Voordat ze overal weggestemd worden gauw nog even wat idiote plannen doordrukken denken ze daar natuurlijk bij D66. We hebben hier een compleet deelforum geweid aan de auto maar D66 wil die goddelijke uitvinding even de wijk uit jagen. Ik pak mijn hooivork en fakkel alvast, zie jullie vanavond voor het stadhuis jongens en meisjes .....quote:Proef zet streep door autobezit: 'Den Haag dringt deelbakfiets op'
DEN HAAG - De toekomstige bewoners van tachtig koopappartementen in de buurt De Venen in Den Haag Zuidwest krijgen geen parkeerplek in de buurt. In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen. Het gaat om bijvoorbeeld deelauto's, deelscooters of deelbakfietsen. Het plan stuit op stevige kritiek in de Haagse gemeenteraad van zowel oppositie als coalitie. 'De gemeente dringt deelbakfietsen op.'
Het gaat om een proef waarvoor twee woonblokken in De Venen zijn aangewezen. Deze tachtig portieketagewoningen vlak bij de Meppelweg en de Lozerlaan worden flink gerenoveerd en veranderd van sociale woningen naar goedkope koopappartementen. De nieuwe bewoners krijgen geen recht op een parkeerplek en kunnen dus geen parkeervergunning aanvragen als er betaald parkeren wordt ingevoerd. 'In deze pilotblokken wordt specifiek ingezet op bewoners zonder auto waarvoor alternatieve (deel)mobiliteitsvoorzieningen worden aangeboden', schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad. Daarnaast wijst het college op de nabijheid van tramhalte Beresteinlaan van tramlijn 4 waar de bewoners gebruik van kunnen maken.
D66-raadslid Joren Noorlander is 'hartstikke blij' met de proef, omdat het plan het autogebruik terugdringt. 'Er wordt nu nog te veel op de auto geleund en te weinig gekeken naar alternatieven', vindt hij. 'Bovendien slokt al dat blik de openbare ruimte op.'
Reservering
Noorlander erkent dat er nog veel uitgewerkt moet worden, maar heeft al wel een idee hoe de proef zou kunnen werken. 'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Coalitiegenoot VVD is niet enthousiast over de proef. 'Wij vinden dat mensen een keuze moeten hebben of zij wel of geen auto willen aanschaffen’, vindt VVD-raadslid Anthony Uduba. 'Dat kunnen deze bewoners niet. We zijn blij met de ontwikkelingen in het gebied, maar mensen die wij in de stad willen behouden, zoals leraren en politieagenten, schrikken wij af als zij niet de keuze hebben om een auto te bezitten. Wij vinden de proef niets.'
Wensdenken
Collegepartij CDA vindt de proef een 'interessant idee', maar vraagt zich af welke doelgroepen interesse zullen hebben. 'Wij maken ons zorgen over het wensdenken in het plan dat bewoners minder vaak de auto gebruiken', reageert CDA-raadslid Hinke de Groot. 'Voor starters die hun werk dicht bij huis hebben kan de fiets of deelauto een prima alternatief zijn, maar als je werkt in de zorg of in de bouw heb je simpelweg een auto nodig. Ook gezinnen die kinderen naar sportverenigingen moeten brengen kunnen vaak niet zonder auto.'
Projectgebied De Venen in Den Haag Zuidwest.
Ook vanuit de oppositie klinkt kritiek. 'De mobiliteitspilot in De Venen gaat nog verder dan het huidige rampzalige parkeerbeleid', vindt Arjen Dubbelaar van Hart voor Den Haag. 'Het college kiest er bewust voor om een parkeerprobleem te veroorzaken door minder parkeerplekken aan te leggen dan nodig is en deelbakfietsen op te dringen. Ook wordt er betaald parkeren uitgerold. Het uitrollen van betaald parkeren in Den Haag Zuidwest is een ordinaire melkkoe.'
Investeren in OV
De Partij voor de Dieren noemt de proef een teleurstelling. ‘Natuurlijk willen wij ook minder auto's in de stad’, zegt fractievertegenwoordiger Jan Willem van den Bos. ‘Maar wij vinden het jammer dat de proef op deze plek komt.’ Van den Bos wijst op het gebrek aan regionaal openbaar vervoer in de buurt. ‘Met de tram kom je makkelijk in Moerwijk en het centrum van de stad, maar veel mensen uit Zuidwest werken in het Westland of Delft. Die verbinding is veel slechter. Het ontbreekt aan investeringen in het openbaar vervoer.' Ook het CDA vindt het openbaar vervoer in het gebied een obstakel voor de proef. De Groot: 'Het openbaar vervoer in het gebied moet nog beter geregeld worden.'
D66 ziet ook dat Zuidwest geen OV-knooppunt is. ‘Daarom is het aanbod van deelmobiliteit juist zo belangrijk. Dat is niet alleen een alternatief voor een eigen auto, maar ook voor het OV’, reageert Noorlander. ‘Ik ben benieuwd hoe de proef uitpakt en dan kunnen we het wellicht in de toekomst ook toepassen in de Binckhorst of Laakhavens.’
quote:Op donderdag 1 december 2022 12:43 schreef Haags het volgende:
Dan ga je al in een waanzinnig afgelegen pleuris hoek van Den Haag wonen en dan gaan ze je even een bakfiets opdringen.
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
Alles voor de groene utopie. Greenwashing en een duidelijke uitwerking van:
[..]
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.
Leuk in een studentenomgeving, niet voor volwassen mensen.
Daarbij ov in NL
Fijn ergens heen in het weekend wanneer je tijd hebt.... ow wacht. OV op zondag
Succes he
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:45 schreef herverwijderd het volgende:
Als test niet zo heel raar toch? Zeker als mensen het van te voren weten.
Maar zal er wel niet van komen uiteindelijk.
Dat denk ik ook niet, en ik vermoed dat de tegenstand zo groot zal zijn dat die hele test er niet komt.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.
quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.
Zo'n beetje dus alles om je individueel mobiel te krijgen. 'Bijvoorbeeld' is altijd een term die ruim geïnterpreteerd kan worden.quote:In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen. Het gaat om bijvoorbeeld deelauto's, deelscooters of deelbakfietsen.
Als we daar een dynamo op aangesloten hadden had heel Nederland gratis stroom.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Deelgedoe zou ik ook niet aan beginnen, dan krijg je inderdaad het gezeik dat die dingen niet beschikbaar zijn als je er een nodig hebt en niemand zich verantwoordelijk voelt als het kapot gaat.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Zo'n beetje dus alles om je individueel mobiel te krijgen. 'Bijvoorbeeld' is altijd een term die ruim geïnterpreteerd kan worden.
Dit.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:45 schreef herverwijderd het volgende:
Als test niet zo heel raar toch? Zeker als mensen het van te voren weten.
Maar zal er wel niet van komen uiteindelijk.
Nou dit.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dit.
Het zou mij iig reden zijn om er geen huis te willen kopen. En ik ben vast niet de enige.
Ik zou niet persé in zo'n vingerwapperwijk hoeven te wonen nee.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.
Dat is in jouw geval ongetwijfeld geheel wederzijdsquote:Op donderdag 1 december 2022 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.quote:
Hoop dat je het blaadje dan wel gebruikt om je kont mee af te vegen, geheel volgens D66-ideaal.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.
De auto stond de vorige eeuw niet voor niets symbool voor de westerse vrijheid t.o.v. immobiliteit van de burger in de communistische heilstaten.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval.
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi toch dat een partij zo zijn eigen ondergang aan het inluiden is met het ene wereldvreemde voorstel na de andere, vaak gepaard met dwang en drang.
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
Maar eh... dan zet je je auto toch gewoon een stukkie verderop? Of in een parkeergarage in de buurt ofzo? Voor mij part huur je een garagebox. Dat zou ik doen in elk geval.
Als dit lukt dan verkrijgen ze daar een gemankeerd maar bruikbaar precedent mee. "Zie, het werkt daar." zal een afdoende argument worden.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Tja, de meeste garages bieden wel een of andere abonnementsvorm, toch? Het is ook niet alsof een deelauto huren of met het OV gaan gratis is.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:57 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.
Nog meer van dat deelvervoer-zwerfafval op straat. Fantastisch idee!quote:Op donderdag 1 december 2022 12:38 schreef Alpha0 het volgende:
'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Dat doen ze met het gas ....... https://www.rtvutrecht.nl(...)licht-van-het-gas-afquote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Dat gaat vanzelf in rook op bij de volgende overwinning van het Marokkaans voetbalelftal.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:08 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nog meer van dat deelvervoer-zwerfafval op straat. Fantastisch idee!
Heel subtiel, maarquote:Op donderdag 1 december 2022 14:11 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dat doen ze met het gas ....... https://www.rtvutrecht.nl(...)licht-van-het-gas-af
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.quote:woningbouwcorporatie Mitros
Zoals in utrecht. Vinex wijken ver buitem het centrum ontwerpen voor autos en 20 jaar later opeens betaald parkeren willen invoeren.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Precies wat ze begin volgend jaar in heel Den Haag gaan invoeren dat betaald parkeren.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:57 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.
Watermeloenen, groen van buiten rood van binnen.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.
Gemist dat het gaat om 80 Koopappartementen? Je weet wel, in eigendom?quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
D66 is economisch net zo rechts als de VVD. Wel zijn ze progressief op culturele onderwerpen. Dat heeft echter weinig met socialisme te maken. De echte salonsocialisten zijn de neoliberale PvdAers.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.
Dat klopt. Het gasnetwerk is daar aan vervanging toe. Het is niet rendabel om er een nieuwe neer leggen gezien de doelstelling om van het gas af te gaan. Tevens heeft overweldigende meerderheid van de bewoners voor dit besluit gestemd. Slechts 5% tegen. Ook wordt gas daar alleen nog gebruikt om mee te kokenquote:Op donderdag 1 december 2022 14:22 schreef Resistor het volgende:
[..]
Heel subtiel, maar
[..]
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.
Ik vermoed dat die woningen toch groot onderhoud nodig heeft, gelijk van het gas halen dan maar (en de huurprijs flink verhogen, want 'groen')
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals in utrecht. Vinex wijken ver buitem het centrum ontwerpen voor autos en 20 jaar later opeens betaald parkeren willen invoeren.
Het zou een leuk expiriment zijn voor im een woongroep dicht bij een goede ov aansluiting en voorzieningen. Daar zie ik het uitstekend werken. Dit is bagger omdat het individuele woningen zijn, verder gelegen van ov knooppunten en voorzieningen.
Niu is iedereen verantwoordelijk voor het onderhoud, dus eigenlijk niemand. Want niemand wil deelscooters, bakfietsen en weet ik veel wat voor rekening nemen natuurlijk.
Ongetwijfeld grappiger dan de goeie ouwe Bescheurkalender van Koot & Bie.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.
Waarbij men vanochtend op bnr wist te vertellen dat bij deze woningen alleen het gas nog gebruikt wordt om mee te koken.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:22 schreef Resistor het volgende:
[..]
Heel subtiel, maar
[..]
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.
Ik vermoed dat die woningen toch groot onderhoud nodig heeft, gelijk van het gas halen dan maar (en de huurprijs flink verhogen, want 'groen')
Heb je gemist dat er een gigantisch tekort aan starterswoningen is en dat mensen niets te kiezen hebben?quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Ondergang? De VVD is nog steeds de grootste.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi toch dat een partij zo zijn eigen ondergang aan het inluiden is met het ene wereldvreemde voorstel na de andere, vaak gepaard met dwang en drang.
Omdat de grond waar de wijk op staat zo is ontworpen en er eigenlijk al via de grond van het huis voor is betaald. m2 prijs in een wijk met veel voorzieningen en infra die populairder is, is hoger dan de m2 prijs ver buiten de stad waar niks te vinden is.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.
Dat was lastig, maar de d66-versie redt het.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:35 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ongetwijfeld grappiger dan de goeie ouwe Bescheurkalender van Koot & Bie.
Je mag helemaal geen auto kopen.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
Maar eh... dan zet je je auto toch gewoon een stukkie verderop? Of in een parkeergarage in de buurt ofzo? Voor mij part huur je een garagebox. Dat zou ik doen in elk geval.
quote:In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen
quote:Op donderdag 1 december 2022 14:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag helemaal geen auto kopen.
[..]
Nou dat is dan nog goedkoop een gemiddelde parkeerplaats neemt 12,5 vierkante meter in, dat stukje huren voor honderd euro per maand is spotgoedkoop.quote:
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260.quote:
Lijkt me ook dat ze dat niet tegen kunnen houden.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft.
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Uiteindelijk is compact bouwen goedkoper qua (omliggende) infrastructuur dan de hoogte in, grondprijzen even niet meegerekend. Als je wil weten hoe dat zit, dan moet je hier maar eens naar kijken (+ deel 2 en 3):quote:Op donderdag 1 december 2022 15:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam.
Dat staat er niet, dat is wat een journalist schrijft en wat jij daar vervolgens uit interpreteert.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag helemaal geen auto kopen.
[..]
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het komt er gewoon op neer dat je wel een auto kan kopen maar niet daar kan parkeren.
En dat maakt een auto vrij nutteloos, tenzij je ergens een garagebox hebt.
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen.
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".quote:Op donderdag 1 december 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol.
Dit topic gaat over Den Haagquote:Op donderdag 1 december 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt.
Dan is het niet meer een "stukje lopen", je krijgt ook geen parkeervergunning in een andere wijk dan waar je woont.
Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol.
Aan de andere kant, ik denk dat de komende 10 jaar iedere grote stad die richting op gaat.
Dat is het nadeel van in een stad wonen.
Ooit van grondbestemming gehoord?quote:Op donderdag 1 december 2022 15:08 schreef Gimmick het volgende:
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260.
Het kan er iets mee te maken hebben dat D66 (al dan niet van de zijlijn) zelf de schaarste (en daarmee de prijzen) heeft aangejaagd.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Ja, je kunt op je klompen aanvoelen dat iedere grote stad dit gaat doen als het plan er in Utrecht doorheen komt. Gegarandeerde inkomsten voor de gemeente van mensen die in veel gevallen weinig alternatieven hebben.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit topic gaat over Den Haag
Al begrijp ik van @:Haags dat de gemeente Den Haag hetzelfde van plan is.
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:02 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ooit van grondbestemming gehoord?
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:17 schreef Gimmick het volgende:
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's.
Het is voor de discussie waardevoller dat je aangeeft wat er volgens jou niet klopt dan alleen maar one liners te posten. Daar leer ik meer van.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje.
https://decorrespondent.n(...)24365882084-012b1d1equote:In Amsterdam betalen bewoners bijvoorbeeld slechts 20 procent van de 200 miljoen euro aan jaarlijkse parkeerinkomsten, terwijl ze meer dan 80 procent van de parkeerruimte innemen. Nu is een auto privébezit, dus waarom zou je het parkeerprobleem ook niet lekker privé op moeten lossen? Wat zouden autobezitters moeten betalen als zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun parkeerplek? Dus als de gemeente de markt haar werk laat doen en parkeren niet meer subsidieert?
Het is moeilijk te zeggen, maar in zijn paper 'De werkelijke prijs van parkeren' deed econoom Jos van Ommeren van de Vrije Universiteit van Amsterdam een goede gooi. (...)
Zo kon Van Ommeren terugrekenen: wat is de marktprijs van een parkeerplaats die de gemeente voor weinig weggeeft? Conclusie: zo'n 3.600 euro per jaar. Ter vergelijking: een parkeervergunning in het centrum van Amsterdam kost 535 euro per jaar (minder dan 1,50 euro per dag).
Bovendien zijn de begunstigden van deze parkeersubsidie vooral de hogere inkomens, liet Van Ommeren zien. De kans dat iemand een parkeervergunning heeft, is ongeveer vijf keer groter bij jaarinkomens boven een ton dan bij minimuminkomens. En die subsidie groeit naarmate je op duurdere grond woont. Wie woont er op duurdere grond, wie woont er naast zo'n mooie gracht? Vermoedelijk niet de hoofdpersonen van Schuldig.
Nergens, en dat is precies de bedoeling. Gewoon lekker thuis wachten tot je Hello Fresh met insectenburgers langskomt in je klimaatneutrale pod woning.quote:
Er staat letterlijk in plaats van.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat staat er niet, dat is wat een journalist schrijft en wat jij daar vervolgens uit interpreteert.
Het komt er gewoon op neer dat je wel een auto kan bezitten of kopen maar niet dáár kan parkeren.
En een auto die je niet ergens in de buurt kan parkeren maakt het bezit vrij nutteloos, tenzij je ergens een garagebox hebt.
Als de hele stad betaald parkeren wordt, dan zijn dat soort "buitenkansjes" natuurlijk snel verdwenen.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".
Dit vind ik veel kwalijker.quote:Deze tachtig portieketagewoningen vlak bij de Meppelweg en de Lozerlaan worden flink gerenoveerd en veranderd van sociale woningen naar goedkope koopappartementen.
Ja, als het niet van jezelf is dan weet je precies hoe het er binnen een jaar bij staat...quote:'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Nou ja, zolang ze die bubbel tot de stad (ik denk dat Den Haag wel aanspraak kan maken op die titel) beperken is het toch prima?quote:Op donderdag 1 december 2022 16:53 schreef tjoptjop het volgende:
Opzich zie ik het probleem niet zo, er is vast een doelgroep voor die geen auto heeft en wilt. Maar het is wel kenmerkend voor de stedelijke bubbel waarin D66 opereert
Was corona dan echt een mooi experiment voor d66 en aanhangend utopie tuig?quote:Op donderdag 1 december 2022 16:24 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nergens, en dat is precies de bedoeling. Gewoon lekker thuis wachten tot je Hello Fresh met insectenburgers langskomt in je klimaatneutrale pod woning.
Tegelijkertijd maakt D66 lekker vliegtuigtripjes voor een overbrugging van een paar honderd kilometer. Walgelijke figuren.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Inmiddels worden zijn rondspinnende botten gebruikt om verantwoorde smoothies mee te maken.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Zeker, maar er zullen ook wel initiatieven komen om hierop in te spelen, toch? Het is niet alsof er opeens honderden duizenden mensen hun auto van de ene op de andere dag weg gaan doen, lijkt me.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de hele stad betaald parkeren wordt, dan zijn dat soort "buitenkansjes" natuurlijk snel verdwenen.
De capaciteit is eindig.
Geen eigen oprit hebben om je auto te parkerenquote:Op donderdag 1 december 2022 15:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".
quote:Reservering
Noorlander erkent dat er nog veel uitgewerkt moet worden, maar heeft al wel een idee hoe de proef zou kunnen werken. 'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
_!quote:Nieuwe discussie: elektrische deelscooters zijn ook vervuilend
Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er diverse vervuilende aspecten aan deelscooters waardoor deelscooters juist erg vervuilend blijken te zijn. Het KiM berekende dat elektrische deelscooters twee-en-een-half keer zo vervuilend zijn als een elektrische scooter in privébezit, en vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. Deze grote milieu-impact maakt het ongeoorloofd om te spreken over ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, of een ‘groene planeet’, concludeerde de Reclame Codecommissie al eerder.
Utrecht is nu de eerste gemeente die stopt met het aanbieden van deelscooters. Die vervangen vooral lopen en fietsen op korte afstanden. Utrecht gaat nu meer elektrische fietsen aanbieden.
Janken over een van de beste OV netwerken ter wereld… juist.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
Alles voor de groene utopie. Greenwashing en een duidelijke uitwerking van:
[..]
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.
Leuk in een studentenomgeving, niet voor volwassen mensen.
Daarbij ov in NL
Fijn ergens heen in het weekend wanneer je tijd hebt.... ow wacht. OV op zondag
Succes he
Of je dit nu een leuk idee vindt of niet, het is inderdaad bizar hoe ver die partij van zijn kernwaarden is afgegleden.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Je kunt ook gewoon zelf een auto kopen en toch daar wonen. Niemand gaat je dat verbieden.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.
Het gaat juist van niet bezitten (huurwoningen) naar wel bezitten (koop).quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Uhu, 'bezitten' in box 3.quote:Op donderdag 1 december 2022 20:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het gaat juist van niet bezitten (huurwoningen) naar wel bezitten (koop).
En het is natuurlijk kolder: de sociale huurders blijven elders gewoon huren, en een paar met de middelen om te kunnen kopen krijgen nu eindelijk de kans - maar dan zonder de mogelijkheid tot bezit van een auto.quote:Eigen huis en hypotheek op formatietafel
Tijdens de kabinetsformatie (met de partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie) is het overhevelen naar box 3 al te sprake gekomen. Vooral D66 is een groot voorstander. Zij hebben diverse kenners ingezet die erop aandringen om naar box 3 te gaan. VVD wil de huidige box 1 hypotheekrenteaftrek gewoon handhaven. Zij lijken echter te zwichten nu en willen water bij de wijn doen.
En dan is het zo. Fuck zelf nadenken, het staat toch op facebookinternet. Dus dan is het gewoon waar.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Er staat letterlijk in plaats van.
Dat journalisten nauwelijks kunnen schrijven ben ik met je eens, maar ik lees gewoon wat er staat.
Ergens in deze post zal vast wel enige logica verstopt zitten. Ik laat het je wel weten als ik die heb kunnen ontdekken.quote:Op donderdag 1 december 2022 21:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Uhu, 'bezitten' in box 3.
[..]
En het is natuurlijk kolder: de sociale huurders blijven elders gewoon huren, en een paar met de middelen om te kunnen kopen krijgen nu eindelijk de kans - maar dan zonder de mogelijkheid tot bezit van een auto.
Nou. Stel je voor dat je gewoon op straat kunt spelen, zonder voorbij razende auto's, in de frisse lucht, tussen het groen. Dat moeten we met z'n allen toch niet willen?quote:Op donderdag 1 december 2022 21:38 schreef the-eye het volgende:
Wel zielig als je als kind in zoiets opgroeit
Buiten spelen? Zit dat in de appstore?quote:Op donderdag 1 december 2022 22:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nou. Stel je voor dat je gewoon op straat kunt spelen, zonder voorbij razende auto's, in de frisse lucht, tussen het groen. Dat moeten we met z'n allen toch niet willen?
Alleen voor Android.quote:Op donderdag 1 december 2022 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Buiten spelen? Zit dat in de appstore?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |