fijnstof vervuiling op. Zolang we nog lang niet groen zijn gaat de co2 op een andere plek de lucht in. Ook de productie en afvoer van accu’s is nog best een dingetje. Een elektrische auto neemt evenveel ruimte in op straat en in de file. Het doet bij een ongeluk ook net zoveel pijn (misschien nog wel meer, gezien het gewicht). De bestuurder beweegt ook net zo weinig. Dus nee, elektrische auto’s zijn niet de oplossing. | |
the-eye | vrijdag 2 december 2022 @ 19:42 |
Kunnen we er niet gewoon een paar miljoen over de kling jagen zodat de rest wat meer lebensraum heeft? | |
AchJa | vrijdag 2 december 2022 @ 19:43 |
Het gaat toch om "vervuiling"??? Co2 heeft daar niet zoveel mee te maken. Dus eigenlijk is het gewoon pure afgunst? | |
AchJa | vrijdag 2 december 2022 @ 19:48 |
Gezien alle belastingen die de automobilisten afdragen is dat prima gelukt... | |
DDDDDaaf | vrijdag 2 december 2022 @ 19:52 |
De enigen, die in het wereldbeeld van het perfide d66 nog iets mogen bezitten, zijn d66-ers zelf, omdat "more equal animals". | |
AchJa | vrijdag 2 december 2022 @ 19:53 |
En wat is precies je bedoeling met die "loze ruimte"? Heb je daar een andere bestemming voor ofzo? | |
EttovanBelgie | vrijdag 2 december 2022 @ 19:56 |
Zolang econmisch rendement, economische groei, kapitalisme en consumentisme leidraad zijn in Nederland, is al dit groene gezever niets meer dan mooiweerpraterij voor de bühne. Dat geldt eigenlijk voor alles waar partijen als GroenLinks maar vooral D66 - waarin de slechtse eigenschappen van rechts kapitalisme en links idealisme samenkomen - mee komen. En waarom Jan Modaal ook afhaakt; want Jan mag niet alleen meedoen in die rat-race (presteren-produceren-consumeren), het dagelijks leven moet daarnaast zo oncomfortabel ingericht worden voor 'het ideaal'. Geen vet eten en vlees, Jan. Geen bier drinken en roken, Jan. Niet vliegen voor een vakantie, Jan. Veel bewegen en sporten, Jan. Verwarming niet te hoog, Jan. Niet te lang douchen, Jan. Maar wel s.v.p. minimaal 40 uur per week werken en renderen, Jan. Comfort en plezier is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Wil je echt duurzame leefbaarheid? Dan zul je iets moeten doen aan de wijze waarop onze economie is ingericht. En zolang dat onbespreekbaar is, en ook D66 gewoon blijft geloven in oneindige economische groei, verandert er helemaal niets en blijft het bij dit soort doekjes voor het bloeden. | |
AchJa | vrijdag 2 december 2022 @ 19:57 |
Die worden vanzelf verboden, Utrecht ging iedereen al voor.
| |
DDDDDaaf | vrijdag 2 december 2022 @ 20:25 |
Als het al die wereldverbeteraars écht te doen was om verspilling van grondstoffen en energie tegen te gaan zouden o.a. Chinese vuilniswinkels als action en primark al lang verboden zijn. | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 2 december 2022 @ 20:46 |
Weet niet, misschien heeft Poetin nog ideeën over nucleaire tsunami’s. | |
Gimmick | vrijdag 2 december 2022 @ 23:52 |
Ik snap niet zo goed wat je nu van mij verwacht? Moet ik werkelijk in gaan of het wel of geen afgunst is? Vind je dat werkelijk interessant om te weten? | |
DireStraits7 | dinsdag 6 december 2022 @ 15:57 |
Woningen? Voorzieningen? Meer groen in de stad? | |
Gimmick | dinsdag 6 december 2022 @ 16:21 |
Doet mij denken aan dit hilarische youtube filmpje over 'the war on cars'. Hierin laten ze een plattegrond zien van een stad met veel parkeerplaatsen en veranderen de plattegrond in een ultieme dystopie door de parkeerplaatsen te vervangen door parken en fietspaden Wat moeten we toch met al die extra ruimte! (op 3:40) | |
DireStraits7 | woensdag 7 december 2022 @ 16:14 |
Mooi dat ze in dat filmpje ook alleen de parkeerplaatsen schrappen en vervangen door fietsparkeerplaatsen. Alsof de infrastructuur zelf niet aangepast hoeft te worden. Onze steden zijn zó gebouwd vanuit een autocentrisch oogpunt dat velen zich al niet eens meer kunnen voorstellen hoe het eruit zou zijn zonder auto's (of accurater: met minder auto's). | |
Jan_Onderwater | woensdag 7 december 2022 @ 16:18 |
Reden om er niet te gaan wonen. |