abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 1 december 2022 @ 11:02:15 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_206890586

quote:
De KNVB moet elke voetbalclub verplichten antisemitisme en racisme aan te pakken. Dat schrijven de regeringspartijen ChristenUnie en VVD in een gezamenlijke initiatiefnota. De Kamerleden Segers en Ellian doen in de nota diverse voorstellen om antisemitisme te bestrijden.

De twee partijen, die al eerder samen optrokken op dit terrein, vinden dat ook in 2022 de Joodse gemeenschap in Nederland onder druk staat. Segers en Ellian geven daarvan in hun nota verschillende voorbeelden.

Kwetsende spreekkoren
De twee schrijven dat zeker een kwart van de antisemitische incidenten in Nederland gebeurt in de sportwereld. Volgens hen is de voetbalwereld ermee doorspekt en kan dat niet los worden gezien van de associatie van Ajax met Joden: "Zowel bij wedstrijden van Ajax als bij wedstrijden van andere voetbalclubs klinken er geregeld vaak kwetsende spreekkoren ten aanzien van Joden."

Segers en Ellian pleiten ook voor "meer bewustwording rondom het Jodendom bij voetbalclubs en hun supporters". Ze willen dat clubs ontmoedigd worden om uitingen te doen die gerelateerd zijn "aan de vermeende Joodse identiteit" en dat "actief wordt ingezet op mentaliteitsverandering onder supporters".

In een werkplan moeten de clubs uitleggen welke acties ze ondernemen en daarbij vooral aandacht besteden aan antisemitische leuzen. Volgens ChristenUnie en VVD moet ook meer gebruik worden gemaakt van "slimme technologie" om mensen te identificeren. Verder zouden er meer stadionverboden moeten worden opgelegd.

Gesprek op school met overlevende Tweede Wereldoorlog
De twee partijen doen ook aanbevelingen om antisemitisme buiten de sportwereld te bestrijden. Zo zou ieder kind op school ten minste één keer een ervaringsverhaal moeten horen over de Tweede Wereldoorlog.

Verder willen Segers en Ellian dat er meer afspraken komen met socialemediaplatforms om strenger op te treden tegen antisemitische uitingen. Ook zou de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding de opdracht moeten krijgen om niet alleen incidenten aan te pakken, maar ook om het Joodse leven te "koesteren".
https://nos.nl/artikel/24(...)n-stadions-aanpakken
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_206890625
User @Himmler is het hier niet mee eens.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_206890636
Wedstrijdje wie de langste tenen heeft?

quote:
meer bewustwording rondom het Jodendom bij voetbalclubs en hun supporters
Ik dacht dat die bewustwording wel redelijk aanwezig was. :D JODUHH!!!!

quote:
Gesprek op school met overlevende Tweede Wereldoorlog
Dan moeten ze wel opschieten voordat iedereen dood is! Met rollator zo uit de aanleunwoning de klas in!

quote:
Ook zou de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding de opdracht moeten krijgen om niet alleen incidenten aan te pakken, maar ook om het Joodse leven te "koesteren".
Pure discriminatie op geloof/ (ras?) En ik maar denken dat je geen onderscheid mocht maken.

BEHALVE ALS HET JODEN ZIJN! :') x 10000 miljoenjard
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206890670
Meer voorstellen voor de politiek om te gaan regelen:

Aardopwarming tegengaan bij het Schaatsen
Curling-deelnemers helpen meer afstand te nemen
Ontwapening bij de Biathlon
Anti-alcoholcampagne bij het Darten
Cricket.
Rugbyspelers verplichtten tot maken van minimaal één schwalbe tijdens een wedstrijd omdat ze nu zozeer de aandacht vestigen op de onsportiviteit van andere contactsporten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206890728
quote:
Verder willen Segers en Ellian dat er meer afspraken komen met socialemediaplatforms om strenger op te treden tegen antisemitische uitingen.
'afspraken' --> censuur

De Stasi en Vlad komen klaar.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206890757
Ajax verbieden lijkt mij de enige oplossing.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 1 december 2022 @ 11:17:20 #7
408813 crew  trein2000
pi_206890786
Ik vind het altijd wat gezocht om dit aan antisemitisme te koppelen. Die lui uit Amsterdam noemen zichzelf joden, nou daar wordt op gereageerd. Voor de gemiddelde voetbalfan gaat het echt niet dieper dan dat en heeft het helemaal niets met een hekel hebben aan de bevolkingsgroep joden te maken. Als ze zichzelf Ajax hadden genoemd regende het waarschijnlijk grappen over schoonmaakmiddelen en brandblussers.

Is het dan goed? Nee. Is het soms beledigend? Ja. Maar om daar nu de hele zware en beladen term “antisemitisme” aan te hangen vind ik voor de bühne.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 1 december 2022 @ 11:17:47 #8
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_206890791
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:14 schreef Nober het volgende:
Ajax verbieden lijkt mij de enige oplossing.
Hier begint het al.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_206890942
Antisemitische uitingen tijdens het voetbal => voetbal verbieden.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 1 december 2022 @ 11:32:54 #10
186611 Haags
pi_206890944
Het zijn de homo's yes yes, de homo's van Vites

Maar deze waarheid mag gewoon nog wel gezongen worden neem ik aan.
Zonder wrijving geen glans
pi_206891056
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:32 schreef Haags het volgende:
Het zijn de homo's yes yes, de homo's van Vites

Maar deze waarheid mag gewoon nog wel gezongen worden neem ik aan.
Die dildo in de maag van de keeper van Den Haag berustte toch ook op waarheid? Of was het een Joodse Dildo? (zo'n 7-dick Menora-ding :9~ )

Niks mis met Joden! Je hebt er zelfs koeken van! JODUH!!! BRODUHH!! (Brood & spelen!)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206891167
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:17 schreef trein2000 het volgende:
Ik vind het altijd wat gezocht om dit aan antisemitisme te koppelen. Die lui uit Amsterdam noemen zichzelf joden, nou daar wordt op gereageerd. Voor de gemiddelde voetbalfan gaat het echt niet dieper dan dat en heeft het helemaal niets met een hekel hebben aan de bevolkingsgroep joden te maken. Als ze zichzelf Ajax hadden genoemd regende het waarschijnlijk grappen over schoonmaakmiddelen en brandblussers.

Is het dan goed? Nee. Is het soms beledigend? Ja. Maar om daar nu de hele zware en beladen term “antisemitisme” aan te hangen vind ik voor de bühne.
nee dit klopt niet helemaal.
ajax fans zijn er inderdaad trots op, ja. maar dat anderen het als scheldwoord gebruiken is geen reactie. anders zouden ze de kern van hun negativiteit niet leggen bij het simpele feit dat het joden zouden zijn (want daar zijn ze dus trots op, whats the point om ze ervoor uit te schelden dan?).

het is dus eerder andersom; dat ajax fans het gescheld hebben omarmd.

en verder zit anti joods sentiment zeer diep geworteld in onze cultuur, hier in europa. dat is dus ook heel gewoon en blijft steeds terug komen, op allerlei manieren. ook onbewust en niet per se zo slecht bedoelt dus.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 1 december 2022 @ 11:51:52 #13
408813 crew  trein2000
pi_206891179
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:50 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
nee dit klopt niet helemaal.
ajax fans zijn er inderdaad trots op, ja. maar dat anderen het als scheldwoord gebruiken is geen reactie. anders zouden ze de kern van hun negativiteit niet leggen bij het simpele feit dat het joden zouden zijn (want daar zijn ze dus trots op, whats the point om ze ervoor uit te schelden dan?).

het is dus eerder andersom; dat ajax fans het gescheld hebben omarmd.
Jij denkt dan als de ajaxfans zichzelf geen joden zouden noemen het nog steeds dit soort teksten regende? Ik waag dat te betwijfelen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206891205
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Jij denkt dan als de ajaxfans zichzelf geen joden zouden noemen het nog steeds dit soort teksten regende? Ik waag dat te betwijfelen.
ja dat lijkt me wel ja. het is toch gescheld op ajax, dat ze tering joden zijn.. waarom zou dat ophouden als ajax zn mond erover houdt?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 1 december 2022 @ 11:55:26 #15
408813 crew  trein2000
pi_206891220
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ja dat lijkt me wel ja. het is toch gescheld op ajax, dat ze tering joden zijn.. waarom zou dat ophouden als ajax zn mond erover houdt?
Nu niet meer misschien, omdat de bijnaam zo ingeburgerd is.

Maar hier een hekel aan de Joodse bevolkingsgroep in zien vind ik echt heel ver gezocht. Dit is echt een reactie op hoe ze zichzelf noemen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 1 december 2022 @ 11:57:34 #16
408813 crew  trein2000
pi_206891243
Ter aanvulling, weet je wat eind jaren 30 dé joodse club was? Feyenoord. Dat zegt wel genoeg toch?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206891269
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nu niet meer misschien, omdat de bijnaam zo ingeburgerd is.

Maar hier een hekel aan de Joodse bevolkingsgroep in zien vind ik echt heel ver gezocht. Dit is echt een reactie op hoe ze zichzelf noemen.
hekel, ja mensen weten niet eens echt wie joden zijn. maar het is wel iets zeer negatiefs. die connectie blijft dus, jood zijn= slecht.

en het is toch gewoon bekend dat ajax fans het gebruiken als geuzennaam. DAT is dus de reactie, dat ze nu zichzelf joden noemen omdat ze altjd zo genoemd werden.
  donderdag 1 december 2022 @ 12:29:21 #18
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206891600
Boeruhhhh, boeruhhhh, boeruhhhhhh

En wie niet springt, en wie springt en wie niet springt is homofiel
pi_206892849
Dus Ajax-supporters mogen zich niet meer profileren als Joden?
pi_206892875
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:21 schreef Halcon het volgende:
Dus Ajax-supporters mogen zich niet meer profileren als Joden?
Dat mogen ze best maar dat gejank over anti joden liedjes moet dan ook afgelopen zijn
pi_206892903
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:24 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat mogen ze best maar dat gejank over anti joden liedjes moet dan ook afgelopen zijn
Dat is niet wat die Marokkaanse meneer van de VVD en FariSegers van de CU willen.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 1 december 2022 @ 14:37:58 #22
408813 crew  trein2000
pi_206893023
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2022 12:29 schreef RedFever007 het volgende:
Boeruhhhh, boeruhhhh, boeruhhhhhh

En wie niet springt, en wie springt en wie niet springt is homofiel
Dat laatste is dan weer wel ronduit discriminerend.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206893048
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat laatste is dan weer wel ronduit discriminerend.
Denk dat men beter inzet op een campagne voor wat minder snel op de tenen getrapt te zijn en overal discriminatie in te zien.
pi_206893146
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:26 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat is niet wat die Marokkaanse meneer van de VVD en FariSegers van de CU willen.
Tja die VVD en ik staan sowieso lijnrecht tegenover elkaar en met de CU ben ik het op dit punt ook niet eens, het is niet gericht op het volk de Joden maar op de Ajax-supporters als ze zichzelf negers hadden genoemd dan waren daar liedjes over gekomen.
En spreekkoren over boeren en homo’s mogen dan dus weer wel want daar hoor je ze niet kver, beetje meten met 2 maten
  vrijdag 2 december 2022 @ 16:06:32 #25
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_206910258
@adolf zeg er eens wat van
Ik ben inmiddels overleden
pi_206913746
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:17 schreef trein2000 het volgende:
Die lui uit Amsterdam noemen zichzelf joden, nou daar wordt op gereageerd.
Zo dacht ik er vroeger ook over maar dat is uiteindelijk gewoon onzin. Doe eens een stapje terug en denk even na over al de absurde leuzen die voorbij komen. Niemand dwingt Feyenoord-hooligans dingen te roepen als "joden aan het gas". Dat is echt iets dat ze zelf doen en waar ze helemaal zelf voor verantwoordelijk zijn.

(En ja, Ajacieden moet natuurlijk ook meedenken aan een oplossing, maar daar gaat het hier niet over.)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:17 schreef trein2000 het volgende:
Voor de gemiddelde voetbalfan gaat het echt niet dieper dan dat en heeft het helemaal niets met een hekel hebben aan de bevolkingsgroep joden te maken.
Het moet in elk geval zeker niet genormaliseerd en geaccepteerd worden. De volgende stap is gewoon échte mask-off antisemitisme en racisme. Die stap wordt zeker in 2022 steeds sneller gemaakt. Niet zo lang geleden was het alleen een kleine groepje gekkies dat zich bezighield met hoe joden de wereld regeren, nu kom je het al overal tegen.

We hebben niet zo lang geleden nog gedoe gehad omdat 'supporters' een antisemitische muurschildering hadden gemaakt. Zulke dingen hebben niets te maken met enkel de naam "joden", die spelen echt integraal in op allerlei (vermeende) joodse kenmerken en eigenschappen.

Nee, antisemitische leuzen konden nooit, maar kunnen ook zeker niet meer in 2022.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noorse_Kabeltrui op 02-12-2022 20:19:45 ]
pi_206913899
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:21 schreef Halcon het volgende:
Dus Ajax-supporters mogen zich niet meer profileren als Joden?
daar moeten ze dan ook mee ophouden ja.
pi_206916018
Laat ze zich lekker druk maken over belangrijke zaken.

Of je nu wel of niet lgbtiqbbqsmsoa reclame mag maken in een land waar net 6.000 van de 1.000.000 moderne slaven zich doodgewerkt hebben bijvoorbeeld.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_206916115
quote:
0s.gif [b]Op vrijdag 2 december 2022 20:13 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:[/

We hebben niet zo lang geleden nog gedoe gehad omdat 'supporters' een antisemitische muurschildering hadden gemaakt. Zulke dingen hebben niets te maken met enkel de naam "joden", die spelen echt integraal in op allerlei (vermeende) joodse kenmerken en eigenschappen.

Dit heeft echt 0 te maken met antisemitisme. Of denk je dat ze die muurschildering ook hadden gemaakt als hij een transfer naar maccabi tel aviv had gemaakt. Grow up.

Het zal best mensen met lange tenen kwetsen, het is onfatsoenlijk en afkeurenswaardig, maar die labeltjes van “slachtoffers”... :N
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_206916739
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:55 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Dit heeft echt 0 te maken met antisemitisme. Of denk je dat ze die muurschildering ook hadden gemaakt als hij een transfer naar maccabi tel aviv had gemaakt. Grow up.

Het zal best mensen met lange tenen kwetsen, het is onfatsoenlijk en afkeurenswaardig, maar die labeltjes van “slachtoffers”... :N
Iemand afbeelden met een grote neus (historisch een manier om joden negatief af te beelden) met een negatieve leus over joden. Heeft niet "nul" te maken met antisemitisme. Het klopt uiteraard dat Berghuis zelf niet joods is, maar dat doet niks af van het antisemitisme dat plaatsvindt.
pi_206918221
Dus als ik een davidster draag, een Israëlische vlag wapper en joden joden roep om mijn voetbalclub uit Amsterdam aan te moedigen, ben in een antisemiet?

Nou dat kosten wel heel veel uren les in de sjoel voordat ik dat ga begrijpen.
.
pi_206918473
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 00:31 schreef Fer het volgende:
Dus als ik een davidster draag, een Israëlische vlag wapper en joden joden roep om mijn voetbalclub uit Amsterdam aan te moedigen, ben in een antisemiet?

Nou dat kosten wel heel veel uren les in de sjoel voordat ik dat ga begrijpen.
Dat Ajax bijdraagt aan de situatie is natuurlijk iets anders en zij zullen uiteindelijk ook moeten meedenken aan een weg voorwaarts.

Er zit inderdaad een onderscheid tussen antisemitische liedjes zingen en daadwerkelijk antisemiet zijn. We zeggen niet dat iedereen die eraan meedoet meteen een antisemiet is, maar dat verandert niets aan de kwalijkheid van het gedrag.
pi_207021071
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 22:33 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Iemand afbeelden met een grote neus (historisch een manier om joden negatief af te beelden) met een negatieve leus over joden. Heeft niet "nul" te maken met antisemitisme. Het klopt uiteraard dat Berghuis zelf niet joods is, maar dat doet niks af van het antisemitisme dat plaatsvindt.
Hoewel er “Joodse” kenmerken worden gebruikt, heeft het simpelweg niet met daadwerkelijke “jodenhaat” te maken. Het is gewoon pestgedrag, en de slachtofferkaart die hier te pas en te onpas voor wordt gebruikt is gewoon een beetje zielig en kinderachtig.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_207023495
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 23:04 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Hoewel er “Joodse” kenmerken worden gebruikt, heeft het simpelweg niet met daadwerkelijke “jodenhaat” te maken. Het is gewoon pestgedrag, en de slachtofferkaart die hier te pas en te onpas voor wordt gebruikt is gewoon een beetje zielig en kinderachtig.
Of die mensen wel of niet antisemitische motieven hebben maakt in principe niets uit bij het bepalen of de afbeelding antisemitisch is. We kunnen nu eenmaal niet in de hoofden van mensen kijken. Intern mag iedereen bovendien denken wat ie wil, maar gedrag wordt afgestraft in onze samenleving.

Je kunt het een leek haast niet uitleggen waarom antisemitisme in normale strafzaken wel aangepakt mag worden maar rondom het voetbal ineens niet. Een voetbalticket of clubtenue hoort wat dat betreft geen vrijbrief te zijn om maar alles te roepen. Het is pestgedrag ja, maar wel gedrag waarmee je een hele andere groep beledigt en zelfs in gevaar kan brengen.

Nu pleit ik ook weer niet meteen voor strafzaken tegen alle mensen die eraan meedoen, maar Feyenoord mag zich op z'n minst wel inzetten om dit aan te pakken en wat mij betreft heeft Ajax ook een morele verplichting om mee te denken.
pi_207025399
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 02:02 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]

gedrag waarmee je een hele andere groep beledigt en zelfs in gevaar kan brengen.

:’)
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_207025418
JODUH! >> voedselprijzen >> BRODUH!

Probleem opglost.
Brood en spelen.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207027143
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 11:29 schreef De_Pel het volgende:

[..]
:’)
Niet dan? Je kweekt een haatvolle sfeer jegens joden (ook al bedoel je het niet zo!) en er zal altijd wel een geradicaliseerde gek zijn die daardoor échte joden haat. Sterker nog, in dit politieke landschap is dat niet eens meer zo'n gek gezicht meer.

Toen Johan Derksen gekscherend zei dat Baudet "geliquideerd" moet worden (ook al bedoelt hij niet dat hij omgelegd moet worden!) vreesden mensen ook voor zijn veiligheid.

Maar goed, groepsbelediging zonder dreigend component is al erg genoeg.
pi_207038021
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 14:43 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Niet dan? Je kweekt een haatvolle sfeer jegens joden (ook al bedoel je het niet zo!) en er zal altijd wel een geradicaliseerde gek zijn die daardoor échte joden haat. Sterker nog, in dit politieke landschap is dat niet eens meer zo'n gek gezicht meer.

Toen Johan Derksen gekscherend zei dat Baudet "geliquideerd" moet worden (ook al bedoelt hij niet dat hij omgelegd moet worden!) vreesden mensen ook voor zijn veiligheid.

Maar goed, groepsbelediging zonder dreigend component is al erg genoeg.
Ja want een opmerking rechtstreeks gericht op een persoon, met een term die in het dagelijks gebruik door 9 van de 10 mensen wordt uitgelegd als “vermoord”, is inderdaad vergelijkbaar met een spotprent inclusief haakneus waarbij een persoon wordt gelinkt aan een kenmerk van een groep mensen (waarbij de frustratie bestaat richting die persoon in plaats van de betreffende groep mensen die al dan niet dat kenmerk bezitten).

Juist dit soort onzin is de basis onder een substantieel deel van het daadwerkelijke anti-semitisme.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_207038037
Mits ooit van toepassing, herinner me er dan aan dat ik nooit met de kabeltrui kaart, want volgens mij heeft hij altijd wel een anti-anti-semitische joker in z’n mouwen verstopt.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_207038731
Die Joodse subsidieclubjes zien ook weer even kans om goedkoop te scoren. Iedereen snapt wel dat het bij die spreekkoren e.d. niet om joden als gelovigen gaat maar als eufemisme voor de tegenstander die zich zo identificeert (maar het niet is)

Joden hebben genoeg te vrezen in de stad, maar dat komt niet van de voetbalsupporters van de betreffende stad. Maar dan is het opeens muisstil vanuit de politiek :')
pi_207042079
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 01:47 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Ja want een opmerking rechtstreeks gericht op een persoon, met een term die in het dagelijks gebruik door 9 van de 10 mensen wordt uitgelegd als “vermoord”, is inderdaad vergelijkbaar met een spotprent inclusief haakneus waarbij een persoon wordt gelinkt aan een kenmerk van een groep mensen (waarbij de frustratie bestaat richting die persoon in plaats van de betreffende groep mensen die al dan niet dat kenmerk bezitten).

Juist dit soort onzin is de basis onder een substantieel deel van het daadwerkelijke anti-semitisme.
Als mensen een spotprent maken waarin een jood wordt afgebeeld als een soort wanstaltig ongedierte vind ik het geen onlogische stap om een verband te leggen met echte haat die de prent in potentie aan kan wakkeren jegens etnische joden. Ook als degene die afgebeeld is niet echt van joodse komaf is. Beledigend op z'n minst (want de implicatie is dat joden een soort onmensen zijn), gevaarlijk op z'n allerergst (want er zijn altijd gekkies die radicaliseren en ernaar handelen).

Je kan het onzin vinden, maar dat is het huidige antisemitisme dat populair aan het worden is ook. Zie de belachelijke complottheorieën over joden die de wereld regeren etc. Zulke onzin begint ergens. Het is in elk geval niet wenselijk dat zoiets extra aangewakkerd wordt door voetbalsupporters. Als het dan allemaal zo goedbedoeld is, zou het ze in elk geval sieren om met een beetje inlevingsvermogen voorzichtig met elkaar te kijken hoe de situatie verholpen kan worden.
pi_207042142
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 06:46 schreef tjoptjop het volgende:
Die Joodse subsidieclubjes zien ook weer even kans om goedkoop te scoren. Iedereen snapt wel dat het bij die spreekkoren e.d. niet om joden als gelovigen gaat maar als eufemisme voor de tegenstander die zich zo identificeert (maar het niet is)
Het probleem is dan ook dat joden alsnog slachtoffer zijn van groepsbelediging, ook al kan het heel goed zijn dat de meeste supporters die eraan meedoen geen échte haat hebben jegens etnische joden. Al vind ik dat wel een lastig verhaal als je "neppe" joden op deze manier bejegent.

quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 06:46 schreef tjoptjop het volgende:
Joden hebben genoeg te vrezen in de stad, maar dat komt niet van de voetbalsupporters van de betreffende stad. Maar dan is het opeens muisstil vanuit de politiek :')
Ik denk dat de politiek daar juist best bovenop zit, maar als er een nieuwsbericht over verschijnt wordt het afgedaan als huilgedrag en 'woke'.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')