Voordat ze overal weggestemd worden gauw nog even wat idiote plannen doordrukken denken ze daar natuurlijk bij D66. We hebben hier een compleet deelforum geweid aan de auto maar D66 wil die goddelijke uitvinding even de wijk uit jagen. Ik pak mijn hooivork en fakkel alvast, zie jullie vanavond voor het stadhuis jongens en meisjes .....quote:Proef zet streep door autobezit: 'Den Haag dringt deelbakfiets op'
DEN HAAG - De toekomstige bewoners van tachtig koopappartementen in de buurt De Venen in Den Haag Zuidwest krijgen geen parkeerplek in de buurt. In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen. Het gaat om bijvoorbeeld deelauto's, deelscooters of deelbakfietsen. Het plan stuit op stevige kritiek in de Haagse gemeenteraad van zowel oppositie als coalitie. 'De gemeente dringt deelbakfietsen op.'
Het gaat om een proef waarvoor twee woonblokken in De Venen zijn aangewezen. Deze tachtig portieketagewoningen vlak bij de Meppelweg en de Lozerlaan worden flink gerenoveerd en veranderd van sociale woningen naar goedkope koopappartementen. De nieuwe bewoners krijgen geen recht op een parkeerplek en kunnen dus geen parkeervergunning aanvragen als er betaald parkeren wordt ingevoerd. 'In deze pilotblokken wordt specifiek ingezet op bewoners zonder auto waarvoor alternatieve (deel)mobiliteitsvoorzieningen worden aangeboden', schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad. Daarnaast wijst het college op de nabijheid van tramhalte Beresteinlaan van tramlijn 4 waar de bewoners gebruik van kunnen maken.
D66-raadslid Joren Noorlander is 'hartstikke blij' met de proef, omdat het plan het autogebruik terugdringt. 'Er wordt nu nog te veel op de auto geleund en te weinig gekeken naar alternatieven', vindt hij. 'Bovendien slokt al dat blik de openbare ruimte op.'
Reservering
Noorlander erkent dat er nog veel uitgewerkt moet worden, maar heeft al wel een idee hoe de proef zou kunnen werken. 'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Coalitiegenoot VVD is niet enthousiast over de proef. 'Wij vinden dat mensen een keuze moeten hebben of zij wel of geen auto willen aanschaffen’, vindt VVD-raadslid Anthony Uduba. 'Dat kunnen deze bewoners niet. We zijn blij met de ontwikkelingen in het gebied, maar mensen die wij in de stad willen behouden, zoals leraren en politieagenten, schrikken wij af als zij niet de keuze hebben om een auto te bezitten. Wij vinden de proef niets.'
Wensdenken
Collegepartij CDA vindt de proef een 'interessant idee', maar vraagt zich af welke doelgroepen interesse zullen hebben. 'Wij maken ons zorgen over het wensdenken in het plan dat bewoners minder vaak de auto gebruiken', reageert CDA-raadslid Hinke de Groot. 'Voor starters die hun werk dicht bij huis hebben kan de fiets of deelauto een prima alternatief zijn, maar als je werkt in de zorg of in de bouw heb je simpelweg een auto nodig. Ook gezinnen die kinderen naar sportverenigingen moeten brengen kunnen vaak niet zonder auto.'
Projectgebied De Venen in Den Haag Zuidwest.
Ook vanuit de oppositie klinkt kritiek. 'De mobiliteitspilot in De Venen gaat nog verder dan het huidige rampzalige parkeerbeleid', vindt Arjen Dubbelaar van Hart voor Den Haag. 'Het college kiest er bewust voor om een parkeerprobleem te veroorzaken door minder parkeerplekken aan te leggen dan nodig is en deelbakfietsen op te dringen. Ook wordt er betaald parkeren uitgerold. Het uitrollen van betaald parkeren in Den Haag Zuidwest is een ordinaire melkkoe.'
Investeren in OV
De Partij voor de Dieren noemt de proef een teleurstelling. ‘Natuurlijk willen wij ook minder auto's in de stad’, zegt fractievertegenwoordiger Jan Willem van den Bos. ‘Maar wij vinden het jammer dat de proef op deze plek komt.’ Van den Bos wijst op het gebrek aan regionaal openbaar vervoer in de buurt. ‘Met de tram kom je makkelijk in Moerwijk en het centrum van de stad, maar veel mensen uit Zuidwest werken in het Westland of Delft. Die verbinding is veel slechter. Het ontbreekt aan investeringen in het openbaar vervoer.' Ook het CDA vindt het openbaar vervoer in het gebied een obstakel voor de proef. De Groot: 'Het openbaar vervoer in het gebied moet nog beter geregeld worden.'
D66 ziet ook dat Zuidwest geen OV-knooppunt is. ‘Daarom is het aanbod van deelmobiliteit juist zo belangrijk. Dat is niet alleen een alternatief voor een eigen auto, maar ook voor het OV’, reageert Noorlander. ‘Ik ben benieuwd hoe de proef uitpakt en dan kunnen we het wellicht in de toekomst ook toepassen in de Binckhorst of Laakhavens.’
quote:Op donderdag 1 december 2022 12:43 schreef Haags het volgende:
Dan ga je al in een waanzinnig afgelegen pleuris hoek van Den Haag wonen en dan gaan ze je even een bakfiets opdringen.
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
Alles voor de groene utopie. Greenwashing en een duidelijke uitwerking van:
[..]
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.
Leuk in een studentenomgeving, niet voor volwassen mensen.
Daarbij ov in NL
Fijn ergens heen in het weekend wanneer je tijd hebt.... ow wacht. OV op zondag
Succes he
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:45 schreef herverwijderd het volgende:
Als test niet zo heel raar toch? Zeker als mensen het van te voren weten.
Maar zal er wel niet van komen uiteindelijk.
Dat denk ik ook niet, en ik vermoed dat de tegenstand zo groot zal zijn dat die hele test er niet komt.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.
quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.
Zo'n beetje dus alles om je individueel mobiel te krijgen. 'Bijvoorbeeld' is altijd een term die ruim geïnterpreteerd kan worden.quote:In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen. Het gaat om bijvoorbeeld deelauto's, deelscooters of deelbakfietsen.
Als we daar een dynamo op aangesloten hadden had heel Nederland gratis stroom.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Deelgedoe zou ik ook niet aan beginnen, dan krijg je inderdaad het gezeik dat die dingen niet beschikbaar zijn als je er een nodig hebt en niemand zich verantwoordelijk voelt als het kapot gaat.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Zo'n beetje dus alles om je individueel mobiel te krijgen. 'Bijvoorbeeld' is altijd een term die ruim geïnterpreteerd kan worden.
Dit.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:45 schreef herverwijderd het volgende:
Als test niet zo heel raar toch? Zeker als mensen het van te voren weten.
Maar zal er wel niet van komen uiteindelijk.
Nou dit.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dit.
Het zou mij iig reden zijn om er geen huis te willen kopen. En ik ben vast niet de enige.
Ik zou niet persé in zo'n vingerwapperwijk hoeven te wonen nee.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.
Dat is in jouw geval ongetwijfeld geheel wederzijdsquote:Op donderdag 1 december 2022 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.quote:
Hoop dat je het blaadje dan wel gebruikt om je kont mee af te vegen, geheel volgens D66-ideaal.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.
De auto stond de vorige eeuw niet voor niets symbool voor de westerse vrijheid t.o.v. immobiliteit van de burger in de communistische heilstaten.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval.
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi toch dat een partij zo zijn eigen ondergang aan het inluiden is met het ene wereldvreemde voorstel na de andere, vaak gepaard met dwang en drang.
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
Maar eh... dan zet je je auto toch gewoon een stukkie verderop? Of in een parkeergarage in de buurt ofzo? Voor mij part huur je een garagebox. Dat zou ik doen in elk geval.
Als dit lukt dan verkrijgen ze daar een gemankeerd maar bruikbaar precedent mee. "Zie, het werkt daar." zal een afdoende argument worden.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Tja, de meeste garages bieden wel een of andere abonnementsvorm, toch? Het is ook niet alsof een deelauto huren of met het OV gaan gratis is.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:57 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.
Nog meer van dat deelvervoer-zwerfafval op straat. Fantastisch idee!quote:Op donderdag 1 december 2022 12:38 schreef Alpha0 het volgende:
'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Dat doen ze met het gas ....... https://www.rtvutrecht.nl(...)licht-van-het-gas-afquote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Dat gaat vanzelf in rook op bij de volgende overwinning van het Marokkaans voetbalelftal.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:08 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nog meer van dat deelvervoer-zwerfafval op straat. Fantastisch idee!
Heel subtiel, maarquote:Op donderdag 1 december 2022 14:11 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dat doen ze met het gas ....... https://www.rtvutrecht.nl(...)licht-van-het-gas-af
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.quote:woningbouwcorporatie Mitros
Zoals in utrecht. Vinex wijken ver buitem het centrum ontwerpen voor autos en 20 jaar later opeens betaald parkeren willen invoeren.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Precies wat ze begin volgend jaar in heel Den Haag gaan invoeren dat betaald parkeren.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:57 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.
Watermeloenen, groen van buiten rood van binnen.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.
Gemist dat het gaat om 80 Koopappartementen? Je weet wel, in eigendom?quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
D66 is economisch net zo rechts als de VVD. Wel zijn ze progressief op culturele onderwerpen. Dat heeft echter weinig met socialisme te maken. De echte salonsocialisten zijn de neoliberale PvdAers.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.
Dat klopt. Het gasnetwerk is daar aan vervanging toe. Het is niet rendabel om er een nieuwe neer leggen gezien de doelstelling om van het gas af te gaan. Tevens heeft overweldigende meerderheid van de bewoners voor dit besluit gestemd. Slechts 5% tegen. Ook wordt gas daar alleen nog gebruikt om mee te kokenquote:Op donderdag 1 december 2022 14:22 schreef Resistor het volgende:
[..]
Heel subtiel, maar
[..]
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.
Ik vermoed dat die woningen toch groot onderhoud nodig heeft, gelijk van het gas halen dan maar (en de huurprijs flink verhogen, want 'groen')
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals in utrecht. Vinex wijken ver buitem het centrum ontwerpen voor autos en 20 jaar later opeens betaald parkeren willen invoeren.
Het zou een leuk expiriment zijn voor im een woongroep dicht bij een goede ov aansluiting en voorzieningen. Daar zie ik het uitstekend werken. Dit is bagger omdat het individuele woningen zijn, verder gelegen van ov knooppunten en voorzieningen.
Niu is iedereen verantwoordelijk voor het onderhoud, dus eigenlijk niemand. Want niemand wil deelscooters, bakfietsen en weet ik veel wat voor rekening nemen natuurlijk.
Ongetwijfeld grappiger dan de goeie ouwe Bescheurkalender van Koot & Bie.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.
Waarbij men vanochtend op bnr wist te vertellen dat bij deze woningen alleen het gas nog gebruikt wordt om mee te koken.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:22 schreef Resistor het volgende:
[..]
Heel subtiel, maar
[..]
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.
Ik vermoed dat die woningen toch groot onderhoud nodig heeft, gelijk van het gas halen dan maar (en de huurprijs flink verhogen, want 'groen')
Heb je gemist dat er een gigantisch tekort aan starterswoningen is en dat mensen niets te kiezen hebben?quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Ondergang? De VVD is nog steeds de grootste.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi toch dat een partij zo zijn eigen ondergang aan het inluiden is met het ene wereldvreemde voorstel na de andere, vaak gepaard met dwang en drang.
Omdat de grond waar de wijk op staat zo is ontworpen en er eigenlijk al via de grond van het huis voor is betaald. m2 prijs in een wijk met veel voorzieningen en infra die populairder is, is hoger dan de m2 prijs ver buiten de stad waar niks te vinden is.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.
Dat was lastig, maar de d66-versie redt het.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:35 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ongetwijfeld grappiger dan de goeie ouwe Bescheurkalender van Koot & Bie.
Je mag helemaal geen auto kopen.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
Maar eh... dan zet je je auto toch gewoon een stukkie verderop? Of in een parkeergarage in de buurt ofzo? Voor mij part huur je een garagebox. Dat zou ik doen in elk geval.
quote:In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen
quote:Op donderdag 1 december 2022 14:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag helemaal geen auto kopen.
[..]
Nou dat is dan nog goedkoop een gemiddelde parkeerplaats neemt 12,5 vierkante meter in, dat stukje huren voor honderd euro per maand is spotgoedkoop.quote:
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260.quote:
Lijkt me ook dat ze dat niet tegen kunnen houden.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft.
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Uiteindelijk is compact bouwen goedkoper qua (omliggende) infrastructuur dan de hoogte in, grondprijzen even niet meegerekend. Als je wil weten hoe dat zit, dan moet je hier maar eens naar kijken (+ deel 2 en 3):quote:Op donderdag 1 december 2022 15:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam.
Dat staat er niet, dat is wat een journalist schrijft en wat jij daar vervolgens uit interpreteert.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag helemaal geen auto kopen.
[..]
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het komt er gewoon op neer dat je wel een auto kan kopen maar niet daar kan parkeren.
En dat maakt een auto vrij nutteloos, tenzij je ergens een garagebox hebt.
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen.
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".quote:Op donderdag 1 december 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol.
Dit topic gaat over Den Haagquote:Op donderdag 1 december 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt.
Dan is het niet meer een "stukje lopen", je krijgt ook geen parkeervergunning in een andere wijk dan waar je woont.
Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol.
Aan de andere kant, ik denk dat de komende 10 jaar iedere grote stad die richting op gaat.
Dat is het nadeel van in een stad wonen.
Ooit van grondbestemming gehoord?quote:Op donderdag 1 december 2022 15:08 schreef Gimmick het volgende:
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260.
Het kan er iets mee te maken hebben dat D66 (al dan niet van de zijlijn) zelf de schaarste (en daarmee de prijzen) heeft aangejaagd.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Ja, je kunt op je klompen aanvoelen dat iedere grote stad dit gaat doen als het plan er in Utrecht doorheen komt. Gegarandeerde inkomsten voor de gemeente van mensen die in veel gevallen weinig alternatieven hebben.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit topic gaat over Den Haag
Al begrijp ik van @:Haags dat de gemeente Den Haag hetzelfde van plan is.
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:02 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ooit van grondbestemming gehoord?
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:17 schreef Gimmick het volgende:
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's.
Het is voor de discussie waardevoller dat je aangeeft wat er volgens jou niet klopt dan alleen maar one liners te posten. Daar leer ik meer van.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje.
https://decorrespondent.n(...)24365882084-012b1d1equote:In Amsterdam betalen bewoners bijvoorbeeld slechts 20 procent van de 200 miljoen euro aan jaarlijkse parkeerinkomsten, terwijl ze meer dan 80 procent van de parkeerruimte innemen. Nu is een auto privébezit, dus waarom zou je het parkeerprobleem ook niet lekker privé op moeten lossen? Wat zouden autobezitters moeten betalen als zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun parkeerplek? Dus als de gemeente de markt haar werk laat doen en parkeren niet meer subsidieert?
Het is moeilijk te zeggen, maar in zijn paper 'De werkelijke prijs van parkeren' deed econoom Jos van Ommeren van de Vrije Universiteit van Amsterdam een goede gooi. (...)
Zo kon Van Ommeren terugrekenen: wat is de marktprijs van een parkeerplaats die de gemeente voor weinig weggeeft? Conclusie: zo'n 3.600 euro per jaar. Ter vergelijking: een parkeervergunning in het centrum van Amsterdam kost 535 euro per jaar (minder dan 1,50 euro per dag).
Bovendien zijn de begunstigden van deze parkeersubsidie vooral de hogere inkomens, liet Van Ommeren zien. De kans dat iemand een parkeervergunning heeft, is ongeveer vijf keer groter bij jaarinkomens boven een ton dan bij minimuminkomens. En die subsidie groeit naarmate je op duurdere grond woont. Wie woont er op duurdere grond, wie woont er naast zo'n mooie gracht? Vermoedelijk niet de hoofdpersonen van Schuldig.
Nergens, en dat is precies de bedoeling. Gewoon lekker thuis wachten tot je Hello Fresh met insectenburgers langskomt in je klimaatneutrale pod woning.quote:
Er staat letterlijk in plaats van.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat staat er niet, dat is wat een journalist schrijft en wat jij daar vervolgens uit interpreteert.
Het komt er gewoon op neer dat je wel een auto kan bezitten of kopen maar niet dáár kan parkeren.
En een auto die je niet ergens in de buurt kan parkeren maakt het bezit vrij nutteloos, tenzij je ergens een garagebox hebt.
Als de hele stad betaald parkeren wordt, dan zijn dat soort "buitenkansjes" natuurlijk snel verdwenen.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".
Dit vind ik veel kwalijker.quote:Deze tachtig portieketagewoningen vlak bij de Meppelweg en de Lozerlaan worden flink gerenoveerd en veranderd van sociale woningen naar goedkope koopappartementen.
Ja, als het niet van jezelf is dan weet je precies hoe het er binnen een jaar bij staat...quote:'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Nou ja, zolang ze die bubbel tot de stad (ik denk dat Den Haag wel aanspraak kan maken op die titel) beperken is het toch prima?quote:Op donderdag 1 december 2022 16:53 schreef tjoptjop het volgende:
Opzich zie ik het probleem niet zo, er is vast een doelgroep voor die geen auto heeft en wilt. Maar het is wel kenmerkend voor de stedelijke bubbel waarin D66 opereert
Was corona dan echt een mooi experiment voor d66 en aanhangend utopie tuig?quote:Op donderdag 1 december 2022 16:24 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nergens, en dat is precies de bedoeling. Gewoon lekker thuis wachten tot je Hello Fresh met insectenburgers langskomt in je klimaatneutrale pod woning.
Tegelijkertijd maakt D66 lekker vliegtuigtripjes voor een overbrugging van een paar honderd kilometer. Walgelijke figuren.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Inmiddels worden zijn rondspinnende botten gebruikt om verantwoorde smoothies mee te maken.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Zeker, maar er zullen ook wel initiatieven komen om hierop in te spelen, toch? Het is niet alsof er opeens honderden duizenden mensen hun auto van de ene op de andere dag weg gaan doen, lijkt me.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de hele stad betaald parkeren wordt, dan zijn dat soort "buitenkansjes" natuurlijk snel verdwenen.
De capaciteit is eindig.
Geen eigen oprit hebben om je auto te parkerenquote:Op donderdag 1 december 2022 15:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".
quote:Reservering
Noorlander erkent dat er nog veel uitgewerkt moet worden, maar heeft al wel een idee hoe de proef zou kunnen werken. 'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
_!quote:Nieuwe discussie: elektrische deelscooters zijn ook vervuilend
Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er diverse vervuilende aspecten aan deelscooters waardoor deelscooters juist erg vervuilend blijken te zijn. Het KiM berekende dat elektrische deelscooters twee-en-een-half keer zo vervuilend zijn als een elektrische scooter in privébezit, en vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. Deze grote milieu-impact maakt het ongeoorloofd om te spreken over ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, of een ‘groene planeet’, concludeerde de Reclame Codecommissie al eerder.
Utrecht is nu de eerste gemeente die stopt met het aanbieden van deelscooters. Die vervangen vooral lopen en fietsen op korte afstanden. Utrecht gaat nu meer elektrische fietsen aanbieden.
Janken over een van de beste OV netwerken ter wereld… juist.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
Alles voor de groene utopie. Greenwashing en een duidelijke uitwerking van:
[..]
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.
Leuk in een studentenomgeving, niet voor volwassen mensen.
Daarbij ov in NL
Fijn ergens heen in het weekend wanneer je tijd hebt.... ow wacht. OV op zondag
Succes he
Of je dit nu een leuk idee vindt of niet, het is inderdaad bizar hoe ver die partij van zijn kernwaarden is afgegleden.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Je kunt ook gewoon zelf een auto kopen en toch daar wonen. Niemand gaat je dat verbieden.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.
Het gaat juist van niet bezitten (huurwoningen) naar wel bezitten (koop).quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Uhu, 'bezitten' in box 3.quote:Op donderdag 1 december 2022 20:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het gaat juist van niet bezitten (huurwoningen) naar wel bezitten (koop).
En het is natuurlijk kolder: de sociale huurders blijven elders gewoon huren, en een paar met de middelen om te kunnen kopen krijgen nu eindelijk de kans - maar dan zonder de mogelijkheid tot bezit van een auto.quote:Eigen huis en hypotheek op formatietafel
Tijdens de kabinetsformatie (met de partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie) is het overhevelen naar box 3 al te sprake gekomen. Vooral D66 is een groot voorstander. Zij hebben diverse kenners ingezet die erop aandringen om naar box 3 te gaan. VVD wil de huidige box 1 hypotheekrenteaftrek gewoon handhaven. Zij lijken echter te zwichten nu en willen water bij de wijn doen.
En dan is het zo. Fuck zelf nadenken, het staat toch op facebookinternet. Dus dan is het gewoon waar.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Er staat letterlijk in plaats van.
Dat journalisten nauwelijks kunnen schrijven ben ik met je eens, maar ik lees gewoon wat er staat.
Ergens in deze post zal vast wel enige logica verstopt zitten. Ik laat het je wel weten als ik die heb kunnen ontdekken.quote:Op donderdag 1 december 2022 21:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Uhu, 'bezitten' in box 3.
[..]
En het is natuurlijk kolder: de sociale huurders blijven elders gewoon huren, en een paar met de middelen om te kunnen kopen krijgen nu eindelijk de kans - maar dan zonder de mogelijkheid tot bezit van een auto.
Nou. Stel je voor dat je gewoon op straat kunt spelen, zonder voorbij razende auto's, in de frisse lucht, tussen het groen. Dat moeten we met z'n allen toch niet willen?quote:Op donderdag 1 december 2022 21:38 schreef the-eye het volgende:
Wel zielig als je als kind in zoiets opgroeit
Buiten spelen? Zit dat in de appstore?quote:Op donderdag 1 december 2022 22:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nou. Stel je voor dat je gewoon op straat kunt spelen, zonder voorbij razende auto's, in de frisse lucht, tussen het groen. Dat moeten we met z'n allen toch niet willen?
Alleen voor Android.quote:Op donderdag 1 december 2022 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Buiten spelen? Zit dat in de appstore?
Ja, het is zo enorm goed dat daarom ook iedereen een auto koopt..quote:Op donderdag 1 december 2022 20:53 schreef Shotty het volgende:
[..]
Janken over een van de beste OV netwerken ter wereld… juist.
Hoeveel woningen zijn er die in de verkoop gaan?quote:Op donderdag 1 december 2022 22:15 schreef Slayage het volgende:
Er wordt niks mensen opgedrongen. Als je daar een woning koopt weet je waar je aan toe bent.
Kun je nagaan hoe slecht het in de rest van de wereld is.quote:Op donderdag 1 december 2022 20:53 schreef Shotty het volgende:
[..]
Janken over een van de beste OV netwerken ter wereld… juist.
Klopt.quote:Op donderdag 1 december 2022 22:15 schreef Slayage het volgende:
Er wordt niks mensen opgedrongen. Als je daar een woning koopt weet je waar je aan toe bent.
Er zijn ook speciale knarrenhofjes en ecologische wijken; je moet dan wat met het concept hebben. Ik vind dit een goed initiatief.quote:Op donderdag 1 december 2022 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Er is enkel maar een bijzonder grote krapte op de woningmarkt voor starters. Maar niemand wordt gedwongen.
Is ook zo.quote:Op donderdag 1 december 2022 23:24 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Er zijn ook speciale knarrenhofjes en ecologische wijken; je moet dan wat met het concept hebben. Ik vind dit een goed initiatief.
quote:De mobiliteitsproef maakt onderdeel uit van een grootschalige vernieuwing van de buurt De Venen in Zuidwest. In de wijk komen heel veel extra woningen: het aantal huizen verdubbelt naar 1350. Hiervoor worden ongeveer 350 woningen gesloopt. Ook worden er 300 huizen gerenoveerd, waarvan tachtig dus onder de proef vallen. De bewoners van de overige renovatiewoningen krijgen wel recht op een parkeervergunning. De verbouwing is nodig, omdat veel woningen versleten zijn. 'Bewoners krijgen veel betere en betaalbare woningen', zegt wethouder Martijn Balster (PvdA). 'We maken De Venen zo klaar voor de toekomst.' Woensdagochtend debatteert de gemeenteraad in een commissievergadering over de plannen.
Oh, mooi gevonden. Dank je.quote:Op donderdag 1 december 2022 23:51 schreef Leandra het volgende:
Is dit deel nou bewust uit de OP weggelaten?
[..]
Ik lees in het artikel sowieso niet dat het een D66 plan zou zijn, ik lees alleen dat een D66 raadslid enthousiast is over de proef, maar gezien dat enthousiasme niet gedeeld wordt door de VVD en het CDA, die beiden in de coalitie zitten met D66, GL en PvdA die de wethouder heeft geleverd die over Volkshuisvesting gaat is het sowieso een beetje raar te roepen dat het een D66 plan is dat opgedrongen wordt, maar kennelijk is er behoefte aan een rode lap, en als die er niet is dan verzin je hem gewoon in je TT.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Je kunt tegenwoordig ook geen OP of Topic Titel meer vertrouwen. Hè @Alpha0quote:Op vrijdag 2 december 2022 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik lees in het artikel sowieso niet dat het een D66 plan zou zijn, ik lees alleen dat een D66 raadslid enthousiast is over de proef, maar gezien dat enthousiasme niet gedeeld wordt door de VVD en het CDA, die beiden in de coalitie zitten met D66, GL en PvdA die de wethouder heeft geleverd die over Volkshuisvesting gaat is het sowieso een beetje raar te roepen dat het een D66 plan is dat opgedrongen wordt, maar kennelijk is er behoefte aan een rode lap, en als die er niet is dan verzin je hem gewoon in je TT.
Lijkt me geen argumenten voor als straks iedereen elektrisch rijdt.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:19 schreef Gimmick het volgende:
Het lijkt mij heel goed dat de (lokale) overheid onderzoekt hoe we minder afhankelijk van individueel auto bezit kunnen worden. Beter voor het milieu, de leefomgeving en je gezondheid. Dit initiatief lijkt wel wat gaten te hebben. Goede OV-ontsluiting zou voorwaarde 1 moeten zijn.
Vroegah. Toen alles nog gewoon de schuld van de PvdA was.quote:Op vrijdag 2 december 2022 00:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt tegenwoordig ook geen OP of Topic Titel meer vertrouwen. Hè @:Alpha0
Wat is dit dan:quote:Op vrijdag 2 december 2022 00:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt tegenwoordig ook geen OP of Topic Titel meer vertrouwen. Hè @:Alpha0
Deze reactie zal je toevallig wel gemist hebben:quote:Op vrijdag 2 december 2022 06:58 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Wat is dit dan:
"D66-raadslid Joren Noorlander is 'hartstikke blij'"
quote:Op vrijdag 2 december 2022 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik lees in het artikel sowieso niet dat het een D66 plan zou zijn, ik lees alleen dat een D66 raadslid enthousiast is over de proef, maar gezien dat enthousiasme niet gedeeld wordt door de VVD en het CDA, die beiden in de coalitie zitten met D66, GL en PvdA die de wethouder heeft geleverd die over Volkshuisvesting gaat is het sowieso een beetje raar te roepen dat het een D66 plan is dat opgedrongen wordt, maar kennelijk is er behoefte aan een rode lap, en als die er niet is dan verzin je hem gewoon in je TT.
Huren. Je deelt niks, je huurt.quote:Op donderdag 1 december 2022 22:33 schreef rutger05 het volgende:
Het zou mooi zijn als wij naar een toekomst gaan van het delen van vervoersmiddelen en goed OV; minder blik op straat en meer ruimte voor groen.
Wat bedoel je nu weer?quote:Op vrijdag 2 december 2022 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De enige manier om auto’s te verminderen is om hele steden anders te bouwen.
Daar is het toch echt te laat voor.
In Amsterdam is dat ook gedaan hoor. Vroeger waren er veel meer grachten.quote:Op vrijdag 2 december 2022 07:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu weer?
Wil je nu ophouden te bouwen in stedelijke gebieden?!?
Of wil je zeggen dat een stad als amsterdam voor autoverkeer gebouwd is?!?
Dat zou wel gigantisch dom zijn, in steden wordt voortdurend gebouwd en natuurlijk past de openbare ruimte zich altijd aan.
Ooit waren er ook plannen om bv de amsterdamse grachten te dempen om daar autowegen te scheppen, in Utrecht is dat zelfs gedaan en recentelijk bewust ook weer teruggedraait.
Echter, overal is het eigenlijk zo dat juist de grootste steden en specifiek stedelijke centra volledig ongeschikt zijn voor privaat autobezit (iets dat je ook terugziet in een duidelij veel lager autobezit bij stadscentrumbewoners)
Maar de meeste gedempte grachten zijn niet dichtgegooid vanwege het autoverkeer, maar omdat het open riolen waren.quote:Op vrijdag 2 december 2022 07:33 schreef Nielsch het volgende:
[..]
In Amsterdam is dat ook gedaan hoor. Vroeger waren er veel meer grachten.
Ik bedoel qua wonen werken recreëren etc, je zal dit anders moeten doen, maar dat kan dus zoals gezegd eigenlijk niet meer zonder letterlijk een heel gebied plat te gooien en letterlijk opnieuw te beginnen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 07:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu weer?
Wil je nu ophouden te bouwen in stedelijke gebieden?!?
Of wil je zeggen dat een stad als amsterdam voor autoverkeer gebouwd is?!?
Dat zou wel gigantisch dom zijn, in steden wordt voortdurend gebouwd en natuurlijk past de openbare ruimte zich altijd aan.
Ooit waren er ook plannen om bv de amsterdamse grachten te dempen om daar autowegen te scheppen, in Utrecht is dat zelfs gedaan en recentelijk bewust ook weer teruggedraait.
Echter, overal is het eigenlijk zo dat juist de grootste steden en specifiek stedelijke centra volledig ongeschikt zijn voor privaat autobezit (iets dat je ook terugziet in een duidelij veel lager autobezit bij stadscentrumbewoners; het stadscentrum van amsterdam heeft het laagste autobezit per huishouden van heel nederland)
wat een gigantische kulbeweringquote:Op vrijdag 2 december 2022 07:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik bedoel qua wonen werken recreëren etc, je zal dit anders moeten doen, maar dat kan dus zoals gezegd eigenlijk niet meer zonder letterlijk een heel gebied plat te gooien en letterlijk opnieuw te beginnen.
Reserveringquote:Op vrijdag 2 december 2022 09:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat een gigantische kulbewering
de stedelijke ruimte wordt continue aangepast.
Bepaalde oudere gebouwen afgebroken, en vervangen door nieuwe gebouwen.
het gebiedje in de OP is juist en perfect voorbeeld daarvan... daar worden twee blokken sociale woningen afgebroken, en wordt er een nieuw complex met koop-appartementen gebouwd...
Als de gemeente daar echter vervolgens vor ieder appartement extra parkeerplaatsen ook moet bouwen is het aantal appartementen waarvoor ze ruimte hebben echter een enorm stuk kleiner.
Het is dus een puur praktisch punt om te besparen op parkeerplaatsen, daarvoor kan men meer appartementen bouwen tegen een lagere kostprijs.
en het is conform de statistiek dat juist in stadscentra het aantal auto's per huishouden sowieso het laagste is van heel nederland (0,75 auto per huishouden waar dat in vel andere gebieden eerder tegen de 1,5 aanzit)
Het is in stadscentra het laagst omdat je er niet meer met de auto mag komen, lekker makkelijk maar om dat een echte oplossing te noemen, nee.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat een gigantische kulbewering
de stedelijke ruimte wordt continue aangepast.
Bepaalde oudere gebouwen afgebroken, en vervangen door nieuwe gebouwen.
het gebiedje in de OP is juist en perfect voorbeeld daarvan... daar worden twee blokken sociale woningen afgebroken, en wordt er een nieuw complex met koop-appartementen gebouwd...
Als de gemeente daar echter vervolgens vor ieder appartement extra parkeerplaatsen ook moet bouwen is het aantal appartementen waarvoor ze ruimte hebben echter een enorm stuk kleiner.
Het is dus een puur praktisch punt om te besparen op parkeerplaatsen, daarvoor kan men meer appartementen bouwen tegen een lagere kostprijs.
en het is conform de statistiek dat juist in stadscentra het aantal auto's per huishouden sowieso het laagste is van heel nederland (0,75 auto per huishouden waar dat in vel andere gebieden eerder tegen de 1,5 aanzit)
Elektrisch rijden lost alleen de locale fijnstof vervuiling op. Zolang we nog lang niet groen zijn gaat de co2 op een andere plek de lucht in. Ook de productie en afvoer van accu’s is nog best een dingetje.quote:Op vrijdag 2 december 2022 02:52 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Lijkt me geen argumenten voor als straks iedereen elektrisch rijdt.
Dan koop je dus gewoon een auto die je iedere dag de hele werkdag gebruikt en in het weekeind. Op de momenten dat je de auto niet gebruikt zou er een buurman aan kunnen bellen met de vraag of ie hem even mag lenen. Nog nooit gebeurd maar in potentie is het een deel auto.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Zo'n beetje dus alles om je individueel mobiel te krijgen. 'Bijvoorbeeld' is altijd een term die ruim geïnterpreteerd kan worden.
quote:Op donderdag 1 december 2022 22:11 schreef Tanatos het volgende:
--
"'In deze pilotblokken wordt specifiek ingezet op bewoners zonder keuken waarvoor alternatieve (deel)voedselvoorzieningen worden aangeboden', schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad."
--
Dan zegt de gemeente dus eigenlijk gewoon, jullie krijgen geen keuken of het recht daarop, want jullie kunnen dagelijks eten bestellen bij bedrijven, maar dat noemen we gasloos, want dat klinkt zo lekker groen en sympathiek.
Een beetje als een auto dus?quote:Op donderdag 1 december 2022 22:10 schreef Pharkus het volgende:
Zo'n deelbakfiets is toch het slechtste idee ooit. Die staan 90% niks te doen behalve als de kids van en naar school moeten en dan zijn er niet genoeg.
vertel jouw fantasische "oplossing" dan voor alle problemen?quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het is in stadscentra het laagst omdat je er niet meer met de auto mag komen, lekker makkelijk maar om dat een echte oplossing te noemen, nee.
https://www.waltherploosv(...)iet-verboden-worden/quote:
D66 fan gespot.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:03 schreef RM-rf het volgende:
[..]
vertel jouw fantasische "oplossing" dan voor alle problemen?
Of is jouw oplossing je eerdere opmerking dat er in steden helemaal niks meer gebouwd mag worden?
Nu wordt er in Den Haag gewoon wél gebouwd en ontstaat daar nieuwe woonruimte... lijkt me een veel beter iets dan de utopische 'ik-weet-het-beter'-theorietjes die zolderkamer-toetsenbordhelden hier gaan opteren hoeveel beter zij in stadsplanning zouden zijn dan deze 'D66ers'.
Waarbij hun grootste probleem is dat zij enkel achter hun toetsenbord zitten terwijl kennelijk deze 'D66ers'véél verder zijn met het uitvoeren van hun bestuursplannen, en dat gewoon uitgevoerd wordt.
In de tijd van van Mierlo ja. Inmiddels zijn ze net zo gestoord als FvD.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:26 schreef DesertGlory het volgende:
D66 was een jaar of 10 geleden toch nog wel een redelijk normale partij of heb ik het mis?
Dat is bij een hoop Haagse portiekwoningen ook een puntje idd, dat er simpelweg geen berging is en je je fiets dus maar op de stoep moet neerzetten.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:31 schreef skrn het volgende:
Maar hebben die woningen wel een goede stalling dan voor die bakfietsen.
Of moet je die ergens ook op straat flikkeren?
Grootste probleem van in de stad wonen is gebrek aan opslag. Waar moet je je fiets kwijt? Bakfiets? Slee? Surfplank.
Het gaat hier om een nieuwbouwwijk (oké, technisch gezien een renovatiewijk), dus hoe is het relevant hoe de situatie is bij bestaande woningen? Dit is gewoon zeiken om het zeiken.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is bij een hoop Haagse portiekwoningen ook een puntje idd, dat er simpelweg geen berging is en je je fiets dus maar op de stoep moet neerzetten.
Er lijkt iig een kelder onder te komen waar fietsen gestald kunnen worden.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het gaat hier om een nieuwbouwwijk (oké, technisch gezien een renovatiewijk), dus hoe is het relevant hoe de situatie is bij bestaande woningen? Dit is gewoon zeiken om het zeiken.
Ik vind het geen zeiken, ik mis bij al die portiekwoningen gewoon goede stallingen. Of bij kleine rijtjeshuizen. Als ik huizen in de stad toekomstbestendig zou maken, zou ik zorgen voor hele goede stallingen voor (bak)fietsen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het gaat hier om een nieuwbouwwijk (oké, technisch gezien een renovatiewijk), dus hoe is het relevant hoe de situatie is bij bestaande woningen? Dit is gewoon zeiken om het zeiken.
Wat betekent delen?quote:Op donderdag 1 december 2022 22:33 schreef rutger05 het volgende:
Het zou mooi zijn als wij naar een toekomst gaan van het delen van vervoersmiddelen en goed OV; minder blik op straat en meer ruimte voor groen.
Moeilijk doen, afhankelijk zijn van.quote:
ah... je denkt dat het termpje 'D66' roepen gelijk betekent dat je verder geen onderbouwing voor je eigen geroeptoeter moet geven.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
D66 fan gespot.
Doe eens rustig man.
Nee ik ga in gesprek met een enorm agressief figuur, het zit goed met jouw man.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ah... je denkt dat het termpje 'D66' roepen gelijk betekent dat je verder geen onderbouwing voor je eigen geroeptoeter moet geven.
Een goedkope nooduitgang als je moeilijke vragen krijgt
maar verschuil je eens niet zo laf achter wat domme termpjes roepen en neem die uitdaging aan... als jij roept dat een bepaald plan om die woningen te bouwen zo "verschrikkelijk slecht" is, heb dan eens de moed om aan te geven _wat_ er precies beter aan gepland kan worden..
Hoe wil jij wel aan die geplande woningen daar voor ieder huis 1,5 parkeerplaats erbij plannen zonder dat je ruimteproblemen in de planning krijgt en zonder dat de kosten oplopen?
D66 was helemaal in het begin juist een groepje fantasten met eerder onrealistische plannen van 'radicale democratisering' (direkt kiezen van minister-president en vervolgens iedere beleidsplan van de regering moeten afstemmen via referenda, opheffen van het vertrouwensmandaat van de kamer en de regering, opheffen van coalitie-vorming en partijen, invoeren van een districtenstelsel, waarbij kamerleden een district vertegewoordigen, en het opwaarderen van de bevoegdheden van het Europees Parlement dat het direkt invloed kan uitoefenen op bestuursmaatregelen in nederland (zou dan de tweede kamer overrullen)).quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:26 schreef DesertGlory het volgende:
D66 was een jaar of 10 geleden toch nog wel een redelijk normale partij of heb ik het mis?
wel heel erg sneeuwvlokjes-gedrag als een vraag je kritiek eens te onderbouwen met wat er dan wél beter kan, als 'aggressief' betiteld wordt...quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nee ik ga in gesprek met een enorm agressief figuur, het zit goed met jouw man.
?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:44 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Moeilijk doen, afhankelijk zijn van.
Dank, ik wilde net op zoek naar de standpunten van Van Mierlo over mobiliteit. Omdat veel mensen hier meende te weten wat hij van dit standpunt vond en ‘vroeger’ D66 zo redelijk was.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Overigens, op het punt van verkeerspolitiek stond al in hun allereerste Appél uit 1966 het punt dat bij verkeer alle kosten voor verkeersvoorzieningen door verkeersdeelnemers zelf geheel betald moesten worden en er ook extra heffingen moesten komen voor individuele verkeersdeelnemers om bv OV te betalen.
en letterlijk het plan om individuele parkeerplaatsen te verbieden en mensen te dwingen grote parkeergarage's te laten gebruiken op centrale plaatsen in de Grote steden
Wat is dat nu weer voor absurd voorbeeld? Niemand houdt die deelscooters toch 24 uur vast? Zodra je die parkeert stopt de teller. Als je echt 24 uur een scooter wilt zijn er andere opties. Een auto heb je voor 35 euro per 24 uur (exclusief benzine).quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:04 schreef Tanatos het volgende:
[..]
?
In deze context lijkt het vooral huren te betekenen.
Een leuke groene deelscooter voor maar ¤360,- per dag, of oh nee wacht dat zeg ik verkeerd, voor maar ¤0,25 per minuut moet dat zijn.
Dat is exact wat ik bedoel met moeilijk doen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:04 schreef Tanatos het volgende:
[..]
?
In deze context lijkt het vooral huren te betekenen.
Een leuke groene deelscooter voor maar ¤360,- per dag, of oh nee wacht dat zeg ik verkeerd, voor maar ¤0,25 per minuut moet dat zijn.
En wie zegt dat ze dat niet meenemen in de renovatieplannen dan?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:40 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind het geen zeiken, ik mis bij al die portiekwoningen gewoon goede stallingen. Of bij kleine rijtjeshuizen. Als ik huizen in de stad toekomstbestendig zou maken, zou ik zorgen voor hele goede stallingen voor (bak)fietsen.
Dan stap je naar de concurrent.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:26 schreef Rodgrod het volgende:
Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt.
Dan ga je naar een van de vele garages.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dan stap je naar de concurrent.
Wat nou als opeens jouw auto kapot gaat?
Je hebt op individueel niveau in veel gevallen natuurlijk gelijk. Voor jou, als je de rest van de samenleving negeert is een auto vaak de makkelijkste en snelste keuze. Helaas vervalt dat voordeel als iedereen dezelfde afweging maakt en op hetzelfde moment wilt parkeren of de weg op wilt. Dan krijg je parkeerproblemen, files en onleefbare steden.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:26 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik bedoel met moeilijk doen.
Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt.
De NS besluit weer eens niet te rijden dus iedereen wil opeens gebruik maken van de deel vervoersmiddelen, dan zijn er weer niet genoeg...
Het is in mijn ogen moeilijk doen ten opzichte van een eigen vervoersmiddel die je kan pakken wanneer je wil.
Dat klopt, maar waar ik me aan stoor is dat men huurscooters deelscooters noemt, ik zie liever niet dat politici meegaan in marketing-prietpraat (/leugens) van bedrijven.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:22 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor absurd voorbeeld? Niemand houdt die deelscooters toch 24 uur vast? Zodra je die parkeert stopt de teller. Als je echt 24 uur een scooter wilt zijn er andere opties. Een auto heb je voor 35 euro per 24 uur (exclusief benzine).
Overigens is de uitrol van de deelscooters een totale ramp geweest die ik niet wil verdedigen.
Helaas ben ik niet in NL. Ik mag aansluiten achter aan de file :-( had ik 10* liever in een trein of bus gezeten die daar geen last van heeft.quote:Op donderdag 1 december 2022 23:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe slecht het in de rest van de wereld is.
Veel plezier in het OV.
Wel jammer dat het anderen dan perse weer opgedrongen moet worden. Maar Ja, geld en ruimte hè.
Niet om je post (die ik goed vind) plat te slaan, wat al heel veel zou helpen is het spreiden van de piek. Iedereen gaat tegelijk van en naar het werk. Ik heb dat nooit begrepen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 12:11 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je hebt op individueel niveau in veel gevallen natuurlijk gelijk. Voor jou, als je de rest van de samenleving negeert is een auto vaak de makkelijkste en snelste keuze. Helaas vervalt dat voordeel als iedereen dezelfde afweging maakt en op hetzelfde moment wilt parkeren of de weg op wilt. Dan krijg je parkeerproblemen, files en onleefbare steden.
Voor de samenleving als geheel is het dus beter als je voor de iets minder optimale keuze gaat. Dat kan alleen als we autobezit minder aantrekkelijk maken (laten we beginnen met de daadwerkelijke kosten voor een parkeerplaats) en de alternatieven dusdanig goed en betaalbaar te maken dat het verschil tussen een autorit en ov-trip steeds kleiner wordt.
Dit is ook veel beter voor de mensen die daadwerkelijk een auto nodig hebben en de weg op moeten. Minder verkeer zou elke autorijder moeten aanspreken.
Er zijn gewoon te veel mensen op een te klein oppervlak in Nederland, en dat concentreert zich ook nog eens op een te klein aantal plekken.quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet om je post (die ik goed vind) plat te slaan, wat al heel veel zou helpen is het spreiden van de piek. Iedereen gaat tegelijk van en naar het werk. Ik heb dat nooit begrepen.
Rotterdam is ondertussen niet eens onaardig qua Metro. Sinds een paar jaar hebben ze een aantal lijnen doorgetrokken. Veel wel redelijk bereikbaar nu.quote:Op vrijdag 2 december 2022 12:18 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat klopt, maar waar ik me aan stoor is dat men huurscooters deelscooters noemt, ik zie liever niet dat politici meegaan in merketing-prietpraat (/leugens) van bedrijven.
Dat D66 raadslid praat erover alsof het mobiliteitsprobleem opgelost is, dat is gewoon onjuist.
Helemaal prima om woningen zonder parkeerplaats te bouwen, en ook helemaal prima om autobezit te proberen terug te dringen, maar wel graag op een eerlijke manier zonder onjuiste (marketing) termen.
En ook wel op de voorwaarde dat mensen vooraf weten dat ze geen parkeerplaats (vergunning) hebben of kunnen krijgen.
Ik vind het behoorlijk schofterig als de gemeente betaald parkeren in de hele gemeente invoert, zoals men in Utrecht wil gaan doen.
Voor sommige buitenwijken lijkt me dat niet echt nodig, en los van het cashen v/d gemeente grotendeels symboolpolitiek.
Al die apparaten die deel genoemd worden zijn vooralsnog gewoon huur.
Ik ben er helemaal voor dat mensen een auto samen bezitten als ze die niet dagelijks nodig hebben, an sich een prima concept, maar laten we niet doen of huren van een bedrijf delen is.
En ook voor zo'n (echte) deelauto heb je nog een parkeerplaats nodig.
In echt grote steden (ergo niet Nederland), is het bezit van een auto helemaal niet aantrekkelijk als er een goed metro systeem is.
Een goed metro-systeem is voor echt grote steden verreweg het beste OV systeem, en volstrekt superieur aan een auto in zo'n stad.quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Rotterdam is ondertussen niet eens onaardig qua Metro. Sinds een paar jaar hebben ze een aantal lijnen doorgetrokken. Veel wel redelijk bereikbaar nu.
Ah, op die manier.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:26 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik bedoel met moeilijk doen.
Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt.
De NS besluit weer eens niet te rijden dus iedereen wil opeens gebruik maken van de deel vervoersmiddelen, dan zijn er weer niet genoeg...
Het is in mijn ogen moeilijk doen ten opzichte van een eigen vervoersmiddel die je kan pakken wanneer je wil.
Want alle garages hebben direct tijd en kunnen het probleem direct verhelpen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 12:10 schreef Rodgrod het volgende:
Dan ga je naar een van de vele garages.
't Is maar net waar je moet zijn. In Amsterdam heb ik echt geen auto nodig voor de plekken waar ik moet zijn. Het OV voldoet hier prima.quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:57 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Een goed metro-systeem is voor echt grote steden verreweg het beste OV systeem, en volstrekt superieur aan een auto in zo'n stad.
Rotterdam is echter absoluut geen grote stad in vergelijking met echt grote steden.
Oh, we gaan nog steeds door met doen alsof dit een plan van D66 is?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:26 schreef DesertGlory het volgende:
D66 was een jaar of 10 geleden toch nog wel een redelijk normale partij of heb ik het mis?
Je kent zijn man?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nee ik ga in gesprek met een enorm agressief figuur, het zit goed met jouw man.
Nou, inderdaad. Of wat nou als morgen de wereld vergaat en je hebt je abonnement al voor een maand vooruit betaald? Ben je toch wel serieus de lul, of niet?quote:Op vrijdag 2 december 2022 12:10 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dan ga je naar een van de vele garages.
Wat nou als er geen concurrent is of die nog opgezet moet worden? Ik gok dat de gemeente niet wil dat elke partij zomaar een deelscooter/auto op straat zet. Zit je zonder vervoersmiddel voor een paar weken? Zo een partij moet waarschijnlijk eerst door de bureaucratische molen van de gemeente heen dus dat zal wel even duren.
Wat auto's betreft ben je dus nu aan of andere partij overgeleverd of je wel of niet naar je werk kan komen. En die partij kan niet voor elk huishuiden een auto regelen want tja, daar wil de gemeente geen plek voor maken. Fijn zeg.
Handig ook in de nachtdienst... Als je op een of andere industrie terrein moet zijn waar geen goede OV verbinding is.
Dus dan maar 200 euro per maand aan een of andere commerciële partij geven voor een parkeerplek in een parkeergarage niet voor je huis. Moet er nog wel plek zijn in die parkeergarage.....
Mobiliteit is nu al divers en ik betwijfel of dat gaat veranderen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 14:23 schreef DireStraits7 het volgende:
Sowieso is men altijd heel goed in het verzinnen van hypothetische situaties waarin je toch echt een auto nodig hebt. Of komt weer met een voorbeeld van Schubbekutteveen waar maar 1x/uur een bus rijdt.
Alsof het zo zwart-wit is. Er zijn tal van situaties te bedenken waarin het OV wél een prima alternatief is. En tal van situaties waarin dat niet zo is. Net zoals je soms een auto wil, soms een fiets, soms een scooter. Mobiliteit in de toekomst gaat een stuk diverser zijn. Alleen sommigen doen net alsof je nooit meer met een auto mag en iedereen zich per bakfiets moet gaan verplaatsen.
In steden is het OV meestal goed te doen in Nederland, alhoewel er wel wat steden (/stadjes) zijn zonder treinstation, en dan wordt het snel minder.quote:Op vrijdag 2 december 2022 14:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
't Is maar net waar je moet zijn. In Amsterdam heb ik echt geen auto nodig voor de plekken waar ik moet zijn. Het OV voldoet hier prima.
En terwijl autominnend Nederland zit te smachten naar een zelfrijdende auto, zodat er tijd overblijft voor andere zaken weet OV-minnend Nederland allang dat je onder (OV-)reistijd tijd hebt voor andere zaken.
(*duikt weg voor gezeik over drukke treinen*)
Stilstaande of rijdende auto's leiden de aandacht af van de tragere weggebruikers. Die truc van de aandacht afleiden gebruiken goochelaars en illusionisten toch ook?quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:34 schreef Puntenjager het volgende:
Het feit dat er nauwelijks D66-kiezers in de doelgroep van die flats zullen zitten, maakt het nog stuitender. D66-mensen gaan dus andere mensen verbieden om een auto te bezitten.
Nog zo iets: tot voor kort werd anti-auto-beleid altijd uitgelegd met 'auto*s vervuilen', maar we zijn al een eind richting 'electrisch' en nog steeds is de auto slecht en moet autobezit zo veel moeilijk mogelijk gemaakt worden. Waarom!??
Elektrisch rijden lost alleen de locale fijnstof vervuiling op. Zolang we nog lang niet groen zijn gaat de co2 op een andere plek de lucht in. Ook de productie en afvoer van accu’s is nog best een dingetje.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:34 schreef Puntenjager het volgende:
Het feit dat er nauwelijks D66-kiezers in de doelgroep van die flats zullen zitten, maakt het nog stuitender. D66-mensen gaan dus andere mensen verbieden om een auto te bezitten.
Nog zo iets: tot voor kort werd anti-auto-beleid altijd uitgelegd met 'auto's vervuilen', maar we zijn al een eind richting 'electrisch' en nog steeds is de auto slecht en moet autobezit zo veel moeilijk mogelijk gemaakt worden. Waarom!??
Kunnen we er niet gewoon een paar miljoen over de kling jagen zodat de rest wat meer lebensraum heeft?quote:Op vrijdag 2 december 2022 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De enige manier om auto’s te verminderen is om hele steden anders te bouwen.
Daar is het toch echt te laat voor.
Het gaat toch om "vervuiling"??? Co2 heeft daar niet zoveel mee te maken.quote:Op vrijdag 2 december 2022 18:26 schreef Gimmick het volgende:
Elektrisch rijden lost alleen de locale fijnstof vervuiling op. Zolang we nog lang niet groen zijn gaat de co2 op een andere plek de lucht in. Ook de productie en afvoer van accu’s is nog best een dingetje.
Dus eigenlijk is het gewoon pure afgunst?quote:Een elektrische auto neemt evenveel ruimte in op straat en in de file. Het doet bij een ongeluk ook net zoveel pijn (misschien nog wel meer, gezien het gewicht). De bestuurder beweegt ook net zo weinig.
Dus nee, elektrische auto’s zijn niet de oplossing.
Gezien alle belastingen die de automobilisten afdragen is dat prima gelukt...quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:58 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, op het punt van verkeerspolitiek stond al in hun allereerste Appél uit 1966 het punt dat bij verkeer alle kosten voor verkeersvoorzieningen door verkeersdeelnemers zelf geheel betald moesten worden en er ook extra heffingen moesten komen voor individuele verkeersdeelnemers om bv OV te betalen.
De enigen, die in het wereldbeeld van het perfide d66 nog iets mogen bezitten, zijn d66-ers zelf, omdat "more equal animals".quote:Op donderdag 1 december 2022 14:26 schreef BMW1993 het volgende:
We gaan naar een maatschappij waarin je niets meer kunt bezitten.
Dat lijkt wel het toekomstplan van voornamelijk linkse partijen.
Alles delen, of huren.. Volgende plan is vlees onbetaalbaar maken, een hoge taks op 'ongezond eten'
Iedereen vegetarisch, op de fiets, en lekker woke!
En wat is precies je bedoeling met die "loze ruimte"? Heb je daar een andere bestemming voor ofzo?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:38 schreef DireStraits7 het volgende:
Wel ironisch overigens dat een aantal hier klagen over ruimtegebrek, terwijl dat juist een belangrijk argument is om privéautobezit te reduceren. Al die stilstaande auto's nemen alleen maar loze ruimte in beslag.
Die worden vanzelf verboden, Utrecht ging iedereen al voor.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:26 schreef Rodgrod het volgende:
Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt.
quote:Nieuwe discussie: elektrische deelscooters zijn ook vervuilend
Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er diverse vervuilende aspecten aan deelscooters waardoor deelscooters juist erg vervuilend blijken te zijn. Het KiM berekende dat elektrische deelscooters twee-en-een-half keer zo vervuilend zijn als een elektrische scooter in privébezit, en vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. Deze grote milieu-impact maakt het ongeoorloofd om te spreken over ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, of een ‘groene planeet’, concludeerde de Reclame Codecommissie al eerder.
Utrecht is nu de eerste gemeente die stopt met het aanbieden van deelscooters. Die vervangen vooral lopen en fietsen op korte afstanden. Utrecht gaat nu meer elektrische fietsen aanbieden.
Als het al die wereldverbeteraars écht te doen was om verspilling van grondstoffen en energie tegen te gaan zouden o.a. Chinese vuilniswinkels als action en primark al lang verboden zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zolang econmisch rendement, economische groei, kapitalisme en consumentisme leidraad zijn in Nederland, is al dit groene gezever niets meer dan mooiweerpraterij voor de bühne. Dat geldt eigenlijk voor alles waar partijen als GroenLinks maar vooral D66 - waarin de slechtse eigenschappen van rechts kapitalisme en links idealisme samenkomen - mee komen. En waarom Jan Modaal ook afhaakt; want Jan mag niet alleen meedoen in die rat-race (presteren-produceren-consumeren), het dagelijks leven moet daarnaast zo oncomfortabel ingericht worden voor 'het ideaal'. Geen vet eten en vlees, Jan. Geen bier drinken en roken, Jan. Niet vliegen voor een vakantie, Jan. Veel bewegen en sporten, Jan. Verwarming niet te hoog, Jan. Niet te lang douchen, Jan. Maar wel s.v.p. minimaal 40 uur per week werken en renderen, Jan. Comfort en plezier is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
Wil je echt duurzame leefbaarheid? Dan zul je iets moeten doen aan de wijze waarop onze economie is ingericht. En zolang dat onbespreekbaar is, en ook D66 gewoon blijft geloven in oneindige economische groei, verandert er helemaal niets en blijft het bij dit soort doekjes voor het bloeden.
Weet niet, misschien heeft Poetin nog ideeën over nucleaire tsunami’s.quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:42 schreef the-eye het volgende:
[..]
Kunnen we er niet gewoon een paar miljoen over de kling jagen zodat de rest wat meer lebensraum heeft?
Ik snap niet zo goed wat je nu van mij verwacht? Moet ik werkelijk in gaan of het wel of geen afgunst is? Vind je dat werkelijk interessant om te weten?quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gaat toch om "vervuiling"??? Co2 heeft daar niet zoveel mee te maken.
[..]
Dus eigenlijk is het gewoon pure afgunst?
Woningen? Voorzieningen? Meer groen in de stad?quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
En wat is precies je bedoeling met die "loze ruimte"? Heb je daar een andere bestemming voor ofzo?
Doet mij denken aan dit hilarische youtube filmpje over 'the war on cars'. Hierin laten ze een plattegrond zien van een stad met veel parkeerplaatsen en veranderen de plattegrond in een ultieme dystopie door de parkeerplaatsen te vervangen door parken en fietspadenquote:Op dinsdag 6 december 2022 15:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Woningen? Voorzieningen? Meer groen in de stad?
Mooi dat ze in dat filmpje ook alleen de parkeerplaatsen schrappen en vervangen door fietsparkeerplaatsen. Alsof de infrastructuur zelf niet aangepast hoeft te worden.quote:Op dinsdag 6 december 2022 16:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Doet mij denken aan dit hilarische youtube filmpje over 'the war on cars'. Hierin laten ze een plattegrond zien van een stad met veel parkeerplaatsen en veranderen de plattegrond in een ultieme dystopie door de parkeerplaatsen te vervangen door parken en fietspaden
Wat moeten we toch met al die extra ruimte!
(op 3:40)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |