abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206867309
Eerste Kamer: kiezer krijgt meer invloed op waterschappen, minder 'geborgde zetels'
quote:
De Eerste Kamer heeft een voorstel van GroenLinks en D66 aangenomen, waardoor kiezers meer invloed krijgen op de waterschappen. Er wordt fors gesnoeid in het aantal zetels dat, ongeacht verkiezingsuitslagen, wordt toegewezen aan belanghebbenden. En het bedrijfsleven komt niet meer in aanmerking voor zo'n 'geborgde zetel'.

Nu zijn er nog zeven tot negen geborgde zetels per waterschap. Die worden toegewezen aan vertegenwoordigers van de landbouw, de natuurorganisaties of het bedrijfsleven. Na het aannemen van de initiatiefwet van de Tweede Kamerleden Bromet (GroenLinks) en De Groot (D66), worden dat er vier: twee voor de landbouw en twee voor natuurorganisaties, zodat hun vaak tegengestelde belangen even goed vertegenwoordigd zijn. Het bedrijfsleven wordt voortaan uitgesloten.

'Achterkamertjes'

Tot nu toe heeft elk waterschap zeven tot negen 'geborgde zetels'. Deze niet verkiesbare zetels gaan naar belanghebbenden. Dat zijn vertegenwoordigers van de landbouw, natuurorganisaties en tot nu ook het bedrijfsleven. Landbouworganisatie LTO, de Vereniging van Bos- en Natuureigenaren (VBNE) en werkgeversorganisatie VNO-NCW dragen kandidaten voor en die worden het normaal gesproken ook.

Het democratische gehalte van de waterschappen, die in de klimaatdiscussie een steeds grotere rol spelen, staat al langer ter discussie. Per waterschap gaan gemiddeld drie tot vier geborgde zetels naar de landbouw en het bedrijfsleven en maar één of twee naar natuurorganisaties, die daardoor minder invloed hebben. Bovendien vinden velen het niet van deze tijd om ongeveer een derde van de zetels in 'achterkamertjes' te verdelen.

Het initiatiefvoorstel van Bromet en De Groot werd in de Eerste Kamer aangenomen na een hoofdelijke stemming: 37 senatoren waren voor, 32 tegen.

Op 15 maart zijn er, tegelijk met de Provinciale Statenverkiezingen, weer waterschapsverkiezingen en het is de bedoeling dat de nieuwe wet dan al geldt.

https://nos.nl/artikel/24(...)nder-geborgde-zetels
Ik wist niet dat men hier mee bezig was, maar wat mij betreft goed nieuws ^O^

Boeren en natuur even veel geborgde zetels.
Bedrijfsleven eruit.

Ik had het niet verwacht in BV Nederland.
pi_206867400
Zeker na dit bericht, waar ik kromme tenen van kreeg: Zorgen boeren over grondwaterpeilplannen van kabinet: 'Ze moeten zich er niet mee bemoeien'

quote:
"De overheid komt zich ermee bemoeien, alsof zij het voor het zeggen hebben. Dat is gewoon flauwekul." Boer Joost Samsom uit Wilnis is bepaald niet te spreken over het plan van het kabinet om bodemdaling tegen te gaan.
Precies, de kiezer moet het voor het zeggen hebben. En die worden vertegenwoordigd door de Tweede Kamer (en indirect het kabinet). En niet door de boeren :W
En nu dus nog meer (directe) invloed voor de kiezer ^O^
  dinsdag 29 november 2022 @ 15:24:10 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206867422
https://www.eerstekamer.n(...)efvoorstel_bromet_en

quote:
Het voorstel (EK, A) op 31 mei 2022 aangenomen door de Tweede Kamer.

Voor: SP, GroenLinks, BIJ1, Volt, DENK, PvdA, PvdD, Lid Gündoğan, D66, ChristenUnie en PVV.

Tegen: Lid Omtzigt, VVD, SGP, CDA, BBB, JA21, FVD en Groep Van Haga.

De Fractie Den Haan was niet aanwezig bij de stemmingen.
pi_206867595
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:16 schreef Piles het volgende:
Eerste Kamer: kiezer krijgt meer invloed op waterschappen, minder 'geborgde zetels'
[..]
Ik wist niet dat men hier mee bezig was, maar wat mij betreft goed nieuws ^O^

Boeren en natuur even veel geborgde zetels.
Bedrijfsleven eruit.

Ik had het niet verwacht in BV Nederland.
Ooit eens bij een waterschap binnen geweest, geld als water hadden ze daar, het klotste tegen de plinten omhoog en werd met bakken uitgegeven aan onzin. Onbegrijpelijk dat dit zoveel in kosten
  dinsdag 29 november 2022 @ 15:37:46 #5
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206867608
Lijkt mij een goede zaak maar ben wel benieuwd naar de argumenten van de tegenstemmers.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  dinsdag 29 november 2022 @ 15:39:36 #6
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_206867638
Uitstekende ontwikkeling dit.
  dinsdag 29 november 2022 @ 15:44:41 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206867728
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:37 schreef Bargehassus het volgende:
Lijkt mij een goede zaak maar ben wel benieuwd naar de argumenten van de tegenstemmers.
Minder baantjes voor de baantjescarrousel
  dinsdag 29 november 2022 @ 15:50:10 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206867815
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:37 schreef Bargehassus het volgende:
Lijkt mij een goede zaak maar ben wel benieuwd naar de argumenten van de tegenstemmers.
Ik ook. En vraag me ook af wat de achterliggende motivatie bij D66 hiervoor is.
pi_206869764
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:50 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ik ook. En vraag me ook af wat de achterliggende motivatie bij D66 hiervoor is.
quote:
Nu zijn er nog zeven tot negen geborgde zetels per waterschap. Die worden toegewezen aan vertegenwoordigers van de landbouw, de natuurorganisaties of het bedrijfsleven. Na het aannemen van de initiatiefwet van de Tweede Kamerleden Bromet (GroenLinks) en De Groot (D66), worden dat er vier: twee voor de landbouw en twee voor natuurorganisaties, zodat hun vaak tegengestelde belangen even goed vertegenwoordigd zijn. Het bedrijfsleven wordt voortaan uitgesloten.
Meer zetels naar de politiek zelf zeker en kleiner geluid van externe partijen.
  dinsdag 29 november 2022 @ 17:23:56 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206869908
Gemiste kans om de waterschappen helemaal af te schaffen als politiek lichaam.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206877515
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
Gemiste kans om de waterschappen helemaal af te schaffen als politiek lichaam.
Goede verbetering maar afschaffen hoeft van mij niet. Het is een systeem wat al 700 jaar werkt.
Overigens bedrijfsleven uitsluiten lijkt mij een goede toevoeging voor meer gremia.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_206877866
Nu de laatste 4 zetels nog.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206878478
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
Gemiste kans om de waterschappen helemaal af te schaffen als politiek lichaam.
Dit. Niet helemaal actueel meer maar het kolderieke van de verkiezingen staat nog wel overeind:
pi_206879747
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:22 schreef Piles het volgende:
Zeker na dit bericht, waar ik kromme tenen van kreeg: Zorgen boeren over grondwaterpeilplannen van kabinet: 'Ze moeten zich er niet mee bemoeien'
[..]
Precies, de kiezer moet het voor het zeggen hebben. En die worden vertegenwoordigd door de Tweede Kamer (en indirect het kabinet). En niet door de boeren :W
En nu dus nog meer (directe) invloed voor de kiezer ^O^
Boeren :')

Verder prima dat het bedrijfsleven moet ophoepelen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')